16) Hallituksen esitys laiksi sosiaali- ja terveydenhuollon suunnittelusta
ja valtionosuudesta annetun lain muuttamisesta
Paula Risikko /kok:
Arvoisa herra puhemies! Tulin perustelemaan oppositiopuolueiden edustajien
tekemää vastalausetta tähän
hallituksen esitykseen.
Sosiaali- ja terveydenhuollon kehittämishankkeille
myönnettävän valtionavustuksen korottaminen
50 prosentista 75 prosenttiin on kannatettava ajatus. Sen sijaan
esitys, jonka mukaan sairaanhoitopiirien valtionavustus pysyisi
50 prosentissa, ei ole mielestämme tarkoituksenmukaista.
Valiokunnan mietinnössä perustellaan kahta eri
valtionavustuksen maksimimäärää sillä,
että näin saataisiin ohjatuksi enemmän
rahaa perusterveydenhuollon ja sosiaalitoimen hankkeille. Tavoite
on kannatettava, mutta toteutustapa ei mielestämme ole
tarkoituksenmukainen.
Tähän asti on erityisesti haluttu edistää kuntien
ja sairaanhoitopiirien yhteistyötä koko terveydenhuollon
kehittämisessä. Sairaanhoitopiirit ovat olleet
aktiivisesti myös alueensa perusterveydenhuollon kehittämisessä mukana.
Lakiesitys asettaa alemman avustusprosentin myös perusterveydenhuollon
hankkeille, jos näissä vetovastuu on sairaanhoitopiirillä.
Sairaanhoitopiirien tähän mennessä vetämät
hankkeet ovat kohdistuneet yleensä oikeudenmukaisesti ja
kattavasti sairaanhoitopiirien jäsenkuntien alueelle. Laajan
alueen asiantuntijavaroja on kyetty hyödyntämään
tehokkaasti, ja sitoutuminen hankkeisiin on ollut vahvaa.
Sairaanhoitopiirit ovat toimineet hankkeiden pääasiallisina
koordinaattoreina useimmissa tapauksissa. Erilainen valtionapu sairaanhoitopiirien
ja kuntien välillä voi tarpeettomasti edesauttaa
hankkeiden siirtymistä kuntien vastuulle, jolloin koordinointi
heikkenee ja esimerkiksi erikoissairaanhoidon uudistusta koskevien
tietojärjestelmien yhteensovittamisasetuksen täytäntöönpano
vaikeutuu. Lisäksi järjestelmä voi johtaa
keinotteluun ja erilaisiin muun muassa vastuisiin liittyviin epäselvyyksiin
vain siitä syystä, että rahoitusta joudutaan
kierrättämään mahdollisesti
eri tavalla kuin aikaisemmin. Vaikka valiokunnan mietinnössä katsotaan,
ettei laki estä sairaanhoitopiiriä toimimasta
asiantuntijana ja yhteistyökumppanina myös kuntien
itsenäisesti vetämissä hankkeissa, käytännön
kunnalliselämää tuntevat ymmärtävät,
että käytännössä tämä vaikeutuu
olennaisesti.
Laissa mainittu valtionosuuden yläraja on vain yläraja.
Sitä halusimme korostaa myöskin. Valtio voi avustuspäätöksissään
soveltaa mitä tahansa avustusprosenttia 0:n ja 75 prosentin
välillä, koska siellä sanotaan nimenomaan,
että enintään 75 prosenttia. Korkeamman
avustusprosentin soveltaminen perusterveydenhuollon hankkeisiin
ja matalamman erikoissairaanhoidon hankkeisiin on siis käytännössä mahdollista, vaikka
avustuksen yläraja olisi myös sairaanhoitopiirin
vetämissä hankkeissa tuo enintään
75 prosenttia. Se, että avustuksen yläraja on
riippuvainen hankkeen vetäjästä eikä sen
sisällöstä, sortaa myös niitä kuntia,
jotka ovat antaneet perusterveydenhuoltonsa sairaanhoitopiirin vastuulle.
