5) Hallituksen esitys laiksi taiteilijaprofessorin viroista ja
valtion taiteilija-apurahoista annetun lain väliaikaisesta
muuttamisesta annetun lain voimaantulosäännöksen muuttamisesta
Matti Saarinen /sd:
Arvoisa rouva puhemies! (Hälinää — Puhemies
koputtaa) En pyytänyt puheenvuoroa hiljentääkseni
salia vaan kiinnittääkseni vakavaa huomiota Suomen
markkinoilla toimivien rahapeliyhtiöiden toimintaedellytysten
turvaamiseen. Päiväjärjestyksen kohdissa
4), 5), 6) ja 7) on sellaisia elementtejä, jotka pahimmillaan
johtavat siihen, että Fintoton, Raha-automaattiyhdistyksen
ja Veikkaus Oy:n toimintaedellytykset tulevat vaarantumaan sen vuoksi,
että yksityiset kilpailevat yhtiöt alkavat väittää,
että näiden yhtiöiden voittovaroja ei
käytetä yleishyödyllisiin tarkoituksiin,
mihin näitten yhtiöitten monopoliasema koko EU:ssa
perustuu. Sen vuoksi halusin tämän puheenvuoroni käyttää,
että ei kannattaisi riskeerata näitten mainioitten
rahapeliyhtiöitten toimintaa tällaisilla pikkuseikoilla,
jotka antavat kilpailijoille mahdollisuuden lähteä murentamaan
monopolien asemaa.
En tässä yhteydessä puhu pitempään.
Olen tästä puhunut täällä aika
monta kertaa ja aion puhua niin pitkään, kunnes
tämä asia oikenee, jos on tarve lakeja muuttaa,
koska nämä ovat vuotuisia, vähän
kuin rutiininomaisia. Nämä ovat jatkuvasti poikkeuksia.
Se on siinäkin mielessä huonoa hallintoa. Täytyy
tehdä pysyvät normit, jos on tarkoitus jatkossa
näin toimia. Mutta sitä pidän epäviisaana
ja toivon, että pikkuhiljaa päästäisiin
tällaisesta käytännöstä eroon
ja hyvät asiat hoidetaan budjettirahoituksella
ja yleishyödylliset tarkoitukset rahapeliyhtiöitten
voittovaroilla.
Kaarina Dromberg /kok:
Arvoisa puhemies! Tietenkin voin allekirjoittaa hyvin pitkälti ed.
Saarisen ajatukset ja kommentit. Mutta kun arpajaislakia säädettiin
ja se hyväksyttiin täällä, niin
tässähän ollaan edistymässä sikäli,
että kirjastojen määrärahat
ovat vuodesta 2003 siirtymässä budjettiin, minne
ne todellisuudessa kuuluvat. Toisin sanoen siinä ed. Saarinen
on oikeassa, että siinä tulolähteessä,
mikä näihin rahoituksena nyt tarvitaan, on tietenkin
riskitekijät, ja tulisi päästä normaaliin
budjettikäytäntöön.
Mirja Ryynänen /kesk:
Arvoisa puhemies! Voiko tässä kohdassa puhua
myöskin asiakohdasta 7)?
Ensimmäinen varapuhemies:
Kyllä voi puhua.
Arvoisa puhemies! Myöskin kohta 7), joka koskee kirjastolain
muutosta ja kirjastomäärärahoja, on esitys,
joka lienee tässä tilanteessa pakko hyväksyä.
Haluan korostaa sitä, että koko eduskunnan ilmaiseman
tahdon mukaisesti on todella edettävä niin, että kirjastot
kansalaisten peruspalveluna rahoitetaan lakisääteisestä budjetista
eikä veikkausvoittovaroista.
Haluaisin tässä yhteydessä vakavasti
muistuttaa siitä rahoituskriisistä, joka itse
asiassa uhkaa Suomen hyvin maineikasta kirjastolaitosta. Tällä hetkellähän
koko kirjastojen rahoitus on todella pahasti jälkeenjäänyttä,
vaikka sitä osaamista ja sitä potentiaalia juuri
tässä tilanteessa tarvittaisiin ehkä enemmän
kuin koskaan tietoyhteiskunnan rakentamisessa ja elämänikäisen
oppimisen tukena.
Opetusministeriön asettama kirjastopoliittinen työryhmä totesi,
että ilman noin 500 miljoonan markan lisäystä vuoteen
2004 mennessä koko suomalainen kirjastojärjestelmä on
tavallaan vaarassa kuihtua ja tiedollinen ja kulttuurinen tasa-arvo
vaarantuu. Nythän kirjastot joutuvat teknistä ja
muuta verkkoaineistoa kootessaan, kehitystyötä tehdessään
ja sitä materiaalia hankkiessaan laiminlyömään
hyvin pitkälti perinteisen aineiston hankintaa.
