Täysistunnon pöytäkirja 136/2001 vp

PTK 136/2001 vp

136. KESKIVIIKKONA 21. MARRASKUUTA 2001 kello 15

Tarkistettu versio 2.0

7) Hallituksen esitys sähkön ja eräiden polttoaineiden valmisteverosta annetun lain 28 §:n muuttamisesta

 

Maria Kaisa Aula /kesk:

Arvoisa puhemies! Muutama sana pienvoimaloille esitetyn valtion tuen jatkamisesta ja sitä koskevasta valtiovarainvaliokunnan mietinnöstä.

Tosiaan hallituksen lakiesityksessä on kyse siitä, että uusiutuvaa kotimaista energiaa käyttävien pienvoimaloiden elikkä tuulivoimaloiden, vesivoimaloiden, puuta ja erilaisilla jätteillä tuotettua sähköä tuottavien voimaloiden valtion tukea jatketaan saman suuruisena ja samoilla perusteilla kuin nykyisinkin. Tässä ei ole siis mitään muutoksia nyt voimassa olevaan tilanteeseen. Pienvoimalatuellahan on yritetty kompensoida uusiutuvia kotimaisia energialähteitä käyttäville tuotantolaitoksille niitä ongelmia, joita seurasi vuoden 97 alusta tehdystä energiaverouudistuksesta, jossa ei sähkön hiilipitoisuutta enää voitu ottaa huomioon verotuksen määräytymisessä.

Se tässä on kylläkin muutosta, että tukea on nyt tarkoitus jatkaa toistaiseksi voimassa olevana, ei tiettyyn määräaikaan loppuvana. Toisaalta tämän voimaantulo edellyttää EU-komission hyväksymistä ja siinä voi mennä vuodenkin päivät. Kuitenkin energian tuottajille tarkoitus on tätä lakia ja tukea soveltaa takautuvasti ensi vuoden alusta lähtien.

Valiokunta esittää pienvoimaloiden tuen jatkamista yksimielisesti hyväksyttäväksi, mutta samaan asiaan liittyen oli valiokunnalle tehty useitakin lakialoitteita. Myöskin tästä asiasta kuullut tahot esittivät hyvin paljon lisäysehdotuksia ja tavallaan pienvoimaloiden uusiutuvien energialähteiden tuen laajentamisesityksiä, joten valiokunta sen takia käsitteli asiaa mietinnössään vähän laajemminkin.

Tässä on mukana yksi lakialoite, lakialoite 72, joka on ed. Nordmanin ensimmäisenä allekirjoittama, jossa oli yli sata allekirjoittajaa, jossa ehdotettiin, että kierrätyspolttoaine ja biokaasu saisivat samat veroedut kuin muut uusiutuvat energialähteet niiden kilpailukyvyn varmistamiseksi energiamarkkinoilla. Tästä asiasta ilmeni, että hallituksessa on valmisteluja meneillä sillä tavalla, että on hyvin todennäköistä, että asiasta annettaisiin hallituksen esitys ensi vuonna eli vuonna 2002, niin että muutokset tulisivat voimaan viimeistään vuonna 2003. Niinpä valiokunta päätyi siihen, että kierrätyspolttoaineiden ja biokaasun veroetua haluamme vauhdittaa ja varmistaa ponsilausumalla, jossa edellytämme hallitukselta, että energiaverotuksen uudistustyön yhteydessä mahdollisuudet saattaa kierrätyspolttoaineen ja biokaasun käyttö verotuksellisesti samaan asemaan muiden uusiutuvien energialähteiden kanssa selvitetään. Lisäksi edellytämme sitä, että tämän asian valmistelu etenee suunnitellussa aikataulussa eli että lakimuutokset tulisivat ensi vuonna eduskuntaan.

Lisäksi valiokunnalle tulleet muutosesitykset lakialoitteissa ja asiantuntijakuulemisissa koskivat turpeen käytön edistämistä sähkön tuotannossa ja myös puun ja turpeen yhteiskäyttöön liittyvien ongelmien korjaamista. Osa näistäkin on hallituksen energiaverotusselvitystyössä mukana, ja on todennäköistä, että esimerkiksi turpeen verottoman käytön alarajaa korotettaisiin ensi vuonna 25 000 megawattituntiin.

Kuitenkaan valiokunta ei tässä yhteydessä lähtenyt tekemään pykälämuutoksia, ja sen seurauksena keskustan eduskuntaryhmällä on tässä vastalause, joka perustuu lakialoitteeseen 170, joka on ed. Pekkarisen allekirjoittama, jossa esitetään useita turpeen käyttöä edistäviä muutoksia energiaverotukseen, koska turve myös osaltaan lisäisi puun käyttöä ja koska niitä hyvin usein käytetään yhtäaikaisesti.