Yhtenäisyyden ja järjestelmän läpinäkyvyyden
vuoksi esitämme, että myös sairaanhoitopiirille
myönnettävän valtionavustuksen tulisi olla
enintään se 75 prosenttia. Tulemme esittämään
pykälämuutosta yksityiskohtaisessa käsittelyssä.
Kieltämättä, arvoisa herra puhemies,
tästä kyllä paljon keskusteltiin valiokunnassa
ja käytiin hyvin ansiokasta keskustelua. Mutta sitä me
todella mietimme, miksi perusteltiin kahta eri prosenttia sillä,
että tällä halutaan kohdistaa rahoja erityisesti
kuntien hankkeisiin, perusterveydenhuollon kehittämiseen
ja sosiaalitoimen kehittämiseen, kun sen olisi voinut tehdä asetuksella, joka
tässä joka tapauksessa joudutaan antamaan ja saadaan
tämän lain ansiosta antaa.
Hämmennystä aiheutti myöskin se,
että asiantuntijana olleella valtiovarainministeriön
edustajalla ei ollut mitään sitä vastaan,
että prosentit olisivat olleet molemmissa tapauksissa enintään tuo
75 prosenttia. Me todella hämmästelemme tällaista
lakiesitystä, joka on hyvin hyvin kaukana käytännöstä.
Leena Rauhala /kd:
Arvoisa herra puhemies! Käsittelyssä oleva
hallituksen esitys 242 sisältää valtionavustuksen
korottamisen sosiaali- ja terveydenhuollon kehittämishankkeille
50 prosentista 75 prosenttiin. Tämä ajatus sinänsä on
todella kannatettava, mutta kun se jättää ulkopuolelle
nimenomaan sairaanhoitopiirit, se ei ole kannatettavaa.
Niin kuin edellä ed. Risikko toi esille, tätä asiaa
käsiteltäessä valiokunnassa kuulimme
ministeriön edustajien kertovan, mikä tämä prosentti voisi
olla. Keskustelussa on ollut myös, että se voisi
olla molemmille 75, ja käsittelyssä, että se jopa
voisi olla enemmänkin. Perusteluna oli se, mikä tämän
lain tavoite on, että näille hankkeille, jotka
kehittävät perusterveydenhuoltoa ja sosiaalitointa,
saataisiin vahvoja innovatiivisia hankkeita lisää,
mikä kehittäisi sitä työtä,
koska todella on tarpeen nimenomaan perusterveydenhuollossa ja sosiaalitoimessa
muun muassa ennalta ehkäisevän työn korostus
ja se, että saadaan sinne lisää uusia
hyviä innovatiivisia hankkeita. Tästähän
tässä on kaiken kaikkiaan kysymys.
Se, minkä vuoksi tässä ihmettelee
tätä, miksi tätä erilaista prosenttia
nyt sitten ehdotetaan, että sairaanhoitopiireille olisi
vain tämä 50 tai nykyinen olemassa oleva, on se,
että nämä hankkeet, mitkä sairaanhoitopiireissä tähän
saakka on toteutettu, mitä siellä on ollut, ovat
olleet aivan oikeudenmukaisesti ja kattavasti toteutettuja eri jäsenkuntien
alueilla ja kunnat ovat olleet niissä mukana. Voi sanoa,
että sairaanhoitopiirien toteuttamat hankkeet ovat olleet
hyödyksi eri kunnille. Tämän asiantuntijoina
olleet sairaanhoitopiirien ja kuntienkin edustajat nostivat esille.
Siitä ei ole kysymys, etteivätkö sairaanhoitopiirien vetämät
hankkeet olisi hyviä ja tarpeellisia, mutta nyt näitä ikään
kuin priorisoidaan ja pyritään saamaan toiselle
alueelle enemmän.
Toinen asia, jolla tässä vastalauseessa perustellaan,
että tämän prosentin tulisi olla sama
sairaanhoitopiireille kuin perusterveydenhuollolle ja sosiaalitoimelle,
on se, että tähän saakka ja ymmärrän,
että tästä eteenkinpäin on yleensä haluttu
edistää kuntien ja sairaanhoitopiirien välistä yhteistyötä koko
terveydenhuollon kehittämisessä. Uskon, että se
on edelleen tärkeää erityisesti, jos
ajatellaan resursseja, että saisimme niitä resursseja,
joita kummallakin alueella on, hyvin tehokkaasti käyttöön.
