8) Laki kuntien valtionosuuslain muuttamisesta
Antti Rantakangas /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Tämä lakialoite 5/2002
tähtää kuntien valtionosuuslain muuttamiseen
siten, että kuntien välinen yhteistyö huomioitaisiin
valtionosuuslainsäädännössä niin,
että silloin kun useampi kunta päättää järjestää esimerkiksi
terveyspalvelut tai teknisen toimen palvelut, elinkeinotoiminnan
palvelut tai muut yhteistyössä, niin asianmukainen
ministeriö, sisäministeriö, voisi myöntää erillisvaltionosuutta
tämän yhteistyön kannustamiseksi ja sitä kautta
lisätä kuntien välistä yhteistyötä.
Täällähän on paljon puhuttu kuntataloudesta
ja kuntien välisten erojen kasvamisesta. Toisaalta on haettu
keinoja, kuinka kansalaiset saisivat peruspalvelut tasavertaisesti kuntakoosta
tai kuntasijainnista riippumatta.
Tammikuun puolivälissä julkaistiin Suomen Kuntaliiton
tilaama selvitys kunnallisen itsehallinnon ja kansalaisten perusoikeuksien
toteuttamisesta. Tämän selvityksen oli laatinut
Helsingin yliopiston hallinto-oikeuden professori Kaarlo Tuori.
Selvityksen johtopäätöksissä korostetaan
yksiselitteisesti valtion viime käden vastuuta kansalaisten
perusoikeuksien toteuttamisessa. Tästähän
kuntapäättäjät ovat toistuvasti
muistuttaneet valtion suuntaan ja korostaneet viime vuosikymmenen
valtionosuusleikkausten vaikutusta. Kuntaliiton laskelmien mukaan
kunnallistaloutta heikennettiin valtion säästöpäätöksillä 1990-luvulla
4,4 miljardilla eurolla eli noin 26 miljardilla markalla. Lisäksi
kunnallisverosta tehtäviä vähennyksiä lisättiin
0,7 miljardia euroa eli noin 4 miljardia markkaa. Valtionosuusprosentit
ovat vastaavasti tippuneet merkittävästi. Esimerkiksi 1990
valtio rahoitti sosiaali- ja terveydenhuolloin toiminnasta 44,2
prosenttia, kun rahoitusosuus vuonna 99 oli enää 20,9
prosenttia. Tämä on merkinnyt kuntien omavastuun
korostumista ja kuntien oman rahoituspohjan merkittävää muutosta.
Tuorin mukaan kuntien rahoitusosuuden kasvu sosiaali- ja terveydenhuollossa
voi uhata kansalaisten perusoikeuksien tasa-arvoista toteutumista.
Hänen mukaansa, mikäli kunta joutuu nostamaan
veroprosenttiaan pakollisista tehtävistä selviytyäkseen,
sen perustuslaillinen itsemääräämisoikeus
kaventuu. Merkittävää Tuorin lausunnossa
on, että kuntatalouden tarkastelussa pitäisi lähteä vaikeimmassa
asemassa olevien kuntien tasolta. Nythän valtion suunnalla
lasketaan keskiarvoja ja korostetaan keskiarvojen merkitystä kunnallistalouden
kokonaisuutta, mutta myös yksittäisten kuntien
tilannetta arvioitaessa.
Tämä keskiarvoajattelu ei sovi kuntatilanteeseen
ja kuntakentän todellisuuteen. Voin kertoa esimerkin Pohjois-Pohjanmaalta,
joka on eräällä tavalla Suomi pienoiskoossa.
Kolmen vuoden 1998—2000 yhteenlasketut verotulokehitykset olivat
koko maakunnassa yhteensä 19,8 prosenttia, eli todella
merkittävä verotulojen kasvu. Miten maakunnan
sisällä tämä verotulokehitys
jakaantui? Se jakaantui siten, että Oulussa kasvua oli
35,5 prosenttia, Siikalatvan seutukunnassa kolmen vuoden yhteenlaskettu
määrä oli -3,7 prosenttia, Nivala—Haapajärven
seutukunnassa -1,5 prosenttia, Lakeuden seutukunnassa -0,9 prosenttia
ja Raahen seutukunnassa +2,1 prosenttia. Tämä kertoo
siitä, että keskiarvot eivät anna oikeaa
kuvaa kuntataloudesta. Niin kuin sanoin, täällä on
puhuttu hyvin voimakkaasti kuntien asiasta, mutta liiaksi keskiarvojen
pohjalta ja liiaksi korostaen kuntaliitosten olevan ratkaisu kuntatalousongelmiin.
Lakialoite, jonka olen jättänyt yhdessä 29
kollegan kanssa, tähtää siihen, että lainsäädännöllä kannustettaisiin
kuntia yhteistyöhön ja tällä tavalla
perusoikeuksien toteuttaminen voitaisiin turvata. Nyt tuetaan porkkanalainsäädännön
kautta
kuntien yhdistämistä, mutta ei yhteistyötä.
Koen, että lakiesitys antaisi paremman vaihtoehdon kunnille
itse ratkaista, mikä on sopiva tapa tuottaa palveluita.
Lakialoitetta tukee hyvin ed. Ranta-Muotion jättämä toimenpidealoite,
jossa hän esittää, että yhteisinvestoinnit
saatettaisiin parempaan asemaan valtion rahoituspolitiikassa ja
sillä tavalla myös investointipolitiikan kautta
tuettaisiin seutukuntayhteistyötä ja kuntien yhteistoimintaa.
Tarkemmat perustelut lakialoitteeseen löytyvät
lakialoitteesta.
Pekka Ravi /kok:
Arvoisa rouva puhemies! Ed. Rantakangas on tehnyt lakialoitteen,
jota voisi kuvata tavoitteiltaan oikean suuntaiseksi, mutta lakiteknisesti
kannattaa varmaan kiinnittää viimeistelyyn huomiota.
Mielenkiintoinen tämä esille nostettu problematiikka
on.
Lakialoitteen perusteluissahan ed. Rantakangas aika perinpohjaisestikin
tekee selkoa valtionosuusjärjestelmän tavoitteista
ja myöskin niistä ongelmista, joita tällä hetkellä voimassa
olevassa valtionosuusjärjestelmässä on,
kun sitä on monta kertaa jouduttu ikään
kuin paikkaa paikan päälle virittelemään.
Tästä voi olla aivan yhtä mieltä.
Samaten voi olla yhtä mieltä niistä mittavista
ongelmista, joita peruskunnilla on palveluittensa järjestämisen
suhteen. Erityisestihän se korostuu tietysti kansalaisille
ehdottoman välttämättömien sosiaali-
ja terveyspalveluitten katsannossa.
Ehkä kuitenkin kannattaa tuoda tässä keskustelussa
esille se näkökulma, että jos me lähdemme
valtionosuusjärjestelmää edelleen kehittämään
sillä tavalla, että me yritämme paikkaa
paikan päälle laittaa, se ei pitkässä juoksussa
ole kestävä ratkaisu. Kaikkien voimavarojen tässä talossa
pitää suuntautua minun käsittääkseni
siihen suuntaan, että pystyisimme kiirehtimään
valtionosuusjärjestelmän kokonaisuudistusta, jonka valmistelu
ei tällä hetkellä ole aivan siinä vauhdissa
kuin tässäkin talossa on peräänkuulutettu.
Mielenkiintoisesti ed. Rantakangas on perusteluissaan käsitellyt
myöskin äskettäin käsittelyssä olleen
kuntajakolain uudistusta. Hän on aivan oikein todennut,
että siellä saatiin aikaan merkittävää eteenpäinmenoa.
Minulle jäi mieleen se, että kun sitä keskustelua
täällä käytiin, keskustan eduskuntaryhmän
erittäin vaikutusvaltainen kunnallisasioihin paneutunut
edustaja ja Kuntaliiton puheenjohtaja Hannes Manninen antoi siitä lakiesityksestä
erittäin
mairittelevan arvion, kun hän totesi, että kuntajakolaki
näine muutoksineen on itse asiassa niin toimiva instrumentti
kuin se näissä olosuhteissa voi olla. Siihen ei
varmaan ole mitään sen kummempaa sanottavaa.
Samaa mieltä olen myöskin siitä,
mitä ed. Rantakangas äsken sanoi, että aivan
liian usein vannotaan autuaaksi tekevänä keinona
kuntatalouden ongelmiin liian yksisuuntaisesti vain ja ainoastaan
kuntaliitosten nimeen. Minä itsekin olen monta kertaa täältä puhujakorokkeelta
käynyt puhumassa seudullisen yhteistyön puolesta
ja haluan sen nytkin tehdä.
Sitten, jos ed. Rantakangas sallii, hieman kritiikkiä siitä osiosta,
kun hän toteaa perusteluosansa loppupuolella, että "kuntien
yhteistyö ei tällä hetkellä ole
itsestäänselvyys, joten valtion tulisi satsata
kuntien yhteistyöhön ehdottamamme aloitteen muodossa
kuntien valtionosuuslain muuttamisesta". Kyllä minä ihmettelen,
jos tämän päivän kuntakentässä on
kuntia ja kunnallispoliitikkoja, joille ei kuntien välinen
yhteistyö ole tänä päivän
itsestäänselvyys. Saattaa olla, että ed.
