1) Hallituksen esitys kansalaisuuslaiksi
Sisäasiainministeri Ville Itälä
Arvoisa puhemies! Kyse on kansalaisuuslaista, joka on tietysti
meille kaikille varsin merkittävä laki. Tätä on
muutettu lähinnä silmälläpitäen
kaksoiskansalaisuuden mahdollisuutta. Tästä on
ollut eduskunnassa aloitteita, ja tätä on erityisen
paljon odotettu ainakin ulkosuomalaisten piirissä.
Arvoisa puhemies! (Hälinää)
Toinen varapuhemies:
(koputtaa)
Anteeksi! — Pyydän edustajia asettumaan paikoilleen.
Odotan niin pitkään, että edustajat ovat
asettuneet paikoilleen tai menneet pois salista. — Ministeri Itälä,
olkaa hyvä!
Arvoisa puhemies! Jatkan tästä.
Tässä helpotetaan erityisesti Suomen kansalaisuuden
takaisin saamista. Nyt lakiehdotuksen mukaan entiselle Suomen kansalaiselle,
joka on menettänyt Suomen kansalaisuuden saatuaan vieraan
valtion kansalaisuuden, annetaan mahdollisuus saada kansalaisuus
takaisin ilmoitusmenettelyllä. Ilmoituksen hyväksyminen
ei edellytä Suomessa asumista, joten ilmoituksen voi tehdä myös
ulkomailta. Tämä koskisi myös entisen
Suomen kansalaisen jälkeläisiä. Ilmoituksen tekemiselle
tulee viiden vuoden määräaika. Nyt tämä laki
todella mahdollistaa kaksoiskansalaisuuden, ja sen hyväksyminen
tarkoittaa sitä, että Suomen kansalainen voi säilyttää kansalaisuutensa
saadessaan oman tahdonilmaisunsa perusteella vieraan valtion kansalaisuuden.
Arvoisa puhemies! Vaikka tämä laki on tullut varsin
myöhään, toivon kuitenkin, että tämä laki voitaisiin
vielä eduskunnassa hyväksyä, niin että se
saadaan voimaan ensi vuoden alussa.
Riitta Prusti /sd:
Arvoisa puhemies! Aluksi haluan lausua suuret kiitokset ministeri
Itälälle. Tiedän, että ministeri
Itälä on vaikuttanut siihen, että meillä on
vielä tämän eduskunnan aikana mahdollisuus
hyväksyä tämä esitys.
Tätä hallituksen esitystähän
on odotettu hartaasti ja pitkään, eikä vain
meidän kansanedustajien keskuudessa, vaan eri puolilla
maailmaa. Kun vuonna 1999 toistasataa edustajatoveria, myös
ministeri Itälä ennen ministerikauttaan, allekirjoitti
aloitteen kaksoiskansalaisuudesta, levisi tieto samalla yllättävän
nopeasti kaikkiin maanosiin. Ulkosuomalaisten odotukset olivat korkealla,
ja monet meistä ovat saaneet jatkuvasti kyselyjä lakiesityksen
kohtalosta. Kolme vuotta on kyselty, milloin laki tulee voimaan.
Kun perustuslakivaliokunnassa aloitteeni johdosta keskeytettiin
kuuleminen, annettiin lupaus, että sisäministeriö tuo
oman esityksensä, joka pitää sisällään
myös kaksoiskansalaisuuden.
Puutun tässä puheenvuorossani nyt etupäässä vain
kaksoiskansalaisuuteen siltä osin kuin Suomen kansalaisuuden
palauttaminen on tähän kirjattu.
Arvoisa puhemies! Miksi puhun kaksoiskansalaisuudesta, vaikka
esityksessä asia ilmaistaan monikansalaisuutena? Ministerikin
käytti termiä kaksoiskansalaisuus. Minusta tuo
monikansalaisuus on termi, joka ei ole ihan oikea, sillä minun mielestäni
moni tarkoittaa useampaa kuin kaksi ja tuntuu siltä, että tuskin
nyt useampaa kuin kaksi kansalaisuutta voidaan kuitenkaan myöntää, mutta
en tiedä, mistä tämä moni-sana
siihen eteen on tullut. "Kaksoiskansalaisuus" on paljon parempi
muoto.
