3) Hallituksen esitys laiksi työttömyysturvalain
muuttamisesta
Marjatta Stenius-Kaukonen /vas:
Arvoisa puhemies! Voisin aloittaa puheenvuoron suurin piirtein
samoilla sanoilla, joilla edellinen puhuja päätti
puheenvuoronsa, elikkä tämä esitys on
oikean suuntainen mutta riittämätön.
Esitys on todella tärkeä. Tässä on
työttömyysturvalain muutoksesta kysymys. Lopultakin,
kun koko syksyn olemme esitystä odottaneet, on se tänne
saatu. Tämä pitää sisällään
kolme parannusta työttömien asemaan eikä yhtään
heikennystä.
Peruspäivärahaa esitetään
korotettavaksi 135,27 markkaan päivältä elikkä 22,75
euroon. Tässä on mukana indeksikorotus, joka tulee
tietysti vuoden alussa, ja sen lisäksi 5 markan tasokorotus
peruspäivärahaan. Vaikka voin todeta, että se
on oikean suuntainen, se on riittämätön, mutta
hyvä näinkin, parempi tämäkin
kuin ei mitään, elikkä yhteensä 8
markkaa. Se on noin 160 markkaa kuukaudessa brutto. Veroa
menee siitä lähemmäs parisenkymmentä prosenttia.
Ei siitä suurta summaa työttömälle
työmarkkinatuen ja peruspäivärahan saajalle
käteen kuukaudessa jää mutta jääpä nyt
nykyistä vähän enemmän.
Kuten kaikki hyvin tietävät, peruspäivärahan ja
työmarkkinatuen tasokorotus on ollut nimenomaan vasemmistoliiton
ajama asia. Tuntuu, että se on täytynyt tehdä sen
takia tällä lailla, että ei voitu reilusti
budjettiriihessä sitä hyväksyä vaan piti
vielä odotuttaa muutaman kuukauden, että esitys
saatiin valmiiksi. Mutta budjettiriihessä sovittiin selkeästi,
että korotus tulee, vaikka joillekin se tuntui jääneen
vielä epäselväksi.
Työmarkkinatuen saajien osalta on todettava, että ikävä kyllä hyvin
moni heistä joutuu työmarkkinatuen alhaisuuden
vuoksi turvautumaan kuitenkin toimeentulotukeen. Siis normaalitilannehan
on se, että työmarkkinatuen lisäksi saa asumistukea.
Tätä voi pitää normaalitilanteena, että on
kahta eri tukea. Totta kai parempi olisi, ettei tarvitsisi asumistukeakaan
hakea, mutta moni työssä käyväkin
joutuu asumistukea hakemaan pienten tulojen vuoksi. Mutta voi sanoa,
että on epänormaali tila, että joutuu
hakemaan kolmea eri etuutta elikkä hakemaan ensisijaisen
etuuden pienuuden vuoksi täydennystä toimeentulotukena.
Niitä henkilöitä, jotka ovat pysyvästi
toimeentulotuen varassa, käytännössä työmarkkinatuen tasokorotus
ei lainkaan auta päivittäisessä toimeentulossa.
Heille on ensi vuonna luvassa ainoastaan toimeentulotuen
perusosaan 2,4 prosentin korotus, joka on noin 40 markkaa kuukaudessa.
Se on se, mikä heille jää, hyvä jos
sitäkään. Riippuu vielä vähän
laskennasta, mutta tämä on se taso. Sen vuoksi
olisi erittäin tärkeää, että saataisiin
edellisessä keskustelussa esillä ollut asumiskustannusten
omavastuuosuus toimeentulotuessa poistetuksi tai ainakin pienennetyksi.
Se olisi yksinkertaisin ja perustelluin tapa hoitaa heidän
toimeentulonsa ongelmia.
Pääministeri Lipponen on viitannut siihen, että tarvittaisiin
verovähennyksiä myöskin työttömien
kohdalla. Kokonaan pienen päivärahan varassa olevat
työttömät, siis ne, jotka eivät
enää maksa valtionveroa eli ansaitsevat alle 5 500 markkaa
tänä vuonna, eivät ensi vuonna tule saamaan
minkäänlaista verohelpotusta, koska he eivät
saa ansiotulovähennystä kunnallisverotuksessa.
Muutos mielestäni olisi perusteltua, koska meillä katsotaan,
että kansaneläkkeestä ei voi periä veroa
lainkaan, ja eläketulovähennyksen avulla tämä on
hoidettu. Opiskelijat eivät myöskään
joudu maksamaan veroa pelkästä opintorahasta.
Se on opintorahavähennyksellä omana pykälänään
verolaissa hoidettu. Työttömillä ja muilla
päivärahansaajilla pitäisi olla samantapainen
oma toimeentuloturvavähennyspykälä vai miksi
sitä nimitetään, sillähän
ei ole merkitystä, niin että pelkkä päiväraha
olisi kokonaan veroton. Kun alkaa tulla muuta tuloa lisäksi,
silloin verotus alkaa vähitellen tulla siihen mukaan. Tämä olisi
oikeus ja kohtuus, että tällainen järjestelmä saataisiin
myös päivärahansaajia koskemaan. Toivon,
että pääministerin ajatukset pitävät
sisällään jotain tämän
suuntaista. Siitä minulla ei tietysti ole mitään
varmuutta. Mutta ainakin on jo hyvä, että hän
on ottanut esille tämän asian viime viikkoina
työttömyystilanteeseen liittyen.
Esitys pitää sisällään
myöskin viime vuoden tupossa sovitun ansiosidonnaisen päivärahan
ansio-osan nostamisen 42:sta 45 prosenttiin. Tämähän
on tärkeä, hyvä asia. Tässäkin
osalla ongelmaksi muodostuu se, että kun on 90 prosentin sääntö eli
enimmillään päiväraha voi olla
sen suuruinen lapsikorotusten kanssa, myöskään
tässä kaikille ei tule mitään
lisää.
Kolmantena asiana esityksessä on työssäoloehtoa
koskevien säännösten tarkistaminen niin,
että yhdistelmätuella olevat saisivat nykyistä pidemmän
ajan luetuksi hyväksi, mutta nyt vain puolet yhdistelmätukiajasta
otettaisiin huomioon. Sehän ei nyt vieläkään
vastaa tietysti sitä, mikä olisi oikeus ja kohtuus,
elikkä että yhdistelmätuella työssä oleva
saisi koko työajan, koska hän tekee työtä työsuhteessa,
hyväksytyksi yhdistelmätukeen. Mutta tässä mennään
pieni askel eteenpäin.
Olisin todella toivonut, että ministeri Perho olisi
jäänyt kanssamme keskustelemaan työttömien
asemasta tänään. Lisäbudjettikeskustelussa
on jo pitkään puhuttu työttömyydestä,
työttömien asemasta. Ensisijaista on ilman muuta
se, että pystyttäisiin järjestämään
töitä mahdollisimman monelle, niille, jotka kykenevät
työtä tekemään, ja myöskin
niille, jotka ovat vajaakuntoisia eivätkä siksi
pysty tekemään täysipainoista työtä.
Olemme tänään tehneet sosiaali- ja
terveysvaliokunnassa tärkeän lainmuutoksen työasiainvaliokunnan
lausunnon pohjalta, kun käsittelimme vajaakuntoisten ja
vammaisten työllistämistä koskevaa lakia.
