Marjatta Vehkaoja /sd:
Arvoisa herra puhemies! Kun keskusteltiin talon johdon kanssa
siitä, mihin kohtaan päiväjärjestykseemme
tämä mielenterveyslain uudistus olisi syytä asettaa,
tulin todenneeksi, että kysymys on aika vaikeasta asiasta
ja voi olla, että ei mitään raflaavaa
keskustelua siitä syystä tässä suuressa
salissa voida saada aikaan, josta syystä ei tätä asiaa
varten ehkä tarvita mitään prime-aikaa.
Näin se nyt sitten on edessämme vasta, kun kello
lyö kohta kahdeksan.
Arvoisa puhemies! Tässä on kysymys erittäin merkittävästä uudistuksesta.
Hallitus haluaa täsmentää ja täydentää mielenterveyslain
säännöksiä, jotka koskevat mielenterveyslain
nojalla tarkkailuun, hoitoon tai tutkimukseen määrätyn henkilön
itsemääräämisoikeutta. Kysymys
on esimerkiksi siitä, miten kohdellaan potilasta, joka
on sidottu tai eristetty tai jonka yhteydenpitoa on rajoitettu.
Sosiaali- ja terveysvaliokunnan mietintö on yksimielinen,
ja tämä tietysti asian laadun osalta kuuluu sellaisiin
kysymyksiin, joissa mielikuvitus ei oikein tuota sellaisia ajatuksia,
että olisi mitään poliittisia rintamia.
Näkemyseroja voi silti olla, mutta ne eivät perustu
niinkään poliittisiin linjoihin kuin mahdollisiin
muihin näkökulmiin.
Suomi johtaa pakkohoitotilastoja, mikä on tietysti
kova lähtökohta, kun tällainen lakimuutos lähtee
liikkeelle. Mistä tämä sitten voi johtua? Asiantuntijoiden
käsitys on se, että riittämätön avohoito
on siihen suurimpana syynä. Kun ei ole riittäviä avohoitotoimenpiteitä,
asiakkaat — potilaat, mielenterveysongelmaiset — tulevat
liian myöhäisessä vaiheessa hoitoon ja
mitään muita vaihtoehtoja ei hädän
hetkellä, kriisin hetkellä, eskaloituneella hetkellä,
jää jäljelle kuin pakkohoitotilanteita,
tai niitä joudutaan siis käyttämään
apuna, jotta tilanne rauhoittuisi.
Psykiatria on ollut yhteiskunnallisen keskustelun kohteena,
ja eduskunnassakin siitä on paljon puhuttu menneitten vuosien
aikana, eikä syyttä, sen johdosta että palvelurakennemuutos,
joka on toteutettu, laitoshoitoa radikaalisti vähennetty,
ei ole johtanut tarkoitettuun resurssilisäykseen avohoidossa.
Meillä on lasten ja nuorten kysymyksiä ollut esillä,
mutta nyt ihan uutena asiana lokakuussa tänä vuonna
sosiaali- ja terveysministeriö on julkaissut mielenterveyspalvelujen
laatusuositukset, joiden avulla pyritään kunnissa
annettavaa mielenterveyspalvelua kohentamaan, lisäämään
varmaankin määrää ja tehostamaan laatua.
Kyllä laatusuositusten osalta on käymässä tässä asiassa
niin kuin vähän muidenkin kohdalla, että kun
tyydytään pelkkiin suosituksiin, ne eivät
välttämättä muuta maailmaa kovin
paljon. Jäämme seuraamaan valiokunnassakin varmasti
kiinnostuksella, miten nämä suositukset purevat,
ja tulemme varmasti palaamaan asiaan, jos aihetta ilmenee.
Arvoisa puhemies! Hallituksen esityksestä on ollut
erittäin laaja kuulemiskierros. Mielenterveyden
alan potilasjärjestöt ovat tietenkin etunenässä lausuneet
tässä asiassa oman kantansa, perehtyneet hyvin
näihin kysymyksiin ja omien kokemustensa perusteella ovat
parhaita asiantuntijoita tässä asiassa. Voi sanoa,
että heitä on myös kuunneltu. Heitä ei
ole pelkästään kuultu vaan myöskin
kuunneltu. Kun tultiin siihen vaiheeseen, että valiokunnassa
osin näitä samoja tahoja päästiin
kuulemaan, tämä mukava palaute saatiin, että heille
ei jäänyt enää kovinkaan paljon toiveita
hallituksen esitykseen, joitakin kuitenkin, ja tulen niihin hieman
myöhemmin.
