5) Hallituksen esitys metsäverotuksen siirtymäkauden
päättymisestä johtuviksi muutoksiksi
verolainsäädäntöön
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Vuodenvaihteessa, vuoden 2005 vaihtuessa
vuoteen 2006, tapahtuu eräs suurimpia verolainsäädännön
muutoksia, jolla on vaikutusta hyvin syvälti myös
Suomen talouselämään. Kysehän
on metsäverotuksessa pinta-alaverokauden 13 vuoden siirtymäkauden
päättymisestä ja myyntitulojen mukaiseen
verotukseen metsän tuloverotuksessa siirtymisestä.
Tähän asiaan liittyen olen tehnyt lukuisia laki-
ja toimenpidealoitteita, joilla olen halunnut kiinnittää huomiota
useisiin ongelmiin, joita tähän asiaan liittyy.
Perusongelmahan on tässä se, että samaan
verokohteeseen siirtymäkauden päättyessä ja
tulevan vuoden alkaessa tulee metsän puhtaan tulojen mukaisen
verotuksen järjestelmän, elikkä pinta-alaverotuksen,
valinneitten kohdalla toinen täysimääräinen
tulovero metsän myynnin tapahtuessa. Tämän
kaltainen verotuksellinen epäkohta lienee vailla vertaa
Suomen historiassa, että täysimääräinen
tuloverotus voi kohdata kahteen kertaan saman verokohteen. 1990-luvulla tehty
13 vuoden siirtymäaika oli yritys, jolla aiottiin eliminoida
samaa verokohdetta uhkaavan kaksinkertaisen verotuksen vääryyttä ja
kohtuuttomuutta. Joissakin tapauksissa tuo saattaisi onnistua, mutta
kun metsä on siitä ihmeellinen asia, että 13
vuoden aikana, vaikka metsä kasvaakin, niin ei ennätä tapahtua
vielä sitä, että vaikkapa kasvuvaiheen
keskivaiheilla oleva metsä ennättäisi
tulla korjuukypsäksi, puhumattakaan nuorista metsistä,
ensiharvennusmetsistä tai taimikoista. Elikkä ongelmana
on selkeästi samaan verokohteeseen kohdistuva kaksinkertainen
verotus, ja tämän vuoksi aloitteillani olen halunnut kiinnittää tuohon
huomiota siten, että jatkettaisiin pinta-alaverotusta niiden
verovelvollisten kohdalla, jotka ovat sen siirtymäkaudeksi
valinneet. Nämä ovat kaikki verottajan tiedossa
olevia metsälöitä, koska niitten mukaan
verotus tapahtuu kuluvaltakin verovuodelta.
Edelleen näkisin toisena vaihtoehtona hyvitysjärjestelmän
luomisen, jolla voitaisiin epäkohtaa korjata, ellei siirtymäkautta
pinta-alaverotuksessa voitaisi jatkaa. Vaikka olisi kyse varttuneestakin
metsästä, niin 13 vuotta on senkin kohdalla lyhyt
aika. Itse asiassa metsänomistaja päättää tai
ainakin hänen tulisi voida päättää se, milloinka
hän metsänsä myy, riippumatta veroratkaisuista.
Onneksi metsänomistaja voi nytkin päättää,
milloinka hän metsän myy, mutta tämä verokysymys,
joka tätä kysymystä rajoittaa, on ongelmallinen.
Mutta tämä ei kosketa vain pelkästään
metsänomistajien oikeusturvaa. Tällä on
myöskin heijastevaikutuksia, jotka liittyvät kovastikin
työllisyyteen nimenomaan maaseudulla ja metsävaltaisissa
maaseutukunnissa, työllisyyteen metsissä, metsäkoneurakoitsijoitten,
puutavarankuljettajien kohdalla, mutta myös sahojen kohdalla.