Kohtalokkainta tulevaisuuden kannalta voi olla se, että supistukset
kirjastohenkilöstössä, sekä määrässä että ammatillisessa
tasossa, vaikuttavat tulevaisuuteen todella heikentävästi. Suurena
syynä on myöskin kirjastoalan heikko palkkaus,
joka saa ammattihenkilöitä hakeutumaan kaupalliselle
alalle. Tällä tavalla tämä ammattitaito
katoaa kirjastoista, kun sitä juuri nyt kovasti tarvittaisiin.
Ensimmäinen varapuhemies:
Totean, että tässä yhteydessä sallitaan
keskustelu myöskin päiväjärjestyksen
asioista 6) ja 7).
(Hälinää) Seuraava puheenvuoro on
ed. Tiusasella, mutta sitä ennen vielä kerran
vetoan edustajiin (Puhemies koputtaa).
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa rouva puhemies! Ed. Saarinen nosti
tärkeän asian esille ja samoin ed. Ryynäsen
puheenvuoro käsitteli samaa: me käytämme
Suomessa rahapelimonopolien tuottoa tavalla, joka voi
tulla varsin hankalalla tavalla eteen Euroopan unionin päättäessä monopolien
jatkumisesta.
Tämä ei koske ainoastaan kirjastoa tai muita sivistystoimen
kohteita. Myös sosiaali- ja terveyspuolella on pyritty
kuntien toimesta yhä enemmän siirtämään
tehtäviä kolmannelle sektorille juuri sen takia,
että siellä voidaan saada tukea Raha-automaattiyhdistykseltä ja
vastaavista lähteistä. Myös tällaiseen
toimintaan kannattaa suhtautua etukäteen sillä tavalla
ennakoivasti, ettei siitä myös tule uusi ongelma,
koska on uhkana, että kunta siirtää varsinaisia
tehtäviään nimenomaan kolmannelle sektorille
sillä tavalla, että siitä voi tulla kiistanalainen
tilanne. Muutoinhan kolmannen sektorin rooli on hyvin tärkeä ja
sitä tulee painottaa ja vahvistaa.
Matti Saarinen /sd:
Arvoisa rouva puhemies! Totean, että ensinnäkin
kirjastojen resurssit on turvattava, etten tulisi väärin
ymmärretyksi. Toiseksi täytyy kehua edustajakollegoja. Eduskunta
on pitkään edunsaajien kannalta, jotka tässä ovat
tiede, taide, nuorisotyö ja liikuntakasvatus, linjannut
ponsillaan ja pienillä määrärahalisäyksilläkin
erittäin hyvin, viimeksi upeasti arpajaislakia käsitellessään,
kiitos sivistysvaliokunnan ja sivistys- ja tiedejaoston.
Tässä mielessä eduskunta voi todella
kulkea ikään kuin rinta rottingilla. Kestää mennä mihin
tahansa tilaisuuteen ja todeta, että sinänsä hyviä hallituksen
esityksiä eduskunta on vielä entisestään
jalostanut ja parantanut.
Sen vuoksi lausuin tämän huoleni, että suomalaiset
monopoliyhtiöt, jotka rahapelitoimijoina toimivat, voisivat
jatkossakin saada hyvät toimintaedellytykset siten, että kun
me kaikki pelaamme näitten yhtiöitten pelejä,
toivottavasti entistäkin enemmän, niin voisimme
olla varmoja siitä, että voitamme tai emme peleissä,
suomalainen voittaa aina.
Kaarina Dromberg /kok:
Arvoisa puhemies! Haluan ottaa ne kiitokset vastaan sen työn puolesta,
mitä me olemme sivistysvaliokunnassa tehneet, että on
toteutumassa myöskin tällä puolella uusjako
niin, että urheilu ja liikunta tulevat saamaan lisää määrärahoja
ja myöskin nuorisotoimi sen jälkeen, kun kirjastomäärärahat
on asteittain siirretty. Toimintalaajuutta ja -vahvuutta tulee huomattavasti
näille alueille, joille on haluttukin. Mutta todellakin
olen samaa mieltä kuin ed. Ryynänen siitä,
että kirjastolle tulee turvata ne määrärahat,
jotka Kirjastopoliittisen ohjelman mukaan ovat 500 miljoonaa sen
lisäksi, että ne 500 miljoonaa siirretään
takaisin budjetin puolelle, joka se tarve on.
Totuus on myös se, että ne leikkaukset, jotka aikanaan
90-luvulla tehtiin, on nyt palautettu takaisin myöskin
kirjastoille. Projektiluontoisesti on myöskin suunnattu
määrärahoja tiettyihin kirjaston tarpeisiin.
Kirjastolaitoksen kehittäminen on koko kansan edun mukaista,
koska kirjaston tehtävät tietoyhteiskunnassa ja
materiaalimäärä, jota siellä tarvitaan,
tulevat huomattavasti laajentumaan. Ajantasaistaminen on erittäin
tärkeätä ja myöskin se, että kohdennetaan
resursseja nuorten ja lasten lukuharrastuksiin ja sitä kautta myöskin
sivistykselliseen vahvuuteen maamme kannalta.
