2) Hallituksen esitys laiksi valmisteverotuslain 18 §:n
muuttamisesta
Maria Kaisa Aula /kesk:
Arvoisa puhemies! Muutama sana valiokunnan puolesta tästä valmisteverotuslain
muutosesityksestä, koska kyseessä on semmoinen
yleisesti kiinnostava asia elikkä alkoholin, tässä täsmällisesti
oluen, verottomien matkustajatuomisten määrä toisesta
EU:n jäsenvaltiosta. Valiokuntahan esittää ihan
yksimielisesti hyväksyttäväksi sen hallituksen
esityksen, että verottoman oluen tuontimäärä EU:n toisesta
jäsenvaltiosta tuplataan eli nostetaan nykyisestä 32
litrasta 64 litraan ensi vuoden alusta. Tämä perustuu
ihan siihen, että EU:n kanssa on aikoinaan tällä tavalla
sovittu ja se liittyy näihin EU-määräyksiin.
Tässä yhteydessä ei ole tehty, eikä esitetty,
mitään muutoksia oluen verotukseen, josta nämä alan
toimijat ja tuottajat ovat olleet jonkun verran huolestuneita.
Valiokunta kuitenkin toteaa, että EU-jäsenmaista
tuotavan oluen osuus alkoholin kokonaiskulutuksesta, ja oluenkin
kulutuksesta, on aika pieni elikkä on epätodennäköistä,
että tämä nyt juuri aiheuttaisi suuria
vaikutuksia tähän Suomen verokertymään.
Mutta valiokunta kuitenkin toteaa, että asiaa on syytä seurata,
jos esimerkiksi nämä käytettyjen autojen
hakumatkat Keski-Eurooppaan kovastikin yleistyvät. Toisaalta olutveron
osuus alkoholiveron tuotosta on aika iso elikkä lähes
puolet, joten harkitsemattomat muutokset tässä verotuksessa
tietenkään eivät myöskään
tuoton kannalta ole järkeviä. Eli valiokunta toivoo,
että hallitus seuraa tilannetta ja jos nämä suomalaisten
ostotottumukset olennaisesti muuttuvat, niin reagoitaisiin myös
veronalennuksilla jo ennen vuotta 2004.
Mutta erittäin tärkeänä valiokunta
pitää sitä, että Suomi EU:n
sisällä vaikuttaisi alkoholin minimiverotasojen
nostamiseksi niin, että se tekisi meille helpommaksi sopeutua
myöskin näiden tuontirajoituksien vapauttamiseen,
ja myöskin EU:ssa pitäisi nähdä tämä alkoholivero
osana sosiaali- ja terveyspolitiikkaa ja se, että minimiverotuksen
nostamisen kautta voitaisiin vähentää niitä sosiaali-
ja terveyspoliittisia haittoja, mitä alkoholin käytöstä aiheutuu.
Marja-Liisa Tykkyläinen /sd:
Arvoisa puhemies! Kuten täällä valtiovarainvaliokunnan
puheenjohtaja ed. Aula totesi, tämä koskee Euroopan
unionin kanssa sovittua muutosta ja tarkoittaa sitä, että olutta
nyt voidaan tuoda 64 litraa. Mitä se sitten tarkoittaa
lähinnä työllisyyden osalta, niin olen
siitä osittain huolestunut sen johdosta, että tämähän
tulee suoraan heijastumaan suomalaisten yritysten kilpailuedellytyksiin
ja alan työllisyyteen. Se on ensimmäinen seikka, johon
kannattaa varmastikin kiinnittää huomiota.
Mutta toisaalta olen enemmän huolestunut sitten näistä vaikutuksista,
koska jokainen meistä tietää, että alkoholia
käytetään Suomessa tällä hetkellä runsaasti
sekä nuorten keskuudessa, erityisesti naisten keskuudessa,
että sitten myöskin työttömien
keskuudessa aika paljon. Tämäkin alennus, voidaan
sanoa, aiheuttaa sen, että useammat matkailevat ja matkustavat
ja tuovat tullessaan olutta ja alkoholia, joka sitten vaikuttaa terveydellisesti
moniin seikkoihin. Vaikka valiokunta on kiinnittänyt huomiota
siihen, että pitää seurata asiaa terveyspoliittisesti,
ja itse olen tähän lainsäädäntöön
tässä tapauksessa yhtynyt, niin haluan todeta
sen, että meidän tulee vakavasti kiinnittää huomiota
siihen, että pyrimme ennalta ehkäisemään
asioita ja tällaiseen oikeaan alkoholin käyttötapaan
pitäisi ihmisiä pystyä opettamaan.
Bjarne Kallis /kd:
Arvoisa rouva puhemies! Matkatuomisten määrän
nostamista ei välttämättä olisi
tarvinnut esittää. Tämä lakiesityshän
koskee yksinomaan oluen matkustajatuomisia, ja esitetään
sen nostamista 32 litrasta 64:ään, mutta mitään
pakkoa ei olisi nostaa. Joka tapauksessa vuonna 2004 tämä määrä nousee
110 litraan, ja silloin pitää harkita, onko viisasta
hypätä 32 litrasta suoraan 110 litraan vai kannattaako
tehdä tällainen nosto 32 litrasta 64:ään.
Valiokunnassa on oltu yksimielisiä siitä, että tämä lienee
parempi tie kuin kerralla siirtyä 110 litraan.
Haluan korostaa, että tällä määrällä on
ollut odotettua pienempi vaikutus meidän lisätalousarviossamme,
joka pian taas tulee suureen saliin. Siitä käy
ilmi, että tänä vuonna alkoholiveron tuotto
kasvaa odotettua enemmän, vaikkakin oluen matkustajatuomisten
määrä viime vuonna nostettiin 16 litrasta
32 litraan, eli tämä nosto 16 litrasta 32 litraan
ei ole vähentänyt alkoholiveron tuottoa Suomessa.
