14) Hallituksen esitys laiksi vapaasta sivistystyöstä annetun
lain muuttamisesta
Kaarina Dromberg /kok(esittelypuheenvuoro):
Herra puhemies! Haluan nyt ihan julkisesti puuttua erääseen
semmoiseen asiaan, joka ei kuulu varsinaisesti tähän
lakiin. Nimittäin nyt eduskunnan energian säästö menee
kyllä liian pitkälle, koska näin, kun
pitkä viikonvaihde on takana, tänne meinaa ihan
jäätyä. Jos ei tähän
asti ole flunssaa saanut, niin tämän jälkeen
ainakin, ja loputkin edustajat kyllä häviävät
täältä salista, ja nyt asiaan. (Ed. S-L.
Anttila: Tähän on helppo yhtyä!) — No
niin!
Herra puhemies! Hallituksen esityksessä ehdotetaan
uudistettaviksi ne perusteet, joilla määrätään
valtionosuus kansalaisopistoille, kansanopistoille ja kesäyliopistoille.
Kansalaisopistojen kohdalla luovutaan valtionosuuden laskemisen
perusteena olevasta asutusrakenneryhmityksestä, joka on
ollut käytössä vuodesta 1993 alkaen.
Järjestelmä on perustunut kunnan asukastiheyden
perusteella rakennettuun viisiportaiseen taulukkoon. Siinä ensimmäiseen
ryhmään ovat kuuluneet ne kunnat, joiden asukastiheys
on ollut maaneliökilometriä kohti enintään
2, ja vastaavasti viidenteen ne kunnat, joiden asukastiheys maaneliökilometriä kohti
on ylittänyt 100 asukkaan rajan. Näin tiheä porrastus
on kuitenkin johtanut siihen, että valtionosuuden laskemisen
perusteena olevat yksikköhintaerot neljässä ensimmäisessä ryhmässä ovat
varsin pienet. Toisaalta viidennessä ryhmässä yksikköhinnat
ovat nousseet enemmän kuin muissa ryhmissä. Epäkohtana
on ollut myös se, että suhteellisen pieni vaihtelu
kunnan asukastiheydessä on saattanut muuttaa kansalaisopiston
yksikköhintaperustetta ilman, että opiston toimintaan
vaikuttavissa kustannustekijöissä olisi tapahtunut
vastaavaa muutosta. Näistä syistä hallituksen
esityksessä ehdotetaan, että asutusrakenneryhmitykseen
perustuvasta yksikköhinnan laskemistavasta luovutaan. Ehdotuksen
mukaan keskimääräinen yksikköhinta
lasketaan jatkossa kaikkien opistojen valtionosuuden perusteena
olevien käyttökustannusten pohjalta. Tiheästi
asutuissa kunnissa kansalaisopistoille määrättäviä yksikkökustannuksia
voidaan kuitenkin porrastaa asukastiheyden perusteella.
Kesäyliopistojen kohdalla hallituksen esitys tarkoittaa
luopumista periaatteesta, jonka mukaan valtionosuuden perusteena
oleva yksikköhinta ei perustu niiden omiin kustannuksiin
vaan asutusrakenteeltaan samanlaisten kuntien kansalaisopistojen
yksikkökustannuksiin. Kansanopistojen kohdalla lakiehdotus
merkitsee siirtymistä järjestelmään,
jossa valtionosuutta määrättäessä aiempaa
paremmin otetaan huomioon, miten paljon opiskelijoista asuu opiston
ulkopuolella. Vapaasta sivistystyöstä annettuun
lakiin tehdään myös kuntien rahoitus-
ja valtionosuusperusteiden kokonaisuudistusta vastaavat muutokset. Tästä seuraa,
että lain soveltamisalaan kuuluvien oppilaitosten yksikköhinnat
lasketaan kunkin oppilasmuodon kohdalta joka toisen vuoden sijasta joka
neljäs vuosi. Samalla yksikköhinnan laskemisvuosi
siirtyy yhtä vuotta aiemmaksi nykyjärjestelmään
verrattuna. Lakiin ehdotetaan lisäksi myös säännös
niin sanotusta nettoutuksesta. Sen seurauksena jatkossa ennen valtionosuuden
määräämistä lain nojalla
myönnetyt valtionavustukset vähennetään
valtionosuuden perustana olevista kokonaiskustannuksista.