Pia Viitanen /sd:
Arvoisa rouva puhemies! Ed. Saarinen avasi keskustelun tärkeästä asiasta, josta
eduskunnassa on jo vuosia paljon puhuttu. Myös omalta osaltani
totean mielihyvän sen suhteen, että arpajaislain
myötä pääsemme vihdoinkin siihen
tavoitteeseen, että nuoriso-, liikunta- ja kulttuurirahat
saavat lisää täydennystä ja
kirjastot siirtyvät sinne, minne ne kuuluvat, eli budjettivaroihin.
Oikeastaan ed. Ryynäsen puheenvuoro kirjastojen puolesta
sai minut pyytämään tämän
puheenvuoron. Haluan vahvistaa tätä sanomaa ja puhua
myös osaltani aivan yhtä lämpöisesti
kuin edustajat Ryynänen ja Dromberg edellä kirjastojen
puolesta. Olen myös kantanut huolta siitä, että kun
puhutaan tietoyhteiskunnasta ja siitä, miten tasa-arvo
siinä toteutuu, aivan olennaisia tekijöitä ovat
silloin kirjastot, toisaalta siinä, kuinka tavallinen ihminen
pääsee käsiksi vaikka nettiyhteyksiin,
tietotekniikkaan, mutta myös lukuharrastuksen ja perinteisen
kirjan kannalta kirjastoilla on todella tärkeä tehtävä.
Hymyilin itsekseni, kun luin, että kun Harry Potter -elokuva on
tulossa ensi-iltaan, ehkäpä Harry Potter -kirjat
pitkästä aikaa ovat sellaisia, jotka saavat lapset
ja nuoret uudestaan kirjan ääreen lukemaan. Se
on mielettömän tärkeä asia.
Juuri senkin takia meidän täytyy ottaa tosissamme
tämä kirjastopoliittinen ohjelma, koska
nythän kaupungeissa ja kunnissa on tapahtunut niin, että voimavarat ovat
juuri kirjapuolelta niukentuneet sen vuoksi, että on jouduttu
tekemään sinänsä tarpeellisia atk-hankintoja
ja muita.
Tässä yhteydessä haluan myös
muistuttaa siitä, että myös kunnilla
on tässä iso vastuu. Sekä valtion että kuntien
on tunnettava vastuunsa kirjastojen kehittämisessä.
Risto Kuisma /rem:
Arvoisa puhemies! Täällä on moni
edustaja, erikoisesti ed. Saarinen, sanonut sen, minkä itsekin
haluan sanoa, että toivottavasti loppuu tämä jokavuotinen
keskustelu ja päivittely siitä, miten vastoin
eduskunnan tahtoa määrärahoja käytetään.
Täällähän moni uskoo ja itsekin
uskon, että arpajaislain mukana tämä asia
muuttuu. Tietysti sekin on laki, josta voidaan taas poiketa. Toivottavasti
näin ei tehdä. Minusta asia on tässä tärkeä,
mutta myöskin eduskunnan arvovallan kannalta on huono,
että joka vuosi käydään samoja
keskusteluja, jotka eivät johda kuitenkaan tulokseen. Eduskunta
aina vuosi kerrallaan antaa periksi. Toivottavasti se loppuu.
Itse kirjastojen osalta voin yhtyä niihin mielipiteisiin,
jotka korostavat kirjastojen tärkeyttä. Ehkä pitäisi
myös, kun yhteiskunnan varat ovat rajallisia, miettiä kirjaston
perustehtävää eli sivistyksen ja kulttuurin
viemistä eteenpäin ja ehkä harkita, pitääkö kirjastoista
tehdä yleisiä viihdekeskuksia, mikä joissakin
kunnissa on suuntauksena ja mistä moni ilman muuta ajattelee,
että kirjastolla on myös se tehtävä.
Siitä voisi keskustella. Kyllä viihdettäkin
tarvitaan, mutta ei sillä tavalla, että kirjastojen
perustehtävä, sivistyksen ja kulttuurin levittäminen,
siitä vaarantuu.
Matti Saarinen /sd:
Arvoisa rouva puhemies! Vielä aivan lyhyesti: Tässähän
on kysymys siitä, että me tavoittelemme paluuta
normaaliin tilanteeseen, perinteiseen tilanteeseen. 90-luvun puolivälissä hyvin
nopeassa rytmissä hallitus keksi leikata Veikkaus Oy:n
hyvin kehittyneestä tuloksesta lakisääteisten
peruspalvelujen puolelle — esimerkiksi kirjasto on lakisääteinen peruspalvelu — rahoituspohjaa,
ja laman aikana tämä oli johonkin mittaan asti
hyväksyttävissä. Mutta jatkuva poikkeuksellinen
menettely ei ole enää hyväksyttävissä,
ja paluu normaaliin tapahtuu siis erittäin pitkän
siirtymäkauden aikana, kun se peilataan arpajaislain kautta
vuoden 2003 alusta kymmenen vuoden aikana tasasuurina erinä.