Päätimme tehdä myöskin työllisyyslain
16 §:ään muutoksen, niin että vajaakuntoiset
rinnastettaisiin nuorten ja pitkäaikaistyöttömien
tavoin niihin, joilla on ensisijainen oikeus saada tukityötä tukitoimenpiteillä taikka
työvoimapoliittista
koulutusta jne.
Tämä on erittäin tärkeää tilanteessa,
jossa nimenomaan vajaakuntoisten työttömien määrä on viime
vuosina noussut koko ajan, vaikka kokonaistyöttömyys
on alentunut. Arvio on se, että noin 90 000 työtöntä näistä 200 000—300 000:sta —
riippuu
tilastosta, työministeriönkö tilastoa
tässä seurataan — joka tapauksessa yli 90 000
työttömistä on vajaakuntoisia. Meistä jokainen
tietää, että heidän mahdollisuutensa
saada työtä avoimilla työmarkkinoilla
ovat todella huonot. Siksi he tarvitsevat erityistä tukea.
Tämä esitys auttaa vähän heidän
toimeentulonsa osalta, mutta työllistämistoimien
osalta meillä on tulossa vielä onneksi jo täällä käsiteltyjä uusia
lakeja.
Matti Kangas /vas:
Arvoisa rouva puhemies! Nyt käsittelyssä oleva
hallituksen esitys työttömyysturvalain muuttamisesta
on meille ay-taustaisille kansanedustajille erittäin tärkeä.
Erityisesti koko vasemmistoliiton eduskuntaryhmä voi olla
kohtuullisen tyytyväinen, että asia on edennyt,
mutta niin kuin ed. Stenius-Kaukonen totesi, tämä on
oikean suuntainen mutta riittämätön. Tämä on
ollut alusta asti meille vasemmistoliitossa yksi keskeisimpiä kysymyksiä.
Peruspäivärahan lisäksi nyt ollaan
nostamassa työmarkkinatukea ja ansioon suhteutetun päivärahan
perusosaa. Näitten perusteella määräytyvät
muut etuudet nousevat vastaavasti samassa suhteessa, mikä on
aivan oikein. Alun perin tilanne oli se, että hallitus
esitti 4 markan korotusta. Vasemmistoliitto irtautui tästä paketista
ja vaati tuntuvampia korotuksia ministeri Siimeksen suulla. Meidän
vaatimuksemme oli 10 markkaa. Se, mitä pyydettiin, ei olisi
ollut liikaa, mutta voimme olla suhteellisen tyytyväisiä tämän
hetken esitykseen. En sano tätä sen takia, että työttömyyspäiväraha
on nousemassa vasemmistoliiton vetämänä,
vaan siksi, että nyt tehdään sitä politiikkaa,
jota työttömät tarvitsevat: selvää rahaa ja
elintason nostamista.
Peruspäivärahalla ja työmarkkinatuella
elävien ongelmia tuntevana edustajana sanon,
että nyt on viimeinen hetki parantaa heidän toimeentuloaan.
Ministeri Niinistö on kävellyt aikaisemmin näitten
vaatimusten yli, mutta nyt pitää olla rohkeutta
ottaa vastuu työttömien toimeentulon parantamisesta
ja viedä hallituksessa esitys läpi.
Olemme tekemisissä tärkeän asian
kanssa. Näitä parannuksia meiltä on odotettu
pitkään. Nyt meillä on mahdollisuus vastata
näihin odotuksiin. Työttömyysturvan parantaminen
on konkreettinen osoitus siitä, että työttömistä pidetään
oikeasti huolta ja kannetaan vastuuta eikä vain jaeta sympatiaa.
Arvoisa puhemies! Työmarkkinatuesta annetun lain mukaan
täysimääräinen työmarkkinatuki
on työttömyysturvalain peruspäivärahan
suuruinen. Tämä tarkoittaa sitä, että peruspäivärahaan
tehtävä korotus koskisi myös työmarkkinatukea.
Työttömyysturvalain mukaan ansioon suhteutettu
päiväraha muodostuu täyden päivärahan
suuruisesta perusosasta ja ansio-osasta. Peruspäivärahan
korotuksella vastaavasti myös ansioon suhteutetun päivärahan
perusosa nousee. Tämä on aivan oikein. Peruspäivärahan
ja työmarkkinatuen korotukset kohdistuvat noin 260 000:een
työmarkkinatuen saajaan ja peruspäivärahan
korotus noin 42 000 henkilöön. Hallituksen
esitykseen sisältyy lisäksi ajatus työssäoloehdon
tarkistamisesta.
Työttömiä ja muita vähäosaisia
ihmisiä on liian pitkään hyppyytetty
luukulta toiselle. Työttömiä ei pidä asettaa
vastakkain ja sillä tavalla jakaa köyhyyttä vähäosaisten
kesken. Työttömyyden aiheuttamat isot ongelmat,
kuten köyhyys ja syrjäytyminen, pitää hallitusohjelman
vaatimusten mukaan poistaa. Köyhyyden ja syrjäytymisen
poistaminen ovat poliittisia tavoitteita, jotka ovat meille vasemmistoliittolaisille
tärkeitä asioita. Näihin tavoitteisiin
olemme hallitusohjelmassa sitoutuneet, ja niistä on pidettävä kiinni
ja näitä ihmisiä puolustettava. Tältä osin
nyt käsiteltävänä oleva hallituksen
esitys on oikean suuntainen.
Aivan lopuksi haluan muistuttaa työmarkkinajärjestöjen
tärkeästä roolista näitten asioitten
sopimisessa. Ilman sieltäpäin tulevaa tahdonilmaisua
nämä asiat eivät etene käytännön
tasolla.
Markku Laukkanen /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Onhan vähän kohtuutonta,
ed. Kangas, jos te todellakin sanotte täällä, että tämä on
riittävä, ja olette tyytyväinen. Tosiasiahan
on se, että näiden ihmisten ja työssä olevien
ihmisten välinen sosiaalinen toimeentulokuiluhan kasvaa.
Se on räjähdysmäisesti kasvanut näinä vuosina,
kun meillä on talous vetänyt hyvin. (Ed. Uotilan
välihuuto) — Tämä on tosiasia,
ed. Uotila, ei tästä päästä yli
eikä ympäri. — Tähän
viimeaikaiset tutkimukset, joita on Suomessakin julkaistu, ovat
kaikki päätyneet.
Olennaistahan on se, millä vaikutetaan siihen ydinkysymykseen,
millä saadaan työpaikkoja lisää tähän
maahan. Missä ovat vasemmistoliiton toimet siinä?
Missä te olette olleet ajamassa rakenteellisia uudistuksia,
jotta saadaan luotua työpaikkoja tänne, ja tukemassa
yrittäjyyden edellytysten parantamista?
Totean vielä, ed. Stenius-Kaukonen, teille, että on
todellakin hyvä pitää mielessä laajan
työttömyyden käsite. Tilastokeskus puhuu 200 000:sta,
laaja työttömyys on aivan muuta. Työministeriön
luvut ovat yli 300 000, siihen päälle
työvoimapoliittisessa koulutuksessa olevat ihmiset ja työeläkeputkessa
olevat ihmiset. Me olemme puolen miljoonan ihmisen kanssa tekemisissä,
joiden asioista me nyt tällä hetkellä tässä esityksessä puhumme.
Mikko Kuoppa /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Laukkaselle haluan huomauttaa, että uskon,
että vasemmistoliiton puhujat, minä muiden mukana,
tulemme sanomaan, että tämä on oikean
suuntainen, mutta tämä ei varmasti riittävä ole.
