11) Hallituksen esitys työterveyshuoltolaiksi sekä laiksi
työsuojelun valvonnasta ja muutoksenhausta työsuojeluasioissa
annetun lain 4 ja 11 §:n muuttamisesta
Marjatta Stenius-Kaukonen /vas:
Arvoisa puhemies! Uuden työterveyshuoltolain säätäminen
on erittäin merkittävä asia. Esitystä on
valmisteltu vuosia. Sen tärkein uusi anti on se, että lailla
pyritään suuntaamaan toimenpiteet työntekijöiden
työ- ja toimintakyvyn seurantaan, tukemiseen ja ylläpitämiseen
koko työuran ajan. Nämä ovat tavoitteita,
joita todella kannattaa tukea ja huolehtia siitä, että työterveyshuolto
parhaalla mahdollisella tavalla voi viedä eteenpäin työntekijän
suojelemista saamasta työn johdosta haittaa terveydelleen,
mutta myöskin tukea työntekijää ylläpitämään
terveyttä ja saamasta muita sairauksia.
Viimeksi tänään on puhuttu keski-ikäisten
ihmisten työuupumuksen lisääntymisestä työpaikoilla.
Kyllä työuupumus on yleensä hyvin paljon
seurausta siitä, että työpaikoilla ihmiset
eivät voi hyvin. Työyhteisössä,
työilmapiirissä ja nimenomaan työn määrässä on
niin paljon sellaista rasitusta, jota ihmiset eivät kestä.
Ihmiset tekevät mielellään työtä ja
jaksavat tehdä paljonkin työtä, jos työympäristö ja
työyhteisö tukee sitä, mutta valitettavasti
tänä päivänä monella
suomalaisella työpaikalla asiat eivät ole tältä kannalta hyvin.
Toivon todella, että uuden työterveyshuoltolain
perusteella työpaikoilla käytetään
hyväksi niitä mahdollisuuksia ja aletaan toteuttaa ehkäisevää työterveydenhuoltoa.
Tässä esityksessä, jonka sosiaali-
ja terveysvaliokunta on suurin piirtein kirjoittanut kokonaan tai
ainakin joka toisen pykälän uudestaan, on paljon
tärkeitä asioita. Ehkä valiokunnan puheenjohtaja
myöhemmin vielä käyttää esittelypuheenvuoron.
Itse haluaisin tässä yhteydessä kiinnittää huomiota
muutamaan kohtaan, erityisesti ensimmäisenä pieneen,
mutta mielestäni hämmästyttävään
ongelmaan.
Esityksessä ehdotetaan, että työterveydenhuollon
ammattihenkilöitä olisivat vain työterveyslääkäri
ja työterveyshoitaja ja muut työterveydenhuollon
ammattihenkilöt olisivat jatkossa asiantuntijoita. Esimerkiksi
työfysioterapeutit, ravitsemusterapeutit, psykologit jne.
olisivat lain mukaan asiantuntijoita. Eihän tästä sinänsä pitäisi
aiheutua mitään ongelmaa, mutta jo nyt valiokunta
on saanut tietoonsa, että eräät suuret
työnantajat, esimerkiksi Fortum — täälläkin
on varmaan Fortumin johtoelinten jäseniä, kansanedustajia — on
irtisanonut työfysioterapeutit työterveyshuollosta
sen vuoksi juuri, että uusi laki muuttaakin heidät
ammattihenkilöistä asiantuntijoiksi. Olemme saaneet
tietää myöskin, että samanlaisia
työpaikkoja ovat Lääketehdas Leiras, Helprint
ja jokin keskisuomalainen kunta, jonka nimeä en ikävä kyllä tiedä.
Eihän tämän lain tarkoitus ole suinkaan
ollut se, että työpaikoilta fysioterapeutit työterveydenhuollosta
irtisanottaisiin. Työnantajalla on tietysti mahdollisuus
hankkia ostopalveluja, ja toivottavasti edes sitä tehdään,
mutta en pidä tätä menettelyä hyvänä.
Olemme valiokunnan mietinnössä yhdessä esittäneet
kannanoton, että tämä laki ei saisi johtaa
tällaisiin toimenpiteisiin. Siitä tulisi pitää huolta.
Tästä asiasta en jatka pidemmälle,
mutta tulevaisuuden kannalta on tärkeää se,
mitä työtä tämä komitea
ei vielä ehtinyt tehdä, vaikka se kuului sen toimeksiantoon,
eli myöskin työterveyshuollon korvauskäytännöt
pitäisi katsoa uudestaan. Tietoomme on myöskin
tullut, että kun nyt näiden korvausten perusteena
on työterveydenhuoltoon käytettyjen kulujen määrä ja
henkilöstön määrä,
tämä antaa tavallaan mahdollisuuden myöskin
käyttää väärin työterveydenhuoltoa eli
osalle henkilöstöä antaa etuja, jotka
eivät välttämättä mitenkään
edistä lain tavoitteita, ja osa henkilöstöstä jää esimerkiksi
vaille työterveyshuoltoa. Esimerkiksi rakennusala on ongelmallinen
ja todella vaikea korkean riskin työala, jonka työturvallisuutta
tulisi parantaa työntekijöiden hengen ja terveyden
vuoksi, mutta myöskin yhteiskunnalle aiheutuvien kustannusten
vuoksi. Voisimme ottaa esimerkkiä monesta muustakin työalasta,
jossa työsuojeluongelmat ja työturvallisuusongelmat
ovat suuria. Aiemmin jo mainitsin erityisesti henkisestä työsuojelusta.
Sen tärkeyttä ei voi liiaksi korostaa.
Jatkossa tulisi siis tätä työtä nopeasti
viedä eteenpäin, että saisimme esitykset
tänne. Lopuksi, rouva puhemies, on pakko todeta, että kun tämä laki
on valmistettu kolmikannassa, ikävä kyllä lain
kirjoittaminen ei suju. Kyllä silloin eduskunnan pitää voida
korjata lakia. Nyt olemme tämän niin sanotun teknisen
puolen korjanneet, mutta kyllä myöskin sisältökysymyksiin
pitäisi eduskunnassa voida puuttua silloin, kun nähdään
ongelmia, joita uusi lainsäädäntö tarkoittamattakin
on tuottamassa.
Marjatta Vehkaoja /sd:
Arvoisa puhemies! Myöhästyin metrin verran
esittelypuheenvuorosta, mutta ei kai tuo haitanne. Enkä voi
moittia ed. Stenius-Kaukosen puheenvuoroa, koska hän esitteli — on
asiantuntija myöskin — aika hyvin meidän
työtämme.
Arvoisa puhemies! Meillä on esillä suuri reformi.
Työterveyshuoltolaki on laitettu täysin uusiksi.
Lähtökohtanahan on ollut se, että meillä on
paljon puutteita työterveydenhuollossa erityisesti pienillä työpaikoilla
ollut, ja nyt partit ovat käyneet sopimaan kokonaisuudistuksesta
työterveydenhuollon osalta. Odotamme, että esimerkiksi
työterveydenhuollon kattavuus paranee. Nimenomaan se tarkoittaa
silloin pieniä työpaikkoja.
Soveltamisalan osalta tähän edelleen jää ongelmia,
mutta näitä ei valiokuntatyövaiheessa
ole mahdollista oikein korjata, koska esimerkiksi jos ajatellaan
kattavuutta, aina haetaan myöskin maksajaa työterveydenhuollolle.
Jos semmoista ei ole valmiina, niin eduskunnan sosiaali- ja terveysvaliokunta
ei voi määrätä tuosta vaan ketään maksamaan
vaan asia vaatii parttien välistä valmistelua
ja ajan kypsymistä.
Näemme, että esimerkiksi harjoittelijoiden osalta
tämä ei ole ihan tyydyttävä.
Heidän työterveydenhuoltonsa jää oppilaitosten
varaan, ja sehän ei aina ole riittävää,
koska harjoittelutyöpaikat voivat näiden riskiensä osalta
tietysti kovinkin paljon poiketa oppilaitoksessa opiskelun aikana
olevista riskeistä. Lyhytaikaisissa työsuhteissa
olijat eivät myöskään välttämättä suuresti hyödy
tästä laista, koska määräaikaistarkastukset
esimerkiksi pannaan täytäntöön
niin harvoin, että työpaikkaa vaihtava ikään
kuin voi pudota toistuvasti väliin eikä pääse
näihin terveystarkastuksiin. Vuokratyövoimaa koskevat
tietysti nämä samat ongelmat, ellei sitten voida
nähdä niin, että vuokratyönantaja
on velvollinen vastaamaan työterveydenhuollosta ainakin
johonkin määrään saakka.
Niin kuin kaikki tietävät, työnantajalle
pakollinen työterveydenhuolto pitää sisällään
vain terveydenhoidon elikkä sairaanhoitopuoli on vapaaehtoinen.
Toivon, että kollegat myös muistavat, että hiukan
ennen tämän asian käsittelyä eduskunnasta
meni läpi hallituksen esitys, jossa ehkäisevän
työterveydenhuollon korvausprosentteja nostettiin niin,
että sitä kautta houkutellaan ihan rahankin avulla
terveydenhuollossa lisäämään
panostuksia ehkäisevään terveydenhuoltoon.
Tässä laissa määritellään
hyvän työterveydenhuollon periaatteet, ja ajatuksena
on, että nämä toimet ylläpitävät
ja parantavat työkykyä. Sen tueksi on sitten ajatus
tässä saada aikaan myöskin seurantavelvollisuus
ja tukitoimi koko työuran ajalle.