On syytä pitää tämä mielessä silloin,
kun paineet vuonna 2004 nousevat siihen suuntaan, että meidän
pitäisi alentaa alkoholiveroa, kun matkustajatuomisten
määrä nousee huomattavasti. Silloin kannattaa
pitää mielessä, mitä tapahtui vuonna
2002: vaikka oli tämmöinen huomattava nousu 16
litrasta 32 litraan, siitä huolimatta kotimaasta ostetun
alkoholin määrä nousi ja verotuotto näin
ollen nousi. Tämä on siis syytä pitää mielessä.
Tietenkin kristillisdemokraatit toivovat, että tämä komissiossa
suunniteltu minimivero toteutuisi, ja me saimme myöskin
komissiosta yhden esityksen, mutta veroratkaisut edellyttävät
yksimielisyyttä EU-maissa, ja kun joissakin maissa, tai
yhdessäkin maassa, tätä minimiveroa vastustettiin,
se on sen takia jäänyt toteuttamatta.
Luulen, että lähivuosina Suomen eduskunnassa
joudutaan ottamaan kantaa siihen, olisiko parempi saada sekä minimivero
että maksimivero vai jatkaa sillä linjalla, ettei
ole kumpaakaan. Jos ei ole kumpaakaan, se tarkoittaa sitä,
että monessa EU-maassa alkoholivero on nolla, ja tarkoittaa
sitä, että houkutus tuoda nollaveromaasta alkoholia
kasvaa. Mutta jos me saisimme minimiveron vaikkakin maksimiveron
kustannuksella, silloin hintataso kyllä monessa EU-maassa
nousisi. Meidän maassamme se kyllä tietenkin laskisi,
kun on tuo maksimivero. Joka tapauksessa on tärkeää se,
mitä valiokunnassa korostetaan, että tulisi saada
minimivero. Se on Suomelle jos ei välttämätön
niin hyvin tarpeellinen, ja jopa voisi ajatella, että se
toteutettaisiin maksimiveron kustannuksella.
Marjatta Vehkaoja /sd:
Arvoisa rouva puhemies! Alkoholin käyttö on
koko ajan lisääntymässä ja siitä johtuvat
haitat niin ikään. On surullista, että tällaisia
päätöksiä, mitä nyt
ollaan tekemässä, joudutaan tekemään,
koska — niin kuin äsken ed. Kalliksen puheenvuorosta
voidaan päätellä — ei ole ollenkaan
varmaa, että vastaava kulutuksen vähenemä sitten
toteutuisi täällä kotimaassa, vaan tämäkin
päätös lisää alkoholin käyttöä.
Sen takia minä näkisin, että olisi
hirveän tärkeätä tehdä nyt
ponnekkaasti työtä kirkkaan alkoholipoliittisen
linjauksen löytämiseksi tässä maassa.
Jotenkin tuntuu, että nämä pelinappulat ovat
tässä nyt sekaisin. Meillä ei ole riittävästi tahtoa
vähentää alkoholin kulutusta ja siitä johtuvia
haittavaikutuksia. Olen täällä joskus
pitänyt esillä tällaista mahdollisuutta,
kotimaista mahdollisuutta, aivan omassa päätäntävallassa
olevaa mahdollisuutta, että esimerkiksi kapakoiden sulkemisaika
tulisi säätää huomattavasti
varhaisemmaksi kuin tänä päivänä.
Se olisi koko yhteiskunnan etu, myöskin alkoholin kulutuksen kannalta
etu.
Sitten jään kyllä ihmettelemään
myös sitä, että kun eduskunnan sosiaali-
ja terveysvaliokunta lähetti alkoholilain muutospykälän
ministeriön uudelleen arvioitavaksi, emme ole saaneet sitäkään vielä takaisin.
Siinä oli kysymys alkoholin tarjoilun ja lapsiperheiden
ja urheilun yhteydestä. Minusta on tosi surullista nähdä,
että tämä kiinnostus on näin
laimeaa Suomessa.
Kari Kantalainen /kok:
Arvoisa rouva puhemies! Kun tässä nyt sitten
ed. Kalliksen toimesta avattiin vähän laajemmaltikin
tätä alkoholipoliittista keskustelua, haluan muutaman
näkemyksen tähän yhteyteen tuoda. Aivan
niin kuin valiokunnan puheenjohtaja esittelyssä totesi,
nyt on kyse tuontituliaisten osalta oluen määrän
tuplaamisesta tämän vuoden tilanteeseen nähden
ja tämä on tietysti looginen niitä ajatuksia
ajatellen, mitä meillä EU:n puitteissa säännöstössä on
ollut. Me olemme saaneet määräaikaisen
vapauden pitää tätä tasoa yllä,
ja sen jälkeen joudumme menemään tasolle,
joka on EU-kansalaisille kaikissa maissa normaali.
Mutta, arvoisa puhemies, tässä ehkä kannattaa
kuitenkin huomioida se, että eduskunnassa on käsitelty
tätä samaa asiaa aikaisemminkin ja esimerkiksi
valtiovarainvaliokunta on omalta osaltaan antanut signaalia sekä valtiovarainministeriön
suuntaan että muille toimijoille siitä, että meillä tulisi
asteittain sopeuttaa verotuksemme taso sellaiseksi, ettei 2004,
kun tällainen tuonti vapautuu totaalisesti, syntyisi ylisuuria
haittoja. Pitää muistaa, että silloin
ei puhuta pelkästään oluen tuonnista,
joka 2004 on 110 litraa, vaan silloin myöskin saa tuoda
viinejä 90 litraa, väkeviä viinejä 20
ja väkeviä viinoja 10 litraa, jolloin on epäiltävissä,
että tästä saattaa syntyä jonkin
asteinen alkoholimatkailu, niin kuin aikanaan oli rasvamatkailua
Ruotsiin jnp., jolloin haettiin voita ja margariineja ja vastaavia
asioita. Tämän takia olemme kantaneet huolta siitä,
että me sopeutuisimme ajoissa tähän tilanteeseen.
