6) Hallituksen esitys ajoneuvojen katsastus- ja yksittäishyväksyntätehtävien
         järjestämistä koskevaksi lainsäädännöksi
      
       
         					
      
      
         
         Liikenneministeri Anu Vehviläinen
         
         Arvoisa puhemies! Ensinnäkin haluan todeta sen, että tätä katsastuslain
            uudistusta ei ole tehty hetken mielijohteesta vaan tätä on
            valmisteltu koko vaalikauden ajan ja on tehty yhteisiä selvityksiä yhdessä Trafin
            ja Trafia ennen olleen Aken kanssa.
         
         
         Suurimmat muutokset ovat kaksi muutosta. Ensinnäkin
            kevyen ja raskaan kaluston katsastus erotettaisiin toisistaan. Nythän
            molempien on oltava samassa katsastusyrityksessä. Toiseksi,
            iso muutos, josta varmaan täälläkin kohta
            keskustellaan, on se, että annettaisiin katsastustoimintalupa,
            toimilupa katsastukseen, autokorjaamoille ja vahinkotarkastusta
            tekeville yrityksille.
         
         
         Sitten muutamia perusteluita, miksi tähän
            ollaan menossa. Te tiedätte, että kun matkan varrella
            katsastustoimintaa on vapautettu, niin hinnat ovat lähteneet
            karkuun. Se on ollut täälläkin salissa
            moneen kertaan keskustelussa esillä. Tällä hetkellä meillä on
            noin 330 katsastustoimipaikkaa, ja henkilöauton katsastus
            maksaa keskimäärin nyt 84 euroa. Halvimmillaan
            se on siellä minun kotikaupungissani jopa 19 euroa, ja
            kalleimmat katsastushinnat ovat yli 100 euroa.
         
         
         Haluan korostaa sitä, että tällä uudistuksella tuodaan
            kuluttajalle, kansalaiselle, erityisesti henkilöauton haltijalle
            valinnanvapautta ja joustavuutta hankkia katsastus autolleen. 95
            prosenttia kaikista katsastuksista on nimenomaan näitä henkilöautojen
            määräaikaiskatsastuksia. Korostan sitä,
            että kuluttaja valitsee. Ei ole pakko viedä autokorjaamolle,
            jos ei halua viedä. Voi viedä edelleenkin sinne
            niin sanotulle täysin riippumattomalle katsastusasemalle,
            jossa on sitä raskasta ja kevyttä katsastusta
            edelleenkin olemassa.
         
         
         Sitten korostan sitä, että autokorjaamoilla
            ei pidä eikä tarvitse ostaa väistämättä koko
            pakettia, korjaus ja sitten se katsastus, vaan voi ostaa myös
            autokorjaamolta pelkän katsastuksen. Haluan korostaa sitä,
            että tässä on tämä palomuurin rakentaminen
            eli riippumattomuus erityisen tärkeätä.
            Käyn nyt lyhyesti läpi ne asiat, joilla pyritään
            takaamaan sitä, että pystymme edelleenkin säilyttämään
            katsastustoiminnan laadukkaana ja riippumattomana toimintana.
         
         
         1) Ensinnäkin totean sen, että katsastustoimintaa
            autokorjaamoille voi tulla vain määräaikaiskatsastusten
            ja valvontakatsastusten osalta. Muut katsastuselementit pysyvät
            edelleenkin ulkopuolella autokorjaamojen.
         
         
         2) Katsastus olisi jatkossakin toimiluvanvaraista toimintaa,
            eli Trafi olisi se virasto, joka antaa ne luvat.
         
         
         3) Katsastus olisi aina organisoitava erilleen saman yrityksen
            muusta toiminnasta, ja tietenkään sama henkilö ei
            voi korjata ja katsastaa.
         
         
         4) Katsastusluvan haltijalla olisi oltava sertifioitu ISO-laadunhallintajärjestelmä.
         
         5) Katsastaja ei saisi katsastaa omia tai lähipiirinsä autoja
            eikä myöskään itse korjaamaansa
            autoa.
         
