Maa- ja metsätalousministeriön hallinnonala 30
jatkui
Eeva-Maria Maijala /kesk:
Arvoisa puhemies! Muutamia asioita, joita halusin ottaa esille maa-
ja metsätalousasian kohdalla tässä budjettikeskustelussa.
Tietenkin otan esille petoasiat. Luonnonvarakeskus on nyt aloittamassa
toimintansa ensi vuoden alusta. Sinänsä asia on
ihan hyvä, mutta kun määrärahoja
ollaan leikkaamassa tällä hetkellä todella
paljon, niin tässä vaiheessa otan esille tämän
RKTL:n kokonaisuuden. RKTL, Riista- ja kalatalouden tutkimuslaitos,
tämä osio, vastaa myöskin petopuolen
tutkimisasioista. Nyt toivon, että kun näitä rahoja
toimintaan aletaan siellä tarkemmin miettimään,
niin kiinnitettäisiin kunnolla huomiota siihen, että pysyy
riittävät resurssit ja määrärahat
petoasioitten seurantaan ja valvontaan.
Erityisesti olen huolissani, kuten tänään
jo aikaisemmin sanoin, karhujen tutkimuksesta, karhujen sen takia,
että kuulostaa siltä, että tällä hetkellä karhukanta-asiat
olisivat hyvinkin kunnossa, mutta ne eivät todellakaan
ole poronhoitoalueella kunnossa. Poronhoitoalueella petovahinkojen
määrät ovat yhä pysyneet korkealla. Vaikka
nyt näyttää siltä, että susi-
ja ahmakannan hoitosuunnitelmien mukaisesti niiden vähentämiset
on saatu ja saadaan nyt jatkossa toimimaan, niin tämä ei
tule onnistumaan ollenkaan ennen kuin karhuasia saadaan toimimaan
kunnolla.
Se, minkä takia otan esille karhun, on se, että vaikka
niitä karhujen aiheuttamia vahinkoja ei tilastoissa näy
juuri paljoakaan, niin niitä ei näy paljoakaan
tilastoissa siksi, että karhut syövät
kesäisin ennen kaikkea vasoja ja vaatimia metsässä,
ja kaikki, mitä kesällä tapahtuu, katoaa
hyvin nopeasti. (Matti Saarinen: Karhut syö marjoja!) Niistä ei
todellakaan jää näkyviin mitään,
mitä siellä on tapahtunut. Ainoa, mitä on
tiedossa, on se, että poromiehet sanovat, että koskaan
ennen ei ole kesällä kadonnut niin paljon vasoja
ja vaatimia, mitä niitä katoaa nytten.
Virallisten tietojen mukaan karhujen määrä ei ole
kuitenkaan lisääntynyt. Miksi ei ole lisääntynyt?
Sen takia, että Tassu-järjestelmä ei
poronhoitoalueella todellakaan toimi eikä se tule nykysysteemillä toimimaankaan,
vaikka mitä tehtäisiin, vaan koko tämä karhuasia
pitää ottaa uudelleen käsittelyyn. Olen
iloinen siitä, että ministeri Orpo otti tänään
debattikeskustelussa esille sen, että hän selvittää tätä asiaa.
Olen siitä hyvin kiitollinen, koska tämä karhuasia
poronhoitoalueella pitää saada selvitettyä oikealla
lailla.
Aikaisemmin on tässä salissakin tuotu jo esille
se, että no, eihän niitä karhuja ole,
kun eihän niitä ole saatu metsästettyäkään.
Ei totta vie, syksyisin kun alkaapi 20. päivä elokuuta
karhunmetsästysaika, niin ei poronhoitoalueelta karhuja saa.
Karhu on niin viisas eläin, että sitä ei
muuten sieltä metsästä saa kuin vahingossa.
Vaikka olisi kuinka hyvä karhu, niin ne jäävät
kyllä pyytämättä. Sekin huono
puoli on, että ne vähäisetkin karhut,
mitä pystytään metsästämään
silloin syysmetsästyksessä, lähes kaikki
ovat uroksia. Urosten vähentäminen ei auta tähän
karhukannan määrän vähentämiseen
ollenkaan, sillä naaraat tekevät koko ajan lisää pentuja,
kahta, kolmea, neljäänkin pentua ovat karhut tehneet,
ja yksi uros pystyy kyllä astumaan useamman naaraan.
Eli karhukannan hoitosuunnitelma pitää todellakin
laittaa uusiksi erityisesti poronhoitoalueella, ja se lähtee
liikkeelle siitä, että annetaan määrärahoja.
Ensinnäkin kohdennetaan RKTL:n, Luonnonvarakeskuksen määrärahoja
siihen, että selvitetään dna-tutkimuksella,
kuinka paljon karhuja sillä alueella oikeasti on. Poromiehet
sanovat, että niitä on enempi kuin koskaan ennen. RKTL:n
porukat sanovat, että niitä on saman verran kuin
ennen. Ei todellaan nytten pidä paikkaansa se tilanne,
eli niitä on enempi kuin koskaan ennen, ja nyt sitten pitäisi
saada tutkimus osoittamaan, mikä on se todellinen tilanne.
Sen jälkeen meidän pitää saada
yhteistyössä viranomaisten kanssa liikkeelle toiminta,
jolla me saisimme niiden karhujen määrän
vähenemään siltä alueelta. Mikä se
tapa on, onko se sitten haaskapyynnin hyväksikäyttö — joka
ikävä kyllä nyt näyttää siltä,
että lain mukaan sitä oltaisiin nyt hankaloittamassa — tai
oli systeemi mikä tahansa, niin poroalueelta pitää saada
karhujen määrä vähenemään.
Toivottavasti me nyt sitten voimme alkaa keskittymään
siihen asiaan, kun ahma- ja susi- sekä ilvesasiat on saatu
menemään jonkun verran tässä jo
eteenpäin.
Arto Pirttilahti /kesk:
Arvoisa puhemies! Aika harvinaista, että kuttupuhe
on näin aikaisin iltapäivästä ja
oikeastaan hieman ennen kymmentä.
Tässä vaiheessa, maa- ja metsätalousbudjettikohdassa,
on syytä puhua ja nostaa esille kutut, pitää siis
kuttupuhe. Kyse ei siis ole kudusta. Tosin, kun maa- ja metsätalousvaliokunnan
toimialaan kuuluu myös kuteminen kalapuolella, siinä niin
sanotut kutuvaltioperiaatteet on yksi suurimpia kysymyksiä,
joihin eritoten yksi Suomen merkittävimpiä kalapolitiikan
asiantuntijoita, edustaja Rundgren, on joutunut alati puuttumaan.
Toisaalta kutu on muutoinkin tärkeä periaate elämässä,
ja siihenhän elämä karjataloudessakin
ja monessa muussakin suuresti perustuu.
