Pirkko Mattila /ps(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tämä hanke on saanut alkunsa
jo vuoden 2007 lopulla. Valtioneuvosto asetti suunnitteluhankkeen
koskien julkisen hallinnon verkkoturvallisuutta, ja tämän
tehtävänä on ollut suunnitella tietoliikenneverkko
ja verkkopalvelut hallinnolle ja erityisesti turvallisuusviranomaiselle.
Lyhyesti tässä on kyse siitä, että turvallisuusverkko
varmistaa valtion ylimmän johdon ja yhteiskunnan turvallisuuden
kannalta tärkeiden viranomaisten ja muiden toimijoiden
edellyttämän viestinnän häiriöttömyyden
ja jatkuvuuden ja turvaa päätöksenteossa
ja johtamisessa tiedon käytettävyyden, eheyden
ja luottamuksellisuuden. Turvaverkosta käytetään
lyhennettä Tuve. Elikkä tämä Tuve
koostuu viestintäverkosta, laitetiloista, laitteista sekä yhteisistä tieto-
ja viestintäpalveluista. Tietoliikenneverkkotoiminnot siirtyisivät
puolustushallinnolta Suomen Erillisverkot Oy:lle, ja laitetiloja
ja laitteita hallinnoi sen tytäryhtiö Suomen Turvallisuusverkko
Oy. Ne ovat sataprosenttisesti valtio-omisteisia yhtiöitä,
ja tämä on kirjattu lakiin.
Tieto- ja viestintäteknisiä palveluja tuottaa Haltik,
mutta myöhemmässä vaiheessa Tori, toimialariippumaton
palvelukeskus, joka on nyt perustettu tällä kaudella.
Palvelutuotanto jaetaan verkko- ja infrastruktuuripalveluihin, yhteisiin tieto-
ja viestintäteknisiin palveluihin ja integraatiopalveluihin,
jotka määritellään siis tässä Tuve-laissa — ja
myös palvelujen tuottajat.
Käytön periaatteista lyhyesti se, että Tuvea käytetään
jokapäiväisessä työssä kaikissa
oloissa. Valtiovarainministeriö päättää normaalioloissa
ja niiden häiriötilanteessa Tuven palvelutuotannon
ja käytön tärkeysmäärittelyssä.
Poikkeusoloissa noudatetaan valmiuslain säännöksiä ja puolustustilan
aikana puolustustilalain säännöksiä.
Osa viranomaisista velvoitettaisiin Tuven käyttöön,
ja myös muut viranomaisten keskeiset yhteistyötahot
voivat käyttää sitä tietyin
edellytyksin. Tämä käyttövelvoite
koskee myös kunnallisia toimijoita, kuten ensihoitopalvelua
ja pelastustoimea. Tässä on siis lukuisia viranomaisia,
supo, ulkoasiainministeriö EU-turvaluokitellun tiedon käsittelyä koskien,
ja muittenkin ministeriöitten kohdalla on määritelty
näitä, jos on suojaustarvetta koskevia tietoja
ja niiden käsittelyä, mukaan lukien siis pelastustoimi,
Hätäkeskus ja sitten Kyberturvallisuuskeskus.
Turvallisuusverkon omistaa siis sataprosenttisesti valtio, ja
se on sataprosenttisesti hallinnassa. Ohjaus ja valvonta kuuluvat
valtioneuvoston kanslialle Suomen Erillisverkkojen yhteydessä, ja
yleishallinnollinen, strateginen ja taloudellinen ohjaus keskitetään
valtiovarainministeriölle. Sitten lisäksi perustetaan
tämmöinen strateginen neuvottelukunta ohjaamaan
Tuven toimintaa.
No, hallituksen esityksen mukaan ohjausvastuun jakautumisen
on nähty voivan muodostua haasteelliseksi, minkä johdosta
tarvitaan selkeät periaatteet, joilla varmistetaan toiminnan
tehokas ohjaus ja johtaminen kaikissa olosuhteissa, eli silloin,
kun toimintaa tarvitaan välittömästi, on
näitten johtamis- ja organisaatiohierarkioiden oltava selviä.
Rahoituksesta: Rahoitus katetaan asiakkailta perittävillä käyttömaksuilla,
ja valtiontalouden kehyksissä on tähän
varattu myöskin lisärahoitusta ja talousarvioesityksessä myöskin
välttämättömiä lisärahoitustarpeita.
Toiminnan keskittämisellä pyritään
saamaan mahdollisimman hyvä palvelujen yhteentoimivuus
ja kustannustehokas toimintatapa. Rahoituksessa myöskin
on sitten valiokunta kiinnittänyt huomiota siihen, että saadaan
kokonaiskustannustaso avoimeksi, kustannushyödyt toteutetuiksi,
ja että lisärahoitus talousarvioesityksessä katetaan
riittävästi elikkä saadaan korkealaatuinen
ja turvallinen verkko.
Henkilöstön asemasta: Henkilöstön
ja toimintojen siirto toteutetaan liikkeen luovutuksena turvaten
nykyisen toiminnan ja siirtyvien henkilöiden palvelussuhteiden
jatkuvuuden. Valtiolta eli Puolustusvoimilta siirtyy Suomen Erillisverkot Oy:n
palvelukseen noin 150 henkilöä, ja eläkkeet
turvataan yhtiön ottamilla lisäeläkevakuutuksilla.
Haltikista ei siirry Erillisverkot Oy:hyn henkilöitä,
ja mahdolliset toimintojen henkilöstön siirrot
Haltikista tähän toimialariippumattomien ict-toimintojen
virastoon ratkaistaan ja vaikutukset arvioidaan tehtäessä päätöksiä niiden palveluntuottajista.
Tästä ovat myös henkilöjärjestöt antaneet sitten lausunnon koskien
elä-kevastuita. On pohdittu henkilöturvallisuutta, muun
muassa että henkilöstön luotettavuus
voidaan selvittää turvallisuusselvityksillä.
Liikkeen luovutuksesta: Puolustusvoimat on käsitellyt
lausunnossaan hallintovaliokunnalle laajasti verkkoratkaisun vaikutuksia
ja on todennut, että liikkeen luovutus tulee toimeenpanna vasta
sitten, kun on varma käsitys siitä, että turvallisuustoimet
ovat riittävät ja operatiivinen toiminta ei vaarannu.
No, sitten tämä toimialariippumattomien ict-toimintojen
ja Tuven yhteys. Elikkä uusi Tori-laki mahdollistaa sen,
että se voisi tuottaa Tuven tieto- ja viestintäteknisiä palveluja,
mutta Tuve-laki on erityislaki suhteessa Tori-lakiin. Hallituksen
esityksen mukaan tarkoituksena on, että Tori-palvelukeskukseen
kootaan valtionhallinnon perustason ja korotetun ja korkean tietoturvan
ja varautumisen tason toimialariippumattomat ict-tehtävät
mutta pois lukien ne tehtävät, jotka olisivat
Suomen Erillisverkot Oy:llä.
Tähän ovat myös perustuslakivaliokunta
ja puolustusvaliokunta antaneet lausuntonsa, ja hallintovaliokunta
on ottanut huomioon sitten mietinnöissään
näiden esittämät muutosesitykset, ja tämä mietintö ei
ole yksimielinen, vaan siihen sisältyy hylkäysesityksen
sisältävä vastalause.
Yleiskeskustelu päättyi.