         
         6) Katsastusluvan omaava yritys ei saisi katsastaa omistamiaan
            autoja, esimerkiksi merkkiliikkeiden vaihtoautoja. Tästä huomasin
            esimerkiksi muutama päivä sitten, että Helsingin
            Sanomissa yleisönosastolla kirjoitettiin, että tässähän nyt
            sitten omat vaihtoautot menevät ihan ilman muuta läpi.
            Eivät tietenkään mene, kun niitä ei saa
            se sama yritys katsastaa.
         
         
         7) Katsastus on suoritettava kokonaisuutena, eli sitä ei
            saa välillä keskeyttää ja välillä vähän korjata
            ja sitten taas jatkaa katsastamista.
         
         
         8) Tiukasti riippumatonta katsastusta olisi jatkossakin saatavilla
            täyden palvelun katsastusasemilta.
         
         
         Sitten katsastustoiminnan seurannasta.
         
         9) Trafi olisi todellakin se, joka myöntää ne toimiluvat.
            Toimiluvat olisivat voimassa toistaiseksi.
         
         
         10) Trafi valvoisi sekä yksittäisen katsastusaseman,
            eli vaikka sen korjaamo- ja katsastusyrityksen, sekä katsastajan
            toimintaa seuraamalla muun muassa hylkäysprosentteja. Haluan
            todeta myös sen, että katsastava henkilö ei
            ole kuka tahansa automekaanikko vaan hän käyttää samalla tavalla
            hallintolain mukaista julkista valtaa kuin katsastajat käyttävät
            tälläkin hetkellä katsastaessaan autoja.
         
         
         11) Trafi tekisi valvontakäyntejä katsastuspaikoille.
         
         12) Hyväksytty tai hylätty auto voitaisiin
            ottaa uudelleen Trafin omaan tarkasteluun.
         
         
         13) Otettaisiin käyttöön niin sanotut
            vika-autot eli testiautot. Näitä vika-autoja voitaisiin
            sattumanvaraisesti kuljettaa yrityksissä ja myös
            sitä kautta tehdä valvontaa.
         
         
         14) Toimilupa tai katsastuslupa voidaan perua, jos ilmenee väärinkäytöksiä.
            Eli huomautus, varoitus ja toimiluvan peruuttaminen ovat ne sanktiot,
            joita voidaan sitten käyttää.
         
         
         15) On tärkeä asia, että meillä on
            olemassa julkinen rekisteri. Eli Trafi pitäisi julkista
            rekisteriä niistä katsastuspalveluista, joita
            yritykset tarjoavat, ja siellä näkyisivät
            myös hinnat eroteltuina autojen korjaustoiminnasta. Tämä on
            minusta tärkeä asia, että me haemme ihmisille
            mahdollisuuksia, että he itse pystyvät valitsemaan
            sen, missä he tekevät ja millä hinnalla.
         
         
         Minun johtopäätökseni tähän
            loppuun on se, että mikäli on epärehellinen
            korjaamo, katsastaja, yritys, niin peli loppuu aika lyhyeen, koska
            ei voi olla niin, että ilman valvontaa voisi kovin pitkään
            harrastaa toimintaa, vaan sitten seuraa jopa se toimiluvan menetys.
         
         
       
      
         
         Timo Heinonen /kok:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Maamme autokanta vanhenee tänäkin
            vuonna. Viime vuonna 2009 autojen kokonaismyynti oli runsaat 90 000
            kappaletta. Sen alle on jääty oikeastaan vain
            1990-luvun alun syvässä lamassa, ja tämäkin
            vuosi edelleen näyttää siltä,
            että olemme tuolla noin 100 000 uuden auton myyntimäärissä.
            Se tarkoittaa sitä, että jos liikumme täällä 90 000—100 000
            uudessa autossa vuosimyyntitasolla, niin se johtaa väistämättä Suomen
            henkilöautokannan vanhenemiseen ja myös tietysti
            siihen, että EU:n hiilidioksidipäästötavoitteet
            eivät tule täyttymään siinä tahdissa
            kuin olemme toivoneet.
         
         
         Tästä pääsemme hyvin siihen,
            että kun autokantamme on yksi Euroopan vanhimmista, niin silloin
            tietysti autokatsastuksella on erittäin merkittävä rooli.
         
