5) Hallituksen esitys laiksi julkisesta työvoimapalvelusta
annetun lain muuttamisesta ja eräiksi siihen liittyviksi
laeiksi
Valto Koski /sd(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Lyhyesti näin illan myöhäisinä tunteina
kuvaan sitä, miten hallituksen esitystä valiokunnassa
on lähestytty. Ensimmäisenä haluan todeta,
että tämä on varsin myönteinen
lakiesitys sisällöltään ja tavoitteiltaan
ja siltä osin hyvin tarpeellinen. Esityksessä ehdotetaan muutettavaksi
julkisesta työvoimapalvelusta annettua lakia, työttömyysturvalakia,
toimeentulotuesta annettua lakia, kuntien valtionosuuslakia sekä sosiaali-
ja terveydenhuollon suunnittelusta ja valtionosuudesta annettua
lakia. Lakiesityksen käsittelyyn sisältyy kolme
vastalausetta. Valiokunta on käsittelyssään
ottanut luonnollisesti huomioon perustuslakivaliokunnan tekemät
esitykset ja työ- ja tasa-arvoasiainvaliokunnan esitykset,
jotka ovat pitkälti perustuslakivaliokunnan pykälämuutoksiin
liittyviä, eräiltä osin siitä irrallaan
olevia. Tästä seuraa, että käsiteltiin
samassa yhteydessä hallituksen esitys 155/2005 vp,
joka koskee toimeentulotukilain 7 §:n uudelleenmäärittelyä tämän
asumistuen omavastuuosuuden poistamisen johdosta.
Valiokunta toteaa yleisperusteluissaan, että hallituksen
esitys liittyy kiinteästi pääministeri Matti
Vanhasen hallitusohjelman tärkeimpiin työllisyystavoitteisiin
ja pyrkimyksiin luoda edellytyksiä sille, että vuoteen
2011 mennessä voidaan saavuttaa 75 prosentin työllisyysaste. Väestörakenteen
muuttuessa on työurien pidentämiseksi lisäksi
tärkeää vähentää työttömyyttä huolehtimalla
työttömien osaamisesta ja työkyvystä,
niin että luodaan edellytyksiä työttömien työnhakijoiden
työllistymiselle avautuviin työpaikkoihin. Hallituksen
esityksen tarkoituksena on tehostaa, selkeyttää ja
aktivoida julkisen sektorin tukitoimia työllistämisen
edistämiseksi ja työllisyyden nostamiseksi. Erityinen
huomio kiinnitetään pitkäaikaistyöttömien,
vajaakuntoisten ja vammaisten sekä nuorten työllistymismahdollisuuksien
parantamiseen sekä toimeentuloturvan kannustavan kokonaisuuden
luomiseen. Työmarkkinatuen painopistettä ehdotetaan
hallitusohjelman mukaisesti muutettavaksi passiivisesta tuesta aktiiviseen,
mikä on erityisen merkityksellistä. Uudistus on
perusteltu pitkäaikaisen työttömyyden
ja toimeentulotukiriippuvuuden katkaisemiseksi. Uudistuksella pyritään
aktivointiasteen nostamiseen erityisesti vaikeasti työllistyvien
työttömien ryhmässä.
Haluan todeta, että aktivointiaste on Suomessa EU-maihin
verrattuna varsin alhainen. Merkittävä joukko
työttömistä on ajautunut työmarkkinatuelle,
ilman että he juurikaan olisivat osallistuneet aktiivitoimiin.
Kerrotaan, että tuen piirissä on noin 20 000
henkilöä, jotka ovat saaneet työmarkkinatukea
yhtäjaksoisesti vuodesta 1994 alkaen, ja heistä vain
7 prosenttia on ollut missään aktiivitoimissa.
Tämäkin kertoo siitä, että on
korkea aika ryhtyä toimenpiteisiin, että tämä aktivointiaste
voidaan nostaa sille tasolle, jota se asiallisesti tarkoittaa ja
jolla sen tarvitsisi olla.
Uudistuksen rahoituksesta on käyty valiokunnassa jonkun
verran keskustelua. Asiantuntijakuulemisen yhteydessä on
kyselty, miten tämä uudistuksen rahoitus käytännössä toteutuu.
Täällä hallituksen esityksessä todetaan,
että uudistus toteutetaan yksittäisen kunnan kannalta
kustannusneutraalisti lähtötilaan verrattuna.
Valiokunta on tältä osin asiantuntijakuulemisessa
tullut samaan lopputulokseen, että näin on tarkoitus tehdä.
Sitten täällä on muutama sellainen
kohta, jotka haluan vielä nostaa esille.
Työmarkkinatukeen sisältyvä puolison
tuloihin kohdistuva tarveharkinta on erityisen ongelmallinen, koska
pienetkin puolison tulot vähentävät työmarkkinatukea,
ja siten se saattaa kannustaa myös puolisoa jäämään
työttömäksi. Perustuslakivaliokunta on
aiemmassa lausunnossaan katsonut, perustuslakivaliokunnan lausunto 46/2002
vp, ettei tällainen tarveharkinta ole vaivatta sopusoinnussa
perusoikeuksien yksilöllisen luonteen kanssa. Sosiaali-
ja terveysvaliokunta toistaakin aiemman kantansa puolison tuloihin
kohdistuvan tarveharkinnan poistamisen tarpeellisuudesta.
Valiokunnan näkemyksen mukaan työmarkkinatuen
tasoa suhteessa toimeentulotukeen tulee korjata. Valiokunta toistaa
usein esiin tuomansa kannan, että työmarkkinatuen
tasoa tulee nostaa. Samalla on kuitenkin tarpeen huolehtia perustoimeentulotuen
tasosta. Kun hyväksyttävä uudistus merkitsee
näiden kahden etuuden rahoituksen yhtenäistymistä,
on entistä epätarkoituksenmukaisempaa sekä asiakkaan
että järjestelmää hoitavien
viranomaisten kannalta ylläpitää järjestelmää,
joka aiheuttaa päällekkäisiä asiakkuuksia
ja moninkertaista työtä. Työmarkkinatuen
nostaminen poistaa toimeentulotuen piiristä huomattavan
osan asiakkuuksista ja vapauttaa siten sosiaalityöntekijät
lain vaatimaan varsinaiseen sosiaalityöhön ja
aktiivitoimenpiteiden toteuttamiseen.
Valiokunta toteaa, että eri etuusjärjestelmät — asumistuki,
työmarkkinatuki, toimeentulotuki — sekä työmarkkinatuen
verotus muodostavat nykyisellään kokonaisuuden,
jonka hallinnointi usean eri hallinnonalan kautta aiheuttaa tehottomuutta
ja koordinaatio-ongelmia sekä asiakkaalle ennakoimattomuutta
toimeentulon tasossa. Valiokunnan näkemyksen mukaan vähimmäisturvan
järjestämisessä kokonaisuutena tulee päästä tehokkaampaan
ja hallinnointikustannuksia vähentävään
järjestelmään.
Arvoisa puhemies! Vielä lopuksi valiokunnan lausumat
sen takia, että niissä tulevat esille näitten
asiantuntijavaliokuntien esittämät asiat. Valiokunta
esittää lausumassa 1: "- - hallitus seuraa lainsäädännön
vaikutuksia lain soveltamispiiriin kuuluvien henkilöiden
työllistymiseen, syrjäytymisen ehkäisemiseen
ja taloudelliseen asemaan sekä vaikutuksia kuntien ja työvoimahallinnon toimenpiteisiin
sekä viranomaisyhteistyöhön. Lisäksi
eduskunta edellyttää hallituksen seuraavan lain
toteutukseen varattavien resurssien riittävyyttä sekä kuntien
kustannusten kehitystä."
Toisena lausumaehdotuksena valiokunta esittää:
"Eduskunta edellyttää, että hallitus
yhteistyössä työmarkkinajärjestöjen
kanssa selvittää mahdollisuudet muuttaa työttömyysturvalain työssäoloehdon
karttumista koskevia säännöksiä siten,
että työnteko, johon työnantajalle maksetaan
korkeinta korotettua palkkatukea, luetaan kokonaisuudessaan työntekijän
työssäoloehtoon." Pidän tätä henkilökohtaisesti
erittäin merkittävänä tasa-arvokysymyksen
kannalta ja toivon, että hallitus eduskunnan näin
päättäessä ottaa tämän
asian välittömästi selvitettäväksi
ja pyrkii poistamaan tämän ongelman.
Osmo Soininvaara /vihr:
Arvoisa puhemies! On ikävää, että näin
iso ja merkittävä lakipaketti ei nyt saa ansaitsemaansa
käsittelyä eduskunnassa, koska minäkin
olin varautunut puhumaan tästä vähän
perusteellisemmin, mutta ajattelin nyt armahtaa tätä salia.
Totean vaan, että olen hyvin samaa mieltä ed.
Valto Kosken kanssa siitä, että tämän
lain tarkoitus on erittäin hyvä ja kannatettava.
Vilpittömästi sydämessäni toivon,
että tässä tarkoituksessa myös
onnistutaan, vaikka kysymys on hyvin hankalasta asiasta.
Arvoisa puhemies! Olen tehnyt omassa vastalauseessani kaksi
ponsiesitystä, joista toinen koskee asiaa, jonka oikeastaan
ed. Koski tuossa jo perusteli. Tämä laki toimisi
paljon paljon paremmin, jos noudatettaisiin perustuslakia siten,
että ensisijaisten etuuksien pitäisi olla suurempia kuin
viimesijaisten etuuksien. Se, että meillä työmarkkinatuki
on pienempi kuin toimeentulotuki, hyvin monen kannalta saa aikaan
tilanteen, riippuu tietysti vähän asumiskustannuksista,
joka pitkälti vesittää tämän
lain tarkoitusperät. Ne kannustimet ja sanktiot, mitä tässä on
suunniteltu, eivät tietenkään toimi ollenkaan,
jos tämä järjestys on toinen. Myös
se, että työmarkkinatuki on niin matala, on keskeinen
köyhyyden syy Suomessa. On myös erittäin
epätarkoituksenmukaista, että pelkästään
työttömyyden takia ihmiset joutuvat toimeentulotuelle.
Syy, että asiaa ei ole saatu korjatuksi on tietysti
aika pitkälti järjestelmäideologinen.
Ei maksaisi paljon nostaa työmarkkinatukea ja vain työmarkkinatukea,
koska kun se on päällekkäinen toimeentulotuen
kanssa, julkinen sektori ei siitä nyt paljon kärsisi,
mutta jos halutaan pitää kiinni kytkennästä sen
ja ansiosidonnaisen työttömyysturvan kanssa, niin
joudutaan vaikeuksiin. En kyllä ymmärrä,
miksi niille, jotka haluavat puolustaa ansiosidonnaisen ja työmarkkinatuen
välistä suhdetta, kelpaa se, että työmarkkinatukea täydennetään
toimeentulotuella. Samanlainen epäsuhdehan sitten siinä loppujen
lopuksi kuitenkin tulee.
Arvoisa puhemies! Esitän pontta siitä, että työmarkkinatukea
tulisi nostaa.