Ed. Laukkaselle minä haluan muistuttaa, että ed.
Laukkasen puolue oli se, joka ajoi läpi tämän
työmarkkinatuen, joka ei kyllä ole kovin häävi.
Se on ollut se varmin tae, millä ihmiset on saatu köyhyysloukkuun.
Tämän korjaaminen on ollut vähintäänkin
tuskallista eduskunnassa, niin tässä kuin edellisessäkin.
Tämän pahan epäkohdan korjaamista me
olemme yrittäneet ja yritämme edelleenkin ja myöskin niin,
että työllisyysrahat lisääntyisivät,
jotta voitaisiin ihmisille tarjota työtä.
Inkeri Kerola /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa rouva puhemies! Yhtyisin ed. Laukkasen puheenvuoroon
tässä työllistävässä mielessä.
Nimenomaan tällä hetkellä on arvioitu,
että työttömyydestä johtuvat
menot ovat 23 miljardin markan luokkaa. Jos näitä rahoja
sijoitettaisiin esimerkiksi nuorisotyöttömyyden
hoitoon, uskoisin, että työllistäminen
osuisi aivan nappiin. Erikoisesti, kun mietimme tilastoja Euroopan
laajuisesti, olemme saaneet palautetta siitä, kuinka Suomi
ei ole hoitanut työllisyysvelvoitteitaan niin kuin ne kuuluisi
hoitaa.
Kari Uotila /vas (vastauspuheenvuoro):
Arvoisa rouva puhemies! Ed. Laukkanen vähän
aikaa sitten tässä samassa salissa sanoi ministeri Niinistölle,
että nämäkin rahat olisi pitänyt
laittaa muualle elikkä tärkeämpi kohde
olisi ollut. Nyt hän väittää,
että nämä eivät ole riittäviä. Nämä eivät
ole riittäviä, me olisimme halunneet korottaa
nyt jo enemmän peruspäivärahaa ja työmarkkinatukea,
mutta se, että viitataan, että pitäisi
tehdä jotakin muuta — pitäisi alentaa
työnantajamaksuja ja muita — ei lohduta niitä työttömiä,
jotka tällä hetkellä joutuvat tulemaan
toimeen tällä liian pienellä perusturvalla.
Kaikki köyhyystutkijat, Kirkon nälkäryhmän edustajat,
kaikki, ovat olleet sitä mieltä, että paras
tapa auttaa näitä kaikista köyhimpiä ihmisiä on
lisätä heidän tulonsiirtojaan elikkä nostaa
heidän perusturvaansa. Sitä tässä pienellä askeleella ollaan
tekemässä. On niin helppo muuta sanoa, mutta sellaista
tilannetta ei tule, etteikö täällä tuhansia
ja kymmeniätuhansia pitkäaikaistyöttömiä edelleen
olisi, vaikka kuinka kauniisti puhutaan työnantajien maksujen
alentamisesta.
Viron tasavallan presidentin vierailu
Ensimmäinen varapuhemies:
Arvoisat kansanedustajat! Ilmoitan, että Viron tasavallan
presidentti Arnold Rüütel ja rouva Ingrid Rüütel seurueineen
ovat saapuneet seuraamaan täysistuntoa. Eduskunnan puolesta
lausun arvoisat vieraat tervetulleiksi eduskuntaan. (Suosionosoituksia)
Marjatta Stenius-Kaukonen /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Laukkanen syytti vasemmistoliittoa siitä,
että me muka sanomme, että tämä on
riittävä, ja olemme tyytyväisiä.
Ed. Laukkaselta jäi kyllä kuulematta meidän
sanojemme loppu. Emme me nielaisseet sitä loppua vaan sanoimme,
että tämä on riittämätön ja
me olemme tyytymättömiä, mutta on tämäkin parempi
kuin ei mitään. Toivoisin, että ed. Laukkanen
ja keskustalaiset suuntaisivat katseensa joskus tuonne oikealle
päin eivätkä meitä moittisi,
ainoita, jotka ovat yrittäneet yhdessä sosialidemokraattien
kanssa — kiitos siitä — viedä näitä eteenpäin.
Vasemmisto on se, joka kantaa köyhimmistä huolta,
mutta te ette koskaan suuntaa katsettanne oikeistoon, joka on se,
joka vastustaa kaikkia muutoksia, mitä yritämme
täällä eduskunnassakin saada aikaiseksi.
Matti Kangas /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Laukkanen ei kuullut, kun minä sanoin,
että se on oikean suuntainen, mutta riittämätön.
Näinhän se on. Täällä kerrottiin,
että 16 000 on julkisella puolella työpaikkoja
avoinna ja 300 000 työtöntä on.
Tiedetään, että varsinkaan pitkäaikaistyöttömiä,
vaikka heille laitetaan rahaa evääksi, kukaan
ei tahdo ottaa töihin, yksityinen sektori varsinkaan. Se
on sellainen yhtälö, että monta vuotta
vielä on työttömiä Suomessa,
vaikka me täällä puhumme mitä tahansa.
Kyllä me siltä osin olemme tyytyväisiä, että 4:ää markkaa
tarjottiin ja me saimme 8 markkaa. Kyllä se on tuplanousu,
ja se 150 markkaa on iso raha monelle työttömälle,
joka 2 000 markkaakin saa kuukaudessa. Meille se voi, jotka
nostimme palkkoja roimasti, olla pieni raha, mutta työttömille
iso raha.
Mikko Immonen /vas:
Arvoisa puhemies! Niinhän se on, että tässä ed.
Laukkasen edustaman puolueen aikana tehtyä tilannetta nyt
korjataan (Ed. Ojala: Edelleen!) — edelleen, ja se on tietysti
tuskainen ja pitkä työ.
Olen tässä iloinen siitä, että nyt
ensimmäisen kerran vuoden 95 jälkeen voidaan sanoa,
että kolme plussaa tässä työttömien
asialle ollaan saamassa. Voisi puhua tästä vaikka
kolmoisvoittonakin siihen nähden, että on itse
asiassa koko 90-luvun kolhittu suomalaisia ihmisiä ja varsinkin
työttömiä ihmisiä. Ymmärrän
hyvin ed. Laukkasen tuskan, koska tässä on myös
piikki epärehellisille yrittäjille, koska tässä on
kytkentä ansiosidonnaiseen päivärahaan
säilynyt. Se on todella yksi suuri voitto, se on voitto
järjestelmälliselle työllisyydelle, järjestelmälliselle
yhteisölle siksi, että siinä vähän
tönäistään niitä pk-yrityksiä,
jotka takataskussaan kantavat Loimaan kassan lappuja ja joissa halutaan,
että tämä kytkös ehdottomasti
katkaistaan.
Ennen kaikkea tämä juttu on tärkeä siltäkin osin,
että saadaan kuuden kuukauden yhdistelmätuen työssäoloehto
ja nämä korotukset. Tässä on
lukuisa joukko ihmisiä, jotka eivät vapaille markkinoille
enää työllisty, ja tätä kautta,
kun he saavat pienen työpätkän, he saavat
otteen johonkin kolmannen sektorin työpaikkaan, missä elämänturva
ja sosiaalinen yhteisyys säilyy, ja potkua myöskin
mahdollisille vapaille työmarkkinoille.