Kuttupuheen perinne on jo 30-vuotinen. Timo Roos, SDP:n edustaja
Pirkanmaalta — tällä hetkellä hän
pitää hyviä eläkepäiviä Hämeenlinnassa — pohti
kuttutalouden näkymiä joulun alla budjetin maa-
ja metsätalouden kohdassa, ja ne olivat yleensä näitä viimeisimpiä puheenvuoroja.
Nykyisen Sastamalan ja Tyrvään Karkun alue on
vieläkin vahva kuttutalouskeskittymä.
Roos pohti myös vahvasti kuttujen kautta unohdetun
kansan asemaa. Jättäessään eduskunnan
Roos antoi puheenvuoron edustaja Markku Vuorensolalle. Sen jälkeen
puheita on pidetty lähes katkeamattomasti perinteenä joka
vuosi. Puhujina ovat olleet Pirkanmaan nuorimmat keskustalaiset
edustajat ja välillä vähän muutkin.
Itselleni tämä puhe on neljäs ja tällä haavaa
viimeinen tämän istuntokauden päättyessä.
Uskon kyllä, että Pirkanmaalta tulee vielä nuorempia
kansanedustajia, ja ehkä itsekin olen vielä täällä salissa.
Puheenaiheet ovat olleet hyvin persoonallisia ja pohtivia. Puheet
ovat vuosien mittaan kyllä tulleet sitten hieman viihteellisemmiksi
ja unohdetun kansan sanoma on jäänyt taka-alalle.
Maaseudun unohdetun kansan tilanne on tällä hetkellä vakava.
Ehkä karsin puheesta pois nämä viihteelliset
elementit ja painotan maaseudun ihmisen, maatalouden ja kuttujen
tämänhetkistä ahdinkoa.
Vuohitiloja Suomessa on enää 165 kappaletta,
kuttuja ja pukkeja yhteensä noin 4 600. Sastamalan,
Tyrvään, Karkun seudulla on tusinan verran tiloja,
joissa on 915 vuohta. Pirkanmaa ja Etelä-Pohjanmaa kilvoittelevat
tällä hetkellä Suomen kuttumaakunnan
asemasta. Kummassakin maakunnassa on noin 1 400 kuttua
ja pukkia. Kuttutilojen vähentyminen kuvaa myös
maaseudun monipuolisen tilarakenteen muuttumista.
Hieman kansainvälisemmin katsottuna EU:n ja USA:n välissä vapaakauppaneuvotteluissa
on kysymys paljon myös maataloudesta ja elintarviketeollisuudesta.
Kuttu ihmetteleekin, avaammeko Euroopan geenimuunnelluille hormoneille
ja elintarvikkeiden kemialliselle puhdistukselle vai haluammeko
poliittisella tasolla osoittaa, että me haluamme toisenlaisen
maatalouden ja toisenlaiset elintarvikkeet, että haluaisimme
pyrkiä entistä aidompaan, puhtaampaan ruokaan
ja valitsemamme keinot maailmalle ruoan tarpeen tyydyttämiseksi
ovat kestävämpiä ja terveellisempiä laajastikin
tarkasteltuna. Suomalainen tuotanto ja elintarvike kuuluvat maailman
puhtaimpiin, ja pidetään ne sellaisena ja ollaan
siitä ylpeitä. No, suurvaltapolitiikkahan ei ole
kutun vika.
On muistettava, että laadukasta suomalaista tuotantoa
ei ole, jos siltä viedään edellytykset. Tuotantokustannukset
ovat nousseet raketin lailla, eivätkä tuotantohinnat
ole pysyneet perässä. Lisätyövoiman
palkkaaminen tiloilla on taloudellisesti mahdotonta. Byrokratian
rattaisiin menee moni, jauhaantuvansa tuntee. Uupumus ajaa 24/7-työtä tekevät,
vastuun kantavat viljelijät vaikeuksiin yhä syvemmälle.
Kun oma jaksaminen katoaa, kärsii helposti myös
eläinten hyvinvointi ja tuotannon laatu. Maatalousyrittäjien
toimintaympäristöön on tultava muutoksia,
jotta meillä on mahdollisuus olla ylpeitä puhtaasta suomalaisesta
ruoasta jatkossakin. Oman elintarviketuotannon tärkeys
tuntuu unohtuneen. Tämä on myös huoltovarmuutta.
Kuttu on sitkeä eläin. Niin on myös
suomalainen viljelijä. Hän uskoo huomiseen ja
parempaan, ja hän edustaa vahvaa juurta. Maausko vie suomalaista
maaseutua ja elintarviketuotantoa eteenpäin.
Biotaloudesta: Kuttukin liputtaa biotalouden puolesta. Nehän
sen oivallisuuden hoksasivat jo paljon aiemmin. Kutut ovat kovin
kaikkiruokaisia: suuhun sopii ruohotuppo, mutta menevätpä alas
risut ja roskat — ja emännän rintaliivitkin, kuulemani
mukaan pyykkinarulta ne oli evääksi haettu. Mutta
asiaan. Biotalouden olemuksen ytimessä on kiertotalous,
ei mikään uusi juttu, muttei unohtunut. Biotaloudessa
jätteitä ei synny, toisen jäte on toisen
raaka-ainetta. Kutun ideologiassahan samaan tapaan hyväksytään
mitä vain ympäriltä löytyvää,
muutetaan se hyödykkeeksi, ja syntynyt jäte lannoittaa
peltoa tai tuottaa kaasuttamossa biokaasua.
Arvoisa puheenjohtaja! Näyttää tuo
aika menevän pitkäksi. Saako pari minuuttia?
Ensimmäinen varapuhemies Pekka Ravi:
Kuttu on kyllä puheensa arvoinen.
Kiitoksia, arvoisa puheenjohtaja!
Viime vuonna Brysselin kattojen yllä pukki katseli
ministeri Koskisen seikkailuja. Tänä vuonna silmien
alla olivat toiset miehet. Tulokset eivät vieläkään
olleet pukkia miellyttäneet kovasti. Sille oli vakuutettu,
kuinka fantastisesti pukilla menee. Pukki nyt tviittaa sieltä,
mutta pyysi myös sanomaan näin: "Pitäkää puolenne #ryhtiliike @neuvottelupöytä".
Venäjän pakotteista kuttu pohtii pitävänsä siten,
että onhan meillä aitoa kutunmaitoa ja kutunjuustoa,
viedään niitä, kun venäläiset
haluavat erikoistuotteita.
Edustan tässä myös sitä näkemystä,
että meidän täytyisi saada Suomeen valtiollinen
kuttuasiamies ja varsinkin näille suomalaisille kutuille
vahvat, pysyvät, hyvät nurmilaitumet, varsinkin
kun EU sitä tällä hetkellä hyvin
suosittelee.
