16) Vuoden 2002 veroasteikkolaki
Maria Kaisa Aula /kesk:
Arvoisa puhemies! Jos puhemies sallii, niin voisin sanoa muutaman sanan
näistä kaikista neljästä seuraavasta
lakialoitteesta, koska ne ovat keskustan ryhmän ehdottama
kokonaisuus nykyiseen talouspoliittiseen tilanteeseen.
Keskustan ryhmässä on pohdittu sitä,
mitä tulisi tehdä talouspolitiikassa nyt, kun
kansantalouden kasvu hiipuu. Ollaan ilmeisesti 0—1 prosentin
tasolla kansantuotteen kasvussa tänä vuonna, kun
vielä alkuvuodesta odotettiin jopa 4—5 prosentin
kasvua. Mitä tulisi tehdä? Taantumahan on tietysti
vientilähtöinen, että siihen ei nyt sinänsä voida
vaikuttaa, mutta kuitenkin voidaan lievittää niitä haittavaikutuksia,
joita talouden kasvun hiipumisella Suomen talouteen on. Tietysti
suurimmat haittavaikutukset ja uhkatekijät ovat siinä,
että työttömyys lähtee kasvuun.
Tietysti monenlaisia vaihtoehtoja tekemisille on. Jotkut ovat
puhuneet myöskin suuremmista elvytystarpeista. Keskustan
ryhmä ei usko sitä, että tilannetta voitaisiin
korjata jollakin suuremmalla elvytyksellä. Sen sijaan katsomme,
että olisi tärkeää tehdä täsmäkohdennettuja
toimenpiteitä, jotka edistävät työllisyyttä,
työllistämistä, yrittämistä ja
itsensä työllistämistä, ja on
hyvä tehdä sellaisia toimenpiteitä, jotka
olisivat muutoinkin järkeviä toteuttaa. Tavallaan
haluaisimme vauhdittaa ja nopeuttaa itsensä työllistämistä,
yrittämistä ja työllistämistä edistävien
veroratkaisujen tekemistä näillä aloitteilla.
Aloitteista kaikkein tärkein ja merkittävin
mittaluokaltaan koskee työnantajamaksujen alentamista.
Ehdotamme, että työnantajan kansaneläkevakuutusmaksu
niin sanotussa alimmassa poistoporrastusluokassa kokonaan poistettaisiin elikkä siitä
tulisi
0 prosenttia, kun se tällä hetkellä on
vähän reilu 2 prosenttia. Samalla muutoksemme
poikkeaa hallituksen esityksestä niin, että hallitushan
ehdottaa työnantajan kansaneläkevakuutusmaksun
alentamista myöskin suurempien ja pääomavaltaisempien
yrityksien osalta. Me jättäisimme sen nyt tässä vaiheessa
tekemättä ja kohdentaisimme kaikki voimavarat
pienimpien, työvaltaisten yrityksien työnantajamaksun
alentamiseen. Ajatus on se, että juuri matalapalkkaisilla,
pienipalkkaisilla, aloilla työnantajamaksut ovat suurin
työllistämisen este. Tässä tilanteessa olisi
tärkeää tehdä vaikuttavia toimenpiteitä siihen,
että palvelualoilla, työvaltaisilla aloilla työnantajat
rohkaistuisivat palkkaamaan työntekijöitä.
Kaikkein tehokkain keino sinällään
olisi, jos työnantajamaksun porrastus voitaisiin suorittaa niin,
että työnantajamaksut ylipäätänsä olisivat alemmat
pienipalkkaisilla aloilla. Korkeapalkkaisimmilla aloilla ne voisivat
olla isommat. Mutta nykyisen lainsäädännön
ja maksujärjestelmien puitteissa tämmöistä lakialoitettakaan
on aika vaikea tehdä. Se vaatisi muutoksia tilastointi-
ja muihin järjestelmiin. Sen takia olemme joutuneet tyytymään
tähän malliin, joka on ed. Pekkarisen nimissä jätetyssä aloitteessa.