Hallituksen esityksessä ennaltaehkäisyn eli prevention
merkitys korostuu. Ensimmäisen kerran työterveydenhuollosta
tullaan nyt myös vaatimaan kirjallinen sopimus. Tähän
asti on pärjätty suullisella sopimuksella, mutta
nyt ehkä tässä rauhoittuu tilanne sen
johdosta, että tämä kirjallinen sopimus
on edellytys. Mikä on aineellisesti tätä merkittävämpi
vaatimus, on se, että työterveydenhuollosta on
vuosittain laadittava työterveydenhuollon suunnitelma ja
tämän on oltava työpaikalla myös
esillä. Työnjako työterveydenhuollon
vastuussa menee niin, että työterveydenhuollon
järjestämisvastuu on tietysti työnantajalla,
mutta keinovalikoiman yksityiskohtaisempi määrittely
alkaa olla enemmän jo asiantuntijoiden eli työterveydenhuollon
yksikön asia, tietysti yhdessä siinäkin
työntekijöiden ja ennen kaikkea työnantajien
kanssa.
Nyt ensimmäisen kerran työntekijät
voivat vaatia työn psyykkisen kuormittavuuden mittaamista,
mikä on myöskin erinomaisen tärkeä pelinavaus.
Niin kuin ed. Stenius-Kaukonen täällä sanoi,
tässä hallituksen esityksessä lähdetään
siitä, että työterveydenhuollon ydintyöryhmä kaikissa
yksiköissä tulee muodostumaan työterveydenhuollon
lääkäreistä ja työterveydenhuollon terveydenhoitajista.
Sitä, että psykologeja ja fysioterapeutteja ei
otettu tähän ydintyöryhmään mukaan,
voidaan arvostella, mutta se voidaan myöskin ymmärtää sitä kautta,
että hallituksen esityksestä ilmenee, että psykologeja
on koko työterveydenhuollon palveluksessa tässä maassa tällä hetkellä vain
155 ja fysioterapeutteja 475, joten olisi ollut ehkä jossain
määrin vaikeaa tähän niin sanottuun
pakolliseen ydinryhmään heitä saada,
mutta asiantuntijan asema heillä on ja asiantuntijoiden
käyttöä on arvioitava joka kerta, kun
tehdään työterveydenhuollon suunnitelmaa. Se
kuuluu arvioida, ja kannattaa muistaa, että kun Kansaneläkelaitos
korvaa kustannuksia sen suunnitelman mukaan, johon on merkitty asiantuntijoiden
käyttäminen, siinä ei työnantajan
näkökulmasta tapahdu mitään
negatiivista muutosta tähän hetkeen verrattuna,
vaikka nämä kaksi ammattiryhmää ovat
ammattihenkilöiden asemassa eivätkä työterveydenhuollon
ydintyöryhmässä.
Tämän esityksen johdosta myös työterveydenhuollon
henkilöstön täydennyskoulutusta parannetaan.
Se on nytkin määrävälein tapahtuvaa, mutta
täydennyskoulutuksen väli tihennetään,
ja tässä olisi nyt opittavaa meidän muullekin
terveydenhuollollemme. Meillä ei ole missään muualla
terveydenhuollon lainsäädännössä vastaavaa
velvoitetta työnantajalle lähettää määrävälein
henkilökuntaansa koulutukseen. Aikaisemmin on ollut, mutta
velvoite on poistettu, ja tällä hetkellä se
on yleisemmän velvoitteen piirissä oleva kysymys.
Työnantajalla on tietysti velvollisuus huolehtia, että henkilökunta
on täydennyskoulutettua, mutta se ei ole millään
tavalla lain tasolla säädeltyä.
Arvoisa puhemies! Sosiaali- ja terveysvaliokunta hankki tähän
kysymykseen sekä perustuslakivaliokunnan että työ-
ja tasa-arvoasiainvaliokunnan lausunnon. On sanottava, että kummallakin
oli hyvin runsaasti huomautettavaa. Ennen kaikkea perustuslakivaliokunnalla
oli paljon huomautettavaa yksityiskohtiin. Sen sijaan voidaan sanoa,
että työ- ja tasa-arvoasiainvaliokunnan kannanotto
oli enemmän yleisempää laatua, ja ehkä voidaan
ajatella, että työ- ja tasa-arvoasiainvaliokunnan
lausunto korosti tämän uudistuksen merkitystä ja
ehkä kiinnitti erityisesti huomiota voimavarakysymykseen,
että mikään laki ei sinällään
tietenkään ratkaise asioita. Voimavarakysymys
tämä on myöskin kentällä.
Pakollisen terveystarkastuksen kysymystä jouduttiin
hieromaan pitkään. Perustuslakivaliokunta näki,
että sen määrittely on liian väljä eli
on paremmin määriteltävä se,
minkälaisia tilanteita ja toimenpiteitä se koskee.
Näin tehtiin. Asetuksenantovaltuuksista tuli myöskin
selvennystoivomuksia, jotka otettiin lukuun, ja myöskin
asiakirjojen laatimisesta. Nämä ovat ihan pieniä huomautuksia.
Sen sijaan suurempi huomautus liittyi 19 §:n 2 momenttiin.
Ne eivät ole enää lopullisessa versiossa
samoja pykäliä, koska kaikki on muutettu, mutta
kysymyksessä on se, koskevatko sanktiot työterveydenhuollossa,
rangaistukset, vain työterveydenhuollon järjestämisen
laiminlyöntiä vai koskevatko ne myös
työterveydenhuollon sisältöä.
Vastaus oli, että ne koskevat myös sisältöä.
Kaikkein suurin keskustelu, arvoisa puhemies, käytiin
hallituksen esityksen valvontapykäläkohdasta,
fysioterapeuttikysymyksestä ja hyvän työterveyshuollon
määrittelystä. Näissä kysymyksissä oli
palattava kuitenkin siihen seikkaan, että tämä on
parttien sopimus emmekä me voi liikkua kovin paljon enempää kuin
partit ovat valmiit tekemään. Ihan viime metreillä,
niin kuin sanottu, heitä ei edes voitu pitää pykälämuotoilujen
kaikissa vaiheissa enää mukanakaan, vaan on jouduttu
toimimaan, niin kuin tietysti kuuluukin tässä talossa,
meidän voimavarojemme ja ministeriön voimavarojen
varassa.
Henkilökohtaisesti haluan antaa erityisen suuren tunnustuksen
valiokuntaneuvoksellemme, joka on käytännössä kirjoittanut
tämän lain melkein kaikki pykälät
uudelleen. Vastuu on erittäin suuri tällaisessa
tilanteessa, ja se on asia, joka liian monen hallituksen esityksen
kohdalta meitä valiokunnassa kiusaa. Eilen puhuttiin mielenterveyslaista,
jossa oli vastaava tilanne, ja on eräitä muitakin.
Eero Akaan-Penttilä /kok:
Arvoisa rouva puhemies! Hallituksen esitys uudeksi työterveyshuoltolaiksi
on käsittääkseni hyvin odotettu uudistusesitys
suomalaisessa työelämässä ja
varsinkin tämän alan ammatinharjoittajien keskuudessa.
Siihen luotiin ihan hyvät periaatteet, mistä lähdetään
liikkeelle, ja erinäinen määrä keskeisiä seikkoja
tulikin framille.
Edellinen lakihan tuli voimaan 1978, ja käsittääkseni
se oli ensimmäinen laki koko meidän maapallollamme,
jossa työterveyshuoltoa käsiteltiin lain tasolla.
Muutamissa muissa Länsi-Euroopan maissa oli silloin asetusluontoisia
asioita, ja luulen, että tämä asetelma
on suurin piirtein ennallaan vielä eli Suomi on työterveyshuollossa
ja sen käytännön toteutuksessa eturivin
maita joka tapauksessa. Kansainvälisissä kongresseissa
me olemme olleet esimerkkinä lähes kaikille muille
maailman maille.
Kun parttien toimikunta käsitteli tätä lakia,
se valitsi painopisteiksi kolme seuraavaa aluetta: Ensimmäinen
oli se, että työterveyshuollon sisältö määritetään
työpaikkakohtaisesti työpaikan työympäristön,
työyhteisön ja työntekijöiden
terveydentilan perusteella tapahtuvaan tarvearviointiin perustuen.
Toinen painopistealue parttien työryhmän työskentelyssä oli
se, että työterveyshuolto on työpaikkaselvitykseen
perustuvaan tietoon pohjautuvaa suunnitelmallisuutta ja jatkuvaa
toimintaa. Kolmas oli se, että työterveyshuolto
toteuttaa puitedirektiivin sen ja sen mukaisia asiantuntijapalveluita
ja 14 artiklan mukaista terveydentilan seurantaa.
Arvoisa puhemies! Luin nämä asiat esille sen takia,
että itse asiassa jäin jo tämän
lain lähetekeskustelussa miettimään sitä,
kuinka paljon itse asiassa uudessa laissa on sellaista uutta, joka
vaatii uutta lainsäädäntöä,
kontra se, että olisi edetty nopeammin esimerkiksi valtioneuvoston
ohjeilla, päätöksillä, suosituksilla
tai asetusteitse. Olen kysynyt sitä valmistelun aikana
ja valiokuntakeskustelussa useampaan kertaan. Näyttää siltä,
että suurin toive on asetettu hyvään
työterveyshuoltokäytäntöön
ja sen saattamiseen lakisääteiseen muotoon. Sen
lisäksi on lukuisia pieniä asioita, jotka koskevat
varsinkin pieniä työpaikkoja. Sitten on tiettyjä sanktioita,
joita myöskin saadaan lakiin mukaan, mutta isommassa mittakaavassa ajatellen
mitään järisyttävää uutta
ilmeisesti tämä laki ei kuitenkaan tuo.
