Tuula Peltonen /sd(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! On ihan mielenkiintoista tähän
aikaan esitellä tämä lakialoite täällä,
mutta mennään kuitenkin.
Hallituksen esityksessä laiksi ammatillisesta koulutuksesta
annetun lain, ammatillisesta aikuiskoulutuksesta annetun lain, ammattikorkeakoululain,
yliopistolain sekä rikosrekisterilain 6 §:n
muuttamisesta koulutusta koskeviin lakeihin lisättäisiin
säännökset, joiden perusteella opiskelijoilta
voitaisiin tietyissä tilanteissa peruuttaa opiskeluoikeus
opinnoissa, joihin sisältyy alaikäisten turvallisuutta,
potilas- tai asiakasturvallisuutta taikka liikenteen turvallisuutta
koskevia vaatimuksia. Esityksen tavoitteena on parantaa siis turvallisuutta
kulutuksen ja koulutuksen jälkeisessä työelämässä ja
myös potilas- ja asiakasturvallisuutta sekä liikenteen
turvallisuutta ehkäisemällä vahinkoja
ja väärinkäytöksiä. Tavoitteena
on myös edistää opiskelija- ja työyhteisön
turvallisuutta sekä parantaa yksittäisen opiskelijan
oikeusturvaa.
On hyvä, että turvallisuuteen suunnataan huomiota.
Kuitenkin olemme sitä mieltä, että nyt taannoin
tapahtuneita ikäviä koulusurmatapahtumia, insuliinisurmia
lähdetään ehkäisemään
vielä hiukan kyseenalaisilla keinoilla. Emme usko, että lainsäädännöllä pystytään
edelleenkään ehkäisemään
yksittäisten ihmisten mielenterveydellisten ongelmia aiheuttamia
yksittäisiä tekoja. Eikä ole sinänsä oikein,
että näistä asioista kollektiivisesti
rangaistaan kaikkia opiskelemaan hakevia.
Siksi olemme halunneet tehdä asiasta rinnakkaislakialoitteen,
jolla pyrimme turvaamaan opiskelijan oikeutta opiskella ja menestyä opinnoissaan.
Katsomme, että hallituksen esitys on pelkästään
rankaiseva, se ei suo riittävästi apuvälineitä opiskelijana
kehittymiseen eikä anna uusia mahdollisuuksia niin kuin
pitäisi. Ennen kaikkea meidän tulisi kehittää opintojen
ohjausta ja tukea heti opintojen alkuvaiheessa. Tähän
pitäisi nimenomaan panostaa. Riittävällä tuella
autamme nuoria löytämään oman
väylänsä ja ehkä korjaamaan
pieleenkin menneitä valintoja. Uutta suuntaa ei löydetä rankaisujen
avulla, vaan päinvastoin rankaiseminen voi jopa tehdä tuhoja.
Meidän rinnakkaislakialoitteessamme esitetään
perusoikeuksien turvaamisen edellyttämiä muutoksia
opiskelijaksi ottamisen esteisiin, opinto-oikeuden peruuttamisen
perusteisiin ja opinto-oikeuden palauttamiseen, kurinpidon edellytyksiin
sekä tietojen saantiin arkaluontoisista terveystiedoista.
Arvoisa puhemies! Emme näe nuorien kannalta kovinkaan
hyväksi sitä, että opiskelijaksi ottamisen
esteitä koskevia säännöksiä tarkennetaan näin
tiukalla tavalla. Esityksen mukaan opiskelijaksi ei voitaisi ottaa
henkilöä, joka ei terveydentilaltaan tai toimintakyvyltään
ole soveltuva opintoihin liittyviin käytännön
tehtäviin tai työssä oppimiseen tai harjoitteluun.
Tämä vaikuttaisi myös ihmisen myöhempää elämään
ehkä hyvinkin ratkaisevasti ja voisi jopa johtaa syrjäytymiseen.
Emme siksi kannata näin rajua puuttumista opiskeluoikeuteen.
Opiskelija olisi esityksen mukaan myös velvollinen
pyydettäessä toimittamaan otteen rikosrekisteristä.
Tässä tapauksessa myös aikaisempi opiskeluoikeuden
peruuntuminen voisi johtaa ongelmiin myöhemmin tulevaisuudessa.
Tämä ei liene yhteiskuntamme tarkoitus, lyödä jo
lyötyä ja varmistaa, ettei hän vaan koskaan
vaihtaisi elämänsä suuntaa parempaan.
Haluamme tällä aloitteella vaikuttaa siihen, että voisimme
muuttaa turvallisuuden hakemista myös opiskelijan turvaa
parantavaksi. Tämän takia esitämme koeaikaa,
6 kuukautta, jonka aikana opiskelijalla olisi mahdollisuudet saada
kaikki mahdollinen tuki ja ohjaus opinnoissaan. Samalla voitaisiin
varmistaa, onko kyseenomainen linja tai ala oikea, ja ehkä myös
vaihtaa opintolinjaa ja korjata valintoja sopiviksi. Kenenkään
ei tarvitse heti suoraan joutua opinnoissa peruutetuksi, vaan olisi
mahdollisuus yrittää. Tämä tarkoittaa
sitä, että oppilaitoksella olisi myös
todellisesti mahdollisuuksia antaa tukea ja ohjata opiskelijaa hakemaan
opiskeluterveydenhuollon palveluja.