         
         Tänään saimme viestin, että liikennevalistaja Ensio
            Itkonen on siirtynyt ajasta iäisyyteen — tai itse
            asiassa eilen, nyt olemme jo uuden vuorokauden puolella, saimme
            tuon tiedon — ja tietyllä tavalla tässä käsittelyssä on
            varmasti myös sellaista perintöä, jota
            haluamme vaalia, että Suomessa säilyisi korkeatasoinen
            katsastus myös tulevaisuudessa.
         
         
         Autojen katsastushinnat nousivat maassamme hyvin jyrkästi
            sen jälkeen, kun valtio vetäytyi katsastustoiminnasta
            ja ala vapautettiin kokonaan yksityisten yritysten toiminnaksi vuonna 2003.
            Ajoneuvohallintokeskus Ake tilastoi silloin tilannetta ja seurasi,
            mitä tapahtui. Ennen tuota yksityistämispäätöstä katsastukset
            maksoivat hieman alle 30 euroa. Nyt sama toimenpide maksaa henkilöautoille
            viitisenkymmentä euroa ja pakokaasumittaus 20 euroa tuon
            päälle, ja paikoin yhteishinta on jo tietyillä alueilla
            noussut 90 euroonkin.
         
         
         Tätä hintakehitystä ei kokonaan selitä se,
            mitä on tapahtunut noin yleisesti hinnan nousussa, vaan
            tässä on myös sitä, että maassamme
            ei ole ollut riittävästi kilpailua. Tätä hintakehitystä on osaltaan
            tukenut myös laki autokatsastuksesta, joka on vaatinut
            muun muassa katsastajilta, voisi sanoa, ylikorkeaa koulutusta, asemilta
            valmiutta tarkastaa sekä raskasta että kevyttä kalustoa. Myös
            ajoratavaatimukset ovat olleet sellaisia, että ne ovat
            vaikuttaneet siihen, että alalle ei ole tullut uusia toimijoita
            sellaisella tahdilla kuin ehkä alun perin on odotettu.
            Alalla on ollut muutama toimija, yksi erityisen suuri, jolla on
            ollut markkinaosuudesta yli puolet, ja sitten muutamia kohtuullisen
            suuria toimijoita ja sitten paljon pieniä yksityisiä,
            joita itse asiassa nyt aivan tässä viime ja edellisvuonna
            on tullut kiitettävällä tavalla alalle
            kilpailua tuomaan.
         
         
         Kilpailun lisääntymistä tässä esityksessä,
            joka nyt on käsittelyssä, auttaa minun mielestäni
            ennen muuta se, että raskaan ja kevyen kaluston katsastusvelvoite
            erotetaan toisistaan. Se on hyvä ja perusteltu esitys,
            niin kuin ministeri edellä kertoi.
         
         
         Myös se on perusteltu hyvä esitys, että katsastajien
            koulutusvaatimuksia madalletaan. Tässähän
            tilanne on ollut se, että kun teknikkotutkinnot päättyivät
            2000-luvun alkupuolella, niin alalle on vaadittu insinööritason
            tutkintoa ja usein se on johtanut siihen, että insinööritason
            tutkinnon koulutuksen saaneet henkilöt ovat olleet katsastusmiehinä sitten
            alipalkattuja tuohon koulutukseen nähden, ja on perusteltua,
            että pätevyysvaatimusta nyt uudistetaan. Uuden
            katsastuslain voimaantulon jälkeen pätevyydeksi
            riittäisi automekaanikon tutkinto ja riittävä kokemus
            alalla toimimisesta, ja se on hyvä ja perusteltu uudistus.
         
         
         Yksi, joka tässä esityksessä jää nyt
            hyödyntämättä, on se, että ehkä katsastuksen
            rytmityksessä olisi ollut mahdollisuus miettiä yhtä välivuotta
            nykyiseen järjestelmään lisää.
            Sitä ei tässä vaiheessa esitys pidä sisällään,
            ja toivon, että myös sitä valiokuntakäsittelyssä pohditaan,
            sillä lähtökohtahan on kuitenkin se,
            että auton on oltava jokaisena päivänä tieliikennelain
            vaatimassa kunnossa eikä ainoastaan tuona katsastuspäivänä. Tuo
            voisi tuoda jonkin verran alennusta myös meille autojen
            käyttäjille.
         