Vihriälä tuntee läheisesti jonkun sellaisen
kunnallispoliitikon, mutta hän varmaan omassa puheenvuorossaan
tuo sen esille. Mutta jos laajasti asiaa katsotaan, kyllä tänä päivänä kuntien
välinen yhteistyö ainakin Itä-Suomessa on
minun ymmärtääkseni aivan itsestäänselvä asia.
Seudullisella yhteistyöllä on minun käsittääkseni
saatu myöskin aikaan semmoisia tuloksia, joiden pitäisi
olla ruokkimassa yhteistyön syvenemistä ja levittäytymistä yhä uusille
aloille. Siinä mielessä minä hieman oudoksun
sitä, jos kuntakentässä ei pystytä havaitsemaan,
että yhteistyön palkinto tulee kahta kautta. Se
tulee sitä kautta, että pystytään
kuntalaisille tarjoamaan entistä parempia ja laadukkaampia
palveluja, ja toinen palkinto tulee kustannustehokkuuden kautta,
kun toimimalla yhdessä saadaan tietenkin palveluita tuotetuksi
edullisemmalla tavalla. Ei minulla tietenkään
mitään sitä vastaan ole, jos päädytään
siihen, että seudullista yhteistyötä vielä yhteistyöstä itsestään
saatavan hyödyn lisäksi jollakin valtionosuusjärjestelmällä voidaan
tukea.
Sitten, rouva puhemies, tulen loppuun ja, kun katson pykälän
muotoilua, teen muutaman huomion siitä. Tässä on
varmaan käynyt niin, että asia on koettu tärkeäksi
ja on jäänyt vähemmälle miettimiselle,
mitä pykälässä itse asiassa ehdotetaan.
"Kunta-asioita käsittelevä ministeriö voi,
- -". Minä luin sen sillä tavalla, että sillä tarkoitetaan
itse asiassa sisäasiainministeriötä. Tämä jatkuu:
"- - jos kunnat pitävät sitä kuntien keskinäisen
yhteistyön kannalta tarpeellisena- -." No, varmaan pitävät.
Tarkoittaisiko tämä, että tällaisten
kuntien, jotka pitävät tarpeellisena avustusta
yhteistyöhön, pitäisi ikään
kuin hakemusmenettelyllä sisäasiainministeriöstä erityistä valtionosuutta
hakea?
Kolmas seikka, joka pykälän sisällöstä minulle
jää vähän epäselväksi:
Miten sisäasiainministeriö voisi mennä jakamaan
tehtäväkohtaisia valtionosuuksia ohi substanssiministeriöiden?
Jos se onnistuu, niin silloin on ainakin osittain varsin merkittävä raja-aita
ylittynyt.
Arvoisa rouva puhemies! Lakialoitteen lähtökohtaa
ja tavoitteita seudullisen yhteistyön edistämiseksi
pidän erittäin hyvinä. Varmaan keskustelun
kuluessa tulen saamaan vastauksia näihin muutamiin esittämiini
kysymyksiin.
Ed. Huotari merkitään
läsnä olevaksi.
Aulis Ranta-Muotio /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Voimassa olevan kuntien valtionosuusjärjestelmän
yksi puute on se, että se ei kannusta kuntia yhteistyöhön.
Pelkkä puhuminen yhteistyön tarpeellisuudesta
ei vain riitä. Asia on kyllä näin kuin
ed. Ravi totesi. Voisin todeta, että Länsi-Suomessakin
on niin, että muutaman viime vuoden aikana seudullinen
yhteistyö on tiivistynyt, mutta vauhti saisi olla paljon
kovempi. Ed. Rantakankaan lakialoite on aivan hyvä. Tämä antaisi
kannustimia tähän toimintaan.
Kuntajakolain muutoksessa, joka joulun alla hyväksyttiin,
tosiaan annettiin kuntaliitoksiin uusia porkkanoita. Sen lisäksi,
että yhdistymisavustuksia korotettiin, tuli uusi investointi-
ja kehittämistuki, jopa 10 miljoonaa markkaa tapausta kohti,
kuntien yhteisiin palveluntuotantohankkeisiin, toki harkinnanvaraisena.
Mielestäni tämäntapainen porkkana pitäisi
olla myös vapaaehtoisessa seudullisessa yhteistyössäkin.
Molemmillahan tähdätään samaan.
Tosiasia on vain se, että kuntaliitosasia ei etene. Siinä on
monia esteitä. Paikallisdemokratia siinä heikkenee.
Vapaaehtoista yhteistyötä pitäisi mielestäni
kannustaa. Vaikka siitä yhteistyöstä itsestäänkin
koituu säästöjä, siinä on
kuitenkin sellaisia esteitä, että sopivalla tällaisella
samantapaisella investointi- ja kehittämistuella sitä saataisiin
liikkeelle. Esimerkiksi seutuyhteistyökokeilussa, joka
on nyt käynnissä, olisi erinomainen mahdollisuus
testata näitä porkkanoita.
Se, mistä ed. Ravi, puhui, pitää tietysti
paikkansa, liittyen ed. Rantakankaan lakialoitteeseen. Sisäministeriön
on aika vaikea puuttua muihin toimialoihin. Voisi olla viisasta
kehittää tällainen kuntaministeriö ...
Ensimmäinen varapuhemies:
(koputtaa)
Ed. Ranta-Muotio, nyt pitäisi jatkaa puhujakorokkeelta,
koska 2 minuuttia on jo aika reippaasti ylittynyt.
No niin, kaikki tuli jo sanotuksi.
Jukka Vihriälä /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Ed. Rantakankaan lakialoite, jonka
myös itse olen allekirjoittanut, on perusteltu ja hyvä, kuten
täällä on jo useamman kerran tullut sanottua.
Ehkä ne puutteet, mitä ed. Ravi toi esille, olisi
juuri valiokunnassa katsottava, kun tämä sinne menee,
mitä voitaisiin tehdä. Ennen kaikkea tämä kannustaisi
seudulliseen yhteistyöhön. Kyllähän
kunnallinen itsehallinto on niin arvokas asia, että minusta
sitä pitää kuitenkin suomalaisessa demokratiassa
vaalia ja pitää ehdottomasti siitä kiinni.
Kaikki pakkotoimenpiteet, mitä kunnallishallintoon koetetaan
tuoda, sen voi sanoa, on tuomittu aina epäonnistumaan.
Ne eivät vain mene. Eivät ne mene Itä-Suomessa,
mutta eivät ne mene varsinkaan Länsi-Suomen puolella,
puhumattakaan Pohjanmaasta, semmoiset, kun pakkopelillä yritetään
jotakin lähteä viemään. Se ei
sovi kunnalliseen demokratiaan missään tapauksessa.
Kannustimia tarvitaan, ja mielestäni tämä lakialoite
tältä pohjalta on hyvä juuri sen takia,
että aina, kun yhteistyötä yritetään
eräittenkin kuntien kesken — puhun myöskin
omasta alueestani — on kuntaliitosasia ensimmäinen
peikko, joka kaataa asiat. Jos ei kuntaliitokseen suostuta heti, niin
sitten ei myöskään muu yhteistyö sen
jälkeen tahdo luistaa. Se on nähty. Siitä on
konkreettisia esimerkkejä. Luulen, että siitä on
esimerkkejä muualtakin kuin Pohjanmaalta. Kaikki tökkii
sen jälkeen, ettei juuri mihinkään yhteistyöhön
olla valmiita. Pannaan poikki ja pinoon ja jenka päähän
asian kohdalle. Odotetaan taas uutta valtuustoa, tai uusia valtuustoja.
Näinkin voi sanoa, ja siinä mielessä olisi
hyvä, jos lainsäädännöllä voitaisiin
edesauttaa järkevää yhteistyötä esimerkiksi
seutukunnittain tai muuten kuntien yhteistyötä.
Kyllä seutukunta on varmasti ihan hyvä ratkaisu,
mutta ehkä on eräitä tapauksia muutenkin
seutukuntien tai maakuntien raja-alueella, että voisi ajatella
ja pitääkin ajatella, että kunnat voisivat
yhteistyötä harjoittaa.
Sitten valtionosuuksiin. Se on kyllä avoimesti todettava,
emme me siitä mihinkään pääse,
että vaikka nyt tällä hetkellä tilanne
on hieman parempi, kun ajattelemme tätä vuotta
kuntien kohdalta verrattuna viime vuoteen, niin kyllähän
nyt taas voi todeta, että Lipposen hallitusten aikana valtionosuusjärjestelmää on
merkittävästi heikennetty. Kunnille on siirretty
lisää rasitteita ja taas valtionosuuksia tämän
talon päätöksillä on siirretty
kuntien kannettavaksi. Me olemme säätäneet
täällä monta sellaista lainsäädäntöä,
joista kunnat suoraan joutuvat vastaamaan. Minusta tästä asiasta
ei päästä yli eikä ympäri,
vaan se on avoimesti todettava. Siitä kantavat poliittisen vastuun
Lipposen hallitukset kokonaisuudessaan. Mikään
poliittinen ryhmä ei pääse tätä vastuuta
karkuun.