Tässä on todella huomattavan pitkä paluu normaaliin
tilanteeseen. Tähän poikkeukselliseen tilanteeseen
heittäydyttiin hyvin nopeasti, joten nämä etenemissuunnat
eivät ole missään suhteessa käytettyyn
aikaan. Kuitenkin tämä läpimurto sivistysvaliokunnassa
ja arpajaislain käsittelyssä eduskunnassa on ollut
niin merkittävä, että sitä ei
ole moittiminen, päinvastoin kehuminen, ja se on eduskunnan
ansiota.
Mirja Ryynänen /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Kun ed. Viitanen otti esille sen, että kunnilla
on myös tässä iso vastuu, olen aivan
samaa mieltä. Varmasti monissa kunnissa tärkeysjärjestystä pitäisi
miettiä toisella tavalla. Mutta haluan muistuttaa tässä myöskin kuntatalouden
tilasta ja kuntien eriarvoisesta taloudellisesta asemasta, joka
johtaa myöskin kirjastolaitoksessa hyvin eriarvoisiin tilanteisiin. Kyllä kunnalliset
päättäjät ovat aika usein puun ja
kuoren välissä, kun näitä asioita
pannaan tärkeysjärjestykseen; tässä on
se ongelma.
Ed. Kuismalle vielä, että kirjastoista ei
pidä tehdä yleisiä viihdekeskuksia, ei
varmastikaan näin, mutta niistä voidaan kyllä tehdä alueellisia kulttuurikeskuksia.
Minusta on tavattoman tärkeää ja hienoa
se kehitys, jota monilla paikkakunnilla on ollutkin, että kirjastot,
paitsi että ne tarjoavat itse ensinnäkin hyvin
monipuolista aineistoa, voivat myöskin alueellaan toimia
tavallaan kulttuurikeskuksina ja järjestää hyvin
monenlaisia kulttuuritilaisuuksia.
Anne Huotari /vas:
Arvoisa puhemies! Tietysti me kaikki kannamme huolta siitä,
että kirjastojen voimavarat riittävät,
mutta ehkä pitäisi tehdä kuitenkin niin,
että seuraavissa hallitusneuvotteluissa, ketkä siellä sitten
ovatkin, vielä kirjataan hallitusohjelmaan, että tämä asia
hoidetaan. Silloin tuleva hallituskin sen varmasti hoitaa siinä aikataulussa
kuin hyväksi katsoo. Kymmenen vuoden siirtymäaika
tuntuu kohtuuttoman pitkältä, kun muistaa, että melkein
yhtä pitkä aika tästä asiasta
on tässä talossa jo keskusteltu.
Haluaisin vielä puuttua keskusteluun siitä, mikä on
kulttuuria ja mikä viihdettä ja mikä on kirjaston
tehtävä. Mielestäni kulttuuria pitää katsoa
hyvin laajana, enkä näe viihdettäkään
mitenkään ongelmallisena kirjastolle, jos se sopii
hyvin siihen kuvaan. Kirjaston tehtävähän
on nimenomaan tuottaa peruspalveluja myös niille ihmisille,
joille ei ole mahdollista ostaa esimerkiksi lippuja elokuvaan tai
jonnekin muualle, jolloin myös heillä on mahdollisuus
nauttia tasokkaista elokuvista. Siinä mielessä en
kyllä näe viihdepuoltakaan kovin ongelmallisena
kirjastoissa. Kirjaston sisällä pitää tietysti
katsoa, mikä on kirjaston tärkein tehtävä ja
mitkä ovat ne sivutehtävät, mihin kirjastolla
on mahdollisuuksia.
Kaarina Dromberg /kok:
Arvoisa puhemies! Kun ed. Saarinen sanoi, että paluu
budjettiin palauttamiseen on liian pitkä, kymmenen vuotta,
kyllä mekin olimme sitä samaa mieltä, että olisi
voinut lyhyemmällä ajalla tämän
tehdä, mutta kun edunsaajien keskenkin oli ristiriitaisia tilanteita
sikäli, että joku edunsaajapuoli olisi sitten
liian nopealla aikataululla joutunut sopeutumaan muuttuneeseen tilanteeseen,
niin katsottiin, että järkevintä oli
kuitenkin rauhallinen paluu budjetin puolelle. Sen lisäksi
myöskin jätettiin ministeriölle noin
10 prosenttia määrärahasta, jota se voi
itse käyttää akuutteihin nopeisiin tarpeisiin,
elikkä kyllä sille oli ihan hyvät perustelut.
Siinä ed. Saarinen oli täysin oikeassa, että hyvin
nopealla tahdilla tämä määräraha
siirrettiin budjetin ulkopuolelle ja sen piti olla vain väliaikainen
ratkaisu, mutta siitä olisi voinut hyvinkin tulla pysyvä,
jos emme me olisi siihen täällä puuttuneet.
