3) Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi ehkäisevän
päihdetyön järjestämisestä sekä eräiksi
siihen liittyviksi laeiksi
Peruspalveluministeri Susanna Huovinen
Arvoisa puhemies! Jo pääministeri Kataisen
hallituksen hallitusohjelmassa todettiin, että raittiustyölaki
uudistetaan kunnissa tehtävän päihdetyön
kehittämiseksi. Siinä kohtaa varmasti moni meistä vähän
hieraisi silmiään ja kyseli, onko meillä todella
edelleen olemassa sellainen laki kuin raittiustyölaki, ja
tässä ehkä tiivistyy yksi syy tämän
lain uudistamisen tarpeeseen. Raittius on monen elämäntapaan
liittyvä terveellinen valinta, mutta valitettavasti aika
tuntuu ajaneen ohi lain nimestä, ja myös sen sisältö on
jäänyt monelta liian vähälle huomiolle.
Pääministeri Stubbin hallituksen hallitusohjelman
mukaisesti ehkäisevän päihdetyön lainsäädännön
kehittämistä jatketaan, tavoitteena voimaantulo
vuonna 2015, ja tässä sitä nyt sitten
esittelen eduskunnalle.
Vuodelta 1982 olevassa raittiustyölaissa on säädetty
julkisen vallan toimista päihteiden ai-heuttamien haittojen
ehkäisemisessä. Lain mukaan kunnan tulee aluehallintoviraston
ohjauksessa ehkäistä päihteistä eli
alkoholista, tupakasta, huumausaineista ja lääkkeiden
väärinkäytöstä aiheutuvia
haittoja laaja-alaisilla toimilla. Kunnan tulee toimia tässä yhteistyössä omien hallintokuntiensa,
valtion viranomaisten ja terveysjärjestöjen kanssa.
Ehkäiseviä toimia voivat olla esimerkiksi valistus,
varhainen puuttuminen alkoholiongelmiin, alkoholin ja tupakan ikärajojen
valvonnan tukeminen. Toimiin kuuluu muidenkin alkoholilain säännösten
valvonnan tukeminen. Voidaan esimerkiksi kouluttaa kaupan työntekijöitä tai
ravintolan henkilökuntaa päihtyneille myynnin
valvonnassa. Keskeistä on myös turvallisuusyhteistyö poliisin
kanssa. Nämä ovat esimerkkejä ehkäisevästä päihdetyöstä.
Eri asia on, että jos ja kun päihdeongelmia valitettavasti syntyy,
niitä hoidetaan sitten korjaavalla päihdetyöllä.
Nämä ehkäisevää päihdetyötä koskevat
säännökset ovat siis jääneet
käytännössä aika vieraiksi.
Moni ei kunnissakaan edes tiedä raittiustyölain
olemassaolosta, vaikka juuri päihdeongel-mien ennaltaehkäisyn
tarve on meillä vuosikymmenten ajan kasvanut. Alkoholihaitat
ovat edelleen ennätystasolla, vaikka kulutus onkin onneksi
laskussa. Vaikka tupakointi on koko väestön tasolla
vähentynyt, erityisesti esimerkiksi ammattikoululaisten
tupakointi on edelleen huolestuttavan yleistä. Erityinen
huolenaihe on terveyden epätasa-arvo. Vaikka kansanterveys
on viime vuosina parantunut, väestöryhmien väliset terveyserot
ovat jopa kasvaneet. Nyrkkisääntönä voimme
pitää, että alkoholi ja tupakka aiheuttavat
noin puolet nykyisistä terveyseroista. Kaiken tämän
lisäksi päihteistä aiheutuu esimerkiksi suoria
kustannuksia kunnille ja valtiolle yhteensä yli 1,6 miljardia
euroa joka vuosi.
STM:n työryhmä on nyt valmistellut tämän esiteltävänä olevan
lakiuudistuksen, jossa nykyisen raittiustyölain ja -asetuksen
mukaiset tehtävät ja vastuut siirrettäisiin
lähes sellaisinaan, nykykielisinä, uuteen lakiin.
Raittiustyölaki ja -asetus korvattaisiin siis lailla ehkäisevän
päihdetyön järjestämisestä.
Uudessa laissa säädetään ehkäisevän
päihdetyön johdosta, ohjauksesta ja käytännön
toimintaperiaatteista mahdollisimman yksiselitteisesti. Kunnan tehtävänä on
jatkossakin väestön hyvinvoinnin edistäminen,
ja vastaavasti vastuu laaja-alaisen ehkäisevän
päihdetyön järjestämisestä säilyisi
kunnilla. Tarkennuksena nykytilaan Terveyden ja hyvinvoinnin laitos
huolehtisi ehkäisevän päihdetyön
valtakunnallisesta ohjaamisesta. Tätä laitoksen
tehtävää ei ole raittiustyölaissa,
vaikka laitos on ministeriön kanssa tekemänsä tulossopimuksen mukaisesti
käytännössä huolehtinut jo nyt
tästä tehtävästä. Kuten
nykyisin, aluehallintovirastot huolehtisivat jatkossakin ehkäisevän
työn alueellisesta ohjauksesta ja kuntien tukemisesta.