Toinen seikka, josta olen tämän lain suhteen hyvin
vilpittömästi huolissani, on se, että lain
tarkoituksena on kannustaa kuntia huolehtimaan paremmin työllisyydestä,
siten että kunnalla menee tämän jälkeen
paljon paremmin, jos sen asukkaista on vähemmän
työttömiä, ja huonommin, jos sen asukkaista
on paljon työttömiä. Tämä kannustin
voi osittain toimia niin kuin on tarkoitettu, mutta kunnilla on
huomattavasti yksinkertaisempi keino vaikuttaa alueellaan olevien
työttömien määrään,
ja se on asuntopolitiikka.
Tämä laki toimisi erinomaisesti, jos meillä olisi
järkevä kuntajako sillä tavalla, että jokainen kaupunkiseutu
muodostaa yhden kunnan, mutta kun näin ei ole ja kun tiedämme,
että esimerkiksi Helsingin seudulla moni kunta on nimenomaan verokilpailu-
ja talouskilpailusyistä lopettanut kokonaan sosiaalisen
asuntotuotannon, niin ei tämä laki ainakaan tule
vähentämään tämän
kaltaisia pyrkimyksiä. Kun itse kuulun niihin, jotka ovat
halunneet omassa kunnassaan sosiaalista asuntotuotantoa edistää,
joudun toteamaan, että tämä laki kyllä vaikeuttaa
näitä pyrkimyksiä huomattavasti.
Sen takia esitän tästä asiasta toisen
ponnen siitä, että tämän lain
vaikutuksia asuntopolitiikkaan seurataan, ja jos ongelmia esiintyy,
sitten valtiovalta tavalla tai toisella ryhtyy toimenpiteisiin niiden
kuntien palkitsemiseksi, jotka harjoittavat vastuullista asuntopolitiikkaa.
Se, että tähän asiaan ei kiinnitetä huomiota lainkaan,
johtuu meidän virkakoneistomme ja valmistelukoneistomme
lohkoontuneisuudesta. Ne, jotka ovat pohtineet näitä asioita,
eivät tunne kunnallissektorin toimintaa ollenkaan eivätkä ole vastaavasti
kiinnostuneita asuntopolitiikasta eivätkä ole
huomanneet, ymmärtäneet, aistineet tätä kytkentää.
Erkki Virtanen /vas:
Arvoisa puhemies! Yhdyn valiokunnan puheenjohtajan ja ed. Soininvaaran
näkemyksiin siitä, että periaatteessa
tämän lain pyrkimykset ovat hyviä ja
kannatettavia. Meidän tulisi onnistua siinä, että pystymme kannustamaan
tai ylipäätään jollain keinolla
saamaan pitkäaikaistyöttömät
töihin. Se toki ei ole aivan helppoa, koska aika iso osa
siitä joukosta on kuitenkin sellaisia, jotka pitäisi
oikeastaan vapauttaa tästä "työn ikeestä"
kutakuinkin tasan vuosi sitten säätämämme
eläketuen piiriin. Mutta valitettavasti tämä lakiesityksen
käsittely ja sen lopputulema ei ole tyydyttävä sikäli,
että se ei vastaa tätä kuvaamaani hyvää pyrkimystä monilta
merkittäviltä osin, ja siksi olen joutunut tekemään
vastalauseen tähän mietintöön.
Silloin kun lähetekeskustelun päätyttyä tässä salissa äänestettiin
siitä, pitäisikö tämä lähettää työ-
ja tasa-arvoasiainvaliokuntaan vai sosiaali- ja terveysvaliokuntaan,
niin tietysti sosiaali- ja terveysvaliokunnan jäsenenä kannatin — taisin olla
ainoa vasemmistoliiton eduskuntaryhmästä — esityksen
lähettämistä nimenomaan sosiaali- ja
terveysvaliokuntaan. Nyt kun olen päässyt kovin
läheltä tutustumaan sekä työ-
ja tasa-arvoasiainvaliokunnan antamaan lausuntoon tästä asiasta,
joka on kaiken lisäksi yksimielinen, ja toisaalta sitten
meidän eli sosiaali- ja terveysvaliokunnan aikaansaamaan
mietintöön, niin tekee kyllä miltei mieli
sanoa, että olisimmepa hävinneet sen äänestyksen,
koska työ- ja tasa-arvovaliokunnan lausunto on sellainen,
että siihen minun ei olisi tarvinnut jättää vastalausetta.
Siinähän nimittäin esitetään
ehkä tämä keskeisin asia, jota itsekin olen
tässä vastalauseessa korostanut, eli esitetään
poistettavaksi tämän uuden lain palkkatukeen ja
sen korkeimpaan prosenttimäärään
liittyvä kertymäleikkuri. Minusta se oli sellainen
asia, joka tässä yhteydessä olisi pitänyt
hoitaa. Kun työ- ja tasa-arvoasiainvaliokunta oli valmis
tekemään sen yksimielisesti, niin en voi ymmärtää, miksi
sitä ei voitu tehdä sosiaali- ja terveysvaliokunnassa.
Mutta joka tapauksessa niin ei tapahtunut, ja tästä syystä vastalauseessani
esitän kyseisen kertymäleikkurin poistamista.
Samoin esitän toistakin asiaa, jota työ- ja tasa-arvoasiainvaliokunta omassa
lausunnossaan esitti, eli sen huomioon ottamista aivan pykälätasolla,
että työttömiä ei saatettaisi
kohtuuttomaan tilanteeseen sillä, että heille
tehdään sellaisia työtarjouksia, joita
he eivät inhimillisesti katsoen kohtuudella voi ottaa vastaan.
Lisäksi esitän myöskin tämän
karenssin lyhentämistä viidestä kuukaudesta
kolmeen kuukauteen ja tässäkin heikomman indeksin
eli tämän kuuluisan taitetun indeksin vaihtamista
työeläkelain mukaiseen palkkakertoimeen, joka
on myös tässä yhteydessä oikeudenmukaisempi.
Lopuksi haluan vielä kommentoida ed. Soininvaaran omassa
vastalauseessaan esittämiä ponsia, joita molempia
kannatin. Asuntopolitiikkaa olen harrastanut riittävästi
ymmärtääkseni sinänsä,
että tämmöinen uhka aivan varmaan on olemassa.
Se tietysti perustuu siihen, että kunnat faktisesti rikkovat
asuntotuotantolakia eli valikoivat aravarahoitettuihin vuokra-asuntoihinsa valittavia
asukkaita muilla perusteilla kuin niillä, joita laki säätää,
ja sitä ei toki voi pitää hyväksyttävänä.
Toki Suomessa on kyllä kuntia ja kuntien omistamia vuokrataloyhtiöitä,
jotka eivät koskaan tällaiseen ole syyllistyneet,
ja vaikka olen vähän jäävi todistaja,
uskon, että ne ovat osittain tästäkin
mutta myös muista syistä menestyneet paremmin
kuin niitten kuntien yhtiöt ja yleensä kunnallisten
vuokra-asuntojen ylläpitäjät, jotka ovat
toimineet sillä tavoin, mitä ed. Soininvaaran
lausumalla yritetään vastustaa.
Leena Rauhala /kd:
Arvoisa herra puhemies! Tämän hallituksen
esityksen 164 käsittelyä ja sen etenemistä työttömät,
jo pitkään työttöminä olleet,
ovat seuranneet ja varmasti odottavat tämän lain
lopputulemaa, mihin tässä kaiken kaikkiaan päädytään.
Niin kuin täällä on todettu, olen
myös sitä mieltä, että hallituksen
esityksessä on todella hyvä tarkoitus ja tavoite.
Kyllä työllisyyttä tulee nostattaa ja
kaikki toimenpiteet, kaikki mahdolliset, tulee ottaa käyttöön,
jotta työllisyysastetta voidaan nostaa ainakin siihen 75
prosenttiin. Mutta se, mihin nyt tällä hallituksen
esityksellä tähdätään,
ja myöskin se, mihin valiokunta on päätynyt,
ei kyllä nyt ole ihan sitä, mikä vastaisi työttömien
kysymyksiin. Ajattelenkin niin, että jos tähän
hallituksen esitykseen olisi lisätty ne, mitä työelämä-
ja tasa-arvovaliokunnan lausunnossa on nostettu keskeisiksi asioiksi
ja vielä ihan muutosasioiksi pykäliin saakka,
niin tämä hallituksen esitys olisi ollut parempi.
Vielä jos siihen olisi saatu se, mitä sosiaali-
ja terveysvaliokunnan kolmessa eri vastalauseessa tulee esille,
niin voisi sanoa, että kaikki ne kolme eri vastalausetta
parantaisivat huomattavasti tätä hallituksen esitystä.
Olen usean työttömän kanssa keskustellut,
ja tuntuu pahalta, että tästä hallituksen
esityksestä 164 käytetään sanaa
"pakkotyölaki". Kuitenkin lähtökohtana
on se, että tällä tarkoitetaan aktivoida
ihmisiä työhön, kannustaa työhön,
saada pitkäaikaistyöttömiä,
vajaakuntoisia ja vammaisia työn ääreen
työllistymään parhaalla mahdollisella
tavalla ja parantaa nimenomaan heidän hyvinvointiaan ja
toimeentuloaan kannustavammaksi kokonaisuudessaan. Se tämän
tavoite on, työttömistä huolehtiminen.
Nyt se suuri kysymys, minkä työttömät
tämän lain lukiessaan ja kuullessaan tästä ovat
esittäneet, on, miten tällä luodaan uusia
työpaikkoja. Eli tässä ei oteta millään
tavalla kantaa siihen, miten luodaan nimenomaan uusia työpaikkoja. On
todettava, että kaikissa käsittelyissä on
oletuksena, että maassamme on suuri määrä avoimia
työpaikkoja ja ongelma on saada niihin työntekijöitä.
Niin kuin jotkut ovat todenneet, näin kai ei asianlaita
suinkaan ole, vaan meillä ei kerta kaikkiaan ole oikeita
työpaikkoja, joihin työttömät
voisivat työllistyä. No, tässä sitä kyllä etsitään,
että oikea työntekijä, työtön,
löytäisi sen oikean työpaikan, mutta
ne keinot eivät tässä ole riittäviä.
Työelämä- ja tasa-arvovaliokunta
otti kantaa erityisesti tähän työssäoloehtoon
ja esitti siinä, että työttömyysturvalain
5 luvun 4 §:n 4 momentti kumottaisiin. Sillä tavalla
päästäisiin siihen, että samaa
työtä tekevät, samaa palkkaa saavat henkilöt
eivät olisi erilaisessa asemassa heille kertyvän
työttömyysturvan suhteen riippuen siitä,
kumman palkkaamiseen työnantaja on saanut suuremman valtion
tuen. Näin on vastalauseessa, jonka ensimmäinen
allekirjoittaja on ed. Virtanen ja jossa tätä pykälää esitetään
kumottavaksi.
Toinen tärkeä kysymys mielestäni
tässä on työmarkkinatuen taso. Siihenkin
työelämä- ja tasa-arvovaliokunnassa kiinnitettiin
huomiota, ja kolmantena on työmarkkinatukioikeuden lakkautuminen.
Tässä perustuslakivaliokunta otti kantaa nimenomaan
tähän karenssijakson aikaan, millä tavalla
tosiasiallisesti on saatavilla työtä, koulutusta
ja työvoimapoliittisia toimenpiteitä, ja myös
tähän viiden kuukauden jaksoon, että se
on turhan pitkä; niin kuin perustuslakivaliokunta sanoo,
se on verrattain pitkä. Tässä vastalauseessa,
johon olen myös yhtynyt, on, että tämä karenssiaika
todella lyhennettäisiin ja näin todella päästäisiin
siihen, että olisi kysymys aktiivilaista eikä jouduttaisi
pitkään odottamaan.
