Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Euroopassa leviävä lintuinfluenssavirus
saattaa minä päivänä tahansa
muuttua ihmisistä toisiin tarttuvaan muotoon. Nykyisen
suuren liikkuvuuden aikana tappava virusepidemia muodostuu nopeasti
maailmanlaajuiseksi pandemiaksi, joka muutamassa viikossa leviää koko
Eurooppaan. Rokotetta voidaan alkaa kehittää ja
valmistaa vasta, kun tiedetään virustyyppi lähemmin.
Tämän pitäisi tapahtua hyvin nopeasti
ja äärettömän suurella tuotantoteholla
ja -määrillä. Euroopassa on
tiettävästi vain yksi yritys Hollannista varautunut
tähän, ja Suomi on varautunut ostamaan tältä rokotteet.
Olemme sijaluvulla 4 saamisjärjestyksessä. Pelkään
pahoin, että emme saa rokotteita ajoissa emmekä tarpeeksi
koko kansalle.
Mihin toimiin ryhdytään kotimaisten rokotetuotantovalmiuksien
luomiseksi?
Sosiaali- ja terveysministeri Tuula Haatainen
Arvoisa herra puhemies! Suomi on kansainvälisesti vertailtuna
kyllä varautunut erittäin hyvin. Muun muassa varautuminen
siihen, että rokotteita hankitaan koko väestölle,
on kansainvälisesti harvinaista, ja näinhän
Suomessa on tehty.
Tätä meidän varautumistamme pandemiaan tehdään
koko ajan. Nyt on hyvä muistaa erottaa kaksi asiaa toisistaan:
Tällä hetkellä elämme tilanteessa,
jossa lintuinfluenssa on tarttunut linnusta toiseen myös
Euroopassa, mutta sen sijaan ihmisestä ihmiseen tarttuvasta
pandemiasta ei suinkaan ole vielä kysymys. Mutta sosiaali-
ja terveysministeriössä varaudutaan myös
kaikkein pahinta varten.
Kysymyksessään ed. Oinonen totesi, että pandemian
alkaessa koko maailma, Suomi mukaan lukien, voi olla tilanteessa,
jossa pandemiavirus on niin kaukana tästä mallirokotteesta,
että käyttökelpoista rokotetta ei olisikaan.
Samoin tämä pandemiavirus voi olla hyvin vastustuskykyinen kaikille
olemassa oleville viruslääkkeille, oli niitä varastoituna
sitten tai ei. Meillähän on varauduttu niin, että tätä viruslääkettä,
joka heikentää virusta mahdollisesti, on varattuna
osalle väestöä. Sitä tultaisiin
käyttämään niille, jotka sairastuvat.
Rokotus on tarkoitus varata, ja on varauduttu siihen, että rokotus
voidaan antaa koko väestölle. Mutta yhtä lailla
on tärkeää, että koko yhteiskunta
on varautunut siihen, että voimme myös hidastaa
tämän epidemian etenemistä varsinkin
tilanteessa, jossa rokotteen valmistamiseen menee hyvin kauan.
Puhemies:
Olen sallinut ministerille poikkeuksellisen pitkän
vastausajan johtuen asian sekä merkittävyydestä että siitä,
että on kysymys tärkeistä yksityiskohdista.
Maa- ja metsätalousministeri Juha Korkeaoja
Arvoisa puhemies! Minäkin haluaisin korostaa, samoin
kuin ministeri Haatainen, että se ongelma, mikä meillä tällä hetkellä Euroopassa on
käsillä, on nimenomaan eläintautilintuinfluenssa.
Toimet, joita Euroopassa nyt toteutetaan ja mihin Suomessa valmistaudutaan,
liittyvät siihen, millä tavalla tämän
eläintaudin voidaan estää tarttumasta
kotieläimiin. Suomessa on tehty hyvin pitkälle
menevät valmistautumiset ja varautumiset, varautumissuunnitelmat
jo pitkän ajan kuluessa. Itse asiassa, kun Suomi on taistellut
ja hyvin menestyksellisesti pitänyt salmonellan siipikarjatuotannon
ulkopuolella, se on samalla toiminut sen eteen, että tällaisessa
tilanteessa, joka meillä mahdollisesti nyt on käsillä tämän
kevään aikana, voidaan myöskin lintuinfluenssan
tulo kotieläintuotannon puolelle ehkäistä.
On myös syytä korostaa sitä, että tänä päivänä on
erittäin turvallista nauttia kotimaisia siipikarjatuotteita.