Toinen aloite koskee itsensä työllistämisen helpottamista,
elikkä haluaisimme joustavoittaa arvonlisäverollisen
liikevaihdon alarajaa niin, että itsensä työllistävillä,
monesti käsityöalojen, palvelualojen, muun muassa
kampaamoalojenkin yrittäjillä myöskin
yrityksen liikevaihdon kasvattaminen tulisi helpommaksi. Tällä hetkellähän
ongelma on se, että liikevaihdon alaraja on 50 000
markkaa, ja jos liikevaihto yrityksessä on sitten alempi,
ei mene arvonlisäveroa lainkaan, mutta jos se on sitä ylempi,
se menee täysimääräisesti. Tähän
on tullut hankala kynnys, joka voi lisätä harmaata
taloutta eikä myöskään rohkaise pieniä käsityövaltaisia
yrittäjiä kasvattamaan tuotantoaan ja toisaalta
tekee siinä itsensä työllistämisen
vaiheessa yrittämisen helposti aika kannattamattomaksi.
Ehdotamme, että tähän tulisi Suomen Yrittäjien
ehdottaman mallin mukaisesti 20 000 markan vähennys,
joka pienenisi liukuvasti tilitettävän veron kasvaessa,
jolloin arvonlisäveron alentamisvaikutus kohdentuisi aina
reilun 100 000 markan liikevaihdollisille yrittäjille asti.
Kolmas ehdotus koskee ruoan arvonlisäveron alentamista.
Katsomme, että sillä on paitsi työllistävää myöskin
tulonjaollista merkitystä. Alentaisimme ruoan arvonlisäverotusta
17:sta 15 prosenttiin ensi vuonna. Se rahoitettaisiin osittain sillä,
että tuloveroasteikon ylimmän luokan lisäverokevennys
käytettäisiin tähän tarkoitukseen.
Arvoisa puhemies! On aika ilmeistä, että Suomessa
ollaan nyt tosiaan vientivetoisessa taantumassa, eikä kovin
paljon merkkejä käänteistä myönteisempään
suuntaan ole olemassa kansainväliselläkään
puolella, esimerkiksi Yhdysvalloissa. Siksi olisi tärkeää varautua
siihen tulevina vuosina, että työttömyyttä ei
päästettäisi nousemaan, ja tehdä keskustan
ehdottamia toimenpiteitä työllisyyden ja yrittäjyyden
mahdollisuuksien parantamiseksi. Valtiovarainministeriöhän ennustaa
toiveikkaasti, että talous lähtisi kasvuun jälleen
ensi vuoden puolella, mutta on olemassa suuri riski, että näin
ei tapahdu vaan että hitaan kasvun aika jäisi
pidemmäksi. Tietystikään emme tiedä,
tapahtuuko näin, ja toivomme, että talous lähtisi
kasvuun jo ensi vuonna, mutta siltä varalta, että hitaan
kasvun kausi onkin pidempi kuin nyt toiveikkaimmissa ennusteissa oletetaan,
olisi järkevää tehdä juuri tällaisia
verotuksellisia ja työnantajamaksujen alentamisen täsmätoimenpiteitä työllisyyden
parantamiseksi.
Pekka Kuosmanen /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Totean, että keskusta on yrittäjien
kannalta tehnyt kaksi hyvää lakialoitetta. Viimeksi
mainittu lakialoite, joka koskee arvonlisäveron alarajan
nostamista 50 000:sta 100 000 markkaan, on mielestäni
oikean suuntainen. Minun mielestäni arvonlisäveron
alaraja pitäisi kuitenkin kerralla nostaa 200 000
markkaan, koska kun raja nostetaan 200 000:een, sen jälkeen
se koskee nimenomaan yhden henkilön yrityksiä.
