Mikko Alatalo /kesk:
Arvoisa puhemies! Mistä tässä väylämaksulaissa
on kysymys? Siteeraan liikennevaliokunnan entistä puheenjohtajaa:
"Laivat tulee rakentaa sellaiseen jäissäkulkemiskuntoon,
että ne ovat rakennepiirustusten mukaiset ja rakennepiirustukset
ovat sellaiset, että jäissä liikkuminen
on turvallista ja edelleen jääluokka määrätään
rakennepiirustusten ja konetehon mukaan." Merenkulun tarkastaja
ei hyväksy mitä tahansa dokumentiksi jääluokasta, vaan
hän edellyttää, että asiat ovat
kunnossa, rakennepiirustukset ovat laivalla mukana ja ne esitetään,
ja näitä jääluokkatodistuksiahan
saa ostaa vapailta markkinoilta juuri sellaisia kuin haluaa. Luokitustoiminnassa
on todella ollut toivomisen varaa. Valtio menetti taannoin rutkasti
rahaa, jopa 100 miljoonaa euroa, kun jääluokista
ei välitetty. Mitähän tällekin
asialle kuuluu, tekisi mieli kysyä myös liikenneministeriltä.
Liikennevaliokunta on myös kiinnittänyt huomiota
hallituksen esityksessä esitettyihin epäselvyyksiin
jääluokissa, joiden johdosta viranomaiset ovat
ryhtyneet väylämaksujen jälkimaksatukseen.
Jälkiperintäpyyntöjä on lähetetty
vuodesta 2002 lähtien marraskuuhun 2005 mennessä yhteensä 291.
Kysymys siis on todella suurista määristä rahaa,
62 miljoonaa euroa.
Arvoisa puhemies! Hallituksen esityksen mukaan väylämaksu
määräytyy samojen perusteiden mukaisesti
sekä kotimaan että ulkomaan liikenteessä oleville
aluksille. Kotimaan liikenteen vuosimaksun poistuessa myös
mahdollisuus puolittaa ulkomaan liikenteen kertamaksu poistuu. Euroopan
yhteisön komissio on edellyttänyt, että aluksilta
peritään saman suuruiset maksut sekä kotimaan
liikenteessä että ulkomaan liikenteessä.
Valiokunta on pitänyt tästä syystä hyvänä nyt
ehdotettua järjestelmää, joka kohtelee tasa-arvoisesti
kotimaan ja ulkomaan liikennettä. Erityisesti Saksassahan
on kirjoitettu paljon tästä Itämeren
liikenteestä, ja he toivovat tietysti, että heidän
kulkuansa täällä Pohjoismaissa ei vaikeutettaisi.
Valiokunnan huomiota on asiantuntijakuulemisessa kiinnitetty
väylämaksujen ylikatteellisuuteen. Väylämaksujen
kustannusvastaavuus onkin jo vuosia ollut yli 100 prosenttia. Valiokunnan
huomiota on kiinnitetty siihen, että kilpailukykysyistä tulee
tehostaa toimintoja ja alentaa väylämaksukustannuksia
ja että liikenteen kasvun tulee myös vaikuttaa
maksuja alentavasti. Liikennehän on todella kasvanut, ja
näin sen pitäisi myös näkyä sitten
maksuissa.
Valiokunta kantaa huolta merenkulun kilpailukyvystä ja
katsoo, että väylämaksuja tulee periä vain
kustannusten kattamiseen.
Ja lopuksi, arvoisa puhemies! Nyt toteutettava aluksen jääluokista
ja jäänmurtaja-avustuksista annettavan lain uudistus
luo varustamoille paremmat mahdollisuudet investoida paremman jääluokan
aluksiin. Tällä on ennen kaikkea myönteisiä ympäristövaikutuksia
Suomen aluevesien ja Itämeren merenkululle. Jos yksipohjainen
alus ajaa karille tuolla Perämerellä ja valuttaa öljynsä mereen,
niin se on meidän koko Suomeamme koskeva tragedia, ja tässä ongelmassa uskon,
että tämä ehdotus helpottaa asioita.
Esko Kurvinen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Haluan vaan ihan lyhyesti sanoa, että kannatan
tämän lain hyväksymistä. Kannatan
sitä siitä näkökulmasta, että meillä on
ollut nyt Perämerellä ja koko Itämeren
alueella vähän, lievästi sanottuna, sekasortoinen
tilanne. On väylämaksuja, eikä ole kukaan
oikein tiennyt, minkä kokoisia ja onko niitä monenlaisia.
Ja mitä kaikkea tässä sotkuja on ollutkin,
niin tämä laki on odotettu ainakin tuolla Perämeren
pohjukassa, että tämä saadaan kuntoon
ja sen mukaan hinnoittelut ja rahtimaksut ja laivat taas kunnolla
kulkemaan. Ainoa, mikä tässä on, mihin
ed. Alatalokin kiinnitti huomiota, on se, että valtion
osalta tulot ja menot eivät ole saman suuruiset, vaan tässäkin
nyt, niin kuin kuntien monissa maksuissakin, valtio kerää pikkasen
enempi, mitä on kuluja. Mutta ehkä se on tässä tilanteessa
hyväksi, että saadaan kuitenkin laki voimaan ja
hommat hoitumaan.
Keskustelu päättyy.