Minkäänlaista vaaraa ei ole tästä lintuinfluenssan
esiintymisestä luonnonvaraisissa eläimissä,
linnuissa. Siitä ei ole minkäänlaista vaaraa
ihmisterveydelle näiden tuotteiden muodossa. Tässä suhteessa
mahdollisesti ja todennäköisesti meilläkin
tuleva tilanne on, että luonnonlinnuista löytyy
lintuinfluenssavirusta. Siihen on hyvin varauduttu ja kaikin tavoin
pyritään suojaamaan kotieläimet tartunnalta.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Luotan siihen, että niin kauan kuin
ongelma on linnuissa, meidän toimenpiteemme ovat riittävät.
Kysymykseni kärki kohdistuu siihen vaiheeseen, kun tämä on
kehittynyt ihmisistä toisiin tarttuvaksi. Rokotetuotannon
aloittamisen Suomessa on laskettu maksavan 50—70 miljoonaa euroa.
Eräissä suunnitelmissa on ennakoitu, että lievässäkin
tapauksessa lintuinfluenssaan kuolisi 10 000 suomalaista.
Rokotetuotannon hinta on tähän nähden
kovin vähäinen. Aloittamalla rokotetuotannon saisimme
Suomeen kansainvälistä huippuosaamista. Voisimme
olla rokotteitten viejä. Pelkään pahoin,
että sairaaloiden ja valmiussairaaloiden toimintakyky koko
maata koskettavassa epidemiassa on riittämätön.
Arvoisa puhemies! Mihin toimiin ryhdytään, jotta
sairaanhoidossa olisi riittävästi hoitopaikkoja,
henkilöstöä ja tarvittavaa materiaalia
pandemian puhjetessa?
Sosiaali- ja terveysministeri Tuula Haatainen
Arvoisa herra puhemies! Hallitushan päätti lisäbudjetissaan
varata tähän täsmärokotteen hankkimiseen
ylimääräisen määrärahan.
Näihin toimiin on ryhdytty. Tällaisen oman kotimaisen influenssarokotetuotannon
käynnistäminen, johon ed. Oinonen viittasi, kestäisi
arviolta 5—6 vuotta ja sen investointikustannukset olisivat
80 miljoonan euron luokkaa. Me olemme tähän asiaan
varautuneet siten, että me olemme hankkineet jonotuspaikan
mallirokotetta varten. Sitä kautta olemme varmistaneet,
että tältä hollantilaiselta yritykseltä tulemme
saamaan mallirokotteen siinä tilanteessa, jos pandemia
on totta.
Täsmärokotteen valmistaminen voidaan käynnistää vasta
sen jälkeen, kun on selvinnyt, minkä tyyppisestä viruksesta
on kysymys, ja sen valmistamiseen menisi noin kuusi kuukautta. Kaikkiin
muihin varotoimenpiteisiin on myös ryhdytty muun muassa
terveydenhuoltojärjestelmässä, jotta
(Puhemies: Aika!) kaikki toimii riittävän hyvin.
Eero Akaan-Penttilä /kok:
Arvoisa puhemies! Luen sosiaali- ja terveysministeriön
raporttia, joka on joulukuun 1. päivältä.
Siellä tiivistelmässä sanotaan, että influenssan
aiheuttamaa maailmanlaajuista pandemiaa pidetään
todennäköisenä, joskaan epidemian alkamisaikaa
tai sen vakavuutta ei pystytä ennustamaan. Pandemia lisää kuolleisuutta
ja terveyspalveluiden kysyntää. Sivulla 3 sanotaan,
että suomalaisissa suunnitelmissa on lähdetty
olettamuksesta, että tulevan pandemian aikana 35 prosenttia
väestöstä sairastuu parin kuukauden kuluessa
ja jopa 10 000 ihmistä voi kuolla influenssainfektioon tai
sen jälkitauteihin.
Tässä samaisessa muistiossa sanotaan, että "tarvitaan
seuraavan laatuisia päätöksiä".
Kysyn nyt sitä, onko ministeriössä nämä päätökset
tehty. Muun muassa yhteispohjoismaisen rokotetuotannon käynnistäminen,
onko siitä tehty päätös? Kansallisen
tason, valtakunnallisen ja alueellisen epidemian varautumisen vahvistaminen,
onko siitä tehty päätös? Osallistuminen Kaakkois-Aasian
lintuinfluenssaepidemian torjuntaan, onko siitä tehty päätös?