Jo jonkin aikaa ovat mekaanisen puunjalostusteollisuuden edustajat
lausuneet, että alkuvuosi 2006 tulee olemaan hyvin arvoituksellinen
sen suhteen, onko saatavana puutavaraa vai eikö ole. Kun
onneksi meidän puunjalostusteollisuudellamme on myös
vientimarkkinoita, niin vientikauppasopimuksia tehtäessä lähitulevaisuuteen tämä on
ollut asia, jota ei ole pystytty täysin pätevästi
ennakoimaan. Vaarana on se, että vientimarkkinat, jotka
ovat hyvin kilpailtuja, ei vain tänä aikana, vaan
muulloinkin, kokisivat suomalaisen puunjalostusteollisuuden osalta
menetyksiä. Kilpailijat menisivät suomalaisten
hallitsemille markkinoille, joissa suomalaisilla on markkinaosuutta,
ja niiden takaisinsaanti ei olisi suinkaan helppoa. Mekaanisen puunjalostuksen
alalla meillä on onneksi vielä sahayrittäjiä.
Jos yrittäjien elinkeino- ja yritystoimintaan tulee taloudellisia
vaikeuksia, niin siinä tilanteessa saattaa olla, ettei
ole enää sitä yrittäjää vuoden päästä,
joka olisi sinne ulkomaille vientiä tekemässä.
Elikkä tällä on hyvin arvaamattomia
vaikutuksia metsäteollisuuteen, Suomen vientimarkkinoihin
ja työllisyyteen. Aloitteellani olen halunnut kiinnittää tuohon
huomiota. Olenkin toivomassa, että nyt hyvin vakavasti
tajuttaisiin tilanteen ongelmallisuus, otettaisiin mallia 1920-luvulta olleesta
käytännöstä: kun oli verotuksen
yhteydessä — se ei ollut metsäverotus,
mutta joku muu verotus — samaan verokohteeseen kohdistumassa
päällekkäinen verotus, niin tähän
luotiin veronhuojennusjärjestelmä. Näkisin,
että oikeudenmukaisuuden tähden jo pelkästään
tämä tulisi ottaa valmisteluun. Tästäkin
olen tehnyt aloitteita. Huojennusjärjestelmä voisi
olla sellainen, että se asteittain olisi aleneva, kunnes
sitten voisi ajatella, että kaksinkertaista verotusta enää ei voisi
tapahtua.
Vanhastaanhan pinta-alapohjainen metsäverotus koettiin
hyväksi veromuodoksi: Se kannusti metsänhoitoon.
Se oli vakautta luova maaseudun kunnissa ja seurakunnissa. Nyt on
kiinnitetty huomiota myös kuntien ja seurakuntienkin taholta
siihen, saavatko kunnat todellisuudessa tulevaisuudessa sitä verotuloa,
mikä metsistä tulee, ohjautuvatko nämä aika
pitkälti ihan muualle kuin sinne, missä metsät
ovat. Tässäkinhän on vanha perinteinen
asia ollut, että metsän verotulot ovat menneet
siihen kuntaan ja siihen seurakuntaan, missä se fyysisesti
sijaitsee.
Minusta ei olisi nykyaikana, kun tietotekniikka on mennyt eteenpäin
ja voi vielä tästäkin mennä eteenpäin,
mikään ongelma kehittää sellainen verotustekniikka,
jolla metsän tuloverotus ohjautuisi siihen kuntaan, jossa
metsä sijaitsee. Se olisi hyvin luonnollinen asia. Se kuntahan
vastaa siitä perusturvasta. Ajatellaan vaikkapa palotointa
kunnassa: kunnan palotoimen vastuulle kuuluvat myöskin
kunnassa olevat metsät, tietyt tieratkaisut jne. Tässäkin
suhteessa on ihan perusteltua, että metsävero
ohjautuisi metsän sijaintikuntaan. Mutta samallahan tuloverolla
pidetään yllä yhteiskuntaa muutoinkin,
ja aivan luonnollista olisi, että metsäalueitten
kunnat ja seurakunnat voisivat saada metsien tuloveron täysimääräisenä.
