Eeva-Johanna Eloranta /sd:
Arvoisa puhemies! Esitys Oppijan verkkopalveluiden ensiaskeleista
on merkittävä eteneminen kansalaisten yksilöllisten
oppimispolkujen luomisessa. Oppijan verkkopalveluissa rakennetaan
sähköistä sivistyskeskusta, josta löytyvät
tulevaisuudessa kaikki palvelut sekä yksityishenkilöille
että opetuksen ja koulutuksen järjestäjille.
Oppijan verkkopalvelut toteutetaan osana valtiovarainministeriön
koordinoimaa sähköisen asioinnin ja demokratian
vauhdittamisohjelmaa, Sadea.
Esityksessä luodaan opiskelijavalintarekisteri, jossa
hyödynnetään henkilön yksilöintiin
tarkoitettua oppijanumeroa. Tämä vapauttaa resursseja
käyttöön ja auttaa löytämään
jokaiselle mielekkään koulutuspaikan. Palvelukokonaisuus
tulee sisältämään koulutustiedon
verkkopalvelun, ilmoittautumisen esi- ja perusopetukseen
sekä haku- ja valintapalvelut ammatilliseen koulutukseen,
lukiokoulutukseen, perusopetuksen jälkeisiin valmistaviin
koulutuksiin sekä korkeakoulujen sähköisen
hakujärjestelmän. Kokonaisuuteen sisältyy
myös koulutustieto-, urasuunnittelu- ja
ohjaus- ja neuvontapalveluita, mikä on tärkeä apu
siihen, että ihan jokainen löytää oman paikkansa.
Oppijanumero taas auttaa henkilöä todentamaan
oman osaamisensa ja hyödyntämään
sitä.
Nykynuoret ovat diginatiiveina tottuneita siihen, että kaikki
hoituu verkossa. Mikseivät siis myös koulutus- ja
urasuunnittelupalvelut? Samalla se on tehokasta ja säästää pitkällä juoksulla
henkilöresursseja sinne, missä niitä oikeasti tarvitaan,
vaikkapa henkilökohtaiseen opinto-ohjaukseen.
Hyvä uudistus on myös se, että kaikki
olennainen tieto olisi jatkossa yhdessä paikassa. Näin
on helpompi yhdistää eri oppilaitoksissa tehtyjä suorituksia
yhteen tutkintosuorituskokonaisuuteen. Tällä lisätään
myös opiskelijaliikkuvuutta, jota tarvitaan, kun teemme
Suomesta osaavimman kansan vuonna 2020.
Tavoitteena on siis, että pidemmällä aikavälillä tiedonsiirrossa
voitaisiin kasvavassa määrin käyttää henkilötunnuksen
sijasta tätä oppijanumeroa. Asian käsittelyn
yhteydessä on esitetty opiskelijavalintarekisterin käyttötarkoituksen
laajentamista muun muassa nuorisotakuun toteutumisen seurantaan
siten, että rekisteriin kerättäisiin
tiedot myös niistä perusopetuksen päättäneistä,
jotka eivät hae rekisterin piirissä olevissa hauissa.
Tämän ottamista mukaan tähän
järjestelmään tulee jatkossa sitten miettiä,
kun järjestelmää edelleen kehitetään.
Puhetta oli ryhtynyt johtamaan toinen varapuhemies
Anssi Joutsenlahti.
Yleiskeskustelu päättyi.