3) Hallituksen esitys laiksi pysäköintivirhemaksusta
annetun lain 7 §:n muuttamisesta Lakialoite laiksi pysäköintivirhemaksusta annetun
lain 9 §:n muuttamisesta
Markku Laukkanen /kesk(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Tässä laissahan pysäköintivirhemaksusta
annettua lakia muutetaan sillä tavoin, että liikenteellisistä syistä tapahtuvalle
pysäköintivirhemaksun korottamiselle säädetty
enimmäismäärä voidaan ylittää enintään
10 eurolla kaupunkien keskustan kalleimmalla pysäköintimaksuvyöhykkeellä.
Tätä lakia ei ole sovittu missään
kolmikannassa, eikä valiokunta ylipäätäänkään
pitänyt tätä lakia kovin tarpeellisena,
vaan katsoo, että tämä asia olisi voitu
hoitaa rikesakko- ja rangaistusmääräysmenettelylakien
uudistuksen yhteydessä tehtävässä pysäköintivirhemaksujärjestelmän
kokonaisuudistuksessa. Samassa yhteydessä on myöskin
syytä harkita pysäköintivirhemaksun ja joukkoliikenteen
tarkastusmaksun keskinäistä suhdetta ja myöskin
niiden suhdetta sitten rikesakkoon. Valiokunta kiirehti tätä kokonaisuudistusta
ja valtioneuvoston toimenpiteitä asiassa. Samalla on syytä pohtia
myöskin virhemaksujärjestelmän periaatteita
ja vertailla, onko se alueperiaatteen mukainen ja siihen perustuva
vai enemmän haittaperusteinen.
Puhemies! Valiokunta tekee yhden pykälämuutoksen.
Valiokunta katsoo, että lain 9 §:ssä oleva
yhden viikon maksuaika näihin pysäköintisakkoihin
on lyhyt, varsinkin kun siihen liittyy vielä 10 §:n
viivästysmaksu, jonka mukaan maksu nousee puolitoistakertaiseksi,
ellei maksua suoriteta viikon kuluessa. Valiokunta ehdottaakin,
että maksuaikaa pidennetään lakialoitteen ehdottamalla
tavalla kahteen viikkoon.
Puhemies! Tähän liittyy todellakin yksi vastalause,
joka liittyy tämän suurimman sallitun pysäköintivirhemaksun
korottamiseen.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Niin kuin valiokunnan puheenjohtaja selvitteli, tässä tarkasteltiin
samanaikaisesti valiokunnassa joukkoliikenteen tarkastusmaksua ja
pysäköintivirhemaksua ja niitten maksimeja. Valiokunnan puheenjohtaja
jo selvitteli sen, kuinka valtavan suuri tarve tässä on
kyllä lainsäädännön
kodifiointiin ja asioitten miettimiseen vähän
perustavampaa laatua olevalla tavalla kuin nyt on tehty. Elikkä tässä suhteessa
meillä oli yhteinen näkemys siitä, minkälainen
tämän lainsäädännön
lähitulevaisuudessa pitäisi olla.
Jätin tähän tätä pysäköintivirhemaksun
maksimia koskevan vastalauseen, koska mielestäni jo nyt
tässä vaiheessa olisi hyvä, että joukkoliikenteen
tarkastusmaksun maksimi ja pysäköintivirhemaksun
maksimi olisivat saman suuruiset, 66 euroa. Se kuulostaisi järkevältä jo
tässä vaiheessa.
Anni Sinnemäki /vihr:
Arvoisa puhemies! Olisi järkevää,
että sanktiomaksut, joukkoliikenteen tarkastusmaksu ja
pysäköintivirhemaksu, olisivat saman suuruisia.
Tämä kysymys varmasti koskee erityisesti suuria
kaupunkeja ja erityisesti Helsinkiä. Tällaisilla
sanktiomaksuilla, niiden suuruudella, on tietty pelotevaikutus.
Jos maksut ovat liian matalia, niin osaan näiden sääntöjen
rikkojista näillä maksuilla ei ole vaikutusta.
Helsingin keskustassa erityisesti olisi ehdottomasti perusteita
ottaa käyttöön esitettyä maksimia
korkeampi pysäköintivirhemaksu, ja luontevaa varmasti
olisi, että se olisi saman suuruinen kuin ensi vuonna tulee
olemaan myös joukkoliikenteen tarkastusmaksu eli tämä 66
euroa.
On miellyttävä kuulla, että valiokunnassa
on keskusteltu tästä asiasta ja ajateltu, että mahdollisesti
tämän suuntaisia muutoksia voitaisiin tehdä kokonaisuudistuksen
yhteydessä, mutta itse asiassa tämä lainsäädäntö ei
ole niin monimutkaista, etteikö tätä maksimikorotusta
voitaisi tehdä jo tässä vaiheessa, joten
esitän, että 7 § saisi sen muodon, joka
vastalauseessa on esitetty.
Irina Krohn /vihr:
Arvoisa puhemies! Kannatan ed. Anni Sinnemäen tekemää ehdotusta.
Puhemies:
Pyydän saada muistuttaa, että ehdotukset on
tehtävä pykäläkäsittelyssä.