Mikko Kuoppa /vas:
Arvoisa puhemies! Ed. Laukkanen syytti vasemmistoa siitä,
että se ei ole vaatinut työllistämistä ja
keskeinen työttömyyden torjunta on jäänyt
pois. Viime aikoina on valmistunut hyvinkin kattavia tutkimuksia,
joissa on selvitetty Ahon hallituksen työllisyyspolitiikkaa.
Yksi keskeinen sanoma on se, että silloin annettiin työttömyyden
vapaasti kasvaa eikä edes pyrittykään
ihmisiä työllistämään,
annettiin nimenomaan työttömyyden kasvaa. (Ed.
Laukkanen: Ennätysmäinen talouskasvu!) Nyt, ikävä kyllä,
näitä samoja ongelmia ja vaikeuksia, mitkä silloin
syntyivät, on edelleenkin olemassa, niitä ei ole
korjattu. Vasemmisto on yrittänyt saada parannuksia näiden
ihmisten asemaan. Näin ollen syytös ei kyllä mielestäni
tällä kertaa osu oikeaan kohtaan.
Vasemmistoliiton tavoitteenahan oli 10 markan tasokorotus. Täytyy
sanoa, että 10 markkaakin työttömien
peruspäivärahaan ja työmarkkinatukeen
on todella vaatimaton korotus. Sitä ei ihan saatu, mutta
saatiin kuitenkin selvästi enemmän kuin hallitus
tarjosi, ja jokainen markka työttömälle
on tärkeä. Niille ihmisille, joilla markkaa ei
ole, markka on tärkeä, silloin kun se tulee, nimenomaan
kun se tulee lisää.
Tässä on tietenkin sellaisia ongelmia, että meillä ensisijainen
perusturva — eläkkeet, työttömyysturva,
sairauspäivärahat ja sellaiset — on aivan
liian alhainen, koska sillä ei tule toimeen. Näin
ollen pitäisi tässä tapauksessa nimenomaan työttömyysturvan
perustasoa nostaa, niin että ihmiset tulevat sillä toimeen,
ettei heidän automaattisesti tarvitsisi turvautua kunnalliseen
toimeentulotukeen tai ruokapankkiin. Kyllä ihmisarvoa loukataan
pahasti, kun on muka olemassa perusturva ja kuitenkin me kaikki
tiedämme, että pitkäaikaistyöttömät,
jotka joutuvat olemaan työttöminä, eivät
tällä rahalla tule toimeen. Perusturvan taso on
kohtuuttoman alhainen. Siihen nähden tietenkään
tämä korotus, mikä nyt tulee, 8 markkaa
27 penniä, ei ole riittävä, mutta se
on ehdottomasti oikean suuntainen ja parempi kuin mitä hallitus
esitti alun perin.
Näin ollen, kun syytetään siitä,
että tämä on vaatimaton ja jää monelta
osin puutteelliseksi, pitäisi syyttää niitä,
jotka ovat estäneet saamasta edes sitä, mitä on
vaadittu, koska siellä ongelma on. Näin ollen
myöskin silloin, kun valtion budjetissa kuntien ja valtion
työllisyysrahoja käsitellään,
pitäisi muistaa, että vasemmistoliitto ei ole se,
joka niiden korottamista on ollut estämässä. Ne
ovat aivan muut voimat tässä maassa. Myöskin
kunnallisverotuksen ansiotulovähennyksen poistaminen oli
kova isku työttömille, koska se kiristi heidän
verotustaan, ja kuten ed. Stenius-Kaukonen totesi, näin
ollen työttömien verotusta tulisi muuttaa niin,
että vähimmäisturva, työttömyysturva,
olisi verovapaata. Se parantaisi heidän toimeentuloaan
ja mahdollistaisi toimeentulon ilman kunnallista toimeentulotukea.
Jos oikein muistan, lehtiuutisissa on ollut, että pääministeri
Lipponen on todennut, että kyllä kai ilmaista
ruokaa haetaan, jos sitä ruokapankeista jaetaan. Kumminkin
on suoritettu tutkimuksia ja selvityksiä siitä,
että ruokapankkeihin on todellinen tarve olemassa. Mielestäni
on tavattoman suuri häpeä Suomelle, yhdelle maailman
rikkaimmalle maalle, että vaikka se pystyy kyllä taloudellisesti
järjestämään, mutta ei ole halunnut järjestää toimeentuloa
ja sosiaaliturvaa sille tasolle, että ihmisten ei tarvitse
ruokapankissa käydä. Ruokapankista ei ruoka-annoksia
jaeta automaattisesti, vaan siellä suoritetaan hyvin tarkka selvitys
henkilön varallisuudesta, tuloista, perhesuhteista ja kaikesta.
Sen jälkeen vasta on mahdollisuus saada ruokaa, kun hätä on
todellista. Mielestäni valtion pitäisi hoitaa
niin, että ruokapankissa jaettaisiin myös muuta
kuin EU-apua ja joidenkin vapaaehtoisten kauppaliikkeiden jakamaa
ruokaa, kun ei kerran sosiaaliturvaa paranneta riittävästi,
että ihmiset saisivat myöskin kohtuullisen toimeentulotason
ainakin ruuan suhteen.
Kaikista keskeisintä on tietenkin, että me
lähtisimme siitä, että työllisyysrahoja
nostettaisiin sille tasolle, että voitaisiin huomattavasti
enemmän työllistää. Niiden ihmisten,
joita ei pystytä työllistämään,
perusturva, työttömyysturva, nostetaan sille tasolle,
että automaattisesti toimeentulotukea ei tarvitse hakea,
vaan he tulevat ensisijaisella sosiaaliturvalla toimeen.
Marja-Liisa Tykkyläinen /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tässä yhteydessä ed.
Kuoppa puhui aivan totta liittyen työttömyysturvan
tasoon. Sen korottaminen olisi merkittävää ja
tärkeää. Seuraavassa tilanteessa tähän on
puututtava.
Sen sijaan haluan puuttua kolmannen sektorin työosuuteen.
On olemassa tilanteita, jolloin voidaan mennä ruokapankista
hakemaan apua, ja on ihan tärkeä asia, että ihmiset,
jotka eivät saa ruokaa, saavat sieltä avun. Mutta
on myöskin toisenlaisia tilanteita, että ruoka-avustuksia
jaetaan muuten. Nämä ilmeisesti ovat päättäjien
silmissä menneet sekaisin. Joka tapauksessa toivoisin, että näissä asioissa
edetään. Tällä hetkellä molempien
sektoreiden työ on tärkeää ja
merkittävää: sekä kolmannen
sektorin työ, mutta myöskin työ eduskunnassa.
Kari Uotila /vas:
Arvoisa rouva puhemies! Tämä on sillä tavalla
historiallinen hetki, kun nimenomaan työttömyysturvan
minimitasoon saadaan korotusta, että on pakko tulla vielä muutama
sana tänne pöytäkirjoihin sanomaan.
Todella viime vaalikaudella olin puolueeni edustajana piispa
Eero Huovisen vetämässä Nälkätyöryhmässä,
jossa käsiteltiin hyvin laajasti köyhyysongelmaa,
syrjäytymisongelmaa ja suoranaista nälkäongelmaa.