Arvoisa puhemies! Lyhyesti sanottuna ehkäisevän
päihdetyön järjestämisestä annettava
laki ei sisällä mitään uusia
ihmelääkkeitä tai keksintöjä,
jotka poistaisivat päihdehaitat keskuudestamme. Voimassa
olevaa raittiustyölakia voi sanoa sinänsä kunnossa
olevaksi työkaluksi, mutta valitettavasti se on vanhentunut,
se on liian tuntematon kansalaisille ja myöskin liian monilta työntekijöiltä hukassa.
Uudistetulla lailla ei ole tarkoitus muuttaa ehkäisevän
päihdetyön tuttuja rakenteita, mutta tämä uudistettu
ja teroitettu työkalu viedään nyt jokaiseen
kuntaan, ja mukana seuraavat sitten ajantasaiset käyttöohjeet.
Esimerkkinä terävämmästä lainsäädännöstä haluan
nostaa esiin lain 3 §:n, jonka mukaan ehkäisevässä päihdetyössä tulee
kiinnittää huomiota myös muille kuin
päihteidenkäyttäjille aiheutuviin haittoihin.
Kaikkien päihteiden voidaan sanoa aiheuttavan haittoja
koko yhteiskunnalle ja kaikille yhteiskunnan jäsenille
taloudellisina kustannuksina erilaisten haittojen hoito- ja kor-jauskustannusten
muodossa esimerkiksi. Alkoholin osalta tällaisia sivullisille
aiheutuvia haittoja ovat esimerkiksi yleisen järjestyksen
ja turvallisuuden ongelmat, erityisesti puolisoiden, lasten ja muiden
läheisten kokemat sosiaaliset ongelmat ja myös
valitettavasti väkivalta. Huumausaineiden osalta sivullisten
kohtaamat haitat ovat samantyyppisiä, vaikka kokonaan oma
ongelmansa on huumausaineisiin liittyvä rikollisuus. Tupakan
osalta kaikki tietävät jo varsin hyvin passiivisen
tupakoinnin aiheuttamat terveysriskit.
Valtakunnan, alueiden ja paikallisella tasolla nostetaan uudeksi
tavoitteiden ja toiminnan kärjeksi viattomien osapuolten
suojelu. Tämä edellyttää meiltä kaikilta
sitä, että ymmärrämme ja hyväksymme
esimerkiksi alkoholilainsäädännön
tavoitteita oikein. Vaikka emme haluaisi itselle, perheelle tai
yhteiskunnalle ongelmia omalla päihteiden tai alkoholin
ja muiden aineiden käytöllä, ymmärrämme
kuitenkin, että yhteiskunnassa tarvitaan tiettyjä sääntöjä ja
yhteisiä rajoituksia näiden asioiden osalta, koska
silloin pyritään suojelemaan erityisesti lapsia
ja nuoria näiltä kyseisiltä aineilta.
Nostan vielä esiin yhteyden sosiaali- ja tervey-denhuollon
palvelurakenneuudistukseen. Uusi ehkäisevän päihdetyön
järjestämistä koskeva lainsäädäntö täydentää sote-uudistusta
yhdessä sen tärkeimmistä tavoitteista:
palveluiden alueellisen ja paikallisen yhdenvertaisuuden turvaamisen
lisäksi tässä on tavoitteena nyt myös
ehkäisevän työn tehokas ja yhdenvertainen
toteutuminen koko maassa.
Merja Mäkisalo-Ropponen /sd:
Arvoisa puhemies! Tämä lakiuudistus on tärkeä jo
sen takia, että aiempi asiaa määrittävä laki
on vuodelta 1982. Itse olen kovasti pahoillani siitä, ettei
alkoholilain kokonaisuudistusta saatu samaan aikaan tänne
eduskuntaan käsiteltäväksi. Onneksi tämä osio
kokonaisuudistusta on nyt tässä vaiheessa. Luultavasti
tästä ennalta ehkäisevästä päihdetyöstä ja
sen tavoitteista olemme täällä eduskunnassakin
enemmän samaa mieltä kuin alkoholipolitiikasta
laajemmin.
Ehkäisevän päihdetyön tavoitteena
on edistää terveyttä, turvallisuutta
ja hyvinvointia. Parhaimmillaan työllä edistetään
päihteettömiä elintapoja, vähennetään
päihdehaittoja, lisätään päihdeymmärrystä sekä edistetään
päihdeongelmista kärsivien kansalaisten oikeuksia.