Arvoisa puhemies! Edustaja Timo Roos päätti kuttupuheensa
vuonna 1985 seuraavasti: "Kutusta on sanottu: jos ei se
pahaa tee, niin sitä se ainakin suunnittelee. Vielä pahemmilta
näyttävät kyllä kuttujen heimoa
kohti käyvät suunnitelmat." Toivottavasti
nykyhallitukseen ei päde sama kuin kuttuihin: jos ei tee
pahaa, niin ainakin jotain suunnittelee. Ja toisekseen, vaikka suomalaista
maaseutua kohti käyvät suunnitelmat näyttävät
ajoittain huolestuttavilta ja sitä halutaan kurmuuttaa
keskittämisen vimmalla, toivottavasti suunta muuttuu ja
osaamme käyttää hyödyksi koko
Suomen tarjoamat voimavarat. Eläköön
kuttuperinne! Eläköön elävä maaseutu!
Toivotan erittäin hyvää joulua ja
onnellista uutta vuotta teille, arvoisa puhemies, teidän
puolisoillenne, hyvät kollegat sekä eduskunnan
henkilöstö.
Anneli Kiljunen /sd:
Arvoisa puhemies! Tuohon olisi voinut melkein lopettaa tämän
koko illan istunnon, mutta jatkan nyt kuitenkin.
Haluan oikeastaan puuttua yhteen ainoaan asiaan. Maa- ja metsätalousjaoston
puolella olleena haluan kiittää siitä,
että maa- ja metsätalousjaosto sekä valtiovarainvaliokunta
palautti 4H-järjestön toimintamäärärahoja.
Siellä oli taas perinteisesti käynyt viikate elikkä leikattu
rahaa ja palautettu sitten eduskunnan toimesta takaisin. Nyt se
lopputulema on se, että verrattuna tähän vuoteen
4H-toiminnasta leikataan 50 000 euroa, mutta joka tapauksessa
sillä pystytään taas menemään
eteenpäin.
Mutta haluan tässä yhteydessä todeta,
että ne vuodet, jotka olen ollut mukana 4H-toiminnassa, vajaat
kymmenen vuotta, on jotenkin ollut hyvin hämmentävää se,
että vuodesta toiseen hallitus leikkaa 4H-määrärahoja
ja sen seurauksena taas sitten eduskunta palauttaa takaisin osan
niistä. Tämmöinen toimintakäytäntö,
joka on muodostunut tähän taloon, tuntuu jotenkin
aivan uskomattomalta. Minun mielestäni tämä ei
ole millään tavalla sentyyppistä toimintaa,
jota meidän pitäisi toteuttaa muun muassa nuorisojärjestötoiminnassa,
eikä se ole myöskään sentyyppistä toimintaa,
jota pitäisi yleensäkään toteuttaa.
4H on Suomen suurin nuorisojärjestö. Sillä on tällä hetkellä noin
70 000 jäsentä. Sillä on yhdistyksiä eri
puolilla Suomea 234, ja se on laajentunut hyvin laajasti eri puolille
Suomea. Se tekee erittäin hyvää nuorisotyötä,
lasten ja nuorten parissa erilaista kerhotoimintaa, sitten nuorisotoimintaa,
sekä muun muassa Etelä-Karjalassa, josta tulen,
me olemme kehittäneet tämmöisen tuotteen
kuin Ajokortti työelämään, jossa
opetellaan työelämään liittyviä pelisääntöjä.
Nyt sitä on levitetty eri puolille maata ja tehty yhteistyötä oppilaitosten
ja koulujen kanssa. Koska koulut eivät ole pystyneet tätä tekemään,
niin 4H on sitten yhteistyötä oppilaitosten kanssa
tehnyt.
Vastaavasti 4H työllistää vuosittain
noin 800 nuorta, 14—28-vuotiasta nuorta, ja panostaa tällä hetkellä eri
projektien kautta myös syrjäytymisen ehkäisyyn.
Sitä kautta tämä 4H tekee todella arvokasta
työtä, ja toivoisin, että se saisi myös sen
aseman meidän budjettivalmistelussa, mikä sille
kuuluu.
Jari Leppä /kesk:
Herra puhemies! Maa- ja metsätalousministeriön
hallinnonalalle ladataan tulevaisuutta ajatellen erittäin
paljon odotuksia. Kun me kaikki haluamme biotaloudesta Suomen seuraavan
ykkössyömähampaan tai ainakin sellaisen
syömähampaan, jolla me pystymme merkittävästi
talouttamme kohentamaan, siksi on oleellisen tärkeää,
mitä tällä hallinnonalalla tehdään,
mitkä ovat ne edellytykset erilaisten maaseutuelinkeinojen
ja meidän luonnonvarojemme kestävän käytön
edistämisen suhteen, mitkä ovat ne investoinnit,
joita sinne tehdään niin alkutuotannon puolella,
jalostuksen puolella kuin myöskin muutoin teknologian puolella.
Kaikki nämä ratkaisevat sen, miten me pystymme
hyödyntämään tämän
meidän yhteisen voimavaramme, jonka hyödyntämistä meillä Suomella
ei ole varaa jättää käyttämättä.
Se on myöskin ympäristön kannalta hyvä asia.
Se on meidän vaihtotaseemme ja kauppataseemme kannalta
erinomainen asia. Se on ilmastopoliittisesti järkevää työtä,
ja sille on myöskin maailmalla kysyntää.
Siksi esimerkiksi teknologia ja sen edistäminen ja sitä kautta
ulkomaankauppa on yksi erittäin suuri mahdollisuus, joka
tähän alaan sukeutuu.
Yksi tärkeitä toimenpiteitä, joka
meidän on saatava paremmalle tolalle, on tietenkin alkutuotannon,
erityisesti maatalouden, kannattavuus. Se laahaa tällä hetkellä sellaisissa
lukemissa, että innostus ja kiinnostus alaa kohtaan ei
nuorten keskuudessa ole riittävällä tolalla.
Kun kaikki tiedämme sen, että se on erittäin
pääomavaltaista yrittämisen muotoa, niin
silloin sitä pitkäjänteisyyttä,
johdonmukaisuutta politiikasta myöskin pitää löytyä paljon
enemmän kuin tällä hetkellä tapahtuu.
Muuten me emme saavuta niitä tavoitteita, joita meillä kaiken
kaikkinensa on. Samoin niiden muiden edellytysten, jotka meillä tätä varten
pitää olla, muun muassa tiestön, pitää olla kautta
linjan kunnossa, mistä tänään
myöskin ansiokkaasti tässä salissa puhuttiin.
Tietoliikennejärjestelmien pitää olla
kunnossa. Samoin myöskin maaseudulla palveluiden pitää olla
säällisten etäisyyksien päässä saavutettavissa.
Muuten siellä ei yrittämistä pystytä tekemään.