         
         Mutta sitten tuo ongelma, joka tässä esityksessä on,
            taikka ainakin haaste, jota toivon, että liikennevaliokunta
            tarkkaan pohtii, on se, poistuuko tässä riippumattomuus
            ja mitä tuo riippumattomuuden poistaminen tulee tarkoittamaan. Onko
            sillä kielteisiä seurauksia, niin kuin nyt on jo
            julkisuudessa esitetty, kun sama yritys voi sekä vastata
            auton huollosta että katsastuksesta, toki niin, että sama
            henkilö ei sitä tee, mutta sama yritys kuitenkin?
            Kansainvälisten tutkimusten mukaan nimittäin katsastusten
            hinnat ovat korkeimpia niissä maissa, joissa korjaamot
            saavat katsastaa autoja. Tämä on mielenkiintoinen
            tutkimus Euroopasta.
         
         
         Riippumattomuudesta luopuminen voi myös vähentää hinnoittelun
            läpinäkyvyyttä, kun auton käyttäjä,
            kuluttaja, ei enää pystyisi arvioimaan kokonaiskustannuksia,
            kun sama toimija voisi siis toimia auton korjaajana ja katsastajana,
            eri henkilöillä tietenkin. Kuluttaja voi siis
            joutua tulevaisuudessa maksamaan myös tarpeettomia korjauksia,
            ja tämä on tietysti sellainen asia, jota pitää vakavasti
            miettiä.
         
         
         Myös kansainväliset tutkimukset todistavat, että riippumaton
            katsastus on ylivoimaisesti tasalaatuisinta ja siltä osin
            myös parhaiten edistämässä liikenneturvallisuutta.
            Ruotsissa tätä arvoa on haluttu vaalia. Ruotsissa
            riippumattomuus on määritelty itse asiassa kuluttajansuojan kannalta
            toiminnan perusedellytykseksi. Tästä nyt Suomessa
            ollaan joustamassa, ja suhtaudun siihen itse hyvinkin kriittisesti.
         
         
         Eli nämä muut esitykset, joilla kilpailua
            ollaan alalle tuomassa, ovat minun mielestäni perusteltuja,
            mutta en tässä vaiheessa olisi laajentamassa katsastustoimintaa
            autokorjaamoille edes tässä esitetyssä mallissa,
            joka nyt käsittelyssä on.
         
         
       
      
         
         Merja Kyllönen /vas:
            		
         
         
          Arvoisa herra puhemies! Tähän aikaan yöstä ei
            enää mitään suuria, mutta herättää tietysti
            keskustelua tämä A-Katsastuksen ilmoitus yt-neuvotteluiden
            aloittamisesta, mitä tämä nyt sitten
            jatkossa tarkoittaa meidän katsastustoimijoille, työllisyydelle
            sillä puolella. Sitten on tämä kritiikki,
            mitä on esitetty tästä hintatason repeämisestä ja
            minkälaiset vaikutukset näillä lakimuutoksilla
            on ollut naapurimaissa. Mitä ministeri arvelee siitä,
            voiko meille käydä samoin kuin muualla on käynyt
            tämän katsastustoiminnan avaamisen myötä?
         
         
       
      
         
         Kalle Jokinen /kok:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Tätä uutta esitystä katsastuslaiksi
            on odotettu, ja sitä on valmisteltu huolella. Kiitoksia
            ministerille, että nyt on saatu se tähän
            vaiheeseen, että se on lähetekeskustelussa ja
            tulossa sitten valiokuntakäsittelyyn.
         
         
         Tämä keskustelu katsastusten hintojen ympärillä on
            ollut varsin vilkasta ja kiivastakin viime vuosien aikana siitä saakka,
            kun tuo katsastustoiminta vapautettiin, ja siellä on ollut
            erinäisiä asioita, jotka ovat tuota katsastuksen
            hintaa nostaneet.
         
         
         Yksi asia on varma: katsastusten hinnat tulevat varmasti nousemaan
            jatkossakin. Ajoneuvot kehittyvät, ja uudet turvavarusteet
            ja ajoneuvojen vaatimukset edellyttävät myös
            uusia testausmenetelmiä, uusia testauslaitteita. Ne ovat
            kalliita investointeja, ja asiakas tietysti maksaa tämän kaiken,
            uuden laitteiston ja sen testauksen. Eli tälläkään
            esityksellä ei varmasti katsastusten hintakehitys pysähdy.
            Katsastusten hinnat tulevat varmuudella nousemaan.
         