Ehkäisevä päihdetyö on tällä hetkellä tärkeämpää kuin
koskaan. Alkoholihaitat ovat edelleen ennätystasolla, vaikka
kulutusta on hieman saatu vähennettyä. Huumeiden
käyttö on myös lisääntymässä ja
siirtynyt valitettavasti myös nuorempiin ikäryhmiin.
Tupakointi on kyllä vähentynyt, mutta edelleen
se aiheuttaa valtavan paljon terveydenhuoltoon lisäkustannuksia
sairastavuuden lisääntymisen myötä.
Päihteet ai- heuttavat vuosittain useiden miljardien lisäkustannukset
yhteiskunnalle. Suurin osa näistä kustannuksista
tulee kuntien maksettaviksi, joten luulisi asian kiinnostavan myös
kuntapäättäjiä.
Tässä lakiuudistuksessa lähdetään
siitä, että vastuu ehkäisevästä päihdetyöstä on
jatkossakin kunnilla, mutta jatkossa Terveyden ja hyvinvoinnin laitos
huolehtisi ehkäisevän päihdetyön
valtakunnallisesta ohjaamisesta. Aluevalvontaviranomaisille kuuluu
alueellinen ohjaus ja kun-tien tukeminen. Tukea ja ohjausta kunnat
tarvitsevatkin, sillä asia hoidetaan hyvin eri tavoin eri kunnissa.
Tiedän kuntia, joissa ehkäisevää päihdetyötä tehdään
ammattitaidolla, koordinoidusti sekä laajassa yhteistyössä eri
toimijoiden kesken. Toisaalta tiedän kuntia, joissa asia
ja ongelma on lakaistu lähes kokonaan maton alle. Näissä kunnissa
toiminnan painopiste on pääasiassa päihdeongelmien
hoidossa, mutta ei suinkaan ennaltaehkäisyssä.
Itse olisin toivonut, että lakiesityksessä olisi säilynyt
ehdotus ehkäisevää päihdetyötä kunnissa
koordinoivasta henkilöstä, kuten jossakin vaiheessa
niin olikin, sillä käytännössä niissä kunnissa,
joissa tällainen koordinoiva henkilö on nimetty,
ehkäisevä päihdetyö toimii paljon
paremmin kuin niissä kunnissa, joissa tätä henkilöä ei ole.
Toivottavasti sosiaali- ja terveydenhuollon palvelurakenneuudistus
tuo yhtenäisempiä toimintatapoja myös
ehkäisevään päihdetyöhön. Toisaalta
tämä asia on yksi sellainen asia, jota ei sosiaali-
ja terveydenhuolto pysty yksin hoitamaan. Asia kuuluu yhteiskunnan
kaikille toimintalohkoille, ja tässä työssä tarvittaisiin
nimenomaan sitä koordinoivaa tahoa.
Arvoisa puhemies! Kuten ministerikin totesi, tämä laki
ei tuo suuria muutoksia aiempaan lainsäädäntöön,
mutta toivottavasti se auttaa kuntia terästäytymään
tässä asiassa. Ministerin tavoin iloitsen myös
siitä, että lopultakin uskalletaan puhua myös
viattomien osapuolten suojelusta. Kiellot ja rajoitukset eivät
ole rangaistuksia kenellekään, vaan niiden tarkoitus
on suojata muita ihmisiä päihteiden väärinkäytöltä.
Jospa me muistaisimme myös tämän asian,
kun keskustelemme esimerkiksi myynti- ja käyttörajoituksista. — Kiitos.
Lauri Heikkilä /ps:
Arvoisa puhemies! Hallituksen esityksessä eduskunnalle
laiksi ehkäisevän päihdetyön
järjestämisestä sekä eräiksi
siihen liittyviksi laeiksi kumotaan raittiustyölaki. Vastuu
ehkäisevän päihdetyön järjestämisestä säilyisi
kunnilla. Valitettavasti määrärahoja
ja henkilökuntaa on vähennetty vuosien saatossa juuri
ehkäisevästä sairaanhoidosta ja terveyskasvatuksesta.
Tämä on ollut lyhytnäköistä politiikkaa,
ja korjaava päihdetyö on kallista. Päihteistä aiheutuvat
suoranaiset kustannukset ovat noin 1,6 miljardia euroa vuodessa.
Suomen päihdeongelmaisten tilastot ovat surullista
luettavaa ja kertovat nyky-yhteiskunnan huonosta tilanteesta, missä heikommat
syrjäytyvät jo nuorena päihteiden käyttäjiksi
ja jopa kodittomiksi. Päihdehuollon ennalta ehkäisevä työ pitäisikin
aloittaa jo yläasteella, jotta tavoitetaan nuoret ajoissa.