Siihen nähden jään ihmettelemään
hivenen samasta näkökulmasta kuin valiokuntamme
puheenjohtajakin sitä, että tässä on
näin suunnaton työmäärä tehty.
Partit ovat, en tiedä kuinka paljon, kokoontuneet, mutta
meille ainakin annettiin sellainen käsitys, että lujia
työkokouksia oli pidetty aika paljon. Harva laki tosiaan
meillä valiokunnassa on sitten teknisesti kokenut näin
paljon pykälämuutoksia kuin tämä laki.
Minusta tämä kaikki työ pitää silloin
tehdä ehdottomasti, jos laki on sen arvoinen, mutta jotenkin
jäin miettimään, mitä tämä kaikki
tarkoittaa.
Sanottakoon vielä se, että oma käsitykseni
on, että partit olivat voimakkaasti erimielisiä itse
asiassa kai kolmen pykälän sisällä:
3 §:stä, joka koskee työterveyshuoltokäytäntöä,
11 §:stä, joka koskee tietojen antamista, ja 20 §:stä,
jossa on valvontaan liittyviä asioita, eli hyvässä hengessä sitä joka
tapauksessa on suunniteltu.
Kommentoisin muutamaa asiaa, joista osaa täällä on
jo aikaisemmin kommentoitu.
Ensinnäkin ammattihenkilöstön asema:
On aivan totta, että ammattihenkilöstö ja
asiantuntijat joutuvat nyt tässä laissa tavallaan
epätasa-arvoiseen asemaan suhteessaan työnantajaan.
Mutta näen siihen kyllä ihan selvän perustelun,
joka täällä ei ehkä vielä ole
tullut ilmi, ja se on se, että tässä on
erilaisesta koulutuspohjasta kysymys. Sekä työterveyshoitajilla
että työpaikkalääkäreillä on
selkeä koulutuslinja, joka heidän täytyy käydä lävitse,
jotta he tämän ammattipätevyyden saavat
ja heitä voidaan kutsua sen jälkeen ammattihenkilöstöksi.
Sen sijaan samanlaista taustakoulutusta ei ainakaan valiokuntakyselyissä ollut
esittää lääkintävoimistelijoilla
eikä myöskään psykologeilla, vaan
se oli enemmän työpaikkakohtaista koulutusta samalla
alalla. Minusta on vähän valitettavaa, että näin
on, sillä meidän työelämässämme kuitenkin
näiden kahden asiantuntija- tai ammattinimikkeistöryhmän
apu olisi tosi kullan arvoista monta kertaa, varsinkin, kun muistetaan
se, että ammattitautien tilastojen mukaan Suomessa ei fyysisistä syistä enää kovin
vaarallista ole töissä olla.
Jos ajatellaan yleisimpiä syitä, niin nehän
ovat toistuvien yksipuolisten työliikkeiden aiheuttamat
sairaudet ja melun aiheuttamat kuulovammat. Itse asiassa sen jälkeen
tuleekin paljon pienempi määrä erilaisia
ihotauteja johtuen niistä aineista, joita työpaikoilla
käytetään. Sitten, totta kai, on kunkin
työpaikan spesiaalialtisteet, mutta ne yleensä koskevat
hyvin pientä työväestön osaa
ja kulkevat hyvin suljetuissa systeemeissä. Sen sijaan
kaikki se muu, mikä työelämässä meillä muhii,
on ihmisten psyykkisestä taustasta tulevaa asiaa. Osa tulee
varmasti työpaikoilta, mutta ihan yhtä varmasti
osa tulee myöskin muusta siviilielämästä.
Tähän me tarvitsemme eri ekspertiisejä ihan
selvästi lääketieteen ulkopuolelta, mutta
koulutus heidän kohdallaan ei tuntunut olevan riittävä tähän
varsinaiseen ammattihenkilöstönimikkeeseen. Näin
minä sen ymmärsin.
Se, että valiokunnan mietinnössä on
hyvin pitkä teksti koskien sitä, miten velvoitteellinen työntekijä on
osallistumaan esimerkiksi terveystarkastuksiin, jäi minua
mietityttämään ainoastaan siinä valossa,
että kyllähän tämmöiset
terveystarkastukset pitää tehdä intimiteetti
huomioiden, mutta intressihän on siinä, että siitä ei
ole työntekijälle minkäänlaista
terveyden menettämisen vaaraa. Kun tässä rakennetaan
näin monimutkainen juridinen viidakko velvoitteellisuuden
suhteen, voi olla, että on osassa työpaikoista jopa
vähän vaikea ymmärtää,
mitä siinä voidaan velvoittaa ja mitä ei.
Toisaalta sitten kaiken tämän tietojen antamisen
kohdallakin nykyisin on semmoinen tilanne, että hyvin herkästi
käy niin, että se sairauslomatodistus, jonka joku
työntekijä jostain saa, ei ehkä koskaan
mene sinne, minne se vanhaan aikaan aina ilman muuta meni, eli oman
työnantajan työterveyshuoltoon, jossa työntekijän
koko työterveyskäsitteistön kuitenkin
pitäisi aina olla tiedossa, sen kokonaisuuden, 100 prosenttia,
eikä vain jokin fyysinen tai kemiallinen altiste, ja sitten
varsinainen sairastaminen hoidetaan tavallaan nurkan takana.
Koen, että tässä voi tämä systeemi
vuotaa kuitenkin jollain lailla, kun samanaikaisesti on vielä sitten
niin, että tämän lain missään
kohtaa ei velvoiteta työntekijää mihinkään
erityiseen asiaan. On oikeastaan aika mielenkiintoista, että kaikki velvoitteet
on henkilöstöllä tai työnantajalla, mutta
työntekijä ei ole oikeastaan velvollinen mihinkään
erityiseen. Minä jopa vähän vierastan tämmöisiä sanoja,
kuka mihinkin on velvollinen, koska työntekijän
asiastahan tässä on pohjimmiltaan kysymys eikä mistään
muusta.
Vaikka salassapidon korostuminen tulee meillä, arvoisa
puhemies, perustuslaista ja tietysti meidän lainsäädännöstämme,
niin kuitenkin tällä alueella työskentelee
semmoinen henkilöstö, joka pääsääntöisesti
on antanut valan siitä, että sille on ihan luontevaa
kaikenlainen asioiden salassapito. Silloin väärä,
liian korkea intimiteetin korostaminen voi johtaa itse asiassa siihen,
että intimiteetin omaaja saakin terveydelleen jonkin harmin,
jota hän vanhaan aikaan ei saanut, kun asiat olivat vähän
luotettavampia.
Ensimmäinen varapuhemies:
Vastauspuheenvuoro ed. Vehkaoja. Vastauspuheenvuoron pituus
maksimissaan yksi minuutti!
Marjatta Vehkaoja /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Kun esittelypuheenvuoro on ohitse, haluan
itsekin kyllä osittain yhtyä ed. Akaan-Penttilän
pohdintaan siitä, että työterveydenhuoltolain
tärkeää tavoitetta edistää myös työntekijän
terveyttä pitäisi alleviivata. Mutta ehkä johtuu
näiden asioiden historiasta, että siellä laahataan
tällä tavalla näitä asioita
eteenpäin. Nyt kuitenkin huolehdittiin siitä,
että nämä tiedot voidaan saada. Sitten
kun ne toimitetaan työterveyspuolelle, työpaikasta
on mahdollisuus tehdä seurantaan liittyviä arviointeja,
jotka ovat ihan välttämättömiä näiden
asioiden edelleen kehittämiseksi niin, että työterveys
säilyy ja työkykyä voidaan pitää yllä.
Mutta itsekin jäin todella aprikoimaan tätä seikkaa,
ettei unohdeta sitä, (Puhemies koputtaa) että meidän
on tarkoitus edistää työntekijän
terveyttä.
Ensimmäinen varapuhemies :
(koputtaa)
Minuutti on täyttynyt!
Eero Akaan-Penttilä /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa rouva puhemies! Hauska kuulla valiokuntamme puheenjohtajan
mielipide.
Lisäisin tähän vielä senkin,
mikä laista jäi puuttumaan ja mikä koskee
yrittäjiä: yrittäjien sairaudenhoito
ei ole nyt tässä mukana — minullahan
on yksi lakialoitekin siitä sisällä — ja
se johtui rahoitusongelmista pelkästään.
Mutta siinä terävöityy tämä sama
periaate, että jos ei samassa paikassa ole jonkun henkilön
kaikki terveystieto, tulee se sitten työpaikalta
tai kotioloista tai omasta kropasta, niin ei se kokonaissynteesikään
ole silloin se, minkä sen totuuden nimessä pitäisi
olla. Meidänhän ei pitäisi tässä talossa semmoisia
lakeja tietenkään säätää,
jotka itse asiassa tekevät vain asiat vaikeammiksi.
Leena Rauhala /kd:
Arvoisa puhemies! Työterveyshuoltoa tulee todella kehittää,
koska tiedämme työuupumus- ja työväsymysasiat.
Tässä on kysymys työterveyshuollon kehittämislaista, ja
niin kuin täällä tuli esille, voimassa
oleva laki on vuodelta 78. Yhdyn kyllä siihen samaan, mitä ed.
Akaan-Penttilä täällä toi esille,
niihin asiantunteviin ajatuksiin, mikä muutosmerkitys tällä lailla
on. Tietenkin voi sanoa, että sosiaali- ja terveysvaliokunta
on todella tehnyt hyvää työtä ja muutokset,
joita siellä on saatu aikaiseksi, ovat todella hyviä.