Sivistysvaliokunta oli useimmista edellä mainituista
perusratkaisuista yksimielinen, ei kuitenkaan kaikista. Palaan tähän
puheenvuoroni lopussa. Totean lisäksi, että sivistysvaliokunnalle antamassaan
lausunnossa hallintovaliokunta puolsi näitä hallituksen
esityksen lähtökohtia. Sivistysvaliokunnan enemmistön
mielestä ehdotetut muutokset ovat tarpeellisia parannuksia
nykyjärjestelmän soveltamiskäytännössä ilmenneisiin
epäkohtiin samalla, kun ne olennaisella tavalla selkeyttävät
valtionosuuden myöntämisen perusteita.
Herra puhemies! Hallituksen esitystä käsitellessään
sivistysvaliokunta kiinnitti erityistä huomiota vaikeasti
vammaisten asemaan. Lakiehdotuksen mukaan valtioneuvoston asetuksella
korotetaan valtionosuuden perustana olevaa yksikköhintaa
niiden kansanopistojen kohdalla, joiden ylläpitäjien
luvassa määriteltynä pääasiallisena
koulutustehtävänä tai osana tällaista koulutustehtävää on
vaikeasti vammaisille tarkoitettu koulutus. Valiokunnalle toimitetun
asetusluonnoksen mukaan korotus olisi erityiskansanopistoissa 75
prosenttia ja muissa kansanopistoissa 25 prosenttia. Sivistysvaliokunta
ei saamiensa tietojen perusteella voinut vakuuttua siitä,
että ehdotukset riittävässä määrin
turvaisivat vaikeasti vammaisten opiskelumahdollisuudet.
Valiokunta on mietinnössään kiinnittänyt
huomiota etenkin niihin vaikutuksiin, joita lakiehdotuksella on
Lehtimäen erityiskansanopistoon. Kun kansanopistojen opiskelijaviikon
yksikköhinta määräytyy kaikkien
opistojen toiminnasta aiheutuvien kustannusten mukaan, Lehtimäen opiston
kaltaisen muista poikkeavan koulutustehtävän vuoksi
myös poikkeuksellisen kustannusrakenteen omaavan opiston
erityiset tarpeet eivät sivistysvaliokunnan arvion mukaan
tule riittävästi huomioon otetuiksi. Tämän
vuoksi sivistysvaliokunta ehdottaa hyväksyttäväksi
lausuman, jonka mukaan hallituksen tulee huolehtia siitä,
että valtionosuuden perustana olevaa yksikköhintaa
korotettaessa otetaan erityisesti huomioon Lehtimäen erityiskansanopiston
poikkeuksellinen kustannusrakenne.
Kuten jo puheenvuoroni alussa mainitsin, sivistysvaliokunta
puoltaa hallituksen esitykseen sisältyvää ehdotusta,
jonka mukaan kansalaisopistojen valtionosuutta määrättäessä luovutaan asutusrakenneryhmitykseen
perustuvasta laskentatavasta. Ehdotettu uudistus on merkittävä erityisesti
sen vuoksi, että nykyisellään erot hyvinkin
lähellä toisiaan sijaitsevien opistojen rahoituksessa
voivat olla suurehkoja pelkästään kunnan
asukastiheyden vuoksi. Asukastiheyden vaikutus kansalaisopistojen
rahoitukseen ei kuitenkaan kokonaan poistu, koska valtioneuvoston asetuksella
on tarkoitus säätää, että valtionosuuden
perusteena olevaa yksikköhintaa korotetaan 15 prosentilla,
jos opiston sijaintikunnan asukastiheys on yli 100. Sivistysvaliokunnan
mielestä suunniteltu ratkaisu on melko kaavamainen. Opetusministeriön
tuleekin valiokunnan mietinnössään ilmaiseman
kannan mukaan vielä harkita, että tiheästi
asuttujen kuntien yksikköhintojen määräämisessä otettaisiin
käyttöön useampia portaita ja että yksikköhinta
määräytyisi eri portaiden välillä liukuvasti.