Puhemies! Yksi asia, johon haluan erityisesti kiinnittää nyt
tässä huomiota, on se kehityksen kulku, josta
olen huolissani näiden kaikkien eduskuntakausien aikana,
joita tässä talossa olen ollut. Olen yhden havainnon
tehnyt, joka mielestäni ansaitsee keskustelua, ja se on
se, että kun me täällä säädämme
lakeja, olkoot ne melkein mitä tahansa alan lakeja, niin
kun ne lait kohtaavat kansalaisen, kun ne kohtaavat yrittäjän,
kun ne kohtaavat viljelijän, ne ovat saattaneet muuttua
ja ovat muuttuneet monessa yhteydessä aivan erilaisiksi
kuin me kansanedustajat olemme tarkoittaneet tällä lainsäädäntötyöllämme
täällä. Tämä kehityksen
kulku on omasta mielestäni tapahtunut pikkuhiljaa. Alempiasteinen
säädöstö, erilaiset viranomaismääräykset,
asetukset alkavat olla yhä kauempana siitä, mitä me
olemme tarkoittaneet. Näin ei voi olla.
Hyvä esimerkki tästä, mitä maatalouden
osalla on tapahtunut, on yhteisen maatalouspolitiikan uudistaminen.
Ensinnäkin Euroopan unionissa sillä oli erittäin
hyvät tavoitteet. Niitä tavoitteita ei vain saavutettu
siinä yhteisessä päätöksenteossa.
Sen jälkeen kun niitä lähdettiin Suomessa
käytäntöön soveltamaan ja tekemään täytäntöönpanolakeja,
ne olivat täysin vieraita monelta osin sille aidolle käytännön
yrittämiselle. Mainitsen vain muutaman asian.
Tukimaksatusten aikataulut: Viranomaiset menivät välittömästi
sen selän taakse, että asiat monimutkaistuvat,
niin kuin ei pitänyt tapahtua, vaan asioiden piti yksinkertaistua.
Nyt kun ne kuitenkin monimutkaistuvat, tukia ei pystytäkään
maksamaan aikanaan — aivan käsittämätön
linjaus. Pysyvien nurmien osalta, mitä aivan erinomaisella
tavalla kuttupuheessa äsken tuotiin esille, linjaus on
aivan vieras meille. Peruslohkojen, peltolohkojen yhteiskäyttö ei
ollut mahdollista alun alkaen, ja niin edelleen ja niin edelleen.
Tämäntyyppiset toiminnat aiheuttivat sen,
että me myöskin maa- ja metsätalousvaliokunnassa näitä lakeja
käsitellessämme erittäin vahvasti ohjeistimme
ja viestitimme hallinnolle, miten pitää toimia
täytäntöönpanolakien sovelluksessa
niin, että ne ovat järkevällä tavalla
ja tasolla suhteessa siihen, miten ne kohtaavat sen viljelijän.
Tämä kehityksen kulku, arvoisat kollegat, jotka
täällä olemme pidempään
olleet — uskon näin, että me kaikki tähän
yhdymme — on katkaistava ja sen säädöksen,
joka täällä tehdään
lain myötä, pitää kohdata sekä lain
kirjaimen että sen hengen mukaan myöskin se kansalainen
eikä niin, että se muuttuu matkan varrella. Tämä kehityksen
kulku meidän on katkaistava.
Puhemies! Lopetan siihen, että se yhteinen talkoo,
mikä meillä on kaikiltakin osin ja myös maataloudessa
ja aivan erityisesti maataloudessa, on se, että me pystymme
hallinnollista taakkaa keventämään, byrokratiaa
vähentämään. Se on vasta alkutaipaleellaan,
ja siihen meidän on kaikkien välttämätöntä ja
väistämätöntä puuttua kovalla
kädellä.
Hanna Mäntylä /ps:
Arvoisa puhemies! Pyysin itse asiassa tämän
puheenvuoron aivan sen takia, että halusin kiittää tässä edustaja
Pirttilahtea tästä legendaarisesta kuttupuheenvuorosta,
josta itse asiassa tänään vasta ensimmäisen kerran
kuulin, että tällainen perinne täällä on,
ja olen kyllä tässä nyt vilpittömän
ilahtunut ja tyytyväinen, että sain sen ihan itse
livenä kuulla — kiitoksia siitä.
Matti Saarinen /sd:
Herra puhemies! Tämän illan aikana, kun on
puhuttu maatalouspolitiikasta, täällä on
käytetty paljon käsitettä "maatalouden
kannattavuus". Tämä on minulle vähän vaikea
termi ymmärtää, kun minä olen
ymmärtänyt sillä tavalla, että koko
Euroopassa maatalous on kannattamatonta. Euroopan unioni on lähinnä maatalousunioni.
Jos katsotaan Euroopan unionin budjettia, ylivoimaisesti suurin
menoerä ovat maatalouden tuet. En missään
nimessä aliarvioi, en kadehdi maataloustuottajia. Viljelevät
he sitten maata tai pitävät eläimiä,
niin siellä alkutuotannossa työpäivät
ovat tosi raskaita ja pitkiä. Olen oikeastaan surrut sitä,
kuinka vähän esimerkiksi ostamastani ruisleivästä jää sille
viljelijälle, joka sen leipäviljan kasvattaa.
Rakenteissa on varmaan sielläkin sitten jotain sellaista
ilmaa, että joku vetää niin sanotusti
välistä.
Meidän varmaan kannattaisi tätä terminologiaa
miettiä, kun me puhumme maatalouden kannattavuudesta. Oikea
sana on kannattamattomuus, meidän pitää puhua
maatalouden kannattamattomuudesta. Ihmiset tekevät työtä niska
limassa, maataloustulosta noin puolet tulee sitten kuitenkin kokonaisuutena
ottaen erilaisina avustuksina, ja näillä raukoilla
rajoilla on ihme, että täällä ylipäänsä pystytään
maata viljelemään. Tämä tästä terminologiasta.
Sitten tämä 4H. Mielestäni se on
hyvä esimerkki siitä, miten yhteiskunnan pitää järjestöjä tukea.
Ilmoittamansa jäsenmäärän suhteessa avustustaso
on noin 50 euroa per jäsen. Otan yhden esimerkin liikuntapuolelta:
Suomen Palloliitossa on noin 500 000 jalkapalloharrastajaa.
Se saa kaksi kertaa vähemmän valtionapua kuin
4H, siis kaksi kertaa vähemmän, eli se saa noin
4 euroa jäsentä kohden. Meidän pitää pitää huoli
siitä, että muidenkin järjestöjen
avustuksia korotetaan. Kun 4H saa nyt noin vajaat 4 miljoonaa valtionapua,
Palloliiton pitäisi saada noin 40—45 miljoonaa
valtionapua — kun se saa 2 miljoonaa — jos samalla
mittarilla mitataan.