Myöskin sosiaali- ja terveysvaliokunnassa hyvinkin
paljon käsiteltiin sitä, mitä tämä laki
merkitsee sitten työvoimapoliittisissa erilaisissa toimenpiteissä ja
sosiaalityön toteutumisessa kunnassa. Suuri huoli on siitä,
onko otettu mukaan niitä kaikkia toimenpiteitä,
joilla saataisiin niitä edellytyksiä ja valmiuksia
työelämään siirtymiseen ja työelämässä pysymiseen
vahvistettua. Tässä vastalauseessa, jonka kokoomus
on tehnyt, on mielestäni aivan oikeutetusti nostettu esille
kysymys tästä kustannusneutraalista rahoituksesta.
Se todella tarkoittaa sitä, että jos pyritään
saamaan kunnissa lisää aktiivitoimenpiteitä niin
sosiaalityön kentällä kuin työvoimapalvelun laajalla
sektorilla, niin nämä rahat eivät todella riitä.
Vaikka nimeni ei löydy siitä vastalauseesta, olen
sen vastalauseen takana siltä osin, mitä siellä esitetään
tästä rahoituksesta.
Arvoisa herra puhemies! Ed. Osmo Soininvaaran vastalauseeseen
olen myös yhtynyt, missä on nämä lausumat
esitetty erityisesti siitä, että tämä työmarkkinatuki
olisi korkeampi ja sillä lailla tämä toissijaisuuteen
nähden selvästi vahvemmin kannustaisi.
Sosiaali- ja terveysvaliokunnassa kuitenkin kävimme
mielestäni hyvinkin hyvän keskustelun, ja sosiaali-
ja terveysvaliokunnan mietinnössä on todella hyvin
nostettu näihin lausumiin tärkeät asiat.
Se osoittaa sitä, että siellä kyllä tunnistettiin
nämä ongelmat, mitkä nyt sitten näkyvät näissä kolmessa
eri vastalauseessa, mutta rohkeus puuttui tehdä ne selkeät
muutokset. Se tietysti näin opposition edustajana harmittaa,
että kun se oli melkein niin kuin tulemassa, olisi voitu
saada tästä paljon paljon parempi, mutta sitä ei
kuitenkaan pystytty saamaan.
Vielä haluan tuoda esiin sen, mikä kyllä sosiaali-
ja terveysvaliokunnan mietinnössäkin esille nousee,
mutta ehkä enemmän tässä työelämä-
ja tasa-arvovaliokunnan lausunnossa, nimittäin mikä merkitys
kolmannen sektorin mahdollisuudella on työllistämisen
edistämisessä, miten tärkeää on
kaiken kaikkiaan ottaa esimerkiksi mukaan työntekijöitten
tai työttömien aktiivinen osallistuminen työväen-
tai kansalaisopistojen tarjoamaan kieli- ja atk-koulutukseen tai
kädentaitoja kehittäviin harrasteryhmiin, että nähtäisiin,
että näillä kaikilla on ihmisen hyvinvointia parantava
merkitys ja sitä kautta myös mahdollisesti työssä selviämiseen
aivan selkeä vaikutus. On todettava, että esimerkiksi
mielenterveys- ja päihdekuntoutus on välttämätön
osa ihmisen hyvinvoinnin säilyttämisessä sillä lailla,
että saadaan henkilön työmarkkinavalmiuksia
parannettua, ja ne on otettava mukaan aktiivitoimenpiteitten joukkoon.
Eero Akaan-Penttilä /kok:
Arvoisa puhemies! Tämä hallituksen esitys
laiksi julkisesta työvoimapalvelusta annetun lain muuttamisesta on
tietenkin iso ja erittäin tärkeä asia
Suomessa. Me olemme kokoomuksen ryhmänä valiokunnassa
tietyiltä osin kuitenkin eri mieltä tästä asiasta,
vaikka tässä on aika paljon positiivisuuttakin
mukana. Sen takia, arvon puhemies, ehdotan käsittelyn pohjaksi
vastalausetta ja perustelen sitä myös jonkun verran.
Positiivista tässä on se, että toimenpiteestä kieltäytyminen
sanktioidaan nykyistä tehokkaammin ja pitkään
työttöminä olleita aktivoidaan heille
sopivilla työllisyystoimilla, siis oikean suuntainen metodi.
Mutta sitten tämä rahoitusrakenteen puoli.
Se on se, mikä tässä meidän
mielestämme on selkeästi ongelma. Tällä hetkellähän
valtio maksaa tietysti tämän työmarkkinatuen
kustannukset kokonaisuudessaan, niin kuin tiedetään,
ja nyt tässä esityksessä ehdotetaan rahoitusvastuun
jakamista puoliksi valtion ja puoliksi kuntien kesken. Sen pitäisi
olla tietysti kustannusneutraali, mutta meidän mielestämme
näin ei tule käymään, vaan tämä tulee
kunnille kalliiksi useammallakin eri tavalla, koska todellisia kustannuksia
tässä ei ole laskettu huolellisesti ja osaa niistä ei
pystykään vielä tässä vaiheessa
laskemaan, ennen kuin se toiminta on menossa. Meidän käsityksemme
on se, että kunnille tulee tästä vuonna
2006 180 miljoonan euron lisäkustannukset, ja vastalauseen rakenne
perustuu tähän kaikkinensa, minkä päälle
tulee sitten näitä odotettavia arvioita vielä lisää.
Luen tässä lyhyesti muutaman asiantuntijalausunnon
tähän yleiseen puoleen liittyen. Ensimmäinen
on Stakesin ylijohtajan Matti Heikkilän, joka yleisesti
toteaa: "Tukevasta talouspolitiikasta huolimatta virtaa pitkäaikaistyöttömyyteen
ei ole kyetty pysäyttämään."
Siis pitkäaikaistyöttömyyteen kohdistuvaa
virtaa ei ole pystytty pysäyttämään.
"Tammikuussa 2005 oli edelleen näitä 118 000.
Kuitenkin viimeisimpien tietojen mukaan pientä alenemista
ehkä on tapahtunut, mutta eri tavoin kroonisiksi työttömiksi
luokiteltujen kokonaismäärän puolestaan
on arvioitu asettuneen 155 000—170 000
henkilön tietämille." Se on aikamoinen pysyvä,
staattinen ihmisjoukko. Tähän liittyy havaintona
se, että työmarkkinatuesta on aikaa myöten
kehittynyt pysyvä ja keskeinen osa viimesijaista toimeentuloturvaa,
vaikka tämä ei silloin, kun järjestelmää luotiin,
suinkaan ollut tarkoitus. Sehän kuormittaa järjestelmää aivan
väärällä tavalla ja varmasti
aiheuttaa paljon muitakin sekundäärikäyttäytymisen
muotoja, jotka sinänsä eivät ole suotavia.
Tässä on lainausta edelleen hänen
lausunnostaan: "On kohtuutonta, että järjestelmässä on
arviolta 20 000 henkilöä, jotka ovat
saaneet työmarkkinatukea yhtäjaksoisesti vuodesta
1994 lähtien, ja heistä vain 7 prosenttia on ollut
missään aktiivitoimissa mukana." Siihen nähden
tietenkin aktiivitoimiahan olisi pitänyt ajat sitten jo aloittaa,
ja siinä mielessä tämän lain
henki on oikean suuntainen, mutta ei varmasti riittävä. Nämä olivat
Stakesin asiantuntijan mielipiteitä, jotka osoittavat,
että tämä ongelma on itse asiassa paljon
suurempi kuin mihin tämä nyt ehdotettu lakimuutos
pystyy puuttumaan.
Samaten suosittelisin niitä, joita tämä asia
syvemmin kiinnostaa, lukemaan Kuntaliiton lausunnon, jossa on hyvin
monta seikkaa. En nyt lähde niitä ajanpuutteen
takia lukemaan, mutta täällä kerrotaan
yksityiskohtaisesti monta esimerkkiä siitä, miten
kunta toimenpiteitä muuttaessaan joutuu lisäkustannuksiin
henkilöstön koulutuksesta lähtien ja
atk-laitteista lähtien perintään liittyvien
töiden takia, ja syntyy erilaisia hallinnollisia kustannuksia,
joita kaikkia ei voida vielä edes arvioidakaan. Aktivointitoimenpiteiden
toteuttamisessa ei ehkä ole ammattitaitokaan vielä valmiina
ja on monta ongelmaa. Oma kotikaupunkini Espoo on jo nykyisellään
näiden ohjelmistovaikeuksien takia ollut enemmän
kuin vaikeuksissa näiden toimeentulokorvausten vuoksi.
Ne ovat nyt tällä hetkellä ilmeisesti
säädyllisellä tasolla, mutta ongelmiahan
tässä riittää.
Etelä-Suomen lääninhallitus minusta
hyvin aiheellisesti kysyy, löytyykö kunnista sellaisia
työpaikkoja, joihin pitkäaikaistyöttömät
voivat omista lähtökohdistaan työllistyä heille
kohdistettujen esityksen mukaisten tukitoimien turvin. Aikamoinen
kysymys, joka jäi vaille vastausta, mutta lääninhallitus
on sitä mieltä ilmeisesti, että eipä löydy,
ja sinne kuitenkin kunnat velvoitetaan näitä asioita
hoitamaan. Ontuu monella tavoin kokonaisote tähän
asiaan.
Viimeisenä havaintona, arvon puhemies, luen Suomen
Yrittäjien lausunnosta vain pienen pätkän,
jossa korostetaan: "Yrittäjille tehdyn kyselyn mukaan peräti
kolme neljäsosaa vastanneista yrityksistä ilmoitti
olevansa valmiit ottamaan yli vuoden työttömänä olleen
henkilön työhön, jos työnantajalle
työsopimuksesta johtuvaa riskiä lievennetään."
Tämähän on moneen kertaan sanottu ilmi,
kerrottu eri puolilla näiden vuosien aikana, mutta sitä ei
tahdota oikein uskoa. Se on kuitenkin jälleen kerran muistutus
siitä, että kaikkia keinoja ei ole tässä vielä käytetty.
Puhetta on ryhtynyt johtamaan toinen
varapuhemies Ilkka Kanerva.
Sirpa Asko-Seljavaara /kok:
Arvoisa herra puhemies! Hallituksen esityksellä 164
siirretään työttömien työllistämis-
ja rahoitusvastuu kunnille. Uudistus on positiivinen, jos se onnistuu
eli jos työmarkkinatukijärjestelmä toimii
ja aktivoi työttömiä, kuten tämä lakiesitys
olettaa. Työstä tai työvoimapoliittisesta
toimenpiteestä kieltäytyminen sanktioidaan nykyistä tehokkaammin. Tämä on
perusteltua tapauksissa, joissa henkilö itse kieltäytyy
työstä tai työllistävästä toimenpiteestä.
Pitkään työttöminä olleita
taas aktivoidaan juuri heille sopivilla työllisyystoimilla
ja pyritään saamaan nämä ihmiset
takaisin avoimille työmarkkinoille sen sijaan, että he
eläisivät passiivisen työttömyysturvan
varassa.