Ed. Vehkaoja otti esiin hyvin tärkeän asian
eli alkoholin haittapuolen. Se on totta kai asia, jota mekin olemme
omalta osaltamme miettineet. Nyt täytyy tietysti huomioida
sellainen yksi kysymys ja yksi linjaus, joka on tärkeä:
kun verotulot tulevat harmonisoinnin johdosta alenemaan, haluamme
tai emme, toisaalta mikäli tuliaistuonti kasvaa merkittävästi,
siitä syntyy meille niitä alkoholin lisähaittoja,
jotka myöskin pitää jollain tavalla hoitaa,
eli se vaatii rahoitusta. Kaikkein ongelmallisin on se tilanne,
jossa meiltä häviävät verotulot
ja ongelmat jäävät.
Tätäkin taustaa vasten harmonisointia tietyssä määrin
tulee toteuttaa. Tulee muistaa, että näidenkin
muutosten jälkeen, mitä 2004 tehdään, esimerkiksi
meidän olutveromme on 18-kertainen suhteessa Saksaan. Kun
Virosta tulee uusi jäsenmaa, myöskin siihen nähden
meidän alkoholimme on todella huonosti kilpailukykyinen. Tämä on
todellinen ongelma, jota joudumme miettimään,
miten se hoidetaan. Siinä ed. Vehkaoja on täysin
oikeassa, että joudumme varmasti syvällisesti
pohtimaan näitä kysymyksiä.
Sen lisäksi tähän liittyy yksi asia,
joka saattaa olla varsin merkittävä, eli niin
sanottu harmaa tuonti. Asia on selkeästi sen suuntainen,
että silloin kun tällaisia tuliaismääriä voidaan
tuoda hyvinkin läheltä, niin kuin Virosta, saattaa
olla, että tarvittava henkilökohtaiseen käyttöön
tuleva määrä on niin iso, että voidaan
epäillä, että se ajautuisi myös
harmaille markkinoille, mikä osaltaan vielä tilastoimattoman
myynnin puitteissa olisi syömässä meidän
verotuottoamme. Tämäkin on sellainen kysymys,
johon joudumme miettimään ratkaisuja.
Arvoisa puhemies! Sitten vielä kolmas ulottuvuus on
niin sanottu ympäristöhaitta. Nyt jo asiantuntijakuulemisessa
on voitu todeta, että meille esimerkiksi sellaisia oluttölkkejä,
jotka eivät ole kierrätyskelpoisia, tulee noin
150 miljoonaa vuositasolla. Sitten kun nämä määrät
kasvavat, tämä edellyttää tietystikin
sitä, että joudumme miettimään
meidän kierrätysjärjestelmämme
uudistamista niin, että kierrätyskelvottomien
tölkkien osalta saataisiin myöskin järjestelmä,
jossa ne eivät jäisi luontoon pilaamaan ympäristöä.
Tämä kokonaisongelma on kovin moninainen,
ja haluan todeta, että todellakin tässä on
nyt kyse vain tästä tuliaistuomisten olutmäärän
kasvattamisesta, joten tältä osin emme ole lähteneet muuta
kuin uudistamaan ne näkemykset, mitä valiokunnassa
totesimme, eli että emme tekisi kertarysäysasioita
vaan menisimme ajan kanssa valmistellen sellaiseen tilanteeseen,
jossa voimme hallitusti sitten tätäkin kokonaisuutta
tarkastella.
Marjatta Vehkaoja /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ongelma on se, että meillä ei
ole yhtenäistä kansallista alkoholipolitiikkaa.
Samaan aikaan kun toiset vaativat viinejä maitokauppaan,
toiset vaativat ankarampia toimia alkoholipolitiikassa. Mielestäni
nyt tämän nimenomaisen asian kohdalla on kysymys
myös siitä, mihin ed. Aula vähän
viittasikin, mitä EU:n piirissä tehdään.
Minä uskallan tältä paikalta sanoa, että minä epäilen,
että tässä suhteessa on oltu turhan ponnettomia.
Ei ole ollut riittävän vaikuttavaa politiikkaa
tässä suhteessa. Terveysnäkökulma
on huonosti pärjännyt muille näkökulmille
alkoholipolitiikassa.
Mielestäni alkoholiverosta pitäisi tehdä haittavero,
jollainen se tietysti osittain nimenomaan on ollutkin meillä.
Siitäkin on erilaisia arvioita, onko se veromäärä edes
riittänyt, mitä siitä on Suomessa kerätty,
korjaamaan kaikkia niitä haittoja, mitä se on
myöskin aiheuttanut. (Puhemies koputtaa) Me emme ole päässeet
Suomessa paljon eteenpäin. Me elämme suuren alkoholiongelman
kanssa nyt, niin kuin elimme yli sata vuotta sitten.
Kari Kantalainen /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! On selvää, että tässäkin mietinnössä halutaan
vaikuttaa EU-tason linjauksiin, mutta asiantuntijakuulemisessa on
selkeästi myöskin voitu todeta, että meidän
vaikutusmahdollisuutemme ovat aika ohuet silloin, kun mietitään
esimerkiksi saksalaisen olutveron kiristämistä tai
ranskalaisen viiniveron kiristämistä ja kun samaan
aikaan EU toisaalta toisella kädellä on tukemassa
Etelä-Euroopan viinintuottajia. Tämä ongelma
on todella vaikea, ja odotusarvot siitä, että saisimme
nostettua minimiverotasoa, ovat kyllä sangen haasteelliset
meidän EU-neuvottelijoillemme tässä suhteessa.