Kimmo Sasi /kok:
Arvoisa puhemies! Haluan kyllä puolustaa 4H:n määrärahan
korotusta ihan siitä syystä, että kun
asiaa tutkittiin tarkemmin, niin voidaan todeta, että on
aika suuri merkitys siinä, että pidetään
huolta nimenomaan nuorista, saadaan heidät mukaan erilaisiin
toimintoihin, ja työllisyysvaikutus on yllättävän suuri
4H:n toiminnassa. Se oli erityisesti se tekijä, joka vaikutti
siihen, että haluttiin oikeastaan palauttaa määrärahat
aikaisemmalle tasolle.
Mikä tässä on harmillista, niin se,
että me olemme käyneet valtiovarainkunnassa lävitse näitä määrärahojen
pudottamisia, ja usein on ollut näin, että valtiovarainkunta
lisää rahaa ja sitten taas VM karsii ja sitten
valtiovarainkunta lisää. Tästä käytiin
pitkä keskustelu VM:n kanssa. Ministeri Urpilaisen kanssa
oikeastaan päästiin kohtalaisen hyvään
tilanteeseen siinä suhteessa, että ministeriössäkin
katsottiin aika vakavasti, että jos oli nostettu rahaa
useampana vuotena, niin VM ei välttämättä leikannut.
Nyt taas tuntuu siltä, että pikkuisen tuo ote
on lipsunut, mutta pitäisi katsoa sitten, että kun
seuraavaa budjettia valmistellaan, niin siinä yhteydessä pyrittäisiin pitämään
voimassa ne tasot, jotka valtiovarainkunta on hyväksynyt,
jos ei sitten kattavasti yleensäkin leikata.
No, mitä tulee sitten maatalouden tuotantoon, niin
täytyy todeta se, että viljelijällehän
lopputuotteesta jää suhteellisen pieni osuus.
Täytyy sanoa, että sen valmistuksen ja sen markkinoinnin tehokkuutta
pitäisi katsoa vähän tarkemmin, koska
sinne jää niin suuri osuus — sinne pikkuisen tehoja
enemmän, jolloin saataisiin myöskin elintarvikkeiden
hintoja Suomessa tätä kautta alas.
Valtiovarainkunta antoi myöskin lisärahaa maataloustukeen,
ei kovin paljon, mutta kuitenkin, ja se kohdistettiin nimenomaan
maitotaloustuottajille. Tarkoitus oli se, että kun valtioneuvosto
oli tehnyt yhden päätöksen, niin sitten
oltiin hakemassa rahaa myös EU:lta, että todetaan, että tällä hankkeella
on myöskin sitten eduskunnan tuki. Nyt onneksi meillä on
kolme lähdettä, mistä maitotaloustuottaja
voi saada tukea, joka on aikaisemmin hallituksen päättämään
rahaan eduskunnan tekemä lisäys ja sitten myöskin EU:n
antama raha. Tietysti tällä on aika suuri psykologinen
merkitys tässä tilanteessa, jossa maitotaloustuottajat
ovat kovilla.
Puhetta oli ryhtynyt johtamaan toinen
varapuhemies Anssi Joutsenlahti.
Toinen varapuhemies Anssi Joutsenlahti:
Aioin pyytää kuttupuheen pitäjää,
edustaja Pirttilahtea, puhumaan, mutta edustaja Maijala olikin tullut
jo etupenkkiin. Edustaja Maijala.
Eeva-Maria Maijala /kesk:
Arvoisa puhemies! Haluaisin puhua laajasti maaseudun kehittämisestä ja
monista siihen liittyvistä asioista. On todella harmi,
että minun työpanokseni tässä viimeisen
neljän vuoden aikana on mennyt etupäässä petovahingoista
puhumiseen. Petovahinkoasiat ovat yhä minulle erittäin
tärkeä asia, ja olen esittänyt nytten
4,3 miljoonaa euroa enemmän petovahinkokorvauksiin kuin
on tällä hetkellä budjettiesityksessä.
Muun muassa kuttujen osalta en tiedä, millä rajalla
petovahinkoasiat ovat, mutta ehkä edustaja Pirttilahti
tietää tämän asian.
Mutta nyt sitten maaseudun kehittämiseen, joka on hyvin
lähellä sydäntäni.
Annetaan joululahja tuleville sukupolville. Joululahjan tuleville
sukupolville tulee perustua luonnon monimuotoiseen, kestävään
käyttämiseen, ympäristöstä huolehtimiseen,
mutta se ei saa olla pelkkää suojelua, sillä elääkin
pitää, elää niin, että voimme
jättää maan tuleville sukupolville paremmassa
kunnossa kuin missä olemme sen itse saaneet.
Meillä tulee voida tehdä töitä,
saada peruspalvelut, saada valita asuinpaikkansa ja olla hyvien yhteyksien
päässä koko maassa. Kotiseutumme on täynnä mahdollisuuksia:
sata uutta tuotetta puusta, hajautettu uusiutuva energiantuotanto, puhtailla
arktisilla tuotteilla maailmanmarkkinoille, elintarvikkeiden tuotannon
omavaraisuuden varmistaminen, maan alla ja päällä olevien materiaalien
järkevä käyttö, matkailu, luontohyvinvointi
ja niin edelleen. Suomi on mahdollista saada luonnonvaroilla nousuun,
ja avainasemassa ovat juuri eri puolilla Suomea olevat luonnonvarat.
Maatalous, metsätalous ja porotalous ovat luonnonvarojen
käytön perusta. Peruselinkeinoista on huolehdittava
jatkossakin.
Uusiutuvan energian erilaiset käyttöteknologiat,
puhdas maa, ilma ja vesi sekä cleantech ovat suuria mahdollisuuksia
Suomelle. Luontomme on täynnä lähes käyttämättömiä rikkauksia,
kuten esimerkiksi arktisesta, puhtaasta luonnosta kerättävät
ja edelleen jalostettavat luonnontuotteet, niin kuin esimerkiksi
pihka, yrtit, erilaiset kasvit, pakurikäävät,
marjat, sienet. Näiden arvo voi olla jatkossa paljon suurempi
kuin esimerkiksi monien kaivosmineraalien.
Luonnonvarat ovat muutakin kuin pelkkää materiaalia.
Laajat jokamiehenoikeudet ovat pohjoismainen erityisyys, jota meidän
pitää hyödyntää paremmin.
Green care eli luontohyvinvointi on ala, joka kasvaa maailmalla
kovaa vauhtia. Mitä voisikaan tehdä, jotta myös
kuntoilu, keräily, koulutus ja matkailu, yleisesti ottaen luonnosta
saatava terveyshyvinvointi, olisivat entistä merkittävämpiä asioita?
Kehittääksemme koko maatamme meidän
on panostettava tutkimukseen ja tuotekehitykseen, uusiin, pitkälle
kehitettäviin luonnontuotteisiin sekä erityisesti
vientimarkkinoiden kehittämiseen. Raaka-aineita vievä maa
on kehitysmaa. Alueemme voisi olla hyvinkin pitkälle kehittynyt.