Nyt siis niille entisille Suomen kansalaisille, jotka ovat joutuneet
monista eri syistä ottamaan toisen maan kansalaisuuden,
mahdollistettaisiin kertaalleen menetetyn kansalaisuuden palauttaminen.
Tämänhetkinen kaksoiskansalaisuuden kieltävä lainsäädäntö on
ollut vaikea asia tuhansille ulkosuomalaisille, jotka ovat käytännön
syistä joutuneet ottamaan asuinmaansa kansalaisuuden. Kuitenkin
Suomen kansalaisuus on monille ulkosuomalaisille ollut erittäin
tärkeä omaan identiteettiin kuuluva asia, josta
ei haluttaisi luopua, asuttiin sitten missä maassa tahansa.
Syyt ja niiden laajuus vaihtelevat, mutta esimerkinomaisesti voin
mainita, että ne liittyvät perustavaa laatua oleviin
kysymyksiin: työpaikan saantiin — esimerkiksi
julkisen sektorin työpaikat eivät ole auki vieraan
maan kansalaiselle — ammatinharjoittamiseen ja yrityksen
perustamiseen, myöskin asunnon saantiin, tontin ostamiseen
ja verotukseen, josta näyttävimpänä esimerkkinä USA:n
kuolinpesävero. Esimerkkejä on tullut runsaasti,
ja Ulkosuomalaisparlamentti on tuonut näitä terveisiä ympäri
maailmaa. Ulkosuomalaisten näkemykset on otettu huomioon
lain valmisteluvaiheessa kiitettävästi.
Itse näen kuitenkin edelleen ongelmana sen, että kansalaisuusilmoitus
pitää jättää henkilökohtaisesti
edustustoon, konsulaattiin tai kunniakonsulaattiin. Myös
lapsi on otettava kainaloon, kun hänelle haetaan Suomen
kansalaisuutta. Kuitenkin lähetystöjä on
lakkautettu, matkat ovat pitkät niin Australiassa, Afrikassa
kuin USA:ssakin, ja ajatelkaapa, kuinka pitkien matkojen takaa ihmiset
joutuisivat viemään tämän ilmoituksensa.
Nykyaikana pitäisi olla mahdollisuus joko sähköpostitse
tai postitse jätettävään ilmoitukseen.
Nettisivuilla pitäisi ainakin olla saatavilla kaavake,
kuten Ruotsissa. Ruotsissa voi myös ilmoituksen hoitaa
postitse. Siten helpotettaisiin lähetystöjenkin
työmäärää huomattavasti.
Arvoisa puhemies! Toivon, että perustuslakivaliokunta
valtavasta työmäärästään
huolimatta käsittelee asian kiireellisesti. Tämän
eduskunnan hyväksyttyä lain toivon, että kaikissa
maailman kolkissa asuvat ihmiset tavoitetaan niin, että he
saavat ainakin tiedon mahdollisuudesta Suomen kansalaisuuden palauttamiseksi.
Tiedon levittämisessä onkin paljon tehtävää,
sillä aikaa on viisi vuotta hakea tätä palautettua
kansalaisuutta.
Jaana Ylä-Mononen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Ensinnäkin tämä on
kiitoksen paikka ministeri Itälälle, että kaikesta
työruuhkasta huolimatta tämä hallituksen
esitys on onnistuttu lähettämään
eduskuntaan tämän syksyn aikana, ja nyt on eduskunnan
tehtävänä toimia niin, että tämä eduskunta
myöskin saa tämän lain valmiiksi.
Tätä asiaahan on perätty niin kirjallisilla
kysymyksillä ministeriltä kuin käytäväkeskusteluissa.
Tämä kaksoiskansalaisuus on todellakin asia, joka
koskettaa ihan tavallisia perheitä kaikkein eniten, perheitä,
jotka ovat työn ja toimeentulon vuoksi lähteneet
maailmalle milloin lähetettynä, milloin omasta
tahdostaan. Se, että he ovat joutuneet luopumaan Suomen
kansalaisuudesta, on ollut monelle todella kipeä paikka.
Tällä ei ole ainoastaan symbolinen merkitys, vaan
Suomen kansalaisuudella on erittäin vahva muukin merkitys.
Suomen kansalaisuus on vahva dokumentti maailmalla, liikkuu sitten
missä tarkoituksessa hyvänsä. Tietysti
sillä on merkityksensä meidän omiin oikeuksiimme.