Koska kysymys on hyvin ongelmallisesta asiasta kokonaisuudessaan,
niin todellakin toivon, että otettaisiin hyvin nopeasti
valmisteluun se, millainen veronhuojennusjärjestelmä luotaisiin pinta-alaverotetusta
metsästä myytäessä myyntituloa
aiheuttavaa puustoa. Tämä voitaisiin toteuttaa
takautuvastikin vuoden 2006 alusta. Nythän on jo 2005 ennättänyt
niin pitkälle kulua, että tämän
vuoden aikana ei enää välttämättä verolakia
ennätettäisi valmistella eikä ottaa käytäntöön.
Mutta veronhuojennusjärjestelmä pinta-alaverotetun
metsän puunmyyntien tapahtuessa ja myyntiverotukseen siirryttäessä voitaisiin
aivan hyvin luoda takautuvaksikin, koska verovuotta 2006 riittää tuon
verovuoden ajan. Toivonkin ja vetoan voimakkaasti, että sen
aikana ja mahdollisimman nopeasti jo alkuvuodesta saataisiin tuo
esittämäni veronhuojennusjärjestelmä käyntiin.
Edustajat Eero Reijonen ja Jari Vilén
merkitään läsnä oleviksi.
Seppo Lahtela /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Kuten tavallista, ed. Oinonen piti erinomaisen
hyvän puheenvuoron perehtyen syvällisesti tähän
asiaan ja sen asian problematiikkaan ja luoden myöskin
katsauksia kauas tulevaisuuteen. Ja kuten tavallista, minä tulen
todistamaan täältä puhujakorokkeelta,
että ed. Oinonen oli oikeassa ja piti erinomaisen puheenvuoron,
ja toivon, että myöskin tämä peli
jatkuu, että me ed. Oinosen kanssa käymme tätä vuorokeskustelua ja
kehumme toinen toistamme vuoron perään.
Herra puhemies! Minusta tuntuu, että nyt salissa alkaa
olla vasta oikeata asiaa, että herätään tähän
hommaan, että pitää tehdä lausuma.
Kyllä sekin tilaisuus tulee, missä tämä lausuma
tehdään, kerrotaan ja selvitetään,
mutta se ei nyt vaan valitettavasti enää tämän
asian käsittelyn suhteen tähän kerkiä.
Meidän pitää katsoa uusi parempi paikka,
missä tähän isketään
ja käydään kiinni, ja miten sanoisi,
saatetaan tämä hyvä asia ja periaate
näkyviin.
Mutta ed. Oinonen puheenvuoronsa päätti sisältönään
siihen, miksi ei voida tehdä niin ja pitää tehdä niin,
että se metsävero, joka sieltä pääomaverona
metsästä tulee, tulona ohjautuu siihen kuntaan,
missä tämä metsä sijaitsee.
Näin tehden tämän ei luulisi olevan edes
vaikeata. Kysymys on vaan siitä, onko halua ja tahtoa.
Kun katsoo tätä hallituksen esitystä,
mietintöä ja näistä käytyä keskustelua,
niin aika helposti tulee siihen tulokseen, että ei ole
tahtoa. Ja kun ei ole tahtoa, niin tästä tulee
myöskin sitten siihen tulokseen, ettei haluta kuntia — syrjässä olevia,
harvaanasuttuja kuntia — mitenkään verotuksellisin
keinoin auttaa, siis auttaa ja johdattaa niitä tuloja,
jotka siellä kunnan sisällä muodostuvat, sinne
kuntaan, ei mitenkään. Tästä voisi
tehdä myöskin semmoisen johtopäätöksen.
En usko, että tämä nykyinenkään
hallitus olisi niin katala, kun edeltävätkään
eivät ole olleet, että se pyrkisi nämä kunnat
ajamaan rappiolle sen takia, että niitten osuus niin kauas
jää siellä kunnassa muodostettavasta
tulosta. Tätä en usko, mutta jos tämä peli
jatkuu näin, niin täytyy epäillä,
että niinhän sitten täytyy alkaa kohta
uskoa.