(Jari Myllykoski: Ala-asteella!)
Arvoisa puhemies! On hyvä asia, että ehkäisevästä päihdetyöstä keskustellaan
ja mietitään, mitkä ovat ne seikat meidän
yhteiskunnassamme, jotka ajavat nuoret päihteiden käyttäjiksi. Miksi
nuoret voivat niin huonosti? Hallituksen esityksessä 164/2014
todetaan, että vuonna 2011 A-klinikoilla kävi
43 558 asiakasta ja nuorisoasemilla 5 630 asiakasta.
Kuntien päihdehuollon katkaisuhoitopalveluissa oli 11 634
asiakasta. Katkaisuhoidon asiakkaiden määrä on
lisääntynyt 21 prosenttia vuodesta 2005. Valitettavan usein
katkaisuhoitopaikkoja joudutaan jonottamaan liian pitkään
ja päihdeongelmaiset saavat selviytyä sen sijaan
omillaan. Myöskään tuettuja asumismuotoja
ei ole riittävästi päihdeongelmaisille.
Päihdeongelmaiset käyttävät
paljon perus- ja erikoissairaanhoidon palveluja. Päihdeongelmat
näkyvät hoitajan ja lääkärin
työssä päivittäin. Varsinkin
päivystys kuormittuu päihteiden ongelmakäyttäjistä.
Siksi olisi suotavaa, että heille olisi selviämisasemia,
missä he voisivat saada asianmukaista, valvottua sairaanhoitoa,
sosiaalihuollon ja mielenterveyshoidon palveluita ja missä he
voivat tuntea olonsa turvalliseksi.
Arvoisa puhemies! Alkoholin liikakäyttö tulee
yhteiskunnalle kalliiksi. Ikäviä piirteitä ovat rattijuoppojen
aiheuttamat liikenneonnettomuudet, alkoholista johtuvat työtapaturmat,
työstä poissaolot, perheriidat, väkivaltatilanteet
ja oman terveyden riskeeraaminen. Huolestuttavaa on se, että alkoholinkulutus
on lisääntynyt naisten ja yli 50-vuotiaiden keskuudessa,
vaikka suurin käyttäjäryhmä on
miehet. Väkivaltatilanteet ja sammumiset työllistävät
poliiseja.
Terveyskasvatusta tarvitaan myös tupakoinnin saralla.
Tupakointi on suomalaisten terveyden suurin yksittäinen
uhka. Riski sairastua tupakoinnin aiheuttamiin sairauksiin, kuten
sydän- ja verisuonitauteihin, syöpään,
hengitystiesairauksiin ja aivohalvaukseen, on suuri. THL:n mukaan
23 prosenttia miehistä ja 16 prosenttia naisista tupakoi
päivittäin vuonna 2010. Tupakoiminen on yleistä erityisesti
alemmissa koulutusryhmissä ja eläkeläisten
keskuudessa. Tupakoimisen lopettamista edistävä motivointi
ja halvemmat nikotiinikorvausvalmisteet auttaisivat tupa-kasta eroon
pääsyä. Jos kansalaiset luopuisivat tupakoinnista
ja alkoholin liikakäytöstä, saattaisi joidenkin
terveydenhuollon palvelujen tarve jopa puolittua.
Lea Mäkipää /ps:
Arvoisa puhemies! Nyt ehdotetaan tätä ehkäisevää päihdetyön
järjestämistä ja tämä raittiustyölaki
kumotaan. Ehkä raittiustyölaki olisi ollut semmoinen
napakampi, tietäisi, mitä siinä tarkoitetaan,
mutta eipä se nimi sitten miestä pahenna.
Täällä on jo moneen kertaan sanottu,
että edelleenkin tämä vastuu tästä järjestämisestä säilyy kunnalla
ja valtakunnallinen ohjaus THL:llä eli Terveyden ja hyvinvoinnin
laitoksella.
Niin kuin ministerikin mainitsi, nämä kustannukset
vuosittain ovat hirmuiset, yli 1 500 miljoonaa vuodessa,
ja sitten edelleen arvioidaan jokaisesta alkoholin suurkuluttajasta
aiheutuvan julkiselle taloudelle vuodessa 8 000—9 000
euroa kustannuksia, ja tietysti ne ovat ennen kaikkea kuntien sosiaali-
ja terveysmenoina.
Sitten myös tästä ennaltaehkäisystä.
Aina on kysyttävä, että miksi Jeppe juo,
ja tietysti jokaisen meidän pitäisi näyttää esimerkkiä.
Suomessakin on yleensä semmoinen tapa, kun on jos jonkinlaisia
kissanristiäisiä, että siellä pitää olla
ensinnä alkusnapsit ja sitten muu alkoholi. Tämä suomalainen
kulttuurikin on semmoista, että ei osata juhlia ilman viinaa
ja päihteitä, niin että siihen varmaan
meillä olisi jokaisella mahdollisuus, että osattaisiin
näyttää jonkinlaista esimerkkiä.