Vanhasen hallituksen päämääränä on
tämän työmarkkinatukijärjestelmän
avulla poistaa työttömyys maastamme nyt kerta
kaikkiaan. Lycka till! Voin vain toivottaa onnea, sillä kuten
ed. Akaan-Penttilä sanoi, meillä on jo 20 000
sellaista pitkäaikaistyötöntä,
jotka ovat yli kymmenen vuotta olleet työttöminä,
ja heistä vain pari prosenttia on ollut työllisyystoimenpiteiden
parissa.
HE 164 siirtää työmarkkinatuen rahoitusvastuun
kunnille, koska sekä työmarkkinatuen että toimeentulotuen
kustannukset puolitetaan valtion ja kuntien välillä.
Hallituksen esityksessä väitetään,
että kunnat saavat täyskompensaation aiheutuneista
uusista kustannuksista. Kuitenkin kyseisillä rahoitusuudistuksilla
valtio siirtää kunnille uusia velvoitteita, ilman
että niiden todellisia kustannuksia on laskettu huolellisesti.
Hallitus lisää jatkuvasti kuntien velvoitteita
mutta ei kompensoi kustannuksia samaan tahtiin.
Tämä uudistus on luvattu korvata lisäämällä sosiaali-
ja terveydenhuollon laskennallisia valtionosuuksia ja
korottamalla verotuloihin perustuvan valtionosuuksien tasauksen
rajaa. Valtion hyvitys tulee uppoamaan ja hautautumaan yleiseen
valtionosuusjärjestelmään eikä kohdistu
yhdenvertaisesti eri kunnille. Kyseinen työmarkkinatuen
rahoitusuudistus aiheuttaa kunnille pyytämämme
arvion mukaan noin 200 miljoonan euron lisäkustannukset.
Nämä uudet kustannukset tulevat vaikeuttamaan
jo nyt taloudellisessa ahdingossa olevien kuntatalouksien mahdollisuuksia
selviytyä peruspalveluiden kuten terveydenhuollon, vanhusten-
ja lastenhoidon sekä koulutuksen järjestämisestä.
Arvoisa herra puhemies! Kannatan ed. Akaan-Penttilän
ehdotusta, että käsittelyn pohjaksi otetaan vastalause
3.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa herra puhemies! Ihan lyhyesti muutama kommentti täältä edestä enstäinkin
tästä kokoomuksen edustajien toteamuksesta, että tämä maksaa
kunnille paljon. Kyllä ainakin työ- ja tasa-arvovaliokunnassa
tuli ihan selkeästi se esille, jotta tämä on
kustannusneutraali alussa. Silloin oli epäilyjä siitä,
että tämä ei pitäisi paikkaansa,
mutta kun kaikki asiantuntijat, jotka silloin viimeisen viikon aikana, kun
tehtiin tätä lausuntoa, kävivät
siellä, niin kyllä minulle ainakin tuli ihan täysi
selvyys siitä, että tässä ei
ole siitä kyse, että kunnat häviäisivät tässä,
ei siinäkään tilanteessa, vaikka alussa
eivät tekisi mitään. Mutta jos kunta
aktivoituu tässä sillä tavalla, jotta
pyrkii järjestämään mahdollisimman
paljon näille yli 500 päivää työmarkkinatuella
olleille henkilöille erinäköisiä toimenpiteitä,
niin kuntahan voittaa siinä.
Siinä mielessä taisi silloin viimeisellä viikolla jopa
Kuntaliitto todeta, että siinä hommassa ei ole
enää epävarmuutta, koska siinä alun
perin oli semmoisia ajatuksia ja epävarmuutta siitä.
Pitemmässä pelissä tietysti se riippuu
kunnasta, miten se käyttäytyy tässä.
Jos se on semmoinen nihkeä ja passiivinen kunta, joka jättää työttömät oman
onnensa nojaan, niin siinähän voi käydä sillä tavalla,
että se tulee kunnille maksamaan ihan oikeasti. Mutta minusta
tässä on sinällään hyviä elementtejä olemassa,
jotta tässä on mahdollisuus kaikkien voittaa,
jos ollaan aktiivisia, koska siinähän kunta voittaa,
kun järjestetään näille pitkään
työttöminä olleille erinäköisiä toimia,
jotka lähes valtaosin ovat sitten valtion piikissä,
Kelan tai työhallinnon piikissä. Sitten siinä valtio
voittaa, ja sitten tietysti työttömät
voittavat siinä mielessä, että jos saadaan
heidät elämän syrjään
kiinni ja semmoisiin toimiin, mitkä hyödyttävät
yhteiskuntaa, ihmiset voivat paremmin eivätkä ole
siellä mökkinsä nurkassa nuutumassa.
Mutta itse asiassa yhteen asiaan puutun. Tässä olisi
monta semmoista asiaa, mistä voisi käyttää puheenvuoron,
mutta kun on näin myöhä ilta, niin ihan
semmoiseen asiaan, jota itse pidän tärkeänä.
Se koskee työelämä- ja tasa-arvovaliokunnan
lausuntoa. Mehän otimme yksimielisen kannan siitä,
jotta työssäoloehdon pitää kaikissa näissä tukitöissä olla
yhdenvertainen. Ihmettelen, miksi sosiaali- ja terveysvaliokunta
ei ottanut sitä huomioon. Korostan sitä, että se
oli yksimielinen kanta. Kyllä meidän valiokunnassa huomattiin
ja todettiin se epäoikeudenmukaisuus, että eihän
voi sillä tavalla olla, jotta vaikka henkilölle
maksettaisiin jossakin työpaikassa sama palkka, niin toiselle
kertyy työssäoloehto puolelta työajalta
ja toiselle kertyy koko ajalta. Se ei siis voi olla yhdenvertaisuuden
kannalta millään muotoa perusteltavissa.
Sosiaali- ja terveysvaliokunta toteaa mietinnössään,
että se on ikään kuin sosiaaliturvaa,
jos saadaan käyttää sosiaaliturvaelementtiä,
kun saadaan enemmän tukea työnantajalle. Minusta
sillä ei ole yhtään merkitystä,
saadaanko sinne enemmän tai vähemmän
tukea, jos katsoo sen lopputuloksen, jotta työntekijä tekee
jotain aikaa, kahdeksantuntista työpäivää ja
jotain, viikossa ja saa saman palkan kuin se, joka on perustuella
tai perus- ja lisätuella elikkä entisellä yhdistelmätuella.
Sen takia eduskunnan pitää se muuttaa nyt. Siinä on
jopa elementti siihen, jotta tässä jotkut ihmiset
voivat saada tämän toivon mukaan, jos eduskunnalla
ei ole viisautta, muuttumaan jotakin muuta kautta valittamalla,
jotta tässä rikotaan yhdenvertaisuutta. Minä ainakin
tulen henkilökohtaisesti yllyttämään,
jos eduskunta ei näin tee, tämmöiseen
hienoon tekoon, että oikeuksien puolesta pitää taistella
ja yhdenvertaisuutta hakea. Voin jopa avustaa kirjoittamisessakin,
kun löydän ne henkilöt, jotka ovat tämmöisessä huonommassa
asemassa.
Sen takia odotan, kun tätä käsitellään
yksityiskohtaisesti — mikä pykälähän
se mahtaa siellä ollakin, joka koskee tätä työssäoloehtokysymystä — että se
muutetaan siihen muotoon kuin 5 luvun 4 § on esitetty työ-
ja tasa-arvovaliokunnassa eli kumottavaksi, ja se pitäisi
tehdä nyt tämän käsittelyn yhteydessä.
Sirpa Asko-Seljavaara /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Haluaisin vastata ed. Esa Lahtelalle,
että tämä työmarkkinatukiuudistus
on todella aivan erinomainen asia, jos se toteutuu käytännössä.
Mutta nyt meillä on niin paljon semmoisia kuntia, joissa
ei kerta kaikkiaan ole näitä työpaikkoja,
ja tällöin, kun nämä henkilöt
jäävät sitten työttömiksi,
niin se tulee semmoiselle kunnalle aivan erinomaisen kalliiksi.
Sen takia tähän olisi pitänyt panna paljon enemmän
korvamerkittyä rahaa, jota olisi voitu käyttää näiden
ihmisten työllistämiseksi, eikä upottaa
tätä tukea kokonaan valtionosuuksiin.
Ed. Hannu Hoskonen merkitään
läsnä olevaksi.
Esa Lahtela /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Ed. Asko-Seljavaaralle voisi todeta,
jotta tässä jätetään
nyt kunnallispäättäjien varaan hyvin
paljon. Minä olen kuullut täällä salissa
puhuttavan, että tekemätöntä työtä on
joka paikka täynnä. Nyt lähellä tiedetään,
missä se työ siellä on. Ei kai nyt eduskunta- tai
työministeriötasolta voi sanoa, missä sitä työtä on,
vaan siellä kuntatasolla tiedetään parhaiten,
tiedetään yritykset, tiedetään,
mikä on kunnan mahdollisuus, tiedetään
koulutusmahdollisuudet, kaikki, ja tunnetaan ne systeemit, niin että totta
kai siellä on.
Marjaana Koskinen /sd:
Arvoisa herra puhemies! Ensin haluan vastata ed. Eero Akaan-Penttilän
puheenvuoroon, kun hän toi esille sen, että tämä laki
kustantaa kunnille 180 miljoonaa euroa. Se pitää paikkansa,
mutta on tulossa kuntakompensaatio, eli tämä rahoitus
on rakennettu niin, että kunnat saavat takaisin tämän
180 miljoonaa euroa tämän lainsäädännön
kautta. On olemassa ihan tarkkaan kaikki ne listat; tiedetään yksilöidysti,
keitä tämä laki koskettaa. Esimerkiksi
Helsingin kohdalla volyymin lisäys, kuinka monta työtöntä työllistetään,
on 249 vuoden aikana, Turun kohdalla 144. On paljon pieniä kuntia,
joissa vaikutus on lähestulkoon nolla, tai kunnissa, jotka
nyt jo ovat olleet aktiivisia, ei ole tätä volyyminlisäystä lainkaan.
Tämä lainsäädäntöhän
lähtee siitä, että mitä aktiivisempi
kunta on ollut toimenpiteissään, niin sitä enemmän
sitä palkitaan. Eli tätä keskustelua
siitä, miten tämä rahoitus nyt hoidetaan,
en kauheasti haluaisi kuulla — niitä puheenvuoroja,
että tämä on tosiaan kunnille rasite — koska tässä kohtaa
hallitus on tehnyt esityksen, jolla tämä lainsäädäntö kompensoidaan.
Minun mielestäni pitää olla sen verran
rehellinen, kun keskustelua käydään.
Jos sosiaali- ja terveysvaliokunnan kokouksiin on osallistunut,
niin se kaavio on ihan selkeästi esitetty, mistä rahoitus
tulee. Tämä lainsäädäntö on
sillä tapaa hyvä, että se nimenomaan
tukee sitä aktiviteettia ja yrittää puuttua
siihen, että kun on oltu vähän aikaa
työttömiä, niin tartutaan jo siihen alkuvaiheen
tilanteeseen. Tämä on yksi keinovalikoima sen
kaiken joukossa, mitä työministeriö voi
käyttää. Ei tämä kauheasti
mitään uutta ole sen suhteen. Ei enempää niitä valikoimia
ole. Tätä pakkaa on nyt yritetty taas kääntää yhteen
suuntaan ja yritetään saada aikaan jollakin tavalla
se, että näillä ihmisillä olisi
aktiivitoimenpiteitä käytössä enemmän
kuin mitä tällä hetkellä on.