Minä olen iloinen, että tämä laki
on täällä käsittelyssä.
Ainakin keskustelu tähän saakka kuulostaa siltä,
että sitä ollaan vahvasti tukemassa ja voimakkaasti
viemässä nopealla aikataululla myöskin
läpi.
Kalevi Olin /sd:
Arvoisa puhemies! Olen allekirjoittanut tämän
aloitteen. Kiitos myös ed. Prustille ja muille. Erityisesti
ed. Prusti on ollut tässä hyvin aktiivinen. Haluan
myös liittyä niihin edustajiin, jotka ovat kiittäneet
ministeri Itälää. Tämä on
hyvin valmisteltu ja sillä tavoin, kuin laki tässä tilanteessa
voidaan tuoda. Toivon osaltani myöskin tälle tällaista
reipasta käsittelyä nyt eduskunnassa, että saamme
tämän hyvässä tarkoituksessa
lävitse.
Tämä viiden vuoden määräaika
on myöskin hyvin harkittu mielestäni. Nyt on toivottavaa
tähän ed. Prustin mainitsemaan tiedottamisen velvoitteeseen
viitaten, että kaikilla niillä keinoilla, mitä nykyaikainen
viestintä sallii, voitaisiin tätä asiaa
edistää. Tässähän on
myös ulkosuomalaisten yhdistys, joka voi merkittävällä tavalla
auttaa tätä tilannetta.
Todella ministerille tästä lämpimät
kiitokset!
Saara Karhu /sd:
Arvoisa puhemies! Olen ehtinyt käydä vasta
selaillen läpi tätä käsittelyssä olevaa
hallituksen esitystä, mutta tähän asti
olen näkemääni ja lukemaani kovastikin
tyytyväinen. Tätä lakia on odotettu pitkään.
Oman maan kansalaisuus on meille ihmisille vahva identiteettikysymys,
olimme ulkomailla asuvia suomalaisia tai Suomessa asuvia ulkomaalaisia,
jotka tämä laki myös ottaa huomioon.
Eli myös omasta puolestani kiitokset niin ed. Prustille
aktiivisuudesta kuin ministeri Itälälle asian
ripeästä viemisestä eteenpäin.
Toivon myös osaltani, että tämä laki ehtii
tulla käsittelyyn tämän eduskunnan aikana. Toivon
myös, että ed. Prustin esiin ottama ongelmatiikka
voitaisiin ottaa vakavasti huomioon tämän lain
jatkokäsittelyssä.
Leea Hiltunen /kd:
Arvoisa herra puhemies! Yhdyn näihin kiitoksiin ministeri
Itälälle. On todella ilo saada tällaisia
esityksiä. Vaikka aikaa on kulunut siitä, kun
ensimmäiset huolenaiheet tämän lain suuntaan
ovat esille tulleet, niin siitä huolimatta valmistelu on
ollut hyvää. Vaikka en itsekään
ole, niin kuin toisetkin totesivat, kaikkea vielä lukenut,
mitä tämä kokonaisuudessaan sisältää,
lain henki on kuitenkin se, mitä tänä päivänä tarvitsemme:
suomalaisuutta. On tärkeää, että eri
puolilla maailmaa nimenomaan suomalaisina voimme esiintyä.
Perheet ovat hyvin monenlaisissa, erilaisissa elämäntilanteissa.
On pakkotilanteita, että on jouduttu lähtemään
työn perässä, ja on vapaaehtoista liikkumista.
Nyt on todella tärkeää, että voi
olla kaksoiskansalaisuus. Näitä yhteydenottoja
itsellenikin on tullut, ja voin nyt viestittää,
että asia etenee täällä. Toivon sitä,
että se etenee merkittävällä ripeydellä kaikista
kiireistä huolimatta.
Kiitos vielä ed. Prustille, joka on ollut aloitteellinen
tässä asiassa, ja toivon, että ne kohdat, joita
hän otti esille, todella tämä henkilökohtainen
hakemuksen jättäminen ja tiedottaminen, hoidettaisiin
tässä asiassa niin, että ei aika umpeutuisi,
vaan kaikki, jotka haluavat tämän lain piiriin
tulla, voivat tämän kautta saada tuon kaksoiskansalaisuuden,
todella sen saisivat. Toivon, että tämä käytäntö saataisiin
mahdollisimman joustavaksi kaikella tavalla, että siinä mielessä asia
mietinnössä mietittäisiin, miten tuo
tiedottaminen ja asian eteenpäin vieminen tarvitsijoille tulisi
tapahtumaan.