Vielä tästä kuntien roolista. Kyllä täytyy
toki sanoa, että monilla kunnilla on vaikeuksia, mutta tuntuu,
etteivät kaikki päättäjät
osaa arvostaa myöskään kulttuuria ja
sivistystä niin, että he antaisivat sille oikean
painoarvon ja myöskin taloudellisen tuen. Kun
lasketaan keskiarvoja, kuinka missäkin kunnassa on rahaa
annettu tähän toimeen, niin kun joissakin kunnissa
mennään alle sen keskiarvon, se vaikuttaa koko
valtionosuusjärjestelmään.
Sikäli tämä on haaste myöskin
kunnallisille päättäjille, että he
osaavat arvostaa kirjastotointa sivistyksellisenä keskuksena
ja myöskin tietyllä tavalla viihteellisenä keskuksena.
Siellä on nuorisolle musiikkikirjastoja ja näitä uusia,
voi sanoa, elokuvakirjastoja. Kyllä ne ovat minun mielestäni
osa tämän päivän sivistystä ja
kulttuuria.
Risto Kuisma /rem:
Arvoisa puhemies! Itse puhuin kirjastojen perustehtävästä,
ja minusta se on tärkeä. Tietysti kirjastolla
ja kunnilla voi olla muita hyödyllisiä perustehtäviä,
ja pitää erikseen miettiä, onko niihin
rahaa. Minä haluan korostaa, että kirjaston perustehtävä ei
saa kärsiä. Varmasti kirjastot eivät
pysty koko viihdetarjontaa tarjoamaan, jos kirjaston tarjonta on
ilmaista. Voitte hyvin kuvitella, että jos Helsingissä,
Espoossa tai Vantaalla koko nuorisoviihdetarjonnasta pannaan vastuu
kirjastoille, siihen eivät varmaan mitkään
rahat riitä. Kysyntähän on rajaton, jos
palvelu ei maksa mitään, eli tätä joudutaan
rajoittamaan.
Esimerkiksi monissa kirjastoissa on ongelmia tietokonepelien
kanssa. En kovin hyödyllisenä pidä sellaista
kirjaston ilmaistarjontaa, että voi pelata esimerkiksi
tietokonepelejä. Se on hyvä asia, että monilla
kirjastoilla on tiloja, joita käytetään
kulttuuritilaisuuksiin, ja niistähän ei aiheudu
juuri mitään kustannuksia. Kirjastot ovat omiaan
siihen.
Se on sitten toinen kysymys, että esimerkiksi olisi
varmasti ihan hyödyllistä, että elokuvia
olisi ilmaiseksi saatavissa, mutta siihen ei minusta pidä käyttää kirjastomäärärahaa.
Siihen pitäisi erikseen osoittaa varoja, jos jollain kunnalla
on haluja ja voimavaroja järjestää kunnallinen
ilmainen elokuvateatteri tai jotain muuta. Tärkeintä on
miettiä, mihin rahat menevät, ja todella turvata
se, että kirjastojen varsinaiseen tarkoitukseen riittää rahaa,
ja sen jälkeen, jos harkitaan, että varoja riittää,
myös viihdetarkoituksiin ja muihin sinänsä hyödyllisiin
tarpeisiin.
Paula Kokkonen /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Olisin ed. Kuismalle halunnut todeta, että minusta
on hyvä, että kirjastossa on tietokoneita niitä ihmisiä varten,
joilla kenties kotona ei ole mahdollisuutta tutustua tietokoneisiin.
Pidän pelejä siinä mielessä hyödyllisenä,
että niitä pelaamalla voi oppia tietokoneen käyttämiseen
tarvittavat taidot. Ei minusta tätä pidä kokonaan
kielteisenä ilmiönä pitää.
Jari Leppä /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Lisänä tähän
hyvään keskusteluun, jota on käyty suomalaisten
rahapelin monopolien, Veikkauksen, Raha-automaattiyhdistyksen ja
Fintoton, toiminnasta ja siitä merkityksestä,
joka niillä on, voin todeta sen, että kun yhä enemmän
on kolmannen sektorin toiminnan lisävastuuta ja merkitystä korostettu
tässä maassa ja tarvetta näyttää olevan
yhä enemmän sitä korostaa ja tällaisia keskusteluja
on käyty, tulisi mielestäni myöskin nyt,
kun uusi arpajaislainsäädäntö on
saatettu voimaan, lähteä pohtimaan tilannetta
ei niinkään näiden peliyhtiöiden
näkökulmasta vaan yhteiskunnallisen kokonaisedun
ja edunsaajien näkökulmasta. Tällöin
nämä peliyhtiöt ovat vain väline,
erittäin tärkeä sellainen, ja ne tuottavat
sitä resurssia, jolla kolmatta sektoria laajasti ottaen
ylläpidetään tässä maassa.
