Paavo Arhinmäki /vas:
Arvoisa puhemies! Tuloerojen kasvun vastainen taistelu, köyhyyden
vastainen taistelu on taistelua tasa-arvon puolesta. Myös
koulutuksen tasa-arvon puolesta työtä tekeminen
on äärimäisen tärkeätä suomalaiselle
yhteiskunnalle.
Suomalainen peruskoulu on saanut erinomaisia tuloksia kansainvälisissä tutkimuksissa.
Se on tärkeimpiä ellei tärkein tasa-arvoittava
tekijä suomalaisessa yhteiskunnassa. Ongelmia toki on ollut.
Luokat ovat liian suuria, tukiopetusta ei saa riittävästi,
ja kouluviihtyisyys on ollut heikolla tasolla.
Te, ministeri Virkkunen, olette ajanut eteenpäin peruskoulun
tuntijakouudistusta. Te yrititte romuttaa tämän
kansainvälisesti huomiota saaneen tasa-arvoisen peruskoulun
lisäämällä epätasa-arvoista
valinnaisuutta. Te ette puolustanut kouluviihtyisyyttä parantamalla
taide- ja taitoaineiden opetusta kouluissa. Vasta tulleen tiedon mukaan
tämä teidän esityksenne on kaatunut, mikä on
hyvä asia koulutuksellisen tasa-arvon kannalta. (Puhemies:
Minuutti!)
Miten kommentoitte tätä, että teidän
yrityksenne heikentää peruskoulua kariutui?
Opetusministeri Henna Virkkunen
Arvoisa puhemies! Pidän luonnollisesti sitä hyvin
valitettavana, että tuo uudistus kariutui. Toisin kuin ed.
Arhinmäki väitti, tuo esitys piti sisällään
nimenomaan paljon perusopetuksen tasa-arvoa edistäviä elementtejä,
joita olivat muun muassa se, että minimituntimäärää olisi
nostettu. Tällä hetkellähän
lasten välillä on erittäin suuria eroja koulusta
ja kunnasta riippuen, paljonko kunta antaa opetusta, jopa 500 tuntia
perusopetuksen aikana. Tuota eroa olisi kurottu umpeen. Samoin olisi
lisätty lasten tasa-arvoisia mahdollisuuksia valita kieliopintoja.
Tällä hetkellä jopa puolet kunnista ei
tarjoa vapaaehtoisia kieliopintoja lainkaan. Pääosa
kunnista ei tarjoa mitään muuta vaihtoehtoa kuin
englantia pitkäksi kieleksi. Pidän muun muassa
näitä erittäin tärkeinä kysymyksinä koulutuksellisen
tasa-arvon kannalta.
Myös lasten hyvinvointia olisi edistänyt se, että liikuntatuntien
määrää olisi kyetty lisäämään
ja samalla lisäämään myös
taito- ja taideaineiden asemaa, koska sillä on erittäin
suuri merkitys lasten hyvinvoinnin ja kouluviihtyvyyden kannalta.
Paavo Arhinmäki /vas:
Arvoisa puhemies! Kokoomuksen koulutuksellisen tasa-arvon käsitys
kyllä eroaa selvästi enemmistön eduskunnassakin
ja Suomen kansasta näkemyksestä.
Mutta valitettavasti te olette onnistunut, ministeri Virkkunen,
ajamaan täällä läpi jo yhden koulutuksellista
tasa-arvoa heikentävän lain, jota vasemmisto vastusti,
nimittäin yliopistolain uudistamisen. Me totesimme silloin,
kun lakia oltiin tekemässä, että se tulee
heikentämään työntekijöiden
asemaa, lisäämään ulkopuolisten
yritysten valtaa yliopistoissa ja avaamaan mahdollisuuden lukukausimaksuille.
Te kokoomuslaisena opetusministerinä, ministeri Virkkunen,
kehuitte yliopistolakia parhaaksi, mitä yliopistoille tapahtuu
niiden perustamisen jälkeen, ja tukea saitte keskustalta,
vihreiltä ja Rkp:ltä. Nyt Professoriliiton ja
Tieteentekijöiden liiton viime viikolla julkistaman tutkimuksen
mukaan vain joka kymmenes yliopistojen työntekijä on
sitä mieltä, että uudistus oli onnistunut.
Selvästi yli puolet pitää sitä epäonnistuneena.
Nyt kysynkin teiltä, ministeri Virkkunen:
Miten kommentoitte tämän tutkimuksen tulosta?