Työryhmä, joka koostui puolueiden edustajista,
työmarkkinajärjestöjen edustajista ja
monista muista edustajista yhteiskunnan eri sektoreilta — luonnollisesti
myös kirkon edustajat olivat hyvin voimakkaasti mukana — selvitti
köyhyysongelmaa ja tuli selkeästi siihen tulokseen,
että kaikista heikoimmassa asemassa olevia ovat ne, jotka
ovat pitkällisen työttömyyden seurauksena
pudonneet ansiosidonnaiselta työttömyysturvalta
työmarkkinatuelle, ovat työttömyysturvan
peruspäivärahalla ja tietysti myöskin
eläkeläisistä aivan pienimmän
kansaneläkkeen varassa toimeen tulevat ihmiset.
Parasta köyhyyden torjumista on tietysti yleinen talouspolitiikka
ja työllisyystilanteen parantaminen, jossa tämä hallitus
ja edellinen hallitus ovat ihan kiitettävästi
onnistuneet. Mutta koska se ei kuitenkaan koskaan ole niin täydellistä,
ettei olisi ihmisiä, jotka joutuvat turvautumaan perustoimeentuloon,
silloin on huolehdittava sen tuen ja turvan tasosta. Voi sanoa,
että ehkä myönteisimmät asiat
tässä mielessä ovat olleet tämän vaalikauden
aikana kansaneläkkeen tasokorotus ja nyt sitten työmarkkinatuen
ja peruspäivärahan korotus.
Kun vasemmistoliiton eduskuntaryhmä tätä viime
keväänä hyvin voimakkaasti korosti, meitä vähän
peloteltiin, että älkää vain
esittäkö peruspäivärahan ja
työmarkkinatuen korotusta: Sitten katkaistaan kytkös
ja tulee porrastukset työttömyysturvaan jne. Ainahan
siellä on vaakakupissa se heikennys, jota yritetään
siinä yhteydessä tuoda sisään,
kun esitetään myös joitakin parannuksia.
Kun tämä nyt liittyy työttömyysturvan
uudistukseen, josta kolmikannassa syntyi sopimus ihan äskettäin,
täytyy kuitenkin myöntää, että ne takapakit
siinä uudistuksessa olivat ennakkokaavailuihin nähden
hyvin pieniä. Itse asiassa tapahtui myönteistä sovitellun
päivärahan osalta. Ei purettu kytköstä,
ei tullut porrastusta ansiosidonnaiseen työttömyysturvaan,
joka oli hyvin vahvasti esillä aivan viime metreillä nimenomaan niin,
että työhistorian pituuteen perustuva porrastus
olisi tullut, joka olisi sortanut kylmästi työmarkkinoille äskettäin
tulleita nuoria työntekijöitä. Niiden
ehdotusten mukaan heidän ansiosidonnainen työttömyysturvansa
olisi pudonnut kestoltaan lähes neljännekseen
verrattuna pitkään työelämässä olleisiin
työntekijöihin. Oli hyvä, että nämä heikennykset
eivät konkretisoituneet.
Sen sijaan saatiin parannusta peruspäivärahaan
ja työmarkkinatukeen, ja myöskin siltä osin,
kuin se kytkös vaikuttaa, myös ansiosidonnainen
työttömyysturva nousee. Sekä kansaneläkkeen
tasokorotus että työttömyysturvan perustason
korotus ovat ratkaisuja, joita ei ole noin 15 vuoteen tässä maassa
tapahtunut. Nyt ne ovat tapahtuneet aika lyhyellä aikavälillä,
ja siitä täytyy olla todella tyytyväinen
siitä huolimatta, että tiedämme, että taso
ei vieläkään ole riittävä ja
lisäponnisteluja jatkossa tarvitaan.
Reijo Kallio /sd:
Arvoisa rouva puhemies! Käsittelyssä oleva
lakiesitys on vain osa niistä uudistuksista, joita työttömyysturvaan
on tulossa lähiaikoina. Oli erinomaisen hyvä,
että työttömyysturvaan liittyvät
ongelmakohdat hyvin kattavasti ja laajasti käytiin läpi
kolmikantavalmistelussa.
Mielestäni parasta tässä runsas viikko
sitten aikaansaadussa sosiaalipaketissa työttömyysturvan
osalta on se, että ansiosidonnaiselle päivärahalle
takaisinpääsyä helpotetaan. Tällä asialla
on suora yhteys köyhyysongelmaan johtuen siitä, että noin
puolet köyhistä työttömistä on
pudonnut työmarkkinatuelle.
Tasokorotus päivärahaan, josta nyt keskustellaan,
on hyvä ja perusteltu uudistus, tarpeellinen sellainen.
Mutta ongelmaksi tässä korotuksessa saattaa muodostua
yhteensovitus asumistuen ja muiden etuuksien kanssa. Jos ei nimittäin
näiden etuuksien tulorajoja nosteta, saattaa käydä niin, että tästä korotuksesta
ei jää juurikaan mitään käteen.
Kun siis peruspäiväraha nousee, niin esimerkiksi
asumistuki saattaa laskea. Pitäisin tärkeänä,
että tässä yhteensovituksessa päästäisiin sellaiseen
ratkaisuun, että peruspäivärahan korotus
kutakuinkin kokonaan jäisi käteen.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa rouva puhemies! Tässä laissa on kaksi
asiaa sisällä: Ensinnäkin yhdistelmätuella
olevien ihmisten työssäoloehto paranee nyt tässä sillä tavalla,
jotta puolet tulee kertymään työssäoloehtoon.
Se tarkoittaa sitä, kun yhdistelmätukeahan on
tarkoitus jatkossa muuttaa siten, että sitä olisi
mahdollista saada jopa kaksi vuotta, että sehän
kerryttää vuoden eli pääsee
reippaasti ansiosidonnaiselle, jos saa kahden vuoden työputken.
Toinen on tietysti peruspäivärahan tasokorotus,
joka on hyvä asia. Edellä ovat monet puhuneet
siitä, mikä taistelu hallituksen sisällä on
siitä käyty. Siitä pitää ministeri
Siimekselle nostaa hattua, jotta hän nosti äläkän
ja tässä tuli 8 markkaa kuitenkin. Alun perin
ymmärsin, että indeksi olisi 3 markkaa, jotta
kun vitonen tulee tässä lisää,
niin sehän on ihan hyvä eteenpäinmeno. Aina
voi sanoa, että se ei ole sinällään
riittävä, kun katsoo, miten pienillä päivärahoilla
nämä ihmiset elävät.
Tässä on tietysti muistettava, että kaiken
kaikkiaan työmarkkinatuella olevien asema paranee sillä tavalla
huomattavasti, että lapsiperheiden osalta yksilapsisiin
perheisiin tulee bruttotuloa yli 300 markkaa ja taitaa kolmilapsisiin
perheisiin tulla noin 600 markkaa kuukaudessa lisää. Kun
siihen laitetaan tämä lähes 200 markkaa, niin
kyllä sen nyt jollakin tavalla uskoisi parantavan sitä tilannetta.
Mutta se pulma, jonka ed. Kallio totesi, on yhteensovitukset.
Toimeentulotukipuolella pitäisi valitettavasti saada muutosta
aikaan. Monessa tapauksessa voi käydä niin, jotta
ne ihmiset eivät hyödy yhtään,
koska nämä korotukset otetaan siellä huomioon
ja ne syövät kokonaan sen pois. Se on plus miinus
nolla juuri niille, jotka ovat kaikkein heikoimmassa asemassa.
Inkeri Kerola /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Haluaisin puuttua erääseen
käytännön ongelmaan, joka ilmenee erityisesti
alle 55-vuotiaiden ryhmässä, on yleinen siellä,
ja koskee työmarkkinatukea saavia henkilöitä.