Erityisesti tässä on hyvänä nähtävä se,
että täällä on otettu esille
työntekijöiden osaaminen ja koulutus. Valiokunta
on kiinnittänyt huomiota siihen, että uusi laki
edellyttää entistä monialaisempaa ammatillista
osaamista. Lain asianmukaisen toimeenpanon turvaamiseksi valiokunta pitää tärkeänä
siis,
että määrältään
riittävä ja korkeatasoinen jatko- ja täydennyskoulutus
järjestetään työterveydenhuollon
ammattihenkilöille.
Niin kuin täällä tuli esille, terveydenhoitajilla ja
lääkäreillä on jo nytkin ollut
erikoistumisopintoja erityisosaamisen saamiseksi. Toivoisin, että tämä siivittää myös
ajatuksia siihen, kun meillä on ammattikorkeakoulussa jatkotutkintojen suunnittelut
menossa ja tulossa sitten mahdollisesti käytäntöön,
että tämäkin asia otettaisiin huomioon.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa rouva puhemies! Kun käsittelemme hallituksen
esitystä 114, niin on jo useampaan kertaan kuultu käsite
partit, siis osapuolet. On aivan selvää, että on
positiivinen asia koko yhteiskunnan kannalta, että voidaan
kolmikantaisesti asioita käsitellä. Mutta jos
tapahtuu se, mihin ed. Stenius-Kaukonen viittasi, että kolmikantakäsittely
sitten tavallaan sitoo sillä tavalla käsiä,
ettei päästä johonkin oleelliseen asiaan
puuttumaan, kun siitä on etukäteen ikään
kuin sovittu, ja se oleellinen asia kuitenkin vaikuttaa itse tähän
tulokseen, johon laki velvoittaa ja suuntaa, niin silloin ei olla
tietysti taas ihan oikein terveellä tavalla liikkeellä.
Arvoisa puhemies! Täällä on todettu
ja totean itsekin, että valiokunta on tehnyt hyvää työtä,
ollut myöskin ahkera. Täällä valiokunnan
puheenjohtaja esitteli asiaa laajalti ja viittasi myös
työmäärään, joka valiokuntaneuvoksille
on tästä tullut. On syytä tietysti aina
painottaa hyvää lainvalmistelua ja sen tarpeellisuutta,
ettei lakipykäliä jouduta sitten eduskunnassa
niin kovin paljon teknisestikään parantelemaan.
Täällä puhuttiin koulutuksesta. Ed.
Akaan-Penttilä pohdiskeli, että psykologien ja
fysioterapeuttien pudottaminen pois ammattihenkilöstöstä liittyisi
siihen, että heidän koulutuksensa ei ole ollut
samalla tavalla näihin tehtäviin suuntaava kuin
on ollut lääkäreiden ja työterveyshoitajien. Näin
ymmärsin, että edustaja totesi.
Pohdiskelin itse tätä asiaa kuunnellessani
arvon ed. Akaan-Penttilää, joka on myös
ammatiltaan lääkäri, hänen kantojaan,
ja hän puhui juuri psykologisista paineista, henkisistä paineista, jotka
ovat varmaan tällä hetkellä työelämän
kaikkein vaikeimpia asioita ja joista ongelmista osa tulee muualta
kuin työpaikalta. Nämä asiantuntijat,
siis psykologit, kuitenkin ovat ehkä juuri sellaisia, jotka
koulutuksensa puolesta voivat ottaa molemmat, ikään
kuin siviilipuolen ja ammatissa, työelämässä,
tulevat paineet, huomioon.
Fysioterapeutteja olen itsekin kouluttanut lähinnä ortopedian
ja kirurgian kannalta. Totean, että nämä ed.
Akaan-Penttilän mainitsemat toistuvat yksipuoliset liikesarjat
ja muut ovat hyvin keskeinen osa fysioterapian koulutusta kaiken kaikkiaan,
puhutaan nyt sitten vaikka millä ammattinimillä näistä.
Joillakin saattaa olla tenniskyynärpää,
joillakin golfkyynärpää ja hiiriranne jne.
Mielestäni tämän tyyppiset tuki- ja liikuntaelimiin
liittyvät paineet tulevat peruskoulutuksessa hyvin vahvasti
esille, mutta ehkä ed. Akaan-Penttilä sitten selventää tätä puolta,
jota minä en tässä oikein tiedosta, mikä fysioterapiassa
on se, mikä puuttuu, ettei fysioterapeutteja voi ottaa
ammattihenkilöstönä.
Täällä myöskin sekä tekstissä on,
kun luin, valiokunnan hyvät perustelut että myöskin
muuten valiokunnan puheenjohtajan toimesta painotettiin molempien
ammattihenkilöstöjen tarvetta, entistä suurempaa
tarvetta. Työvoimaperäistyminen sekä psyykkisesti
että fyysisesti varmasti tätä tarvetta
tukee ihan objektiivisesti.
Työpaikkakäynnit ovat tietysti erittäin
tärkeä asia. Tämä koskee tietysti
fysioterapeutteja niin kuin lääkäreitäkin,
eli työpaikkakohtaisesti, konekohtaisesti, työvaihekohtaisestihan
näitä tuki- ja liikuntaelinrasitusvammoja ja muita
syntyy.
Mitä tulee salassapitoon, mielestäni on hyvä, että ed.
Akaan-Penttilä nosti voimakkaasti sen esille. Perustuslakivaliokuntahan
tätä asiaa käsitteli. Salassapitovelvollisuus
on erittäin tärkeä asia. Se on selvä.
Toinen kysymys on se, että olemme aikaisemmin puhuneet
täällä geeneistä ja eduskunta
otti tiukan kannan geeneihin, perimään, liittyviin
tutkimuksiin ja tietoihin, geenitesteihin jne. ja niiden välittämiseen
esimerkiksi ikään kuin työnantajan käyttöön.
Näihin liittyy suuria ongelmia, ja ne ovat tietysti myös
hyvin paljon perustuslaillisia ongelmia.
Ed. Akaan-Penttilä omassa puheenvuorossaan, myös
vastauspuheenvuorossaan, puuttui siihen, että työpaikalla
tai hoitopisteessä, siis työterveydessä,
pitäisi olla kaikki tiedot asianomaisen terveydestä.
Itse en jaa tuota käsitystä. Viittaan geeni-informaatioon,
dna:han, perimään liittyvään
informaatioon. Se on jo sellainen asia, että jos henkilö,
potilas, on jossakin testattu, en näe tarpeellisena siirtää tietoja,
geenikartan tietoja, potilaan työpaikkalääkärille
taikka työpaikan tiedostoihin. En sen enempää näe tarpeellisena
myöskään sitä, että jos
hän on vaikka psyykkisistä syistä ollut
hoidossa taikka turvautunut lääkäreihin,
psykiatreihin, psyykkisen paineen, sairauden tai muun sellaisen
vuoksi, sitäkään tietoa olisi ehdottomasti
ohjattava työpaikkalääkärille.
On potilaan oikeus tiettyjen asioitten omana tietona pitämiseen
ja tiedon välittämisen estämiseen. Tämä on
tärkeätä huolimatta siitä, että lääketieteellisesti
ehkä olisi hyötyä siitä, että tiedetään
erilaisia asioita. Mutta tässä lähestytään
juuri potilaan oikeuksia ja niiden kunnioittamista. On aika hankala
tilanne ihan vain katsoa asiaa kylmästi siitä näkökulmasta,
miten tehokasta potilaan hoito on, jos ihan kaikki asiat hänestä tiedetään
versus se, ettei ihan kaikkia asioita välttämättä tiedetä.
Mutta vielä lopuksi, puhemies, tähän
asiaan. Varsin moni terveyskeskus on yhtiöittämässä työterveyshuoltoaan.
Näin esimerkiksi Kotkassa tapahtuu, jolloin tapahtuu myös
siirtymistä kauemmaksi terveyskeskusympäristöstä,
jossa sinänsä ehkä potilaan tiedot ovat
paremmin saavutettavissa, myös hänen omasta halustaan
antamansa kaikki tiedot. Välttämättä potilashan
ei tiedä kaikkia tietoja suinkaan, vaikka hän
olisikin valmis antamaan ne työterveyslääkärin
ja työterveyshoidon käyttöön.
Sitten, puhemies, kyllä Kela nimenomaan on se, joka
maksaa hyvin paljon tästä ja hoitaa talouden.
Se on huomattava. Yhteiskunta tukee erittäin voimakkaasti
työterveyshuoltoa, mikä on tietysti tärkeää ja
aivan oikein näin. Tämän vuoksi ei pitäisi
olla niin kuin ed. Stenius-Kaukonen viittasi, että jotkut
suuret työnantajat, kuten esimerkiksi lääketehdas,
saattavat irtisanoa esimerkiksi fysioterapeutteja johtuen siitä,
että he eivät kuulu enää ammattihenkilöstönimikkeen
piiriin.
Eero Akaan-Penttilä /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Tiusasen kysymykseen koulutuksista: Ajatukseni
lähtee pelkästään siitä,
että työterveyslääkärillä on
aivan oma erikoislääkärin koulutus tälle
alalle, niin kuin varmaan edustaja tietää. Sen
lisäksi työterveyshoitajilla on myöskin
oma selkeä kurssiohjelma, joka on räätälöity
työelämän tarpeista lähteväksi.
Tämän suuntaista ajatusta ei näillä muilla
nyt työterveyshuollossa toimivilla ammattiryhmittymillä ole.
He eivät ainakaan toimittaneet valiokuntaan tämmöisiä koulutusohjelmia, vaikka
heiltä kysyin. Pelkästään tästä syystä katson,
että heitä ei voi terminologisesti rinnastaa ammattihenkilöiksi.
He toki ovat oman alansa asiantuntijoita.