Perustuslakivaliokunta oli ilman muuta valiokunta, jonka tuli
lausua asiasta, koska tässähän oli ihmisoikeuskysymyksen
ydinasioita esillä ja oli tärkeä saada
sen kannanotto kokonaisuuteen. Se oli hyvin työläs
laki sekä perustuslakivaliokunnalle että myöskin
sosiaali- ja terveysvaliokunnalle, mitä hyvin ilmentävät
ne monet muutokset, joita hallituksen esitykseen on ollut pakko
tehdä etupäässä perustuslakivaliokunnan
esittämien vaatimusten johdosta. Mutta haluan sanoa, että tietenkin
samat aiheet ovat olleet valmiiksi myöskin sosiaali- ja
terveysvaliokunnan näkökulmasta keskustelussa
esillä. Kuuntelemme aika paljon myöskin samoja
asiantuntijoita, mikä selittää tämän
kysymyksen.
Mielestäni perustuslakivaliokunta on tehnyt erinomaisen
hyvää työtä tässä asiassa.
Haluan tässä yhteydessä siitä kiittää.
Sosiaali- ja terveysvaliokunta ei voinut kuitenkaan sanatarkasti
ihan kaikkea, mitä perustuslakivaliokunnan lausunnossa
oli, ottaa huomioon. Mutta voi sanoa, että tuskinpa meitä kissinpenkillekään
saadaan. Olemme ymmärtäneet lukemamme ja sujuttaneet
pykäliin myöskin muutoksia.
Arvoisa puhemies! Haluaisin puuttua oikeastaan vain muutamiin
kohtiin. Nimittäin muutoksia on paljon enemmän
kuin mihin nyt menen.
22 b §:n otsikko kuuluu "Psyykkisen sairauden hoito".
Siinä olemme tehneet lisäyksen hallituksen esitykseen
STM:n kannasta poiketen, niin kai voi sanoa. Eivät he pitäneet
niin välttämättömänä lisäystä psykokirurgiasta.
Nimittäin asiantuntijakuulemisen yhteydessä tuli
esille, että näiden potilaiden koskemattomuuteen
vakavasti tai peruuttamattomasti vaikuttavia hoitotoimenpiteitä saattaa
esiintyä. Tämän lain yhteydessä olisi
nyt syytä täsmentää, että tämän
tyyppiset toimenpiteet pitää kieltää,
ellei täysi-ikäinen potilas ole kirjallisella
suostumuksellaan antanut niihin lupaa. Tarkempi keskustelu vielä rajasi
sähkösokit kuitenkin tästä luettelosta
pois, eli nyt se koskettaa vain psykokirurgisia tai muita potilaan koskemattomuuteen
vakavasti ja peruuttamattomasti vaikuttavia hoitotoimenpiteitä.
Tähän rajaukseen antoivat meidän valiokuntamme
lääkärijäsenet erittäin
hyvän panoksen, koska minä luulen, että me
maallikot emme olisi osanneet tätä rajaa piirtää.
Kiitän siitä.
Samassa pykälässä käsitellään
myöskin potilaan hoitosuunnitelmaa. Mielenterveysjärjestöt näkivät,
että hallituksen esitystä täytyy siinä täsmentää niin,
että ei voi olla semmoista syytä olemassa, ettei
tämmöistä hoitosuunnitelmaa laadittaisi.
Tämä täsmennys tehtiin.
Arvoisa puhemies! Kaikkein vaikeimmaksi pykäläksi
osoittautui valiokunnan työskentelyssä 22 f §.
Siinä on samassa pykälässä eri
momenteissa käsitelty monenlaisia asioita. Me pahkuloitsimme,
taisiko mennä päivä tai puolitoista, tämmöisen
yksittäisen kysymyksen kimpussa kuin miten muotoillaan
pykälään se, miten tiiviisti lääkärin
on seurattava potilasta, jota pidetään kiinni,
joka eristetään tai joka on sidottu. Perustuslakivaliokunta
oli toivonut, että lakiin vietäisiin ajatus siitä,
että vähintään kaksi kertaa vuorokaudessa.
Mutta pitkien pohdintojen jälkeen, ja itse asiassa ensimmäisessä käsittelyssä asiasta
piti jopa äänestääkin, päädyimme
kompromissimuotoiluun, joka on mielestäni hyvinkin nokkelasti
löytynyt. Potilasta hoitavan lääkärin on
arvioitava eristetyn tai sidotun potilaan tila niin usein, kuin
tämän terveydentila edellyttää,
ja päätettävä toimenpiteen jatkamisesta
tai lopettamisesta. Hallituksen esityksen perusteluja emme ole tältä osin
halunneet tietenkään muuttaa. Siellä puhutaan
vähintään kahdesta kerrasta vuorokaudessa.