Kun työmarkkinatukea myönnettäessä huomioidaan
puolison tulot, tämä tilanne kärjistyy silloin,
kun molemmat puolisot ovat työttömiä. Kun
toinen työllistyy, työmarkkinatuki pienenee tai
poistuu kokonaan toisen osalta. Kysyisin, kun täällä on
niin ylistetty tätä uutta lakiesitystä: Onko
tämä sitten jäänyt unholaan,
vai onko tämä kenties kannustavaa työllistämispolitiikkaa
hallituksen taholta?
Pertti Turtiainen /vas:
Arvoisa puhemies! Ed. Kerolan esiin ottama asia on hänen
näkemyksensä mukaan ongelma, joka on edelleen olemassa,
mutta tässähän tuli korjaus osaltaan tarveharkinnan
osalta, jota lievennettiin ennen kaikkea vasemmistoliiton vaatimuksesta.
Mutta itse asiaan. Ainakin henkilökohtaisesti hämmästytti
se keskustelu, kun tähän asiaan liittyen käytiin
neuvottelua työmarkkinatuen ja peruspäivärahan
korottamisesta viime alkukesästä, jolloin reaktiot,
vastaus ja kannanotot olivat sen suuntaisia lähes kaikkien
puolueiden suunnalta, kun vasemmistoliitto esitti korjauksia kumpaankin
päivärahaan, että ei ole mitään
perustetta korjata niitä, ja suuri vastustus oli.
Yhtenä perusteena käytettiin sitä,
mihin ed. Kallio viittasi: Jos korotetaan työmarkkinatukea ja
peruspäivärahaa, se vaikuttaa sitten taas kielteisesti
tilanteissa, joissa asianomainen henkilö on toimeentulotuen
varassa ja saa asumistukea, jolloin se yhteensovituksen kautta pienentää käteenjäävää
osuutta,
niin ettei siitä sitten jäisi juuri mitään.
Hyvä asia on se, että tänäkin
päivänä esiin nousseen asumistuen kohdalla
on keskusteltu siitä, että omavastuuosuus pitäisi
pienentää taikka poistaa kokonaan. Itse olen sitä mieltä,
että se tulisi kokonaan poistaa, koska on ihan kohtuuton tämmöinen
7 prosentin omavastuu tänä päivänä. Se
tulee toista kautta takaisin sitten, jos se poistetaan kokonaan.
Peruspäivärahan ja työmarkkinatuen
korottaminen esitetyllä tavalla on tietysti oikean suuntaista,
ja ihmettelen sitä, että täällä on
kritisoitu sitä, kun tällainen korotus on tullut,
että tässä ei ole kukaan mitään
tehnyt. Olen sitä mieltä, että parempi
tämä on kuin ei mitään, joskin
se on selkeästi riittämätön,
kun huomioidaan kustannustason nousu kaiken aikaa. Ainahan nämä tuet kulkevat
sen jäljessä, mitkä tarpeet ovat.
Mutta miten sitten tulevaisuudessa rahoitetaan niin työmarkkinatuki
kuin peruspäiväraha ja ylipäätään
työttömyysturva, kun suhdanteet ovat menossa siihen
suuntaan, mihin ovat menossa, mistä tänään
on keskustelua lisätalousarvion lisäyksen
osalta käyty ja viitattu siihen, että tulevaisuus
saattaa näyttää synkältä?
Onko tähän varauduttu riittävällä tavalla,
että pystytään rahoittamaan työttömyysturva?
Mikä on sitten mahdollisuus vaikuttaa työllisyyden
hoitoon ja työttömyyden poistamiseen? Täällä on
siihenkin viitattu, että olisi parasta lääkettä se,
että saadaan työpaikkoja lisää,
ja olen samaa mieltä. Meitä on kritisoitu siitä,
että vasemmistoliitto ei näe huolta työpaikkojen
syntymisestä ja sitä kautta työttömyyden
poistamisesta. Väitän, että asia on päinvastoin.
Olemme kyllä niitä harvoja puolueita tänä päivänä tässä valtakunnassa,
jotka tosiaan kantavat huolta työttömyyden poistamisesta
ideoimalla ja keksimällä keinoja, miten voidaan
tätä toteuttaa.
Siinä mielessä hämmästyttää jokin
aika taaksepäin yrittäjyydestä käyty
ajankohtaiskeskustelu, jossa kovasti keskusteltiin, mutta mitään
selkeitä konkreettisia esimerkkejä ei esimerkiksi keskustapuolueen
suunnalta tullut millään tavalla, miten yritystoimintaa
pystytään elvyttämään, jotta
se tuo uusia työpaikkoja. Ainoa keino ei voi olla se, että työnantajamaksuja
pienennetään, sillä siihenkin rahat täytyy
jostakin löytää.
Mutta hallituksen esitykseen. Tältä osin,
mitä on esitetty, toteaisin, että tämä on
hyvä suunta, mutta riittämätön,
ja yritetään jatkossa korjata sitä vielä paremmalle
tasolle.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Ed. Turtiainen lopetti, että oikean
suuntainen mutta riittämätön. Niin ovat
todenneet monet muutkin edustajat täällä aikaisemmin
tämän keskustelun aikana. Olen täsmälleen
samaa mieltä itse asiasta ja perustelen vähän
lisäksi sitä, miksi asianlaita näin on
ja miksi sen järkevästi otettuna pitäisi
ollakin niin, että sekä työmarkkinatuen että peruspäivärahan
tasoa nostetaan: sen takia, että juuri tässä joukossa,
erikoisesti pitkäaikaistyöttömien joukossa,
toimeentuloturvaluukkuun tukeudutaan yhä enemmän
ja enemmän. Yhteiskunta, yhteinen kassa, sen maksaa. Silloin
voisi tämä pohja-, perustulo olla merkittävästi
korkeampi, kun yhä useamman kohdalla toimeentuloturvaluukkuun
tukeutuminen on välttämättömyys
ja sen yhteiskunta on hyväksynyt.
Minä väitän, että ensi vuonna
työllisyysasiat ja maan vähätuloisimman
väestönosan asiat nousevat aivan keskustelun kärkeen
ja silloin tullaan vaalien alla suorittamaan tasan vuoden kuluttua erittäin
merkittävät ratkaisut. Suunta on sama kuin nyt,
mutta tasomuutos on paljon merkittävämpi.
Marja-Liisa Tykkyläinen /sd:
Arvoisa puhemies! Tulin puhujakorokkeelle, koska en ole varma,
pystynkö puhumaan niin nopeassa ajassa.
Täällä on käsitelty työttömyysturvalakia
ja myöskin asumistukea ja toimeentuloturvatukea. Totean
tässä, kun nyt sitten kuntasektorilla jo olen
joutunut työskentelemään aika paljon
ja puuttumaan toimeentuloturvalainsäädännön
tulkintaan, että jos ei saa työttömyysturvalain
piiristä rahoituksia ja työmarkkinatuen piiristä rahoituksia,
silloin joutuu menemään toimeentuloturvalainsäädännön
piiriin ja siellä on tulkinnanvaraisuutta.