Mutta myös se on todettava, että Suomessa nämä erilaiset
kansalaisjärjestöt, niin kuin täällä sanotaan,
tekevät hyvää työtä,
nuoriso-, liikunta- ja kulttuurijärjestöt oman
toimintansa ohella, ja joka kunnassa lähipoliisit käyvät
kouluissa ja antavat tämmöistä ennaltaehkäisyä.
Eli tässäkin, ministeri Huovinen, tämä ennaltaehkäisy
on erittäin tärkeätä, niin kuin
ollaan keskusteltu, ja myös kirkot rippikoulujen yhteydessä näin
tekevät.
Toivottavasti joskus Suomenkin kansa viisastuu, että voisimme
olla ilman päihteitä, huumeita, tupakkaa. Mutta
näin se vain on, että mihinkä tämä suomalainen
luonto näistä esityksistä huolimatta
sitten muuttuu.
Leena Rauhala /kd:
Arvoisa puhemies! Kiitos, arvoisa ministeri, hyvästä esittelystä,
koska tässähän on kysymys nyt olemassa
olevan lain, raittiuslain, uudistamisesta, nimenmuutoksesta mutta
myös täsmentämisestä, mitä tähän
päivään liittyen ennalta ehkäisevä päihdetyö on.
Kun aikoinaan 82 raittiustyö irrotettiin alkoholilainsäädännöstä omaksi
kokonaisuudeksi, niin sen hyvä tarkoitushan oli, että pyritään
saamaan kansalaisille terveitä elämäntapoja
ohjaamalla ja välttämällä päihteiden
ja tupakan käyttöä. Tämä tavoite
ei ilmeisesti tästä häviä mihinkään,
vaan se on edelleen olemassa, ja ymmärsin tämän
lain perusteluista plus pykälistä, että edelleenkin
kunnilla säilyy velvollisuus oikeastaan huolehtia niistä edellytyksistä,
että ennalta ehkäisevää päihdetyötä toteutetaan,
koska nythän sitä toteutetaan vain kahdessa kolmasosassa
kunnista.
Näin minun kysymykseni oikeastaan kuuluukin, olisiko
tähän voinut saada vahvemmin sen velvollisuuden.
Tässä on nyt se, että tulee toimielin
vastaamaan näistä tehtävistä,
jotka siinä on kyllä hyvin lueteltu, mutta samoin
kuin edustaja Mäkisalo-Ropponen, kysyn, olisiko se sitten joku
yhdyshenkilö, joka olisi tähän lakiin
kirjattu, tai mitä tämä toimintana, mallina
tarkoittaa. Ohjeita tulee ja valvontaa on, ja velvollisuus kuntien
on sitä tehdä, mutta millä mallilla se
tehdään, niin että saataisiin, sanotaan,
sataprosenttisesti kaikki kunnat mukaan tähän
raittiustyöhön eli nykyiseen ennalta ehkäisevään
työhön, koska haittojen kustannukset, 1,6 miljardia,
on kova luku?
Erityisesti minusta on hyvä, että tässä laissa
on se, niin kuin ministeri mainitsi tämän 3 §:n,
että paitsi että näitä sivullisia
suojellaan, niin täällähän on
maininta siitä, että tämän työn
on perustuttava käytettävissä olevaan
tieteelliseen näyttöön ja hyviin käytäntöihin.
Silloinhan näitä hyviä käytäntöjä pitää kehittää,
että olisi ihan systemaattista toimintaa, ja sitähän
meillä kolmas sektori tänä päivänä tekee,
ja toivoisin, että sitä vain vahvistettaisiin.
Ja samoin kuin siellä 6 §:ssä on tämä,
että asukkaat, kuntalaiset itse, ovat osallistumassa ja
vaikuttamassa.
Merja Kuusisto /sd:
Arvoisa puhemies! Tämä lakiesitys on äärettömän
hyvä, ja jotenkin tuli mieleen tämä Pohjois-Karjala-projekti,
mikä toteutettiin vuosina 1972—1997 ja missä kansanterveyttä edistettiin
ja lähinnä sitten sydän- ja verisuonitautikuolleisuus
laski huomattavasti ja missä puututtiin lähinnä ihmisten
liikuntaan ja ruokailutottumuksiin. Tavallaan kaipaisin lisää voimaa
tähän lakiin, että saataisiin joku projekti jollekin
kuntien alueelle yhdessä esimerkiksi päihdetyötä tekevien
järjestöjen kanssa, että tämä olisi
todella semmoinen näkyvä projekti, mihin tartuttaisiin
ja mihin myös kohdennettaisiin määrärahoja
ja seuranta.
