1) Hallituksen esitys vuoden 2005 kolmanneksi lisätalousarvioksi
Olavi Ala-Nissilä /kesk(esittelypuheenvuoro):
Puhemies! Totean, että tämä on valiokunnan yksimielinen
esitys kolmannesta lisätalousarviosta ja tässä ovat
myöskin mukana valiokunnan tärkeinä pitämät
perustienpidon ja perusradanpidon määrärahojen
lisäykset.
Ben Zyskowicz /kok:
Arvoisa herra puhemies! Tässä hallituksen
esityksessä kolmanneksi lisätalousarvioksi lyhennetään
valtionvelkaa noin 163 miljoonalla eurolla. Samanaikaisesti hallitus
ei kuitenkaan ole taipunut siihen, että valtion velkaa
kunnille eli valtion kunnilta ottamaa niin sanottua pakkolainaa
lyhennettäisiin nopeammalla aikataululla kuin mihin hallitus
on päätynyt. Se aikataulu, mihin hallitus on päätynyt,
on tunnetusti se, että vielä ensi vuoden jälkeen
tätä pakkolainaa kunnille jäisi maksamatta 280
miljoonaa euroa ja vieläpä siten, että osa
tästä pakkolainasta maksettaisiin kunnille takaisin vasta
ensi vaalikaudella, siis vuonna 2008.
Herra puhemies! Kun me tiedämme ne huomattavat taloudelliset
vaikeudet, joita kunnilla tänä päivänä on,
jotka näkyvät puutteina kansalaisten peruspalveluissa,
kuten terveydenhuollossa, lasten päivähoidossa,
perusopetuksessa, sosiaalihuollossa jne., niin tuntuu täysin
käsittämättömältä,
että hallitus on lyhentämässä valtionvelkaa
muualle, mutta ei ole vähentämässä velkaansa
kunnille. No, totta kai sen ymmärtää sitä taustaa
vasten, että tämä kunnilta otettu pakkolainahan
on koroton velka ja varsinainen valtionvelka on tietysti korollinen
velka. Mutta onko todella niin, että tämä korkohyöty
on se syy, minkä takia hallitus jatkaa kuntien kurittamista
ja tällä tavoin osaltaan aiheuttaa sen tilanteen,
että kunnilla ei ole riittäviä edellytyksiä kunnolla
huolehtia kansalaisten tärkeistä ja arvostamista
peruspalveluista?
Jukka Vihriälä /kesk:
Herra puhemies! Tämä kolmas lisätalousarvio
osoittaa sen, että hallitus on hoitanut jämäkästi
ja hyvin asioita jo siltäkin osin, että oppositio
ei esitä tähän vastalausetta lainkaan
ja ennen kaikkea perusinfraan (Hälinää — Puhemies
koputtaa) voidaan tässä lisäbudjetissa
osoittaa määrärahoja lisää,
niin perustienpitoon kuin perusradanpitoon. Tämä on erittäin
myönteinen asia. Ed. Zyskowiczin puhe varmasti oli omalla
tavallaan perusteltu, mutta sillä ei nyt ole suurta merkitystä tällä kertaa,
koska tässä lisäbudjetissa ei ole edes
vastalausetta.
Timo Soini /ps:
Arvoisa herra puhemies! Kyllä tämä kuntien
pakkolaina-asia olisi nyt voitu hoitaa. Toki ymmärrämme,
että valtionvelkaa on lyhennettävä ja
sitoumuksista pidettävä kiinni, mutta monet kunnat
kokoontuvat, jotkut kunnat tänään ja
ensi viikon alussa monet kunnat, budjettipäätöksiä varten,
ja siellä on leikkauksia tulossa kansalaisten peruspalveluihin:
koulupalveluihin, terveydenhuoltoon ja moniin tällaisiin
kysymyksiin. Niitä olisi voitu lievittää,
kun tätä lainaa olisi myös lyhennetty.
