17) Laki arvonlisäverolain 85 §:n muuttamisesta
Jukka Vihriälä /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Edustajat Aula ja Pekkarinen jo selvittivät näitä kaikkia
tärkeitä neljää lakialoitetta,
jotka keskustan edustajat ovat jättäneet, ja myöskin sitä taloudellista
näkymää, missä tällä hetkellä elämme.
Tietenkin tässä täytyy sanoa se, että epävarmuustekijöitä on
erittäin paljon. Tämä on avoimesti todettava
varmasti kaikkien meidän tässä salissa.
Arvoisa puhemies! Laki arvonlisäverolain 85 §:n
muuttamisesta lähtee siitä, että todella
asteittain elintarvikkeiden arvonlisäverokantaa alennettaisiin
12 prosenttiin. Ensi vuoden aikana tämä olisi
15 prosenttia. Ed. Pekkarinen äsken puhui 17 prosentista.
Hän kyllä tarkoitti varmasti juuri tuota 15:tä prosenttia.
(Ed. Mäki-Hakola: Ei tuntenut asiaa!) — Kyllä hän
tunsi asian, mutta sattui tulemaan pieni virhe.
Elintarvikkeet ovat todella perushyödykkeitä, joiden
hintatasolla on suuri yhteiskuntapoliittinen merkitys. Kaikki me
sen tiedämme, että mitä pienituloisemmasta
kansalaisesta on kysymys, sitä suuremman osan hän
joutuu käyttämään tuloistaan
ruokaan. Elintarvikkeiden verotus on pyritty lähes kaikissa
eurooppalaisissa maissa asettamaan mahdollisimman alhaiseksi. Euroopan
unionin jäsenmaista elintarvikkeiden arvonlisäverokanta
on yleisimmin 6—7 prosenttia. EU-maista Suomen 17 prosentin
verokantaa korkeampi elintarvikkeiden verokanta on vain Tanskassa
tällä hetkellä.
Suomen liittyminen EU:n jäseneksi muutti monella tavalla
ja paljon maataloutta sekä elintarvikkeiden hinnanmuodostusta,
kuten me hyvin tiedämme. Jäsenyysratkaisuun liittyen
todella, niin kuin ed. Pekkarinen totesi, Ahon hallitus, jossa myös
kokoomus oli mukana, sopi keväällä 94
erittäin laajasta paketista kansallisista tukitoimista,
joilla jäsenyyden vaikutuksia haluttiin pehmentää sekä heti
liittymisvaiheessa että myös liittymistä seuraavina
erittäin, ainakin maatalouden kannalta, vaikeina vuosina.
Ruoan muita EU-maita selvästi korkeamman arvonlisäveron alentaminen
sovittiin toteutettavaksi 98 alusta siirtymäkorvausten
merkityksen poistuttua. Tältä pohjalta eduskunta
myös hyväksyi vuonna 94 arvonlisäverolain
elintarvikkeiden verotusta koskevat pykälät. Pysyvään
lakiin arvonlisäverokannaksi kirjattiin silloin 12 prosenttia
vuoden 98 alusta lukien ja 17 prosenttia siirtymäkauden ajaksi.
Siirtymäkausi on nyt mennyt, mutta Lipposen hallitus päätti
kuitenkin, ettei sovittua alennusta toteuteta. Näin, arvoisa
ed. Kuosmanen, on valitettavasti käynyt.
Arvoisa puhemies! Ruoan korkea arvonlisävero on koko
elintarvikesektoria koskettava asia. Sillä on vaikutusta
työpaikkoihin sekä alan teollisuudessa että maataloudessa,
mutta ruoan arvonlisäverolla on myös vahva oikeudenmukaisuusperustelu.
Yksi oikeudenmukaisimmista tavoista keventää verotusta
onkin kohdentaa osa kevennysvarasta elintarvikkeiden arvonlisäverotuksen
keventämiseen. Perusteltua olisi alentaa samalla myös
ruokatarjoilun arvonlisäveroa, mihin ed. Kuosmanen myöskin
viittasi. Suomen onkin aktiivisesti toimittava myös EU:ssa
niin, että ruokatarjoilun arvonlisäveroa voidaan
tulevaisuudessa alentaa.