Ja lisäksi poikkeusolojen lainsäädäntöä vaaditaan
tässä käyttöön otettavaksi
tarvittavassa tapauksessa, onko siihen valmistauduttu?
Sosiaali- ja terveysministeri Tuula Haatainen
Arvoisa herra puhemies! Sosiaali- ja terveysministeriössä on
varauduttu asiaan ja valmistauduttu siten, että meillä on
ministeriön johtama hyvin laaja-alainen työryhmä tehnyt perusteellista
työtä juuri näiden ed. Akaan-Penttilän
esille nostamien kysymysten ympärillä. Tuon työn
tulokset valmistuvat lähiviikkoina ja ne tullaan sitten
julkistamaan. Sen lisäksi valtioneuvoston taholla on kokonaisuudessaan
varauduttu tähän kysymykseen ja tehty varautumissuunnitelmat
harjoituksineen. Kokonaisuudessaan, aivan kuten ed. Akaan-Penttilä totesi,
tämän mittaluokan kokoisesta asiasta voisi olla kysymys
silloin, kun pandemia-tilanteessa eletään. Mutta
haluan tässä korostaa sitä, että jos pandemia
tulee, niin on kovin ennenaikaista puhua siitä, minkä tyyppinen
tuo tilanne tulisi olemaan, koska virus voi olla heikompi kuin mitä nyt
epäillään. Ja se, että se alkaisi
ihmisestä ihmiseen tarttua, ei vielä tänä päivänä ole
totta, mutta tutkijoiden mukaan se on täysin mahdollista,
(Puhemies koputtaa) ja tähän tilanteeseen olemme
meidän koko järjestelmämme kautta mielestäni
hyvin varautuneet.
Maa- ja metsätalousministeri Juha Korkeaoja
Arvoisa puhemies! Euroopan unionin piirissä tämä lintuinfluenssakysymys
on ollut monta kertaa esillä viimeksi kuluneen vuoden aikana. Tärkeimmäksi
nimenomaan tämän mahdollisen pandemian torjuntatavaksi
on todettu, että pitäisi auttaa niitä maita,
joissa tämä lintuinfluenssan kuriin saaminen ei
ole onnistunut, eli Kaakkois-Aasian maita. Tässä suhteessa
Euroopan unioni on ollut aktiivinen sekä Kansainvälisen
eläintautijärjestön puitteissa että ennen
kaikkea Faon puitteissa ja suunnitelmia ja apua on myönnetty Kaakkois-Aasian
maille tämän ongelman ratkaisemiseksi. Nyt on
ollut esillä myöskin se, että lintuinfluenssa
on levinnyt Afrikan maihin. Tämä kehitys on samanlainen,
että jos siellä (Puhemies koputtaa) tauti pääsee
leviämään, niin se lisää tätä pandemian
syntymisen mahdollisuutta.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Oleellista on tietysti se, ettei tapahdu
sellaista viruksen muuttumista tästä H5N1-tyypistä,
joka siirtyisi ihmisestä ihmiseen ja olisi sillä tavalla pandemian
aiheuttaja. Keskeistä on myös se, ettei
synny turhaa hysteriaa tässä asiassa. Hiukan ilmassa
on sellaista hysterian tuntua. Kysyisinkin tästä asiasta
vastaavilta ministereiltä:
Voiko tätä tilannetta, missä nyt
Euroopan unioni tai Suomi on, verrata siihen tilanteeseen, joka
on joskus historiassa vallinnut, kun on tätä verrattu
esimerkiksi 1900-luvun alkupuolen espanjantautiin ja ensimmäisen
maailmansodan jälkeen riehuneeseen influenssaan? Onko meillä nyt
paremmat mahdollisuudet hallita tätä tilannetta?
Sosiaali- ja terveysministeri Tuula Haatainen
Arvoisa puhemies! Ed. Tiusanen on aivan oikeassa siinä,
että mihinkään hysteriaan ei suinkaan
ole syytä, mutta näihin varotoimenpiteisiin on
totta kai ryhdyttävä, niin kuin meillä on
mielestäni erinomaisella tavalla ryhdytty.
Elämme aivan erilaisessa yhteiskunnassa kuin espanjantaudin
aikaan. Meidän palvelujärjestelmämme
on erittäin kattava ja laaja. Meidän kykymme esimerkiksi
järjestää koko kansaan ulottuva rokotuskampanja
on tehokas. Siitä hyvä esimerkki on muutama kymmenen
vuotta sitten ollut polioepidemia, jolloin koko kansa nopeasti saatiin
rokotettua. Terveyspalvelujärjestelmä sairaaloineen,
sairaanhoitopiireineen on erittäin hyvin nyt tähän
mukaan otettu ja siellä myös käytännössä harjoitellaan
tätä etukäteen, jotta kaikki toimii sujuvasti.