En sano, olisiko keskustakin, jos se olisi ollut hallituksessa,
joutunut tiettyjä leikkauksia tekemään.
Todennäköisesti, mutta poliittinen vastuu on nimenomaan
Lipposen hallituksilla ja ennen kaikkea siellä olevalla
valtiovarainministerillä ja muilla vastuuta kantavilla
ministereillä. Asiahan on juuri näin. Minä uskon,
että kaikki me, jotka kunnallisissa päätöksentekojärjestelmissä omissa
kotikunnissa olemme mukana, tiedämme sen. On aivan turha
piiloutua täällä mihinkään
ja todeta, että näin ei ole.
Mutta myönnetään se, että nyt
on vähän saatu parannusta, kun vaalitkin lähestyvät.
On tietenkin ymmärrettävää,
että nyt myönteiset tuulet ovat puhaltamassa,
kun siellä kunnissa on kuitenkin niitä ääniä ympäri
maan. Näinhän asia on. Sen takia on tietenkin
myönteisenä todettava, että asiat ovat
lähteneet vähän parempaan suuntaan menemään.
Tähän lakialoitteeseen liittyy se, varsinkin
kun tässä puututaan sosiaali- ja terveyspuoleen,
että Kansallinen terveysprojekti etenee ja saa varmaan
jonkinlaisen päätingin huhtikuun aikana ja sitten
lähdetään katsomaan sitä, mitä pitää tehdä. Ainakin
ennakkotiedot kertovat, että meillä on tällä hetkellä tämän
projektin mukaan liian pieniä terveyskeskuksia. Terveyskeskusten
määrästä puhutaan, että asukasluvun
pitäisi olla vähintään 20 000.
Tässä tullaankin monella seutukunnalla siihen
tilanteeseen, että varmasti muutoksia tällä puolen
on tulossa ja tapahtuu. Toisaalta mielestäni juuri tällä lakialoitteella
ja näillä näkemyksillä, mitä tässä esitetään,
juuri tähän yhteistoimintaan voitaisiin saada
lisää tehoa ja parannusta, jos tällä tavalla
meneteltäisiin kuin ed. Rantakangas on lakialoitteessaan
esittänyt.
Arvoisa puhemies! Mielestäni kuntajakolaki, joka hyväksyttiin,
oli hyvä esitys. Se antaa mahdollisuuden kunnille niin
sanotun porkkanarahan turvin liittyä toiseen kuntaan ja
tehdä kuntaliitoksia. Jos ne vapaaehtoisesti tapahtuvat,
mielestäni semmoista pitää tukea. Ei
sitä pidä vastustaa, jos kerran kunnalliset päättäjät
ja kuntalaiset ovat sitä mieltä, että suurimmassa
kuntayksikössä ja paremmin toimivassa voidaan
mennä eteenpäin, vaan sitä pitää tukea.
Minusta tämä niin sanottu porkkanalakiesitys oli
erittäin myönteinen.
Parastaikaa on menossa kuntaliitoshankkeita tai -selvityksiä,
niitä on Etelä-Pohjanmaalla, niitä on
Pohjois-Pohjanmaalla, taitaa olla myöskin Itä-Suomessa
merkittäviä tällä hetkellä menossa.
Kun kansalaiset ovat nämä sitten käsitelleet myöskin
kansanäänestyksissä, toivottavasti sitten
valtuustot tekevät sen mukaiset ratkaisut. Siinä kyllä saavutetaan,
jos niistä jotakin syntyy, merkittävää taloudellista
etua myöskin uudelle muodostettavalle kunnalle. Nythän
ei kuntia liitetä yhteen, vaan kunnat lakkaavat olemasta
ja perustetaan uusi kunta yhteistyöhön haluavien kuntien
kesken.
Ensimmäinen varapuhemies:
Vastauspuheenvuoron pituus on enintään 1 minuutti.
Pekka Ravi /kok(vastauspuheenvuoro):
Rouva puhemies! Ed. Vihriälä puhui ihan viisaita
puheenvuorossaan. Haluan yhtyä hänen näkemyksiinsä ensinnäkin
siinä, mistä hän aloitti, että seudullinen
yhteistyö ei todellakaan ole pelkästään
seutukuntayhteistyötä, vaan todellakin täytyy
katsoa näitten tänä päivänä monesti
varsin keinotekoisten seutukuntarajojen yli.
Kun hän puhui siitä, että nimenomaan
Lipposen hallitusten aikana on tapahtunut kehitystä, että on
säädetty kunnille lisää lakisääteisiä tehtäviä ja
taloudelliset resurssit eivät ole täysimääräisinä seuranneet
perässä, sekin on totta. Mutta mahtaako ed. Vihriälä,
joka on hyvin pitkäaikainen kunnallispoliittinen päättäjäkin,
muistaa sellaista aikaa, minä en ainakaan omalta uraltani muista
sellaista aikaa, jolloin olisi tapahtunut niin, että kun
täällä on säädetty
jokin subjektiivinen oikeus, se täysimääräisesti
olisi resursoitu myöskin kunnille. Kyllä sekin
pitää sanoa.
Sitten tervehdin tyydytyksellä ed. Vihriälän oikean
suuntaista näkemystä siitä, että nyt
on ikään kuin alkanut (Puhemies koputtaa) uusi
ura valtioneuvostonkin suhtautumisessa kuntatalouteen.
Jukka Vihriälä /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa rouva puhemies! Ed. Raville vain hyvin lyhyesti totean,
että jo oli aikakin alkaa uusi ura.
Matti Väistö /kesk:
Arvoisa puhemies! Eduskunnan käsittelyssä on
ollut nyt harvinaisen paljon kunta-asioita. Niitä on ollut
sekä hallituksen esitysten muodossa että budjettiin
liittyen ja myös lakialoitteiden muodossa. Mielestäni
nyt lähetekeskustelussa oleva ed. Antti Rantakankaan ja
muiden lakialoite on varsin ajankohtaan ja asiaan sopiva.
Parhaillaanhan hallintovaliokunnan käsittelyssä on
hallituksen esitys koskien seutuyhteistyötä. Kysymys
tässä on kokeiluhankkeesta. Mielestäni
tämä lakialoite tukisi osaltaan sen hankkeen toteutumista,
jos ja kun päästään kokeilusta
pysyvään käytäntöön.
Tämä lakialoite olisi omiaan edistämään
kuntien vapaaehtoista yhteistyötä, jota tänä päivänä kautta
maan suoritetaan jo varsin paljon.
Esille on noussut kysymys siitä, miten kuntia tähän
kannustetaan ja pitäisikö kannustaa. Meillehän
on Lipposen hallituksen taholta todettu, että kun yhteistyö tuo
sinällään säästöä,
onko tarpeen enää liittää tähän
kannustavaa valtionosuutta. Mielestäni on tarpeen. Jos
me näemme tärkeänä sen, että kannustetaan
kuntajakolain mukaisin valtionosuusporkkanoin tai muilla porkkanoilla kuntia
liittymään yhteen, niin miksi emme kannustaisi
vapaaehtoiseen yhteistyöhön. Siitä pitää saadakin
säästöä, mutta siitä tulee
varsinkin joissakin tilanteissa, ja etenkin alkuvaiheessa, myös kustannuksia,
kun tehdään selvityksiä yhteistyöstä,
kenties olemassa olevien tilojen käytön ja voimavarojen
käytön uudelleen järjestelystä tai uusista,
tähän aikaan ja tilanteeseen sopivista toimintatavoista.
Alkuvaiheessa tarvitaan kenties lisäpanoksia useimmissa
yhteistyökuvioissa. Kannustavaa toimintatapaa ja kannustavaa
valtionosuusjärjestelmää tässä siis
tarvittaisiin.
Elinkeinopuolellahan on kenties pisimmälle päästy
yhteistyökuvioissa. Se on koettu helpoimpana. Vaikeampia
ovat sitten kunnan perustehtäviin kuuluvat terveyspalvelujen,
sosiaalipalvelujen tai koulupalvelujen järjestäminen
kuntalaisille. Näiden peruspalvelujen osalta kysymys on monissa
kunnissa jo siitä, ovatko kansalaiset tasavertaisessa asemassa
palvelujen saatavuuden suhteen. Etenkin palvelujen laadun suhteen
on ongelmia ja, mikä vakavinta tulevaisuutta ajatellen,
palvelujen kestävän rahoituspohjan suhteen. Ei
voi olla oikein, että kunnat pakotetaan velkaantumaan tai
että kunnat pakotetaan myymään sellaista
varallisuutta, joka on niille myös tuottavaa, vuosien ja
vuosikymmenten saatossa kertynyttä varallisuutta, kuten
metsäomaisuutta, kyetäkseen täyttämään
lain ja perustuslain velvoitteet kuntalaisten, kansalaisten, suhteen.