Reijo Laitinen /sd:
Arvoisa rouva puhemies! Niin kuin täällä on
käynyt ilmi, tämä asia koskee vain oluen
tuontikiintiön tuplaamista toisesta jäsenmaasta.
Niin kuin keskustelu on osoittanut, kyllä verojaostossa
käytiin kuitenkin vähän laajempaakin
keskustelua alkoholipolitiikasta, alkoholin haittavaikutuksista
ja myöskin verokysymyksistä.
Minun täytyy sanoa, että aika pitkälle
yhdyn niihin näkemyksiin, mitä ed. Vehkaoja puheenvuoroissaan
toi esille koskien yhtenäistä alkoholipolitiikkaa.
Suomessa ei ole selkeätä alkoholipoliittista linjaa.
Suomi ei myöskään ole ponnekkaasti vaikuttanut
EU:n sisällä siten, että Suomen näkemykset
ja mielipiteet voisivat tulla esille. Ehkä se johtuu juuri
siitä, että me emme ole kokonaisvaltaisesti tätä kysymystä pystyneet
ratkaisemaan. Nyt on itse asiassa sen paikka. Tosiasia on se, että kohta
tätä kysymystä harmonisoidaan ja olemme
sen edessä, että meidän täytyy tehdä jotain.
Se ei voi tapahtua ilman, ettei meillä olisi selkeää näkemystä siitä,
minkälaista politiikkaa tulee toteuttaa.
Anni Sinnemäki /vihr:
Arvoisa puhemies! Ajattelin itsekin ottaa sellaisia asioita
esiin, jotka menevät hieman pidemmälle tai sivuun
tästä itse matkustajatuonnin nostoesityksestä.
Valiokunnan puheenjohtaja ed. Aula käytti sellaisen
puheenvuoron, että olen siitä samaa mieltä,
ensinnäkin siitä, että meidän
tulisi olla aika varovaisia silloin, jos ryhdymme laskemaan omia
verotasojamme, koska nämä verot tuottavat paljon
rahaa. Toisaalta ainakin toistaiseksi nämä tuonnit
ovat olleet aika pieni osa alkoholin kulutuksesta. Ei ole syytä hukata
sitä rahaa ja edistää käyttöä laskemalla
verotasoa voimakkaasti. Mutta toisaalta ed. Kantalainen toi kyllä hyvin
esiin sitä, että olemme tässä osittain
puun ja kuoren välillä tai tasapainoilutilanteessa,
mitä tehdä.
Toinen tärkeä seikka on se, miten alkoholin minimiverotasoa
todella voitaisiin EU-tasolla edistää. Se on varmasti
vaikeaa, koska tässä on monia kiihkeitä kansallisia
intressejä, mutta ehkä silti voisimme tehdä sitä vieläkin
ponnekkaammin. Valitettavaa sinänsä on se, että valiokunnan kuulemisessa
kyllä todettiin aika raadollisesti, että kun EU:n
piirissä keskustellaan näistä kysymyksistä,
jotka vaikuttavat sisämarkkinoiden toimivuuteen, sosiaali-
ja terveyspoliittisilla argumenteilla ei siinä ole juurikaan
sijaa. Yksi johtopäätös, joka tästä mielestäni
joka tapauksessa on vedettävä, on se, että kun
näitä muutoksia tulee tapahtumaan, kotimaisessa
politiikassa ei tule edistää alkoholin saatavuutta
vaan pikemminkin pitää harkita niitä keinoja,
joilla voimme sitä mahdollisesti kiristää,
koska alkoholin käyttö on ollut itse asiassa koko
ajan voimakkaassa kasvussa. Ainakin itse toivoisin, että keskustelu
viineistä maitokauppoihin ei itse asiassa olisi enää mitään
todellista keskustelua vaan se olisi unohdettu.
Hannu Aho /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Minusta tätä asiaa
pitää katsella ja tarkastella vähän
laajemmin eli Euroopan näkökulmasta koko unionin
alueella. Tässä on minusta täysin harhaa sillä tavalla,
kun puhutaan aina, että tavaran pitää liikkua
mahdollisimman alhaisella hinnalla. Mutta kun näistä asioista
puhutaan, alkoholista ja kaikesta kokonaisuudessaan, siinä samalla
tehdään ongelmia itse, jotka tulevat kyllä kalliiksi meille
kaikille koko Euroopan unionin alueella. Siinä mielessä,
kun veroja tarvitaan tämän yhteiskunnan pyörittämiseen,
soisi, että jollakin tavalla löytyisi yhteinen
näkemys siitä, millä niitä kerätään.
Minusta tässä voisi olla myöskin tämä alkoholipolitiikka
koko Euroopan alueella sitä, että vero olisi määrätyllä korkeudella,
josta sitten tulisi rahaa näiden ongelmien hoitamiseen. Muuten
me joudumme ottamaan sen jollakin muulla tavalla. Kun itse vielä aiheutamme
tämän, edesautamme näitä ongelmia,
kyllä me tällä konstilla löydämme
sitten rahanreikiä jatkuvalla syötöllä.
Siihen minusta pitäisi kiinnittää enempi
huomiota eikä nähdä semmoisena yksittäisenä asiana
teollisuuden näkökulmasta tai tällä tavalla.
Itse ainakin näen sen, että jokainen suomalainen
pystyy ostamaan olutta niin paljon kuin sitä normaalisti
pystyy juomaan ihan omiltakin markkinoilta ilman tuontia, enemmänkin pystyy.
Hannes Manninen /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! "Viina on viisasten juoma", sanotaan suomalaisessa
sananlaskussa. Siksi minäkään en käytä alkoholia.