Kun me tiedämme kuitenkin, että tällä hetkellä alkoholinkäyttö vain
lisääntyy ja nuorten tupakointi esimerkiksi ammattikoululaisten
keskuudessa on kohtalaisen suurta, meidän pitäisi
päästä pureutumaan just siihen tiettyyn
kohteeseen ja saada kunnissa esimerkiksi järjestöt
yhteistyössä tekemään työtä sen
eteen, että saadaan päihteiden käyttöä ja
myös sitten tupakointia ja muita paheita vähennettyä.
Mutta tämä tarvitsisi semmoisen vetoihmisen, tai
ehkä Ehyt olisi semmoinen hyvä järjestö,
mikä pystyisi tätä laajasti sitten viemään
ympäri Suomea joka kuntaan.
Toivon, että tämän lain tuloksia
sitten myös seurataan. Tämä on kansanterveyden
kannalta äärettömän tärkeä,
ja meidän pitää kyllä täältä eduskunnasta
käsin tehdä kaikki sen eteen, että pystymme
kohentamaan kansalaisten terveyttä, ja nimenomaan ennalta
ehkäisevän työn kautta.
Mika Niikko /ps:
Arvoisa puhemies! Ehkäisevän päihdetyön
vastuuhan on kunnilla, mutta ikävää on
se, että kaikki kunnat eivät sitä vastuuta
ihan kiitettävästi toteuta, ja siinä mielessä toivoisin
hallituksen antavan semmoisia selkeitä signaaleja kunnille,
että yhdessä tekemällä, yhteisten
linjojen mukaisesti me voimme välittää lapsista
ja nuorista enemmän kuin tällä hetkellä.
Erityisen tärkeää ja arvokasta työtä tekee
kolmas sektori, sillä itse uskon siihen, että kolmannella
sektorilla on usein innovatiivisempia ja ehkä nykyaikaisempia
päihdevalistustapoja kuin kunnilla, sillä heillä yleensä ne
rajat rikkoutuvat paljon helpommin siinä suhteessa työntekijän
ja asiakkaan kesken. Siinä mielessä on hyvä,
että esimerkiksi Raha-automaattiyhdistys jollain tavalla
aina uudelleen tarkastaa, missä määrin
varoja ohjataan ennalta ehkäisevään päihdetyöhön, sillä eihän
se viime vuosina niin muodikasta ole ollut tukea järjestöjä ennalta
ehkäisevän työn parissa — varat
ovat kohdistuneet niin sanotusti kiireellisempiin tehtäviin.
Arvoisa puhemies! Yhden erittäin tärkeän
näkökulman haluan nostaa esille: Ennalta ehkäisevää päihdetyötä olisi
ennen kaikkea se, että nämä päihteidenkäyttöongelmista
kärsivät saisivat pitää oman
asunnon tai katon pään päällä.
Usein he menettävät asuntonsa sen johdosta, että heidän elämänhallintansa
on niin huonoa, että esimerkiksi toimeentulotuki tai asumistuki
menee johonkin muuhun kuin sen on tarkoitettu. Tämä olisi
lainsäädännössä helppo
korjata siten, että sosiaalitoimessa annettaisiin toimeentulotukiasiakkaan
päätöksessä mahdollisuus tehdä niin,
että se raha ohjataan suoraan sinne vuokranantajalle eikä ensin
sen toimeentulotukiasiakkaan tilille. Tätähän
käyttävät jotkut kunnat siinä mielessä, että ne
pyytävät sen asiakkaan suostumuksen, mutta suurin
osa ei pyydä sitä, ja näin ollen se raha
menee sen päihteidenkäyttäjän
omalle tilille, ja usein siinä käy niin, että se
raha menee muuhun käyttöön kuin siihen
vuokranmaksuun. Tämän johdosta väitän,
että tuhansia päihteidenkäyttäjiä on
jäänyt asunnottomaksi täällä.
Kunnat määrättyyn asti maksavat kyllä niitä rästivuokria,
mutta sitten kun se raja tulee vastaan, sitten heidän kustannuksensa
siirtyvät moninkertaisesti kunnille maksettavaksi, kun
tulee hätämajoituspaikkoja ja muita toimenpiteitä heidän kohdalleen.
Tämmöisen ehdotuksen esittäisin hallitukselle,
että tässä terävöitettäisiin
vähän toimintaa.
Hanna Mäntylä /ps:
Arvoisa puhemies! Tässä on käytetty
ihan hyviä argumentteja ehkäisevän päihdetyön
puolesta.