Toisessa aloitteessa ehdotetaan, että pudotettaisiin
ruoan arvonlisäveroa 17:sta 15 prosenttiin. Minusta pitäisi
noudattaa EU:n keskiarvoa ruoan arvonlisäverossa ja pudottaa
se 12 prosenttiin.
Sitten ravintoloissa, kun työntekijä käsittelee ruokia,
arvonlisävero nousee 22 prosenttiin 17:sta. Suunta on virheellinen.
Jos me haluamme työllistää kansalaisia,
meidän täytyy arvonlisävero ravintolaruoankin
osalta pudottaa 12 prosenttiin.
Marja-Liisa Tykkyläinen /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Aulan puheenvuoron johdosta voin todeta,
että olen samoilla linjoilla arvonlisäveron kohdalta
liittyen nimenomaan käsityö- ja pienyrittäjien
arvonlisäveron alentamiseen.
Mutta sen sijaan mitä tulee valtion taloudelliseen
tilanteeseen, me kuulimme asiantuntijoita tästä valtiovarainvaliokunnassa.
Minulle ainakin jäi siinä kuulemisessa vähän
erilainen käsitys tästä asiasta. Eli
mitä tulee Suomen talouteen, meidän tilanteemme
on hyvin paljon riippuvainen esimerkiksi Yhdysvaltain tapahtumista
ja maailman tapahtumista. Joka tapauksessa meidän on varauduttava
siihen, että turvaamme oman taloudellisen tilanteemme,
ettemme joudu vaikeuksiin, jos Yhdysvalloissa tulee vielä lisää vaikeuksia
heidän talouteensa.
Mauri Pekkarinen /kesk:
Arvoisa puhemies! Ed. Aula esitteli jo äsken keskustan
keskeiset verolakiehdotukset. En niihin syvällisemmin ja
perusteellisemmin tästä syystä enää tässä kajoa.
Muutama ajatus kuitenkin erityisesti parista esityksestä.
Näiden aloitteiden yhteinen tavallaan kärki
on yhtäältä luoda edellytyksiä entistä työllistävämmän
taloudellisen kehityksen aikaansaamiselle Suomessa. Ne talouden
yleiset, hivenen synkät näkymät, mitkä nyt
on jo todettu, ja se vaara, mikä vielä huonommasta
on edessä, uhkaa kaatua nimenomaan työllisyyden
päälle, ja työllisyyden kohdalla erityisesti
pienet, työvaltaiset yritykset ovat herkimpänä ensimmäisenä joutumassa
tilanteeseen panna työntekijöitään
työttömiksi. Sellaisillakin toimialoilla, joissa
lisää työllistäminen voisi tulla
kysymykseen, siellä nimenomaan korkea työllistämiskynnys,
työn kallis hinta, estää ihmisten työllistämistä.
Näistä syistä keskusta esittää todellakin
hallituksen esityksestä poiketen, että pienimpien,
työvaltaisimpien yritysten kohdalla välillisten
maksujen kevennys ei olisi 0,65 vaan tasan 2 prosenttiyksikköä,
moninkertaisesti se, mitä hallitus omassa esityksessään
kevennystä esittää. Vastaavasti suurempien,
pääomavaltaisempien, liikevaihdoltaan huomattavasti
suurempien ja sijoitetun pääoman mittarilla mitaten
huomattavasti pääomavaltaisempien yritysten kohdalla
me emme esitä 0,45 prosenttiyksikön kevennystä, mitä hallitus
esittää.