Myönnättekö, että hallitus epäonnistui
pahoin yliopistolakiuudistuksessa?
Opetusministeri Henna Virkkunen
Arvoisa puhemies! Yliopistolaki ei suinkaan ole heikentänyt
koulutuksellista tasa-arvoa. Juuri muutama viikko sitten kanadalainen
tutkimuslaitos arvioi maailmanlaajuisesti nuorten mahdollisuuksia
päästä korkeakoulutukseen eri maissa,
ja Suomi todettiin tässä maailman tasa-arvoisimmaksi
maaksi. Meillä suomalaisilla on mahdollisuus omasta syntyperästä,
varallisuudesta, asuinpaikasta riippumatta kouluttautua niin pitkälle kuin
haluja on. Se johtuu siitä, että meillä opiskelu
on maksutonta ja kaikille on mahdollista saada opintososiaalisia
etuja. (Ed. Arhinmäki: Miten ne tutkimustulokset?)
Sen sijaan nuo tulokset, joihin ed. Arhinmäki viittasi
yliopistojen henkilöstön osalta, ovat erittäin
huolestuttavia. Sinänsähän henkilöstö totesi, että yliopistolaki
ei sinänsä ole se ongelma, vaan lain toimeenpano
yliopistoissa. Tämä vuosi on ollut erittäin
suurta muutoksien aikaa kaikille yliopistoille, ja on tärkeää,
että ne kiinnittävät vakavasti huomiota
omaan johtamiseensa ja siihen, että nyt yliopistot ovat
itse työnantajia. On tärkeää ottaa
myös henkilöstöhallinnossa sellainen ote,
että siellä henkilöstöä kuullaan
ja annetaan riittävästi tietoa (Puhemies: Minuutti!)
näiden kaikkien muutosten keskellä.
Kari Uotila /vas:
Arvoisa puhemies! Ministeri Virkkunen, todella yritätte
kehua kaatunutta tuntijakouudistusta sillä, että se
olisi parantanut taito- ja taideaineiden asemaa. Monet asiantuntijat
ovat todenneet, että se valinnaisuus, jonka lisäämiseen
te vetoatte, olisi jäänyt näennäiseksi. Jotta
esimerkiksi käsityö, tekninen työ, taide-
ja taitoaineet olisivat voineet toteutua, (Ed. Nordman: Ja liikunta!)
olisi tarvittu tosi suuria kouluja, jotta olisi voitu muodostaa
opettajille sellaisia kokonaisuuksia, että tätä alaa
olisi pystytty opettamaan. Se olisi ollut näennäistä,
se valinnaisuuden lisääminen.
Miten te voitte perustella vastoin kaikkien asiantuntijoiden
käsitystä, että taide- ja taitoaineiden
osuus olisi vahvistunut ja esimerkiksi käsityö ja
tekninen työ olisivat vahvistuneet?
Opetusministeri Henna Virkkunen
Arvoisa puhemies! Ed. Arhinmäen ja ed. Uotilan puheenvuoroissa
tulee juuri oivallisesti esiin se, kuinka eri tavalla valinnaisuudesta
ajatellaan. Toisaalta ed. Arhinmäki kritisoi sitä,
että valinnaisuutta olisi tuotu liikaa, ja ed. Uotila taas
esittää, että tämä olisi
ollut näennäisvalinnaisuutta, sitä ei
olisikaan ollut tarpeeksi.
Mutta sinänsä se hallituksen ehdotus, jota
hallitus olisi käsitellyt, jonka itse olin rakentanut, luonnollisesti
muotoutui työryhmän työstä ja
siitä tulleen lausuntokierroksen palautteen pohjalta sekä eri
hallitusryhmien näkemyksistä. Muun muassa juuri
tuo suuri valinnaisuuden varaan jättäminen taito-
ja taideaineiden kesken oli se, joka huolestutti alan opettajia,
ja tämän osalta esityksessä oli kyllä muutos,
eli enemmän oli kaikille yhteistä taito- ja taideaineosuutta.
Raija Vahasalo /kok:
Arvoisa puhemies! Maailma muuttuu jatkuvasti. Teknologiakehitys on
valtaisaa, ja meidän peruskoulumme laatu ei ole suinkaan
itsestään selvää, vaan sitä tulee
kehittää jatkuvasti, koska tämän
päivän 7-vuotias on vielä työelämässä 2060-luvulla
ja peruskoulun pitää tuottaa sitä tulevaisuuden
osaamista nyt jo tänä päivänä.