Valtiovarainministeriön laskelmien mukaan yksi prosenttiyksikkö elintarvikkeiden
arvonlisäveron alentamisessa merkitsisi, tämä jota
nyt on esitetty, noin 400 miljoonan markan suuruista menetystä valtiolle,
kun tämä laki tulisi voimaan 1.7.2002. Toisaalta
tällä uudistuksella on myöskin dynaamisia
vaikutuksia, niin että fiskaaliset menetykset valtiolle
ovat huomattavasti pienemmät kuin 400 miljoonaa markkaa.
Arvoisa puhemies! Euro otetaan käyttöön 1.1.2002.
Sen takia ei ole esitetty, että muutos tulisi voimaan silloin,
vaan nimenomaan 1.7., jotta tämä voisi kohdentua
täysimääräisenä ruoan
hintoihin.
Pertti Mäki-Hakola /kok:
Arvoisa herra puhemies! Ensiksikin täytyy todeta, että 90-luvun alkupuoliskolla
oltiin todella syvässä lamassa tässä valtakunnassa,
niin kuin täällä talossa varsin hyvin
tiedetään. Onneksi saimme Lipposen—Niinistön
hallituksen, jolla oli riittävästi kanttia ja
kovuutta laittaa suunnitelmallisesti valtakunnan taloutta kuntoon.
Se on onnistunut aivan erinomaisesti, niin kuin tänä päivänä tiedämme. Olemme
maailman kilpailukykyisin valtio tällä hetkellä,
ja siinä mielessä täytyy todeta, että nämä hallitukset,
jotka ovat laman jälkeen istuneet, ovat tehtävänsä hoitaneet
aivan erinomaisella tavalla.
Sinänsä kotikuntani kollegan Jukka Vihriälän lakialoite
arvonlisäverolain 25 §:n muuttamisesta koskien
elintarvikkeiden arvonlisäveron alentamista nykyisestä 17
prosentista asteittain 12 prosentin tasolle on ihan oikean suuntainen.
Hankaluus tässäkin lakialoitteessa on se, että se
vaikuttaa valtion tuloja alentavasti. Kuten aloitteessakin todetaan,
valtiovarainministeriö on laskenut yhden prosenttiyksikön
merkitsevän noin 400 miljoonan markan välittömiä menetyksiä. Jos
sen suhteuttaa esimerkiksi siihen, että kestävän
metsätalouden rahoituslakiin tapeltiin 100 miljoonaa markkaa,
tässä puhutaan yhdestä prosenttiyksiköstä,
400 miljoonasta markasta, eikä se tässä tilanteessa
ole tietenkään ihan hyvä asia. Tällaiseen
päätökseen ei voida tietenkään
silmät ummessa eikä summittaisesti mennä.
Suomi on kuitenkin — se on myönnettävä — EU:n
jäsenmaista valitettavan kaukana muista maista. Pääosassa
jäsenmaita liikutaan alle 10 prosentin tasolla, niin kuin
ed. Vihriälän aloitteessa oikein todetaan.
Näin elintarvikemaakunnasta valittuna kansanedustajana
ja asuessani paikalla lähellä ed. Jukka Vihriälää,
jossa kymmenen kilometrin ympyrän sisälle osuu
Atrian uudenaikainen Lihatalo, Valion kehittyvä Maitojaloste,
Suomen Rehun iso Seinäjoen yksikkö, elintarvikealan
osaamiskeskus Foodwest ja suuri joukko elinvoimaisia maatiloja jne.,
tiedän, mikä on elintarviketuotannon merkitys
varsinkin maaseudun asujille. Näin ollen kaikki toimenpiteet,
joilla edistetään kotimaisten elintarvikkeiden
käyttöä, ovat tutkimisen ja selvittämisen
arvoisia asioita.