Tähän lainsäädäntöön
liittyy ehkä kaikkein suurimpana ongelmana osuus siitä,
että tätä toimeentulotukijärjestelmää tässä yhteydessä muutetaan,
ja siinä kohtaa kyllä voisi sanoa niin, että on
tehty aika hankala järjestelmä. Eli toimeentulotukilakiin
on tehty uusi perustoimeentulotuki 7 §:ään,
sitten on tehty 7 a §, joka on perusosaa edelleen, ja 7
b §, mikä tarkoittaa muita perusmenoja. Näihin
7 a:han ja b:hen tulee valtionosuus, joka on 50 prosenttia. Mutta
sitten kun mennään toimeentulotuessa 7 c §:ään,
joka on vanhassa laissa harkinnanvarainen toimeentulotuki, lain esittelijä,
valmistelija, on muuttanut sitä, niin että se
on täydentävä toimeentulotuki, ja tähän
tuleekin tämä nykyinen valtionosuus, mikä toimeentulotukeen
on tullut, eli 37 prosenttia. Joissakin kunnissa käy niin,
että toimeentulotukiviranomaiset joutuvat yhden asiakasperheen
kohdalla tekemään kaksi päätöstä liittyen
tähän toimeentulotukeen sillä perusteella,
että on eri valtionosuusprosentit. Toisaalta tietenkin
on se, miten rehellisiä kunnissa sitten ollaan, että laitetaan
oikealle momentille sitten se toimeentulotuki, että ei
haeta tätä suurempaa. No, se ei ehkä niin
kauheasti meidän huoli täällä tänään
ole, mutta kuitenkin tämän toimeentulotuen valtionosuuden korottamisen
kautta kunnat saavat myös lisärahaa liittyen tähän
lainsäädäntöön.
Olen ollut hyväksymässä tätä lakia
ihan sillä perusteella, vaikka tiedän työ-
ja tasa-arvovaliokunnan kannanoton, mikä liittyy korotettuun palkkatukeen
ja siihen, että koko ajalta työssäoloehtoa
lasketaan, että tähän mietintöön,
mikä sosiaali- ja terveysvaliokunnassa tehtiin, kovien kädenvääntöjen
jälkeen tuli kaksi lausumaa, jotka mielestäni
ovat aika perusteltuja ja aika tiukkasävyisiä lausuntoja.
Jos ihan katsotaan, mitä sanotaan työssäoloehdon
lausumassa, niin se kuuluu: "Eduskunta edellyttää,
että hallitus yhteistyössä työmarkkinajärjestöjen
kanssa selvittää mahdollisuudet muuttaa työttömyysturvalain työssäoloehdon
karttumista koskevia säännöksiä siten,
että työnteko, johon työnantajalle maksetaan
korkeinta korotettua palkkatukea, luetaan kokonaisuudessaan työntekijän
työssäoloehtoon." Tämä on mielestäni
harvinaisen selkeätä tekstiä, ja minä toivon
tosiaan, että tämän lausuman mukaisesti
toimitaan. Täällä tietenkin on tehty
vastalauseita ja tullaan äänestämään,
mutta sosiaali- ja terveysvaliokunta käsitteli tämän lainsäädännön
erittäin tarkkaan, erittäin perusteellisesti,
kuunteli kymmeniä tunteja asiantuntijoita, niin että kauheasti
sitä kritiikkiä ei halua tässä vaiheessa
kuulla, koska toivoisi myös, että valiokunnan
jäsenet kuuntelevat silloin, kun on asiantuntijakuuleminen.
Riikka Moilanen-Savolainen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Nyt käsittelyssä oleva
hallituksen esitys uudistaa merkittävällä tavalla
työmarkkinatuen painopistettä, kuten Matti Vanhasen
hallitusohjelmassa todetaan, passiivisesta aktiiviseen.
Taustalla on tosiasia, että niin toimeentulotuesta
kuin työmarkkinatuesta on muodostunut usealle henkilölle
pitkäaikaisesti maksettavia tukia. Tämä on
vastoin alkuperäistä tarkoitusta. Kuten sosiaali-
ja terveysvaliokunnan mietinnöstä käy
ilmi, merkittävä joukko työttömistä on ajautunut
työmarkkinatuelle, ilman että he juurikaan olisivat
osallistuneet aktiivitoimiin. Valiokunnan saamien asiantuntijalausuntojen
mukaan tuen piirissä on noin 20 000 henkilöä,
jotka ovat saaneet työmarkkinatukea yhtäjaksoisesti
vuodesta 1994 alkaen ja heistä vain 7 prosenttia on ollut
missään aktiivitoimissa.
Kansantalouden kannalta tämän lain myötä ollaan
siirtymässä kannustavampaan suuntaan, koska työmarkkinatukimenot
ottavat noin puolet työministeriön budjetista.
Tämän uudistuksen lähtökohta
ja kannatettava tavoite on, että ensisijaisen toimeentulon
lähteen tulee olla työstä maksettu palkka.
Tämä on työtä etsivälle
kaikkein inhimillisin ratkaisu ja ikääntyvän
Suomen vaativin haaste. Työmarkkinatuen uudistus sopii loistavasti
myös Matti Vanhasen hallituksen työllisyystavoitteisiin,
joiden osalta viimeisimmät työllisyyskatsaukset
osoittavat jo nyt onnistumisen merkkejä.
Arvoisa puhemies! Useiden tutkimuksien mukaan todennäköisyys
työllistyä avoimille työmarkkinoille
alkaa alentua nopeasti jo 3—6 kuukauden työttömyyden
jälkeen. Olen erityisen ilahtunut siitä, että tämän
lain avulla katkaistaan ja tyrehdytetään ajautumista
pitkittyneeseen työttömyyteen.
Hallituksen esityksessä aiheutti valiokunnassa vilkasta
keskustelua 500 työttömyyspäivän
raja. Valiokunnan mietinnöstä käykin
ilmi, että kaikkien toimijoiden tulee määrätietoisesti
pyrkiä katkaisemaan työttömyys mahdollisimman varhaisessa
vaiheessa ja tarjota aktiivitoimia jo paljon ennen 500 työttömyyspäivän
täyttymistä. Ainakin työ- ja tasa-arvovaliokunnan
asiantuntijakuulemisessa kävi ilmi, että useissa
kunnissa jo nykyisin tuo 500 päivän raja alittuu.
Jotta aktiivitoimet kohtaavat työnhakijan, on mielestäni
työvoimahallinnossa varattava riittävät
resurssit. Kunnissa on tehtävä tiivistä yhteistyötä yrityksien
ja eri aktiivitoimenpiteitä tarjoavien toimijoiden kanssa.
Uhkakuvien sijasta työmarkkinatukiuudistus tulee nähdä mahdollisuutena
myös kuntatalouden kannalta. Ensisijaisen tärkeää on,
että nyt tehtävä uudistus tapahtuu kuntien
kannalta kustannusneutraalisti. Luotan myös siihen, että aktiivisesti
työelämään pyrkivä henkilö tuo
kuntataloudelle kokonaistaloudellisuuden näkökulmasta
toivottavia tuloksia. Tästä syystä en
todellakaan voi ymmärtää opposition ja
lähinnä kokoomuksen väitettä siitä,
että tämä olisi kuntataloudelle uusi
rasite ja jopa uusi tehtävä.
Arvoisa puhemies! Kolmas sektori on merkittävä työllistäjä ja
palveluiden tuottaja. Erityisesti sosiaali- ja terveyspalvelujen
toimijat tarjoavat monipuolisia mahdollisuuksia vajaakuntoisten
ja pitkäaikaistyöttömien työllistämiseen.
Valiokunnan mietinnöstä löytyy osio sosiaalisista
yrityksistä. Mielestäni pian kaksi vuotta voimassa
ollut laki vaatii vielä uudelleentarkastelua, jotta sosiaalisista
yrityksistä saataisiin nykyistä vetovoimaisempia
toimijoita. Raha-automaattiyhdistyksen ja verohallinnon uudet tulkinnat
ovat ajaneet erityisesti sosiaalialan järjestöt
tilanteeseen, jossa yhtiöittäminen on palvelujen
tuottamiselle ainoa vaihtoehto. Toivon, että laki sosiaalisista
yrityksistä on vahvasti mukana näissä ratkaisuissa. Toivon
myös, että eduskunta korjaa tulevissa päätöksissään
ne puutteet, joita laissa on ilmennyt. Toimiva laki sosiaalisista
yrityksistä antaa monipuolisia mahdollisuuksia myös
nyt käsittelyssä olevalle työmarkkinatuen
uudistukselle.
Arvoisa puhemies! Pidän tätä hallituksen
esitystä välttämättömänä ja
erittäin tarpeellisena.
Jaana Ylä-Mononen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Haluan antaa ed. Marjaana Koskiselle
tunnustuksen ja kiitoksen. Hän käytti erittäin perustellun
ja asiantuntevan puheenvuoron työmarkkinatukiuudistuksesta.
Heti perään voin todeta, että ainakin
edellisistä kokoomuksen käyttämistä puheenvuoroista,
ed. Asko-Seljavaaran ja ed. Akaan-Penttilän, ensimmäisenä tuli
esiin se, kuinka hieno asia on, että nyt tulee kunnon sanktiot.
Oikeastaan ed. Asko-Seljavaaran puheenvuorosta, tästä pitkästä puheenvuorosta,
jäi sellainen käsitys, että olisitte
ollut jopa hylkäämässä tätä esitystä.
Onneksi vastauspuheenvuorossanne sitten totesitte, että tämä on
hyvä asia, kun se käytännössä toteutuu,
ja toteutuuhan se.
Tämä on Vanhasen hallituksen yksi isoimpia ponnistuksia
pitkäaikaistyöttömyyden ytimen murtamiseksi,
ja sehän onnistuu. Ne dieselit vaan on laitettava käyntiin
työvoimahallinnossa ja kunnissa. Kyllä henkilöllä,
joka 500 päivää, siis todella pitkän
ajan, on jo ollut työmarkkinatuella, on oikeus odottaa
jotakin aktiivista myöskin viranhaltijoilta, ja se tässä mahdollistuu
ja tulee jonkin näköinen takuu sille.
Tämä on kustannusneutraali, mitä rahavirtoihin
tulee työmarkkinatuen rahoittamisessa ja kunnan budjetissa,
mutta se, mitä toiminnallisesti pitää laittaa
energiaa, pitää laittaa kierroksia siihen koneeseen,
niin totta kai se näkyy ikään kuin kustannuksena.
Mutta edelleen edustajille, jotka sitä kritisoivat viitaten
muun muassa Kuntaliiton lausuntoon jne., voi sanoa, että kun
pitkäaikaistyöttömyys vähenee
ja ihminen on aktiivitoimissa mukana, niin esimerkiksi hänen
terveytensä paranee, ja sitä kautta on aivan selvää,
että esimerkiksi terveydenhuoltomenojen kuorma vähenee.
Näin se menee, ja hyvä, että se myönnetään.
Arvoisa puhemies! Valuma pitkäaikaistyöttömyyteen
on vakava asia ja, aivan oikein, sitä ei ole saatu pysäytettyä,
mutta tosiasia on myöskin niin, että 12 kuukauden
kuluttua työttömäksi jäämisestä noin
1—2 prosenttia eli sadasta työttömästä 1—2
henkilöä on työttömänä,
siis vuoden jälkeen. Muut ovat työllistyneet joko
suoraan työpaikkoihin, koulutukseen, työharjoitteluun, opiskelemaan,
ja valuma, joka on 1—2 prosenttia 12 kuukauden kuluttua
työttömäksi jäämisestä,
on pieni verrattuna 90-luvun pahoihin työttömyysvuosiin
ja niihin lukuihin, mutta se on tänä 2000-luvun
aikana aivan liian suuri.