         
         Itse ajattelen niin, että tuota asiakkaan kustannusta
            katsastuksen osalta voitaisiin laskea määräaikaiskatsastusten
            katsastustiheyttä muuttamalla. Tällä hetkellähän
            on niin, että auto pitää katsastaa ensimmäisen
            kerran 3 vuotta vanhana, sen jälkeen 5 vuoden iässä ja
            sen jälkeen vuosittain. Tuo rytmitys voisi olla vaikka
            niin, että ensimmäisen kerran 5 vuoden jälkeen
            ja sitten siitä eteenpäin 2 vuoden välein.
            Silloinhan tuo asiakkaan katsastusmaksu puolittuisi, jos tuo aika
            tuplattaisiin.
         
         
         Onnettomuustutkintalautakuntien tutkintojen mukaan tekninen
            vika on erittäin harvoin syy onnettomuuteen. Se syy löytyy
            yleensä sieltä ohjauspyörän
            ja penkin välistä. Se on liiallinen tilannenopeus,
            se on ylinopeus, se on vakava piittaamattomuus tai päihtyneenä ajaminen,
            joka johtaa noihin vakaviin onnettomuuksiin, ja tekninen vika on
            tosiaan erittäin harvoin syynä niihin.
         
         
         Tuota katsastusväliä voisi harventaa myös
            sen vuoksi, että tieliikennelakihan edellyttää,
            että ajoneuvon pitää olla aina liikenteeseen
            soveltuvassa, määräysten mukaisessa kunnossa,
            ja sitä myös tietysti tien päällä poliisi
            valvoo, ja poliisilla on erittäin hyvä yhteistyö myös
            katsastajien kanssa näissä liikenneratsioissa,
            elikkä sitä teknistä osaamista on katsastusmiesten
            muodossa siellä ratsiatilanteessa välillä käytettävissä.
         
         
         Kun on keskusteltu tämän lain muodosta, on väännetty
            peistä siitä, voidaanko kevyen kaluston ja raskaan
            kaluston katsastus eriyttää noissa toimilupaehdoissa.
            Toisaalta toinen kynnyskysymys on tämä korjaamokatsastus.
            Olen sitä mieltä, että ne on molemmat
            hyväksyttävä, jos tätä lakia
            viedään eteenpäin. Perustelen tätä sillä,
            että raskaan kaluston katsastaminen ja se katsastustoimipaikkaverkko
            tulisivat varmasti harventumaan aivan oleellisesti. On selvitetty
            tämän lain valmistelun yhteydessä, että noin
            20 prosenttia katsastustoimipaikoista lopettaisi raskaan kaluston
            katsastamisen. Silloin se tarkoittaisi, että harvaan asutulla
            alueella tuon raskaan kaluston katsastaminen vaikeutuisi, siitä tulisi
            pitkiä matkoja katsastustoimipaikkaan, ja se on aina pois
            sieltä tuottavasta toiminnasta silloin, kun laitteet ovat katsastuksessa
            tai korjaamolla. Sen vuoksi tämä korjaamokatsastus
            tulee sisällyttää ja hyväksyä, jotta
            tuo raskaankin kaluston toimipaikkaverkosto säilyisi riittävän
            tiheänä.
         
         
         Korjaamokatsastusta on epäilty ja kritisoitu siitä,
            että se saattaa johtaa lieveilmiöihin, mutta tämän
            esityksen mukaan Trafi myöntäisi nuo luvat ja
            asettaisi niille määrätyt vaatimukset
            ja myös valvoisi sitä toimintaa. Nytkin hylkäysprosentteja
            valvotaan ja verrataan, että ne noudattelevat määrättyä vakiota
            tai ovat sen vakion sisällä. Ja myös
            nämä rajoitukset, joita täällä on — katsastaja
            ei saisi katsastaa omaa autoansa eikä lähipiirinsä ajoneuvoja
            eikä oman yrityksen omistamia ajoneuvoja, eikä sama
            henkilö, joka on korjannut sitä ajoneuvoa, voi
            sitä katsastaa — ovat ihan hyvät. Mielestäni
            tämä on esityksenä oikein hyvä.
            Valiokunnassa varmasti tulee tuota määräaikaiskatsastusten
            väliä, katsastustiheyttä, vielä arvioida
            tarkasti.
         
