Markus Mustajärvi /vas:
Arvoisa puhemies! Olen vastustanut tätä työmarkkinatuen määräaikaistamista
siitä lähtien, kun se hallitusohjelmaan kirjattiin
ja kun se on esitelty myöskin talousarvioesityksessä ja
nyt sitten hallituksen lakiesityksenä.
Ensinnäkin tämä 500 päivän
määräaika on täysin keinotekoinen,
ja edelleen tästä uudesta pakosta seuraa pahimmillaan
vain entistä varmempi syrjäytyminen. Edelleen
näitä kuntakohtaisia kustannusvaikutuksia ei ole
pystytty esittämään ja arvioimaan uskottavasti
valiokuntakäsittelyn aikana. Edelleen vielä, että työssäoloehto karttuu
jatkossakin hyvin epätasa-arvoisella tavalla eri työllistetyillä.
Sitten vielä viidentenä kysymys siitä,
onko näillä niin sanotuilla aktivoitavilla henkilöillä ylipäätään
tosiasiallista mahdollisuutta osallistua näihin toimenpiteisiin
ja varsinkin siellä, missä tämä kaksinkertainen
ylläpitokorvaus menee jo yksistään matkakustannuksiin.
Tarkemmat perustelut olen esittänyt lain ensimmäisessä käsittelyssä.
Nyt esitän, että tähän lakiesitykseen
sisältyvät 2.—5. lakiehdotus hylätään.
Osmo Soininvaara /vihr:
Arvoisa puhemies! Minusta tämä laki tulee
hyväksyä, vaikka tietyllä varauksella
suhtaudun siihen, onnistuvatko ne hyvät pyrkimykset, mitä tässä on.
Uskoisin, että parhaan kykynsä mukaan hallitus
on tätä asiaa valmistellut. Ongelma on vain siinä,
että Suomessa ei ole tapana käyttää yhteiskunnallista
tutkimusta tällaisessa asiassa, jossa sitä pitäisi,
ja voi olla, että se paras kyky ei ole sitten kauhean hyvä.
Arvoisa puhemies! Olen kahdesta asiasta tässä asiassa
huolestunut. Toinen liittyy siihen, että kun tässä nyt
kannustetaan kuntia voimakkaasti vähentämään
työttömyyttä omalla alueellaan, mikä sinänsä on
hyvä asia, niin voi käydä niin, että yksinkertaisin
ja helpoin tapa vähentää työttömyyttä oman
kunnan hallinnollisten rajojen sisällä on asuntopolitiikka,
jolla pidetään huolta, että väärät
ihmiset eivät saa asuntoa kunnan alueelta. Pidän
tätä huonona seikkana. Se on voimassa vaan tietysti
niin kauan, kun meillä on näin surkea kuntajaotus
kuin nyt on. Jos kaupunkiseudut muodostavat aina yhden kunnan, tätä ongelmaa
ei sen jälkeen ole.
Sen takia, arvoisa puhemies, esitän tässä pontta,
joka perustuu vastalauseeseen 2: "Eduskunta edellyttää,
että hallitus seuraa uudistuksen vaikutuksia kuntien harjoittamaan
asuntopolitiikkaan ja, mikäli ongelmia esiintyy, ryhtyy
tarvittaviin toimiin sosiaalista asuntopolitiikkaa painottavien
kuntien palkitsemiseksi."
Arvoisa puhemies! Toisena kysymyksenä, tämän
lain logiikka ei toimi ollenkaan siinä tapauksessa, että työmarkkinatuki
on matalampi kuin toimeentulotuki. Tässähän
kuvitellaan, että ihmisiä rangaistaan työstä kieltäytymisestä siirtämällä heidät
työmarkkinatuelta toimeentulotuelle, mutta ei se tietysti
rangaistuksena kauheasti pelota, jos toimeentulotuki on suurempi.
Pääsee vaan yhden luukun periaatteeseen kerralla.
Arvoisa puhemies! Sen takia esitän toista pontta: "Eduskunta
edellyttää, että hallitus antaa eduskunnalle
esityksen työmarkkinatuen korottamisesta siten, että se
tuottaa pääsääntöisesti korkeamman
tulotason kuin toimeentulotuki." Ei sitä voi tietenkään
aina korkeampaa tulotasoa tuottaa, koska se riippuu asumiskustannuksista.
Arvoisa puhemies! Tästä laista kannattaisi keskustella
pitempäänkin mutta ei ehkä juuri tässä istunnossa
tällä hetkellä.
Keskustelu päättyy.