(Eduskunnasta: Oikein!) Kun katsoo ja vertaa suomalaisia alkoholinkulutustilastoja
myös kansainvälisesti, voi todeta, että suomalaiset
ehkä yliarvioivat viisautensa aika tavalla. Kiistatonta
on, että alkoholin hinta ja saatavuus vaikuttavat suoraan
alkoholin kulutukseen. Tämän vuoksihan Alko aikoinaan
hyvin tarkoin piti hintasuhteella kurissa kulutuksen kasvua.
On kiistämätön tosiasia myöskin
se, että Euroopan unionin jäsenyyden vuoksi me
olemme joutuneet todella puun ja parkin väliin, niin kuin täällä on
todettu. Emme me siitä tosiasiasta valitettavasti mihinkään
pääse. Mutta yhtä kiistatonta on, että samanaikaisesti
alkoholin kulutuksen seuranta, valvonta, valistustoiminta eli yhtenäinen
alkoholipolitiikka on kyllä lähes täydellisesti
romahtanut tässä maassa, kuten sosiaali- ja terveysvaliokunnan
puheenjohtaja ed. Vehkaojakin äsken totesi.
Tosiasiahan on, että silloin kun tämä valistus ja
muu toiminta oli Alkon tehtävänä, siihen
käytettiin varoja ja yritettiin todella hoitaa tätä asiaa, mutta
sen jälkeen kun se siirtyi Tuotevalvontakeskukselle ja
kun katsottiin, että ei ole mahdollista, että sama
yhtiö myy alkoholia ja hoitaa valistus- ym. tehtäviä,
nämä rahat on karsittu pois tässä taloushuumassa.
Tosiasia on, että kukaan meillä tänä päivänä ei
tosiasiallisesti tee läheskään riittävässä määrin
valistus- ja tiedotustoimintaa alkoholin vaaroista ja siihen liittyvistä kysymyksistä.
Vaikka se on vaikea tehtävä, sitä tulisi
kuitenkin edes yrittää. Minulla on jopa sellainen
käsitys, että Alkollakin olisi jonkin verran määrärahoja
tähän, mutta niitäkään
ei edes käytetä tänä päivänä,
koska siellä katsotaan, että se ei ole enää heidän
tehtävänsä, eikähän
se noin tarkasti ottaen olekaan, mutta minusta sen verran kansallista
vastuuta olisi myöskin syytä tuntea alkoholin
myyjien taholta.
Mielestäni on myöskin yhtä kiistatonta
se, että Suomen täytyy entistä ponnekkaammin
ajaa alkoholiveron minimitasoa. Se on aivan välttämätöntä.
Minä vähän epäilen, onko Suomella
ollut todellista halua tätä asiaa viedä eteenpäin.
Enpä ole juuri kuullut ainakaan hallituksen edustajien suusta.
Täällä eduskunnassa on keskusteltu valtiovarainvaliokunnassa,
varmaan verojaosto on keskustellut, mutta jos ei se hallituksen
edustajien suulla mene ministerineuvoston ym. kokouksiin, sillä ei
käytännössä ole mitään
merkitystä.
Yhdyn myöskin ed. Kantalaiseen siinä, että asia
on hyvin monimutkainen ja vaikea, sillä Euroopan unionissahan
esimerkiksi viini on maatalouspolitiikkaa, ja kun tiedämme,
millainen merkitys ja herkkyys viinillä ja maatalouspolitiikalla on
Euroopan unionissa, on varmaa, että asia ei ole helppo
eikä meidän vaikutusvaltamme ole ehkä kovin
suuri, mutta yhteistyö kannattaisi esimerkiksi Ruotsin
kanssa, jolla on ollut saman tyyppinen alkoholipolitiikka kuin Suomessa,
ainakin aikaisemmin.
Kysymys on todella merkittävästä kansantaloudellisesta
haitasta. Eräiden arvioiden ja asiantuntijalaskelmien mukaan
haittakustannukset ovat välittömät ja
välilliset vaikutukset huomioiden noin 3,5:sta jopa 5 miljardiin
euroon, joka on, voi sanoa, noin kolminkertainen alkoholiveron tuottoon
verrattuna, sillä ei ole kysymys yksistään
vain sairauden hoidosta, vaan kysymys on hyvin pitkälti
työkyvyn menetyksistä, sairauspäivärahoista,
eläkkeistä ym. työstä poissaoloista.
Ne ovat todella suuria kansantaloudellisia kustannuksia. Siksi pitäisi
tässä vapauden huumassa, jota yhteiskunnassa eletään,
käyttää aikaa entistä enemmän
sen pohtimiseen, mistä me löydämme yhteisen
tahdon ja halun, jotta voimme harjoittaa todella tiukkaa alkoholipolitiikkaa niissä
puitteissa,
joihin lainsäädäntö ja Euroopan unioni
antaa meille mahdollisuuksia.
Erityisen vaikea ja ongelmallinen on nuorison, voi sanoa, lasten
alkoholinkäyttö. Siinä todella pitäisi
pyrkiä siihen nollatoleranssirajaan, josta on monien muiden
asioiden kohdalla puhuttu, sillä kaikki lääkäriasiantuntijat
sanovat, että ei nuoren ihmisen maksa voi mitenkään
polttaa alkoholia, vaan se todella vaurioittaa jo suhteellisen pienenä määränä nuoren
ihmisen terveyttä. Jos emme suojele emmekä pidä huolta
heistä, meillä on todella suuria kustannuksia
ja inhimillisiä tragedioita tulevaisuudessa.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa puhemies! Minusta tässä on menty kuitenkin
oikeaan suuntaan sillä tavalla, että mennään
asteittain, portaittain, eteenpäin, mutta sen lisäksi,
niin kuin on todettu edellisissä puheenvuoroissa, vuoteen
2004 mennessä, jolloin isommat tuontimäärät
ovat mahdollisia, Suomen pitäisi tehdä EU-kuvioissa kaikki,
mitä pystytään, siinä, jotta
myös tämä terveysnäkökulma
otettaisiin enemmän huomioon. Minusta suomalaisina meillä on
siihen iso mahdollisuus, koska Suomihan on aina ollut mallioppilas
kaikessa. Olen ymmärtänyt sillä tavalla, että vaikka
olemme pieni kansakunta, meidän ihmisiämme kuitenkin
kuunnellaan aika paljon EU:n suunnalla. Sen takia toivoisi, jotta
myös tämä olisi semmoinen asia, jossa
voitaisiin herätellä siellä tuntoja siten,
jotta vaikka keskisen Euroopan alkoholipolitiikka onkin toisenlaista
ja arvostus vähän toisen näköinen,
tämä otettaisiin yhtenä verotuksen muotona.