Sen merkitys kaiken kaikkiaan ja siinä tapahtuvat kasvun
mahdollisuudet ovat paljon laajemmat kuin arpajaislainsäädännön
käsittelyn aikana täällä keskusteluja kävimme.
Sen vuoksi yhteiskunnallinen näkemys ja keskustelu olisi
mielestäni tarpeen.
Mirja Ryynänen /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Puuttuisin ihan samaan tyyliin kuin ed. Kokkonenkin
tähän, että totta kai kirjastoissa on
oltava tietokoneita ja verkkoaineistoa, sehän on aivan
oleellinen kirjaston tehtävä: turvata kansalaisten
tasa-arvoa tietoyhteiskunnassa. Tälle suomalaiselle mallille
on erittäin suurta kysyntää kautta koko
Euroopan. Esimerkiksi Helsingin kaupungin kirjastohan tästä juuri Bill
Gates -palkinnolla palkittiin, kun näitä erilaisia
palveluja on täällä niin hyvin kehitetty.
Tämä on minusta aivan välttämätöntä.
Siihen tarvitaan sitä osaavaa kirjastohenkilöstöä,
että kansalaiset voivat saada vastauksia omiin kysymyksiinsä, pystytään
järjestämään sitä verkkoaineiston kaaosta
ja antamaan tienviittoja.
Vielä tähän viihdettä ja
kirjastojen varsinaista tehtävää koskevaan
keskusteluun. Ei tietenkään ole kyse siitä,
että kirjastot kustantaisivat kaiken sen kulttuuritoiminnan,
mitä siellä tapahtuu. Kirjastot ovat yhteistyökumppani
ja järjestämässä sitä,
mutta monipuolista aineistoa siellä pitää pystyä tarjoamaan.
Susanna Huovinen /sd:
Arvoisa rouva puhemies! Kuntapäättäjien
rooli nousi tässä keskustelussa kirjastojen turvaamisesta
ihan keskeisesti esille. Minusta ed. Dromberg aivan oikein totesi, että välillä todella
tuntuu, että kuntapäättäjiltä ei löydy
arvostusta näihin sivistyksellisiin tehtäviin.
Sama koskee mielestäni myös kuntien liikunta-
ja nuorisotointa. Luulen, että ensimmäisinä heivattiin
kunnista laman aikana nuoriso- ja liikuntasihteerit pellolle. Samaan
aikaan on ihmetelty, minne nuoriso täältä katoaa.
Luulisi, että kuntapäättäjien
pitäisi myös, vaikka taloudellisia vaikeuksia
toki on, nähdä nämä asiat myöskin
voimavaratekijänä ja viihtyvyystekijänä,
jotta paikkakunnalla on harrastusmahdollisuuksia riittävästi,
ettei tarvitse lähteä isompiin keskuksiin niiden
perässä, vaikka usein tietenkin muuttamisen syynä on
jokin aivan muu asia. Tässäkin mielessä arpajaislain
mukanaan tuomat lisäresurssit varmasti tulevat todella
tarpeeseen järjestökentän kautta kunnillekin.
Pia Viitanen /sd:
Arvoisa rouva puhemies! Olisin myös omalta osaltani
vahvistanut sivistysvaliokunnan puheenjohtajan ed. Drombergin sanomaa
kuntatilanteesta, että toki huolta varmasti kannetaan tässä talossa
kuntien tilanteesta, ja on muuten kannettukin.
Olisin vielä laajentanut tätä näkökulmaa
niin, että vuosi sitten, kun nimenomaan kannettiin huolta
kuntien tilanteesta ja koko sivistystoimen yksikköhintoja
tarkistettiin, valtionosuusmatematiikka toimi tällä kertaa
juuri niin, että muualle opetustoimeen tuli selkeitä,
useiden prosenttien korotuksia valtionosuuksien yksikköhintoihin,
mutta koska kunnat olivat keskimääräistä vähemmän
omassa arvojärjestyksessään panostaneet
kirjastoihin, matematiikan seurauksena kirjastopuoli olisikin menettänyt
saman yhtälön perusteella, joka toi muille lisää.
Tältä osalta sivistysvaliokunta osoitti erityistä huomiota
kirjastoille ja varasi erillisen määrärahan
tiettyihin tarkoituksiin, mistä kirjastokentältä kyllä tuli
paljon positiivista palautetta. Tämä on mielestäni ihan
konkreettinen esimerkki niistä arvovalinnoista, joita kuntapuolella
valitettavasti on tehty.
Anne Huotari /vas:
Arvoisa puhemies! Olisin vielä puuttunut tähän
keskusteluun, mitä kirjastojen yleensäkin pitäisi
tarjota, ja varmasti paikkakuntakohtaisesti sitä arviota
käydään. Esimerkiksi tietokonepelit kirjastoissa
ovat monelle nuorelle ja lapselle ainut mahdollisuus tutustua tietokoneeseen
muutenkin kuin koulussa. Kouluun ne eivät minun mielestäni
niinkään sovi, kirjastoihin paremminkin. Kirjastoissa
ei synny sellaista tilannetta, että lapsi käyttäisi
liian pitkään pelejä, koska yleensä niissä on
puolen tunnin tai korkeintaan tunnin vuorot yhdelle lapselle.
