Pentti Tiusanen /vas(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Kysymyksessä on hallituksen esitys
numero 120. Jo tästä numeron pienuudesta näemme,
että tätä on aika kauan käsitelty eduskunnassa.
Tässä on nyt pöydällä ympäristövaliokunnan
yksimielinen mietintö numero 21 näiltä valtiopäiviltä,
ja siinä on sekä perustuslakivaliokunnan että maa-
ja metsätalousvaliokunnan lausunto.
Tämä on hallituksen esitys laiksi vesienhoidon
järjestämisestä, laiksi ympäristönsuojelulain
muuttamisesta ja laiksi vesilain muuttamisesta sekä maasta
toiseen ulottuvien vesistöjen sekä kansainvälisten
järvien suojelusta ja käytöstä tehdyn
vuoden 1992 yleissopimuksen vesivaroja ja terveyttä koskevan
pöytäkirjan hyväksymisestä ja
laiksi sen lainsäädännön alaan
kuuluvien määräysten voimaansaattamisesta.
Arvoisa puhemies, todella pitkä, vähän
tuollainen EU-tyyppinen otsake, mutta tämä pohjautuukin
tietysti direktiiviin ja on sen kansallista implementointia. Tämä asia
tietysti, voi sanoa, että valitettavasti, vaatii hieman
laajemman esittelyn. Kysymyksessä on erittäin
merkittävää lainsäädäntöä, joka
ikään kuin asettaa vesivaramme aivan uudelle viivalle.
Vesiensuojelu lähtee nyt uuden tyyppisestä asiasta,
josta esimerkiksi vesienhoitoalue on hyvä esimerkki.
Hallituksen esityksessä ehdotetaan säädettäväksi
laki vesienhoidon järjestämisestä, ympäristönsuojelulakia
ja vesilakia siis ehdotetaan muutettaviksi. Näillä laeilla
pantaisiin täytäntöön yhteisön
vesipolitiikan puitteista annetun direktiivin velvoitteet. Vesienhoidon
järjestämisestä ehdotetulla lailla pantaisiin
täytäntöön myös YK:n Euroopan
talouskomission, Ece:n, piirissä tehdyn maasta toiseen
ulottuvien vesistöjen ja kansainvälisten järvien
suojelua ja käyttöä koskevan yleissopimuksen
vesivaroja ja terveyttä koskevan pöytäkirjan
edellyttämät toimet.
Ehdotettu laki vesienhoidon järjestämisestä sisältäisi
perussäännökset vesienhoidon järjestämisestä ja
sen edellyttämistä menettelyistä. Lain toimeenpanosta
annettaisiin yksityiskohtaiset säännökset
asetuksella. Direktiivin edellyttämällä tavalla
laissa säädettäisiin vesienhoitoalueista, viranomaisten
yhteistyöstä, kansainvälisestä yhteistyöstä,
vesien tilaan vaikuttavien tekijöiden selvittämisestä,
vesien tilan yleisistä tavoitteista, seurannasta, vesien
ominaispiirteiden tarkastelusta, vesien luokittelusta, vesienhoidon
suunnittelusta sekä kansallisten eri tahojen osallistumisesta
suunnitteluun.
Näin ollen, arvoisa puhemies, tässä jo
olemme todella havainneet sen, että tässä on
todella laajasta asiasta kysymys. Haluan myös täydentää alussa
sanomaani sillä, että myös sosiaali-
ja terveysvaliokunta on tämän asian moninaisuuden
vuoksi antanut tähän asiaan lausuntonsa.
Tämän valiokunnan käsittelyn yhteydessä olemme
halunneet tuoda vahvasti esille sen, että Suomen pinta-alasta
todella 10 prosenttia on veden peitossa, maassamme on lähes
200 000 yli 5 aarin kokoista järveä ja lampea
sekä yhteensä noin 25 000 kilometriä jokia.
On hyvin tärkeätä Suomelle todella tämä vesiensuojelu.