Tässä, vaikka se ei tähän
asiaan mitenkään liitykään,
en malta olla mainitsematta myöskin sitä, että kun
toisaalta joissakin hallitusjoukoissa kähmitään
ja mietitään semmoista asiaa, miten maa- ja metsätalousmaa
saatettaisiin kiinteistöveron pariin, niin tässä saattanee
tulla esille se ed. Oinosen äsken kovasti korostama pinta-alaverotus
niin, että siirrytään takaisin taas siihen
pinta-alaveroon. Mutta tämä ei tarkoita ollenkaan
sitä, että tämä myynti — eli
pääomaverotus jäisi pois, vaan sen verosta
lisäksi, mikä sinne metsään kohdistuu,
tulee uusi pinta-alavero sinne.
Näin arvellen, ed. Vielma, minä luotan kyllä pyhästi
ja syvästi tässä asiassa kokoomuksen ryhdikkyyteen,
että tämä asia ei Suomessa eteenpäin
pääse eikä pinnalle nouse. Näin
tämä myöskin viime vaaleissa oli nähtävissä.
Siellä olivat ainoat semmoiset äänenpainot,
missä tämä todella uskottavasti torjuttiin,
ja niinpä sitä ei hallitus esille ohjelmaneuvotteluissaan
ottanutkaan.
Herra puhemies! Sen verran tähän sisältöön, että tämähän
on erinomaisen hyvä siinä, että se omaisuus,
joka kuuluu metsätalouteen maatalouden ja yksityistalouden
ulkopuolella, otetaan vähennyskohteena, omaisuutena, huomioon
tulevaa verotusta varten. Mutta sen sijaan kun määritetään
käypää arvoa, niin tästä,
luulenpa niin, tulee ikuinen vääntö verottajan
kanssa siitä, mikä on se käypä arvo.
Senpä takia nyt tämän puheenvuoron käytänkin.
Kun verottaja lähtee siitä, että käypä arvo
on se, mitä joku haluaa maksaa, onko nyt niin, että jokaisen
pitää panna ilmoitus lehteen ja hankkia käyvän
arvon tarjoukset siitä, mitä jostakin vanhasta
härvelistä saa, vaikkapa moottorisahasta? Taikka
niin kuin tässä itse mietin sellaista asiaa, mitä metsäkämpästä saisi,
jos sen myisi ed. Oinoselle johonkin muuhun tarkoitukseen, kun se on
nyt metsätalouden käytössä eikä kuitenkaan, koska
itselläni on pinta-alaverotus, ole täällä verotuksen
parissa. Kuinka tämä käypä arvo
sille määritetään? Näitten
asioitten puitteissa moni suomalainen joutuu miettimään
päänsä pääsemättömiin
ja oikeastaan aina häviää verottajalle sitten
sen jälkeen, koska verottajan tulkinta on ikään
kuin oikea verottajan tietäessä kaiken maailman
käyvät arvot, ja se, jonka se omaisuus on, ei
tiedä taas verottajan käsityksen mukaan mitään.
Toivon, että näin ei tapahdu, mutta näin varmasti
tulee käymään.
Mitä sitten tulee tähän täällä samaan
asiaan liittyvään vastalauseeseen, pidän
kyllä erikoisen ihmeenä, että valiokunnassa
on ollut tämmöinen kylmä enemmistö,
joka ei ole ymmärtänyt ja nähnyt sitä yhtyneen
oikeiston tekemän vastalauseen sisältöä ja
henkeä, henkeä siinä, että silloin kun
syntyy tämmöistä poistopohjaa, menopohjaa,
mistä ei tule tuloja, kun ei myydä mitään, niin
tällä pohjalla sitä ei sitten voida enää tulevina
vuosina poistojäämänä — tai
jollakin paremmallakin nimellä ymmärretään
tämä puhtaan menon jäämänä — ottaa
huomioon. Tämä on minusta aivan erikoisen ihmeellinen
kohta olemassa.