Vielä loppuun sanon senkin, että vaikka olisi kuinka
saanut koulutuksen esimerkiksi tenniskyynärpään
hoitoon, niin sen ovat saaneet lääkäritkin
jo peruskoulutuksensa aikana, mutta heillä on vähintään
neljän viikon koulutus Työterveyslaitoksella tai
sitten aivan oma spesialistikoulutus, eli tämä on
se näkökulma.
Leena Rauhala /kd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Oma näkemykseni oli myös sama,
mitä ed. Akaan-Penttilä toi.
Mutta siihen, mitä ed. Tiusanen toi puheensa lopussa:
tietysti, jos ongelma on se, että psykologeja ja fysioterapeutteja
irtisanotaan, johtuuko se siitä, että heillä ei
ole erikoistumisopintoja työterveyshuoltoon? Se pitää ratkaista
toisella tavalla. Siinä on muusta asiasta kysymys. Silloin
tiimin ja työryhmän muodostumista pitää perustella
oikealla tavalla, miksi siellä sitten näitä irtisanotaan.
Näen myös, että sinänsä monialaista osaamista
tarvitaan työterveyshuollossa ja nämä asiantuntijuutensa
kautta tuovat sen siihen.
Marja-Leena Kemppainen /kd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa rouva puhemies! Ed. Tiusanen toi salassapitoasiassa
esille sen, että välttämättä kaikkien
tietojen ei tarvitse olla työterveyslääkärin
ja hoitavan yksikön tiedossa. Varmaan näin onkin,
mutta monta kertaa sitten voi joutua käytännössä aika
vaikeaan tilanteeseen, jos niitä tietoja ei ole. Esimerkiksi
nyt tässä määritellään
hyvän työterveyshuoltokäytännön
periaatteet ja työpaikkojen työkykyä ylläpitävän
toiminnan periaatteet. Sitä, että työyhteisö toimii, työterveyshuolto
myös omassa työssään arvioi hyvin
pitkälle. Jos on tietoja, joita työterveyshuollossa
ei ole, välttämättä se käytännössä ei aina
ole työyksikön eikä työntekijänkään
etu.
Pentti Tiusanen /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Näiden arvokkaiden vastauspuheenvuorojen
pohjalta totean, että omassa tiedossanikin on tilanteita,
että työterveyden hoidossa on ikään
kuin otettu potilaan jokin muu terveysilmiö, mahdollinen
altistuminen esimerkiksi reumaattiseen sairauteen, huomioon. Tällainen
reuma-antigeeni, niin kuin kollegat tietävät, on
huomioitu ja katsottu, että ehkä työntekijä ei sovellu
työtehtävään, vaikka reuma ei
ole niin sanotusti puhjennutkaan. Tämän tyyppiset
ongelmat tulevat meitä vastaan, kun näitä asioita
käsittelemme. Viittaan siis siihen, ettei kaikkien asioitten
tarvitse välttämättä olla terveydenhoidon tiedossa.
Tämä nyt vain on esimerkkinä tästä.
Mutta, puhemies, minä jatkan varsinaisessa puheenvuorossa,
koska tämä on niin mutkikas asia.
Kari Uotila /vas:
Arvoisa rouva puhemies! Ed. Akaan-Penttilä pohdiskeli
vähän siihen malliin, että kun on tehty
näin valtava työ sekä valmistelevassa
työssä että eduskunnassa, onko tämä eräällä tavalla
sen väärti. No, mietinnössä todetaan,
että valiokunta pitää työterveyshuoltolain
uudistusta merkittävänä työterveyshuollon pitkäjänteisen
kehitystyön vahvistamiseksi ja työterveyshuollon
kattavuuden laajentamiseksi. Kyllähän tämä suuri
ja merkittävä uudistus on, eikä varmasti
työ ole mennyt siinä mielessä hukkaan.
Ne ongelmat, jotka työpaikoilla työntekijöitä kohtaavat,
ovat edelleen tosiasioita, vaikka niiden luonne ja sisältö ovat
varmasti aika paljon muuttuneet. Täytyy muistaa, kuten
työ- ja tasa-arvoasiainvaliokunta lausunnossaan toteaa,
että meillä lasketaan asiantuntijoiden mukaan
menehtyvän 1 800 ihmistä vuodessa työperäisiin sairauksiin.
Se on 1 800 ihmistä liikaa. (Ed. Kuoppa: Kolme
kertaa enemmän kuin liikenneonnettomuuksissa!) — Yli
neljä kertaa enemmän kuin liikenteessä. — Sen
lisäksi tähän täytyy laskea
se inhimillinen kärsimys, jota muut työperäiset
sairaudet, jotka eivät välttämättä johda
kuolemaan, aiheuttavat niille, jotka niiden kohteiksi joutuvat.
Kyllä se on karmeaa kuitenkin, että ihmiset hankkiessaan
elantoaan itselleen ja perheelleen joutuvat tämänkin
päivän suomalaisessa työelämässä altistumaan
semmoisille vaaroille ja uhkille, jotka näinkin mittavassa
määrässä heidän terveyttään
ja jopa henkeään vaarantavat.
Kustannukset työterveyshuollon järjestämisestä olivat
1998, kun 80 prosenttia palkansaajista, yhteensä 1,5 miljoonaa
palkansaajaa, oli työterveyshuollon piirissä,
yhteensä 1,5 miljardia, josta valtio korvasi 655 miljoonaa.
Eli valtio tulee näin suurella kädenojennuksella
eräällä tavalla auttamaan siinä tilanteessa,
kun työnantaja yhtä tuotannontekijäänsä,
työvoimaansa, pyrkii pitämään
työkuntoisena ja hoitamaan työterveydenhuoltoa.
Mikäli työterveydenhuoltoa ei olisi järjestetty
tai se olisi huonommin järjestetty kuin nyt, niin varmasti
kustannukset olisivat yhteiskunnalle vielä suuremmat, sekä työnantajille
että koko yhteiskunnalle. Sen vuoksi, vaikka tämä uudistus
on varmaan tarpeellinen ja oikean suuntainen, koko ajan pitää tehdä paljon
työtä sen eteen, että sekä työturvallisuus
että työelämä muutoinkin menevät
siihen suuntaan, että ihmisten altistuminen sekä työperäisille
sairauksille että työtapaturmille vähenee.
Ed. Akaan-Penttilä myöskin pohdiskeli sitä,
ja se on aivan oikein, että työntekijöitä kohtaava
rasittavuus ja työterveyden uhkat ovat muuttuneet aika
paljon, mutta en kuitenkaan allekirjoita sitä, etteivätkö fyysiset
tekijät edelleenkin olisi hyvin keskeisiä. Kun
itse nyt satun olemaan siviiliammatiltani runkolevyseppä telakkatyössä,
niin kyllä minä tiedän sen, että tässä maassa
varsinkin teollisuuden piirissä on hyvin paljon vielä erittäin
raskaita ja kuluttavia ammatteja, joissa käytännössä työkyky
ei pysty millään säilymään edes
50 vuoden ikään, vaan sen jälkeen joudutaan
alentuneen työkyvyn vuoksi siirtymään
kevyempiin tehtäviin jne., eräällä tavalla
keplottelemaan siihen hetkeen, kun päästään
eläkepäivien viettoon, jos sinne asti yleensä selvitään.
Kyllä nämä fyysiset kuormitustekijät
ja niiden rinnalla henkinen rasittavuus ja kuormitus ovat eri aloilla
huomattavasti lisääntyneet, ja asiantuntijoitahan
on varmaan tässä salissa enemmän, jotka
tietävät sen, että muun muassa psykiatristen syiden
vuoksi eläköityminen taitaa olla suurin yksittäinen
tekijä tällä hetkellä. Siinä mielessä tietysti
on tapahtunut varmasti aika paljon muutoksia, mutta korostan sitä,
että työterveyshuollossa myöskin fyysisten
työolosuhteiden edelleen kehittämiseksi pitää paljon
tehdä työtä.
Sitten pari seikkaa, arvoisa rouva puhemies, vielä tähän
liittyen. Täällä on aivan oikein todettu,
että tarvitaan valvontaa, ja on korostettu työsuojeluviranomaisten
valvovaa roolia. Se on tärkeää, että on
käytännön mahdollisuudet todella valvoa,
että tämä uudistus käytännössä työpaikoilla
toimii. Toinen koskee resursseja, eli hyväkään
uudistus ei tietenkään muutu käytännöksi eikä ihmisten
työterveyshuoltoa vie eteenpäin, ellei riittäviä resursseja
siihen myöskin kohdisteta.
Yksi seikka, joka liittyy harmaaseen talouteen ja talousrikollisuuteen,
on se, että ne työnantajat, jotka laiminlyövät
tänä päivänä muutkin
velvoitteensa yhteiskuntaa ja työntekijöitään
kohtaan, kyllä laiminlyövät varmasti
myöskin asiallisen työterveyshuollon. Tällaisia
työnantajia on aivan liikaa, ja siinäkin mielessä valvonta
on tärkeää.
Kun alussa totesin kustannusten jakautumisesta, että yhteiskunta
varsin suurella osuudella tulee työnantajaa vastaan työterveyshuollon
kustannusten jaossa, niin aina ei ole ollut varmuutta siitä,
että se raha edes on todellisuudessa mennyt riittävällä tavalla
yksittäisten työnantajien osalta käytännön
työterveyshuollon järjestämiseen. Toivottavasti
tämä uudistus myös tältä osin
jämäköittää tilannetta.
Ed. Bremer merkitään
läsnä olevaksi.