Tärkeää on informaatio, hyvä tiedotus,
ja siitä syystä nyt tässäkin
tilanteessa maa- ja metsätalousministeriö ja sosiaali-
ja terveysministeriö ovat avanneet 21. päivä tätä kuuta
kansalaisille neuvontapuhelulinjan, jonne on tullut runsaasti puheluja,
ja se omalta osaltaan myös rauhoittaa tilannetta, kun ihmiset
saavat oikeanlaista tietoa.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! On erinomaisen hyvä, että valtioneuvosto
on varautunut tähän tilanteeseen ainakin teoriassa. Otan
käytännön esimerkin: Kymmenkunta vuotta
sitten Rautatientorin pulukannassa oli Newcastle disease, joka on
erittäin vakava tarttuva tauti, johonka on maailmanlaajuisesti
varauduttu, sanotaanko, viikoittain. Silloin maa- ja metsätalousministeriöllä ei
ollut valmiutta ryhtyä pyydystämään
noita Elielinaukiolla olevia puluja, vaan sen tehtävän
hoitivat ex-officio Sokos-tavaratalon remonttityömaan työmiehet.
En kerro niitä välineitä, millä se
tapahtui.
Onko kymmenessä vuodessa valmius, todellinen valmius,
parantunut siitä, mikä se oli silloin kymmenkunta
vuotta sitten?
Maa- ja metsätalousministeri Juha Korkeaoja
Arvoisa puhemies! Luonnonlinnuissa on esiintynyt näitä erilaisia
influenssaviruksia. Tämä tilanne, mikä Keski-Euroopassa
nyt on käsillä, osoittaa sitä, että tänä keväänä tällainen
laajempi epidemia lintujen keskuudessa, luonnonlintujen keskuudessa,
on tosiasia. Todennäköistä on, että myös
Suomeen, kun muuttolintujen kevätmuutto alkaa, tämä virus
tulee ja lintuja kuolee, mutta me emme tähän kehitykseen
voi kovin paljon vaikuttaa. Sen sijaan nyt toimitaan kaikella tavalla
niin, että estetään se, että tämä luonnonlinnuissa
oleva tauti ei pääse tarttumaan kotieläimiin.
Tässä suhteessa, niin kuin jo ensimmäisessä vastauksessani
totesin, meillä on erittäin paljon tehty kymmenen
vuoden aikana niin, että siipikarjatuotanto on (Puhemies
koputtaa) erittäin hyvin suojattu kontakteilta luonnonlintujen
kanssa ja myös niiden ruokapaikat.
Sisäasiainministeri Kari Rajamäki
Arvoisa puhemies! Kuten täällä ministeri
Haataisen toimesta erityisesti tuli esille, suurin kuormitus kohdistuu
tietysti terveydenhuoltoon, ja muut hallinnonalat myöskin
ovat tässä kansallisen varautumissuunnitelman
teossa ja työssä edustettuina. Myös sisäasiainministeriön
osalta on lokakuusta lähtien ollut oma varautumisen asiantuntijaryhmä,
ja Rajavartiolaitoksen ja poliisin osalta hallinnossa on tiettyjä ohjeistuksia
tehty. Myöskin tulemme Länsi-Suomen läänin
poliisialueella suorittamaan myöskin poliisin tietyn harjoituksen.
Mutta se on hyvin tärkeätä, mihin
tässä on viitattu, että sen estämiseksi,
että sairaus leviää sairaista linnuista
ihmisiin, on myös toimittava, ja tältä osin
on viimeksi tänään maa- ja metsätalousministeriön
ja sisäasiainministeriön kesken keskusteltu yksityiskohtaisista
viranomaisohjeista toimimisesta kuolleina löytyneiden lintujen suhteen
ja erikseen valmistellaan viranomaisohjetta myös yhdessä,
jossa kansalaisia neuvotaan toimimaan vastaavanlaisissa tilanteissa.
Tämä on myös näkökulma,
joka on otettava nyt jo huomioon.