Asukastiheyden käyttäminen valtionosuuden määräämiseen
vaikuttavana seikkana ei kuitenkaan ole aivan ongelmatonta. Tällaisesta
ratkaisusta nimittäin seuraa, että kuntajaotuksessa
tapahtuvat muutokset voivat aiheuttaa merkittäviä johdannaisvaikutuksia
kansalaisopistojen rahoituspohjaan. Sivistysvaliokunnan mielestä esimerkiksi
suunnitellusta kunta- ja palvelurakenneuudistuksesta ei saa seurata,
että kansalaisopistojen yhdistyessä niiden rahoituspohja äkillisesti
muuttuu. Valiokunta pitää muutoinkin tärkeänä,
että mahdollisten kuntaliitosten yhteydessä kansalaisopistojen
toiminta voi jatkua suunnitelmallisesti ilman jyrkkiä muutoksia
toiminnan taloudellisissa edellytyksissä. Asian keskeisen
merkityksen vuoksi valiokunta ehdottaa hyväksyttäväksi
tätä tarkoittavan lausuman.
Herra puhemies! Hallituksen esityksen taustalla on monin kohdin
havainto, jonka mukaan vapaasta sivistystoiminnasta annetun lain
soveltamisalaan kuuluva toiminta on käytännössä muotoutunut
toisenlaiseksi kuin lakia säädettäessä ennakoitiin.
Esimerkkinä toiminnan luonteen muuttumisesta on kesäyliopistojen
toiminta, joka ei ole ollut yhtä lähellä kansalaisopistojen
toimintaa kuin lakia säädettäessä oletettiin.
Sivistysvaliokunta katsoo mietinnössään,
että hallituksen esityksessä esiin tuodut ongelmat
ansaitsevat laajempaakin huomiota. Esimerkkinä valiokunta
mainitsee mietinnössään kesäyliopistotoiminnan
suhteen yliopistojen täydennyskoulutuskeskusten tuottamaan
opetukseen. Valiokunta ehdottaakin, että eduskunta hyväksyy
lausuman, jonka mukaan hallituksen tulee arvioida, missä määrin
yhtäältä vapaan sivistystyön
eri muotojen välillä sekä toisaalta vapaan
sivistystyön ja muiden koulutusmuotojen välillä on
päällekkäisyyttä. Lausumaehdotuksen
mukaan hallituksen tulee myös tehdä tarvittavat
ehdotukset mahdollisten haitallisten päällekkäisyyksien
poistamiseksi.
Lopuksi totean, että valiokunnan mietintö ei eräiden
keskeisten ratkaisujen osalta ole yksimielinen. Mainitsen näistä tässä yhteydessä
yhtäältä sen,
että valiokunnan vähemmistön mielestä yksikköhintojen
tarkistamisväliksi olisi säädettävä 2
vuotta 4 vuoden sijasta. Toisaalta vähemmistö katsoo
myös, että yksikköhintoja olisi porrastettava
paitsi tiheästi asutuissa myös harvaanasutuissa
ja saaristokunnissa, ja mietintö sisältää yhden
pykälävastalauseen.
Paula Risikko /kok:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Dromberg sivistysvaliokunnan puheenjohtajana
ansiokkaasti esitteli sivistysvaliokunnan mietintöä.
Hän toi esille myöskin, että siellä on
tehtynä yksi vastalause, ja olen yksi sen allekirjoittajista
ja kannatan sitä lämpimästi.
Mutta sitten antaisin hyvin paljon myönteistä palautetta
näistä lausumista ja kahdesta erityisesti.
Ensimmäisessä lausumassa todetaan: "Eduskunta
edellyttää, että säädettäessä kansanopistojen
valtionosuuden perustana olevan yksikköhinnan korotuksesta
vammaisille tarkoitettua opetusta järjestettäessä otetaan
erityisesti huomioon Lehtimäen erityiskansanopiston opiskelijakunnan
koostumuksesta aiheutuva poikkeuksellinen kustannusrakenne ja tästä johtuvat
rahoitustarpeet."
Tästä samaisesta asiasta olemme täällä hyvin monesti
me erityisesti pohjalaiset kansanedustajat käyttäneet
puheenvuoroja, ja viittaan jättämäämme
yhteiseen talousarvioaloitteeseen 1193/2005, jossa sanotaan
näin:
"Lehtimäen opisto on perustettu vuonna 1971 vammaisille
tarkoitettuna kansanopistona. Opiston omistaa yksityisistä henkilöistä koostuva kannatusyhdistys.