Sehän tarkoittaa, että jos kunnat tekevät
omia — tietenkin tarpeellisia varmasti — hankkeita,
niin sinne tarvitaan hankkeitten toteuttajia ja niitten hankesuunnitelmien tekijöitä;
voi ehkä ajatella niin, että jopa uusia työntekijöitä pelkästään
sitä hankesuunnitelman tekoa varten. Tiedämme,
että sairaanhoitopiireissä näillä alueilla
on jo hyvinkin pitkälle käytännössä näitä asioita
toteuttaneita ihmisiä, niin että voisi näitä resursseja
yhdistää ja antaa sen, mikä nyt jo on
ollut, toteutua.
Mielestäni se, mitä vastalauseessa on perusteltu,
on erittäin hyvä, että nähtäisiin
tämä kokonaisuus ja tämä yhteistyön
merkitys ja se, että näitä hankkeita
voitaisiin tehdä nimenomaan hyvinkin laajalla alueella.
Yhtenä perusteluna on myös se, että jos
ajatellaan, että lakiesityksessä on, että enintään
75 prosenttia, että korkeamman avustusprosentin soveltaminen
perusterveydenhuollon hankkeisiin ja matalamman erikoissairaanhoidon
hankkeisiin on siis käytännössä mahdollista,
vaikka avustusraja olisi molemmille sama, koska tässä on
tämä sana enintään. Se, että avustuksen
yläraja on riippuvainen hankkeen vetäjästä eikä sen
sisällöstä, mielestäni sortaa
niitä kuntia, jotka ovat antaneet nimenomaan perusterveydenhuoltonsa
sairaanhoitopiirien vastuulle. Sellaistahan on jo nyt, että perusterveydenhuolto toimii
sairaanhoitopiirien kanssa hyvin tiiviissä yhteistyössä.
Yhtenäisyyden ja järjestelmän läpinäkyvyyden
vuoksi olisi tärkeää, että sairaanhoitopiireille
myönnettävä valtionavustus olisi myös
se 75 prosenttia. Ainakin näin valiokunnassa asiantuntijoita
kuunnellessa ja asiaa käsiteltäessä tuli semmoinen
kuva, että semmoisia vankkoja perusteluja tälle
erilaiselle prosentille ei löytynyt. Ehkä ainoaksi
jäi semmoinen motivointi, että annettaisiin signaali
perusterveydenhuollolle ja sosiaalitoimelle eli kunnille tehdä hankkeita,
ja se, että se on vain näin, ei mielestäni
riitä, vaan nimenomaan on tärkeätä,
minkälaisista hankkeista on kysymys eli niitten hankkeitten
sisällön ja laajuuden ja tehokkuuden ja kattavuuden
pitäisi olla mielestäni tärkeämpiä kuin
se, mikä on sen hankkeen toteuttaja, vetäjä.
Mielestäni on tärkeätä, että tätä kannatettaisiin.
Koko oppositio, niin kuin vastalauseesta näkyy, on mukana
tässä vastalauseessa ja näen, että se
on täysin perusteltua.
Sirpa Asko-Seljavaara /kok:
Arvoisa herra puhemies! Tässä budjettilaissa
valtio myöntää nyt ensi vuodelle lähes
50 miljoonaa euroa ja vuodelle 2006 55,2 miljoonaa euroa terveydenhuollon
hankkeisiin. Ne ovat isot summat, ja ne liittyvät Kansalliseen
terveyshankkeeseen. Hallituksen esitys on kuitenkin siinä mielessä poikkeuksellinen,
että sen perusteella valtionavustusta myönnetään
korkeintaan 50 prosenttia, jos hanke on sairaanhoitopiirin aloitteesta
ja jopa 75 prosenttia, jos hanke on taas perusterveydenhuollon ja
sosiaalitoimen aloitteesta.
Hallituksen esityksen hyvänä tarkoituksena
on ohjata kehitysrahoja perusterveydenhuoltoon ja sosiaalitoimeen.