Näemme myös, että jos opiskelija
kaikesta huolimatta menettäisi opiskeluoikeutensa, pitää hänellä olla
mahdollisuus hakea opiskeluoikeuden palauttamista, jos opiskeluoikeus
on peruutettu terveydentilaa tai toimintakykyä koskevan seikan
vuoksi. Palauttamisen edellytyksenä tietysti on, että hakija
osoittaa peruuttamisen aiheuttaneiden syiden poistuneen.
Kurinpitosäännöksiä ehdotetaan
myös täsmennettäväksi. Väkivaltaisesti
tai uhkaavasti käyttäytyvälle voitaisiin
antaa kirjallinen varoitus. Opetusta häiritsevä,
väkivaltaisesti tai uhkaavasti käyttäytyvä,
toisen henkeä tai terveyttä vaarantava opiskelija
voitaisiin myös määrätä poistumaan
opetustilasta ja hänen osallistumisensa opetukseen evätä enintään
kolmen päivän ajaksi. Nämä toimet
ovat periaatteessa mahdollisia jo nykylainsäädännössä.
Uutta kurinpitoa on esitetty mahdollisen rikoksen tutkinnan tilanteessa
niin, että opiskeluoikeus voitaisiin määrätyissä tilanteissa
pidättää myös esitutkinnan ja
syytteen käsittelyn ajaksi tai jos opiskelija kieltäytyy terveydentilan
tutkimuksesta tai rikosrekisteriotteen esittämisestä.
Emme näe hyvänä sitä, että opiskeluoikeus
menetettäisiin jo käsittelyaikana. Ei ole oikein
tuomita ennalta näinkin rankasti opiskelijaa. Siksi esitämme
tähänkin muutosta.
Eräs hallituksen esityksen ongelmakohta on myös
tiedonsaantioikeuden laajentaminen. Yliopisto-opiskelijat ovat tuoneet
esille närkästyksensä siitä,
että tämän lain hyväksymisen
jälkeen laajenisi huomattavasti niiden ihmisten joukko, jotka
saisivat tietää opiskelijoista hyvinkin arkaluonteisia
terveystietoja. Jos ajatellaan vielä nykyisten yliopistojen
hallituksia, siellä istuu ihmisiä muun muassa
yritysmaailmasta, voidaanko ajatella, että olisi oikein,
jos nämä ihmiset saisivat käsitellä opiskelijoiden
arkaluonteisia terveystietoja? Miten opiskelijat enää uskaltaisivat hakea
apua esimerkiksi mielenterveysongelmiin, jos pelkona olisi, että tiedot
leviävät kaikkien henkilöstön
jäsenten käsiin?
Tämä ei ole hyväksyttävää opiskelijan
oikeusturvan kannalta. Näihin edellä mainittuihin
asioihin esitämme aloitteessamme hallituksen esityksen
pykäliin muutoksia, ja tiivistetysti niistä muutoksista
tässä vielä.
Eli esitämme sinne 27 a §:ään
lisättäväksi sanat "ilmeisen soveltumaton",
joissa opiskelijaksi ottamisen esteen kynnystä on korotettu
hieman.
Sitten esitämme soveltuvuuden arviointiin tätä koeaikaa,
6 kuukautta, jonka kuluessa on tarjottava tehostettua opinto-ohjausta.
Jos koeajan jälkeen on ilmeistä, ettei opiskelija
sovellu opintoihin tai ammattiin, opiskeluoikeus voidaan peruuttaa.
Jos opiskelija on tuomittu tiettyihin rangaistuksiin, opiskeluoikeus
voidaan peruuttaa ilman koeaikaa, kuten on hallituksen esityksenkin mukaan.
Ja sitten meillä on opinto-oikeuden palauttamisesta.
Hallituksen esityksessä on opiskelijan näyttövelvollisuus,
eli jos opiskelija osoittaa, ettei peruuttamisen aiheuttaneita syitä enää ole, opinto-oikeus
voidaan palauttaa. Meidän lakialoitteessamme
esitämme, että jos peruuttamisen aiheuttaneita
syitä ei ole, niin opinto-oikeus voidaan palauttaa.
Kurinpidossa olemme poistaneet kohdan, jonka mukaan rikoksesta
epäillyn tai syytetyn opiskelijan opinto-oikeus voidaan
pidättää esitutkinnan ja syytteen käsittelyn
ajaksi.
Ja sitten julkisuudessa ja tietojen saannissa olemme poistamassa
kohtaa koulutuksen järjestämisestä vastaavien
toimielinten jäsenistä. 40 §:ssä tarkoitettu
henkilöstö, opetusharjoittelua suorittavat, 16 §:ssä tarkoitetun
työpaikan työssä oppimisesta vastaavat
sekä opiskelijaterveydenhuollosta ja muusta opiskelijahuollosta vastaavat
saavat salassapitosäännösten estämättä antaa
toisilleen sekä koulutuksesta ja turvallisuudesta vastaaville
viranomaisille opiskelun asianmukaisen järjestämisen
ja turvallisuuden varmistamisen edellyttämät välttämättömät
tiedot.
Eli näitä olemme poistamassa tästä esityk- sestä.
Keskustelu päättyi.