Kari Uotila /vas:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Vihriälälle toteaisin
sen, että kun kolmas lisäbudjetti tulee tänne
eduskunnan käsittelyyn tässä vaiheessa
joulukuuta samaan aikaan, kun olemme juuri saaneet käsitellyksi
toisen lisäbudjetin ja meillä on käsittelyssä valtiovarainvaliokunnan
jaostoissa varsinainen ensi vuoden budjetti, niin ei se nyt ole
siitä kiinni, että oppositiolla ei olisi muutostarpeita
tähän hallituksen taloudenpitoon, vaan valtiovarainvaliokunnassa
on yhteisesti sovittu, että vedetään
nyt tämä kolmas lisäbudjetti niin sanotusti
mahdollisimman lyhyen kaavan mukaan.
Ne poliittiset paineet ja tarpeet ja muutosesitykset tulevat
kyllä näkymään opposition vastalauseissa,
kun niitä aletaan ensi viikolla käsitellä.
Yhdyn täysin niihin puheenvuoroihin, jotka koskevat tätä kuntien
pakkolainan takaisinmaksamista. Se olisi tehtävä viimeistään
nyt, kun eduskunta tässä salissa päättää lähiaikoina
ensi vuoden budjetista. Ne vastalauseet, jotka tähän ratkaisuun
tähtäävät, toivottavasti tulevat
sitten laajalla enemmistöllä täällä hyväksyttyä.
Toimi Kankaanniemi /kd:
Herra puhemies! Todellakin pari viikkoa sitten eduskunta äänesti toisesta
lisäbudjetista, jonka yhteydessä kristillisdemokraatit
esittivät, että valtionvelan maksusta otettaisiin
osa ja maksettaisiin kunnille tämä valtionosuusvelka,
joka ahdistaa todella raskaasti kuntataloutta nyt ja tulevina vuosina vielä seuraavalle
hallituskaudelle asti. Tuolloin ed. Vihriälä ja
koko keskustan ryhmä äänestivät sitä esitystä vastaan,
ja näin ollen on tietysti turhaa, että joka viikko
samasta asiasta äänestetään, mutta
varmasti ensi viikolla tästä asiasta jälleen kyllä äänestetään.
Jos ed. Vihriälä on muuttanut kantansa tähän
asiaan, niin hän voi ensi viikolla äänestää sitten
tämän muutoksen puolesta. Mutta tämä on
todella vakava asia, tämä kuntatalouden kriisi,
se koskettaa heikko-osaisia ihmisiä kautta maan etelästä pohjoiseen,
idästä länteen. Hallituksen olisi kyllä otettava
nyt tämä asia vakavasti ja maksettava tämä kuntavelka
ensin ja sitten vasta näitä muita velkoja.
Sari Essayah /kd:
Arvoisa puhemies! Tuossa ed. Kankaanniemi toikin edellä esille
aivan oikean huomion siitä, että kristillisdemokraattinen eduskuntaryhmähän äänestytti
tämän asian toisen lisätalousarvion yhteydessä,
ja silloin todellakin täällä hallituspuolueet
aivan yksimielisesti olivat kumoamassa sitä, että olisimme
käyttäneet osan valtion ulkomaisen velan maksusta
tämän pakkolainan maksuun kunnille, eli tällaista poliittista
tahtoa ei ikävä kyllä tästä salista
löytynyt. Niinpä sitten kunnat joutuvat tänä päivänä tosiaankin
tekemään vaikeita ratkaisuja. Täälläkin
on monia päättäjiä, jotka joutuvat
hikoilemaan sitten siinä toisessa roolissaan elikkä kuntapäättäjinä omissa
kunnissaan ja toteamaan, että näin tämä Vanhasen
hallitus kurittaa sitten suomalaisia kuntia eikä todellakaan
halua maksaa takaisin tätä pakkolainaa, joka kuuluu
kunnille.
