Olavi Ala-Nissilä /kesk(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Hallituksen esitys autoverolain muuttamiseksi
on ollut valiokunnan käsittelyssä. Tämä autoverotus
on ajankohtainen asia aina. Tällä kertaa on kysymys
aika pienistä muutosesityksistä. Kuitenkin valiokunta
on tässä yhteydessä linjannut autoveron
kehittämistarpeita laajemminkin. Hallituksen pysyväksi
tarkoitettua esitystä valiokunta on muuttanut siten, että lain
esitetään nyt osin olevan voimassa vain kaksi
vuotta.
Esityksessä ehdotetaan muutettavaksi autoverolakia
koskien niin sanottua kuuden kuukauden sääntöä.
Kyse on siis uuden ja käytetyn auton rajanvedosta. Suomessa
alle kuusi kuukautta vanhaa autoa on pidetty uutena. Mainittuun
ikärajaan saakka verotus perustuu vastaavasti siis uuden
ajoneuvon veroon, jolloin kuitenkin vähintään
kolme kuukautta rekisteröitynä tai käytössä olleelle
ajoneuvolle myönnettäisiin verosta alennusta ajoneuvon
ikään ja hintakehitykseen perustuvan järjestelmän
mukaisesti. Tämä kuuden kuukauden sääntö,
jota eduskunta jatkoi viime vuonna, on siis lieventynyt tältä osin.
Lisäksi tässä esityksessä ajoneuvon
käyttöä maan rajan ylittävissä työtehtävissä ehdotetaan helpotettavaksi
siten, että muualla kuin Suomessa rekisteröidyn
ajoneuvon väliaikainen veroton käyttö työtehtävissä Suomessa
olisi tietyin edellytyksin mahdollista myös silloin, kun
ajoneuvon kuljettajalla on Suomessa vakinainen asuinpaikka.
Edelleen mahdollisuutta yksityishenkilön omaa käyttöä varten
hankkiman ajoneuvon käyttöön enintään
kolmen kuukauden ajan ennen autoverotuksen toimittamista jatketaan
vuodella, vuoden 2005 loppuun.
Autoverotuksessa sinällään ollaan
EU-lainsäädännön kanssa hyvin
pitkälle tekemisissä, ja eduskunnassakin joudutaan
ottamaan huomioon myöskin EU-lainsäädäntö ja
EY-tuomioistuimen mahdolliset ratkaisut tai mahdollisuus kanteella
näihin asioihin puuttua.
Valiokunta käsitellessään tätä kuuden
kuukauden sääntöä on todennut
muun muassa, että autokaupoilla olisi tarjouksia, joissa
on ollut kysymys tosiasiallisesti systemaattisesta ja mittavasta
autoveron kierrosta. Valiokunta on siten pitänyt lain soveltamisen
kannalta tarkoituksenmukaisena, että lain yleiset verotussäännöt
ovat sellaisia, etteivät ne anna tilaisuutta systemaattiseen veronkiertoon.
Tuolloin oli nähtävissä, että autoverolakiin
sisältyvä rajanveto uuden ja käytetyn ajoneuvon
välillä ilmeisestikään ei riitä estämään
sellaista spekulatiivista toimintaa autojen maahantuonnissa, että auto
rekisteröitäisiin päiväksi ja
sen jälkeen tuotaisiin käytettynä. Tällaisesta
toiminnasta on ollut useita viitteitä.
Valiokunta on pitänyt tärkeänä sitä,
että hallituksen esittämästä mallista
saadaan nyt käytännön kokemuksia. Siksi
emme esitä enää pysyväksi tätä kuuden
kuukauden sääntöä. Valiokunta
esittää sen vuoksi, että autoverolain
10 § säilytetään nykyisellään,
mutta hallituksen esityksen 10 §:ään
sisältyvä rajanveto uuden ja käytetyn auton
välillä sekä siihen liittyvä arvon
määritys säädetään
kahden vuoden määräajaksi. Se sisällytetään
lain voimaantulosäännöksiin. Näin
ollen tämän kahden vuoden aikana voidaan saada kokemuksia,
katsoa tätä säännöstä,
pitäisikö sitä edelleen lieventää.