Mutta tässä päädyn vain
yhteen johtopäätökseen: Kun näin,
että ed. Kangas teollisuusmiehenä käyttää seuraavan
puheenvuoron, niin en vaadi ed. Kankaalta vastausta tähän
asiaan, mutta totean vaan, että lienee tässä suomalaisessa
metsäteollisuudessa äskeisten asioitten pohjalta käydyssä keskustelussa
kyse siitä, kuka kävi kuiskuttelemassa mitäkin,
niin että on käyty kuiskuttelemassa, että ei
saa päästää sellaista osaa,
että kulut voitaisiin huomioida ja siirtää jne.,
vaan että joka vuosi tämän isännän
pitää suorittaa myyntiä, sellaista myyntiä,
mistä tulee tätä verotettavaa tuloa,
mistä voisi vähennykset tehdä, ja näin
tämä teollisuus saa puunsa eteenpäin
ja rattaisiinsa. Ei se minusta mikään huono asia
ole olemassa. Mutta sillä lailla ajatellen kyllä olisi
pitänyt myöskin tämä poistojen
ja kulujen huomioiminen tulevinakin vuosina ottaa huomioon.
Tämähän johtaa erikoisesti semmoisten
nuukien isäntien kohdalla — ed. Oinonen saattaa olla
niitä, itsenikin heihin luen — siihen, että tehdään
vaan semmoinen pikkanen nökköskauppa, jos rahat
muuten riittävät, että saadaan nämä kulut
peitettyä, mutta se ei ole kenenkään,
ei ainakaan kansantalouden, kannalta edullista. Se on turhaa repostelua.
Silloin kun metsänhoidolliset hakkuukertymät ja
muut vaativat ja edellyttävät, että tämä myynti
voitaisiin tehdä silloin, silloin se pitäisi olla
ajankohtaista ja kohdallaan.
Näin katsoen epäilen, että tämä kuiskuttelu
on sitten — aika ihmeellistä — mennyt
vielä hallitusrivien sisälle ja tämä porvaripuoli,
yhtynyt oikeisto, kokoomus ja kristillisdemokraatit, eivät ole
tätä tietoa omaksuneet eivätkä nähneet,
vaan ymmärtävät ilmeisesti tästä verotuksesta
enemmän kuin valtiovarainvaliokunnan enemmistö ymmärtää,
ja enemmistö tässä asiassa ei ainakaan
suomalaista puuntuottajaa ole ymmärtänyt näköjään
tipan tippaa.
Ed. Pekka Nousiainen merkitään
läsnä olevaksi.
Matti Kangas /vas:
Arvoisa puhemies! Ed. Lahtela oli aivan oikeassa siinä,
että myynnistä olisi pitänyt verottaa,
silloin olisi puuta tullut tasaisemmin suomalaiselle metsäteollisuudelle
ja ennen kaikkea sahoille. Nyt sahoilla ruvetaan pakkolomauttamaan
ihmisiä ja ajamaan sahoja alas, kun ei ole puuta. Kumminkin
ne työllistävät tuhansia Suomessa ja
tuovat vientituloja, suuri osa viedään.
Me olemme mestareita tekemään erilaisia menoehdotuksia,
mutta hyvin vähän me pohdimme, mistä se
raha tulee. Tässä ovat pienet ja keskisuuret sahat
niin sanotusti puun ja kuoren välissä. Nyt pitäisi
kiireesti mennä nykyhallituksen tässä apuun,
että ei tule tällaista katkoa. Se oli suuri virhe,
kun mentiin tällaiseen metsäverotukseen. Se ei
ole Suomen kansantalouden etu.