Tämän 500 päivää minä miellän
niin, että se on perälauta, ja mikään
ei estä työvoimatoimea eikä kuntia toimimasta
paremmin. Mikään ei estä 180 päivän
kohdalla, kuuden kuukauden kohdalla, viranomaisia toimimasta. Tiedän
sen esimerkiksi omasta kotipaikastani, että näin
tehdäänkin, mutta tietenkin suurissa kaupungeissa,
kuten Helsinki ja Tampere, joissa puhutaan tuhansista ihmisistä ja
heidän aktivoinnistaan, se vaatii erityistä taitoa
ja aktivoitumista nyt kaikilta. Alenevan työttömyyden
oloissa tulee pyrkiä uusin keinoin ja kaikin voimin pitkäaikaistyöttömyyden
katkaisemiseen ja sen estämiseen, ja tässä Vanhasen
hallituksen esitys on hyvin pitkällä.
Kimmo Tiilikainen /kesk:
Arvoisa puhemies! Työmarkkinatukiuudistus on kaivattu
ja hyvin perusteltu esitys pitkäaikaistyöttömyyden, rakenteellisen
työttömyyden, vähentämiseksi Suomessa.
Aivan niin kuin monissa puheenvuoroissa on todettu, työttömyys
on ihan liian monen ihmisen kohdalla päässyt pitkittymään.
Oikeastaan yksi syy siihen on se, että ei ole ollut aikaisemmilla
hallituksilla valmiutta tehdä rakenteellisia uudistuksia.
On vaan luotettu siihen, että talouskasvu korjaisi työllisyystilannetta
ja poistaisi työttömyyden. On aika tunnustaa se,
että se ei yksin riitä, vaan rakenteellisia uudistuksia
tarvitaan. Niitä on tämä hallitus pystynyt
tekemään. Hiljattain käsiteltiin matalapalkkatuki.
Nyt tämä työmarkkinatukiuudistus on erittäin
syvälle menevä uudistus, jolla rakenteellista
työttömyyttä kurmuutetaan.
Tämä on mainio lakiesitys sen takia, koska tämä on
alkanut toimia jo ennen voimaantuloa, eli kun tuli julki, mitä ollaan
suunnittelemassa, tuossa kesällä suht yksityiskohtaisesti,
niin sen jälkeen yli 500 päivää työmarkkinatukea
saaneitten määrä on alentunut 15 000
hengellä. Eli kunnat, työvoimahallinto ja työttömät
itse ovat lähteneet toimimaan tämän lakiesityksen
suuntaisesti jo ennen kuin tämä on edes saatettu
voimaan.
Ed. Rauhalan käyttämä nimitys pakkotyölaista
on aivan harhaanjohtava, koska työttömän
ihmisen kannalta tämä lakiesitys on nimenomaan positiivinen.
Se on velvoittava työvoimahallintoa ja kuntia kohtaan.
Aktivointitoimenpiteitä, kuten koulutusta, tukityötä,
työharjoittelua, on tarjottava, kun työmarkkinatuen
kesto on sen 500 päivää ylittänyt.
Aivan niin kuin ed. Ylä-Mononen äsken totesi,
valiokuntakäsittelyssä tuli selväksi,
että tämä 500 päivää on
takaraja. Kunnat voivat toimia ja hyvät kunnat ja hyvät
työvoimahallinnon yksiköt toimivat sillä tavalla,
että ei edes saavuteta sitä 500 päivän
takarajaa, mutta on työttömän kannalta
hyvä, että jossain on pistetty takaraja. Jos taas
työttömälle ei pystytä takaamaan
aktivointitoimia, niin ei häntä myöskään
rangaista millään tavalla.
Kunnille uudistus sisältää kannustimen
osallistua työllistämiseen. Erityisesti kuntien
kannattaa vaikka omalla alueellaan toimiville järjestöille
maksaa pientä tukea siitä, että kolmas
sektori tarjoaa tukityöpaikkoja. Sekin on kunnille jo plussaa
kassaan.
Tässä edustajat Esa Lahtela ja Marjaana Koskinen
erinomaisesti käsittelivät tätä rahoitusta
ja vastasivat täydellisesti niihin epäilyksiin,
mitä edustajat Asko-Seljavaara ja Akaan-Penttilä esittivät.
Toivon myös, että kokoomuksen kokeneet kuntapoliitikot
ed. Arto Satonen ja ed. Anne Holmlund voivat konsultoida omassa
ryhmässään. Työelämävaliokunnan
käsittelyssä oltiin aivan yksimielisesti sitä mieltä,
että tämä on kuntien kannalta neutraali.
Itse asiassa, arvoisa puhemies, tämä sisältää jopa
pienoisia ylikompensaation elementtejä, koska kuntien kompensaatioperuste
on kahden vuoden takainen työttömyystilanne, ja
kuten tiedetään, työllisyys on kohentunut
sen jälkeen. Sen takia moni kunta saa jopa himpun ekstraa,
mutta on hyvä, että kunnille tulee jopa vähän
ylikompensaatiota.
Arvoisa puhemies! Haluan poimia vielä yhden hyvän
asian tästä uudistuksesta, ja se on se, että palkkatuen
räätälöinti mahdollistaa vajaakuntoisille
jatkuvan palkkatuen myöntämisen, jos vajaakuntoisuus
pysyvästi alentaa työntekijän työkykyä.
Tämä on erittäin kaivattu ja esimerkiksi
työelämävaliokunnan moneen otteeseen
peräämä uudistus.
Ed. Esa Lahtela puhui tästä työssäoloehdon ristiriidasta,
minkä työelämävaliokunta totesi. Täytyy
todeta, että sosiaali- ja terveysvaliokunta on varmaan
tehnyt voitavansa sille asialle ja se on kirjoitettu ponteen, niin
kuin täällä on ed. Marjaana Koskinen
todennut, ja täytyy odottaa, että sen ponnen mukaisesti
toimitaan.
Arto Satonen /kok:
Arvoisa puhemies! Täytyy ensin kiittää ed.
Tiilikaista saamastani luottamuksesta.
Mutta mitä itse tähän asiaan tulee,
niin uudistus sinänsä on hyvä asia, mutta
jos 500 päivää vartoillaan, ennen kuin
mitään toimenpiteitä lähdetään
tekemään, silloin ollaan jo auttamattomasti myöhässä.
Meillä Vammalassa, missä työllistämiskeskus
on toiminut jo pidempään — olen itse
ollut siinä ohjaustyöryhmän puheenjohtajana
vuosikausia — on jo paljon ennen Vanhasen hallitusta, niin
että sitä ei tarvitse siitä kiittää, lähdetty
sellaiseen järjestelmään, että nuorten osalta
kolmen kuukauden päästä alkavat toimenpiteet
ja niin sanotusti aikuisten työttömien osalta
viimeistään viidennen kuukauden aikana. Se on
kyllä myönnettävä, että tämä uudistus
sen nimenomaisen kunnan kannalta on ihan positiivinen.
Toinen asia on sitten se, mihin ed. Ylä-Mononen jo
viittasikin edellisessä puheenvuorossa, että kun
puhutaan isompien kaupunkien kannalta, joissa määrät
ovat aivan toista luokkaa, niin kyllä tästä saattaa
kuntatalouteenkin ongelmia aiheutua. Aika näyttää,
käykö näin vai ei.
Arvoisa puhemies! En halua tässä iltaa sen enempää pitkittää,
mutta pyysin tämän puheenvuoron lähinnä siksi,
että olen ollut käsittelemässä kahdessa
valiokunnassa eli perustuslakivaliokunnassa ja työelämä-
ja tasa-arvovaliokunnassa tätä asiaa, ja ed. Virtasen
tekemä vastalause, johon ed. Rauhala on yhtynyt, kirvoitti
kyllä tässä suhteessa mieleni yhdeltä kohdalta.
Siellä esitetään karenssiajan lyhentämistä viidestä kuukaudesta
kolmeen kuukauteen niiden henkilöiden osalta, jotka ovat
joko työstä tai toimenpiteistä kieltäytyneitä — korostan,
siis työstä tai toimenpiteistä kieltäytyneitä — eli
he ovat jo ikään kuin itse aiheuttaneet sen tilanteen,
jossa he ovat.
On myönnettävä, että osa
siitä väestä on sellaisia, jotka eivät
ollenkaan kuuluisi työttömien työnhakijoiden
piiriin, vaan joiden tulisi päästä sieltä eläkejärjestelyjen
puolelle, mutta heidän osaltaan on aivan sama asia, onko
karenssiaika kolme kuukautta vai viisi kuukautta, koska he eivät
pysty olemaan toimenpiteissä tai työssä sitä kolmea
kuukauttakaan. Muiden osalta tilanne on toinen, ja sen takia pidän
erittäin huonona ideana sitä, että tätä aikaa
lyhennettäisiin.
Perustuslakivaliokunta käsitteli tätä asiaa,
ja siellä todettiin kompromissina, kuten siellä yleensä kompromisseja
haetaan — toki välillä käy niin,
että niitä hallitus sitten määräilee
jälkeenpäin muutettavaksi, mutta se on ehkä toinen asia — että viisi
kuukautta on verraten pitkä aika, ja kiinnitettiin huomiota
siihen, että on tosiasiallisesti sellaisia toimenpiteitä tarjolla,
joilla tämä viiden kuukauden aika on mahdollista
saavuttaa. Aivan kuten täällä jo muistaakseni
ed. Tiilikainen sanoi, sehän on työttömälle
etu, että hän pääsee toimenpiteiden
piiriin mahdollisimman pitkäksi ajaksi ja sitä kautta
mahdollisesti takaisin työelämän piiriin.
Tämä oli se lausunto, joka sieltä tuli.
Eli ei ole mitään tarvetta tälle
lyhennykselle. Sen sijaan tarvetta on sille, että näitä viiden
kuukauden toimenpiteitä on tarjolla. Tässä on
aivan olennainen ajatusero, ja sen vuoksi en voi yhtyä tähän
vastalauseeseen eikä myöskään,
niin olen ymmärtänyt, edustamani ryhmä.
Raija Vahasalo /kok:
Puhemies! Täällä on moneen kertaan
yritetty vakuuttaa sitä asiaa, että tämä on
kustannusneutraali kuntien kannalta. Kuitenkin kun katselee ja lukee
hallituksen esitystä, täällä sanotaan,
että ei ole tarkoitus muuttaa valtion ja kuntien välistä tasapainoa,
tarkoitus on toteuttaa kustannusneutraalisti. Mutta kuitenkin tämä aiheuttaa
nettomääräisesti 180 miljoonan euron
lisäkustannukset kunnille.
Sitten vielä tämä tarkoitettu kustannusneutraalisuus
perustuu siihen, että täällä sanotaan,
että laskelmat on tehty olettaen, että jokaisen
kunnan aktivointiaste nousee keskimääräisen
tavoitteen mukaisesti puolitoistakertaiseksi. No, entäpä sitten,
jos ei nousekaan aktivointiaste tarpeeksi korkealle, miten silloin
käy?