Esimerkiksi raja nykyään on tässä kolme
kuukautta, jolloin alkaa lievennys. Se voisi olla yksi kuukausi
tai kaksi kuukautta.
Ulkomailla rekisteröidyn auton käyttö Suomessa:
Tältä osin valiokunta puoltaa hallituksen esitystä sellaisenaan.
Valiokunta pitää sääntelyä perusteltuna
ja ymmärrettävänä, joskin ilmiasultaan
varsin tiukkana, mistä on huomautettu myös valiokunnan
asiantuntijakuulemisessa.
Edelleen on todettu, että asunnon ja työpaikan välisiä matkoja
pidetään verotuksessa yleensä yksityismatkoina.
Niitä ei ole tarkoitus tässäkään
yhteydessä katsoa työtehtävien hoitamisesta
aiheutuneiksi matkoiksi.
Puhemies! Tullin myöntämää ajo-oikeutta kolmen
kuukauden osalta valiokunta esittää sellaisenaan
jatkettavaksi.
Tässä yhteydessä olemme myöskin
käsitelleet autoverotuksen kokonaisuudistusta. Ajoneuvoverotukseen
on kohdistunut viime vuosina useita laajoja lainsäädäntömuutoksia.
Verotuksen rakenne on säilynyt niissä kuitenkin
peruspiirteiltään ennallaan. Eduskunta on pitänyt
sen vuoksi tarpeellisina toimenpiteitä, joiden avulla verotusta
voitaisiin uudistaa syvällisesti muun muassa ympäristöohjauksen
näkökulmasta. Kannanotoissa on otettu huomioon
myös Euroopan yhteisön komission suositukset autoverotuksen
kehittämisestä. Tiedämme, että EU:ssa
85 prosenttia EU:n alueella olevista autoista myydään
ilman hankinnan verotusta ja että komission suositukset
ovat autohankintaverotuksesta luopumisen suuntaisia ja että todennäköisesti
on tulossa tiukempia säädöksiä ehkä jo
ensi vuonna tai ainakin lähiaikoina.
Valiokunta on pitänyt uudistustyötä tarpeellisena
ja tärkeänä ja erittäin ajankohtaisena.
Koska laaja-alaisten muutosten voimaantulo edellyttää riittävää siirtymäaikaa,
valmisteluun tulisi ryhtyä välittömästi
ja alusta asti riittävän laajapohjaisen asiantuntemuksen
turvin. (Ed. Kallis: Poliittiset valtiosihteerit voivat olla tarpeen!) — Tässä poliittisesta
valtiosihteeristä voisi olla tämän uudistuksen
ohjaamisessa toki hyötyä. — Näin
ollen olemme tässä lausumassamme lähteneet
siitä, että eduskunta edellyttää,
että hallitus kiirehtii toimenpiteitä, jotka tähtäävät
auto- ja ajoneuvoverotuksen laaja-alaiseen uudistamiseen eduskunnan
vuonna 2002 esittämän lausunnon mukaisesti. Tällöin
jo tätä edellytimme, ja on meillä muitakin
ponsilausumia, joille ei vielä ole juuri mitään
tapahtunut. Erityisesti huomiota tulee kiinnittää siihen,
miten verojärjestelmän avulla voidaan edistää ympäristöohjausta
ja ympäristötavoitteita liikenteen päästöjen
vähentämiseksi. Valmistelun tulee tapahtua alusta
asti riittävän laajapohjaisen asiantuntemuksen
pohjalta.
Puhemies! Sitten mietintöömme sisältyy
vastalause koskien juuri tätä kuuden kuukauden sääntöä.