Opiston ylläpitämisluvan mukaan opiston tarkoituksena
on elinikäisen oppimisen periaatteen mukaan tukea ensisijaisesti moni-
ja vaikeavammaisten henkilöiden oppimista, kasvua ja persoonallisuuden
kehittymistä ja kykyä toimia yhteiskunnan tasa-arvoisina
kansalaisina.
Opistossa opiskelee vuosittain yli 2 000 vammaista
henkilöä koko maan alueelta, pyörätuolia käyttäviä on
kerrallaan 20—30, vaihtoehtoisia kommunikaatiomenetelmiä tarvitsevia
kuten Bliss-symboleja, viittomia tai erilaisia kuvallisia ilmaisuja
käyttäviä opiskelijoita on 10—15,
heistä autisteja 5—8.
Opiskelija-aineksesta ja heidän erityistarpeistaan
johtuu, että henkilökuntaa tarvitaan paljon. Opistossa
työskentelee yli 80 työntekijää.
Henkilökulut opistossa ovat kustannusraportin mukaan noin
300 euroa/ov."
Siitä syystä me pohjalaiset kansanedustajat teimme
yhteisen talousarvioaloitteen, jotta tälle Lehtimäen
opistolle käyttökustannuksiin tulisi enemmän
rahaa.
Tässä vielä luen rehtori Sisko Halosen
kirjelmän, jonka hän lähetti tässä hiljattain.
Hän siinä vertaili vuoden 1994 kuluja verrattuna
nykykuluihin, ja nehän ovat nousseet hurjasti.
"Miksi kulumme ovat siis nousseet niin paljon vuodesta 1994?" kysyy
rehtori Halonen, ja hän vastaa itse: "Opiskelijat
ovat entistä enemmän apua, tukea ja ohjausta tarvitsevia,
koska lievemmin vammaisille on tullut lisää kouluttautumismahdollisuuksia.
Henkilökuntaa tarvitaan enemmän. Vuonna
1994 päätoimista henkilökuntaa oli 55
ja nyt on 80. Palkkakustannusindeksi on opetusalalla noussut
vuodesta 1994 lähes 50 prosenttia, ja meillä kuluista
70 prosenttia on henkilöstökuluja. Vuodesta 1998
lähtien kansanopistot ovat saaneet valtionapua koulutusalan
mukaan, eli vapaan sivistystyön puolelta on siirretty kuluja
ammatilliseen, lukio- ja perusopetukseen, joiden valtionapu on 100
prosenttia. Vapaan sivistystyön kulut ja yksikköhinta
ovat jämähtäneet sinne vuoden 1994 tasolle.
Jos olisimme kuluistamme saaneet 57 prosenttia valtionosuutta, ilman yksikköhinnan
korotustakin olisimme hengissä. Olisi todella tärkeää saada
asetukseen yksikköhinnan korotus opiskelijan tarvitseman
avun perusteella."
Tässä todellakin on tilanne se, että meillä on kolme
samaan kategoriaan liitettyä kansanopistoa Suomessa, mutta
kun olen itsekin käynyt monesti Lehtimäen opistolla,
niin se on ihan havaittavissa siellä, kun kulkee ja juttelee
ja keskustelee sekä henkilökunnan että näiden
opiskelijoiden kanssa, että he todella tarvitsevat paljon
hoitoa ja hoivaa eli sen lisäksi, että he tätä opetusta, kasvatusta
ja muuta tukea tarvitsevat, mikä on tämän
opiston funktiokin, he tarvitsevat paljon hoivaa, ja se on hyvin
työvoimavaltainen alue, ja siitä syystä kustannukset
ovat korkeat. Todella tuen lämpimästi sitä,
että Lehtimäen erityiskansanopisto huomioitiin
tässä lausumassa.
Arvoisa puhemies! Haluan kiinnittää huomiota
toiseen lausumaan: "Eduskunta edellyttää, että kuntaliitoksia
toteutettaessa esimerkiksi tarpeellisin siirtymäjärjestelyin
huolehditaan yhdistyvien kansanopistojen rahoituspohjan säilymisestä vähintään
samalla tasolla kuin ennen kuntajaotuksen muutosta." Tämäkin
on tärkeä huomioida, ettei nyt, kun tehdään
näitä kuntaliitoksia, käy niin, että kun
sitten yhdistetään myöskin kansanopistoja
ja kansalaisopistoja, resurssit heikentyvät, ja sehän
ei tietenkään olisi hyväksi.
