Valtioneuvoston kanslia 23
Markus Mustajärvi /vr:
Arvoisa herra puhemies! Lyhyesti omistajapolitiikasta:
Olen tehnyt lausumaehdotuksen, että hallitus turvaa
valtion aktiivisella omistajapolitiikalla Pohjois-Suomen — Lappi
ja Kuusamo — lentoliikenteen toimivuuden ja pohjoisen matkailu-alueen
saavutettavuuden. Tämä on Lapille elintärkeä kysymys,
ja tunnustan kyllä, että olen käynyt
tilaisuudessa, sekä Finavian että Kemijoki Oy:n
järjestämässä, joka sekin on
omanlaisensa valtionyhtiö vielä toistaiseksi,
ja kummassakin tilaisuudessa olen nauttinut myöskin tarjoiluja, mutta
kansanedustajalla onneksi raja kulkee lahjusten ottamisen suhteen
muualla kuin siinä, onko syönyt sienikeittoa.
Mutta tämä Finavia, Finnair ja matkanjärjestäjät
-kolmiyhteys on äärimmäisen tärkeä.
Finavialla täytyy lentokenttiä kehittääkseen
olla varmuus siitä, kuinka kentille liikennöidään,
matkanjärjestäjillä pitää olla
tieto siitä, mitkä ovat lentoyhteydet, mitkä ovat
kenttien palveluvarustukset, ja siinä mielessä tämä asetelma
on aika hankala: kaikilla osapuolilla pitäisi olla varmuus asioista,
mutta kuka ottaa sen ensimmäisen askeleen, jolla pystyy
sitouttamaan kaksi muuta toimijaa, se on äärimmäisen
vaikea ratkaista.
Vaikka olen vesivoimarakentamisen kiivas vastustaja, ainakin
silloin kun puhutaan Vuotoksen altaasta, surullisena olen seurannut
sitä, mitä Kemijoki Oy:ssä on tapahtunut.
Se on kuitenkin ollut omanlaisensa, lappilaisten oma yhtiö,
ja jopa vesivoiman vastustajat ovat kokeneet, että sillä on
erityinen merkitys Lapissa. Toiminnathan on ulkoistettu, ja itse
asiassa valvomotoimintakin on nyt siirretty Espooseen, ja silloin
pitää kysyä, koska kieltäydyttiin
osakassopimuksesta, kuinka ja kenen osakkeenomistajan ehdoilla niitä ajoja
siellä valvomossa jatkossa tehdään.
Pirkko Mattila /ps:
Arvoisa puhemies! Niin kuin täällä olen
todennut, oppositiopuolueitten, perussuomalaisten, varjobudjetti
on kokonaisuus, johon sisältyvät sitten omat painotukset leikkauksineen
tai sitten muina painotuksina, ja tässä olemme
esittäneet vähennettäväksi kansan-omaisesti
sanottuna puoluetukia momentilta, ja näin olemme myös
itse valmiita osallistumaan talkoisiin, jotka tietenkin koskettavat
nyt sitten kaikkia muitakin puolueita. Mutta tämä olkoon nyt
esimerkkinä ja haasteenakin niin vanhoille kuin uusillekin
puolueille.
Ari Jalonen /ps:
Arvoisa puhemies! Olen iloinen siitä äskeisen
pääluokan keskustelusta, jossa edustajat Sasi
ja Zyskowicz kilvan kehuivat tasavallan presidenttiä, joka
on luopunut palkkioistaan (Timo Heinonen: Ei siitä saa
puhua!) ja näin osallistunut talkoisiin. Nyt mitä ilmeisimmin
he ovat tässä meidän vastalauseemme kohdalla
sitten äänestämässä meidän
puolellamme, koska nimenomaan me olemme esittäneet tätä,
mitä te olette nyt äsken toivoneet. Eli perussuomalaiset
täyttävät toiveenne, ja saatte äänestää meidän
mukanamme. — Kiitos.
Kimmo Sasi /kok:
Arvoisa puhemies! Haluan kiinnittää huomiota
valtiovarainvaliokunnan kahteen kannanottoon.
Ensinnäkin omistajaohjauksen osalta valiokunta korostaa
sitä, mitä aikaisemminkin, kun tämä 1,9
miljardin paketti hyväksyttiin: kun myyntejä tehdään,
ne pitää harkita huolella, ja pitää myöskin
katsoa, että ajankohta on sellainen, että omaisuudesta
saadaan mahdollisimman hyvä hinta, ja ehdottomasti on tehtävä vertailu, että siellä,
mihinkä se raha laitetaan, tuoton täytyy olla
parempi kuin siinä, mitä ollaan myymässä.