Arvoisa puhemies! Mielestäni tässä on
käyty hyvää evästystä,
ja se jatkuu. Keskustelussa on noussut esille myös se,
mikä on lakialoitteiden sisältö ja miten
niitä käsitellään, pitääkö lakialoitteen
olla niin hyvin tehty, että sitä ei valiokuntakäsittelyssä ja
eduskunnan käsittelyssä korjata. Muistuttaisin
tässä siitä, että eri valiokunnissa
on käsitelty hallituksen perusteellisesta valmistelukoneistosta
tulleita hallituksen esityksiä, joiden pykälistä yli
puolet on valiokuntakäsittelyn aikana muutettu. Näin
ollen ne sanamuodot, joita ed. Antti Rantakankaan lakialoitteessa
on koskien 6 a §:ää, voivat kaivata korjausta.
Sitä varten valiokunta kuulee asiantuntijoita. Sitä varten
se perehtyy tähän perusteellisemmin. Näinhän
tehdään hallituksenkin esitysten osalta.
Totean vielä sen, että hallintovaliokuntahan sai
oman lakialoitteensa viime vuoden puolella, viime valtiopäivillä,
hoidettua, ja se on myös viime viikolla vahvistettu. Yhdyn
niihin ajatuksiin, että eduskunnassa pitäisi kyetä myös
lakialoitteilla hoitamaan sellaisia asioita, jotka nähdään täällä yhteisesti
ja perusteellisen pohdinnan pohjalta tärkeiksi lakihankkeiksi,
ja viemään niitä tavoitteita eteenpäin,
joita täällä laaja poliittinen yhteinen
tahto näkee keskeisinä. Ymmärtääkseni
tässä asiassa ollaan erään sellaisen
tärkeänä nähtävän
asiakokonaisuuden kanssa tekemisissä.
Pekka Nousiainen /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Yhdyn niihin ajatuksiin, joita täällä on todettu
ed. Rantakankaan lakialoitteen tarpeellisuudesta. Minusta myöskin
tämä lakialoite on perusteltu ja tarpeellinen
johtuen siitä, että nyt olemme yksimielisesti
täällä todenneet kuntatalouden vaikeudet
ja olleet yksimielisiä myöskin siitä,
että kuntien palvelukykyä palvelujen riittävyyden
ja laadun suhteen ei voida varmistaa muuten kuin saattamalla valtionosuusjärjestelmä
uudelleen
ajan tasalle siten, että kunnilla on vakaa tulopohja ja
riittävät resurssit palvelujen tuottamiseen. Mutta
kun näyttää siltä, että tämä ei
etene kaikin ajoin siinä aikataulussa ja rytmissä kuin
asioiden tila vaatisi, hallituksen taholta on nostettu hyvin vahvasti
ratkaisuksi kysymykseen aina rakenteelliset muutokset. Sitä taustaa vasten
on juuri, niin kuin täällä on todettu,
uudistettu kuntajakolaki ja sinne on tullut parannettu yhdistymisavustusjärjestelmä
ja
lisäksi investointi- ja kehittämistuki harkinnanvaraisena, elikkä näillä toimilla
edistetään hyvin vahvasti rakenteellisia muutoksia.
Toisaalta näyttää selvästi
siltä, että myöskin Kansallisen terveydenhuoltoprojektin
väliraportissa yhtä lailla ollaan valmiita taloudellisesti
tukemaan nimenomaan rakenteellisia muutoksia eikä niinkään
yhteistoimintaan liittyvää palvelujen tuottamisjärjestelmää,
sillä terveydenhuoltoprojektin väliraportissa
todetaan, että sairaanhoitopiirien yhteistyötä ja
työnjakoa parannetaan ja sairaanhoitopiirien määrää vähennetään
tukemalla vapaaehtoista yhdistymistä. Yhtä lailla
perusterveydenhuollon ja aluesairaaloiden sekä pienten
keskussairaaloiden yhdistymistä terveydenhuoltopiireiksi
tai terveydenhuoltoalueiksi tuetaan, toki molemmat vapaaehtoisuuden
pohjalta, mutta kuitenkin selvästi rakenteellista muutosta
ollaan valmiit taloudellisesti tukemaan. Siinä mielessä kuntien
vapaaehtoinen yhteistyö palvelujen tuottamisessa tulee
saattaa taloudellisesti tasavertaiseen asemaan rakennemuutosten kanssa
siten, että yhteistyöllä tuotettu palvelujärjestelmä saa
saman lähtökohdan ja myöskin tämän
lakialoitteessa esitetyn harkinnanvaraisen tuen keskeisille kuntien
toimialoille palvelujen tuottamiseen. Siinä mielessä minusta
tämä on erinomainen. Uskon, että meillä hallintovaliokunnassa
on tilaisuus tästä asiasta keskustella.
Hallitus on myöskin tuonut eduskuntaan lain seutuyhteistyökokeilusta.
Siinähän myöskin vapaaehtoisuudesta on
kysymys. Kunnat voivat järjestää yhteistyön
kunnallisten yhteisten toimielinten kautta tai yksityisoikeudellisten
yhteisöjen kautta. Siinäkin on porkkanaksi esitetty
kuitenkin se, että tulisi sitova lausuntomenettely kuntien
osalta suhteessa valtion aluehallintoon ja maakuntaliittoihin. Tällä myöskin
on pyritty porkkanaa seutuyhteistyökokeiluun löytämään, joten
kyllä tämä kuntien yhteistyö kaipaa
myöskin tukea taloudellisesti, niin kuin lakialoitteessa on
esitetty.
Minä kannatan tätä lakialoitetta
ja toivon, että tämä saa valiokunnassa
myönteisen käsittelyn.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa rouva puhemies! Ed. Rantakangas on tehnyt lakialoitteen,
joka pitää tietysti arvioida kokonaisuutena, mitä tämä tarkoittaa,
ja muutama ajatus, joka on tullut mieleen.
Tässä tulee sellainen mieli, jotta ollako
vai eikö olla. Mitä tässä on
hyviä asioita? Tässä alussa voisi asettaa
kysymyksen niinpäin, jotta pitääkö jonkun
maksaa yhteistyöstä. Ymmärrän
ed. Vihriälän näkemyksen pohjalaisuudesta.
Siellä ollaan sen verran jäyhiä kavereita,
jotta vaikka olisi persauki, kaverin kanssa ei kyllä yhteistyötä tehdä.
Pitääkö valtion lähteä siihen
maksumieheksi?
Mutta sitten minä kuitenkin näen tässä semmoisen
näköalan, jotta tässä on kyse
tietyn tyyppisestä porstuasta. Tämä on
niin kuin esiaste. Ed. Rantakangas on siinä mielessä tehnyt
hyvän aloitteen siltä näköalalta,
jotta kun ensin saadaan nämä jäyhät
kaverit porstuaan tekemään yhteistyötä pienillä porkkanoilla,
sen jälkeen he huomaavatkin, jotta tässähän
on isommat porkkanat tulossa kuntajakolain osalta, jolloin isketään
kättä päälle ja sanotaan, jotta
mitäpäs me nyt erillään ollaan,
pannaanpa yhteinen valtuusto pystyyn. Minusta tämä on
ajatuksena ihan hyvä. En tiedä, onko ed. Rantakangas
näin ajatellut, mutta kun ihmisiä on oppinut tuntemaan
eri puolilla Suomea, niin tämä voi olla semmoinen.
Sen takia minä en olisi hirveän paljon vastustamassa
tätä.
Tässä saadaan semmoinen järjestelmä,
joka edesauttaisi kuitenkin kuntarakenteen kehittämistä.
Nimittäin olen vakaasti sitä mieltä,
jotta kynnyksiä pitäisi saada madallettua siihen
suuntaan, jotta tehdään enemmän yhteistyötä kuntarajojen
yli, mahdollisesti liitetään ihan pieniä kuntia
yhteen. Nimittäin on järjetön juttu,
jotta meillä on muutaman sadan ihmisen kuntia. Täällä Helsingissä se
tarkoittaa, jotta yhden talon asukkaat olisivat oma kuntansa. Siihen
liittyen voi sitten kysyä, miksi me emme sitten, jos pieni
kunta on niin hirveän hyvä ja tehokas, jaa Suomea
yhä pienempiin kuntiin. Kun Joensuusta tehdään vaikka
5 000 asukkaan kuntia, niin siitä saadaan kymmenen
kuntaa, ja Helsingistähän saakin jo sitten — paljonko
täällä nyt onkaan asukkaita, melkein
600 000 — siitähän tulee 500
kuntaa, mitä siitä nyt tulee. Saadaan ihan reippaasti
kuntia lisää, jolloin virkamieskunta lisääntyy
ja saadaan työpaikkoja hirveästi lisää.
Silloinhan se tarkoittaa, että työllisyys saadaan
hoidettua. Mutta sitä en vain tiedä, kuka sen
maksaa, maksupuolella voi olla vähän hankalaa.
Porstua-ajatuksen minä tässä hyväksyisin,
ja jos ed. Rantakangas sitä on ajatellut, niin olen sitä hyvin
lämpimästi kannattamassa.