Pirkko Peltomo /sd:
Arvoisa puhemies! Pandemiatilanteessa erityisesti terveydenhoitopalvelujen
ja viranomaisten yhteistyö on tärkeää,
ja hyvä kuulla ministereiltä, että tähän
on jo huolella varauduttu. Mutta haluaisin vielä tehdä täsmentävän
kysymyksen:
Minkälaista ohjeistusta hallitus on antanut eri viranomaisille
esimerkiksi kunnissa epidemian varalta, ajatellaanpa päiväkoteja
ja kouluja, joissa on paljon lapsia, että voitaisiin ennakkoon
jo vähentää tätä levottomuutta?
Sosiaali- ja terveysministeri Tuula Haatainen
Arvoisa herra puhemies! Meillä tässä laajassa
työryhmässä on tietysti kuntien edustus mukana,
ja kuntiin informaatiota on toimitettu. Kunnat tietysti ovat olennaisessa
roolissa silloin, kun toimitaan siellä paikallisella tasolla.
Sellaisen tilanteen varalta, että olisi lähtenyt käyntiin
vakava pandemia maailmanlaajuisesti ja Suomeakin koskettaen, tietysti
ohjeistukset on olemassa ja meillä on kaikki välineet
olemassa, joilla esimerkiksi koulut voidaan sulkea, päiväkoteja
voidaan sulkea. Niitä voidaan sulkea rajoitetusti tai koko
maassa. Näihin toimenpiteisiin joudutaan siinä vaiheessa
menemään, jotta voimme hidastaa epidemian leviämistä.
Me teemme kaikkemme sen eteen, että tämä tartuntaprosessi
olisi mahdollisimman hidas, mutta sitähän ei voi
luvata, että tauti ei tarttuisi. Mutta nämä toimet
ovat tehtävissä, ja siihen on myös ryhdytty.
Sairaanhoitopiirien kanssa on käyty tämä läpi,
ja heille ohjeistukset menevät, ja nyt tämä työryhmä tekee
tarkemmat ohjeistukset vielä sitten siitä, miten
tullaan menettelemään potilaiden eristämisen
kanssa ja mitkä ovat (Puhemies koputtaa) ne käytännön
järjestelyt, ja tätä harjoitellaan sitten
myös sairaanhoitopiireissä ja paikallisella tasolla.
Toimi Kankaanniemi /kd:
Herra puhemies! Pandemian vaara varmaan on olemassa, mutta nyt
kun tästä asiasta tulee tietoa, niin näyttää tulevan
jopa viranomaistahoilta, ministeriöiltä ja Kansanterveyslaitokselta,
erilaista tietoa ja vähän ristiriitaistakin tietoa.
Tämä on tietysti huolestuttavaa siltä osin,
että ihmisten pelko ja tämmöinen paniikkimieliala,
hysteria, on vaarassa kasvaa vääränkin
tiedon takia. Tämän tähden kysyisin:
Miten hallitus on tämän tiedottamisen järjestänyt,
että kansalaiset saisivat tietoa, mutta se tieto olisi
erittäin huolellisesti harkittua, oikein mitoitettua siihen
tilanteeseen ja siihen riskiin nähden, mikä nyt
on, ettei tule sellaista tietoa kuin viime viikolla esimerkiksi
lehdissä oli, että tuontilintuja Suomeen tuodaan
ja niiden mukana se voi tulla tänne, kun tämä ei
ilmeisesti pidä paikkaansa?
Maa- ja metsätalousministeri Juha Korkeaoja
Arvoisa puhemies! Näihin valmiussuunnitelmiin liittyy
myös tiedotussuunnitelma. Siis maa- ja metsätalousministeriössä on
valmiussuunnitelma lintuinfluenssan varalta tehty, ja siihen liittyy
tiedotussuunnitelma, jonka yhteydessä toimitaan yhteistyössä sitten
myös sosiaali- ja terveysministeriön ja valtioneuvoston
kanslian kanssa. Lääneissä on valmiussuunnitelmat
päivitetty. Siihenkin liittyy tiedotussuunnitelma ja ohjeistukset
kunnallisille viranomaisille, valmius eläinlääkäreille
on annettu, eli tämä valmistautuminen on tapahtunut
tällä tavalla.
Nyt on tietysti jokaisen, myös jokaisen kansanedustajan,
tarpeen toimia niin, että tehdään selväksi,
että siinä ongelmassa, mikä tällä hetkellä Euroopassa
on ja tulee meille, on kysymys tästä eläintaudista,
joka koskettaa tällä hetkellä luonnoneläimiä,
luonnonlintuja, ei kotieläimiä — toistaiseksi
siitä on vain yksittäinen tapaus Euroopassa EU:n
alueella — eikä suinkaan kysymys ole mistään
ihmisille vaarallisesta taudista.