Kimmo Sasi /kok:
Arvoisa puhemies! Tänä vuonna noin 130 kuntaa
on korottanut kunnallisveroäyriään, ja
ensi vuonna 140 kuntaa korottaa kunnallisveroa. Kunnat ovat todella
ahdingossa. Valtion taloudellinen tilanne on varsin hyvä,
kun Sauli Niinistö lähes kahdeksan vuoden ajan
piti huolta valtiontaloudesta. Valtiontalous saatiin tasapainoon,
ja siitä syystä kerrankin olisi mahdollisuuksia,
että valtio pitäisi huolta myöskin kuntien
taloudellisesta tilanteesta. Täytyy kysyä, kun täällä salissa
usein puhutaan peruspalveluista, kuka tässä yhteiskunnassa
tuottaa ne peruspalvelut. Kyllä ne paikalliset kunnat,
jotka ovat lähimpänä asukkaita, tuottavat
ne terveyspalvelut, koulutuspalvelut. Kun valtio ei maksa velkojaan kunnille,
lykkää niitten maksamista, lykkää seuraavan
hallituksen huoleksi nämä ongelmat, niin tämän
vuoksi nämä peruspalvelut kärsivät.
Kuten täällä todettiin, kristilliset
ja kokoomus jo toisen lisätalousarvion yhteydessä antoivat mahdollisuuden
eduskunnalle palauttaa näitä rahoja kunnille.
Olemme tänään jättäneet
vastalauseen ensi vuoden budjettiesitykseen, ja siinäkin lähdemme
siitä, että kunnille pitää maksaa
takaisin tämä pakkolaina ja pitää huolta
siitä, että ne peruspalvelut toimivat. Ei olennainen
kysymys ole se, mitä tehdään tuloverotuksen
suhteen. Kun tuloverotusta kevennetään, silloin
taloudellinen aktiviteetti lisääntyy, työllisyys
lisääntyy, valtiolla on pitkä aikaehtimä enemmän
rahaa. Kaikkein tärkeintä, jos peruspalveluita
ajatellaan, on se, mitenkä valtio suhtautuu kuntiin, ja
nyt hallituspuolueet antavat vain kylmää kättä kunnille
ja kuntalaisille ja peruspalveluille.
Matti Ahde /sd:
Herra puhemies! Ed. Sasi oli valtiovarainvaliokunnassa hyväksymässä tätä eduskunnan
nyt yksimielisesti hyväksymää kolmatta
lisätalousarviota. Itse asiassa, puhemies, ei pitäisi
antaa keskustella tästä asiasta, josta nyt keskustellaan,
koska se ei ole käsiteltävänä oleva
asia.
Mutta haluan todeta, että tämä kolmas
lisäbudjetti on tärkeä lisäbudjetti.
Tässä 24 miljoonaa euroa lisätään
loppuvuodesta kuitenkin sekä radan- että tienpidon
kunnostuksiin, ja se on minusta suuri teko, ja hallitus tässä ansaitsee
tunnustuksen. Me olemme yksimielisiä olleet tästä valtiovarainvaliokunnassa.
Kokoomuksen kaikki edustajat eivät ole tässä yhteydessä puhuneet kuntien
tästä niin sanotusta pakkolainasta, koska se ei
tähän yhteyteen kuulu. Se kuuluu ensi viikolla
aloitettavaan varsinaisen budjetin käsittelyn yhteyteen,
ja palataan sitten siihen asiaan viikon päästä.
(Ed. Zyskowicz: Hoidetaanko ne ensi vuonna, ed. Ahde?)
Osmo Soininvaara /vihr:
Arvoisa puhemies! Täällä on nyt
useampi henkilö puhunut tästä kuntien
pakkolainasta ikään kuin olisi olemassa tämmöinen
tietty pääoma, joka on vain valtiolla lainassa,
jota voi verrata valtion ulkomaiseen lainanottoon tai muuhun. Eihän
tästä ole kysymys ollenkaan, vaan tämä hyvin
harhaanjohtava käsite tarkoittaa sitä, että valtionosuuksia
nostetaan lain vaatimalle tasolle jälkijättöisesti,
ja kun ne osuudet vuonna 2006 ovat pienempiä kuin pysyvä laki
edellyttää, niin se on rahasumma, joka jää kunnilta
lopullisesti saamatta. Silloin kysymys ei ole mistään
lainasta tai muusta vaan yksinkertaisesti valtionosuuksien jälkijättöisestä korottamisesta,
eikä sitä sen takia mitenkään
voi verrata valtion muuhun velanottoon.