Sitten on puhuttu, jotta nämä Lipposen kaksi kautta
ovat olleet yhtä kurjuutta. Pitäähän
kuitenkin todeta, että onhan tässä jotain
myönteistäkin tapahtunut. Ed. Ravi mustamaalasi,
että koko tämä aika on ollut synkkää ja
pimeää kehitystä ja kunnille kurjaa,
mutta onhan tapahtunut hirveän paljon. Kyllähän
jos yhteisöveromuutosten osalta miettii, niin onhan siellä jotain
myönteistä kuitenkin pienten kuntien osalta. Tai
sitten kun katsoo, mitä sosiaali- ja terveyspuolen tai
koulupuolen valtionosuuksissa on tapahtunut, niin nyt ollaan kuitenkin
menossa hyvää vauhtia hyvään suuntaan.
Sen takia niitä ei pidä vähätellä,
koska kyllä silloin, kun oli ne mustat vuodet, mitä elettiin
viime vuosikymmenen puolessavälissä vuodesta 95
lähtien, oltiin niin kurjassa tilanteessa, että jotain
oli tehtävä. Uskon, että vaikka olisi
ollut semmoinen hallitus, jossa keskustapuolue olisi ollut mukana,
niin ilmeisesti saman tyyppisiä toimia olisi jouduttu tekemään.
Kaikkea itse en silloin hyväksynyt, äänestin
aina jossakin vastaankin, mutta joka tapauksessa ilman niitä isompia
linjoja ihan niitä isoja markkamääriä,
mitä säästettiin, ei olisi pystynyt tekemään.
Kun miettii ja muistelee viime vuosikymmenen alun tilannetta, kun
keskustakin oli mukana hallituksessa, niin kyllähän
silloin tehtiin vielä rajummat leikkaukset siinä tilanteessa,
kun muutoinkin verotulot supistuivat rajusti kunnissa.
Itse pitkään kunnallispoliitikkona olleena muistan
ne ajat, miten tuskallista oli ja miten porukkaa lomautettiin isoja
määriä. Meilläkin omassa kunnassani
jopa irtisanottiin, ja kun oikeaan aikaan lähdettiin niitä toimenpiteitä tekemään,
niin tällä hetkellä kunta on kohtuullisessa kunnossa.
Mutta sinällään valtionosuuksien muutoshan
on ollut rajua, kun katsoo siitä ajasta. Prosentteina en
ole ihan varma, mutta saammekohan me tällä hetkellä oman
kuntanikaan osalta enää kuin puolet siitä,
mitä 80-luvun lopulla. Kyllä se rajua meininkiä oli,
ja silloin jouduttiin sopeutumaan ja tehostamaan toimia. Sen takia minusta
kuitenkin kuntien välisellä yhteistyöllä ja
mahdollisesti sitä myötä syntyvillä kuntaliitoksilla
pystytään joissakin tapauksissa vielä saamaan
lisää säästöjä aikaan
ja lähinnä sitä, miten saadaan ei säästöjä vaan
miten voidaan palvelut järjestää sillä tavalla
tehokkaasti, jotta ei satsata hallintoon ja niin sanottuihin turhiin
virkamiespaikkoihin, joita joutuu kunnissa olemaan, vaan se voidaan
hoitaa kuntarajan yli. Minusta se on tärkeä juttu,
että miten ihminen saa tarvitsemansa palvelun, joka lakien
ja kohtuuden mukaan yksittäiselle kuntalaiselle kuuluu.
Pekka Ravi /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa rouva puhemies! Minun on erittäin vaikea ymmärtää,
kuinka ed. Lahtela minun puheenvuorostani sai sellaisen käsityksen,
jonka hän äsken esitti, että minä olisin
voittopuolisesti ikään kuin tuonut esille Lipposen
hallitusten kuntatalouden raunioittamisongelmia. En omasta mielestäni sellaista
sanonut. En ymmärrä tätä muuten
kuin, että ed. Lahtela ei joko kuullut tai kuunnellut, mitä sanoin,
tai sitten hän hioi omaa puheenvuoroaan niin viimeisteltyyn
sävyyn, että hän ei voinut keskittyä siihen,
mitä minä sanoin.
Matti Väistö /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Mielestäni on harmillista, että ed.
Lahtela tavan takaa väheksyy ja vähättelee
kuntien itsehallintoa. Se on kuntalaisten itsehallinto, joka Suomessa
on toiminut erinomaisesti. Se on kyennyt tarjoamaan kuntalaisille
tasavertaiset peruspalvelut. Tässä mielessä minusta
ei missään mielessä pieniä eikä suuria
kuntia ja niiden kuntalaisten päätöksiä tulisi
vähätellä. Meidän on täällä säädettävä lainsäädäntöä niin, että kunnat
kykenevät kantamaan vastuunsa. Tuntuu oudolta myös
se, että hän jatkuvasti puhuu turhista virkapaikoista.
Mielestäni kunnissa virkamiehet ja työntekijät
tekevät arvokasta työtä. En ymmärrä tällaista
näkökantaa. En myöskään
sitä, että kunta, pienikin, olisi vähäpätöinen.
Sehän on oman alueensa kehittämis- ja hyvinvointikeskus.
Se huolehtii todella tärkeistä asioista, joita
kuntalaiset tarvitsevat. Jos siirrytään suuriin
kuntayksiköihin, kustannukset siirtyvät paljolti
etäisyyden myötä kuntalaisille palvelujen
hakemisesta. Kyllä tässä pitää myös
(Puhemies koputtaa) kansalaisia ajatella.
Ensimmäinen varapuhemies:
Minuutti valitettavasti meni yli, mutta toivotaan, että jatkossa pysytään
minuutissa.
Jukka Vihriälä /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa rouva puhemies! Ehkä ed. Esa Lahtela ei kuunnellut
tarkkaan ed. Ravin puhetta. Minusta se oli hyvin perusteltu ja asiallinen.
Ehkä oli juuri näin. Mutta kun ed. Lahtela taas
koetti puolustaa Lipposen hallitusten aikaa kuntatalouden osalta,
minusta on syytä nyt todeta eduskunnan pöytäkirjoihin,
mitä on tapahtunut viimeisen seitsemän vuoden
aikana. Esimerkiksi Pohjois-Karjalan kohdalla väkiluku
vähenee. Eivät kunnat yksin pysty väkeä siellä pitämään.
Nytkin yksi edustajanpaikka on menossa tulevissa vaaleissa. (Välihuuto) — Eikö mene?
Anteeksi, väärä tieto. — Mutta
ei väkiluku kovin kasvuun ole kääntynyt
myöskään Pohjois-Karjalassa. On monta
vaalipiiriä, joissa väki vähenee juuri
sen takia, että ei ole työpaikkoja siellä.
Kuntataloudella on oma merkityksensä tässä.
Esa Lahtela /sd (vastauspuheenvuoro):
Arvoisa rouva puhemies! Ed. Ravi epäili, että olin valmistelemassa
puheenvuoroa. Minä en valmistellut ollenkaan puheenvuoroa.
Kuuntelin tarkkaan ed. Ravin vastauspuheenvuoroa ed. Vihriälän
puheenvuoroon. Siinä hän totesi sillä tavalla, jotta
kyllä Lipposen hallitus on tehnyt. Sen minä kuulin
ihan tarkkaan. Sillä tavalla hän tuki täydellisesti
ed. Vihriälän rökitystä, mitä hän
käytti Lipposen hallituksia kohtaan. Sen minä kuulin ihan
tarkkaan. Näin minä ymmärsin omasta mielestäni
sen oikein.
Ed. Väistölle voisi sen todeta, jotta minusta myös
voidaan asia järjestää toisin. Nimittäin kunnathan
ovat tällä hetkellä muodostuneet kirkkojen
ympärille. Jos uudelleen pyöritettäisiin Suomen
karttaa ja lähdettäisiin tekemään
kuntarakennetta, niin en usko, jotta siitä tulisi tämmöinen
kuin se tällä hetkellä on. Sen takia
meidän pitää järkevästi
uskaltaa katsoa sitä, voidaanko ihmisten palvelut järjestää tehokkaasti
muuten kuin sillä tavalla, jotta pitää olla
500 ihmisen kunta, jossa on kaikki se johtajabyroo, jolle palkat
maksetaan.
Pekka Ravi /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa rouva puhemies! Pahoittelen, että tätä täytyy
jatkaa, mutta ed. Lahtelalle haluaisin sanoa sen, että kun
puhutaan tapahtuneesta kehityksestä, minusta on oikein,
että ollaan rehellisiä, puhutaanpa hallituksen
edustajana tai opposition edustajana. Minä toivotan tervetulleeksi
ed. Lahtelan todella vilpittömästi hallituksen
urheitten sotureitten joukkoon, jossa hän kovin usein ei
ole viime aikoina seisonut.
Hannu Aho /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Tässä on paljon hyviä puheenvuoroja
käytetty. Aion vaan lyhyesti muutamaan seikkaan todeta.
Ed. Lahtela ja demarit ovat yleensä rakenteellisia
muutoksia kovin korostaneet ja teroittaneet, mutta unohtavat sen,
että rakenteellisia muutoksia voidaan muutenkin tehdä ja
käydä kuin aina kuntia yhdistämällä.
Kuntarajojen yli yhteistyöhön kannustaminen on
minusta sitä, jota meidän pitää tehdä,
mutta meidän ei pidä rajoittua tiukasti totuttuihin
vanhoihin rajoihin vaan pitää uskaltaa katsoa
myöskin uusia suuntia, joista voidaan palveluja hakea.