Olen joutunut kohtaamaan monia sellaisia henkilöitä,
joiden kohdalla on tulkittu niin, että he eivät
ole saaneet rahoituksia, vaikka viranomaisilla on tiettyyn rajaan
tulkintaoikeus. Toivoisinkin, kun tätä lainsäädäntöä työttömyysturvaan
liittyen käsitellään — nämä liittyvät
aika keskeisesti kuitenkin toisiinsa — että olisi
aina jokin turva olemassa, kiinnitettäisiin huomiota tähän
sitten, kun asetukset tästä lainsäädännöstä astuvat
voimaan. Eli myös viranomaisten tulisi tietää,
kuinka täytyy toimia, ettei kansanedustajien tarvitse vahtia
kuntatasolla, meneekö kaikki hyvin.
Arvoisa puhemies! Tulin tänne oikeastaan vähän
puuttuakseni tähän lainsäädäntöön
toisesta näkökulmasta. Täällä on
puhuttu osittain työttömyysturvalain kohdalla
myöskin yrittäjien asemasta. Se on tällä hetkellä aika
heikko sen jälkeen, kun on tapahtunut konkurssi ja yrittäjät joutuvat
sitten taistelemaan toimeentuloturvastaan. Heidän kohdallaan
on erittäin paljon ongelmia. Niitä on ollut jo
aiemmin, mutta niitä on tänä päivänäkin
aika paljon. Tämä ongelma on noin kymmenen vuoden
ajalta eikä vieläkään ole selvinnyt.
Sen johdosta itse näkisin, että on hyvä,
että on työttömyysturvalaki. Tämä on
riittämätön. Rahasummilla, jotka on saatu
aikaan, ei tällä hetkellä pärjätä.
Sehän on ihan selvä tosiasia. Sen sijaan olisi
hyvä, että me voisimme saada lisää yrityksiä ja
työpaikkoja.
Täällä usein olen käynyt
puhumassa myöskin nuorten yrittäjien puolesta,
että heille taattaisiin sellaisia voimavaroja, että he
pääsisivät kiinni yritystoimintaan, ja
sitä kautta ehkä myöskin työttömyysturvalainsäädännön
perusteella voidaan jakaa enemmän, kun on vähemmän
työttömiä.
Olen kohdannut eräitä yrittäjätapauksia
ja haluan, arvoisa puhemies, yhden ottaa esille. Noin vuosi sitten
ennen joulua kohtasin yrittäjähenkilön,
joka oli joutunut konkurssin alle. Hän ei saanut mistään
tukea, ei toimeentuloturvapuolelta eikä mistään.
Joulu oli tulossa, ja perheessä oli lapsia. Perheessä ei
ollut minkään näköistä ruokaa.
Sillä hetkellä pystyin auttamaan, koska olen isompipalkkainen,
kuten täällä on todettu. Mutta tietysti
voi olla, että kaikki nämä tilanteet
eivät aina satu kohdalle. Se oli vain väliaikainen
auttaminen. Tällaisiin ongelmiin pitäisi löytyä myöskin
yhteiskunnan taholta voimavaroja. Ei niin voi olla, että näiden
konkurssiin menneiden henkilöiden perheet ja lapset joutuvat
kärsimään. Siinä perheessä oli
todellakin nälkiintyneitä lapsia. Sitten Kuopion
puolella me saimme tätä asiaa hoidettua niin,
että Kilta tuli auttajaksi, mutta se oli vain osa-auttamista,
arvoisa puhemies, eli meillä on vielä paljon tekemistä.
Kun on paljon arvosteltu, että edustajien omia asioita
on hoidettu, haluan tässä korostaa, että ulkopuolinen
työryhmä on kansanedustajien asioita hoitanut.
Se pitää muistaa. Meidän tehtävämme
on täällä talossa hoitaa sitä lainsäädäntöä, joka
koituu heikommassa asemassa olevien ihmisten hyväksi ja
iloksi.
Klaus Bremer /r:
Arvoisa rouva puhemies! Ed. Turtiainen totesi, että yrittämisen
ja yrittäjyyden lisäämisen ainoa keino
ei voi olla työnantajakulujen alentaminen. Rahat on siihenkin
löydettävä jostain, hän totesi.
Ed. Turtiainen, ne löytyvät nimenomaan yrittäjän
ja yrityksen talouden vahvistumisesta, joka tulostuu sillä tavalla, että työntekijöille
voidaan maksaa paremmin palkkaa ja/tai on varaa uusiin
työpaikkoihin, on varaa riskeerata uusiin työpaikkoihin.
Kummastakin ratkaisusta tulostuu kasvavia palkkaverotuloja ja kulutusverotuloja
valtiolle, ja sillä tavalla ne maksetaan, ne maksetaan
moninkertaisesti, ed. Turtiainen.
Ed. Turtiainen, työtön kerää eräiden
tietojen mukaan helpostikin 5 000—8 000
markkaa kuukaudessa erilaisina apurahoina ja tukiaisina. Se on suoraa
menoa valtion kassasta. Jos sitä vastoin työntekijä saa
8 000 markkaa työpalkkaa, siitä koituu
9 000 markan tulo valtiolle. Tämän voin
piirtää paperille, millä tavalla se tapahtuu. Ero
on erittäin suuri: 8 000 markan menot tai 9 000
markan tulot. Uusi työpaikka on lottovoitto valtiolle,
jokainen uusi työpaikka on lottovoitto valtiolle. Sanotaan,
että elämä on parasta huumetta. Palkkatyö on
parasta sosiaaliturvaa.
Pertti Turtiainen /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa rouva puhemies! Ed. Bremerin puheenvuoroon liittyen,
yrittäjyyteen ja yrittäjien toimintaedellytysten
parantamiseen liittyen sanon edelleen sen, että erilaisten
työnantajamaksujen alentaminen ei ole ainoa lääke.
Lääke on myös se, että on työtä,
jota yrittäjä tekee, teettää. Siihen
liittyy sitten tuotekehitys, tutkimus, kaikki muu tämän
tyyppinen ideointi, toimintojen järkiperäistäminen.
On monia asioita, millä tapaa yritystoimintaa voidaan elvyttää.
Se ei ole ainoa keino, että maksuja alennetaan.
Inkeri Kerola /kesk:
Arvoisa puhemies! Oli pakko pyytää vielä puheenvuoro,
kun ed. Turtiainen haastoi keskustan esittämään
muitakin työllistämisvaihtoehtoja kuin työnantajamaksuihin puuttumisen.
Verotuksellisten keinojen lisäksi työllistämisen
esteiden poistaminen yleisesti, byrokratian purkaminen yleisesti,
esimerkiksi sukupolvenvaihdokseen liittyvän negatiivisen
lainsäädännön korjaaminen ja
yrittäjyyden aito tukeminen ovat niitä keinoja,
joilla esimerkiksi voitaisiin yrittäjyyttä ja
myös samalla työllisyyttä edistää.
Ei riitä se, että hallituksella on esimerkiksi
sata erilaista yrittäjyyteen liittyvää hanketta,
joista on saatu toteutettua vain tällä hetkellä kaksi,
jotka nekin liittyvät vain veronmaksun maksupäivien
tiivistämiseen. Ne eivät taida paljon meidän
työllisyyttämme ja yrittäjyyttämme edistää.
Mikko Immonen /vas:
Arvoisa puhemies! Hallitus on toimintakautensa aikana tukenut
yrittäjiä lukuisilla eri tavoilla. Tässä nyt
tulee mieleen, kun ed. Kerolasta on kysymys, naisyrittäjälaina,
joka on todella tärkeä.
