Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
Tarkistettu versio 2.0
Esko Kurvinen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Valtion omistajapolitiikalla ja omistajaohjauksella on suuri merkitys paitsi valtiontaloudelle myös lukuisille yksityisen sektorin yrityksille ja kokonaisille toimialoille.
Kaikessa valtion politiikassa pitäisi aina ottaa huomioon kokonaisvaikutukset, niin valtion omassa kuin yksityisen sektorin ja koko kansakunnan toiminnassa. Tällä hetkellä Suomessa tuhlataan ja menetetään kymmeniä ellei satoja miljoonia euroja sen vuoksi, että kokonaisvaikutusta ei tiedosteta eikä haluta ottaa huomioon muuta kuin oman yksikön edun nimissä. Mielestäni kokonaisvaikutuksen huomioiminen tulisi hallituksen ohjeistaa ensinnäkin omassa keskuudessaan ja samalla kaikille toimijoille kaikilla toiminnan tasoilla. Tämä vaatimus koskee kaikkia toimijoita yhtiö- tai toimintamuodosta huolimatta, mutta erityisesti se koskee niitä yhtiöitä ja liikelaitoksia ja virastoja, joilla on erityistehtävä yhteiskunnan toimivuuden ja menestyksen kannalta.
Nykyinen toimintamalli on seurausta yksilökeskeisyydestä, joka ei ole jäänyt ainoastaan ihmisten omiin asioihin, vaan yhteiskunnan tasolla toimitaan myös omissa kapeissa siiloissa kokonaisuuksista välittämättä. Yksikön tulosvastuu, tulosvaatimukset ja toiminnan tehokkuus ovat tehneet monesti aputoiminnoista pääasian, ja laajempi tietämys olemassaolon tarkoituksesta on unohtunut. Esimerkiksi käy väylät ja liikenne. Omistajaohjaus on jäänyt ohueksi. Eri liikennemuotojen strategiat eivät kohtaa kokonaisstrategiassa. Kokonaisnäkemyksen puutteesta on osoituksena myös pitkään valmistelussa ollut ja tällä viikolla julkistettava väliraportti lentoliikennestrategiasta. Finavia ja Finnair toteuttavat jo täyttä höyryä omia strategioitaan investoiden voimakkaasti yhden kortin varaan. Tähän liikenteen tilanteeseen on kyllä syyllinen myös eduskunta, joka kiirehti lisäbudjetissa antamaan Finavialle 200 miljoonaa euroa ennen kuin lentoliikennestrategia ehti edes väliraporttivaiheeseen.
On hienoa, että valtiovarainvaliokunta on ottanut esille myös kotimaisen matkailun mahdollisuudet, sillä matkailulla on yhä suurempi merkitys ja vaikutus kansantalouteen ja työllisyyteen yli 13 miljardin liikevaihdolla ja vientiin rinnastettavilla matkailutuloilla noin 4,2 miljardin euron edestä. Matkailualan kehittyminen edellyttää ennen kaikkea matkakohteen saavuttamista siten, että Suomen matkailukohteisiin pääsee yhtä vaivattomasti ja mielellään yhtä edullisesti kuin Amerikan mantereelle tai hiihtolomalle Japaniin sinivalkoisin siivin. Tämä on hyvä esimerkki siitä, miten olennaista on, että elinkeinotoiminnassa jokainen lenkki toimii palvellakseen kokonaisuutta. Omistajan tehtävä on huolehtia kokonaisvastuusta ja ottaa vastuu myös sen toteutumisesta. Omistajaohjaus on nimenomaan sitä, että huolehditaan kokonaisuuksista ja omistajan pitää pystyä kertomaan sille pienimmällekin ketjun lenkille, kuinka tärkeää on hoitaa kokonaisuutta oman tulosvastuun ohella. Mielestäni kokonaisuudesta huolehtiminen ja omistajaohjaus on paljon tärkeämpää kuin vaatimus yksittäisen toimijan tuloksenteosta omassa lokerossaan.
Yleiskeskustelu pääluokasta 23 päättyi.