Oikeastaan vielä haluaisin nostaa esiin semmoisen näkökulman,
että olisi varmasti jatkossa hyvä ja syytä myöskin
miettiä niitä syitä, miksi esimerkiksi
nuoret ryhtyvät juomaan. Nämä asiat eivät
ole niin kovin yksioikoisia, että minkä takia
he alkoholiin tai vaikka huumeisiin niin sanotusti turvautuvat.
Eli pitäisi nähdä se kokonaisuus siellä taustalla.
Tiedetään kuitenkin, että nuorilla
on erittäin paljon mielenterveysongelmia tänä päivänä. Heillä on
vaikeuksia kiinnittyä yhteiskuntaan, ja on sellaista tietynlaista
epätoivoisuutta ja monenlaisia ongelmia nuoruuden vaiheessa,
ja silloin he ovat hyvin alttiita myöskin sille, että päihteet voivat
tulla mukaan kuvioihin. Tämä on yksi semmoinen
asia, joka minusta pitäisi nähdä, kun puhutaan
esimerkiksi nuorten kohdalla valistuksesta, että se ei
riitä, että aikuiset menevät sormi ojossa
kouluihin puhumaan, että viina, tupakka ja huumeet ovat
pahasta. He varmasti sen kaikki tiedostavat, mutta tiedostavatko
aikuiset sitten, että nämä nuoret tarvitsevat
myöskin niiden syiden avaamista? Eli toisaalta tässä nyt
vähän peräänkuuluttaisin myöskin
sitä, onko alkoholivalistus tänä päivänä enää ihan
ajantasaista, ja ehkä myöskin vähän
sitä, että käytäisiin laajempaa
alkoholipoliittista keskustelua, mistä nämä suuret kustannukset
meillä johtuvat.
Merja Kuusisto /sd:
Arvoisa puhemies! Olisin vielä ottanut esiin sen,
että nykyisinhän, kun kunnilla on vähän
tiukassa rahat, kuulee hyvin paljon sitä, että vaikka
on tiedossa, että on ihminen, joka on päihdeongelmainen,
niin ei vain saa sitä maksusitoumusta asianmukaiseen hoitoon. Se
on tavallaan harmi. Ja työikäisiä ihmisiä ei
laiteta niihin hoitopaikkoihin, vaikka he haluaisivat päästä päihteistä eroon
ja sitten palata taas työelämään.
Tästäkin pitäisi varmaan kunnille tarkemmin
ohjeistaa, koska on äärettömän
tärkeätä, että heille, jotka
päihteistä eroon haluavat, se hoito myös
järjestetään asianmukaisissa paikoissa.
Peruspalveluministeri Susanna Huovinen
Arvoisa puhemies! Kiitos tästä keskustelusta
ja hyvistä kommenteista!
Ensin edustaja Mäkisalo-Ropposen kysymykseen siitä,
että tästä jäivät puuttumaan
yhdyshenkilöt, jotka olivat kyllä työryhmän
esityksessä mukana. Syy siihen on tietenkin se, että sitä pidettiin
uutena lisäkustannuksena kunnille, ja tähän
ei tässä tilanteessa voitu sitten mennä,
kun on sovittu yhteisesti, ettei uusia tehtäviä kuntatalouden
rasitukseksi tehdä. Mutta olen samaa mieltä, että se
olisi kyllä varmasti aika lyhyellä aikajänteellä voinut
maksaa itse itsensä takaisin, ja siinä mielessä näitä erilaisia
päätöksiä pitäisi aina
peilata sitä vasten, minkälainen hyöty
toiminnasta olisi toista kautta saatavissa. Joka tapauksessa tämän
lainsäädännön toimivuutta tullaan
tarkasti seuraamaan, ja jokaisen kunnan täytyy oma toimielin
kuitenkin nimetä. THL tulee olemaan kansallinen toiminnan
ohjaaja. Uskon kyllä myös, että tässä sote-uudistuksen
yhtymäpinta on olemassa. Esimerkiksi hyvien käytäntöjen
levittäminen paikasta toiseen onnistuu varmasti paremmin,
kun meillä on tulevaisuudessa vähäisempi
määrä järjestämisvastuussa
olevia tahoja myös sosiaali- ja terveydenhuollon puolella.
Puhemies! Olen aivan samaa mieltä niistä asioista,
joita täällä on sanottu järjestöjen
roolista. Juuri eilen sain olla kotikaupungissani eräässä järjestötilaisuudessa
mukana, ja siellä totesimme ihan yhteisesti sen, että monesti
esimerkiksi vertaistuen muodot ovat sellaisia, joita ei oikein viranomaistoimintana
pystytä edes järjestämään. Silloin
järjestöt tulevat todella tärkeään
rooliin, koska monesti voi olla aika pienestäkin kiinni
se avun saaminen ja rinnalla kulkeminen silloin, kun on samankaltainen
elämäntarina taskussa. Siinä mielessä kyllä olen
sitä mieltä, että järjestöjen
roolin mukaan saaminen paitsi tässä lainsäädännössä niin
myös esimerkiksi sote-lainsäädännön
toimeenpanossa on aivan keskeinen edellytys sille, että voimme
onnistua.