Oli huono asia, että tämä tuntijakouudistus
näin kaatui, ja olisinkin kysynyt ministeri Virkkuselta,
miten tästä nyt eteenpäin, miten voidaan
uuden ajan kansalaisen taitoja nyt opettaa, miten käy maamme
kilpailukyvyn. Peruskoulu on se tärkeä vaihe,
joka luo perustan sille, mitä voidaan opettaa
toisella asteella ja mitä voidaan opettaa sitten korkeakouluasteella. Tämä koko
koulutusjärjestelmä on kokonaisuus, jonka osat
vaikuttavat toinen toisiinsa.
Opetusministeri Henna Virkkunen
Arvoisa puhemies! Uskon, että itse asiassa kaikki tässä salissa
ehkä jopa ovat samaa mieltä siitä, että perusopetus
on suomalaisen tulevaisuuden ja hyvinvoinnin kivijalka. Siellä lasten
on tärkeä saada asuinpaikasta riippumatta ne tiedot
ja taidot, jotka ovat tarpeellisia tulevaisuuden jatko-opinnoille
ja työelämässä menestymiselle
ja oman elämän rakentamiselle.
Yhtä tärkeää kuin se, että perusopetuksessa opitaan
tulevaisuuden kannalta tarpeelliset tiedot ja taidot, on mielestäni
se, että peruskoulu tuottaa kaikille hyvän itsetunnon,
kannustaa käyttämään omia kykyjään
ja ennen kaikkea tuo sellaisen oppimisen ilon ja motivaation, joka kantaa
sinne jatko-opintoihin ja läpi elämän.
On totta, että meillä on paljon myös
uudistettavaa opetuksessa. Se oli sinänsä myös
tämän muutama viikko sitten julkistetun Pisa-tutkimuksen
tutkijoiden johtopäätös Suomessa. Heidän johtopäätöksensähän
oli se, että rohkeutta perusopetuksen uudistamiseen. (Ed.
Zyskowicz: Kepu on paniikissa!) On tärkeää suunnata
tulevaisuuteen katsetta ja arvioida, minkä tyyppisiä tietoja ja
taitoja tulevaisuudessa tarvitaan.
Håkan Nordman /r:
Arvoisa puhemies, värderade talman! Harmittaa suuresti,
että tuntijakouudistus kaadetaan, ja ajattelen nyt hyötyliikuntaa.
Varsin laajasti on nyt ymmärretty, että pitää tukea
lisää liikuntaa ja nimenomaan kouluissa ikärakennetta
ajatellen, terveyseroja ajatellen ja työelämän
vaatimuksia tulevaisuudessa. On varsin suurista arvoista kyse, ja
on nyt yritettävä edelleen päästä parempaan,
terveellisempään ratkaisuun, mitä koululiikuntaan
tulee, ja nopeastikin.
Opetusministeri Henna Virkkunen
Arvoisa puhemies! On aivan totta, että viime vuosina on
tehty hyvin paljon työtä sen eteen, että voitaisiin
lisätä koulupäivään
lasten liikuntaa kaiken kaikkiaan, ja tässä tärkeässä roolissa
ovat muun muassa välitunnit. Lapset ovat välitunnilla
viisi tuntia viikossa eli pitempään kuin millään
yksittäisellä oppitunnilla. On tärkeää,
että koulujen pihoja uudistettaisiin niin, että ne
mahdollistaisivat liikkumisen välitunnilla, pelaamisen,
leikkimisen, ja myös koulumatka suunniteltaisiin niin turvalliseksi,
että lapset voisivat muutaman kilometrin matkan liikkua
pyörällä tai jalan eikä vanhempien
pitäisi sen vuoksi tuoda autolla lapsia kouluun, että katsotaan,
että matka on niin vaarallinen.
Mutta tärkeässä roolissa on ilman
muuta koulujen kerhotoiminta myös, joka on käynnistetty tällä hallituskaudella
uudelleen. Mutta näistä huolimatta olen ed. Nordmanin
kanssa samaa mieltä, että olisi tärkeää myös
näitä varsinaisia liikuntatunteja lisätä.
Niitähän on viime vuosikymmenillä vähennetty,
ja kuitenkin samaan aikaan myös arkiliikunta on vähentynyt,
ja tällä on erittäin iso kansanterveydellinen
merkitys. Tiedämme, että nuorena opittu liikuntatottumus
säilyy parhaiten läpi elämän.