Rakel Hiltunen /sd:
Arvoisa puhemies! Myös minun mielestäni on
erittäin tärkeää, että tämä lakiesitys
on tullut. Kiitokset ministeri Itälä voi hyvin
ottaa vastaan, mutta voisi myös sanoa, että kun
tämä on niin kauan odotettu ja kauan kaivattu
laki, eduskunnalle toivon mukaan jää nyt riittävästi
aikaa ja meidän pitää sitoutua siihen,
että tämä eduskunta tekee nopeasti työn,
koska laki näyttää hyvin valmistellulta.
Kysyisin ministeri Itälältä, mihin
perustuu sitten vuoden siirtymäaika tämän
lain voimaantulon jälkeen. Onko tässä tulossa
sitten lisäongelmia tähän kauan odotettuun
kansalaishakemusten jättöön, koska vuoden
siirtymäajan kuluessa noudatetaan vanhaa lakia?
Tuula Haatainen /sd:
Arvoisa herra puhemies! Myös yhdyn kiitoksiin ministeri
Itälälle. Lämmin kiitos tästä laista,
koska tämähän on nyt asia, josta tulee
hyvin paljon kyselyjä, kun on perheessä ja ystäväpiirissä sellaisia,
jotka ovat menneet naimisiin, asuvat ulkomailla, ja sitten lapsiakin
on syntynyt ja kovasti tahto on siihen, että olisi mahdollista,
että lapsetkin voisivat saada molemmat kansalaisuudet.
Suomalaisuus koetaan niin tärkeänä, ja
se on vähän semmoinen turvavakuutus, että on
siellä kotimaassa vielä juuret, ja mahdollisesti
halutaan myös tulla vielä Suomeenkin jossain vaiheessa
elämään. Siitä syystä tämä lakialoite,
jonka ed. Prusti teki, on todella osunut oikeaan, ja on ollut helppo
vastata, että tämä lakialoite on saanut
paljon kannatusta ja sitä käsitellään
eduskunnassa, että on toivo säilynyt siitä,
että asiaintila muuttuu.
Toivon tietysti myös, että tähän
saataisiin mahdollisimman helpot käytännöt.
Niin kuin ed. Prusti sanoi, suurissa maissa, kuten Yhdysvalloissa,
on valtavan pitkät matkat, ja kun monen lapsen kanssa lähtee
sitten hakemaan muutosta, siinä tulee melkoiset kustannukset,
joten toivoisi, että se olisi mahdollisimman helppoa mutta tietysti
niin, että kaikki juridiset säädökset
tulevat täytettyä ja varmennetuksi se, ketkä kaksoiskansalaisuutta
ovat hakemassa. Yhdyn kiitoksiin.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Todella, sekä ministeriä että aktiivisia
kansanedustajia, kuten ed. Prustia, on syytä kiittää tämän
asian eteenpäinviemisestä. Samalla on hyvin tärkeätä,
että nyt aktiivisesti todella tiedotetaan, että ajoissa
todella kaikki ne ihmiset, jotka kuuluvat tämän
lain piiriin ja tulevat kuulumaan sen piiriin, lähtevät
liikkeelle ja voittavat nämä vastukset, mihin
täällä on viitattu. Meidän edustustoverkostoamme
on todella harvennettu etenkin eteläisellä pallonpuoliskolla,
ja näillä alueilla, joita tämä harvennus
koskee, on myös suomalaisia ihmisiä, joiden mahdollisuudet
kansalaisuuden uudistamiseen on tärkeätä varmistaa.
Siinä todella ed. Prusti osui naulan kantaan, kun hän
painotti tietoverkon käyttämisen merkitystä,
ja tämä myöskin varmasti valiokuntakäsittelyssä tulee
huomioiduksi.
Matti Saarinen /sd:
Herra puhemies! Näin maailma muuttuu, Eskoseni, voitaisiin
sanoa. Tämä kauan kaivattu esitys seuraa siis
aikaansa, ja siitä on kiittäminen aloitteentekijä ed.