Periaate on kuitenkin Kansallisen terveysohjelman vastainen, koska
siinä korostetaan nimenomaan perusterveydenhuollon ja erikoissairaanhoidon
yhteistyötä. Budjettilaki hallituksen esittämässä muodossa
ei sinänsä kiellä sairaanhoitopiirejä toimimasta
asiantuntijana ja yhteistyökumppanina kuntien kanssa, mutta käytännössä eri
suuruinen korvausprosentti saattaa estää hedelmällisen
yhteistyön ja johtaa jopa keinotteluun ja koordinaation
heikkenemiseen.
On myös otettava huomioon, että on kuntayhtymiä,
joissa perusterveydenhuolto on annettu sairaanhoitopiirin vastuulle.
Mikä maksimikorvaus näissä tapauksissa
sitten myönnetään? Useissa asiantuntijakuulemisissa
todettiin, että valtionapu hankkeisiin on nyt erityisen
tärkeä, koska Kansallinen terveysohjelma tulee
voimaan ensi vuoden maaliskuun alusta. Korvauksen ylärajan
tulee olla sama meidän vastalauseemme mukaan sekä kunnille
että sairaanhoitopiireille, koska suurin osa hankkeista
on yhteisiä ja niiden täytyy olla yhteisiä.
Valtioneuvoston asetuksella, kuten aikaisemmat puhujat ovat
sanoneet, annetaan valtakunnalliset ohjeet ja painotukset ja kriteerit,
mihin minäkin vuonna näitä hankkeita
ohjataan. Kaikki hankkeet eivät voi saada 75 prosentin
korvausta, vaan korvaus vaihtelee, ja lääninhallitukset sekä sosiaali-
ja terveysministeriön virkamiehet käsittelevät
näitä anomuksia, ja hehän voivat ohjata
näitä hankkeita niille tahoille, mitkä parhaimmin
täyttävät Kansallisen terveysohjelman kriteerit.
Tällä lakiehdotuksella on hyvä tarkoitus,
mutta sillä on väärä muotoilu,
joten se tulee olemaan huonoa lainsäädäntötyötä.
Yhdyn siis kansanedustaja Risikon ja Rauhalan vastalauseeseen,
että valtionavustusta pitäisi voida myöntää sekä sairaanhoitopiireille
että kunnille ja sosiaalitoimille saman maksimiprosentin
mukaisesti eli 75 prosenttia.
Jaana Ylä-Mononen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Haluan osaltani vain todeta, että tässä on
todellakin merkittävästä summasta kehittämisrahaa
kysymys. Seuraavan kolmen vuoden aikana puhutaan jopa vanhan miljardin
luokan panostuksesta, jolla pyritään erityisesti
perusterveydenhuollon vahvistamiseen, jotta tästä tulipalojen
sammuttamisesta ja tästä kierteestä,
mikä tässä hoitotakuun ympärilläkin
keskusteluissa pyörii, ja ihmisten erikoissairaanhoidon
kasvavasta tarpeesta, päästäisiin käsiksi
myöskin sinne perusterveydenhuoltoon, ennaltaehkäisyyn
ja myöskin siellä saataisiin rationalisointia
aikaiseksi jne. Pidän aivan oikeana tätä painotusta, että perusterveydenhuolto,
sosiaalihuolto on nyt pääroolissa näiden
kehittämishankkeiden osalta.
Minä kyllä epäilen, kun vastalauseessa
esitetään, että voi syntyä ongelmaa
jotenkin siitä, että sairaanhoitopiirit eivät
olisi mukana näissä kehittämishankkeissa.
Kyllä heillä on ihan laissa määrätty
vastuu olla mukana kehittämässä erikoisalojen
ja perusterveydenhuollon yhteistyötä ja sitä,
mitenkä perusterveydenhuollossa toimitaan. Minä en
näe tässä mitään sellaista
ristiriitaa, että olisin nähnyt, että tämä vastalause
on erityisen aiheellinen.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Mielestäni useampi puhuja aivan
hyvin on pystynyt osoittamaan, että tässä on
tulossa vastakkainasettelua toisaalta erikoissairaanhoidon ja toisaalta
perusterveydenhoidon ja sosiaalitoimen väliin. Tämä vastakkainasettelu
ei ole viisasta nimenomaan siitä näkökulmasta,
mikä tuli esimerkiksi ed. Asko-Seljavaaran puheenvuorossa,
että pitäisi etsiä yhteistyötä ja
yhteistoimintaa.