Raimo Vistbacka /ps:
Herra puhemies! Niin kuin valiokunnan puheenjohtaja täällä totesi,
tällaisen hallituksen lakiesityksen tekeminen minun mielestäni
on aika arveluttavaa, eli lähdetään ikään
kuin jonkun suuren kaupungin systeemien kautta muuttamaan lainsäädäntöä valtakunnallisesti.
Arvoisa puhemies! Minun mielestäni tietysti tämä nyt
on kuitenkin hyväksyttävää,
mutta siitä huolimatta haluaisin kiinnittää hallituksen
huomiota siihen, että meillä on Suomessa muitakin kaupunkeja
kuin Helsinki ja Pääkaupunkiseutu. Ainakin minulle
valitettavasti, arvoisa herra puhemies, jää se
kuva, että täällä on joku pieni
klikki, joka on saanut aikaiseksi sen, että hallitus on mennyt
polvilleen. Mikäli ymmärsin oikein, myös
valiokunnan puheenjohtaja viittasi osittain tähän
seikkaan.
Osmo Soininvaara /vihr:
Arvoisa puhemies! Minun taas on vaikea ymmärtää,
mihin tätä lakia ylipäänsä tarvitaan,
koska kunta vahvistaa tämän maksun suuruuden.
Eikö voi luottaa kunnalliseen demokratiaan siinä,
että kunnat käyttävät harkintaa
eikä tarvita mitään ylä- eikä alarajoja, vaan
päättävät, niin kuin päättävät.
Meillä on myös hyvin erilaisia tilanteita eri
kunnissa, ja kyllä lain pitää toimia
niissä kaikissa. Helsingissä on todellakin herättänyt
suurta katkeruutta se, että pummilla pysäköinti
koetaan pienemmäksi ongelmaksi kuin pummilla matkustaminen.
Anni Sinnemäki /vihr:
Arvoisa puhemies! Haluaisin oikaista ed. Vistbackan käsitystä.
Tässä on kysymys nimenomaan pysäköintivirhemaksun
maksimista, ei siitä, mikä on alin mahdollinen
pysäköintivirhemaksu, ja myös tässä vastalauseessa
esitetään nimenomaan sen rajan korottamista, minkälainen
pysäköintivirhemaksu on mahdollista tehdä.
Vastalauseessa myös todetaan se, että nykyinen
korkein mahdollinen pysäköintivirhemaksu, 40 euroa,
on käytössä vain kymmenessä kaupungissa
eli sitä selvästi ovat käyttäneet
ne, jotka ovat nähneet siihen tarvetta. Tämä laki
antaa mahdollisuuden käyttää korkeinta
mahdollista pysäköintivirhemaksua myös vain
jossain osassa kaupunkia eli kaupungin ei tarvitse ottaa käyttöön
maksimia kaikkialla, vaan se voidaan ottaa myös osassa
kaupunkia. Eli tässä vastalauseessa ei missään
nimessä esitetä kaikkialle lainsäädäntöä,
joka soveltuisi vain Helsinkiin, vaan esitetään
korotettavaksi sitä liikkumavaraa, joka olisi.
Mikko Alatalo /kesk:
Arvoisa puhemies! Tässä ovat nyt aika monet
henkilöt oikeassa ja haluaisin kiinnittää huomiota
samaan asiaan kuin ed. Vistbacka, että maaseudulla eletään
aika paljon eri elämää. Eli kyllähän
nämä ovat aivan järkyttäviä summia
pysäköintivirhemaksuiksi. Mutta niin kuin sanottu,
tässä esitettiin, että on kysymys maksimista
ja kunnat voisivat päättää, että se
on pienempi.
Mutta hyvä asia on tämä pysäköintivirhemaksun
maksamisen lykkääminen kahteen viikkoon. Se on
perusteltavaa, jos esimerkiksi virhemaksun saanut joutuu lähtemään
ulkomaille eikä ehdi tulla viikossa takaisin, niin siirtyy
maksu heti korkeammaksi, eli tässä annetaan vähän
enemmän pelivaraa tällaisille henkilöille.
Siinä mielessä tämä on hyvä korjaus
valiokunnalta.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Ed. Soininvaaralle vaan, että siltä minustakin tuntui
tämä asia, kun tämä siellä valiokunnassa oli,
mutta kun kuunteli asiantuntijoita, niin sitten se käsitys
muuttui ihan kokonaan toisenlaiseksi, koska minä sain asiantuntijoitten
keskinäisestä keskustelusta sen käsityksen,
että he haluavat itselleen jonkinlaisen selkänojan
näissä asioissa. Elikkä siis toisin sanoen
se laki niin kuin helpottaa sitä kunnallista päätöksentekoa
ja on helpompi, ettei summaa siepata ilmasta. Jos nyt tällä tavalla
voidaan palvella paikallista kunnallista demokratiaa, niin hui hai,
eihän tämä ole kuin muutaman päivän
juttu, niin palvelu on toiminut.