Prustia, mutta niin kuin täällä on moneen
kertaan todettu, myös ministeri Itälää,
joka piti sanansa. Hän lupasi joitakin aikoja sitten täällä suullisella
kyselytunnilla, että tämä esitys tulee,
ja tältä osin ministeri on toiminut erinomaisen
hyvin. Nyt on sitten eduskunnasta kiinni, kuinka nopeasti tämä saadaan
valiokuntakäsittelyn kautta. Lausun myös oman
toivomukseni, että valiokunta näin joulun alla
ehtisi asian käsitellä sillä tavalla,
että tämä tulisi hallitusti ensi vuoden
alusta voimaan.
Sitten viesti hallinnon suuntaan kaiken kaikkiaan, että ripeyttä,
nopeutta, joustavuutta varmaan näissä asioissa
tarvitaan. Täällä on inhimillinen tekijä useasti
mukana, ja kun on sanottu, että isossa maassa on iso byrokratia,
ehkä meillä tämmöisessä pienessä maassa
sitten voisi olla semmoinen pieni byrokratia, joka näkyisi
kansalaisten tyytyväisyytenä ja lyhyenä käsittelyaikana
ja joustavana hallintona.
Petri Salo /kok:
Arvoisa herra puhemies! Yhdyn myös niihin kiitoksiin,
että tämä kansalaisuuslaki on saatu eduskunnan
käsittelyyn, ja toivotaan, että tämä paketti
pystytään vielä viemään
hyvin kunniallisesti läpi näillä valtiopäivillä.
Mutta nyt, kun on sisäasiainministeri Itälä paikalla,
totean, että hallintovaliokunta kävi eilen tutustumassa
Ulkomaalaisvirastoon ja kävimme keskustelua tästä kansalaisuuslaista
siellä ja tuli ilmi, että tämä merkitsee
erityisen paljon Pohjoismaiden väliselle yhteistyölle
ja tuplakansalaisuuden ottamiselle. Ruotsin kansalaisuuslaki on
sopusoinnussa tämän esityksen kanssa, mitä nyt
eduskuntaan on tuotu, mutta sen sijaan Norjan, Islannin ja Tanskan
lainsäädäntö on nyt tällä hetkellä sellainen,
että vaikka me säädämme tämän
uuden kansalaisuuslain, Norjan, Islannin ja Tanskan lainsäädäntö ei
sovikaan, he eivät hyväksy kahta kansalaisuutta,
ja siksi olisi aivan erityistä tarvetta saada sopusointuun
nämä pohjoismaiset lainsäädännöt.
Mehän täällä viime viikolla
kävimme Pohjoismaiden neuvoston kokouksessa hyvinkin paljon
keskustelua. Tämä asia ei kylläkään
tullut millään lailla esiin. Kysyisin vaan ihan
herra ministerin mielipidettä, voisiko Suomi aktiivisena
osapuolena tehdä jotain sille, että edes meidän
lähinaapureissamme Skandinaviassa olisi sen tyyppiset kansalaisuuslait,
että ne olisivat hyvin yhteensovitettavissa tämän
teidän tekemänne esityksen kanssa.
Timo Ihamäki /kok:
Arvoisa puhemies! Kovasti kiitosta on ministeri Itälä tästä laista
täällä saanut ja aivan aiheesta, ja niihin
on tietysti helppo yhtyä. Kaksoiskansalaisuudesta toteaisin
vain sen, että se on nykyaikaa ja siksi se on paikallaan myöskin
Suomessa ja Suomen lainsäädännössä. Ulkosuomalaisia
on paljon, ja sellaisia ulkosuomalaisia, joiden on ollut otettava
uuden maansa kansalaisuus, on lukematon joukko. Minua kiinnostaa
nyt, lasketaanko nämä kaksoiskansalaisuuden saavat
ihmiset tulevaisuudessa Suomen väkilukuun eli kasvaako
Suomen väkiluku.
Antero Kekkonen /sd:
Herra puhemies! En nyt ala toistaa niitä litanioita,
joilla ministeriä täällä on
kiitelty. Totean nyt kuitenkin sen, että tämä esitys
on erinomaisesti linjassa sen työn kanssa, mitä Suomi-Seurassa
on tehty. Suomi-Seuran keskushallinnon jäsenenä löydän
tästä esityksestä itse asiassa lähes
kaikki ne elementit, jotka ovat olleet pohdiskelun alla silloin,
kun Suomi-Seura on näitä asioita käsitellyt.