Se tietysti voi tässäkin lopputuloksessa antaa
osviittaa lääkärikunnalle. Mielenkiinto tätä yksityiskohtaa
kohtaan johtui paitsi potilaan oikeuksista myös siitä keskustelusta,
mitä käytiin myös lääkäreiden
oikeudesta, koska ehkä nämä ovat juuri
niitä kysymyksiä, joissa jälkikäteen
tulee valituksia ja joita joudutaan selvittelemään.
Nämä ovat juuri ydinkysymyksiä, onko potilaan
tilaa seurattu riittävän tiiviisti.
Toinen tämän pykälän alueeseen
kuuluva seikka oli edunvalvonta. Siinä mielestämme
perustuslakivaliokunta oli mennyt vähän ulommas hallituksen
esityksestä sikäli, että mielenterveyspotilaiden
edunvalvonnassa on ihan yleisiä puutteita. Mutta kun puhutaan,
niin kuin tässä pykälässä rajataan,
potilaista, joille on tehty rajoittavia toimenpiteitä,
kiinni pitämistä, eristämistä tai sidottuna
olemista, heidän kohdaltaan edunvalvojaongelma tietysti
myöskin voi olla ihan todellinen. Mutta me katsoimme, että se
on liian myöhäinen vaihe ryhtyä etsimään
tavallaan sitä edunvalvojaa, jos tällaisella potilaalla
ei sitä ole aikaisemmin ollut. Tietenkin nyt olisi viisasta,
että ylipäätään mielenterveyspotilaiden
kohdalla, jotka eivät aina pysty omaa etuaan riittävästi
valvomaan, tämä puoli asiasta olisi selvitetty
hyvissä ajoin ja heillä olisi matkan varrelle
katsottuna edunvalvoja, joka olisi tässäkin yhteydessä käytettävissä.
Tämän ajatuksen halusimme tuoda myöskin
mietinnössämme esiin. Toivomme, että asiaa
jossakin laajemmassa yhteydessä voitaisiin myöskin
selvitellä.
Vielä, arvoisa puhemies, viimeinen asia, jonka otan
tästä pykälästä esiin,
koskettaa lääninhallituksia. Perustuslakivaliokunta
oli muistaakseni toivonut, että jokaisen tällaisen
eristämistapauksen yhteydessä, joka on kestänyt
yli 12 tuntia tai jossa potilasta on yli 8 tuntia pidetty sidottuna,
ilmoitettaisiin lääninhallitukselle tapauskohtaisesti.
Tämä oli perustuslakivaliokunnan ajatus, jos tahdon
muistaa oikein. Mutta pitäydyimme siinä ajatuksessa,
että ilmoitus lääninhallitukselle riittää,
kun se tehdään "määräajoin"
kahden viikon välein. Teimme vielä tämmöisen
täsmennyksen, että "määräajoin"
tarkoittaa kahden viikon välein. Mutta aina voidaan spekuloida,
mitä tämmöinen ilmoittaminen auttaa,
jos ei ole resursseja ilmoituksien johdosta tehdä jotakin.
Asiantuntijakuulemisessa tuli esille sekin väite, että lääninhallituksella
ei ole kompetenssia edes tämän tyyppistä kysymystä oikeasti
valvoa. En tiedä, onko tämä omantunnon
rauhoittamista. En toivo, että niin vähäiseen
osaan tämä kohta esityksessä kuitenkaan
jäisi. Vielä, arvoisa puhemies, lisäsimme
siihen, että kun lääninhallitus saa näitä ilmoituksia,
sen täytyy hävittää tunnistetiedot potilaista
kahden vuoden kuluttua tietojen saamisesta, koska nämähän
ovat erittäin fataaleja, arkaluontoisia tietoja. Tästä syystä tämäkin
oli hyvä siihen säätää.
Oli totta kai muitakin muutoksia. Niin kuin sanoin, tämä on
ollut syksyn työläimpiä lakejamme. Toki
ensi viikolla käsittelemme muitakin vaikeita lakeja, joissa
tämä talo on mielestäni joutunut liian
suuren tehtävän eteen, siis työmäärällisesti,
mutta olemme silti selvinneet tästä, koska meillä on
ollut erittäin hyvät neuvokset valmistelemassa
tätä, auttamassa työtämme. Olemme
tässäkin pälkähässä taas
kerran pärjänneet.
Jaana Ylä-Mononen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Voisi valiokunnan puheenjohtajalle ed.