Eero Lämsä /kesk:
Arvoisa puhemies! Niin kuin, maa- ja metsätalousministeri,
toitte esille, tämä suomalainen tuotantoketju
on suljettua ja se on valvottua myös rehuntuotannon osalta.
Tällä hetkellä ainakin suomalaiset kuluttajat
ovat hyvin vakuuttuneita siitä, että näin
on, ja meillä kulutus on säilynyt kyllä ihan
hyvällä tasolla. Mutta näin ei kuitenkaan
ole esimerkiksi Italiassa ja Ranskassa. Italiassa se on alentunut
jo noin 70 prosenttia ja Ranskassakin 15 prosenttia lehtitietojen
mukaan.
Nyt olisi kuitenkin tärkeää se, että ministeriöstä tiedotettaisiin
suomalaisille kuluttajille siitä, minkälainen
tämä tuotantoketju on, että suomalaiset
kuluttajat todella voisivat olla sataprosenttisesti varmoja siitä,
että suomalaisen siipikarjalihan käyttö on
sataprosenttisen turvallista. Aiotaanko ministeriössä tähän
suuntaan toimia?
Maa- ja metsätalousministeri Juha Korkeaoja
Arvoisa puhemies! Varmasti suomalaiset jo tähän
mennessä ovat minusta osoittaneet sen, että meillä ei
tämäntapaisiin asioihin suhtauduta sillä tavalla
kuin jossain eteläisemmässä Euroopassa.
Suomessa siipikarjanlihan kulutus on säilynyt suurin piirtein
ennallaan, ja tämä kertoo siitä, että suomalaiset
tietävät, että kotimainen siipikarjanliha
on turvallista. Meillä on tuotantoketju, joka on koko pitkältä matkaltaan
hyvin huolellisesti hoidettu, ja tuotteiden alkuperä on kuluttajan
tiedossa, ja tällä tavalla voidaan jatkossakin
turvallisesti ja luottavaisesti syödä kotimaisia
siipikarjatuotteita.
Haluaisin, jos herra puhemies sallii, tarkentaa tuota äskeistä vastaustani
tästä taudin vaarallisuudesta ihmiselle. Näitähän
on Kaakkois-Aasiassa muutamia tapauksia, joissa tämä lintuinfluenssan
korkeapatogeeninen muoto on tarttunut ihmisiin, mutta on korostettava
sitä, että se ei tartu mitenkään
helposti. Näissä kaikissa tapauksissa on ollut
sellaisesta tilanteesta kysymys, jossa ihminen on tähän
tautiin kuolleen linnun kanssa ollut voimakkaasti kosketuksissa
pitkän aikaa ja tällä tavalla saanut
tämän taudin. Tietoja ei ole, että esimerkiksi
tähän tautiin kuolleitten luonnonlintujen kautta
olisi tämä ihmiseen tarttunut.
Heikki A. Ollila /kok:
Arvoisa puhemies! Tässä on jo esille tullut
tämä hysterian pelko ja toisaalta myös
tämä ministeriöiden palveleva puhelin.
Kun siinä yhteydessä sanottiin, että palveleva
puhelin on tämän yleisen pelon vähentämiseksi
perustettu, ja samalla todettiin perusteluksi se, että kun
Suomesta ei ole vielä yhtään kuollutta
tai sairastunutta lintua löytynyt, niin eikö tuo perustelu
ollut hieman huono? Sehän viittaisi siihen, että sen
jälkeen, kun yksi sairastunut lintu Suomesta löytyy,
niin pelkoon olisi syytä. Tarjoan tässä nyt
ministereille mahdollisuuden oikaista tämän.
Maa- ja metsätalousministeri Juha Korkeaoja
Herra puhemies! Käytetään tilaisuus
hyväksi. Tämän palvelevan puhelimen tarkoitus
on ollut antaa oikeata tietoa, ja kysymyksiä on ollut paljon
ilmassa, koska tähän päivään
mennessä on nyt tuhat soittoa siihen jo tullut, puolessatoista vuorokaudessa.
Tosin nyt tänään soitot ovat voimakkaasti
vähentyneet, niin että tämä ensimmäinen
patoutunut tiedontarve on tullut tyydytetyksi. Mutta tarkoituksenamme
on jakaa oikeata tietoa tästä asiasta ja ennakoivasti,
ennen kuin meillä varsinaisesti tämmöistä tilannetta
vielä onkaan.