Mehän olemme paljon puhuneet jo aikaisemmin täällä siitä,
että yleensäkin, kun meillä on kaksi
eri lainsäädäntöä,
kansanterveyslaki, toisaalta erikoissairaanhoitolaki, niin pitäisi
päästä yhteisen katon alle lainsäädännöllisesti,
poistaa näitä raja-aitoja. Tähän
tämän tyyppiseen ohjaamiseen liittyy kyllä keinotekoisuutta
ja myöskin sitä, että asetetaan jo etukäteen
väylä, että tämän projektin
johdon pitäisi olla perusterveys- tai sosiaalipuolivetoinen,
jotta se saisi mahdollisesti tämän 75 prosenttia,
kun enemmänkin pitäisi yhdessä tehdä näitä ja
katsoa ilman mitään eriarvoisuutta.
Toisaalta on aivan niin kuten täällä on
todettu, että tämä on hyvä asia,
että on rahaa osoitettu. Suomi kaiken kaikkiaan käyttää jo
mittakaavassa aivan peräpääasemassa rahaa;
kun laskemme käytetyn summan per asukas ja vuosi, niin
kaiken kaikkiaan käytämme erittäin vaatimattomia summia
varoja terveyden- ja sairaanhoitoon verrattuna useimpiin muihin
Euroopan unionin maihin.
Leena Rauhala /kd:
Arvoisa puhemies! Täällä valiokunnan
kannanotoista selviää se, että tässähän
ei ole kysymys siitä, että rahamäärä jotenkin
nousee, kun perusterveydenhuollon ja sosiaalitoimen puolelle tämä prosentti
nousee, vaan kysymys on kokonaisuudessaan samasta rahasta, mikä on
noin 49 miljoonaa euroa, joka on vuodelle 2005 varattu näihin.
Ainoastaan se, miten määräraha voidaan
eri kehittämishankkeiden kesken jakaa, tulee tässä uudelleentarkasteluun.
Valiokunta kannanotossaan toteaa näin: "- - ongelmana
on valiokunnan saaman selvityksen mukaan pidetty sitä,
että sairaanhoitopiirien hankkeiden alempi valtionavustusosuus
voi johtaa hankkeiden tarpeettomaan siirtämiseen sairaanhoitopiirien
sijasta kuntien vastuulle. Lakiehdotuksen on nähty voivan
johtaa keinotekoisiin järjestelyihin esimerkiksi kunnissa,
jotka ovat järjestäneet perusterveydenhuollon
yhteistyössä sairaanhoitopiirien kanssa." Tätä problematiikkaahan
valiokunta käsitteli ja sitten totesi, että juuri
nimenomaan tätä probleemaa ei tämä valiokunnankin
hyväksymä lain muoto poista, vaan tätä tulee
seurata. Ja tietysti täällä valiokunta
on todennut, että vaikutuksia on todella seurattava ja
arvioitava mahdolliset lainsäädännön
kehittämistarpeet käytännön
kokemusten valossa. Kyllä ne, jotka näissä hankkeissa
ovat olleet mukana, totesivat, että tämä problematiikka
on olemassa, ja sen vuoksi tämän prosentin näille
kummallekin alueelle olisi pitänyt olla se 75 prosenttia.
Sirpa Asko-Seljavaara /kok:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Ylä-Mononen ei ollut kuulemassa
meidän asiantuntijoitamme, jotka lähes sataprosenttisesti
sanoivat, että tämä on hieno asia, että me
saamme näin paljon rahaa näihin kehittämishankkeisiin,
mutta älkää nyt ihmeessä laittako
eri prosenttia, kun nämä hankkeet on yhteisiä. Esimerkiksi
Lapin maakunnassa ja koko Lapin läänissä on
vain yksi sairaanhoitopiiri. Miten ihmeessä se jakaa sitten
ne rahat sillä lailla, että ne kunnat saavat eri
rahat kuin tämä sairaanhoitopiiri yhdessä?