Vehkaojalle todeta, että henkinen voimistelu, mitä tämän
lain valmistumiseksi valiokunnassa on itse kukin joutunut tekemään,
ei ole todellakaan ollut vähäistä. Harmittaa,
että valiokunnan jäsenet joutuvat paneutumaan
valmistelupuoleen ja lähtemään ikään
kuin tyhjästä monen pykälän
kohdalla liikkeelle. Kuitenkin pidän lopputulosta vähintäänkin
kohtalaisena, ellei suorastaan hyvänä. Sellainen
kysymys, missä on lääkärin vastuu,
jos se ei aivan täsmällisesti lue pykälässä — esimerkiksi
ottaen: montako kertaa vuorokaudessa jotakuta potilasta on käytävä katsomassa — ei
ole suinkaan itsestäänselvä asia. Ei
se ole sitä lääkärikansanedustajallekaan. Kuitenkin
pääsimme yhteiseen käsitykseen siitä, että hoitotiimi
on kaikki ne henkilöt, jotka osallistuvat potilaan hoitoon
tällaisessa eristämistilanteessa, joka ikinen
henkilökuntaan kuuluva. Sen lisäksi lääkärillä on
aina erityinen vastuu, oli hän sitten läsnä hoitotilanteessa
tai ei.
22 f §:ssä itse pidin kiinni siitä,
että täsmällistä kertamäärää ei
kirjoiteta pykälään, ja olen todella
tyytyväinen, että näin myös
yhdessä päätettiin, koska on tarpeetonta
tällainen ehdoton edellytys tiettyjen kertojen suorittamiselle
ja liian tiukkaan määritellylle tutkimiselle tilanteissa, joissa
pitäisi huomioida, että eristäminen pitäisi lopettaa
mahdollisimman pian, heti kun se on mahdollista. Muuten voi käydä niin,
että tiettyjen pykälien takia joku on eristyksissä pidempään
kuin hänen terveydentilansa edes vaatisi. Mielestäni
22 f § tässä muodossa on turvallinen, ja
varmasti hoitokäytännöt kohenevat tämänkin täsmennyksen
myötä, mikä nyt on tehty.
Edelleen valiokunnan puheenjohtaja korosti erityisesti avohoidon
merkitystä. Itse varsinkin, kun on käynyt läpi
Lääkäriliiton Lääkärilehdessä julkaisemat
selvitykset muutaman vuoden takaa eristystilanteista, lisäisin
hieman painokkaammin sen, että suljetun osaston henkilöstömäärällä,
sillä lukumäärällä,
joka on kulloinkin vuorossa, henkilöstön koulutuksella,
stressinsietokyvyllä ja sillä, millä mielialalla
henkilökunta siellä on työssä,
on aivan keskeinen merkitys sen suhteen, pysyykö osasto
rauhallisena vai tapahtuuko eristämisiä. Siinä mielessä ei
riitä pelkästään avohoidon resurssien
lisäys vaan ehdottomasti niillä osastoilla, joilla
eristämistoimenpiteitä tehdään
hoidollisina toimenpiteinä, on henkilöstön
riittävistä resursseista huolehdittava. Ennen
kaikkea näen, että pakkohoito ei ole sama kuin
eristäminen eli suljetulla osastolla hoidossaolo ei tarkoita
sitä, että on automaattisesti eristettynä.
Eristäminen on täysin oma lukunsa.
Kun luin mietintöämme vielä jäljestäpäin,
tulin siihen tulokseen, että meidän olisi ehkä sittenkin
valiokunnassa pitänyt vielä enemmän kiinnittää huomiota
alaikäisten eristämiseen ja siihen problematiikkaan.
En ole nyt varma asiasta, mutta ajattelin tuoda sen puheenvuorossani
esille, että se jäi ehkä hiukan muun
problematiikan alle. Siitä olisi voinut ehkä enemmän
vielä lausua.
Nämä peruuttamattomat ja melkein peruuttamattomat
toimenpiteet todellakin käytiin läpi, ja rajoitukset
niiden käyttämisessä ovat ihan hyvä asia.
Todellakin sähkösokkihoito, jota esitettiin samaan
kategoriaan psykokirurgian kanssa ja rajoitettavaksi, on tämän
päivän käypä hoito vakavassa
masennustilassa ja vielä kaiken lisäksi nopea
helpotus tuskaisiin oireisiin. On hyvä, että sitä voidaan
käyttää silloin, kun potilaan henki ja terveys
on todella vaarassa.
Itse sanoisin, että edunvalvontakysymys jäi hiertämään
varmasti monen papereihin ja mieliin sillä tavalla, että luulenpa,
että siihen jollakin osiolla ja tavalla valiokunta vielä palaa,
vaikkei suoranaisesti kenties heti minkään lakiehdotuksen
puitteissa, mutta muutoin tämä eettinen puoli
ja ihmisoikeuspuoli pitää käydä läpi.
Yleiskeskustelu päättyy.