Mutta tässä on yksi seikka, jota ei pidä väheksyä saati
unohtaa. Se on tietysti kysymys informaatiosta, kysymys siitä,
miten informaatio tästä lainsäädännön
muutoksesta menee eteenpäin ja menee eteenpäin
sillä tavoin, että väärinymmärryksiä ei
pääse syntymään. Me kaikki tiedämme,
että kaikista asioista ulkomaalaisuuteen liittyvät
kysymykset ovat niitä, jotka yleisimmin tulkitaan väärin
ja yleisimmin tulkitaan väärin nimenomaan tahallisesti.
Tuija Nurmi /kok:
Arvoisa puhemies! On erittäin hyvä, että saimme
tämän kauan odotetun hallituksen esityksen nyt
käsittelyymme, mutta täytyy kyllä olla
ihan rehellinen, että ihan ongelmaton tämä asian
käsittely ei varmasti tule olemaan, ja viittaan tässä ed.
Kekkosen puheenvuoroon. Mutta odotan, että jatkossa tulemme
kuulemaan laajasti asiantuntijoita ja saamme varmasti sitten täällä tavalliset
kansanedustajat, jotka eivät ole siinä valiokunnassa,
joka tätä käsittelee, myös enemmän
informaatiota, joka tulee varmasti olemaan hyvin mielenkiintoista
kuulla sitten palautekeskustelussa.
Sisäasiainministeri Ville Itälä
Arvoisa puhemies! Tässä tuli muutama kysymys.
Ensinnäkin pohjoismaisesta yhteistyöstä: Ehkä Pohjoismaiden
neuvostossa on syytä ottaa tämä keskustelun
alaiseksi. Uskon kuitenkin niin, että kun Suomi on muuttanut
ja muutamat muutkin maat ovat muuttaneet tähän
moderniin muotoon kansalaisuuslakia, tätä tulee
kansainvälisesti tapahtumaan aika paljon, muut tulevat
perässä. Siihen tietysti tulevaisuus tietyllä tavalla pakottaa
monet maat.
Väestörekisteristä: Silloin kun on
Suomen kansalainen, vaikka olisi jonkun muunkin maan kansalainen,
todella on Suomen kansalainen, joten varmasti väki vähän
lisääntyy.
Siirtymäsäännöksestä sen
verran, että nyt, jos saadaan tämä laki
valmiiksi, kuitenkin on vaikea tietää, kuinka
paljon näitä hakemuksia tulee. Sen arvioiminen
on ollut täysin mahdotonta, ja sen takia täytyy
seurata sitä tilannetta. Siinä mielessä tietysti
tämä informaatiokin on tärkeätä,
ettei tulisi pelkästään hetkellistä ruuhkaa
vaan että tulisi tasaisesti näitä, että pystytään
nämä käsittelemään
myös riittävän ripeässä aikataulussa.
Petri Salo /kok:
Arvoisa herra puhemies! Eilisen kerronnan perusteella jo pelkästään
Ruotsista näitä hakemuksia saattaisi tulla jopa
25 000 kappaletta, mikä tarkoittaa sitä, että Ulkomaalaisvirastossa
riittää kyllä töitä,
varsinkin jos monet lähtevät hakemaan tätä oikeutta
hyvin nopealla aikataululla.
Se, että tämä kansalaisuuslaki on
viipynyt ministeriössä, on johtunut paljon juuri
siitä, että Suomi on odottanut, minkälaisen
kansalaisuuslain Tanska, joka hyvin radikaalisti sitä kiristi
nyt vaalien jälkeen, ja myöskin Islanti ja Norja
tekevät. On odotettu heidän ratkaisujaan, ja olen
ymmärtänyt niin, että meidän
yhteistyöministerimme Pohjoismaiden neuvostossa on käynyt
tästä asiasta keskustelua muttei ole kuulemma
sitten löytynyt poliittista yhteisymmärrystä ja
näkemystä näistä asioista. Voi
olla, että ministeri Itälä on aivan oikeassa,
että muut Pohjoismaat tulevat aikanaan perässä ja
seuraavat Suomen mallia, koska monet edistykselliset maat ovat siirtyneet
tähän uuteen tapaan hyväksyä monikansalaisuus.