Leena Rauhala /kd:
Arvoisa puhemies! Kiitos ministerille vastauksista, mutta minä vielä haluaisin
painottaa, koska kysymys on ennalta ehkäisevästä päihdetyöstä ja
todella tärkeästä asiasta: kun aikoinaan
raittiustyölaki irrotettiin alkoholilainsäädännöstä,
nyt toivoisin, että tämä ei jää semmoiseksi
siivuksi, joka ei ole tässä koko kokonaisuudessa,
mikä meidän alkoholilainsäädäntö ja
sen kehittäminen ovat.
Ja jos nyt vielä on aikaa, niin kysyisin: miten, arvoisa
ministeri, näette tämän kokonaisalkoholilainsäädännön
kehittämisen nyt erityisesti sitten tämän
kohdalla, koska tämä ennalta ehkäisevä päihdetyö ei
saa olla puuhastelua, vaan kun tätä ohjataan,
valvotaan ja tässä on tämä toimi-elin,
vaikkei siinä ole nyt sitä toimintamallia eikä koordinaattoria
ja niin edelleen, niin kun siellä on kuitenkin toimijoita,
jotka toimivat ja saadaan vaikuttavuutta, onko se vaikuttavuus mukana
tässä seurannassa? Sitä kaipaisin tähän
ehkä nostettavaksi ainakin sitten tuolla valiokuntatyöskentelyssä,
tämän vaikuttavuuden esille nostamista ja sitä alkoholilainsäädännön
kokonaisuudistusta.
Peruspalveluministeri Susanna Huovinen
Arvoisa puhemies! Vielä ehkä tähän
kokonaisvaltaiseen alkoholipoliittiseen keskusteluun totean siis,
että tuo kokonaisuudistus tällä kaudella
ei tullut mahdolliseksi ihan aikataulullisistakaan syistä,
koska meillä on siinä tärkeä yhteys
myös tuonne Euroopan unionin suuntaan. Aikataulu olisi
ollut aivan mahdoton myöskin eduskunnan näkökulmasta,
ja sen vuoksi tämä kokonaisuudistus siirtyy.
Mutta korostan nyt sitä, että ei ole tarkoitus, että tämä ehkäisevä päihdetyö on
mitään puuhastelua, vaan tämä on
tärkeää työtä, jolla
nimenomaan voidaan ennalta ehkäistä niitä haittoja, joita
sitten maksamme monina miljardeina tässä kuluvien
vuosienkin aikana. Eli tarkoitus on kyllä sitoa tämä lainsäädäntö hyvin
tiukasti sitten niihin mahdollisesti uusiin, tuleviin lainsäädäntöihin.
Korostan sitä, että tämä THL:n
ohjaava rooli tässä on aivan keskeinen, että me
saamme sitä tietoa tuolta alueilta, voimme jakaa hyviä käytäntöjä ja
myöskin pidämme sitten huolta siitä,
että se vaikuttavuus, jonka pitää olla
kaiken toiminnan ytimenä, toteutuu.
Tapani Tölli /kesk:
Arvoisa puhemies! Tästä asiasta on käyty
hyvää keskustelua. Harvalla toimenpiteellä on
myöskin niin suuri taloudellinen merkitys kuin ehkäisevällä päihdetyöllä voi olla.
Esimerkiksi edustaja Mäkisalo-Ropponen on useita kertoja
tuonut tässä salissa esille, että alkoholin
haittavaikutusten kustannus vuositasolla eri arvioiden mukaan vaihtelee
4—7 miljardissa. On kysymys todella merkittävästä asiasta. Jos
tällä ehkäisevällä päihdetyöllä saadaan
tuloksia aikaan, silloin tällä on myöskin
meidän hyvinvointiimme merkittävä vaikutus.
Minä toivon, että tämä keskustelu
jatkuu ja tässä alkoholipolitiikassa päästään
vahvasti eteenpäin niin, että tässä mielessä kansamme
tervehtyisi.
Merja Kuusisto /sd:
Arvoisa puhemies! Vielä olisin miettinyt nuoria ja
sitä, että he mahdollisimman terveellistä elämää eläisivät,
kun tiedetään kumminkin, että päihteiden
käyttö vaikuttaa monella tavalla nuoren elimistöön,
esimerkiksi muuttaa aivotoimintaa ja huonontaa muistia ynnä muuta
haittaa aiheuttaa. Olisi äärettömän
tärkeätä, jos pystyisimme tämän
ennalta ehkäisevän työn nimenomaan lapsille
ja nuorille kohdistamaan.
Keskustelu päättyi.