Kävimme täällä eilen keskustelua
valtioneuvoston tulevaisuusselonteosta otsikolla "Tasapainoisen
kehityksen Suomi 2015". Selonteossa kannetaan huolta alueellisesta
kehityksestä eri puolilla valtakuntaa. Erityinen huomio
on kohdistettu menossa olevaan muuttoliikkeeseen, jossa väki
karkaa maaseudulta kaupunkikeskuksiin, onneksi kuitenkin tässä tapauksessa
suurelta osalta valtakunnan sisällä eikä niin
kuin silloin, kun oli punamultahallituksia ja maalaisliitto, sosialidemokraatit
ja kommunistit hallitsivat valtakuntaa. Silloin lähdettiin
pakoon Ruotsiin sitä hirmumenoa, joka silloin vallitsi.
Tässä tapauksessa muuttoliike on tietenkin terveellisempää.
Meillä on myös laadittu maaseutupoliittinen strategiaraportti
ja maaseudun kehittämisohjelmia. Hyvin luonteva tapa pysyttää ihmisiä myös maaseudulla
on luoda kaikin tavoin edellytyksiä elintarvikkeiden tuottamiselle
ja metsätalouden harjoittamiselle. Jos elintarvikkeiden
arvonlisäveron alennuksella voidaan edistää tätä tavoitetta,
asia on ehdottomasti selvittämisen arvoinen.
Ruoan turvallisuus ja puhtaus ovat meille tänä bse-,
hullunlehmän-, sekä suu- ja sorkkataudin aikana
erinomaisen tärkeitä asioita. Siitä meidän tulee
kantaa jatkuvaa huolta, ja eduskunnan maa- ja metsätalousvaliokunnassa
yksi keskeinen asia on koko tämän eduskuntakauden
aikana ollut jatkuvasti se, että tästä asiasta
pidetään tässä valtakunnassa
erinomaisen hyvä huoli.
Näkisin elintarvikkeiden arvonlisäveron alentamisen
mahdollisesti palvelevan myös edellä mainitsemaani
asiaa. Ruoan arvonlisäveron alentaminen tulisi pystyä siirtämään
suoraan kuluttajan käyttämän ruoan hintaan,
muuten alennuksen merkitys jää merkityksettömäksi.
Tässä ongelma arvonlisäveron alennuksien
osalta onkin, että on aina suuri vaara, että alennus
jää jollekin välille eikä se
silloin kohdistu siihen tarpeeseen ja siihen tavoitteeseen, mitä hyvillä asioilla
yritetään ajaa. Syödä pitää joka
päivä, ja toimenpiteet, joilla voidaan järkevästi
alentaa elintarvikkeiden hintaa, palvelevat myös pienituloisten elämisestä tunnettua
huolta.
Maa- ja metsätalousvaliokunnan jäsenet ovat julkisuudessa
olleet pitkälti sitä mieltä, että ruoan
arvonlisäveron alentamiseksi tulisi ryhtyä toimenpiteisiin
päästäksemme lähemmäksi
yleiseurooppalaista tasoa. Olen sitä mieltä, että kun eduskunnan
erikoisvaliokunnan jäsenillä on tästä asiasta
hyvin yksimielinen näkemys, asia on ehdottomasti selvittämisen
arvoinen.
Arvoisa herra puhemies! Yksittäisten kansanedustajien
aloitteet eivät tässä talossa tahdo mennä läpi,
ja nytkin, kun aloitteen allekirjoittajina näkyy olevan
vain kahdeksan oppositiopuolue keskustan kansanedustajaa, voi ennustaa,
että tuloksia ei tämän suhteen tule.
Näin ollen toivonkin, että asia lähtee
liikkeelle siltä tasolta, josta tuloksia tulee, eli maan
hallitus tai maa- ja metsätalousministeri ryhtyy toimenpiteisiin
sen selvittämiseksi, mitä tosiasiallisia vaikutuksia
elintarvikkeiden arvonlisäveron alentamisella olisi. Mielestäni
hallituksen viimeaikaiset linjaukset aluepolitiikan saralla antaisivat
aihetta selvityksen tekemiseen ja toimenpiteisiin ryhtymiseen. Pidän
ed. Jukka Vihriälän, ensimmäisen allekirjoittajan,
tekemää aloitetta todella ihan oikean suuntaisena
ja toivon, että tässä lähdetään
järkevällä pohjalla eteenpäin.