Vesien nykyinen käyttökelpoisuusluokittelu on
muutettava uudenlaiseksi, veden ekologiseen ja kemialliseen tilaan
perustuvaksi luokitteluksi. Vesivaroja ja niiden käyttöä koskevan
tiedon keruu, rekisteröinti ja käsittely myös
muuttuvat. Myös vesien tilan seuranta uudistetaan siten,
että biologisten laatutekijöiden osuus seurannassa
lisääntyy. Tämä muutos koskee
sekä viranomaisten suorittamaa seurantaa että toiminnan
harjoittajien velvoitetarkkailua. Kaiken kaikkiaan puitedirektiivin
toimeenpano tapahtuu alueilla, se on vesienhoitoalueittaista suunnittelua,
siis valuma-alue on tällainen uusi yksikkö ja
näkökulma, joka vahvasti otetaan huomioon.
Suurin osa maamme pinta- ja pohjavesistä on käyttökelpoisuudeltaan
hyvässä tai erinomaisessa tilassa. Kuitenkin eräiden
suurten teollisuuslaitosten päästöt ovat
heikentäneet paikallisesti olennaisesti veden laatua ja
heikentävät sitä jatkuvasti. Jokien vedenlaatu
on yleisesti heikompi kuin järvien, esimerkiksi eräiden
itään laskevien jokien vedenlaatu on heikko. Mielenkiintoista on,
että Lappeenrannan kaupunki edelleenkin laskee puhdistamoistaan,
jotka eivät ole aivan modernia laatua, jätevedet
itään virtaavaan jokeen.
Kustannusten — niistäkin puhuimme paljon — pitämiseksi
kohtuullisina valiokunta painottaa sitä, että päällekkäistä työtä on
vältettävä ja on pyrittävä esimerkiksi
eri tahojen suorittamien seurantojen mahdollisimman täydelliseen
yhteensovittamiseen. Valiokunta pitääkin erittäin hyvänä sitä,
että tämä järjestelmä pyrkii
kustannustehokkuuteen. Vesien kestävän käytön
ja suojelun edellyttämät toimenpiteet voidaan
uuden suunnittelujärjestelmän avulla ohjata tärkeimpien,
vesistön kannalta vaikuttavimpien ympäristötavoitteiden
toteuttamiseen. Tämä on tärkeä laadullinen
huomio.
Edelleenkin tässä on merkittävä uusi
käsite, sikäli uusi, että se on lainsäädännössä mukana tässä suojelupuolella,
eli keinotekoiset tai voimakkaasti muutetut vesimuodostumat. Näiden vesimuodostumien
ympäristötavoitteet asetetaan erikseen. Näillä tarkoitetaan
keinotekoisesti ja voimakkaasti muutettua vesiympäristöä,
ja näin katsotaan, että tämän
vahvasti muutetun vesimuodostuman palauttamiseen ennalleen, mikäli
se aiheuttaa erityisiä ympäristöllisiä rasitteita taikka
on kestävän kehityksen kokonaisuuden kannalta
kyseenalainen, ei tarvitse mennä.
Valiokunta myös painottaa sitä, kuten kaikessa
suunnittelussa, että vuorovaikutus ja osallistuva suunnittelu
on tärkeää.
Vesienhoitosuunnitelmista ja toimenpideohjelmista toteamme,
että vesienhoitoalueille tulee laatia ympäristötavoitteiden
toteuttamiseksi vesienhoitosuunnitelmat ja toimenpideohjelmat. Vesienhoitosuunnitelma
on yhteenveto- ja raportointiasiakirja, joka sisältää tiedot
vesienhoitoalueen vesistä, niiden tilasta ja käytöstä.
Vesienhoitosuunnitelman laatimiseksi on kullakin vesienhoitoalueella
kartoitettava pinta- ja pohjavesien ominaispiirteet ja tila, selvitettävä ihmistoiminnan
vaikutukset ja tehtävä veden käytöstä taloudellinen
analyysi. Vesien tilan seuranta on järjestettävä siten
kuin direktiivi edellyttää. Toimenpideohjelma
on osa vesienhoitosuunnitelmaa. Siinä esitetään
keinot ympäristötavoitteiden saavuttamiseksi.