Kehittyvä tekniikka ja yhteydet ovat avain. Emme elä syrjässä.
Minäkään, Itä-Lapissa eläessäni,
en elä todellakaan tänä päivänä ja
nykyaikana syrjässä, vaan elän keskellä kaikkea.
Elän keskellä erityisesti luonnonvaroja. Mutta
nykyinen tekniikka ja yhteydet ja kaikki antavat mahdollisuuden
olla todellakin keskellä, niin kuin Suomessa kaikkialla
ollaan todellakin keskellä suuria mahdollisuuksia, joita
käytetään todella huonosti
tällä hetkellä hyväksi. Tämä pääluokka,
jota olemme parhaillaan käsittelemässä,
on avainasemassa Suomen kehittämisen aikaansaamiseksi.
Elämme siis keskellä rikkauksia. Annetaan tuleville
sukupolville lahjaksi kotiseutu, jolla on tulevaisuus.
Lopuksi: usko huomiseen auttaa meitä rakentamaan huomisen.
Arto Pirttilahti /kesk:
Arvoisa puhemies! Edustaja Saarinen pohti tuossa maatalouden
kannattamattomuutta, ja itse olen kanssa sitä pohtinut.
Vuonna 92 otin maatilan vastaan ja tein puoli miljoonaa velkaa,
ja korko oli silloin pankissa 18 prosenttia. Tehtiin viljelysuunnitelmat
ja vaimon kanssa pohdittiin, miten me sillä pienellä tilalla,
missä on 8 hehtaaria peltoa ja 100 metsää, sitten
lähdemme eteenpäin. Siinä keksittiin
monta elinkeinotoimintaa ja ulkopuolista työtä ja
oli pohdintaa. Uskottiin siihen tulevaisuuteen ja saatiin sitten
ne velatkin aikanaan maksettua.
Minä kunnioitan tällä hetkellä niitä maatilayrittäjiä,
mitkä nyt lähtevät siihen. Ei puhuta enää vanhasta
markka-ajan puolesta miljoonasta, vaan puhutaan miljoonasta eurosta,
kun lähdetään tekemään
esimerkiksi pihattoa tai vielä kahden robotin navettaa
tai vastaavaa, ostetaan maata, ostetaan koneet. Peräkärry
ei maksa enää tuhatta markkaa, vaan se maksaa
kymmeniätuhansia euroja. Otetaan vahvasti velkaa vastaan.
Silloin 90-luvun aikana tehtiin vielä viljelysuunnitelmia,
visuja ja muita. Ne olivat aina viisi vuotta eteenpäin.
Tällä hetkellä se on todella arvaamatonta,
mikä se hinta on, joka sieltä tulee. Eli nyt sieltä maatiloilta
yksi kolmasosa ehkä tulee tuista, kaksi kolmasosa hinnasta,
se vaihtelee. Eli jos keskimäärin noin parin euron
tuntipalkalla sitten tehdään ja sinnitellään,
niin se on sitä maauskoa, että tarvitaan elintarvikkeita
Suomesta, tarvitaan elintarvikkeita maailmalla.
Toinen asia, mitä tässä käytiin
läpi, oli 4H:n asia. 4H:n organisaatio on käynyt
viime vuoden aikana melkoisen uudistuksen lävitse. On haettu juuri
virtaviivaistamista siihen 4H:n toimintaan ja on kevennetty hallintoa,
yhtä lailla kuin ProAgriaa aikaisemmin. Näen,
että tämä on ihan hieno kädenojennus
valtiolta, että tukea on nostettu tällä hetkellä suhteessa
siihen, mitä se toiminta on ja mitä sillä tehdään.
Kuten tuossa edustaja Sasi mainitsi juuri nämä työllistämisvaikutukset, niin
4H avustaa hyvin paljon nuoria juuri esimerkiksi työnhakukorttia
tekemään, yrittämään,
hakemaan sitä hengen ja sydämen ja pään
ja käden yhteistoimintaa, mistä se 4H muodostuukin.
Se on erinomainen asia.
Itse asiassa, arvoisa puhemies, olin tulossa puhumaan tänne
metsätaloudesta ja ehkä pikkuisen kehaisemaankin
hallitusta ja edellistä hallitusta siinä, että on
saatu lävitse isot metsälakipaketit. Metsälaki
sinänsä on uudistunut, ötökkälaki
on uudistunut, mittauslaki on uudistunut ja metsänhoitoyhdistyslaki
on uudistunut. Olen tietenkin vähän huolissani
metsänhoitoyhdistysten puolesta. Nythän nähdään
sitten, kuinka moni metsänomistaja vapaaehtoisesti lähtee
maksamaan metsänhoitoyhdistysmaksua, sitoutuu
metsänhoitoyhdistystoimintaan, ja nähdään,
kuinka se tarpeellinen neuvonta ja myös se kauppa
ja toiminta, mitä paikalliset metsänhoitoyhdistykset tekevät
metsänomistajan puolesta, lähtevät toimimaan.
Mutta minä toivon parasta, että tämä lakiuudistus
myös sillä puolella vie eteenpäin.
Metsäpuolella on tavoitteena, niin kuin biotaloudessa,
100 000 uutta työpaikkaa, ja siinä vähän
tämä hallituksen harharetki oli kyllä vihreitten
eteenpäinviemänä, että lähdettiin
turpeen veroa nostamaan ja hakkeen tukea laskemaan. Onneksi se suunta
on nyt ollut oikea, mutta ei riittävä. Toivonkin,
että tässä uudessa lainsäädännössä,
mitä tehdään, ei sitten tartuta lillukanvarsiin ja
lähdetä hakemaan sitten esimerkiksi tälle
tuettavalle puulle mitään erilaisia mittoja, vaan
lähdetään ihan reippaasti 2012 tasosta,
turpeen verotuksen ja hakkeen tuen tasosta, ja lähdetään
sillä sitten eteenpäin. Uskon, että me
saamme takaisin remmiin ne hakeyrittäjät, jotka
ovat jo vehkeensä myyneet ja luopuneet tästä haketoiminnasta.
Yksi iso asia meillä on edessä, ja toivottavasti me
pidämme siitä kansallisesti ja tiukasti kaikki puolueet
yhdessä kiinni: suomalaisesta metsätaloudesta,
suomalaisesta metsäkullasta, vihreästä kullasta.
EU:lta tulee metsästrategia, ja me tarvitsemme kyllä kaikki
voimat yhteisesti katsomaan sen, että se on suomalainen
tärkeä elinkeinomuoto ja vahva raaka-aine ja elinkeinomahdollisuus, mikä meillä on.
Meillä tulee hyvin paljon paineita eurooppalaisesta ilmastopolitiikasta,
ympäristöpolitiikasta, maankäyttöpolitiikasta
ja eteläeurooppalaisesta puistopolitiikasta tähän
metsästrategiaan. Toivotaan, että me kestämme,
ja tehdään sillä puolella kaikkemme ja
puolustetaan suomalaista metsää.