Raimo Vistbacka /ps:
Arvoisa herra puhemies! Toteaisin vain sen ed. Sinnemäelle
aavistuksen verran tässä talossa ja myöskin
kunnalliselämässä olleena, että aika
usein kuitenkin kunnat käyttävät sitä lähes
maksimia. Minun mielestäni se on aika järkyttävää,
kun autoilijoita rokotetaan mielestäni jo muutenkin riittävästi.
Ed. Soininvaaran kanssa olen ihan samaa mieltä, että kunnalla
voi olla oma päätösvalta siinä ja
harkinta. Mutta kun lainsäädännöllä nostetaan
jotain summaa, niin seuraus on se, että yhä useammassa
kunnassa lähdetään lähelle sitä maksimia,
valitettavasti, arvoisa herra puhemies.
Markku Laukkanen /kesk:
Herra puhemies! Kovin hauskaa, että näin
turhasta laista syntyy näin iltamyöhään
vielä vilkas keskustelu.
Ed. Soininvaara on täysin oikeassa siinä,
että tämänhän pitäisi
kuulua nimenomaan kunnallisen demokratian piiriin. Ei lakitasoisesti
ole syytä tämän kaltaisista asioista
päättää.
Mutta se, mitä kokonaisuudistuksessa pitää vakavasti
miettiä, on nimenomaan joukkoliikenteen tarkastusmaksun
ja rikesakon välinen suhde. Samalla tavalla on syytä sitten
pohtia, pitääkö esimerkiksi Etelä-Haagassa
olla samanlainen pysäköintisakko kuin Mikonkadulla
ja mikä on sitten haittaperusteiden arvio. Jossain toisessa paikassa
auto pysäköitynä aiheuttaa paljon suuremman
liikennehaitan kuin taas jossain toisessa. Tässä mielessä täytyy
olla selkeä kaavamainen malli. Tietysti rikesakkojärjestelmä antaa poliisille
mahdollisuuden tänäkin päivänä jo
antaa rikesakkoja, jos kyse on vakavasta liikennehaitasta.
Herra puhemies! Olennainen muutos tässä mielestäni
nyt on ei suinkaan tämä hallituksen alkuperäinen
esitys, tämä ylärajan nostaminen 10 eurolla,
vaan se, että valiokunta omatoimisesti erään
lakialoitteen pohjalta kaksinkertaisti rikesakon maksuajan kahteen
viikkoon, koska nämä maksut viivästysseuraamuksien
kanssa olivat kuluttajan kannalta täysin kohtuuttomia.
Ed. Maija Perho merkitään
läsnä olevaksi.
Tuija Brax /vihr:
Arvoisa herra puhemies! Joukkoliikennetarkastusmaksun osalta
asia on lakivaliokunnassa kesken. Saimme juuri liikennevaliokunnan
asiaa koskevan mietinnön, ja kaikki se, mitä tänään
on sanottu, on painettu mieleen, ja palataan helmikuussa asiaan,
jos nyt päästäisiin tästä asiasta
eteenpäin. Nämä todella liittyvät
toisiinsa, ja lakivaliokunta tulee katsomaan näitä molempia
ja myös ehkä ponsittamaan näiden välistä linkkiä.
Säde Tahvanainen /sd:
Arvoisa puhemies! On hyvä olla toimiva rikesakkojärjestelmä,
ja sillä suuruudella ei niinkään ole
varmasti merkitystä vaan sillä, miten joudut sen
maksamaan. Täällä oli tämän
lain käsittelyn yhteydessä muutamia lakialoitteita,
myöskin oma henkilökohtainen aloitteeni siitä,
että saa rikesakkomaksun vähän pidemmällä aikavälillä maksaa.
Se on erittäin positiivinen asia, että valiokunta
on nyt tähän tehnyt korjauksen kahteen viikkoon.
Jos henkilö todellakin on matkoilla tai se tili tulee vasta
kahden viikon päästä, niin on kohtuutonta
rangaista siitä kovinkin suurilla takaisinperintämaksuilla.
Raimo Vistbacka /ps:
Arvoisa herra puhemies! Haluaisin kuitenkin korostaa sitä,
että yleisenä tahtona silloin, kun eduskunnan
säätämiä lakeja rikotaan, pitäisi
myös olla huomion siitä, mikä on sen
teon vaikuttavuus. Silloin kun puhutaan pysäköintivirhemaksusta,
niin tämähän on massamenettelyä,
ja sen johdosta minun mielestäni jokaisen kaupungin ja
kunnan pitäisi miettiä, millä tavoin
määrittelee sen, kuten esimerkiksi valiokunnan
puheenjohtaja täällä totesi, mikä on
sen kunnan tai kaupunginosan systeemi, miten se vaikuttaa liikennettä estävästi,
ja sen kautta pitäisi määritellä se
hinta.
Arvoisa puhemies! Minun mielestäni liikennevaliokunta
on ihan oikein tulkinnut sen, että aikaisempi seitsemän
vuorokautta on aivan liian lyhyt aika.
Arvoisa puhemies! Minun mielestäni tämä on kuitenkin
hyväksyttävissä, mutta kritisoin vaan sitä,
että autoilijoilta koko ajan viedään
lisää ja lisää.
Yleiskeskustelu päättyy.