Kun lailla on kuitenkin päämääränä se, että se
helpottaisi esimerkiksi Pohjoismaissa asuvien suomalaisten mahdollisuutta
olla esimerkiksi sekä jonkun muun Pohjoismaan että Suomen kansalainen,
tämä lain päämäärä ei
toteudu ollenkaan hyvällä tavalla, jos tähän
tilanteeseen ei panna vauhtia. Uskon, että ministeri omalta
osaltaan vielä katsoo, mitä olisi tehtävissä esimerkiksi
ministereiden välisillä neuvotteluilla.
Tuija Brax /vihr:
Arvoisa puhemies! On todella hyvä, että tämä hallituksen
esitys saadaan, ja tämä esitys liittyy niin voimakkaasti
ed. Riitta Prustin poliittisiin toimiin, että mielestäni
on kyllä todella hienoa nähdä, että yksittäisen
edustajan aktiivinen toiminta, liittoutuminen muiden kanssa, saa
aikaan tulosta. Ilman ed. Riitta Prustia en usko, että olisimme
näin pitkällä tässä asiassa.
Olisin omalta osaltani halunnut vielä korostaa sitä,
kuinka merkittävä tämä on tulevaisuudessa vielä ehkä enemmän
kuin nyt, kun työmarkkinat globalisoituvat myös
EU:n ulkopuolelle, ja kuinka tänä päivänäkin
jo hirvittävän monet Suomesta aikoinaan muuttaneet
hyvin suomalaisen identiteetin yhä omaavat perheenäidit
tai -isät toisella puolella maapalloa ovat joutuneet kohtuuttoman
vaikeisiin valintatilanteisiin esimerkiksi Yhdysvalloissa suhteessa
riskeihin menettää perintötilanteessa,
joutua maksamaan valtavia veroja, jos haluavat pitää kiinni
Suomen kansalaisuudestaan. Nämä vastakkainasettelut
ovat ihmisoikeusnäkökulmasta ja myöskin
inhimillisestä näkökulmasta olleet kohtuuttomia,
ja siitä näkökulmasta tämä laki
on todella tarpeen. Nyt entinen Suomen kansalainen tai se, joka
on yhä halunnut pitää kansalaisuuden,
voi ottaa myös toisen kansalaisuuden joutumatta näihin
kohtuuttomiin tilanteisiin, ja siltä osin tämä on
todella tärkeä asia.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa herra puhemies! Niin kuin tässä on
kiitelty tätä lakia, se on hyvä esitys,
mutta sinällään tähän
sisältyy monta avointa kohtaa, kun ei ole joutanut tutkimaan. Kun
ministeri totesi, että nämä henkilöt
lisätään Suomen väkilukuun,
siinä tuli heti jatkokysymys siinä mielessä,
mihin kuntaan ne lisätään, johonkin synnyinkuntaan,
vai ovatko ne kaikki helsinkiläisiä sitten ja
mitä muita oikeuksia tulee kaksoiskansalaisuuden myötä,
tuleeko äänestysoikeus ja tuleeko mahdollisesti
joitakin muita oikeuksia sosiaaliturvan osalta sitten pelkästään
sillä, kun siirrytään takaisin Suomen
kansalaiseksi. Se varmaan aikanaan tulee esille, mutta tällä lukemisella,
tässä pöydän ääressä kun
on, en ehtinyt saada kaikkea selville.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Kun kehumisen paikka löytyy, sitä täytyy
käyttää ehdottomasti hyväkseen.
Aikoinaan Ulkomaalaisparlamenttivaltuutettu Risto Paassillan aloitteesta
otti voimakkaasti kantaa kaksoiskansalaisuusasiaan, ja sillä tavalla
se prosessi ehkä osaltaan lähti liikkeelle. Kun
tämä pyrkimys tällä tavalla
laillistettiin, se sai institutionaalisen merkityksen, on ollut
aivan luonnollista, että ulkomailta on tässä asiassa
otettu tuon tuostakin yhteyttä ja aivan erikoisesti kuluvana
syksynä, koska se tulee, me haluamme sen. Nyt kun se on tänne
eduskuntaan tullut, siitä vaan suuri kiitos ja toivotaan,
että myös mietintö tulee, ennen kuin valtiopäivät
päätetään.
Keskustelu päättyy.