Koska tämän rahoitus on kuntien kannalta hyvin
heikko ja koska kunnat ovat tällä hetkellä erittäin
huonossa taloudellisessa tilanteessa ja tämä vain
pahentaa kuntien taloudellista tilannetta, me olemme esittäneet,
että käsittelyn pohjana tulee olemaan vastalauseemme.
Lisää työtä ja lisää kustannuksia
aiheuttaa myöskin se, että tässä on
uudet laskutukset, kirjapidot, tietojärjestelmät
jne. Tämä on aika iso asia kunnille, ja kunnat
eivät saa tähän täyskompensaatiota,
vaikka niin yritetäänkin väittää.
Leena Rauhala /kd:
Arvoisa herra puhemies! Otin vielä puheenvuoron, koska
mielestäni tässä laissa on todella hyviä kohtia.
Mutta jos määrätyt kohdat eivät
toteudu, tämän tarkoitus ei myöskään.
Kyllä minusta se, millä tavalla uusia toimintamalleja
nyt niin palvelukeskuksissa kuin sosiaalitoimen sisällä löydetään,
on aivan olennaista myös, tietysti nämä kaikki
muutkin, mutta se, miten yhteistyötoimintamalleja pystytään
uudistamaan, kehittämään ja mikä on
sitten asiakkaan palvelutarpeen arviointi, aktivointi- ja palvelusuunnitelma,
miten se tehdään työntekijöitten
kanssa ja kuinka siinä kunnioitetaan tätä työtöntä työnhakijaa.
Olen täällä jotenkin aistimassa ...
Kyllä sen mukaan, mitä olen kuullut työttömien
keskuudessa, meillä on aikamoisia asenneongelmia myös.
Nyt kun ed. Tiilikainen mainitsi, että käytin
sanaa pakkotyölaki, niin luin siis kirjeen, jonka olen
työttömältä saanut. Mielelläni
en käytä tästä sanaa pakkotyölaki,
mutta henkilöt, jotka ovat olleet työttöminä pitkään
ja lukevat, mitä tässä laissa on, ja
ovat siihen perehtyneet, kokevat, että on myös
mahdollisesti heille uhkia tulossa ja laki ei pelkästään
ole myönteinen. Nämä asenteethan meidän
pitäisi poistaa nyt ja luoda myönteisiä toimintamalleja.
Puhun siis työttömien itsensä sanomasta.
Erkki Virtanen /vas:
Arvoisa puhemies! Myöhäinen ilta ja muutkin
ulkoiset olosuhteet saattavat minut puhumaan latinaa, ja totean
ed. Tiilikaiselle, että pia desideria eli hurskaita toiveita.
Jotenkin teidän puheenvuoronne kuulosti aivan siltä kuin
mitä kuulimme kuntataloudesta ennen viime kunnallisvaaleja.
Kaikki on hyvin, mikään ei uhkaa. Tosiasia kuitenkin
on, että useat pohjoissavolaiset, nimenomaan isommat, kunnat
ovat varautuneet siihen, että kyllä tästä nyt muutaman
sadantuhannen tai miljoonan lasku joka tapauksessa tulee. Se perustuu
siihen, että kaikille ei kuitenkaan pystytä tarjoamaan
niitä toimenpiteitä, joitten toteutuessa kuntataloutta uhkaavat
vaarat eivät toteutuisi. Ja kun toimenpiteet eivät
toteudu, niin silloin kuntataloutta uhkaavat vaarat toteutuvat.
Ed. Tiilikaiselta tulee tietysti mieleen kysyä, kun
teillä on nyt kuitenkin puheenvuoro tulossa, että jos
te olisitte ollutkin sosiaali- ja terveysvaliokunnan jäsen,
niin olisitteko te siellä kannattanut sitä, mitä te
kannatitte kertymäehdon osalta teidän omassa valiokunnassanne,
koska teidän valiokuntanne todella teki hyvän
esityksen, että tämä kertymäehdon
poistaminen kirjoitettaisiin pykälään,
mutta sosiaali- ja terveysvaliokunnan enemmistö ei siihen
suostunut, ei yksikään keskustalainen.
Ed. Satoselle totean, että aivan oikein, teidän valiokuntanne
eli perustuslakivaliokunta totesi, että tämä viiden
kuukauden karenssi on verrattain pitkä. Niin se oli minustakin,
ja siksi tein vastalauseen ja lyhensin sen kolmeen kuukauteen, joka
on verrattomasti lyhyempi kuin viisi kuukautta.
Anneli Kiljunen /sd:
Arvoisa herra puhemies! On valitettavaa, etten päässyt
ihan tuohon alkuun kuuntelemaan teidän keskusteluanne, mutta
sen perusteella, mitä tässä olen kuullut,
oikeastaan toivoisin, että nähtäisiin
tämä laki ennen kaikkea positiivisena lähtölaukauksena
eikä sitä kaikkea negatiivista. Ne ovat meille
niitä isoja haasteita, mitä tämä laki
tuo jatkon työstämisen kannalta, mutta ennen kaikkea
toivoisin, että me näkisimme sen myönteisenä,
mikä tämän lain perimmäinen
tavoite on: se ei ole pakkotyölaki, ja se pitäisi
nähdä siinä mielessä, että tämä on meille
mahdollisuus.
Nyt eduskunnan käsittelyssä oleva työmarkkinatuen
uudistus on kokonaisuutena hyvä ja tarpeellinen. Se on
erittäin haastava, mutta onnistuessaan se mahdollistaa
monelle ihmiselle uudenlaisen elämänsisällön.
Haluan omalta osaltani tulkita tämän lain perimmäistä tavoitetta
niin sanotusti pitkäaikaistyöttömien
työllisyystakuuna. Toivon, että tämä laki
on lähtölaukaus sille ajattelulle ja asennemuutokselle,
että yhteiskunta ottaa entistä suuremman vastuun
ja roolin myös näiden ihmisten työllistämismahdollisuuksien
ja työmarkkinaolosuhteiden kehittämisessä.
Ihmistä ei enää jätetä yksin
vaan vastuu on yhteinen, niin henkilön itsensä kuin
myös yhteiskunnan.
Tavoitteena on saada pitkään työttöminä olleita
henkilöitä takaisin työelämään
parantamalla heidän työmarkkinavalmiuksiaan ja
työllistymismahdollisuuksiaan monin eri tavoin. Esityksen tarkoituksena
on myös vaikuttaa palvelurakenteisiin, niin työvoimahallintoon
kuin kuntien eri palvelusektoreihin, lähinnä sosiaali-
ja terveydenhuollon palveluihin ja näiden entistä parempaan
yhteistyöhön.
Uudistus on välttämätön
yhteiskunnalle pyrkiessämme parempaan työllisyysasteeseen. Kaikkein
tärkeimmät vaikutukset kohdistuvat kuitenkin työttömään,
hänen elämäntilanteeseensa ja hyvinvointinsa
parantamiseen. Tavoitteena on siten katkaista pitkäaikaistyöttömyyttä ja
toimeentulotukiriippuvuutta, johon monet ihmiset ovat ajautuneet
ilman, että heille on koskaan tarjottu todellisia vaihtoehtoja
työttömyydelle. Yhtenä esimerkkinä mainittakoon,
että työmarkkinatukea on saanut yhtäjaksoisesti
vuodesta 94 alkaen noin 20 000 henkilöä,
ja heistä alle 10 prosenttia on osallistunut aktiivitoimiin.
Nyt aktiivitoimia aletaan tarjota myös passiiviseen työttömyyteen
unohtuneille.
Haluan edelleen korostaa, että nyt tarvitaan uudenlaista
asennetta ja otetta näiden ihmisten saamiseksi takaisin
työelämään. Me tarvitsemme uudenlaista
uskoa onnistumisiin niin viranomaisissa kuin asiakkaissa. Pitkään
työttömänä olleelta on monesti
mennyt usko itsensä työllistämiseen,
usko uudenlaiseen elämään. Siihen hän tarvitsee
konkreettista tekemistä, todellisia toimenpiteitä,
ei ainoastaan suunnitelmia ja puheita.
Tästä syystä ihmisen kokonaistilanteen
selvittämiseen täytyy todella paneutua, ja siihen
tarvitaan aikaa, siihen tarvitaan riittävät resurssit,
eri viranomaisten oikeaa motivaatiota, vahvaa ja hyvää yhteistyötä ja
yhdessä tekemistä. Työttömän työnhakijan
profilointi ja yksilöllinen palvelu, asiakkaan kokonaistilanteen
arviointi, työnhakusuunnitelman tekeminen ja sen kuukausittainen seuranta
ja konkreettiset, yksilöidyt työhönosoitukset
ovat aktiivitoimintoja ja niitä keinoja.
Esityksen tarkoituksena on myös yhtenäistää työmarkkinatuen
ja toimeentulotuen rahoitusta. Tällä hetkellä Suomessa
on noin 160 000—170 000 pitkäaikaistyötöntä ja
vajaakuntoista, jotka tavalla tai toisella ovat tämän
lain piirissä. Heistä suurin osa saa myös
toimeentulotukea työmarkkinatuen lisänä.
Työelämä- ja tasa-arvovaliokunta
on lausunnossaan, kuten sosiaali- ja terveysvaliokunta mietinnössään,
lausunut huolensa työmarkkinatukitasosta ja sen riittämättömyydestä.
Lähtökohtana on oikaista ensisijaisten ja viimesijaisten
etuuksien rooli etuusjärjestelmässä.
Kun hyväksyttävä uudistus merkitsee näiden
kahden etuuden rahoituksen yhdistämistä, on entistä epätarkoituksenmukaisempaa
sekä asiakkaiden että järjestelmää hoitavien
viranomaisten kannalta ylläpitää järjestelmää,
joka aiheuttaa päällekkäisiä asiakkuuksia
ja moninkertaista työtä. Valiokunta tähdentää vielä,
että työmarkkinatuen nostaminen riittävälle
tasolle poistaisi toimeentulotuen piiristä huomattavan
osan asiakkuuksista ja vapauttaisi siten sosiaalityöntekijät
lain vaatimaan varsinaiseen sosiaalityöhön ja
aktiivitoimenpiteiden toteuttamiseen.
Tällä lailla on tarkoitus vaikuttaa ei ainoastaan
asiakkaisiin, kuten täällä monesti on
todettu, vaan myös palvelurakenteisiin. Me tiedämme,
että sosiaalityöntekijöistä on
valtava pula tällä hetkelläkin. Tästä syystä olisi
järkevää käyttää sosiaalityöntekijöiden
resurssit tehokkaasti parhaalla mahdollisella tavalla eikä kuormittaa
heitä entisestään.
Arvoisa puhemies! Sekä perustuslakivaliokunta että työelämävaliokunta
esittivät huolensa siitä, miten työmarkkinatukioikeuden
menettäneelle käy. Tämä tulee
ongelmaksi silloin, kun aktiivitoimenpiteitä ei ole riittävästi
tarjolla tai niillä ei päästä työnhakijan
omiin työllistämistavoitteisiin. Mikäli
henkilö tuolloin kieltäytyy, eroaa tai tulee erotetuksi
työstä tai työvoimapoliittiseen tukeen
oikeuttavista toimenpiteistä, hän menettää oikeuden
työmarkkinatukeen. Tämän jälkeen
henkilöltä vaaditaan viiden kuukauden aktiivijakso,
ennen kuin hän palaa takaisin työvoimahallinnon
pariin.
