Heidi Hautala /vihr(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Kaikki muistavat varmaan viime kesältä Valkealan
koiratapauksen, jossa yksityinen henkilö piti hallussaan
suurta määrää koiria kasvattaakseen
niitä myyntiin ja sitten osoittautui, että nämä koirat
olivat erittäin huonokuntoisia. Hyvin, hyvin monet kansalaiset
ottivat kansanedustajiin yhteyttä tämän
episodin jälkeen ja vetosivat kansanedustajiin, että eläinsuojelulakia
tiukennettaisiin. Silloin ainakin ed. Tiusanen ja ed. Essayah tekivät
valtioneuvostolle kirjallisia kysymyksiä tästä aiheesta.
Tutustuttuani ed. Tiusasen ja ed. Essayahan saamiin vastauksiin
ja keskusteltuani heidän kanssaan päädyin
siihen, että panen liikkeelle tämän lakialoitteen,
joka sitten sai hyvin nopeasti myös eduskunnan epävirallisen
eläinsuojeluryhmän tuen.
Tässä siis esitetään, että jotta
tällaiset Valkealan tapauksen tyyppiset tilanteet vastaisuudessa vältettäisiin,
eläinsuojelulakia tiukennettaisiin sillä tavalla,
että viranomaisen olisi pakko antaa eläintenpitokielto
tai määräys silloin, kun eläinsuojelutarkastuksessa
on todettu, että eläinsuojelulakia tai muita säädöksiä on
rikottu. Nyt tämä on vapaaehtoista, mutta lakialoitteen
tultua toivon mukaan hyväksytyksi se olisi pakollista. Myöskin
esitetään, että eläinsuojeluviranomaisen
pitäisi seurata eläimenpidossa syntyneen laiminlyönnin
seurauksena annettujen käskyjen ja määräysten
noudattamista uusintatarkastuksilla. Itse asiassa, kun olen keskustellut
tästä eläinsuojeluryhmän jäsenten
kanssa, jotka tapasivat ministeri Korkeaojan, on tullut sellainen
käsitys, että tämä osa tätä lakialoitetta
on sellainen, jonka ministeriö näin suoralta kädeltä voisi
ehkä nähdä mahdollisena, eli se, että näitä uusintatarkastuksia
tulisi velvollisuus järjestää, jos eläimenpidossa
on syntynyt laiminlyönti.
Esitän, että eläinsuojelulakiin tulisi
lisäys, joka antaa lääninhallituksille
eläinsuojelullisista syistä oikeuden määrätä eläimen
omistaja tilapäiseen eläintenpitokieltoon, niin
että oikeus myöhemmin ratkaisee, puretaanko tämä eläintenpitokielto
vai jatketaanko sitä. Uskon, että näillä suhteellisen
yksinkertaisilla muutoksilla vastaisuudessa vältettäisiin
ikävät tapaukset, joissa eläintenpidon
laiminlyönteihin tai määräysten
rikkomiseen syyllistynyt eläintenpitäjä voi
muitta mutkitta jatkaa eläinten hyvinvoinnille haitallista
toimintaansa.
Ministeri Korkeaoja lienee ollut sitä mieltä, että budjettirahaa
tällaisiin tarkoituksiin ei ole. Olisi myös erittäin
tärkeää, että yksityisille eläintenhoitoloiden
omistajille korvattaisiin kustannukset, jotka aiheutuvat siitä,
että he toimivat kiireellisissä tapauksissa ja
ottavat hoitopaikkaan rikkomuksiin syyllistyneen eläintenpitäjän
hoidosta eläimiä. Tämä on kyllä varsin
huono peruste mielestäni sen takia, että kyse
on hyvin merkittävästä eläinten
väärinkohtelun estämisestä.
Toivon, että myöskin budjettirahaa tähän
löytyisi. On selvää, että myöskin
tällaisilla uusintatarkastuksilla, joihin ministeriö tiettävästi
suhtautuu myönteisesti, voitaisiin jotakin saada aikaan
ja ainakin tältä osin pitäisi toimia
erittäin pikaisesti. Tämä myöskin
merkitsisi sitä, että viranomaisia koulutetaan
enemmän ja että myöskin elintarvikeviraston
tuomat mahdollisuudet tällaisessa koulutustoiminnassa käytettäisiin
hyväksi.
Valitettavasti viranomaiset usein uskovat, että kyse
on pahantahtoisten naapurien aivan perusteettomista ilmoituksista,
kun tällaisista eläinten laiminlyöntitapauksista
aletaan keskustella. Uskon, että Valkealan tapaus antaa
meille kaikille syytä uskoa, että mistään
pahantahtoisuudesta ei ole kyse. Joskus jopa dramaattisissa televisio-ohjelmissa
voimme sitten nähdä näitä kaltoin
kohdeltuja eläimiä.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Ed. Heidi Hautala on tehnyt hyvän
lakialoitteen 150 näiltä valtiopäiviltä.
Siinä on siis kolme osaa, niin kuin hän tässä kertoi,
eli pakollinen kielto ja määräys silloin,
kun on todettu tarkastuksessa eläinsuojelurikkomus, ja
sitten näiden määräysten ja
kieltojen noudattaminen ja noudattamisen seuranta sekä välitön
lääninhallitusten antama eläintenpitokieltomahdollisuus,
tosin tilapäinen kielto, jonka sitten oikeusistuin myöhemmin
voi vahvistaa.
Valkealassa todella tilanne oli ongelmallinen. Oli sata eläintä ja
myös niin, että tähän rikkomukseen
syyllistynyt oli jo aikaisemmin, asuessaan silloin Etelä-Kymenlaaksossa,
joutunut huomion kohteeksi nimenomaan siinä mielessä, että silloinkin
oli todettu tällainen eläintenpitorikkomus. Tilanne,
että nämä voivat toistua ja pitkään
kestää, ennen kuin tulee eläintenpitokielto,
on kestämätön etiikan ja hyvän
hallinnon näkökulmasta. Myöskään
eläinsuojelulain henki ja tarkoitus eivät toteudu.
Näin ollen tämän lain tiukentaminen
on paikallaan. Nyt sitten varmasti on syytä olettaa ja odottaa,
että hallituksen puolelta tulisi eläinsuojelulain
tarkennusesitys, osauudistus, jolla pyrittäisiin täsmentämään
eläinsuojelulain toimivuutta. Se ei siis suinkaan ole tyydyttävä tilanne,
että rikkomukset voivat toisiaan seurata ja että huostaanotto
tapahtuu varsin hitaasti.
Lopuksi haluaisin todeta, että todella kymmenet nuoret
ihmiset olivat aktiivisesti liikkeellä Valkealassa ja varsin
paljon henkilökohtaista uhrautumista eläinten
hyvinvoinnin puolesta tapahtui. Monet eivät vain omaa aikaansa
vaan myöskin omaa varallisuuttaan tähän
pelastamisoperaatioon sijoittivat ja sille antoivat, jotta se yleensä oli
mahdollinen. Tässä kyllä yhteiskunnalla vielä on
pitkä matka hyvään, tyydyttävään
tilanteeseen. Tässä mielessä odotamme
hallitukselta eläinsuojelulain uudistusta.
Keskustelu päättyy.