Ed. Ahoko mainitsi, että voisi kerätä sillä lisää tuloja,
joilla näitä haittoja myös korvattaisiin.
Nimittäin ilmeisesti eri maissa on vähän
erinäköinen käytäntö ja
näköala tässä. Meillä ei
ole totuttu käyttämään, ja kun
sitten äkkiseltään saadaan enemmän
halpaa alkoholia, se aiheuttaa ongelmia ja tekee enemmän
terveysongelmiakin. Keskisessä Euroopassa on enemmän
totuttu siihen, mutta se tekee pitkällä aikavälillä kuitenkin saman
tyyppisiä ongelmia, vaikka ei ihan samalla tavalla. Sen
takia minusta on kuitenkin perusteltua, jotta viedään
terveysnäkökulmaa EU:ssa eteenpäin ja
toivotaan, jotta saataisiin sieltä kautta vähän
nousemaan vuoteen 2004 mennessä verotuspolitiikkaa myös.
Leea Hiltunen /kd:
Arvoisa rouva puhemies! On aivan oikein, että myöskin
valmisteluverolain 18 §:n muuttamisen kohdalla puhutaan vähän
laajemmin ja enemmänkin niistä kysymyksistä,
mitkä nyt pitäisi ottaa käsittelyyn,
ja tietysti ennen kaikkea kansantaloudellisesta haitasta, mikä on
alkoholin kulutuksesta, kustannuksista mitä yhteiskunnallemme
tulee. Totta kai inhimilliset haitat ja sairaudet ja kaikki ne ikävät seuraukset,
mitkä henkilökohtaisella tasolla on alkoholisairaudesta
ja kaiken kaikkiaan alkoholin käytöstä perheille
ja yksityisille henkilöille, ovat jo sellaisia kysymyksiä,
joiden pitäisi herättää miettimään,
miten tätä välinettä, verotuksen harmonisointia,
sehän on väline, käytetään,
mikä vastuu siinä samalla otetaan.
Siinä mielessä tämän asian
yhteydessä pitäisi olla vahvasti todellinen alkoholipoliittinen
linja, sovittu yhteinen poliittinen tahto siitä, mitä halutaan
tämän tavaran kohdalla, alkoholin kohdalla, kun
puhutaan sen saatavuudesta ja liikkuvuudesta maan rajojen yli ja
sisällä. Enemmän pitäisi kantaa
huolta siitä, mitkä ovat seurausvaikutukset, ja
miettiä siltä kannalta, miten verotuksella voidaan
suunnata suuntaan tai toiseen. Ymmärsin, että ed.
Kallis totesi, että ei veron tuotto ole laskenut, vaikka
sallitun tuonnin määrää on lisätty.
Näkisin, että nyt on vakavasti mietittävä sitä, voidaanko
nimenomaan saada sellaista viestiä, että terveys
on se, mitä meidän pitää suojella, eikä niinkään
alkoholin saatavuutta lisätä.
Yhdyn näihin puheenvuoroihin, joissa täällä ennen
kaikkea sosiaali- ja terveysvaliokunnan puheenjohtaja on nostanut
esille, että terveys ja sosiaalipoliittinen vaikutus on
arvioitava ja saatava selkeä alkoholipoliittinen ohjelma.
Kalervo Kummola /kok:
Arvoisa rouva puhemies! Tämä on kaikki totta,
mitä täällä on terveydellisistä haitoista
ja kansantaloudellisista haitoista puhuttu, mutta menen itse valmisteveroon
ja sen tuomiin ongelmiin.
On aivan totta, kuten ed. Kantalainen totesi, ettei pitäisi
tehdä kertarysäyksiä, mutta nyt tässä on
juuri tapahtumassa niin.
Oluen kohdalta tämä on ihan oikean suuntainen
päätös, mutta jos ajatellaan käytännössä näitä asioita,
niin tämä 64 litraa olutta merkitsee 8 koria.
Siinä tarvitaan jo omaa autoa. En usko, että tulee
mitään olutrallia ulkomailta Suomeen. Jos sanotaan,
ettei meillä ole mitään alkoholipolitiikkaa
ollut, niin on varmasti jotain ollut. Viinien hinnat ovat suurin
piirtein kohdallaan Suomessa, jos verrataan Keski-Eurooppaan. Siinä on
aika pienet erot. Viinien kohdalla vuonna 2004 ei tule varmasti
mitään tuontirysäystä.
Mutta todellinen ongelma tulee olemaan, niin terveydellinen
kuin vero-ongelmakin, väkevät alkoholijuomat.
Alkon esityksestä huolimatta hallitus ei tähän
puuttunut, vaan 2004 putoavat väkevien alkoholijuomien
veroprosentit kerralla, jolloin tulee tuontirysäys näiden
kohdalla. Kun pystytään väkeviä tuomaan
pullo samassa tilassa kuin neljä pulloa viiniä,
kun lasketaan absoluuttista alkoholia, niin siellä tulevat
ongelmat, tulee terveydellisiä haittoja. Myöskin
olen aivan varma, että valtiolle tulee, vaikka on väitetty,
etteivät verotulot pienene, silloin kun väkevät alkoholijuomat
vapautuvat, varmasti myöskin verotulojen vähennyksiä.