Jos kuntia lähdetään yhdistämään,
monesti tapahtuu niin, että kuntalaiset ovat hyvin eriarvoisessa
asemassa ja palvelujen saatavuus ja laatu kärsivät.
Tässä pitää nähdä vähän
tämmöisiä uusiakin tuulia, mutta ei yhdistäminen
aina ole ainut autuaaksi tekevä, vaan yhteistyötä pystytään
tekemään monella eri tavalla, ja sitä aivan
varmasti tehdään, sanoisiko näin, myöskin
niissä kepulaisissa kunnissa, joita täällä on
hyvin paljon moitittu.
Antti Rantakangas /kesk:
Arvoisa puhemies! Ed. Ravi kiinnitti huomiota lakiesityksen teknisiin
kysymyksiin. Hallintovaliokunnan puheenjohtaja Väistö vastasi
erinomaisen hyvin. Mielestäni on tärkeintä saada
kuntapolitiikan keinovalikoimaan uusi elementti, kuntien välistä yhteistyötä kannustava
valtionosuusjärjestelmäelementti, ei niin, että ministerit
kiertävät maakuntia ja sanovat, että kuntaliitokset
ovat se ainut oikea ratkaisu, ja patistavat kuntia yhdistymään.
Se on vaihtoehdotonta politiikkaa ja virheellistä politiikkaa.
Ed. Esa Lahtela ei ole paikalla, mutta sanon vain suoraan, että ei
siitä mihinkään pääse,
että 1990-luvulla kuntien tulopohjaa on heikennetty 30
miljardilla markalla vuositasolla. Jos nyt tänä vuonna
tulee 1,5 miljardia lisää ja siinä 5
prosenttia leikkauksista palautuu, eihän se ole niin, että yhdellä pienellä plusmerkkisellä
ratkaisulla ikään
kuin pyyhitään mennyt negatiivinen kehitys pois.
Tästä johtuvat kuntien väliset erot.
Nyt pitää hakea kaikki keinot, millä kansalaisten
kannalta tärkeät palvelut pystytään
järjestämään. Kaikella tavalla
yhteistyö on paras keino. Siihen on vielä paljon
tehtävää, kun vain voidaan myöskin
lainsäädännön kautta kannustaa.
Tero Rönni /sd:
Arvoisa rouva puhemies! Tutkiskelin ed. Rantakankaan esitystä ja
aluksi totesin, että tässä on ihan hyvä idea
kokonaisuutena, mutta sitten rupesin miettimään,
että hetkinen, missäs mennään.
Tulin vähän samanlaisiin tuloksiin kuin ed. Ravikin.
Onko jossain päin maata vielä varaa olla tekemättä yhteistyötä,
ja onko tosiaan niin, että siihen yhteistyöhön
tarvitaan rahaa? Onko niin, että järjen käyttö on
kiellettyä ja jos halutaan järkeä käyttää,
siihen tarvitaan valtion rahaa, että sitä järkeä voitaisiin
ruveta käyttämään? Se tässä oudolta
tuntuu.
Mielestäni seutukuntien on joka puolella maata ollut
pakko mennä yhteistyöhön, ja varmaan jokainen
tiedämme, mistä yhteistyön edellytykset
ovat tulleet, koska ei tämän maan talous ole kunnossa
vieläkään. Kuntataloudella ei hirveästi velkaa
ole, valtiolla sitä on riittämiin, ja jostain ne
velat on maksettava. Keskimäärin kunnilla menee
hyvin. Siihen olen itsekin ottanut kantaa, että keskimääräinen
ei ole mikään laskentatapa, mutta ei mielestäni
myöskään lisärahan laittaminen
siihen, että aletaan tehdä yhteistyötä,
ihan järjelliseltä tunnu.
Ed. Väistö sanoi, että kunnat tarjoavat
tasavertaiset peruspalvelut. Siitäkin voidaan olla monta mieltä,
onko tällä hetkellä ... (Ed. Väistö:
Pitäisi tarjota!) — Pitäisi tarjota,
mutta sanoitte, että tarjoavat. Mielestäni ei
palveluista pidä puhuakaan, jos ruvetaan puhumaan kuntien
yhdistämisestä, johon muuten Lipposen hallitus
ei ole tehnyt pakotteita eikä myöskään
vaatinut yhdistämisiä. Sinne on vain annettu porkkanoita,
että jos näitä tulee, siihen annetaan
rahaa, ja se raha tulee myöskin takaisin, kun taas toisaalta
saadaan vuosien kuluessa hyöty.
Sanoisin, että tässä on kyse siitä,
kuten meidänkin seudullamme, että edes kuntayhteistyön selvittämistä,
yhdistymisen selvittämistä Mäntän
ja Vilppulan kesken, ei voida Vilppulan keskustan mielestä aloittaa.
Heidän mielestään ei voi edes selvittää,
onko syytä liittää kunnat yhteen. Tällaisia
samanlaisia kuntia ovat muun muassa Nurmo ja Seinäjoki,
ed. Vihriälä. Nurmolaiset käyttävät
Seinäjoen palveluja eivätkä maksa mitään.
Missään tapauksessa ei voida yhdistää kuntia.
Siellä ollaan nyrkit pystyssä lähestulkoon
silloin, kun mennään esittämäänkin
tällaista asiaa. Samanlaisia tapauksia ovat Mänttä—Vilppula,
6 kilometriä, ja Jämsä—Jämsänkoski.
On paljon tämmöisiä, joissa keskustojen
väli on vain muutama kilometri ja silti halutaan pitää kunnat
erillään.
Yhteistyötä meillä toki tehdään
laajalti lähes koko repertoaarilla. Enää on
vain hallinnosta kyse. Haluammeko me pitää kuntien
hallintoa erillään? Sitäkö te
haluatte, että siellä on muutama johtava virkamies,
jotka hoitavat, ja tietysti keskustalaiset kunnanvaltuutetut? Tämä minusta haisee
aika pahasti kepun iltalypsyltä eikä miltään
muulta. Viimeiseen asti koetatte pitää kaikista
kunnanvaltuutetuistanne kiinni eikä mitään muuta.
Minusta tässä ei ole muuta takana.
Antti Rantakangas /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Rönni provosoi varmasti tietoisesti
ja tarkoituksellisesti. Meillä on kovin erilainen kuntatilanne
maantieteellisistä olosuhteista johtuen. Esimerkiksi Lapissa
kylältä taajamaan saattaa olla 100 kilometriä matkaa.
Jos silloin esitetään lääkkeeksi
vain kuntaliitosta, eihän se tuo mitään
muutosta kansalaisille tärkeisiin palveluihin. Ei keskusta
torju kuntaliitoksia, mutta me haluamme, että kansalaiset
ottavat niihin kannan. Esimerkiksi Pohjois-Pohjanmaalla itse olen
ottanut myönteisen kannan Raahe—Pattijoki-liitokseen.
Siellä välimatka on 6 kilometriä, ja
kuntaliitos olisi sen alueen palveluiden kannalta myönteinen
asia, mutta ei niin, että viedään pieniltä kunnilta
talousedellytykset hoitaa palvelut, niin kuin Lipposen hallitukset ovat
tehneet valitettavasti.
Jukka Vihriälä /kesk(vastauspuheenvuoro):
Rouva puhemies! Ed. Rönnille: Ei Nurmossa eikä Seinäjoella
olla nyrkit pystyssä. Kun ed. Rönni puhuu keskustan
iltalypsystä kunta-asioissa, halutaan pitää muka
valtuutetut, niin haluaisin todeta vielä kerran eduskunnan
pöytäkirjoihin sen, että Nurmossa yritettiin
saada aikaan selvitys Nurmon ja Seinäjoen yhteistyöstä ja
ehkä laajemmastakin yhteistoiminnasta, mutta kolme kertaa
se kaatui sekä kunnanhallituksessa että -valtuustossa
kokoomuksen ja sosialidemokraattien äänin. Valtaosa
keskustalaisista oli sen takana, mutta nimenomaan sosialidemokraatit
ja kokoomus vastustivat tämän selvityksen tekemistä. Ei
esitetty vielä mitään kuntaliitosta.
Liitos olisi katsottu sen jälkeen, jos tehdään
selvityksiä, mutta sosialidemokraatit ja kokoomus valitettavasti
eivät olleet tähän valmiita.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Ed. Antti Rantakankaan tekemä lakialoite 5/2002
vp on minusta ihan hyvä. Sen takia olen tähän
lähtenyt mukaan. Ed. Rantakangas itsekin kunnallismiehenä,
kuten me monet muutkin, tietää ne tilanteet, jotka
hyvin erilaisesti erilaisissa kunnissa ovat olemassa. Ei tässä ole
suinkaan kysymys siitä, että tällä mallilla
pitäisi kaikkialla toimia, vaan minusta pitäisi
löytää vaihtoehtoja, joista tässä on
tuotu yksi malli, jolla saatettaisiin edesauttaa järkevää yhteistoimintaa.
Kuntaliitos on niin tunneherkkä kysymys, että se
ei kovin helpolla tahdo mennä läpi. Jokaisella kunnalla
on oma historiansa, jolle on annettava oma arvonsa. Se edustaa omalla
tavallaan lähidemokratiaa, jossa ihmiset tuntevat vastuuta
lähiympäristöstään.