Näillä saatesanoilla tämä on
hyvä mietintö. Vastalausekin tehtiin, ja sen kannalla
olen, mutta kaiken kaikkiaan nämä lausumat ovat
oikein hyviä.
Puhetta on ryhtynyt johtamaan ensimmäinen
varapuhemies Markku Koski.
Esko Ahonen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Valiokunnan puheenjohtaja Dromberg esitteli
tämän mietinnön todella hyvin, joten
en lähde siihen sen kummemmin enää sisältöön
menemään. Totean myös näistä lausumaehdotuksista,
että olen erittäin iloinen, että nämä tulivat
tänne mietintöön mukaan. Ennen kaikkea
olen erittäin iloinen tästä Lehtimäen
erityiskansanopistoa koskevasta lausumasta, koska olen myös
vieraillut usein tuolla Lehtimäen opistolla, ja niin kuin
ed. Risikko tässä edellä totesi, työ,
mitä siellä tehdään, on tällaista
hoitotyötä myös tämän opetustoiminnan
ohella. Kun siellä käy, kyllä todella
on tyytyväinen siihen, että on itse tälläkin lailla
terve kuin on, kun lähtee pois. Siellä opiskelevat
ovat todella niin vaikeavammaisia, että minusta tämä on
meidän erinomainen tehtävämme hoitaa
tämä asia kuntoon.
Kaarina Dromberg /kok:
Arvoisa puhemies! Haluan vielä, kun käytin
tuon esittelypuheenvuoron, erikseen esittää, että tämän
vastalauseen, joka täällä on esitettynä,
pykälämuutokset otettaisiin huomioon sitten käsittelyn
aikana, siis että se tulee nyt erityisesti huomioitua vielä, että ne
muutokset on ehdotettu täällä. Ehdotan, että ne
otetaan tämän vastalauseen mukaisesti.
Jukka Vihriälä /kesk:
Herra puhemies! Mielestäni tämä lakiesitys,
joka nyt on sivistysvaliokunnasta tullut tänne suureen
saliin, on perusteltu ja hyvä. Täällä on
sanottu, että on esitetty vastalause, mutta ed. Risikkokin
minusta sanoi, että piti tätä mietintöä ja
kokonaisuutta erittäin hyvänä. Tässä on
tehty merkittäviä parannuksia. Näinhän
on. Aina sopii kysyä tietenkin, miksi vastalause on tehty,
jos tämä on jo hyvä, ei tietenkään
riittävä, ymmärrän näin,
ja valiokunnan puheenjohtaja, ed. Dromberg tulee vielä selvittämään,
miksi näitä vastalauseita on kirjoitettu, ja niillekin
löytyy perusteet.
Herra puhemies! Haluan nimenomaan myöskin tästä Lehtimäen
opistosta todeta, että on hyvä, että tässä on
tämä ensimmäinen lausuma, jolla voitaisiin
nyt turvata Lehtimäen opiston asema. Se on ollut erittäin
suurissa vaikeuksissa, ja toivon mukaan nyt tämä lausuma
edesauttaa sitä, että Lehtimäen opistoa
voidaan käsitellä, kun lakia sovelletaan, sillä tavalla,
että nämä yksikkökustannukset,
jotka Lehtimäen opistossa ovat tavattoman korkeat, voidaan
hoitaa ja tämä opisto voi jatkaa toimintaansa.
Paula Risikko /kok:
Arvoisa herra puhemies! Jotta ei jää epäselväksi,
niin äsken ed. Dromberg vielä kertaalleen sanoi
tästä vastalauseesta ja pykälämuutosesityksestä,
ja kannatan niitä.
Ensimmäinen varapuhemies:
Totean, että pykälämuutosesitykset
tulevat yksityiskohtaisen käsittelyn yhteydessä esitettäviksi.
Kaarina Dromberg /kok:
Arvoisa puhemies! Haluaisin vielä ed. Vihriälälle
sanoa, että toivon, että te luette sen vastalauseen,
mikä täällä on, koska siitä käy
hyvin vahvasti selville, miksi täällä on
vastalause. Olisin toivonut, että te olisitte ollut tämän
esittelypuheenvuoron aikana täällä, niin
olisitte kyllä kuullut myöskin ne syyt.
Yleiskeskustelu päättyy.