Eero Akaan-Penttilä /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ihan lyhyesti ed. Uotilalle: Luulen, että olemme
aika lailla samoilla linjoilla, mutta pyytäisin edustajaa
kyllä miettimään termejä hyvin
huolella. Ammattitauti on eri asia kuin työperäiset
sairaudet. Se, mitä työ- ja tasa-arvovaliokunta
lausunnossaan puhuu työperäisistä sairauksista — kiinnitin
samaan lukuun huomiota, totta kai, jo valiokunnassa — pitää paikkansa,
mutta se on arvio. Siinä verrataan liikenteessä tapahtuviin
kuolemiin, joita työelämässä itse
asiassa on vain muutama kymmen kaiketi, hyvin paljon vähemmän.
Eli se kuva, minkä me annamme väestölle,
on aika tärkeätä tässä keskustelussa.
Samaten uupumiseen työelämässä nimenomaan
kai hyvä työterveyshuolto nyt yrittää iskeä,
mikä oli yksi tärkeimpiä uudistuksia
tämän lainuudistuksen yhteydessä.
Se, kuinka paljon meillä on raskaita töitä,
itse asiassa ei ole tarkkaan edes tiedossa, koska raskaan työn
määritelmä on aika lailla vaikea nykyaikana.
Sen kiistaton mittaaminen ei ole helppoa.
Irja Tulonen /kok:
Arvoisa puhemies! Täällä on ikään
kuin vähätelty sitä, että on
paljon puhetta ja vähän villoja tässä lakiesityksessä,
mutta itse näen kyllä, kun luin sekä mietinnön
että lakiesityksen tänään uudestaan
ja kaivoin myöskin vanhan lain, että kyllähän
tässä ihan selkeätä selkiintymistä on
ja painotuseroja ja mielestäni hyvään
suuntaan, siihen suuntaan, mihin työelämässämme
henkilökunnan paineet kohdistuvat. Viittaan tässä nyt
vain siihen, että psyykkinen kuormitus työpaikoilla
on melkoinen: on pätkätöitä,
terveydenhuollossa esimerkiksi paine on 101-prosenttinen, niin kuin
eräs terveydenhuollon alan ihminen sanoi. Kyllä tämä seuranta, mikä on
voimakkaasti myöskin esillä, on ihan hyvä asia.
Hyvää tässä on mielestäni
myöskin se, että ehkäisevän
terveydenhuollon osuus on voimakkaampi kuin vanhassa laissa. Tietysti
se on kansantaloudellisesti järkevää,
se on yrittäjäpoliittisesti järkevää ja
se on myöskin työntekijän kannalta ensiarvoisen
tärkeä asia. Kysymys on vain siitä, että kun
tässä laissa ei sinänsä ole
kovin paljon normeja, niin tietysti työnantajalle, ainakin isoille
työnantajille, isoille sairaanhoitopiireille ja isoille
kunnille, jää melkoinen vastuu siinä, kuinka
pieniä asioita pystytään nostamaan ja
nimenomaan ennalta ehkäisevässä työssä,
kun minusta se on muutakin kuin verinäytteitten ottoa ja jumpan
järjestämistä. Se on ennen kaikkea sitä, että kehittämiskeskusteluja
käydään työpaikalla, esimiehet
ottavat työntekijät vakavasti siinä vaiheessa,
kun niitä pieniäkin ongelmia alkaa tulla.
Yksi asia tässä tuli mieleen, kun kuuntelin
kollegoja, että totta kai on myöskin niin, että kun
me suunnittelemme eläkeiän nostoa ja uutta laskentamallia,
miten eläke kertyy, varmasti myöskin kunnolla
toimivalla työterveydenhuollolla on tässä ihan
suoranainen ja hyvä merkitys.
Mutta yhdestä asiasta olen vähän
eri mieltä ja jäin kyllä toiveikkaana
odottamaan, että valiokunta olisi parantanut sitä.
Kyllä itse näen, että ennalta ehkäisevässä terveydenhuollossa
nimenomaan fysiatrian ja fysioterapian osuuden pitäisi olla
ihan siinä ytimessä mukana, kun itse tiedän, mikä on
terveydenhoitajan koulutus ja työterveydenhoitajan koulutus.
Toisaalta tiedän, että jos olisi haluttu ammattinimikkeet
samalle tasolle, mistä ed. Akaan-Penttilä ihan
oikeutetusti huomautti, minusta olisi hyvin voinut jatkokouluttaa jumppareita
esimerkiksi ammattikorkeakoulun täydennyskoulutusyksiköissä,
jos olisi haluttu samalle viivalle. Mutta mielestäni, jos
ajatellaan ennaltaehkäisyä, se asiantuntemus,
koulutuksen tuoma varmuus nimenomaan fysioterapiassa, on kyllä jumppareilla.
Olisin toivonut, että heidät olisi voitu nimetä ydinryhmään.
Toinen mielestäni vaikea asia, jota valiokunnan jäsenillekin
viestitin, on yrittäjien työterveyshuolto. Me
olemme parantaneet yrittäjien sairauspäivärahaa
ihan hiljattain nollapäivärahasta pois. Kyllä varmasti
on niin, että juuri yrittäjien osuus tässä olisi
ollut hyvin tärkeä asia.
Joku kantoi huolta siitä, että työnantajat
yksityistävät työterveyspalveluja. Minä en
itse näe sitä kovin vakavana asiana. Kun itse
olen katsellut myöskin terveyskeskusta, joka antaa työterveydenhuollon
palveluita, sieltäkinhän ne ostetaan, samalla
lailla työnantaja ne ostaa kuin joltain yksityiseltäkin,
niin näinhän se vaan on, että kunnan
on aika vaikea sinne lisätä työntekijöitä, ainakin
toistaiseksi. En tiedä, millä tavalla, kun valtionosuuksia
tulee lisää ensi vuonna sosiaali- ja terveystoimeen,
näitä asioita sitten ajatellaan. En näe
minään peikkona sitä, että työnantajat
ostavat yksityiseltä. Tiedän, että sieltä saa
korkeatasoista työterveyspalvelua.
Valto Koski /sd:
Arvoisa puhemies! On ihan ensiksi syytä todeta, että jälleen
kerran on saatu aikaan kolmikannassa merkittävä sopimus,
jolla työterveydenhuoltoa tässä maassa
ajanmukaistetaan ja kehitetään. Erityisen tärkeätä on
muistaa se, että edellisen työterveyshuoltolain
aika liittyy vuoteen 1978, että oli korkea aika jo nämä uudistukset,
joita muun muassa työelämässä on tapahtunut,
ottaa työterveydenhuollossa huomioon.
Keskustelussa on esitetty muun muassa ed. Tiusasen kautta näkemys,
että kolmikanta sitoisi liian paljon muun muassa kansanedustuslaitosta. Jossakin
määrin tietysti näin voidaan todetakin. Mutta
niin kuin valiokunnan puheenjohtaja jo aikaisemmin esittelypuheenvuorossaan
totesi, tämän esityksen kohdalla melkein on tapahtunut päinvastoin.
Tässä talossa on kolmikantaisen neuvottelun jälkeen
käyty varsin laaja uudistus, joka on ulottunut aina lakipykälien
uudelleenmuotoilemiseen asti. Tältä osin voidaan
todeta, että perustyö on tehty työmarkkinajärjestöjen
välisenä ja kolmikantaisena ja täällä on
lopullisesti jouduttu muotoilemaan, joten tässä asiassa
ei ainakaan ole eduskunnan käsiä sidottu.
On syytä, käytännön työsuojelussa
mukana olleena joskus 30 vuoden ajan työpaikoilla, todeta, että tämänkin
työterveyshuollon keskeinen tulos avautuu tai ainakin sen
pitäisi avautua pienille ja keskisuurille työpaikoille,
joissa niiden kokemusten perusteella, joita minulla työelämästä on, voidaan
kuitenkin ehkä sanoa, että työterveydenhuolto
on ollut aika "retuperällä". Tietenkin nyt tässäkin
yhteydessä täytyy asettaa aika paljon toiveita
sille, että vaikka lainsäädäntö on
uudistettu, ei olla ihan varmoja, miten se käytännössä toteutuu
esimerkiksi jo esiintuodun vuokratyövoiman käytön
osalta, joka näyttää olevan lisääntymässä.
Ainakin tällä hetkellä näyttää siltä,
että vuokratyövoimakysymykseen, joka erityisesti palvelualoilla
tänä päivänä on muotisana,
tälläkään uudistuksella ei pystytä pureutumaan.
Toinen asia, joka jossakin määrin jää askarruttamaan,
on se, että rakennusalalla, jossa vaihtuvat työsuhteet
ovat aika usein edessä, on parhaillaan työryhmä selvittänyt
rakennusalan työterveyshuollon uudelleenjärjestelyä.
Siihenkin liittyy vuokratyövoiman käyttö.
Toivoisi tietysti, että työryhmän esitykset,
jotka on koottu yhteiseen selvitykseen, valiokunnan kannanoton perusteella
konkretisoituisivat.
Erityisesti työterveyshuollossa haluan korostaa sitä,
että työterveyshuolto on yhteistyötä,
jossa kaikkien osapuolien täytyisi yhteisesti ponnistella
sen päämäärän hyväksi,
että työterveyshuollolla voitaisiin estää ihmisten
sairastuminen ja voitaisiin erityisesti kiinnittää huomio
siihen ennalta ehkäisevään työhön,
jota muun muassa ed. Tulonen ansiokkaasti korosti.