Koska on aika huvittavaa ja huonoa, jos tehdään
näin, että myydään jotakin omaisuutta,
jossa on hyvä tuotto — meillähän
on paljon semmoista omaisuutta, jossa on varsin hyvä tuotto — ja
sitten sijoitetaan johonkin muualle, jossa tuotto on hyvin alhainen.
Tietysti riskejähän aina joudutaan ottamaan sijoitusten
osalta. Arviot voivat mennä pieleen, mutta tässä suhteessa
lähtökohtana pitäisi olla se, että tuoton
pitäisi olla parempi.
Toinen asia, johon haluan kiinnittää huomiota,
on sitten valiokunnan yleisperusteluissa maininta ministereitten
esikunnista. Valtiovarainvaliokuntahan toteaa, että ministereitten
esikuntien koko on kasvanut merkittävästi ja nämä avustajat
eivät saisi hämärtää virkamiesvastuulla
tapahtumaa virkamiesvalmistelua ja nyt jatkossa olisi syytä harkita
huolellisesti valtiosihteeri- ja eri-tyisavustajajärjestelmän
tarkoituksenmukaisuutta ja erityisesti sen suuruutta. Tietysti täytyy
sanoa, että nytkin kun vihreät jäivät
pois hallituksesta, avustajia lisättiin tässä yhteydessä,
niin että täytyy miettiä sitä,
että ministereitten määrä vähenee,
mutta avustajien lisääntyy.
Muistutan vain, että kun presidentti Niinistö oli
valtiovarainministeri, hän pärjäsi yhdellä avustajalla
silloin. Jos me katsomme, minkälaiset avustajakunnat tänä päivänä on
sekä pääministerillä että valtiovarainministerillä,
ne ovat kasvaneet merkittävästi. En sano, etteivätkö nuo henkilöt
tarvitse tukea, mutta joka tapauksessa pidän erityisen
tärkeänä sitä, että meille
on syntymässä järjestelmä, jossa
intresenttitahot ovat yhteydessä avustajiin, avustajat
ministeriin, ja sitten avustajat ovat tekemisissä entisten
avustajien kanssa, jotka ovat nykyisin lobbareita.
Täytyy sanoa, että tämä järjestelmä ei
ole ihan semmoinen perinteinen suomalainen järjestelmä,
vaan lähtökohta pitäisi olla se, että ne,
joilla on intressejä, ovat suoraan ministeriin yhteydessä,
keskustelevat hänen kanssaan, ja ministeri keskustelee
ei avustajiensa välityksellä vaan suoraan virkamiesten
kanssa, jolloin hän joutuu virkamiesten kanssa testaamaan
omat näkemyksensä ja katsomaan, että ne
ovat juridisesti mutta myöskin asiallisesti riittävän
kestäviä. Eli toivon tässä suhteessa,
että kun seuraava hallitus perustetaan, mietitään
ylipäätänsä valtiosihteerijärjestelmää,
onko se tarkoituksenmukainen ja voitaisiinko siitä luopua,
ja sen lisäksi sitten arvioidaan myöskin niitä avustajia
ja pyrittäisiin merkittävästi vähentämään
avustajien lukumäärää seuraavan
hallituksen toiminnassa.
Ben Zyskowicz /kok:
Arvoisa puhemies! Kun puhuttiin tasavallan presidentin pääluokasta,
niin kiinnitin huomiota siihen, että tasavallan presidentti
Sauli Niinistö yritti Suomen suurituloisimmille antaa esimerkkiä pidättyvyydestä,
pienensi
omaa palkkiotaan ja halusi sillä tavoin kannustaa kaikkein
suurituloisimpia suomalaisia noudattamaan huomattavaa pidättyvyyttä omien etujensa
ajamisessa. Kuten totesin, suurituloisimmat suomalaiset katselivat
taivaalle ja ihmettelivät, ketäköhän
se presidentti mahtaa tarkoittaa.