Mielestäni kysymys on mitä parhaimmassa määrin
syrjäytymisen ehkäisystä, ja siihen kaikkien
palvelujen pitää tähdätä,
niin sosiaali- ja terveyspalvelujen kuin myös sivistyspalveluiden. Siinä mielessä
olen
ed. Kokkosen kanssa samaa mieltä. Meidän pitäisi
nähdä ihminen kokonaisuutena, ja myöskin
kuntapäättäjien pitäisi nähdä ihminen
kokonaisuutena, niin että hän tarvitsee myös
elämyksiä ja sitä kautta jaksaa niin työssä kuin
opiskelussa ja kaikessa muussakin toiminnassa.
Risto Kuisma /rem:
Arvoisa puhemies! Ehkä arvoisa ed. Kokkonen ei kuunnellut
minun edellistä puheenvuoroani. En ollut vastaan tietokonepäätteitä vaan
päinvastoin totesin pelikäytöstä.
Ei kirjastossa ole biljardipöytiäkään,
vaikka monella nuorella ei kotona ole niihin varaa ja jos menee
johonkin, missä niitä on, ne ovat maksullisia.
Käytännössä, jos käytte
kirjastossa ja kysytte kirjastoihmisiltä, useimmat kirjastot
ovat joutuneet kieltämään tietokonepelit,
koska muuten päätteet eivät riitä tiedonhakuun
ja Internetiin ja sähköpostiliikenteen hoitoon.
Pelaaminen on aina pelaamista, ja välttämättä se
hilpeä mieliala, mikä pelaamiseen liittyy, ei
kirjastoon liity. Tietokonepeleissä on myöskin
hyvin paljon sellaisia, että minun mielestäni
on suositeltavampaa, että nuoriso ei pelaa niitä pelejä.
On tietysti erittäin hyödyllisiäkin pelejä.
Tietysti on oivallista, että nuorisolla on mahdollisuus
pelata tietokonepelejä, nehän kuuluvat nyky-yhteiskuntaan.
Kaikilla ei pelaamiseen ole mahdollisuutta, mutta paremmin pelit
varmasti sopivat nuorisotiloihin kuin kirjastoon, jolla on vähän
toisenlainen näkökulma. Minusta ei ole järkevää se,
että ne kirjastoihin yhdistetään. Seuraavaksi
varmaan joku ehdottaa, että tehdään punttisali
tai sisähalli kirjastoon. On paljon hyödyllisiä yhteiskunnan
palveluja, mutta meidän pitää miettiä,
mitkä toteutetaan kirjastossa, mitkä nuorisotiloissa
jne., jotta kirjastojen päätarkoitus ei vaarannu
ja siihen riittää rahaa. Sen lisäksi
tietysti voidaan kirjastojen kylkeen rakentaa mitä hyvänsä,
mutta monta kertaa keskustelussa, kun puhutaan kirjastoista, on
menty aika kauas siitä tarkoituksesta, joka kirjastoilla
alun perin on ja joka on se tärkeä, josta ehdottomasti pitää pitää peruspalveluna
huolta.
Anne Huotari /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Kuisma kyllä mielestäni liioittelee
tilannetta, koska kyllähän kirjastoissa nimenomaan
arvioidaan sitä, että siellä ei ole sellaisia
pelejä, jotka eivät ole esimerkiksi lapsen kehityksen
kannalta hyviä. Käsittääkseni
kirjastoihin ei myöskään voi omia pelejä tuoda
eli käytetään niitä pelejä,
jotka siellä on käytettävissä. Nimenomaan
kirjastoissa on tietoliikennepalvelujen ja pelien paikka juuri sen
vuoksi, että monet näistä lapsista kirjastossa
käydessään huomaavat, että siellä on
paljon muutakin mielenkiintoista, ja voivat törmätä kirjoihinkin
samalla reissulla. Minusta on tärkeää,
että kirjasto tulee tutuksi kaikille ihmisille.
Kaarina Dromberg /kok:
Arvoisa puhemies! Minun mielestäni on erittäin
tärkeätä, että erilaiset tietokonetoiminnotkin
ovat nimenomaan kirjastoissa, koska siellä ovat ammattilaiset,
jotka ovat saaneet koulutuksen siihen, ja pystytään
myöskin se taso määrittämään
aivan eri lailla kuin jossakin muualla. Siinä mielessä tietokoneet
ja tietokonepelit ovat osa nykyaikaa, emmekä me voi ajan
virrasta olla pois. Toki perustehtäviä nämäkin
voivat olla tietyllä lailla.