Toiminnan pitäisi mielestäni olla säännöllistä ja
jatkuvaa. Sen pitäisi olla terveydentilan seurantaa, mutta
myös työolojen kehittämistä ja
yhteydenpitoa erityisesti valvovien viranomaisten eli työsuojelupiirien
kanssa, joiden toivoisi työterveydenhuoltoon saavan aivan
uudenlaista otetta. Tietenkin on syytä huomioida myös
se, että lainsäädäntö ajallisesti
sattuu aikaan, jossa on valtavat työolojen muutokset käynnissä ja työssä jaksaminen,
työuupumus, niin psyykkinen kuin fyysinenkin työuupumus,
on lisääntymässä, ja että näihinkin
kysymyksiin löydettäisiin vastauksia ja hoitotoimenpiteitä,
että työelämässä olisi
helpompi jaksaa niin fyysisesti kuin henkisestikin.
Susanna Huovinen /sd:
Arvoisa rouva puhemies! Minäkin haluan osaltani kiittää valiokuntaa
tehdystä työstä. Myöskin lausumaehdotus
on mielestäni perusteltu. Täällä on
jo aikaisemmin nostettu esiin niitä näkökohtia,
joilla sitä voidaan pitää hyvänä.
Haluan vielä korostaa valiokunnan painottamaa tärkeää luottamuksen
ilmapiirin merkitystä työyhteisöissä.
Tässä keskustelussa täällä salissa on
puhuttu paljon työuupumuksesta, mutta valitettavasti on
niin, että väsyminen ei aina johdu työn
henkisestä tai fyysisestä kuormittavuudesta. Valitettavasti
työyhteisöissämme on esimerkiksi työpaikkakiusaamista,
jonka selville saaminen ei ole kerta kaikkiaan mahdollista, mikäli työntekijä kokee,
että hän ei voi luottamuksellisesti työterveydenhuollossaan
puhua. Nämä tapaukset ovat vielä usein
luonteeltaan sellaisia, että ne pidentyessään
mutkistuvat ja ratkaisujen löytäminen vaikeutuu.
Valitettavasti täytyy sanoa, että omassa kotikunnassani
on kaupungin organisaatiossa hiljattain tullut tällainen
tapaus esille. Olen ollut huomaavinani, että työntekijöiden
on ollut vaikea ottaa tätä asiaa esille. Toivon todella,
että tämä laki osaltaan lisää luottamuksen
ilmapiiriä siten, että työntekijät
uskaltavat näistä asioista työterveyshuollossaan
myöskin puhua.
Mikko Kuoppa /vas:
Arvoisa puhemies! Hallituksen esitys ja erityisesti sosiaali-
ja terveysvaliokunnan mietintö ovat oikean suuntaiset työterveyshuollon
kehittämiseksi. Se on todella tarpeellista, kun katsellaan
sitä tilannetta, joka työpaikoilla tällä hetkellä vallitsee.
Onhan lähtökohtana tietenkin se, että työnantaja
ostaa työvoimaa, työntekijä myy työvoimaansa,
ei terveyttään.
Ikävä kyllä, työpaikoilla
edelleenkin kaikesta kehityksestä huolimatta tilanne ei
ole niin ruusuinen kuin esimerkiksi tässä talossa
usein annetaan ymmärtää. Viime vuonna
työeläkkeelle jäi noin 54 000
henkilöä. Heistä liki 23 000
joutui työkyvyttömyyseläkkeelle, siis
23 000 henkilöä. Jo tämä luku
osoittaa sen, että meidän työelämässämme
on paljon sellaista, mitä pitäisi korjata. Työolosuhteissa
on sellaista ja erityisesti ennakoivassa työterveydenhuollossa.
Ennakoivaa työterveydenhuoltoa tarvittaisiin paljon enemmän
kuin tänä päivänä on
saatavissa, koska jokainen työntekijähän
haluaisi säilyttää terveytensä.
Tuskin sellaisia ihmisiä on, jotka haluavat menettää terveytensä.
Ihmiset nimenomaan haluavat säilyttää terveytensä,
tehdä työtä terveinä, elää terveinä,
mutta valitettavasti näin suuri määrä joutuu
työkyvyttömyyseläkkeelle.
Työkyvyttömyyseläkkeelle joutuneiden
määrä, jos katsotaan ikäjakautumaa,
nousee jyrkästi 45 vuoden iässä ja siitä ylöspäin
55—56 vuoteen asti. Se nousee todella jyrkästi
ja osoittaa sen, että työelämä on
niin kuluttavaa, että ihmiset eivät kestä,
heidän terveytensä ei kestä. Näin
ollen pitäisi puuttua työkunnon säilyttämiseen,
siis ennalta ehkäisevään terveydenhuoltoon
huomattavasti aikaisemmin ja enemmän ja myöskin
työolosuhteisiin. Nämä kaksi asiaa ovat
erinomaisen tärkeitä, joita pitäisi entisestään
kehittää. Mielestäni tässä mennään
oikeaan suuntaan, mutta valitettavan usein käy niin, että ei
käytetä läheskään näitä kaikkia
mahdollisuuksia, mitkä olisivat olemassa, ja sitten työntekijät
joutuvat terveydellään maksamaan nämä laiminlyönnit.
Ihmetyttää myöskin se, että Suomessa
nyt puhutaan, että eläkeikää pitäisi
nostaa, kun ei nykyisiinkään eläkeikiin
asti suuri osa työntekijöistä pysty työssä olemaan.
Nämä 23 000 työkyvyttömyyseläkettä ovat
80 prosenttia siitä määrästä, mitä työkyvyttömyyseläkkeitä haetaan.
20 prosenttia vielä hylätään,
ja nämä ihmiset joutuvat tähän
kierteeseen, että he eivät ole työkykyisiä, mutta
eivät saa myöskään heille kuuluvaa
työkyvyttömyyseläkettä eli joutuvat
väliinputoajien asemaan, josta muun muassa tuossa eduskunnan edessä olevat
nälkälakkolaiset ovat yhtenä esimerkkinä.
Nämä ovat todella ne ongelmat, jotka ovat
olemassa. Kuten jo totesin, tämä uusi esitys menee oikeaan
suuntaan ja varmaan parantaa tilannetta, mutta näkisin,
että tässä edelleenkin pitäisi
hyvin voimakkaasti jatkaa toimenpiteitä, joilla erityisesti
työolosuhteisiin ja myöskin työterveydenhuollon
ennalta ehkäisyyn puututtaisiin nykyistä enemmän
ja myöskin oltaisiin valmiit satsaamaan siihen rahaa, jotta
työntekijät eivät joutuisi myymään
terveyttään. He voisivat myydä vain työvoimaansa,
jota työnantaja ostaa.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa rouva puhemies! Asia on todella tärkeä.
Täällä puhuttiin työperäisistä sairauksista
ja niistä johtuvista kuolemantapauksista dialogissa, ed.
Akaan-Penttilä ja ed. Uotila. Noin 400 ihmisen katsotaan
kuolevan vuosittain asbestoosin vaikutuksesta keuhkopussin pahanlaatuiseen
kasvaimeen, keuhkokudoksen pahanlaatuiseen kasvaimeen, hengityksen,
joka merkitsee siis kaasujen vaihtoa tuolla keuhkorakkuloissa, heikkenemiseen,
josta johtuu sydänsairauksia jne. Siis hyvin vakavasta
asiasta on kysymys. Mikä koskee asbestoosin uhreja, heidän
ongelmansa on se, että heitä ei tutkita kyllin
usein, jotta voisi ajatella, että kirurgisin toimin, esimerkiksi
keuhkoleikkauksin, voitaisiin heitä pelastaa. Se on rahakysymys;
sanotaan, että se maksaa 20 miljoonaa markkaa vuositasolla.
He ovat tässä asiassa olleet liikkeellä, moni
kansanedustaja on ollut tässä asiassa liikkeellä,
ja ei ole löytynyt tätä rahaa.
Näin ollen, puhemies, tämä asia ei
ole suinkaan mikään läpihuutojuttu eikä pieni
asia. Painotan vielä kerran, että valiokunta on
tehnyt hyvää työtä ja todella,
niin kuin ed. Koski sanoo, vuodesta 78 on päästy
pitkälle eteenpäin. Se, ed. Koski, mihin viittasin
tässä kolmikannassa ja haluan tähän
nimenomaan täsmällisyyttä, on se, että totesin,
että on hyvä asia, että voimme kolmikannassa
viedä asioita eteenpäin, mutta jos kolmikanta
estää jonkin asian järjenmukaisen parantamisen — tässä viittaan
siihen, mistä ed. Stenius-Kaukonen puhui aikaisemmin omassa
puheenvuorossaan — esimerkiksi sen, ettei fysioterapeutteja
voida ottaa ammattihenkilöstöön mukaan,
kun on sovittu toisin, se ei ole järkevää.
Mikä koskee tätä erityisryhmää,
heitä on siis ollut yli 400 tässä mukana — niin
kuin ed. Akaan-Penttilä totesi, 457 fysioterapeuttia — hehän
ovat monet kouluttautuneet työssään erityisosaajiksi
myös työterveyden kannalta ja näkökulmasta.
Se, että jotkin isotkin firmat ovat heitä työstä irtisanoneet,
niin kuin täällä on valiokunnalle kerrottu,
mm. eräs lääketehdas, ei ole kestävää eikä hyväksyttävää.
On aivan selvää, että fysioterapeuttien
koulutus on nimenomaan sen tyyppistä, että siihen
kuuluvat hyvin paljon ne asiat, jotka työssä ja
työn voimaperäistämisessä tulevat
ajankohtaisiksi, ja että he ovat hyvinkin helposti erityisosaajiksi
koulutettavissa joko työpaikalla tai — niin kuin
ed. Tulonen sanoo — tällaisella jatkokoulutuksella,
ammattikorkeakoulukursseilla.
Lopuksi, puhemies, on erittäin tärkeätä vielä kerran
korostaa salassapitovelvollisuutta ja sitä, että myöskin
potilailla kaiken kaikkiaan on oikeutensa ja myös työntekijöillä potilaan
ominaisuudessa. Silloin tähän kaikkien tietojen
kohdentamiseen yhteen yksikköön liittyy tietysti
omat ongelmansa potilaan näkökulmasta.