Haluan tässä yhteydessä, kun on puhetta
valtioneuvostosta, todeta, että sikäli kuin oikein muistan,
myös valtioneuvosto eli ministerit pienensivät
omia palkkioitaan. Tuokaan ele ei saanut minkäänlaisia
seuraajia suomalaisessa yhteiskunnassa. Ainoa taho, jonka minä tiedän myös
omalta osaltaan noudattaneeni palkoissaan tiettyä jäädyttämistä,
oli Suomen Pankin johtokunta, joka omaehtoisesti halusi osallistua
tietyn esimerkin antamiseen ja pidättäytyi jopa
täysin säännönmukaisista palkkojen
tarkistuksista tietyllä tavalla osoittaakseen, että kaikkein
suurituloisimmilla suomalaisilla on mahdollisuuksia pidättyvyyteen,
ja tietysti sillä pyrittiin myös kannustamaan
laajasti työmarkkinoita malttiin palkkaratkaisuissa, mikä on
tietysti tärkeätä suomalaisen hintakilpailukyvyn
parantamiseksi.
Haluan tältä osin kaiken kaikkiaan vielä todeta,
että tämä valtioneuvoston antama esimerkki
ei myöskään lainkaan hetkauttanut maamme
suurituloisimpia, jotka yritysjohtajat tienaavat monta sataa prosenttia
enemmän kuin esimerkiksi valtioneuvoston jäsenet.
Ilmeisesti se yritysten johtaminen on sitten niin paljon vaikeampaa
kuin tasavaltamme johtaminen.
Puhetta oli ryhtynyt johtamaan puhemies
Eero Heinäluoma.
Päivi Lipponen /sd:
Herra puhemies! Edustaja Sasi nosti esille avustajajärjestelmän.
Elämme nyt kovin paljon monimutkaisempia aikoja tässä globaalissa
maailmassa kuin 90-luvulla, ja tarvitaan hyvin laajaa osaamista.
Se varmaan sitten heijastuu myös tässä avustajamäärässä.
Sitä on mietittävä suhteessa työn
vaikuttavuuteen eikä vain pääluvun mukaan.
Mutta siinä minun mielestäni edustaja Sasi on
aivan oikeassa, että työ ministeriöissä on
järkeistettävä ja kaikkea ei voida heti
asioiden alkumetreillä politisoida vaan meidän
virkamiehillä pitää olla mahdollisuus
ensiksi valmistella ne asiat ja sitten ruvetaan käynnistämään
ehkä tätä toista prosessia. Nyt tässä on ollut
selviä ongelmia. Ne ovat todellakin tulevaisuusvaliokunnankin
tietoon kantautuneet.
Suomalainen demokratia lepää kyllä hyvin vahvasti
meidän huippukoulutettujen ja sitoutuneiden virkamiesten
varassa. Sitä resurssia on pystyttävä entistä paremmin
hyödyntämään päätöksenteossa.
Kimmo Sasi /kok:
Arvoisa puhemies! Käsitykseni mukaan nyt tammiskuussa
valmistuu selvitys näistä johtojärjestelmistä,
ja siinä voidaan sitten arvioida, millä tavalla
myöskin tämä avustajajärjestelmä tähän
järjestelmän toimivuuteen kaiken kaikkiaan vaikuttaa.
Tietysti on selvää, että ministeriössä täytyy olla
asiantuntemusta. Mutta kun katsoo näitä avustajia,
heidän ikäänsä ja koulutustaan,
niin en ole ihan vakuuttunut siitä, onko heillä sitä asiantuntemusta.
Heillä voi olla poliittista kokemusta muutaman vuoden ajalta,
mutta itse asiantuntemus on kuitenkin virkamiesten käsissä.
On tärkeätä, että se ministeri
ensi sijassa neuvottelee niitten omien virkamiestensä kanssa,
joilla on kuitenkin kaikkein paras ja pitkäaikaisin näkemys
näistä asioista ja kehittymislinjauksista.
Tietysti ministerihän tekee päätökset
viime kädessä. Jos sitten näitten avustajien
tehtävänä on pitää lähinnä yhteyttä mediaan
ja poliittiseen järjestelmään, poliittisiin
toimijoihin, on tärkeätä, että silloin
kun ulkopuolisia tahoja tulee ja haluaa neuvotella ministerin kanssa,
siellä on mielellään aina ministeri ja
sitten virkamies paikalla, jolloin se asia voidaan käydä paljon
paremmin substanssinkin puolesta eikä pelkästään
poliittiselta puolelta ja tällä tavalla tehdä ratkaisuja,
joilla on ensi sijassa poliittinen sisältö mutta joiden
yhteys sitten itse päätöksentekoon ja
sen oikeaan, tarkoituksenmukaiseen sisältöön
on suhteellisen ohut.
Yleiskeskustelu pääluokasta 23 päättyi.