Mutta vastauksena aiempaan ed. Kerolan kysymykseen, miten tässä tarveharkintaista
asiaa on tuotu esille: Muun muassa sillä tavalla, että kun
yhdistelmätuesta kertyy kuusi kuukautta, niin liittymällä työttömyyskassaan
ja saamalla kahdeksan tai nyt kymmenen kuukautta täyteen ei
tarveharkintaisuus enää pelaa. Se on käytettävissä molempina
kesinä tai sanotaanko kahtena kesänä,
jolloinka on helpompi työllisyysjuttu.
Ed. Tykkyläisen puheenvuoroon: Kyllä, kyllä todella
näin on, että harmittavaisia tapauksia köyhyyden
osalta on eikä yksittäinen ihminen, onpa sitten
vaikka kansanedustaja, pysty juuri auttamaan kuin yhtä tai
kahta. Laajasti ottaen juuri työttömien yhdistykset
taannoin perustettiin, ed. Tykkyläinen, sitä varten,
että saatiin laajempaa tukea, niin sosiaalista kuin vähän
taloudellistakin, nostamaan ihmisiä, ovatpa he yrittäjiä tai
muutoin työttömiksi joutuneita, tasapainoon. Sitä kautta
tuotiin voimaa uudelle työlle, on se sitten taas yrittäminen
taikka palkkatyö.
Raimo Vistbacka /ps:
Arvoisa puhemies! Ed. Turtiainen sai aika monta puheenvuoropyyntöä.
Ihmetyttää kyllä ed. Turtiaisen puheenvuoro monessakin
suhteessa. Uskon tuntevani yrittäjän ongelmat
aika tavalla, kun on itse joutunut jopa lööppiin
sen takia, kun oli sormi Raamatun päällä vannomassa
pesäluetteloa oikeaksi. Uskon tuntevani ne ongelmat, jotka
liittyvät yrittämiseen, aika hyvin myöskin.
Siltä osin toteaisin, että eräs todellinen
keino mielestäni on se, että ihmisillä on
rahaa ostaa tuotteita ja ne tuotteet ovat sellaisia, että ne
menevät kaupaksi. Ei sellaista yrittäjää olekaan,
vaikka valtiolta tulisi kuinka paljon rahaa, että jotain
varastoon vaan tehtäisiin. Kyllä tuotteen pitää kiertää.
Se on ainut keino, ja ihmisillä pitää olla
rahaa. Sen johdosta mielestäni tämä lakiesitys
on tietysti oikean suuntainen. Kun pidemmän aikaa on kuunnellut
eri puheenvuoroja, näin vasemmistoliiton edustajat sanovat
ja vähän sama suunta on toisella puolella.
Mutta ongelmana mielestäni tällä hetkellä on ainakin
kansalaiskirjeitten perusteella se, miten viranomaistahot tulkitsevat
voimassa olevaa lainsäädäntöä työssäkäyntialueitten
osalta, kuinka herkästi tulee karensseja. Hiljakkoin, viime viikolla,
oli pöydälläni paperi, jota en ikinä olisi uskonut
todeksi. Lääkäri oli kirjoittanut henkilölle
sairaustodistuksen. Sitten määrättiin,
että tämän henkilön pitää lähteä kursseille.
Vaikka hän sanoi, että hänellä on
lääkärintodistus, että hän
ei voi, hän ei ole työmarkkinoiden käytettävissä, koska
hän on sairas ja sairauslomalla, siitä huolimatta
lätkäistiin karenssi päälle.
Mielestäni myöskin viranomaistoiminnassa on hyvin
paljon pohtimista, tai sitten lainsäädäntö on
liian tulkinnanvarainen, jollainen se ei minun mielestäni ole.
Erkki Kanerva /sd:
Arvoisa puhemies! Kun todennäköisesti ensi
viikolla ensimmäiseen käsittelyyn tulevassa budjettilaissa
eduskunnan hallintovaliokunta on todella marginaalisessa asiassa
vetänyt rajaa kuntien ja valtion kustannusten välillä,
niin todettakoon tässä, että työttömyysturva
ja sen taso vetää kovalla kädellä rajaa kunnan
ja valtion kustannusten välillä. Alhainen työttömyysturvan
taso vie vääjäämättä työttömän
kunnan kukkarolle toimeentulotuen muodossa. Tämä esitys
on oikean suuntainen, mutta riittämätön,
ja aivan niin kuin ed. Pulliainen sanoi, puolentoista vuoden sisällä puhutaan
aivan eri luvuista.
Toimeentulotuesta vielä sen verran, että kun asumisen
omavastuu aikanaan säädettiin, sen perusteet olivat
jotenkin ymmärrettäviä. Pyrittiin siihen,
että toimeentulotuella ei maksettaisi liian suuria asuntoja.
Mutta vuokratalorakentamisemme kulttuuri on sellainen, että pienempiä asuntoja
ei ole, ja 7 prosenttia on köyhän toimeentulosta
joka penni, joka prosentin osakin, pois.
Klaus Bremer /r:
Arvoisa rouva puhemies! Vieläkin tartun ed. Turtiaisen
käsitykseen yrittäjyyden ongelmista. Hän
totesi, että on monia tapoja, joilla yritystoimintaa elvytetään,
siis muitakin kuin työnantajamaksujen alentaminen. Sitten
hän luetteli tuotekehitystoimintaa ja muitakin uusia toimintoja
ja työpaikkoja. Tässä tärkeintä,
ed. Turtiainen, joka nyt pakenee salista, on kuitenkin se, että kaiken
pitää kannattaa, pitää olla
rahaa maksaa kaikesta, ja sen rahan pitää tulla
toiminnasta. Ei työpaikkoja voida perustaa, ennen kuin
on rahaa maksaa sekä työnantajakuluja että palkkaa.
Kyllä se näinpäin menee: Ensin pitää olla
rahat, ja sitten vasta voidaan tehdä uusia työpaikkoja.
Kyllä se näin on.
Ed. Immonen totesi, että hallitus on tukenut yrittäjyyttä monella
tavalla. Tähän on todettava, että Yrittäjyys-hanke,
johon nämä kaikki kytkeytyvät, ei ole
tuottanut Yhteisrekisteriä ihmeellisempää,
ei mitään. Kaikki muu on ollut negatiivista ja
entisestään vaikeuttanut ja raskauttanut pienen
yrittäjän toimintaa.
Mauri Salo /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Työ on paras lääke
työttömyyteen, ja työn vastaanoton pitäisi
olla myös ensisijainen vaihtoehto. Meillä on tänäkin
päivänä paljon työpaikkoja yrityksissä,
mutta ei ole tarjolla työvoimaa, joka sitoutuisi työtehtävään.
Viime päivinä olen työvoimaviranomaisten kanssa
käynyt edelleen keskustelua avoimien työpaikkojen
täyttämisestä, ja heidän vastauksensa
on se, että heidän tarjoamansa työ ei
ole muodikasta. Tämä on vakava viesti siitä,
missä tässä yhteiskunnassa kuljetaan.
Samanaikaisesti kun ei haluta ottaa työtä vastaan,
puhutaan, että pitää edelleen nostaa
työttömyyspäivärahoja. Se on
tietenkin perusteltua silloin, kun ei muuta vaihtoehtoa ole. Mutta
korostan sitä, että työttömyyspäivärahat
on otettava käyttöön vasta silloin, kun
kaikki työpaikat on täytetty. Tänä päivänä tilanne
on täysin toisenlainen.
Keskustelu päättyy.