Se on kunnallishallinnon myönteinen puoli. Suomessa kunnille
on uskottu kuitenkin ihmisiä lähinnä olevien
perustarpeitten täyttäminen. Silloin kunnilla
tulee olla tähän riittävät voimavarat.
Olen sitä mieltä, että 70—80-luvulla
aivan liikaa paisutettiin kuntien virkarakennetta. Tuolloin olisi
ollut tarpeen löytää järkevät
yhteistyömuodot, en tarkoita välttämättä kuntaliitoksia mutta
järkevän yhteistyön muodot. Mitkä ne ovat,
ei ole tietenkään aivan helppoa sanoa. Kuntayhtymät,
aiemmin kuntainliitot, osaltaan kasvattivat byrokratiaa ja osaltaan
ovat karanneet peruskuntien päättäjien
ulottumattomiin. Monien sairaanhoitopiirien kohdallahan
muun muassa nähdään, että kustannukset
ovat nousseet erikoissairaanhoidossa tavattoman paljon, paljon yli
inflaatioprosentin, ilman että hoitosuoritteet ovat lainkaan
nousseet, ilman että hoitopäivät olisivat
lisääntyneet tai hoidettavien potilaiden lukumäärä olisi
lisääntynyt. Sairaanhoitopiirien kustannukset
peruskunnille ovat voimakkaasti nousseet, paljon enemmän
kuin inflaatioprosentti tai vaikkapa palkkakehitys.
Elikkä jonkinlaista karkaamista tässä on,
ja on tietysti kuntayhtymien yksi heikkous, että ne ovat
kylläkin peruskuntien muodollisesti ja itse asiassa käytännöllisestikin
hallitsemia, mutta sitten kuitenkaan demokratia enää niissä ei
toteudu. Eli on kysymys kyllä siitä, että pitäisi
löytää semmoiset järkevät
yhteistoiminnan muodot, joissa kustannukset eivät pääsisi
kohtuuttomasti karkaamaan. Päinvastoin, pitäisi
päästä järkevästi yhteistyöllä vähentämään
menoja ja parantamaan palveluja.
Uskon, että tällä lakialoitteella
asianomaisessa valiokunnassa on mahdollisuus synnyttää keskustelua,
jolla tätä tärkeää huolenaihetta
kannetaan eteenpäin. Tällä hetkellähän
vallitsee tavatonta eriarvoisuutta kuntalaisten välillä riippuen siitä,
mikä on kunnan varallisuus tai mihin kunnissa halutaan
niitä voimavaroja, mitä taloudellisesti on, kohdentaa.
Saattaa olla, että melko vauraatkin kunnat joissakin palveluissa
käyttävät paljon vähemmän
rahaa kuin jotkut vähemmän varakkaat kunnat, ja
kuitenkin kuntalaisten tulisi olla kutakuinkin samanarvoisia.
Kysymys väestörakenteesta ikärakenteen osalta
vaihtelee kunnissamme, voisi sanoa, järkyttävän
paljon. Tässä suhteessa olisi todella tarve päästä yhteistyöhön.
Tällä yhteistyöllä voitaisiin
edesauttaa sitä, että voimavarat voisivat kohdentua
sinne, missä niitä tarvitaan. Saattaa olla, että naapurikunnassa
on vapautuvaa koulupalvelujen henkilöstöä.
Tämä voisi ehkä palvella naapurikunnassa,
tai sitten sosiaalipuolella väestön ikääntymisen
myötä olisi lisääntyvää tarvetta, kenties
näin. Toisaalta ongelmat ovat helposti naapurusten keskenkin
yhteiset. Valitettavasti tämä pätee hyvin
laajoilla alueilla arkitodellisuuteen.
Kuntatalous on kaikkiaan hyvin vakava kysymys, ja tässä aletaan
olla kohta niillä rajoilla, että jotain on tehtävä.
Kun kuntien on tasapainotettava taloutensa määrävuosissa,
niin tämä ohjaa sellaisiin ratkaisuihin, jotka
eivät ole leikkauksia, vaan ne ovat amputaatioita, joilla
tehdään pysyvää vahinkoa. Esimerkiksi
kyläkoulun lopettaminen saattaa tuoda näennäistä säästöä,
ja siitä joutuvat vastuun ottamaan kunnallispäättäjät. Mutta
mitä se merkitsee mahdollisesti kylän tulevalle
kehitykselle, sen me jokainen tiedämme. Se merkitsee vain
kielteistä.
Eli, arvoisa rouva puhemies, katson, että tämä aloite
on aiheellinen ja on hyvä, jos se synnyttää keskustelun
vakavassa ongelmatilanteessa.
Jaana Ylä-Mononen /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Tässä edustaja hetken
aikaa sitten väitti tämän aloitteen olevan
kepun iltalypsyä. Ed. Rönni nimenomaisesti arveli
näin. Samalla hän peräänkuulutti
järjen käyttöä ja sitä ettäkö se ei
olisi missään mahdollista ilman erillistä rahoitusta.
Melkoista viranhaltijoiden työn aliarvioimista tällainen
lausuma. Minä olen itse lypsytaitoinen kepulainen, mutta
tätä aloitetta pidän erittäin
asiallisena. Olen sen myös itse allekirjoittanut ja pohtinut
lähinnä sitä, millaisessa tilanteessa
tällainen lisävaltionosuus olisi paikallaan.
Tosiasiassahan tänäkin päivänä kaikkia
näitä yhdistymishankkeita tai eri hallinnonalojen
yhteistyöasioita ja -kuvioita, silloin kun niitä lähdetään
suunnittelemaan, joku rahoittaa. Se on siitä jokapäiväisestä normaalista
työstä pois, on sitten kysymys terveydenhuoltopiiristä tai
-alueesta tai ostorenkaasta, mistä hyvänsä.
Ainakin Pohjois-Pirkanmaan seutukunnalla, kun näitä hallinnonalan
yhteisiä hankkeita ja projekteja on väsätty,
sieltä on tullut EU-rahaa, ja kaikki on tavattoman tuskaisen
hidasta. Monta vuotta menee siihen, että niitä papereita
väsätään, rahaa haetaan, ja
sitä sitten joko tulee tai ei tule. Se hyvä asia,
se pieni kipinä — voitaisiinko, kaksi tai kolme
kuntaa tai useampi, tehdä jokin asia yhdessä,
paremmin, laadukkaammin ja jopa taloudellisemmin — usein
lässähtää tämän
projektin alle.
Nyt erityisesti kun Vilppulasta ei ole tällä kertaa
omaa kansanedustajaa täällä ja mänttäläinen, naapurikunnan
kansanedustaja näin voimakkaasti syyllisti Vilppulaa siitä,
että yhteistyö ei toimi, kun keskusta nimenomaan
on yhteistyön esteenä ed. Rönnin mukaan,
niin tietysti kysyy, miksi sitten on niin. Mänttähän
on sosialidemokraattien yksinkertaisella enemmistöllä toiminut
viimeiset vuosikymmenet käsittääkseni,
ja kulttuuri kunnallispolitiikassa on sen mukainen. Vilppula on,
ei suinkaan keskustaenemmistöinen, vaan siellä on
sekä oikealta, keskeltä että vasemmalta kunnallispolitiikassa
väkeä mukana. Tietenkin poliittiset asenteet ja
toimintakulttuurierot varmasti ovat yksi tekijä, miksi
yhteistyö ei tahdo lähteä käyntiin,
vaikka Virroilta, siitä vierestä, katsoen se tuntuisi
enemmän kuin luonnikkaalta.
Me yhdistimme musiikkiopiston Ylä-Pirkanmaalla huitaisemalla.
Se on ihmeellinen yksi asia, missä saatiin hyvää hyötyä kaikki
ja yksi asia nopeasti järjestykseen, ja yhteistyö on
ollut hedelmällistä. Mutta kyllä sielläkin
se siivoaminen jäi sitten tämän uuden
organisaation tehtäväksi, hoitaa hankalat asiat
pois.
Minusta aikaa ja tyhjänpäiväistä työtä säästääksemme
pitäisi olla joku tällainen rahoitusmahdollisuus,
millä hyvät ideat pääsisivät
nopeasti liikkeelle. Väitän, että tänä päivänäkin
tähän asiaan laitetaan rahaa, mutta se menee jostakin muualta.
Esimerkiksi silloin, kun terveydenhuollon kehittämisestä,
yhdistämisestä tai yhteistyöstä puhutaan,
johtavat lääkärit sitä tekevät
ja istuvat kokouksissa, ja palkka juoksee peruskunnista, ja lääkärintyö jää tekemättä.
Eli itse näkisin näin, että jos on selkeä asia,
mikä pitää selvittää, siihen
pitää laittaa kunnolla ihminen tekemään
se erikseen ja se työpanos, minkä hän
normaalisti tekee, pitäisi pystyä korvaamaan,
jotta nämä asiat myös joskus saataisiin
asialliseen päätökseen.