Koska viiden kuukauden aktivointi- ja työllistämisjakso
on kohtuullisen pitkä jakso joillekin henkilöille,
on olennaista, että karenssijakson aikana myös
tarjotaan työtä ja toimenpiteitä. Siksi on
hyvä, että työvoimatoimistoille on lakiin
lisätty velvollisuus toimia tehostetusti työmarkkinatukioikeutensa
menettäneen työllistämiseksi.
Ongelmana on riittävien ja oikeiden työpaikkojen
löytäminen. Tämä on suuri haaste
sekä työvoimahallinnolle että kaikille
toimijoille, jotka näitä työpaikkoja
pyrkivät kehittämään ja hakemaan.
Kaikki eivät koskaan pysty palaamaan avoimille työmarkkinoille.
Tästä syystä me tarvitsemme erilaisia
työpaikkoja, joissa myös vajaakuntoiset ja pitkään
työmarkkinoilta poissa olleet ihmiset voivat kokea työelämän
arkea ja saada siten sisältöä elämään,
kokea olevansa osa suomalaista yhteiskuntaa.
Edelleen työllistämistuen enimmäisajan
ylittämisestä ja tuen myöntämisestä uudelleen
samalle henkilölle on säädetty laissa.
Normaalitilanteessa tuki on kymmenen kuukautta, eikä samaa
henkilöä voi osoittaa heti uudelleen tuettuun
työhön. Kuitenkin sosiaalisissa yrityksissä jaksot
ovat pidempiä ja vajaakuntoisten kohdalla tavoitellaan
myös pysyvää palkkatukea. Vajaakuntoinen
voidaan palkata uudelleen samaan tuettuun työhön,
mikäli hänen työkykynsä sen mahdollistaa.
Arvoisa puhemies! Kunnissa on esitetty huolta uudistuksen aikataulusta.
Lakien on tarkoitus tulla voimaan vuoden alusta, ja vaikuttaa siltä, että aikataulu
on kovin kireä. Jotta työttömän palvelusuunnitelma
toimisi, sen tekemiseen on todellakin paneuduttava. Palvelutarpeen
arviointiin ja suunnitelmien tekoon tarvitaan lisää sosiaalityön
ja sosiaaliohjauksen osaamista ja henkilöstöresursseja.
Tämä on tullut selkeästi esiin monissa
yhteyksissä valiokunnissa.
Tämä on erittäin haastava hanke ja
vaatii henkilöstöltä paljon. Koulutusta
tarvitaan, että uudistus saadaan käyntiin hyvin.
Myös atk-järjestelmien olisi oltava kunnossa.
Näin ei kuitenkaan tällä hetkellä ole.
Vuodenvaihteessa on etenkin sosiaalityön osalle tulossa
useita tehtäviä tämänkin uudistuksen
lisäksi. Ymmärrän kuntien ja sosiaalityöntekijöiden
tuskan. Ei voi revetä kaikkialle. Kannan myös
huolta organisaatiokulttuureiden sopeutumiskyvystä. Kulttuuri
ei muutu hallinnon mahtikäskyllä, vaan työntekijöiden
olisi sisäistettävä uusi toimintakulttuuri ja
lainsäädäntö. Siinä tilanteessa
vaaditaan johtamisjärjestelmältäkin paljon.
Kaiken kaikkiaan sosiaalityön ja työvoimaviranomaisten,
palvelukeskusten sekä paikallisten työllistäjien
ja työttömien yhteen hiileen puhaltamista tarvitaan
enemmän kuin koskaan. Paitsi yhteistyötä myös
vastuunjakoa eri toimijoiden välillä pitää kehittää.
Monet asiakkaat tarvitsevat enemmän psykososiaalista kuntoutusta
ja sosiaali- ja terveydenhuollon palveluja kuin varsinaisia työhönosoituksia
ja työvoimahallinnon toimia.
Arvoisa herra puhemies! Lopuksi vielä lausumista, joista
molemmat ovat erittäin tarpeellisia. Etenkin resurssien
riittävyyden seuraaminen on olennaista ja tietenkin asiaan
puuttuminen, jos näyttää siltä,
ettei uudistus toimi niin kuin olemme tarkoittaneet.
Toisen lausuman osalta toivon, että kolmikanta löytää ratkaisun
tähän ongelmaan. Työntekijän
kannalta on tärkeää, että häntä kohdellaan lainsäädännön
osalta tasavertaisesti ja oikeudenmukaisesti muihin työtovereihin
nähden. Lainsäädäntö ei
saisi jakaa ihmisiä sen mukaisesti, mitä tukea
yhteiskunta antaa työnantajalle. Työntekijöiden
työssäoloehto ei saisi samasta työstä ja
samasta ajasta karttua eri lailla. Se on epäoikeudenmukaista.
Kimmo Tiilikainen /kesk:
Arvoisa puhemies! Ensinnäkin ed. Rauhalalle: On hienoa,
että teidänkin mielestä tässä on
etupäässä positiivisia seikkoja. Uskon,
että olemme saaneet hyvin saman sisältöisiä kirjeitä työttömiltä.
Mutta, ed. Rauhala, meidän velvollisuutemme on selvittää niitä epäluuloja,
mitä tähän liittyy, eikä ruokkia niitä kutsumalla
tätä joksikin pakkotyölaiksi.
Ed. Vahasalo kävi toistamassa täällä ne
pelot siitä, että tässä tulee
lisää kustannuksia kunnille. Ymmärrän,
että ed. Vahasalon on vaikeata sulattaa sitä perusteellista
puheenvuoroa, minkä esimerkiksi ed. Marjaana Koskinen käytti
ja mikä on monen keskustaryhmän edustajan suulla
kerrottu. Mutta jos meidän todistusta on vaikea uskoa,
niin kuunnelkaa ed. Satosta ja ed. Holmlundia.
Ed. Virtanen, sanoitte, että tämä nyt
kuulostaa suunnilleen hurskailta toiveilta. Jos teidän
ryhmänne hallitusvastuussa ei pystynyt rakenteellisiin
uudistuksiin pitkäaikaistyöttömyyden
vähentämiseksi, ei se tarkoita sitä,
etteikö nykyinen hallitus siihen pystyisi. Niin kuin viimeinen työllisyystilasto
osoitti, työllisyys on parantunut 55 000:lla vuodessa.
Yli 500 päivää työmarkkinatukea
saaneitten määrä on viimeisen puolen vuoden
aikana alentunut 15 000:lla. Tämmöistä pientä numeerista
taustatietoa.
Kysyitte siitä, jos olisin ollut jossain muussa valiokunnassa
kuin missä olen. Tämmöistä spekulointia
on turha harjoittaa, mutta kuten tuossa puheenvuorossa totesin,
sosiaali- ja terveysvaliokunta on työelämävaliokunnan
tahdon mukaisesti kirjannut ponnen, jossa edellytetään
hallitukselta toimia kertymäehdon saattamiseksi yhdenmukaiseksi
eri järjestelmien parissa oleville.
Jaana Ylä-Mononen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Haluan vielä ed. Tiilikaisen
puheenvuoroon suoraan jatkaa ed. Virtaselle, että todellakin
uskon niin vahvasti, että alenevan työttömyyden
oloissa sitä 500 päivän rajaakin on mahdollista
siirtää 400:aan, 300:aan, 200:aan jne. alenevien
työttömyystilastojen oloissa.
Ed. Vahasalolle haluan edelleen kommentoida, että kannattaa
lukea hallituksen esityksestä muutakin kuin ensimmäinen
sivu tai ensimmäinen kappale ja kannattaa lukea ne muutkin
esitykset, jotka asiaan liittyvät, ja tähän
rahoituskohtaan varmasti tuossa budjettikeskustelussa sitten muutaman
päivän kuluttua voidaan tarkemmin palata.
Vielä ed. Rauhalalle: Älköön
koskaan kuitenkaan palatko se aika, mistä täällä on
puhuttu: vuonna 94 työmarkkinatuelle jääneistä ihmisistä,
jotka eivät ole koko aikana olleet aktiivitoimien piirissä.
Se aika älköön koskaan palatko. Jokaisesta
työttömästä, jonka tilanne uhkaa
pitkittyä, tulee pitää parempi huoli.
Siitähän on nyt kysymys.
Sirkka-Liisa Anttila /kesk:
Arvoisa puhemies! Aivan lyhyesti. Täällä on
käyty minusta erinomaista, hyvin asiallista keskustelua
tästä erittäin tärkeästä asiasta,
joka auttaa meidän kaikkein heikko-osaisimpiamme eli pitkäaikaistyöttömiä.
Tässä keskustelussa on aika paljon epäilty
sitä, miten niitä uusia työpaikkoja syntyy,
ja sen takia jo ed. Tiilikainen osittain muistutti siitä,
minkä takia itsekin puheenvuoron pyysin, eli meille on
viimeisen vuoden aikana syntynyt 55 000 uutta työpaikkaa,
joka on todella mittava saavutus hallitukselta, joka on tehnyt merkittäviä toimia
nimenomaan yrittäjyyden edistämiseksi ja erityisesti
palveluyrittäjyyden edistämiseksi. 8 000
uutta yritystä on syntynyt tämän hallituskauden
aikana, eli hallituksen näytöt nimenomaan työllisyyden
hoidosta ja yrittäjyyden edistämisessä ovat
erinomaisia. Tämä esitys liittyy siihen sarjaan
sillä tavalla hyvin, että tällä parannetaan
niiden työttömien asemaa, jotka ovat kaikista
heikko-osaisimpia.
Anne Holmlund /kok:
Arvoisa puhemies! Tässä salissa on käyty
jo paljon ja pitkään ansiokasta keskustelua. Ed.
Tiilikainen kuitenkin mainitsi minut omassa puheenvuorossaan, ja
siksi provosoiduin tässä vielä muutaman
sanan itsekin tähän lakiesitykseen sanomaan.
Ensinnäkin esityksessä on todellakin paljon myönteistä ja
sillä pyritään puuttumaan siihen, että virta
pitkäaikaistyöttömyyteen pystyttäisiin katkaisemaan.
Tämä on myönteinen asia sikäli, mikäli
se todellakin toteutuu sen mukaan kuin esityksessä on esitetty.
Suurin epäilys kuitenkin liittyy rahoitukseen ja rahoituksen
riittävyyteen sikäli, miten suuri osa tästä lankeaa
sitten käytännössä kuntien maksettavaksi.
On aivan totta, että monet asiantuntijat vakuuttelivat,
että kyseessä on täysi kompensaatio ja
huolta ei tässä tarvitse kantaa.
Kuitenkin jos katsoo työelämä- ja
tasa-arvovaliokunnan yksimielistä lausuntoa, niin myös lausunnossa
on kiinnitetty tähän asiaan huomiota, ja mielestäni
tässä on myös luettavissa pieni epäilys
asiaan. Tässä on suora sitaatti: "Samalla valiokunta
korostaa, että hallituksen tulee seurata myös
uudistuksen vaikutuksia kuntien talouteen ja ryhtyä toimenpiteisiin,
jos uudistus ei toteudu sillä tavoin kustannusneutraalisti
kuin esityksessä on tarkoitettu." Siis lähdemme
siitä, että toivomme, että tavoite toteutuu,
mutta kuitenkin lievä huoli on olemassa, ja tämä tuli
esille muun muassa Kuntaliiton lausunnossa.
Yleiskeskustelu päättyy.