Ed. Nurmi merkitään
läsnä olevaksi.
Marja-Leena Kemppainen /kd:
Arvoisa puhemies! Asia, joka tässä keskustelussa
ei ole noussut vielä esille, joka on erittäin
oleellinen ja tärkeä minusta, silloin kun puhutaan
työterveyshuollosta, on se, miten työterveyshuolto
todella arkipäivässä toimii. Tämän
valvonnan valiokunta onkin mietinnössä erittäin
hyvin nostanut esille ja työsuojeluorganisaation roolin
ja työterveyshuollon ja työsuojelun yhteistyötarpeen
ja periaatteet. On nimittäin vielä paljon kuntia
ja alueita, joissa tätä yhteistyötä ei
harrasteta eikä ymmärretä sitä,
mikä on sen todellinen merkitys. Ne eivät ole
kilpailijoita keskenään vaan yhteistyötahoja,
joiden tehtävänä on yhdessä valvoa muun
muassa työterveyshuollon ja työyksiköiden
toimintaa.
Asia, johon halusin kiinnittää huomiota ja
jonka ed. Tulonen puheenvuorossaan — luulen, että hän
alan ihmisenä tiedostaa tämän asian,
mutta ettei jää kuulijoille väärää käsitystä — toi
esille, on kehittämiskeskustelujen tarve pienten ongelmien
ratkomisessa. Jos olen oikein ymmärtänyt, nimenomaan
kehittämiskeskustelujen rooli ei ole ongelmien ratkoja
vaan niiden tehtävänä on ennalta ehkäisevä työ,
ettei tulisi väärää käsitystä, että meillä puhutaan
kehittämiskeskustelusta silloin, kun puhutaan ongelmien
ratkomisesta. Toinen asia, joka usein sotketaan, on työnohjaus, josta
ei ymmärretä sitä, mikä sen
sanan lopullinen merkitys missäkin on. Tässä on
pari asiaa, joita varmaan jossakin muodossa joudutaan tarkentamaan
myöhemmin.
Leena Rauhala /kd:
Arvoisa puhemies! Kiinnitin huomiota siihen, kuten nyt ed.
Huovinen ja ed. Kuoppa ja toisaalta ed. Tulonenkin, että nythän
on kysymys työterveyslaista ja työsuojelulaista.
Nyt kuitenkin jo olemme laajentamassa sitä kaikkeen työyhteisössä olevaan,
miten työtä johdetaan, työn toimintatapoihin
ja koko työosaamiseen. Silloin kysymykseni on, millä kaikilla
muilla keinoilla niihin voidaan puuttua. Totta kai tämä laki
ei ole irrallaan niistä, mutta näen, että kysymykset
kiusaamisesta ja esimerkiksi juuri kehittämiskeskustelut
ovat työosaamista vahvistavia asioita. Toivoisi tietysti, että ne
ovat yhdessä. Siinä terveys vahvistuu, mutta tässä on
nyt painopisteet muualla. Toivoisin todella, että tämä valiokunnan
lausumaehdotus on se, joka kantaa tätä eteenpäin.
Kysymys asiantuntijuudessa on eksperteistä, joilla on huippuosaamista
sillä alueella. Mutta onko nyt ehkä niin, kuten
täällä tuli esille, että on
tämä ydinryhmä, työterveyshoitajat
ja työterveyslääkärit, ja heillä on
osallistuminen koulutukseen? Onko tässä haluttu
jotenkin, tämä tuli nyt vaan kysymyksenä minulle,
että sitten nämä asiantuntijat eivät pääse
määräaikaiskoulutukseen?
Eero Akaan-Penttilä /kok:
Arvoisa puhemies! Puhun oikeastaan yhdestä asiasta,
josta täällä salissa on vähän
heitelty asioita esille. Se on työkyvyttömyys-käsite
ja toinen yleensä terveyden säilyttäminen,
jotka ovat tietysti tässä molemmat laissa taustalla
ja erittäin tärkeitä. Minä olen
aistinut tämän keskustelun niin, että työelämä olisi
niin sanotusti ainoa syy näihin molempiin. Minä vierastan
sellaista yksipuolista ajattelua. Totta kai sille on omat poliittiset
lähtökohtansa, että näin sanotaan.
Ei voi sanoa päinvastoinkaan, vaan se on koko tämän
elämän summa, jos ihminen johonkin sairastuu ja
tulee jostain asiasta työkyvyttömäksi.
Perintötekijöillä on erittäin
suuri merkitys sille, sen tietää varmasti joka
ikinen tässä salissa, minkälainen loppuelämä tulee,
mihin sairastuu ja mihin ei. Viimeiset kansanterveydelliset selvitykset
ovat itse asiassa, sanoisin, lopulta tuoneet selkeän tilastollisen tiedon
tästä. Se on pääjohtaja Jussi
Huttusen suullakin sanottu jo puolitoista vuotta sitten. Sattumalla
on erittäin suuri merkitys sille, mihin meistä joku
saattaa sairastua tai ei sairastu. Työelämässä tulevat
sitten selkeät altisteet kuvaan, se on ihan selvä.
Siellä on erinäinen määrä fyysisiä,
kemiallisia, myös biologisia ja säteilyyn liittyviä asioita,
joiden kautta voi saada itseensä selkeää sairautta.
Tähän entiteettiinhän nimenomaan
tämä lainsäädäntö nyt
erityisesti kohdentuu. Ensimmäisissä pykälissä on
ihan tarkkaan sanottu se sama, mikä oli edellisessäkin
laissa, että ensin pitää katsoa, minkälaisia
asioita työpaikalla on, tehdä työpaikkakartoitukset,
sen jälkeen ne on työntekijöille informoitava,
ne on informoitava työnantajalle ja sen jälkeen
täytyy tehdä määräaikaistarkastuksia,
jotta kaikki tämä todetaan. Täältä tulee
sellainen kova fakta, joka on sellaista, että se kehdataan
työntekijöille kertoa ihan selkeänä totuutena,
mutta siitä, että tähän typistettäisiin kaikki,
mihin ihmiset sairastuvat, minä rohkenen olla ihan selvästi
eri mieltä.
On paljon muita tekijöitä, ja siviilielämä on yksi
osa tätä. Kahdeksan tuntia yleensä tehdään työpäivässä työtä,
ja jos ihminen elää nyky-yhteiskunnassa, me miehetkin
kohta elämme melkein 80-vuotiaiksi, koko tästä 80
vuodesta 10 prosenttia on itse asiassa työaikaa, jos kaikki
tunnit lasketaan, siis noin 7—8 vuotta, ja kaikki muu aika
on jotain muuta, lapsuus, nuoruus, opiskelu, viikonloput, lomat,
yöt. Tällä lailla kahdeksan tunnin osuus
ei ole niin musertava, että siihen voi ottaa kaiken, jonka
varassa ollaan tai ei olla.
Vastakohta, arvoisa puhemies, tälle kaikelle — mikä oli
itse asiassa syy, minkä takia tulin korokkeelle — on
se, että sanotaan, että terveyden säilyttäminen
on tärkeää. Joku edustajista sanoi aivan
oikein, että se kai on joka ikiselle ihmiselle tärkeä asia,
niin kuin sen pitäisikin olla. Rohkenen väittää,
että Suomen kansasta joka ikinen tietää aika
monta terveyden säilyttämisen kannalta tärkeää seikkaa.
On ihan eri asia, onko voimaa, halua, kykyä tai mahdollisuutta
toteuttaa niitä. Nehän ovat nämä kaikki
tutut: ylipaino, alkoholin käyttö, tupakointi,
liikunta, normaali yöuni, muut elämäntavat
ja kaikki perheen ja suvun sisäiset asiat. (Ed. Aittoniemen
välihuuto)
Tästä tulee se viuhka, jonka varassa me, arvoisa
puhemies, elämme täällä. — Myös
ed. Aittoniemi tietää taatusti nämä kaikki
asiat, vai oliko niistä joku ehkä uusi? Tuskin
oli uusia. — Ne täytyy ottaa huomioon, kun sanomme
esimerkiksi tässä salissa, että tulemme
työkyvyttömiksi siitä tai tästä syystä.
Se on erittäin monimutkainen entiteetti, mistä puhumme.
Terveyden säilyttäminen sitä aktiivisesti
haluaville on hämmästyttävän
paljon edelleen tässä maailmassa heidän omissa
käsissään. Työelämähän
on sinänsä tullut paljon terveellisemmäksi
ja turvallisemmaksi siitä, mitä se oli 20—30
vuotta sitten.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Ed. Akaan-Penttilä käytti
yleisen terveyspoliittisen puheenvuoron. Samalla hän epäsuorasti
viittasi ed. Kuopan puheenvuoroon.
Ed. Kuoppa totesi, että runsaat 20 000 ihmistä vuodessa
joutuu työkyvyttömyyseläkkeelle. Tietysti
siinä syynä on työajan ulkopuolella tapahtuvia
asioita luonnollisesti mutta myöskin sellaisia kysymyksiä,
jotka liittyvät työn tekemiseen, yksitoikkoisuuteen,
psyykkisiin paineisiin, toistuviin liikkeisiin ja yksinomaan liian
voimakkaaseen fyysiseen rasitukseen. Ajatellaan vaikka betoniraudoittajia.
Jos tutkitaan heidän selkärankansa, voimme varmaan
todeta, että sieltä löytyy hyvin paljon
sellaisia asioita, joita keskimäärin ei ole väestöllä.
Yleiskeskustelu päättyy.