Siinä on juuri kokoomuksen, vasemmistoliiton ja kristillisdemokraattien
allekirjoituksia mukana.
Bjarne Kallis /kd:
Arvoisa herra puhemies! Kuten valiokunnan puheenjohtaja totesi,
tähän hallituksen esitykseen sisältyy
kolme kohtaa. Ensimmäinen koskee sitä niin sanotun
kuuden kuukauden säännön lieventämistä — palaan
siihen hetken kuluttua — toinen sitä, milloin
voidaan verottomasti ajaa ulkomailla rekisteröidyllä autolla
Suomessa, siis milloin Suomessa asuva voi ajaa ulkomailla rekisterissä olevalla
autolla Suomessa. Kolmas muutosesitys koskee kolmen kuukauden sääntöä.
Tullihallitus kiireitten ja työvoimapulan johdosta voi
antaa yksityishenkilölle luvan käyttää tätä käytettyä tuontiautoa,
ennen kuin Tulli on veropäätöksen tehnyt.
Nämä kaksi jälkimmäistä esitystä ovat
mielestäni hyvin selkeitä ja kannatettavia. Ensimmäinen,
joka koskee siis kuuden kuukauden sääntöä,
on taas mielestäni täysin ristiriidassa Euroopan
yhteisön lainsäädännön
kanssa. Tämä kuuden kuukauden sääntö koskee
siis käytettyjä tuontiautoja.
Ehkä on paikallaan todeta, minkälainen historia
meillä on. Aina taisi olla Ahon hallitukseen saakka oli
käytännössä taloudellisesti
mahdotonta tuoda käytettyjä autoja Suomeen siitä yksinkertaisesta
syystä, että vero oli 90 prosenttia uuden auton
verosta, eikä kukaan tuo vanhaa autoa, jos joutuu maksamaan
90 prosenttia veroa siitä, mitä uudesta maksetaan.
1990-luvun alkupuolella tätä lainsäädäntöä jonkin
verran muutettiin niin, että otettiin käyttöön
ikäalennuksia. Jokaisesta kuukaudesta tuli ikäalennus,
mutta se ikäalennus oli kuitenkin niin pieni, että se
verotusarvo, jonka Tulli — tässä tapauksessa
siis veroviranomaisena Tulli — autolle vahvisti, oli kaukana
käyvästä arvosta. Sen takia ei autoja
silloinkaan tuotu.
Mutta kun Suomi liittyi Euroopan unioniin ja tuli tämä tavaroiden
vapaa liikkuminen, niin silloin Suomessa ruvettiin ymmärtämään,
että tämä voi olla ristiriidassa EU-lainsäädännön
kanssa, ja 95 ruvettiin tuomaan jonkin verran enemmän autoja
Suomeen. Tuli ankara veropäätös, mutta maahantuojat
tekivät valituksen, katsoivat, että on verotettu
liian ankarasti. Valitukset menivät korkeimpaan hallinto-oikeuteen,
ja vuonna 2002, kun EY-tuomioistuin totesi, että Suomi
on verottanut väärin näitä käytettyjä autoja,
korkeimmalta hallinto-oikeudelta alkoi tulla korjauspäätöksiä,
jotka ovat kyllä tälle yhteiskunnalle aika paljon
maksaneet. Ne, jotka toivat 1995—2003 käytetyn
auton ulkomailta, ovat tänä vuonna ja viime vuonna
saaneet, väittäisin, keskimäärin
noin puolet maksetusta verosta takaisin.
Kun eduskunta vuonna 2002 hyväksyi ne muutokset autoverolakiin,
niin eduskunta ei kuitenkaan uskaltanut — tai johtuiko
se painostuksesta — tehdä kunnon muutosta. Voi
kyllä sanoa, että kaikki muut autot paitsi alle
kuuden kuukauden autot jäävät sellaisen
pykälän alle, että käytännössä niitä verotetaan
aivan oikein, mutta alle kuusi kuukautta vanhoja autoja verotetaan
eduskunnan päätöksen mukaan uusina autoina.