         
       
      
         
         Pentti Tiusanen /vas:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Tämä on ikään
            kuin tämmöinen dominotilanne, että yksi
            asia heilahtaa, kaataa toisen nappulan ja seuraavan, ja nyt ollaan
            siinä tilanteessa, että on näitä yt-neuvotteluja,
            niin kuin ed. Kyllönen totesi. Mielestäni se oli
            kyllä virhe, että valtio myi oman katsastustoimintansa.
            Itse tulen paikkakunnalta, jonka katsastushinnat ovat siellä yläkantissa.
            Näin ollen se hintakehitys on kyllä varmasti syy,
            ainakin yksi syy, siihen, että näin edetään
            kuin nyt ministeri esittelee.
         
         
         Toisaalta eilen kuulimme täällä,
            muistaakseni, muun asian yhteydessä, että liikevoitto
            on näillä katsastusyrityksillä 30 prosentin
            tasolla, jotenka hyvää bisnestähän
            tämä on ollut. Tästä näkökulmasta
            on syytä kyllä toimia niin, että hinnat
            putoaisivat. Täällä tosin kuulimme, että nyt olisi
            odotettavissa vaan hintojen nousu. Mutta joka tapauksessa yritystä on
            toivon mukaan myöskin sitten liikenne- ja viestintävaliokunnassa
            siihen suuntaan, että voitaisiin tätä parantaa hintoja
            pudottavaan suuntaan.
         
         
       
      
         
         Erkki Pulliainen /vihr:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Muutama näkökohta tästä.
            Silloin kun vuonna 2003 tämä remontti tehtiin,
            siinä sitä epäiltiin hyvin suuresti,
            että mitenkähän tässä käy,
            ja epäiltiin, että hinnat tulevat karkaamaan ja
            hinnat tulevat leviämään elikkä dispersiota
            tulee esiintymään, ja näin on käynyt.
            Se ministeri, joka tämän tempun teki, jolle näistä dubioita
            esitettiin, sai ansaitsemansa, lainausmerkeissä, kunnianosoituksen.
         
         
         Täällä on tapahtumassa sen lisäksi,
            mitä tässä on kerrottu, tämä vastuuvakuutusedellytys,
            myös vakavaraisuudesta luopuminen. Silloin, kun tätä asiaa
            liikennevaliokunnassa käsiteltiin johdollani, puhuttiin
            sen vakavaraisuustekijän erittäin suuresta merkityksestä,
            se oli ajan sävel silloin. Tätä kannattaa
            kyllä miettiä.
         
         
         Määräaikaisuudesta luovuttaisiin.
            Silloin me tätä määräaikaisuutta
            pidimme erinomaisen tärkeänä asiana valvonnallisesti,
            ja sitä kyllä kannattaisi ministerinkin vielä miettiä,
            kun seurustelee tämän asian tiimoilta valiokunnan
            kanssa.
         
         
         Sitten ovat nämä laadunhallinnat sun muut sellaiset.
            Mikä koskee tätä korjaamohommaa, niin
            ei vielä oikein natsaa tämä homma, se
            ei mene perille. Ja tämä riippumattomuuden valvominen,
            minä en ymmärrä, miten tämä temppu voisi
            onnistua. Sen minä ymmärrän, että se
            henkilö siellä korjaamolla, huoltaja, on eri henkilö kuin
            tarkastaja, katsastaja, siinä ei ole mitään, mutta
            siihen se sitten loppuukin.
         
         
       
      
         
         Liikenneministeri Anu Vehviläinen
         
          Arvoisa puhemies! Aivan lyhyesti muutamiin kysymyksiin.
         