Tuomo Puumala /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Kyllähän on aika vaikea
ajatella sillä tavalla, että se lisäisi
tasa-arvoa, jos alakoulusta laitettaisiin nuoret uraputkeen. Siis
aika vaikea on ajatella reipasta valinnaisuuden lisäämistä jo
alakoulussa, edelleen jatkuen yläkoulussa, mitä te tässä esititte.
Kyllä keskustan näkemyksen mukaan heikoimpia on
pakko koulussa puolustaa. Me olimme rakentamassa tasa-arvoista ja
tasavertaista peruskoulua, eikä meidän hallituskaudellamme
voi lähteä sellaista järjestelmää purkamaan.
Kyllä se vain yksinkertaisesti on näin. Edelleen
sitten on myöskin niin, että jos tekee uudistuksia,
niin niihin täytyy olla rahoitus. Tässä uudistuksessa
tällaista rahoitusta ei ollut pystytty osoittamaan. Se
oli myöskin meille ylitsepääsemätön
este.
Mutta meillä on, ministeri, halu taito- ja taideaineita
lisätä. Se on kirjattu myöskin hallitusohjelmaan,
nimenomaan tämä kohta. Nyt kysynkin: Voisitteko
asetuksella muuttaa ja viedä tätä asiaa
eteenpäin, koska se on meidän tahtotilamme
ja vilpitön toiveemme?
Opetusministeri Henna Virkkunen
Arvoisa puhemies! Sinänsä ed. Puumalan käsitys
siitä, että hallitus olisi viemässä lapsia
uraputkeen alakoulussa, ei pidä paikkansa. Tuossa esityksessä, jonka
olin valmistellut, olisi valinnaisuutta lisätty neljällä vuosiviikkotunnilla
eli käytännössä yksi tunti lisää neljänä kouluvuonna.
En näe, että se olisi ollut radikaali muutos,
vaan se olisi ollut nimenomaan koulujen itsensäkin toivoma
muutos. (Ed. Zyskowicz: Se oli kepulle liikaa!) Nyt nähdään,
että tällä hetkellä tuota liikkumavaraa on
liian vähän.
Sinänsä on tarpeellista, että jonkin
verran on myös siellä koulutasolla tätä liikkumavaraa,
että muun muassa musiikkiluokkia ja tämän
tyyppisiä painotuksia voidaan toteuttaa, joita pidetään hyvin
tärkeinä ja arvostetaan. Sinänsä en
pidä perusteltuna sitä, että pelkästään
taito- ja taideaineiden osiolta tehtäisiin muutoksia, koska
aina näiden tuntimäärän lisääminen
joka tapauksessa vaikuttaa kaikkiin muihin oppiaineisiin vähentävästi,
eli se vaikuttaa koko tuntijakokehikkoon, ja ellemme nosta minimituntimäärää,
niin liikkumavaraa ei myöskään kovin
paljon tuolla tuntijakotaulukon sisällä ole.
Näitä uudistuksia on syytä tehdä hyvin
pitkäjänteisesti, (Puhemies: Minuutti!) koska
tämä käynnistää myös
luonnollisesti pitkän suunnittelutyön kunnissa,
ja sen johdosta on tärkeää, että tehdään
kerralla sitten sellainen uudistus, jonka varassa voidaan 2020-luvulle
saakka mennä.
Tuula Peltonen /sd:
Arvoisa puhemies! Tuntijakouudistus ei todellakaan ole saanut
hyväksyntää oikein millään
taholla, vaan muun muassa kaikki opetusalan asiantuntijat ja muutkin
tahot ovat jättäneet esitykseen eriävät
lausunnot. Uudistus tällaisena tulisi todellakin jakamaan kuntia
ja lapsia eriarvoiseen asemaan, koska kunnilla on hyvin erilaiset
tilanteet pystyä järjestämään
opetus näin suuren valinnaisuuden kanssa. Te olette myös
valmis valinnaisuutta lisäämään yhteisten
perusopintojen vähentämisellä muun muassa äidinkielestä,
vaikka juuri olemme saaneet tiedon, että suomalaiset ovat
tippuneet äidinkielessä, lukutaidossa, Pisa-tutkimuksessa.
Oletteko edelleen todella tämän esityksen
takana ja valmis tuhoamaan suomalaisen perusopetuksen tällä esityksellä?