Anneli Kiljunen /sd:
Arvoisa herra puhemies! Oikeastaan viittaan edustaja Saarisen
puheenvuoroon siltä osin, että en näe,
että meidän tehtävällemme on
millään tavalla eduksi myöskään
se, että nuorisotyötä ja nuorisoliikuntaa
laitetaan vastakkain. Näillä molemmilla on erittäin tärkeä merkitys
nuorten elämään.
Olen ehdottomasti samaa mieltä edustaja Saarisen kanssa
siitä, että liikunta on tällä hetkellä liian
vähillä panoksilla valtion budjetin osalta. Siinä mielessä meidän
pitäisi edistää liikuntaa ja liikunnan
määrärahoja huomattavasti enemmän kuin
tällä hetkellä tehdään.
Me tiedämme, että liian vähäinen
liikunta aiheuttaa jo tällä hetkellä meidän
yhteiskuntaan arviolta noin 2 miljardin euron laskun. Siltä osin
liikunnan asema ja rooli ja siihen liittyvät panostukset
tulee tulevaisuudessa jo seuraavalla hallituskaudella ottaa vakavasti
koko yhteiskunnan politiikan keskiöön.
Eeva-Johanna Eloranta /sd:
Arvoisa puhemies! Biotalous on laaja käsite. Se kattaa
maatalouden lisäksi muun muassa metsäteollisuuden, kemianteollisuuden,
kalatalouden, elintarviketeollisuuden, lääketeollisuuden.
Myös luontomatkailu voidaan laskea osaksi biotaloutta.
Biotalous muodostaa nyt ja tulevaisuudessakin Suomen elinkeinoelämän
selkärangan. Tulevaisuuden biotaloudessa osa tuotannosta,
kuten ruoka ja energia, tuotetaan paikallisesti lähellä raaka-aineita
sekä asiakkaita niin, että ylimääräistä kuljetusta
ei synny ja tuotteet voidaan kierrättää tehokkaasti.
Tässä meillä on Suomessa suuri mahdollisuus,
josta meidän pitäisi ottaa vaarin.
Suomella on kaikki edellytykset nousta biotalouden mallimaaksi,
mutta tämä edellyttää yhteisymmärrystä ja
toimenpiteitä niin julkiselta kuin yksityiseltäkin
sektorilta. Tulevaisuuden voittajakonseptit syntyvät ainoastaan
ennakkoluulottomalla yhteistyöllä ja rohkeilla
kokeiluilla. Siirtyminen biotalouteen vaatii yhteistä tahtoa,
sitoutumista ja päätöksiä. Tässä meillä on vielä Suomessa
tekemistä. Toivon, että käytämme
biotalouteen liittyvät mahdollisuudet hyväksemme.
Timo Heinonen /kok:
Arvoisa puhemies! Suomalaisesta ruuasta on tänään
puhuttu, omasta ruuantuotannosta. Se on sellainen arvo, jota on syytä vaalia,
josta on syytä pitää kiinni. Tänään on
puhuttu siitä, minkälaisia haasteita meillä maataloudella
on ja minkälaisia pieniä kädenojennuksia
EU:n ja Venäjän välisten pakotteiden myötä Suomeen
on saatu, mutta rehellistä on myöntää se,
että ne eivät toki paikkaa kaikkea sitä,
mitä lisähaasteita ne ovat meidän ruuantuotantoketjullemme
kaiken kaikkiaan tuoneet ja ihan sinne alkutuotantoon asti.
Suomalainen ruoka on huoltovarmuuskysymys. On tärkeää,
että me nyt vahvistamme tuoteselosteita. Ne uudistettiin
juuri näinä päivinä niin, että paketeista
saadaan enempi tietoa, avoimemmin tietoa, mutta ruuan alkuperämerkinnät eivät
vieläkään tulleet pakollisiksi siinä laajuudessa,
mitä itse olen ajanut. Eli minun mielestäni vähintä olisi
se, että pääraaka-aineet, on sitten kyse
maidosta, viljasta, lihasta, kalasta, pitäisi tuotteissa
lukea.
Olen joskus sitä miettinyt, että kyllä ruokapakettiin
mahtuisi, muihinkin ruoka-aineisiin, perään kirjaimet
esimerkiksi FI, jos se on suomalaista, taikka muiden maiden kansallisuustunnukset
sen mukaan, mistä nämä ainesosat ruokaan
tulevat. Siellä on tälläkin hetkellä jo
paljon erilaisia E-koodeja ja muita, jotka sinne on mahdutettu.
Onneksi tässä tuoteselosteuudistuksessa nyt näitä E-koodimerkintöjä muutettiin
niin, että esimerkiksi aspartaami pitää kertoa
avoimesti sanalla "aspartaami" eikä pelkästään
tuon E-koodin kautta.
Puhemies! Jatkan hetken. Tulen sinne puhujakorokkeelle. (Puhuja
siirtyi puhujakorokkeelle)
Arvoisa puhemies! Tuo 2 minuuttia paikalta menee niin nopeasti.
Olen tyytyväinen siihen, että jos ei nyt ihan suomalaisen
ruuan buumista vielä voi puhua, niin hyvässä nosteessa
suomalainen ruoka on. Olen tyytyväinen, että S-ryhmä on
tuonut oman suomalaisen ruuan tuotesarjansa markkinoille. Lidl on
panostanut myös suomalaiseen ruokaan, ja näin
ovat jo aiemmin totta kai kauppiasvetoiset M- ja K-kaupat tehneet.
Tämä näkyy siinä, että kaupoissa,
siinä tavallisessa lähikaupassa on yhä enempi
saatavana hyvää, puhdasta, suomalaista ruokaa,
sitten sen rinnalla totta kai lähiruokaa, luomuruokaa ja
näin poispäin.
Itse toivon, että julkisissa kilpailutuksissa tämä suomalainen
ruoka ja lähiruoka otettaisiin paremmin huomioon. Nykyinen
lainsäädäntö mahdollistaa sen.
Me voimme laittaa määrityksiä esimerkiksi
koulujen taikka laitosten ruokailujen suhteen ruuan tuoreudesta,
leivän leivonta-ajankohdista, kuljetuksen määristä,
sen aiheuttamista päästöistä ja
niin poispäin, ja sitten ekstrana saadaan sitä paikallista
työllisyyttä. Vaikka sitä ei suoranaisesti
voi laittaa omaksi kilpailutuskriteeriksi, se on ekstra, joka sieltä tulee.