         Ed. Heinonen otti esille sen, että pitäisi
            määräaikaiskatsastuksen väliä harventaa,
            ja jos ymmärsin oikein, niin hän tarkoitti, että kun
            nyt se ensimmäinen määräaikaiskatsastus
            on 3 vuotta, niin siirryttäisiin 4:ään,
            eli tulisi lisää joustoa. Totean sen, että kun
            tätä ehdottelin virkamiehille tämän
            lain valmistelun yhteydessä ja sain kuulla, että eräiden
            automerkkien osalta jopa 30 prosenttia reputtaa siinä ensimmäisessä kolmevuotiskatsastuksessa,
            niin en jotenkin voi ajatella niin, että me liikenneturvallisuutta
            parantaisimme sillä, että harventaisimme katsastuskertoja.
            Minusta on hyvä pitää ne nyt tässä.
         
         
         Sitten nämä autokorjaamot ja se, että muualla maailmassa
            ne hinnat vasta ovatkin oikein korkeat. Minullekin A-katsastus on
            osoittanut ja näyttänyt tällaisia kalvoja,
            joissa näin on osoitettu, mutta ei ole kerrottu minulle
            sitä, miten siellä on esimerkiksi tämä valvonta
            järjestetty tai onko siellä julkinen hintarekisteri
            ym. Ne ovat minusta mielenkiintoisia tietoja, ja toivon, että valiokunta
            niihin sitten paneutuukin ja tietää sitten paremmin
            ne.
         
         
         Sitten A-katsastuksen yt-neuvottelut. No, eivät ne
            nyt alkavat neuvottelut ainakaan voi tästä laista
            johtua, kun se vasta täällä meillä lähetekeskustelussa
            on ja on tulossa voimaan 2012. Tiedämme kaikki, että A-katsastus
            on kansainvälinen yritys, jolla on toimintaa useammassa
            maassa, enkä tarkkaan tiedä, mistä kaikesta
            tämä johtuu, että heillä on
            nämä mittavat yt-suunnitelmat, jotka koskevat
            jopa 200:aa henkilöä, jos oikein muistan, joten
            siihen en voi tarkemmin ottaa kantaa.
         
         
         Sitten ed. Jokinen minusta oikealla tavalla toi esille sen,
            että jos me eriytämme kevyen ja raskaan kaluston
            katsastuksen, niin meidän samalla pitää antaa
            myös autokorjaamoille se. Ja käytitte perusteluna
            sitä, että sitä kautta voidaan myös syrjäisemmillä alueilla
            turvata se, että on myös raskaan kaluston katsastustoimintaa.
            Tämä on juuri näin. Meillä on
            ongelma se, että oikeastaan kaikilla katsastusasemilla
            ne käyttöasteet ovat aika pienet. Käyttöaste
            voi olla esimerkiksi 45 prosenttia, niin että kyllähän
            se on aika raskasta ja taloudellisesti ei kovin herkkua sille katsastusyrittäjälle,
            jos varsinkin on tehnyt raskaat investoinnit sinne raskaan kaluston
            puolelle. Melkein jokaisessa kylässä on joko tai
            tai sekä että raskaan kaluston korjaamo ja kevyen
            kaluston korjaamo, joten voi olla, että tulevaisuudessa,
            kun tässä varmaan tulee tapahtumaan jonkinlaista
            rakennemuutosta, tämä saattaa myös pelastaa
            sitä korjaamotoimintaa siellä harvaan asutuilla
            alueilla.
         
         
         Sitten tähän ed. Pulliaisen muistelukseen,
            että meillähän kaikilla lienee semmoinen
            vähän näkymätön yhteinen
            käsitys siitä, että kaikki ei mennyt
            kyllä ihan oikein, että semmoinen hiljainen olo
            on, ja sitten ihmiset pikku hiljaa rupesivat ymmärtämään
            sen, mitenkä se tällä tavalla hupsahti
            ja tällä tavalla nämä hinnat
            menivät. Tuli semmoinen epäluottamus siihen, miten
            tässä on toimittu. Ajattelen kyllä niin,
            että vaikka näin on, niin ei kannata taaksepäin
            tuijottaa. Minun tehtäväni on ministerinä etsiä niitä keinoja, joilla
            päästäisiin eteenpäin ja pystytään
            Suomessa turvaamaan laadukas ja hyvä katsastustoiminta.
         
         
       
      
      Keskustelu päättyi.