Pitää turvata rahoitus kirjastojen perustehtäville,
mutta sen lisäksi kirjastoilla on mielestäni aika
laaja kulttuuritehtävä. Nykyään
maaseudullakin ja kaupungeissa järjestetään
kirjastoissa jopa konsertteja ja samalla tutustutaan ympäristöön,
eli ne ovat monipuolisia kulttuurikeskuksia. Minusta on päinvastoin
elvyttävää monella pienelläkin
paikkakunnalla, kun tällaiset toiminnot voidaan yhdistää samaan
tilaan, ja myöskin syntyy säästöä,
kun erillisiä tiloja ei tarvitse rakentaa. Sen lisäksi
suomalaisessa kirjastolaitoksessa on todella upea asia se, että peruspalvelut ovat
maksuttomia. Siitä meidän pitää pitää kiinni,
että se on tasavertainen oikeus kaikille kansalaisille
ja myös tasavertainen oikeus koko maassa.
Paula Kokkonen /kok:
Arvoisa rouva puhemies! Kuuntelin kyllä mielestäni
aivan tarkoin, mitä ed. Kuisma sanoi. Kirjastoissa minun
mielestäni voi pelien avulla opiskella tietokoneen käyttöä.
Olen edelleenkin sitä mieltä. Se voi olla keino
vetää ihmiset kirjastoon, aivan niin kuin ed.
Huotari juuri sanoi. Kun ihmiset tulevat kirjastoon, he näkevät,
mitä kaikkea siellä on, ja se voi olla avain tiedon
lähteille.
Monet muutkin asiat ovat yhteiskunnassamme muuttuneet sen jälkeen,
kun jokin tietty toiminto on perustettu. Eivät pankitkaan
ole pääasiassa enää sitä varten,
että ihmiset kuljettaisivat rahansa sinne ja tallettaisivat
ensi sijassa rahojaan, vaan pankeilla on hyvin paljon funktioita
nykyään.
Minusta on hyvin rajoittunut näkemys se, että kirjastossa
ei voisi olla esimerkiksi kuntosalia. En ymmärrä,
miksi ei voi saman tien nostaa painoja, kun lukee taikka tekee jotain
muuta toimintaa. Minusta ne ovat toimintoja, jotka ovat varsin vaivattomasti
yhdistettävissä.
Helsingissä on Kallion kirjastossa Kallion tietotupa,
kerran kuukaudessa alueen ihmisten olohuone, jossa monet ammattilaiset
kohtaavat. Keskustellaan yhteisistä kiinnostavista asioista
ja puidaan erilaisia hankkeita monien viranomaisten kanssa. Minunkin
mielestäni, niin kuin ed. Dromberg totesi, kirjastot ovat
oivallisia kulttuurikeskuksia, ne ovat oivallisia ihmisten olohuoneita.
Risto Kuisma /rem:
Arvoisa puhemies! Varmaan tämä keskustelukin
osoittaa, että tarvitaan keskustelua. Tämä nyt
on ollut tämän toisen asian yhteydessä keskustelua,
miten kirjastoja pitää kehittää,
ja toivottavasti se jatkuu. Kysymyshän on sitten myös
siitäkin, että jos kirjastoille asetetaan laajat
tehtävät, niin osoitetaan myös rahoitus,
siitähän tässä on aina kysymys.
Tällaista keskustelua ei ole kovin paljon käyty,
eikä eduskunta ainakaan ole asettanut mitään
rajoja tai edes periaatteitakaan tälle.
Itse olen ollut viisivuotiaasta asti kirjaston suurkäyttäjä,
voi olla joku suurempikin tässä salissa, mutta
varmasti kuulun niihin. Olen myös huolissani siitä,
että kirjastoon ei tule semmoista, joka häiritsee
sen perustehtävää. Olen aika paljon,
kun kirjastoja käytän, kirjastoihmisten kanssa
puhunut ja seurannut kirjaston menoa. Sehän kovasti vaihtelee
eri paikkakunnilla ja tässä on suurta poikkeavuutta
eri kirjastojen välillä.
Kyllä tietokoneet kirjastoihin kuuluvat, nehän ovat
vain yksi keino. Tietokoneessa on kirja sähköisessä muodossa,
mutta tietokoneella voidaan tehdä tietysti paljon muutakin.
On lehtiäkin paljon, mutta ei kirjastoihin yleensä pornolehtiäkään
tilata, vaikka joku voisi sanoa, että nekin ovat hyödyllisiä.
Kyllä minusta silloin, kun ilmaisia palveluja tarjotaan
ja mietitään kirjastojen luonnetta, pitää myös
ajatella, mihin kaikkeen se yltää. Tietokonepäätekin
on väline, jota voidaan käyttää moniin
hyödyllisiin tarkoituksiin, mutta myös vähemmän
hyödyllisiin, tai sanotaan semmoisiin tarkoituksiin, joihin
kenties ei ole syytä yhteiskunnan rahoja käyttää.
Keskustelu päättyy.