Esimerkiksi omalla kotialueellani Valio työllistää merkittävällä tavalla
ihmisiä. Ketju on erittäin vahva ja tulee sinne
tavallisiin maatiloihin. Silloin on kohtuullisen erikoista, että esimerkiksi
meidän alueellamme kilpailutuksissa on päädytty
siihen, että kuljetetaan sinänsä hyvää suomalaista
maitoa, mutta se tuodaan Porista sille alueelle, missä Valio
ja Valion maitotilat työllistävät tuhansia
ihmisiä.
Kun nämä tuotemerkinnät, ruuan alkuperämerkinnät
saadaan kohdalleen, niin oman kodin valinnatkin ovat mahdollisia.
Ja niin kuin hyvin tiedämme, 10 euron lisäpanostus
suomalaisiin tuotteisiin, on sitten kyse ruuasta taikka muista Suomessa
tehdyistä tuotteista, turvaa 10 000 työpaikkaa.
Arvoisa puhemies! Aivan loppuun: Luonnon kalakannat ovat sellainen
asia, joka on minun sydäntäni lähellä.
En itse ole kannattamassa koskiensuojelulain avaamista. Minun mielestäni meidän
tulee mieluumminkin edetä siihen suuntaan, että kalateitä rakennetaan
kaikkiin nykyisiin valjastettuihin koskiin. Sellaisia vanhoja voimaloita,
jotka eivät ole merkittäviä tai eivät
enää ole lainkaan käytössä,
pitää purkaa. En ymmärrä esimerkiksi
sitä, että Museovirasto on ollut estämässä tiettyjen
vanhojen voimaloiden purkamista, jos tavoitteena on se, että voitaisiin
päästä historiallisesti vielä oikeampaan
tilanteeseen eli siihen, kun lohet siellä pystyivät
nousemaan.
Arvoisa puhemies! Pidän ensiarvoisen tärkeänä sitä,
että me teemme määrätietoisesti
työtä sen eteen, että meidän
luonnon kalakantamme, ovat ne sitten järvissä,
merissä tai joissamme, vahvistuvat. Siinä kyllä tarvitaan
ihan jokaista puoluetta mukaan.
Matti Saarinen /sd:
Arvoisa puhemies! Siltä osin kuin valtiovarainvaliokunnan
puheenjohtaja, edustaja Sasi täällä kuvaili
valtiovarainvaliokunnan mietinnön syntyhistoriaa, toteaisin vielä tästä 4H:sta
esimerkinomaisesti, että pidän hyvänä,
että järjestöjen avustuksia pyrittiin
paikkaamaan ja korottamaan vuoden 2014 tasolle siihen verrattuna,
mitä hallitus oli niitä leikannut. Näin
pystyttiin toimimaan Folktingetin osalta, uskonnollisten yhdistysten
osalta, Maatalousnaisten osalta, Karjalan Liiton osalta ja monien muitten
osalta. 4H jäi pikkaisen tavoitteestaan, muistaakseni 50 000.
Kun oli leikattu 400 000, nyt eduskunta on paikkaamassa
350 000:lla, ja hyvä niin.
Mikä jäi pikkasen ryppynä rakkauteen,
niin se, että Ihmisoikeusliittoa, jolta oli pienistä varoista leikattu
peräti 100 000, mietinnössä hyvitetään vain
50 000 eurolla. Siis vain 50 prosenttia on tämä eduskunnan
paikko. Laidasta laitaan tätä järjestökenttää katsottuna
kaikkien muiden kohdalla tämä eduskunnan halu
ja ymmärtämys tukea järjestöjä oli
huomattavasti korkeammalla tasolla. Tässä mielestäni
tähän Ihmisoikeusliiton asiaan tulisi palata jossain
muussa yhteydessä.
Kun täällä viitattiin tähän
vastakkainasetteluun 4H kontra muu maailma, en minä vastakkainasetteluun
pyri, vaan yritin kuvailla tätä hyvää esimerkkiä,
että silloin hyvää esimerkkiä pitää voida
käyttää vertailukohteena ja tavoitteena näille
riisitautisille järjestöille, joitten avustustasot
ovat olemattomia 4H:n avustustasoon verrattuna per jäsen,
(Puhemies koputtaa) kun jäsenmäärän
saa vielä itse ilmoittaa tässä. Hyvää nuorisotyötä tehdään
lukemattomissa järjestöissä. Sen avustustason
ei soisi olevan kiinni siitä, minkä ministeriön
alaisuudessa se hyvä toiminta tapahtuu.
Jari Leppä /kesk:
Herra puhemies! Aivan oikein äsken tuli esille se,
että tuottajan osuus elintarvikkeiden hinnasta on aivan
liian alhainen (Matti Saarinen: Se on surkea!) ja se ei pysty kattamaan
niitä tuotantokustannuksia, mitä viljelijöille
alkutuotannossa aiheutuu. Tämä on aivan totta,
juuri näin se on. Tämäkään
ei ole mikään ikuisiksi ajoiksi loppuun kirjoitettu
asia, vaan me voimme siihen puuttua kilpailulainsäädännön tulkinnoilla,
tarvittaessa sen uudistamisella ja sillä, että me
emme itse rakenna itsellemme sellaista säädösten,
määräysten viidakkoa, jolla me kasvatamme
tuotantokustannuksia. Näinhän on käynyt,
niin kuin äsken tuossa totesin omassa puheenvuorossani
edellä, Euroopan unionissa. Me rakennamme jatkuvasti, rakentamasta
päästyämme sellaisia tarpeettomia säädöksiä,
jotka nostavat samalla kustannuksia, ja kierre on siitä valmis.
Samalla me heikennämme koko Euroopan kilpailukykyä ja
kansallista kilpailukykyämme ruuantuotannossa. Eihän
tämä näin voi olla. Siinä mielessä edustaja
Saarinen on aivan oikeassa.
Sitten, puhemies, toinen asia, joka tässä kiusaa,
on se, että täällä puhutaan,
että esimerkiksi tämä Venäjän
asia on haaste. Tämä ei ole mikään haaste,
tämä on ihan oikea ongelma. (Matti Saarinen: Suuri
ongelma!) Tämä on ongelma, tämä on
vaikeus. Tähän eivät riitä psykologiset
eivätkä symboliset eleet. Viljelijöillä on
hätä, tuet alenevat, tuotantokustannukset kasvavat
ja markkinoilta saatava hinta alenee. Eihän semmoisessa ilmapiirissä ja
tilanteessa pystytä toimimaan. Tämän
vuoksi niiden toimien, joita tehdään niin Euroopan
unionin tasolla kuin kansallisesti, pitää olla
oikeasti vaikuttavia, ei näennäisiä,
ei psykologisia eikä symbolisia, koska ei sillä kukaan
elä, ei sillä yritystoimintaa pyöritetä ja
velkoja makseta ja perhettä elätetä,
vaan sillä, että se toiminta on kannattavaa. Siksi
nämä toimet pitää mitoittaa
niin, että se kannattavuus myöskin on mahdollista
säilyttää.
Yleiskeskustelu pääluokasta 30 päättyi.