Jokainen ymmärtää, että tämä merkitsee sitä,
että ei suomalainen voi, ei hänen kannata, tuoda
viisi kuukautta vanhaa, hyvää autoa Saksasta tai
Ruotsista, koska vero siitä on yhtä suuri kuin
mitä menee uudesta autosta. Tämä on Euroopan
unionin yhteisölainsäädännön
kanssa ristiriidassa.
Kyllä eduskunta on tämän tiennyt.
Kyllä hallitus on tämän tiennyt, että se
on ristiriidassa. Nyt tilannetta korjataan niin, että tätä kuuden
kuukauden aikarajaa on lyhennetty. Nyt puhutaan kolme kuukautta
vanhoista autoista. Alle kolme kuukautta vanhaa autoa verotetaan
uutena. Jokainen ymmärtää, että nyt
pannaan este niin, että missään nimessä alle
kolme kuukautta vanhoja autoja ei tuoda. Mutta tämä hallituksen
lainmuutos kolmen—kuuden kuukauden autoista on sekin ristiriidassa,
koska siinä on ikäalennus 0,8 prosenttia kuukautta
kohti, mikä tarkoittaa sitä, että kahden
vuoden autolle, kuukausia 24, tämä kertaa 0,8,
pikkasen vähemmän jopa, auton verotusarvo on kyllä hyvin,
hyvin paljon korkeampi kuin arvo käytännössä on.
Jos tästä tehdään valitus EY:n
tuomioistuimeen, niin uskallan kyllä sanoa, että aivan
varmasti se valitus menee läpi.
Sen takia oppositio esittää, että muutetaan tämä pykälä niin,
että alle kaksi kuukautta vanhoja autoja verotetaan uusina,
mutta sitten sitä vanhempia autoja verotetaan niitten todellisen arvon
mukaan. Tällä estetään varmasti
niitä väärinkäytöksiä,
joihin valiokunnan puheenjohtaja viittasi. Ei kukaan pane rahaa
uuteen autoon kiinni ja pidä sitä autoa ulkomailla
kahta kuukautta tai kuukautta, puoltatoista kuukautta, jotta hän pääsisi
pikkasen pienemmällä verolla. Kaksi kuukautta
on niin pitkä aika, että ei kukaan pidä rahoja
niin kauan kiinni autossa. Mielestämme tämä kaksi
kuukautta riittäisi ja sen jälkeen verotettaisiin,
niin kuin totesin, todellisen verotusarvon mukaan. Yksityiskohtaisessa
käsittelyssä teemme muutosesitykset tähän
pykälään.
Se, mikä minua jonkin verran ihmetyttää,
on se, että hallituksen alkuperäinen esitys oli,
että tämä olisi pysyvä ja kolme
kuukautta vanhoja autoja verotettaisiin aina uusina ja sitten tulisi
tämä 0,8 prosenttia kuukautta kohti. Hallitus — ja
varmasti eduskunnan hallituspuolueet — ymmärtää,
että tämä ei ole, niin kuin monta kertaa
olen sanonut, yhtäpitävä yhteisölainsäädännön
kanssa ja muuttaa lain sen takia tilapäiseksi, kaksi vuotta
voimassaolevaksi, ja todennäköisesti olettaa,
että pätevät ne perustelut, mitä tuodaan
esille, että kahden vuoden kuluttua muutetaan sitten, kun
on enemmän kokemusta, mihin tämä on johtanut,
laki sellaiseksi, että se vastaisi EU:n yhteisölainsäädäntöä.
Jo se, että tämä muutetaan tilapäiseksi,
on osoitus siitä, että ymmärretään,
että kaikki asiat eivät ole kohdallaan.
Yleiskeskustelu päättyy.