Arvoisa puhemies! Todellakin, hoitosuunnitelmat laaditaan kuuden
vuoden välein, ja toimenpideohjelmakohdassa on myös
valiokunnan mietinnössä näistä varsin
tarkkaan todettu, mitkä asiat ja miten painotetaan. Ajan
säästämiseksi en kuitenkaan näitä asioita
tarkemmin käy läpi. Yhteenvedonomaisesti valiokunta
kuitenkin toteaa mietinnössään, että ympäristötavoitteet
tulee yksittäisessä lupaharkinnassa ottaa huomioon
sillä painoarvolla, jolla asianomaisen luvan käsittävä toiminta
vaikuttaa ympäristötavoitteen saavuttamiseen ja
saavuttamatta jättämiseen. Tämä on tällainen
lähtökohtainen asia.
Asetuksenantovelvollisuudesta on puhuttu paljon nyt uuden perustuslain
ollessa voimassa. Tässä laissa on laajasti asetuksenantovaltuuksia. Kuitenkin
ne kohdistuvat viranomaistyöhön, eivät
suoraan kansalaisten oikeuksiin, jotenka tässä voidaan
käyttää laajaa asetuksenantovaltuutta.
Tietojen luovutusvelvollisuudesta perustuslakivaliokunta lausui,
ja otimme sen huomioon nimenomaan sillä lailla, että muutimme
myös lakia, mikä näkyy myös
valiokunnan mietinnöstä. Kysymys on julkisia palveluja
tarjoavien laitosten velvollisuudesta antaa tietoja, mutta muita kuin
henkilötietoja. Siis tämä on täsmennys
valiokunnan toimesta.
Muutoksenhausta on erittäin tärkeä asiantuntijalausunto,
jonka olemme ottaneet tarkasti huomioon, nimenomaan niin, että hallintoneuvos Pekka
Vihervuori korkeimmasta hallinto-oikeudesta on kiinnittänyt
huomiota siihen, että kun valitusta, joka on siis laillisuuspohjainen
valitus, käsitellään, ratkaisukokoonpanossa
pitäisi olla mukana ympäristöasiantuntijaneuvos.
Olemme halunneet erityisesti tähdentää tämän
asian merkitystä. Näemme, että eduskunnassa
käsittelyssä olevassa hallinto-oikeuksien toimintaa
säätelevässä hallituksen esityksessä tämä asia
olisi tarkoituksenmukaista huomioida, ja tässä asiassa hallintovaliokunnan
suuntaan haluamme viestittää.
Lopuksi, puhemies, valiokunta on esittämässä täysistunnolle
hyväksyttäväksi kaksi lausumaehdotusta:
"1. Eduskunta edellyttää, että hallitus
seuraa vesienhoidon järjestämisestä annettavan
lain täytäntöönpanoa vuorovaikutusjärjestelmän
toimivuuden ja vesiensuojelun sekä hallinnon toimintakyvyn
kannalta ja esittää lain toimeenpanoon tarvittavat
resurssit.
2. Eduskunta edellyttää, että hallitus
esittää korkeimmasta hallinto-oikeudesta annetun
lain 2 a §:n muuttamista siten, että vesienhoitosuunnitelmaa
koskevan asian ratkaisukokoonpanoon osallistuu myös ympäristöasiantuntijaneuvos."
Tämä jälkimmäinen on tämä hallintoneuvos Vihervuoren
viesti ja yleensä hallinto-oikeuden viesti, ja edellinen
tarkoittaa siis sitä, että hallituskin tunnustaa
lisäresurssien tarpeen. Me valiokunnassa — myös
edustajat Vielma ja Hänninen valiokunnasta ovat täällä paikalla — totesimme,
että tämä on tärkeä asia
ja on katsottava, että siihen olisi kylliksi resursseja.
Yleiskeskustelu päättyy.