Minusta tämä on hyvä lakialoite,
minkä ed. Antti Rantakangas on tehnyt. Tämän
verran täytyisi olla tahtoa edistää kuntien
keskinäistä yhteistyötä. Erityisesti
merkitsen tämän perustelutekstin hyvänä,
koska meillä Kansallinen terveydenhuoltoprojekti on parhaillaan
painottamassa aivan samaa asiaa kuin tekstissä nyt kirjoitetaan. Siellä puhutaan
vahvasti seutukuntaistamisesta, mutta enemmänkin pitänee
puhua seutuyhteistyöstä ja kuntien välisestä yhteistyöstä.
Oikeastaan on kaksi asiaa, minkä takia yhteistyö yleensä lähtee
liikkeelle. Toinen on se, että kunnassa on armoton rahapula,
näin lienee Mäntässäkin, ja
toinen pää on se, että ammattihenkilöistä on
niin huutava pula, että on pakko tehdä jotakin,
on puolipakkotilanne. Sellaisessa kunnassa, missä kaikki
on hyvin, rahaa on riittävästi ja on millä mällätä,
ei yleensä tapahdu vapaaehtoisesti eikä tällaisella
rahallakaan juuri yhtään mitään.
Petri Salo /kok:
Arvoisa rouva puhemies! Kuuntelin työhuoneessa mielenkiinnolla
tätä keskustelua kuntataloudesta ja kuntien seudullisen
yhteistyön parantamisesta. Minulle jäi mieleen
kuitenkin ed. Ravin analyyttinen puheenvuoro, jossa hän
korosti seudullista yhteistyötä, joka lienee pitkällä tähtäimellä ainoaa
sellaista yhteistyötä, joka johtaa myöskin
parempiin palveluihin ja kustannusten säästöihin,
joiden pitäisi olla riittäviä kannustimia
myös kuntayhteistyön lisäämiseen.
Meillä taitaa olla Suomessa sellainen tilanne, että jos
nyt olisi maan kartta täysin puhdas ja meidän
pitäisi sijoitella kunnat mahdollisimman järkevästi
ja taloudellisesti Suomeen, alle tuhannen asukkaan kuntia ja yli puolen
miljoonan asukkaan kuntia ei välttämättä muodostuisi
ja kappalemäärä ei taatusti olisi 450:tä.
Minkä takia vapaaehtoinen kuntayhteistyö on nihkeää?
Olen joskus miettinyt, onko meidän taloudellinen tilanteemme
kunnissa vielä, niin kuin ed. Ylä-Mononen viittasi,
niin hyvä, että se ei kannustaisi kuntia todella
jotain tekemään. Pitääkö tulla
pää vetävän käteen,
että nyt on tehtävä jotakin, jotta pystytään
elämään? Vai onko tilanne se, että Lipposen
hallitus on kerta kaikkiaan epäonnistunut, kaikista pahiten,
tehdessään nimenomaan rakennemuutosta kuntien
taloudellisen ja järkevän yhteistyön
eteen?
Iivo Polvi /vas:
Arvoisa puhemies! Ed. Rantakankaan lakialoite kuntien valtionosuuslain muuttamisesta
varmaan on lähtökohdiltaan ja tavoitteiltaan hyvää tarkoittava,
siis lisärahoituksen saaminen kuntien vapaaehtoisen yhteistyön edistämiseen.
Muotoilu, mikä tässä esityksessä on,
jää minulle kuitenkin kokonaan avautumatta. Siinä puhutaan
siitä, että kunta-asioita käsittelevä ministeri
voi myöntää tehtäväkohtaisten
valtionosuuksien piiristä tukea. Onko tarkoitus, että tehtäväkohtaisista
valtionosuuksista, jotka eri toimintoihin nykyisin määräytyvät,
erotetaan jokin osa alentamalla kunnille suoraan tulevaa tukea ja osoittamalla
siitä osa ylimääräisenä tukena
näille yhteistyötä harrastaville kunnille?
En tiedä, mikä on esityksen tekijöiden
tarkoitus, eikä se tästä aukea.
Toisaalta, jos tuon tyyppistä järjestelmää mietitään,
todennäköisesti on niin, että mitään
mahdollisuuksia sen toimimiseen ei ole, kun on usean ministeriön
välisistä valtionosuusjärjestelmistä ja
tuista kysymys. Jos tuon tyyppistä järjestelmää tavoitellaan,
oikea paikka kai olisi arvioida kuntien harkinnanvaraista rahoitusavustusta
koskevan lainsäädännön muuttamista
muuttamalla sen perusteita niin, että joissakin tapauksissa
voidaan myöntää harkinnanvaraista ylimääräistä tukea.
Tero Rönni /sd:
Arvoisa rouva puhemies! Jotta ei jäisi epäselväksi
kuntien välisessä yhteistyössä meidän
seudulla tapahtunut kehitys, sanon sen vielä kerran, että ed.
Ylä-Mononenkin tietää, mistä on
kyse. Eli kyse on siitä, että olemme tehneet vapaaehtoista
yhteistyötä hyvässä hengessä jo
vuosia. Meillä on muun muassa palotoimi, koko terveydenhuolto,
ympäristötoimi, monta muuta asiaa, jotka hoidetaan
jommankumman kunnan toimesta ja yhdessä tehden. Emme me
ole tarvinneet siihen mitään porkkanarahoja, eikä ole
kyselty perään mitään, vaan
on alettu tehdä yhteistyötä ja sillä siisti,
ja on yhteisiä viranhaltijoita.
Nyt kun näitä yhteistyökuvioita ei
enää tahdo olla lisää, vaan
kyse on siitä, että meillä on 6 kilometrin
välimatkoin kaksi kunnantaloa, joissa hallinnot vain ovat
erillään, minun mielestäni aito ja ainoa
konsti, millä tästä eteenpäin
päästään, on se, että lyödään
loputkin hynttyyt yhteen. Tämän asian selvittämiseen
Vilppulan kunnanhallituksen keskustan jäsenet ovat sanoneet jyrkästi
"ei". Kaikki muut ovat sitä mieltä, että pitää selvittää nämä hyödyt,
mutta he ovat tähän kohtaan sanoneet, että ei
pidä edes selvittää.
Antti Rantakangas /kesk:
Arvoisa puhemies! Ed. Polvi ei ollut alkukeskustelussa mukana.
Siinä korostin aloitteen periaatteellista merkitystä ja
sitä, että on tietysti käytävä läpi
yksityiskohdat, millä tavalla kannustavuus tulee. Perusideana
on se, että esimerkiksi terveydenhuollon yhteistyö seutukunnan
tai kahden kunnan välillä tuottaisi tietyn lisäkertoimen
siihen valtionosuuteen, mitä kunnat saavat silloin, jos
ne yksinään tekevät jonkun peruspalvelun.
Tämä on se idea, ja sitä pitää kehittää tältä pohjalta.
Joka tapauksessa: kannustavuus aina, kun yhteistyö etenee käytännön
tasolle.
Petri Salo /kok:
Arvoisa puhemies! Arvostan todella ed. Iivo Polven asiantuntemusta
tämän lainsäädännön
osalta. Itsekin mietin, mikä tässä on
se punainen luu, mitä tässä esityksessä haetaan,
mutta en tohtinut sitä sanoa. Kun allekirjoittajina tässä on
22:kin edustajaa, niin näen, että on vakaasti
tutkittu, millä tavalla tämä sitten käytännössä toimii.
Sen verran poliittisesta ilmapiiristä kuitenkin, että emme
me pohjalaiset aivan saamattomiakaan kuitenkaan ole, vaikka täällä on
tullut vähän turpiinkin. Nimenomaan Seinäjoki
ja Peräseinäjoki ovat keskustelleet kuntaliitoksesta
hyvin nopealla aikataululla. Jo nykyinen valtionosuuslainsäädäntö,
porkkanalaki, tuo 30—40 miljoonaa markkaa sinne lisää rahaa,
ja asiat ovat edenneet erittäin hyvin. Jo kesällä aiotaan
Peräseinäjoen ja Seinäjoen välisestä kuntaliitoksesta järjestää kansanäänestys.
Minä luulen tällä hetkellä,
että se tulee menemään myös
positiivisesti läpi, eli Pohjanmaa näyttää kyllä tässä myöskin esimerkkiä muulle
Suomelle, että tässä päästään eteenpäin.
Jos Nurmossa takkuaa, niin luulen, että ei siellä ole
kysymys mistään poliittisesta ryhmästä. Siellä taitaa
olla kyse yhdestä kahdesta henkilöstä,
jotka siellä ohjaavat tyhmyyttä eteenpäin.
Jukka Vihriälä /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Ed. Petri Salo otti esille Seinäjoen
ja Peräseinäjoen kuntaliitosselvityksen, joka
on menossa, ja haluaisin nyt todeta siltä osin, kun täällä ed. Rönni
on voimakkaasti keskustaa arvostellut siitä, että sillä ei
ole valmiutta vapaaehtoisiinkaan kuntaliitosselvityksiin jne., että Peräseinäjoella
on
erittäin vahva keskusta ja myöskin Seinäjoella
taitaa olla tällä hetkellä keskusta suurin
valtuustoryhmä, niin että kyllä niissä molemmissa valmiutta
löytyy.
Keskustelu päättyy.