Heikki Autto /kok:
Arvoisa herra puhemies! Käsittelemme käytännössä EU:n
energiatehokkuusdirektiivin kansallista toimeenpanoa, ja toisen
käsittelyn hengessä olemme tänä iltana
tästä keskustelemassa. Nyt voidaan hyväksyä tai
hylätä. Kyllähän varmasti tämä lakiesitys
nyt hyväksytään, en sitä tässä puheenvuorossani
kyseenalaista.
Lakiesityksen sisällöstä voi todeta
vaikkapa nämä suurille yrityksille nyt pakollisina
tulevat energiakatselmukset. Byrokratiaa ja kustannustaakkaa lisätään.
No, toisaalta tietysti tavoitteenahan on se, että näitten
kautta löydetään energiansäästökohteita,
jotka vastaavasti tuovat yritysten omiin toimintoihin uutta energiaresurssia
ja sitä kautta kustannustehokkuutta. Mutta tämäkin nyt
tuntuu tietysti kovin itsestään selvältä,
että totta kai jokaisen liiketaloudellisin perustein toimivan
yrityksen kannattaa jo lähtökohtaisesti pyrkiä se
oma prosessinsa optimoimaan ilman, että siihen lakia tarvitsee
säätää.
Arvoisa puhemies! Vähän samanlainen tietysti
on tilanne vaikkapa tämän toisen keskeisen sisällön
osalta, että uusille ja uudistettaville yli 20 megawatin
voimalaitoksille tulee kustannus—hyöty-analyysi
velvoittavaksi siltä osin, tehdäänkö nimenomaan
ratkaisu sähkön ja lämmön yhteistuotannosta.
No, varmasti jokainen investoija, joka energiantuotantoon investoi,
pyrkii tämän asian ensimmäisenä miettimään,
pystytäänkö yhteistuotannon kautta sitten
se hyötysuhde optimoimaan ja sitä kautta tietysti
se koko hankkeen kannattavuus, joten nämä varmasti
sinänsä aivan hyvät sisällölliset
uudistukset tässä lainsäädännössä ovat
tietysti vähän tällaisia itsestään selviä asioita.
Arvoisa puhemies! Haluaisin noin tulevaisuutta varten tässä keskustelussa
kyseenalaistaa tämän filosofian ylipäätään
siitä, kuinka mielekästä on asettaa absoluuttista
tavoitetta energiankulutukselle. Tässähän
tällainen tavoitetaso on 310 terawattituntia vuonna 2020,
ja totta kai aina on tärkeää, että toimimme
energiaa säästäen, resursseja optimoiden.
Ilman muuta näin, mutta samaan aikaan haluan korostaa sitä,
että Suomessa jo nyt toimitaan maailman tehokkaimmin.
Jos otetaan vaikkapa sähköntuotannon päästökerroin
esimerkiksi, kuinka paljon hiilidioksidipäästöjä tuotetaan
per kilowattitunti, niin Suomessa sähköntuotannossa
näitä päästöjä tulee reilusti
alle 200 grammaa per tuotettu kilowattitunti, kun esimerkiksi EU:n
keskiarvo on yli 350:n, USA:ssa ollaan yli 500:n, Kiinassa 750:n tasolla,
Intiassa 900 gramman tasolla per tuotettu kilowattitunti. Eli on
aivan selvää, että suomalainen työ on
globaalisti ekoteko, ja minkä enemmän Suomessa
on tuotantoa, niin sen vähemmän globaalisti syntyy
päästöjä. Siksi on täysin
mieletöntä, jos haluamme suojella yhteistä ilmastoamme,
rajoittaa tuotantoa Suomessa tällaisilla kategorisilla
energiankäyttötavoitteilla. Minkä enemmän
Suomessa tehdään tuotteita, minkä enemmän
meillä käytetään energiaa, kun
osaamme sen päästöttömästi
tehdä, niin sen vähemmän globaalisti
tarvitsee synnyttää päästöjä.
Otan vaikka esimerkin, Tornion terästehtaan, jossa tehdään
maailman hienointa ruostumatonta terästä. Jos
ei sitä tehtäisi Suomessa siellä Torniossa,
niin se varmaan tehtäisiin Intiassa kahdeksankertaisilla
päästöillä tai Kiinassa tai
Etelä-Afrikassa, jossain muualla, missä niistä tuotannon päästöistä ei
välttämättä välitetä juurikaan.
Sen vuoksi, kun tehdään tämänkaltaisia
lakeja, joilla pyritään siihen, että energiaa
säästetään, resurssitehokkuus
paranee ja siten myöskin vähennämme niin
ilmastopäästöjä kuin yleensäkin saastuttamista,
niin ensisijalla tulee olla suomalaisen työn kilpailukyvyn
parantaminen, koska suomalainen työ on aina ekoteko ja
siten säästämme globaalisti luonnonvaroja
ja ilmastoa.
Keskustelu päättyi.