Tämä veron pudotus olisi myöskin väkevien
kohdalla pitänyt portaittain suorittaa, ja nyt kun se tulee
kertarysäyksellä, se ei voi olla oikeaa alkoholipolitiikkaa.
Ulla Juurola /sd:
Arvoisa puhemies! On aivan totta, että alkoholin haittavaikutukset
ovat merkittävät Suomessa, kuten ed. Manninen
totesi. Ne ovat merkittävät myöskin terveydenhuollossa.
Alkoholi on yksi tärkeimmistä syistä ihmisten
ennenaikaisiin kuolemiin, ellei kaikkein tärkein. Tästä syystä ei
ole yhdentekevää, miten alkoholia on saatavissa.
Nyt tuontirajoituksen nostaminen oluen osalta EU-maista varmasti nostaa
kulutusta, ei ehkä nyt vielä hirvittävän paljon,
mutta vuosi 2004 tulee olemaan ratkaiseva. Minunkin mielestäni
on kaikkein tärkeintä pyrkiä EU:ssa saamaan
aikaan jonkinlaista verotuksen minimitasoa.
Mutta joka tapauksessa Suomessa on tärkeintä kyllä pyrkiä ennalta
ehkäisemään alkoholin käyttöä.
Tupakan osaltahan Suomessa on onnistuttu erityisen hyvin, mutta
alkoholin suhteen minustakin näyttää,
että ei oikein ole edes yritetty. Siinä suhteessa
yhdyn kaikkiin niihin puheenvuoroihin, jotka vaativat täällä selkeätä alkoholipoliittista
ohjelmaa.
Päivi Räsänen /kd:
Arvoisa rouva puhemies! Pyysin tämän puheenvuoron
kuultuani ed. Sinnemäen hyvän puheenvuoron.
Alkoholipolitiikkaa tulisi todellakin tarkastella yhä voimakkaammin
sosiaali- ja terveyspolitiikan näkökulmasta. Alkoholin
haitat ovat suorassa suhteessa alkoholin kulutukseen, ja kulutus taas
tutkimusten mukaan on hämmästyttävän suorassa
suhteessa alkoholin hintaan ja saatavuuteen. Etenkin nuorten alkoholinkäyttö lisääntyy,
kun
hinta laskee tai kun sitä saa helpommin.
Kun keskiolut aikoinaan vapautettiin, silloinhan kuviteltiin,
että alkoholin käyttö vähenisi, kun
painopiste siirtyisi miedompiin juomiin. Mutta aivan toisin kävi.
Väkevien käyttö ei vähentynyt
ja oluen käyttö lisääntyi reilusti
samoin kuin alkoholihaitat.
Olen samaa mieltä kuin ed. Sinnemäki, että viinejä ei
tule vapauttaa ruokakauppoihin. Jos olemme puun ja kuoren välissä alkoholiverotuksen
suhteen, niin samassa yhteydessä tulisi varoa, ettei saatavuutta
lisätä. Päinvastoin tulisi mielestäni
miettiä uudestaan keskioluen myynnin rajoittaminen esimerkiksi
etenkin huoltoasemilla, missä myynti antaa merkillisen
viestin liiketoiminnasta, missä keskitytään
juuri autoilijoiden huoltamiseen. Rattijuoppoushan muodostaa merkittävän
osan alkoholihaitoista.
Bjarne Kallis /kd:
Arvoisa rouva puhemies! Kun tässä on peräänkuulutettu
voimakkaampia toimia minimiveron saamiseksi alkoholiverolle, niin
haluan todeta, että kyllä ilmapiiri on kuitenkin
eduskunnassa oleellisesti muuttunut parempaan suuntaan. Silloin
kuusi seitsemän vuotta sitten, kun asia oli ensimmäisen
kerran esillä, ei kovin yleisesti tällaista vaadittu,
mutta tänä päivänä voi
kyllä sanoa, että kaikki edustajat ovat sitä mieltä,
että minimivero tulisi saada. Kyllä minä voin
vakuuttaa, että me olemme sisarpuolueitten kanssa keskustelleet
tästä asiasta ennen kaikkea Saksassa. Kun verojaosto
vieraili Keski-Euroopassa, niin kyllä se tuli esille niin
Ranskassa kuin Saksassa. Mutta kyllä totuus on myöskin
se, että ei kerta kaikkiaan millään tahdo
saada saksalaisia hyväksymään alkoholiveroa
oluelle yhtä vähän kuin ranskalaisia
hyväksymään alkoholiveroa viinille.
Näin ollen luulen, että pitää mennä ihan
EU:n päätöksentekojärjestelmään
ja muuttaa järjestelmää niin, että veroasiat
voitaisiin ratkaista määräenemmistöpäätöksin
eikä niin kuin tänä päivänä,
kun edellytetään yksimielisyyttä. Niin
kauan kuin yksimielisyyttä vaaditaan, pidän varsin
epätodennäköisenä, että muutosta
saadaan, vaikkakin ensimmäisessä puheenvuorossani
totesin, että on tullut kyllä yksi esitys, jossa
oli sekä minimi- että maksimivero. Mutta kyllä lyhin
ja nopein tie olisi muuttaa päätöksentekojärjestelmää.