Tässä taloudellisessa tilanteessa, jossa tänä päivänä ollaan,
suin päin tehdä päätös
siitä, että tällaiseen prosenttialennukseen
mennään, ilman että tosiasialliset vaikutukset
ovat selvillä, ei varmastikaan ole järkevää,
mutta oikealla tavalla valmisteltuna ja asiantila kartoitettuna
asiasta voidaan päästä järkevään
lopputulokseen.
Jukka Vihriälä /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Mäki-Hakolalle vain toteaisin,
että meillä on olemassa tästä asiasta
ihan riittävästi selvityksiä. Ei siinä selvityksiä tarvita.
Kun ed. Mäki-Hakola ihan asiallisessa puheenvuorossaan
kuitenkin alkuun kehui Lipposen—Niinistön hallituksen
niin erinomaiseksi, sehän pystyisi tämän
toteuttamaan, kun antaa lakiesityksen. Selvityksiä on aivan
riittävästi. Tällä voitaisiin todella
kotimaisten elintarvikkeitten käyttöä lisätä.
Meillä on tästä tietoa, aivan samoin
kuin maatalouden strategioita on tehty monenlaisia, mutta niistä vain
puuttuu yksi asia, raha. Sitä, ed. Mäki-Hakola,
nyt tarvitaan. Tässä on myöskin rahasta ja
arvostuksesta kysymys, eli halutaanko tämä tehdä vai
ei. Tähän on mahdollisuus. En ollenkaan pidä pahana,
vaikka hallitus tuo tämän lakiesityksen; olen
sen mukana. Ei minun aloitettani tarvitse käsitellä,
jos hallitus tuo samansisältöisen aloitteen.
Pekka Kuosmanen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Vihriälä on tehnyt
todella hyvän lakialoitteen. Hänen lakialoitteensa
on saman suuntainen kuin minä edellisessä puheenvuorossani
puhuin, eli toisin sanoen arvonlisävero ruoan kohdalta
pitäisi ehdottomasti pudottaa eurooppalaiselle tasolle
eli 12 prosenttiin. Toinen asia todella, minkä toistan,
on että ravintolaruoan arvonlisävero täytyisi
ehdottomasti pudottaa 22 prosentista 12 prosenttiin, koska sillä tavalla me
tuemme työllisyyttä.
Pertti Mäki-Hakola /kok:
Arvoisa puhemies! Se oli positiivista ed. Jukka Vihriälän
puheenvuorossa, että hän selkeästi myöskin
totesi, että jos tämä asia halutaan saada
järjestykseen, niin hallituksen on ryhdyttävä tässä asiassa
toimenpiteisiin. Minä uskon, että hallituspuolueen kansanedustajat
ovat valmiit viemään tätä asiaa siltä pohjalta
eteenpäin. Tässä on turha kerätä poliittisia
irtopisteitä, vaan tässä pitää päästä liikkeelle,
ja minä olen edelleen sitä mieltä, että tässä pitää olla
riittävän tarkat selvitykset. Ed. Jukka Vihriälä myöskin
varmaan ihan hyvin tietää sen, että tässä on
aina uhka ja riski se, että se alennus ei todellakaan kohdistu
siihen joukkoon, johon se halutaan kohdistaa, vaan on valitettavasti
tapana ollut se ja vaarana se, että se jää kaupan
portaisiin tai johonkin väliportaisiin.
Kysymys on todella rahasta, 400 miljoonaa markkaa 1
prosenttiyksikkö. Se on iso määrä rahaa
tänä päivänä, kun ollaan
kuitenkin jonkinasteisessa taloudellisessa taantumassa. Uskon kyllä,
että hallitus Lipposen ja Niinistön johdolla saa tämän
taloustilanteen kääntymään positiiviseen suuntaan
jo ensi vuoden aikana, mutta tässä vaiheessa,
kun kerran eletään epävarmoja aikoja
ja maailmantilanne meihin vaikuttaa, niin kyllä meidän
on myöskin kannettava huolta siitä, että meidän
taloutemme pysyy tasapainossa ja menot pysyvät järjestyksessä,
mutta ehdottomasti selvittämisen arvoinen asia.
Keskustelu päättyy.