Miksi näin? Miksi keskitämme tähän
tapaan sen kevennysvaran näihin pienempiin yrityksiin, liikevaihdoltaan
pienempiin yrityksiin, sijoitetun pääoman mittarilla
mitaten pienempiin yrityksiin ja useimmiten nimenomaan pienipalkkaisiin
yrityksiin? Miksi näin? Siitä yksinkertaisesta
syystä, että meidän käsityksemme
mukaan suurten yritysten, kuten esimerkiksi Nokian, ongelma työvoimansa
suhteen ei ole se, maksaako työvoima 0,45 prosenttiyksikköä enemmän
vaiko vähemmän. Ei, vaan keskeinen ongelma Nokian
kaltaisten yritysten työvoimakysymysten kohdalla on siinä,
saako tämä yritys hyvin koulutettua, osaavaa,
tietävää ja taitavaa työvoimaa vaiko
ei. Pullonkaulat selvästi ovat siellä.
Mutta sellaisilla aloilla, sanotaan palvelualoilla, monta kertaa
juuri palvelualoilla, jotka perinteisesti työllistävät
aika pienituloisia ihmisiä, siellä, noitten yritysten
kohdalla, noitten toimialojen kohdalla, se seikka, onko työn
hinta 2 prosenttiyksikköä kalliimpi tai halvempi,
siellä tällä 2 prosenttiyksiköllä voi
olla jo todella suuri merkitys. Näistä syistä me
keskitämme tämän kevennysvaran juuri äsken
kertomani tapaisiin yrityksiin.
Käytännössä tämä tarkoittaa
sitä, että pääsääntöisesti
yritykset, joiden liikevaihto on muutama kymmenen miljoonaa markkaa
tai joku sata miljoonaa markkaa maksimissaan vuodessa, ja sitä pienemmät
yritykset saavat lähes neljä kertaa suuremman
kevennyksen kuin tasavallan hallitus näille yrityksille
antaa. Tämä meidän mielestämme
palvelee työllisyyttä ja työllistämistä, tämä palvelee
erityisesti niitten yritysten asiaa, jotka muutoinkin ovat vaikeimmassa
tilanteessa.
Tämän esityksen vaikutukset ovat suuremmat kieltämättä kuin
hallituksen esityksen. Hallitushan lähti siitä,
että sosiaaliveron menetykset ovat noin 1,5 miljardia markkaa.
Tämän bruttovaikutukset ovat ehkä 3 miljardia,
nettovaikutukset vähän runsaat 2 miljardia markkaa,
eli meidän esityksemme mukaisesti toimittaessa aukko on
kieltämättä vähän suurempi
kuin hallituksen esityksessä.
Kaksi muuta esitystä liittyvät nimenomaan toimiin,
jotka tähtäävät erityisesti
käden ojentamiseen verotuksen keinoin niille yksilöille,
niille perheille, jotka ovat sosiaalisesti vähän
heikommassa asemassa. Nämä esitykset ovat yhtäältä hallituksen
esittämistä kaikkein kovimman tulotason veronkevennyksistä luopuminen,
ja toisaalta esitämme myöskin ruoan arvonlisäveron keventämistä.
Me emme ota pois veronkevennystä suurin piirtein 300 000:n
vuosituloihin asti, me emme ota sitä markkamääräistä kevennystä pois
näiltä ihmisiltä, jonka kevennyksen saavat
vähemmän kuin 300 000 markkaa vuodessa ansaitsevat,
mutta me emme anna sitä ylimääräistä kevennystä esimerkiksi
puoli miljoonaa vuodessa ansaitsevalle, minkä hallitus
nyt ilmeisesti vasemmistoliiton tuella on antamassa kaikkein suurituloisimmille
ihmisille. Nämäkin saavat meidän mallissamme
sen kevennyksen, minkä saavat pienituloisemmat, alle 300 000
ansaitsevat — he nyt eivät ole edes ihan pienituloisia, aika
hyvätuloisiakin — mutta siitä kaikkein
suurituloisimmille menevästä lisästä,
siitä muita enemmän heille tuovasta veronkevennysvarasta, me
tässä esityksessä luovumme.