Reijo Laitinen /sd:
Arvoisa rouva puhemies! Ed. Kummola totesi, että myöskin
muiden alkoholituotteitten osalta olisi pitänyt mennä portaittain
uuteen järjestelmään. Näin olisi
pitänyt tehdä. Valiokunta on kiinnittänyt
tähän asiaan useita kertoja huomiota, ja myöskin
hallitus omissa kannanotoissaan EU:hun päin on tähän asiaan
ottanut kantaa. Mutta näin on vain käynyt, että tämä tulee
nyt sitten meille rysäyksenä vuonna 2004, elikkä vuoden
päästä toivon mukaan kaikki me, jotka
täällä istumme, jotka olemme ehdokkaiksi
asettuneet, tätä asiaa käsittelemme.
Seuraamukset voivat olla silloin aikamoiset. Varmaa on se, että on
myöskin veroseuraamuksia silloin, kun tehdään
niitä ratkaisuja. Näin asianlaita on.
Marjatta Vehkaoja /sd:
Arvoisa rouva puhemies! Tänäänkin
on taas kuultu vahvistusta siihen, miten pitkä tie EU-tie
tulee todennäköisesti olemaan, joten minä haluan
vielä kerran painottaa kotimaisia konsteja. Tietysti rinnakkain
pitää näitä asioita kuljettaa,
mutta minä huomautan, että kotimaisia konsteja
on jäljellä. Ne konstit liittyvät jakeluun,
sekä vähittäismyyntiin että anniskeluun.
Vielä jos puhutaan ehkäisystä tai
muusta terveydenhuollon piiriin kuuluvasta, haluan vetää esille
menetelmänä sen, että terveydenhuoltohenkilöstön,
niin lääkärien kuin terveydenhoitajien,
on rohkaistuttava paremmin selvittämään potilaittensa
alkoholin käyttöä ja yleensäkin
elämäntapoja. On kiero ajatus, että me
tavallaan haemme lääkitystä omien huonojen
tapojemme lääkitsemiseksi. Sanon sen siitä huolimatta,
että tiedän antavani taas aihetta eräänkin
kolumninikkarin pakkiin, joka puhuu, että aina, kun me
puhumme tässä salissa näistä kysymyksistä ja
alkoholipolitiikan tehtävästä, ollaan
muka nipottajia. Silläkin uhalla, että ollaan
nipottajia, haluan siis todella alleviivata jämerän
alkoholipolitiikan merkitystä. Käytetään
siinä niitä konsteja, mitä meille on
jäänyt jäljelle.
Puhetta on ryhtynyt johtamaan toinen varapuhemies
Mikkola.
Leea Hiltunen /kd:
Arvoisa puhemies! Ed. Vehkaoja puhui erittäin tervettä ja
rohkaisevaa tekstiä. Todella toivon, että tämän
tyyppiseen pohdiskeluun asennoidutaan myönteisesti eikä suinkaan
niin, että medianikkarit ottavat kielteisen asenteen tähän.
Onhan meillä huoli tulevaisuudesta ja niistä kustannuksista,
mitä me todella joudumme yhteiskunnassa varaamaan, kun meidän
sosiaali- ja terveyspolitiikkamme sisällä palvelujen
tarve tulee kasvamaan, mikäli emme tee mitään
kotimaisia ratkaisuja. Siinä mielessä halusin
vielä ottaa tämän puheenvuoron.
Ymmärrän näin, että kun
Alko on enenevässä määrin väistymässä siitä vastuusta,
että Alkon tuotolla ikään kuin myöskin
tehdään jotain näkyvää ja
tuntuvaa ja merkittävää ennalta ehkäisevää työtä,
niin nyt pitäisi jonkun muun tahon tämä tehtävä ottaa
ennen kaikkea sosiaali- ja terveyspuolella ja löytää niitä erilaisia
keinoja. On myöskin alkoholin saatavuutta rajoitettava
eli sitä, miten anniskelu tapahtuu. Edelleen eri palvelumuodoissa
on mietittävä varmasti aukioloaikoja ja miten
juomia meidän huoltoasemillamme ja eri liikkeissä on
vähittäismyynnissä tarjolla. Ei ole pieni
kysymys se, miten koulukasvatuksessa, terveyskasvatuksessa, terveystiedon
opetuksessa, puhumattakaan neuvolapalveluista, kun perheitä kohdataan,
vanhempia opastetaan kasvattamaan lapsiaan terveisiin elämäntapoihin.
Tässä on isommasta asiasta kysymys kuin ymmärretään.
Nyt meillä on aikaa vuoteen 2004 tehdä tätä kotimaista
ennalta ehkäisevää työtä ja
asennekasvatusta ennen kaikkea kokonaisuutta ajatellen siinä suhteessa,
miten me suhtaudumme alkoholin käyttöön,
niin että näemme sen vaarat, mutta osaamme myöskin
hoitaa niin, että niitä haittoja ei todella tule.
Kalervo Kummola /kok:
Arvoisa puhemies! Näin se valistus varmaan on siirtynyt
muille. Turmiolan Tommi -nimistä kirjaa esimerkiksi Alko
ei enää paina.
Minä pyysin tämän puheenvuoron oikeastaan, kun
ed. Vehkaoja pyysi vastauspuheenvuoroa äskeisen puheenvuoron
jälkeen, mutta ei hänellä sitten enää ollutkaan
mitään sanomaa. Se liittyi ilmeisesti tähän
alkoholipolitiikkaan. Suomessa ei todella ole sitä, mutta
on meillä alkoholipoliittisia toimenpiteitä tehty
ihan oikean suuntaisia. Niistä mainitsin juuri esimerkiksi
viinien hinnoittelun versus väkevät juomat.
Mutta olen ihan samaa mieltä edustajien Räsäsen
ja Sinnemäen kanssa, että viinejä ei
tarvitse viedä maitokauppoihin. Alkolla on erittäin
hyvin toimiva jakelu- ja vähittäismyyntiverkosto.
Se riittää aivan hyvin, ja siellä on
myöskin monipuolinen tarjonta.
Yleiskeskustelu päättyy.