Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
Tarkistettu versio 2.0
Markus Mustajärvi /vr:
Arvoisa puhemies! Tähänkin asiaan liittyen on pöydille jaettu kirjallinen lausumaesitys, jonka esitän nyt uudestaan, jonka mukaan "työ- ja elinkeinoministeriön tulee huolehtia siitä, että työvoima- ja yrityspalveluja kyetään tarjoamaan alueellisesti kattavassa työ- ja elinkeinotoimistoverkossa, jotta asiakkaat eivät joudu kulkemaan kohtuuttomia matkoja palveluita saadakseen".
Jos on tarkoitus selkeyttää, osin yhdenmukaistaa ja jäntevöittää palveluita, niin kyllä kai ensimmäinen asia, puhutaanpa sitten työttömistä työnhakija-asiakkaista tai yrittäjäasiakkaista, on se, että se palvelu, jossa asiakas kohdataan kasvoista kasvoihin, ei ole kohtuuttoman kaukana, varsinkin jos ajatellaan työttömiä työnhakija-asiakkaita, joiden työttömyys on jatkunut, sillä he, jos ketkä, tarvitsevat henkilökohtaisia palveluita, palvelua kasvoista kasvoihin. Vieläpä olisi hyvä, jos asiakkaan kanssa asioinut virkailija olisi ollut yhteistyösuhteessa pidemmän aikaa. Silloin se osaaminen ja tuntemus syventyy ja myöskin luottamus lisääntyy asiakkaan ja virkailijan välillä. Se on äärimmäisen tärkeää silloin, kun tehdään tämmöisiä yksityiskohtaisia, joskus jopa vuosia koskevia työllistymissuunnitelmia.
Tällä hetkellä asiakkaita on ainakin Pohjois-Suomessa, mutta monella alueella muuallakin, juoksutettu kuntien välillä ristiin niin, että kun tietyltä paikkakunnalta on pysyvä työvoima- ja elinkeinotoimisto lakkautettu, niin sen kunnan alueella asuvia asiakkaita on saatettu juoksuttaa naapurikunnan puolelle. Vaikka joinakin päivinä se lakkautettu työvoimatoimisto — entinen pysyvä työvoimatoimisto, itsenäinen työvoimatoimisto — on ollut osan viikosta auki, niin silti tätä asiakasta on juoksutettu naapurikunnan puolelle.
Hanna Mäntylä /ps:
Arvoisa puhemies! Edustaja Mustajärven tekemä lausumaehdotus on erinomainen. Työvoimatoimistoverkoston karsimiset ovat toistuvasti esillä, ja erityisesti niiden kohtaloa pyöritellään Lapissa ja muillakin syrjäseuduilla, missä välimatkat ovat jo valmiiksi kohtuuttomat. Erikoista on, että erityisesti niitä ollaan viemässä lopullisesti paikkakunnilta, joiden työttömyysasteet ovat korkeita ja joissa erityisesti tulisi olla saatavilla asianmukaisia palveluita, kuten edustaja Mustajärvi mainitsi, mielellään kasvotusten. Palveluita tarvitsevat myös niin uudet kuin vanhatkin yrittäjät tai yritystoimintaa suunnittelevat. Kohtuullista ei ole joutua työvoimapalveluja saadakseen ajamaan satoja kilometrejä.
Kannatan siis edustaja Mustajärven esitystä.
Keskustelu päättyi.