Opetusministeri Henna Virkkunen
Arvoisa puhemies! Työryhmän, johon ed. Peltonen
itse kuului, kesällä valmistelema raportti todella
sai lausuntokierroksella paljon myös kritiikkiä,
ja tuo lausuntokierroksen palaute oli luonnollisesti huomioon otettu
ja sen pohjalta muokattu esitystä. Muun muassa äidinkielen
tunteja ei ollut vähennetty tuossa esityksessä.
Sen sijaan tuo, mitä ed. Peltonen esittää,
että tämä olisi ajanut kunnat eriarvoiseen
asemaan, koska niillä ei ole samanlaista mahdollisuutta tarjota
lapsille opetusta, mielestäni ei ole oikea tapa lähestyä perusopetusta.
Itse pidän hyvin tärkeänä sitä,
että lapsilla asuinpaikasta riippumatta on mahdollisuus
saada tasa-arvoinen, hyvälaatuinen perusopetus ja että lapset
ja vanhemmat voivat luottaa siihen, että omasta lähikoulusta
saa maailman parasta opetusta. Tämän varaan haluan
suomalaista perusopetusta myös jatkossa rakentaa.
Paavo Arhinmäki /vas:
Arvoisa puhemies! Elinkeinoelämän keskusliitto
ajaa lukukausimaksuja yliopistoihin. Teknologiateollisuus esittää yliopistojen,
korkeakoulujen ja ammattikorkeakoulujen määrän
puolittamista. Elinkeinoelämä on se, joka pyörittää kokoomuksen
ja opetusministeri Virkkusen koulutuspolitiikkaa.
Tämä peruskoulun tuntijakoesitys olisi merkinnyt
muun muassa piilotasokurssien tuomista peruskouluun, sitä,
että kaikki koululaiset eivät olisi enää yhtenäisessä,
yhtäläisessä peruskoulussa, samoissa
luokissa opiskelleet, vaan heidät olisi varhaisessa vaiheessa
jaettu taustan perusteella hyviin ja huonoihin oppilaisiin. Kun
te sanoitte, että tämä olisi tuonut lisää tasa-arvoa,
niin ketkä ovat, ministeri Virkkunen, ne tahot, jotka vastustavat
koulutuksellista tasa-arvoa suomalaisessa yhteiskunnassa? Ketkä tämän
kaatoivat? Kumpi on teille tärkeämpää:
oppilaiden tasa-arvo vai Elinkeinoelämän keskusliiton
näkemykset koulutuspolitiikasta?
Opetusministeri Henna Virkkunen
Arvoisa puhemies! Jo tässä keskustelussa on
käynyt esiin se, että täälläkin
henkilöillä on hyvin erilaisia käsityksiä siitä,
mitä on koulutuksellinen tasa-arvo. Te muun muassa vetositte
siihen, että kaikkien pitäisi opiskella yhtenäisessä luokassa, samoissa
ryhmissä koko perusopetuksen ajan, kun taas ed. Uotila
esitti, että pitäisi olla mahdollisuutta enemmän
myös valita mieleisiään aineita. Itse
pidän hyvänä sitä, että kaikilla
on tietty perustaso, tietyt tiedot ja taidot, oppiaineet, joita opiskellaan,
mutta sen lisäksi on hyvä, että voi myös
oman mielenkiintonsa mukaan jonkin verran valita varsinkin yläkouluvaiheessa
niitä aineita, joihin erityisesti haluaa paneutua ja keskittyä.
Meillä Suomessa lähdetään
siitä, että jokaiselle on tarjottava omien kykyjensä ja
tarpeidensa mukaista opetusta. Itse katson, että jokaisella lapsella
on tiettyjä vahvuuksia, joissa on opettajan pystyttävä häntä kannustamaan
eteenpäin ja rohkaisemaan eteenpäin, antamaan
vaativampia tehtäviä, mutta kaikilla, myös
lahjakkailla oppilailla on niitä puolia, joissa on enemmän
tuen tarvetta, ja tässä opettajan rooli on erittäin
tärkeä, että pystyy tunnistamaan, (Puhemies:
Minuutti!) antamaan tukea ja rohkaisemaan oikeassa vaiheessa. Tämän
johdosta on hyvin tärkeätä, että opetusryhmät
eivät ole liian suuria vaan että opettajalla on
riittävästi aikaa kaikille oppilaille, ja tätähän
hallitus on erityisrahoituksella ollut varmistamassa viime vuosien
aikana ja tulee jatkamaan myös ensi vuonna.