Lisäksi myöskin Tuulivoimayhdistys esitti valiokunnalle näkemyksiään siitä, että nykyisin käytettävissä olevilla menettelytavoilla ja tuilla ei tulla saavuttamaan niitä tavoitteita, joita tuulivoiman edistämiseksi on ilmastostrategiassakin asetettu. Tuulivoimaan liittyviä kysymyksiä on myöskin selvityksen alla. Muun muassa ilmastostrategiaan liittyen selvitetään kauppa- ja teollisuusministeriössä vaihtoehtoisia tukijärjestelmiä uusiutuvilla energialähteillä tuotetulle sähkölle, kuten ostovelvoitteisiin ja vihreisiin sertifikaatteihin perustuvia järjestelmiä. Näistäkin odotetaan työn valmistumista, ja sen jälkeen varmaan tuulivoima-asiaan on paremmin tietoa ja taustaa ottaa kantaa.

Pentti Tiusanen /vas:

Arvoisa rouva puhemies! Tämä keskustelu on tärkeä, ja on hyvä, että valtiovarainvaliokunta on paneutunut asiaan.

Kun katsomme perusteluosaa valiokunnan kannanotossa, siinä on todellakin viitattu myös Kioton pöytäkirjan tavoitteisiin. Kioton sopimuksessa olemme mukana, ja se on elossa edelleenkin, myös viimeisen osapuolikokouksen jälkeen, joka oli siis Marokossa tässä kuussa. On hyvin tärkeätä, että me pystymme todella tuottamaan kansallisen ilmasto-ohjelmankin viitoittamalla tavalla uusiutuvilla energialähteillä sähköä ja niin, että siihen on sen alkuvaiheessa tarvittavat yhteiskunnalliset tukitoimet olemassa. Sen mukaan, mitä ympäristövaliokunta on asiassa kuullut ensi vuoden budjetin käsittelyn yhteydessä, joka tulee kohta täysistuntoon, näin ei tunnu tällä hetkellä olevan.

Kauppa- ja teollisuusministeriö on ilmoittanut myös täällä ministerin suulla, että asiaan ollaan palaamassa ja yleensä uusiutuvien energialähteiden tukitoimia ollaan uudistamassa, tuodaan uudella tavalla nämä asiat lainsäädäntöön ja budjettitalouteen. Tässä mielessä on siis tärkeätä, että tähän paneudutaan, ja toivoisi, että eduskunta voisi voimakkaammin tukea nimenomaan uusiutuvien energialähteiden käyttöä.

Lopuksi yhdyn ed. Aulan ajatukseen, että aikaisempi, vuoden 97 energiaratkaisu ei ollut hyvä.

Maria Kaisa Aula /kesk:

Arvoisa puhemies! Ensimmäisen puheenvuoron käytin valiokunnan puheenjohtajan ominaisuudessa, esittelin mietinnön. Nyt ehdotan keskustan eduskuntaryhmän vastalauseen mukaisesti, että käsittelyn pohjaksi otettaisiin vastalauseeseen sisältyvä lakiehdotus, jossa on kolme hallituksen esitystä täydentävää pykälää, joiden tarkoituksena on edistää energiaturpeen käyttöä. Energiaturpeen käyttöhän on kovasti alentunut viime vuosien muun muassa vero- ja tukimuutosten takia. Keskustan ehdotuksilla olisi tarkoitus saada turpeen käyttöä lisättyä, millä on paljon työllisyysvaikutuksia, ja se myös osaltaan edistää puun käyttöä, koska näitä polttoaineita usein käytetään samanaikaisesti. Näin voitaisiin myös vähentää kivihiilen ja öljyn käyttöä.

Ulla Juurola /sd:

Arvoisa puhemies! Keskustan vastalause lähtee hallituksen esityksessä juuri niistä asioista, mitä valiokuntakin käsitteli ja käsittelee mietinnössään. Valiokunta lähti kuitenkin siitä, että nämä asiat pitää valmistella, ja tyydyttiin siihen, että valtiovarainministeri ja kauppa- ja teollisuusministeri ovat sopineet keskinäisestä toimintalinjasta, johon kuuluu se, että energiaverotuksia koskevat muutokset ja laajennukset sekä energiaverotukia koskevat tarkistukset valmistellaan niin, että ne ovat vuonna 2002. Tämän mukaan sitten pitää asioita miettiä.

Pentti Tiusanen /vas:

Arvoisa rouva puhemies! Turve ei ole sillä tavalla uusiutuva energialähde, että siitä olisi esimerkiksi Kioton sopimuksen toteuttamisessa apua. Päinvastoin Suomen kansallisen ilmasto-ohjelman tietojen mukaan nimenomaan turpeen hiilidioksidipäästöt ovat 90-luvulla nousseet yli 20 prosenttia, eniten kaikista energialähteistä. Tässä mielessä olisi hyvä, arvoisa puhemies, jos löytäisimme muita tapoja tukea Kioton ohjelman päämääriä, siis toimivia tapoja.

Tero Mölsä /kesk:

Arvoisa puhemies! Kannatan ed. Aulan tekemää ehdotusta.

Yleiskeskustelu päättyy.