Kyllä kerta kaikkiaan tätä prosenttia ei
olisi pitänyt nostaa lain tasolle, vaan tahot, jotka arvioivat
näitä hankkeita, olisivat erittäin hyvin
voineet jakaa tämän asetuksen mukaisesti näitä rahoja
enemmän perusterveydenhuoltoon ja sosiaalitoimeen.
Jaana Ylä-Mononen /kesk:
Puhemies! Kun katson asiantuntijaluetteloa, niin se ei kovin
pitkä ole, toki vaikutusvaltaisia henkilöitä ja
enimmäkseen sairaanhoitopiirien edustajia. Perusterveydenhuoltoa
ei ole kaupunginjohtaja Jouko Luukkosen lisäksi ilmeisesti
edes kuultu. Näin ainakin itse luen tätä asiantuntijalistaa.
Totta kai lausunnot ovat sen mukaisia.
Toisaalta ed. Tiusanen otti esiin erikoissairaanhoitolain ja
kansanterveyslain ja sen, että ikään
kuin ollaan kahden katon alla. Näin varmasti lainsäädäntö-
ja hallintonäkökulmasta on, mutta ehkä on
myöskin viisasta todeta se, että niitten kahden
lain yhdistäminen ei poista erikoissairaanhoidon ruuhkaa
eikä palveluiden lisääntyvää kysyntää eikä perusterveydenhuollossa
olevia ongelmia.
Toisaalta me tiedämme myös sen, mitä täällä on
keskusteltu henkilöstön jaksamisesta. Sieltä ei tehoja
enää hirveän paljon ole otettavissa,
jos ei rakenteita ja muutenkin hoitojen rationalisointia ja sisältöjä pystytä kehittämään
eli sitä, missä mitäkin palvelua annetaan.
Siinä mielessä ei minulla ole mitään
sitä vastaan, vaikka nämä kaksi lakia
yhteen kirjoitettaisiinkin, mutta en heti hahmota, mitä se
auttaa tähän paineeseen, joka erimerkiksi erikoissairaanhoidossa
on.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Ed. Ylä-Monoselle totean, että ei
se varmasti välittömästi annakaan mitään
erityistä uutta, ainakaan euroja, mutta se luo sellaisen
tilanteen, jossa voisimme nimenomaan tasapainoisesti kehittää yhtä aikaa
koko terveyden- ja sairaanhoitoa, myöskin painottaa sitä alkupäätä,
ennaltaehkäisyä jne. Kunnat tällä hetkellä säästävät
terveydenhuollossa ja edelleen erityisesti erikoissairaanhoidossa, ja
tämä ongelma, että Suomi todella käyttää per capita
vuodessa vähemmän euroja kuin kaikki muut EU-maat
lukuun ottamatta Espanjaa, Portugalia ja Kreikkaa, antaa toki huolenaihetta. Tämä
suurin
ongelma eli riittämättömät taloudelliset
resurssit pitää ensiksi ratkaista. En pysty näkemään
sitä, että kovin väärissä paikoissa
ihmisiä hoidetaan ainakaan erikoissairaanhoidossa. Ongelma
on enemmänkin se, että heitä ei hoideta.
Sama koskee perusterveydenhoitoakin.
No, Lapissa lienee kaksi sairaanhoitopiiriä, mutta
siitä huolimatta ehkä tämän
tyyppisestä ajattelusta, että me voisimme yhdistää pieniä sairaanhoitopiirejä ja
tehdä yhteistyötä ehkä keskittämällä nimenomaan
operatiivisella alueella, löytyy mahdollisuuksia. Mutta
peruskysymys on se, että resursseja on liian vähän
ja nimenomaan terveydenhoidon palkkaus on alimitoitettu: 20 prosenttia
alle EU:n tason. Se on keskeisiä ongelmia. Jos sitä ei
ratkaista, kohta meillä ei ole sairaanhoitajia.
Yleiskeskustelu päättyy.