Vastaavasti esitämme sitä, että ruoan
arvonlisäveroa lasketaan todellakin ei niin yltiöpäisesti
kuin ed. Kuosmanen esitti, jonka hyvä sydän on
aina kohdallaan silloin kun pienen ihmisen asiasta puhutaan, joka
esitti 12 prosenttia. Meille riittäisi tässä alkuvaiheessa
se, mitä me kokoomuksen kanssa yhteisesti sovimme mutta
mistä kokoomus oikopäätä tultuaan
sosialidemokraattien kanssa hallitukseen oli valmis luopumaan. Emme
me tällaista oikein hyväksy emmekä ymmärrä.
Sen takia me, ed. Kuosmanen, mieluusti näkisimme, että teidän
intonne toppaisi tässä alkuvaiheessa 17 prosenttiin;
kun saadaan uudelleen ohjat käsiin, mennään
sitten prosenteissa alaspäin vaikka sinne 12 prosenttiin.
Meidän aloitteessamme mennään siis
17 prosenttiin pienin askelin. Sekin on meidän mielestämme
realismia tässä tilanteessa. Osin se rahoittuisi äsken
kerrotulla, kaikkein suurituloisimmille myönnetystä ylimääräisestä kevennyksestä saadulla
liikkumatilalla. Osin se rahoittuisi sillä.
Arvoisa puhemies! Täällä on myös
eräs muu aloite, mutta en sitä käy enemmän
esittämään, kun ed. Vihriälä tulee
sen seikkaperäisesti esittelemään. Ainakin
näissä asioissa erityisesti ed. Kuosmaselta, jonka
havaitsen kohta käyttävän puheenvuoron,
toivoisin tukea.
Pekka Kuosmanen /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Ed. Pekkarisen ansiokkaan ja rakentavan
yhtiöverotuspuheenvuoron jälkeen totean, että vuodesta
1996 Oecd-maissa osakeyhtiöitten verotus on laskenut keskimäärin
5 prosenttia. Suomessa kehitys on kuitenkin mennyt ihan toiseen
suuntaan: laskun sijasta verotus onkin kiristynyt 4 prosenttia.
Pääoma- ja yhteisöverokannan jatkuva
nosto vähentää ulkomaalaisia sijoituksia
ja heikentää Suomen suhteellista kilpailukykyä,
mikä ei tietenkään ole hyvä asia
hallituspuolueitten kannalta eikä ennen kaikkea opposition
kannalta.
Mauri Pekkarinen /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Hyvänen aika, kun me olemme samaa
mieltä ed. Kuosmasen kanssa! Juuri tästä syystä me
esitämme nimenomaan yritysten välillisten sosiaaliturvamaksujen
alentamista, jonka alennuksen kokonaisvaikutukset ovat nettomääräisesti
noin miljardi markkaa suuremmat kuin on siinä mallissa,
mitä hallitus esittää. Ed. Kuosmanen
perusteli asian, tarpeen keventää työvaltaisten
yritysten verotaakkaa, aivan erinomaisella tavalla, mutta minä pelkään,
että hän on päätymässä kuitenkin
aivan päinvastaiseen johtopäätökseen
elikkä tukemaan hallituksen huonoa esitystä. Nähtäväksi
jää, kuinka lopulta ed. Kuosmanen toimii.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Ruoan arvonlisäveron alentaminen
on yhteiskunnallisesti oikeaa veropolitiikkaa. Tämä kohtelee
oikeudenmukaisesti erityisesti pienituloisia, eläkeläisiä,
opiskelijoita. Samoin tänä aikana työttömillä on
paljon ideoita, millä tavalla ryhtyisi pienyrittäjiksi.
Kaikin tavoin tulisi verolainsäädännöllä edistää sitä,
että ideat voisivat tulla myöskin käytännössä todeksi.
Käsiteltävillä lakialoitteilla paitsi
edistetään oikeaa arvonlisäveropolitiikkaa
myöskin halutaan osaltaan edesauttaa yritystoimintaa. Toivon
niille menestystä jatkokäsittelyssä.
Keskustelu päättyy.