Puhemies:
Täysistunto keskeytetään ja sitä jatketaan
kello 15.30.
Täysistunto keskeytetään kello
13.31.
Täysistuntoa jatketaan
kello 15.30
Puhetta johtaa toinen varapuhemies Ilkka Kanerva.
Yleiskeskustelu päiväjärjestyksen
1) asiasta jatkuu:
Ben Zyskowicz /kok:
Arvoisa herra puhemies! Voi olla siten kuin ed. Soininvaara
totesi, että tämän valtion kunnilta ottaman
niin sanotun pakkolainan rinnastaminen valtionvelkaan on vähän
ontuvaa, mutta se oli ainakin sopiva ja näemmä puhemiehen
sallima aasinsilta siihen, että pääsi
tässä yhteydessä tästä asiasta
puhumaan.
Asia on todellakin tärkeä ja vakava, jos itse asiaan
mennään. Niin kuin ed. Soininvaara totesi, kyse
on tarkasti ottaen siitä, että kuntien valtionosuuksia
nostetaan jälkijättöisesti, siis nostetaan
myöhemmin kuin varsinainen asiaa koskeva lainsäädäntö olisi
alun perin edellyttänyt. Sekin on totta, mitä ed.
Soininvaara sanoi, että kunnat eivät koskaan saa
takaisin niitä puuttuvia korotuksia, jotka jäävät
näiltä välivuosilta saamatta, ja tällä on
huomattava vaikutus kuntien mahdollisuuksiin huolehtia peruspalveluistaan.
Me jokainen tässä salissa tänä päivänä,
toisin kuin aikaisemmin, myönnämme, että kuntien
talous on kriisissä. Sen vuoksi hallitus on lähtenyt uudistamaan
kunta- ja palvelurakennetta. Sen vuoksi ennätysmäärä kuntia
tulee ensi vuonna nostamaan veroäyriään
jne. Tätä kuntatalouden kriisiä, jossa
itse asiassa on kyse siis kansalaisten peruspalveluista, opetuksesta,
terveydenhuollosta, vanhustenhoidosta, näiden palvelujen laadusta
ja saatavuudesta, tätä kuntatalouden kriisiä hallitus
pahentaa sillä, että se on lykännyt tämän
niin sanotun pakkolainan takaisinmaksun siten, että viimeiset
erät eli nämä korotukset valtionosuuksiin
tehdään vasta vuonna 2007 ja jopa vuonna 2008
eli seuraavalla vaalikaudella seuraavan hallituksen aikana.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Ed. Zyskowicz on aivan oikeassa tässä asiassa, että näinhän
tässä käy. Tässä on
vaan vähän yllättynyt ollut tämän
iltapäivän aikana siitä, että kun tämä asia
ei nyt erikoisemmin ole ollut auki tässä, niin
me käymme tässä yhteydessä tämän
keskustelun, elikkä tämä on sparrausta
ja harjoitusta ensi viikkoon, jolloin tähän varmasti
palataan joka ikinen päivä, kun se näyttää nyt
kuitenkin olevan se asia, joka kaikkein eniten kansanedustajia askarruttaa
tämän 140 kunnan tilanteen osalta, kun niistä jokainen
on jo nostanut veroprosenttiaan ensi vuodelle.
Sitten, arvoisa puhemies, tästä pääasiasta:
On hieno asia, että perustienpitoon ja radanpitoon saadaan
lisää varallisuutta. Mutta on tämä tietysti
aika omalaatuista hommaa menetellä näin tuommoisen
suunnitelmallisen työn ohjauksen ja suunnittelun kannalta,
kun tulee rahat, nyt miljoona ja huomenna 2 miljoonaa jnp., ja pitäisi merkittäviä
kunnostusinvestointeja
suorittaa. Eipä soisi olevansa niitten virkamiesten housuissa,
jotka joutuvat tältä rahoituspohjalta järkevää työn
suunnittelua harjoittamaan.
Yleiskeskustelu päättyy.