Petri Salo /kok:
Arvoisa herra puhemies! Yhdyn kaikkeen, mitä ed. Lahtela
täällä sanoi, kun hän kehui
kovasti kokoomuksen eduskuntaryhmää ja sitä viisautta,
mitä meillä on ollut valiokunnan enemmistöä vastaan,
ja kertoi, että valiokunnan enemmistöllä tätä ymmärrystä ei
ole ollut. Myöskin ed. Oinonen käytti puheenvuoron, jossa
hän totesi, että tämä lakiesitys
on kovasti epäoikeudenmukainen.
Minä vaan muistutan keskustan edustajia siitä,
että lain ykköskäsittelyssä asiaan
sisältyi vastalause ja sisältökysymyksissä kuitenkaan
tarvittavaa tukea, jota nyt tulee puheissa, ei jostain syystä löytynyt.
Kysynkin nyt sitten, mikä on päähallituspuolue
keskustan metsäpoliittinen linja: Onko se valiokunnan enemmistön
linja, vai onko se se linja, mitä edustajat Oinonen ja
Lahtela esittävät täällä käsittelyn
kakkosvaiheessa, jossa pitäisi tämä laki
hylätä tai hyväksyä? Huomasin
vain ykköskäsittelyssä, jossa sisällöstä päätettiin,
että oppositio jäi näitten ajatustensa kanssa
yksin. Nyt ne saavat jälleen tukea kakkoskäsittelyssä.
Minulla on nyt kyllä vähän pallo hukassa,
mutta onneksi täällä on myöskin
ed. Nousiainen, joka edustaa myös varmasti metsänomistajia
hyvin tietoisesti ja voi kertoa minulle, mikä on hallituksen
virallinen linja.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Valitettavasti en osaa kertoa hallituksen
linjaa, mutta tietysti voin kertoa oman näkemykseni, ja täytyy
kyllä sanoa, että vastalause on tässä asiassa
aivan oikea. Se perustuu parempaan asiantuntemukseen kuin mitä itse
mietintö, mutta tietysti mietinnön linja on johdonmukainen,
että kun vääryyttä on alettu
tehdä pinta-alaverotuksen poistuessa, niin se sitten tässä pienemmässäkin johdonmukaisesti
jatkuu.
Keskustelin tästä asiasta lauantai-iltana
varsin pitkään paikallisen metsänhoitoyhdistyksen
puheenjohtajan kanssa. Metsänhoitoyhdistyksen puheenjohtajan
näkemys, keskustalainen mies, oli kyllä vastalauseen
mukainen tähän asiaan nimenomaan liittyen. Kovin
suurista taloudellisista asioista nimenomaan tämän
mietinnön osalta ei kuitenkaan ole kysymys, ainoastaan
eräissä poikkeustapauksissa, niin kuin tämä henkilö, jonka
kanssa keskustelin, osoitti omalla kohdallaan kuitenkin olevan.
Ed. Matti Kangas kiinnitti huomiota täällä aivan
oikeaan asiaan, jota minäkin yritin puheenvuorossani sanoa,
mutta ed. Kangas sen kiteytti, huolen juuri sahoista ja työpaikoista,
johon huoleen tämä verojärjestelmän
siirtymäkauden päättyminen nyt tulee.
Olen erittäin kiitollinen, että ed. Matti Kangas
on huomannut tämän saman asian, jota olen yrittänyt
täällä pitkään sanoa,
ja kiteytetysti toi sen esille.
Tämä on vakava kysymys. Minusta tuntuu, että meillä ei
eduskunnassa oikein tajuta, mitä nämä metsäasiat
ovat, ja kuitenkin on kysymys maan talouden selkärangasta.
Mutta niinhän se on ihmisen kehossakin, että selkäranka
on siellä näkymättömissä.
Jotkut muut kehon osat ovat näkyvillä, niitä katsotaan,
mutta selkärankaa, joka on kuitenkin välttämätön
ja elinehto, ei niinkään huomata. Metsätalous
on juuri tätä, nimenomaan metsänhoito
ja metsän omistaminen, tämä on se lähtökohta.
Sen pohjalta sitten rakentuu koko metsäklusteri mukaan
lukien paperikoneet jne. ja paperikoneteollisuus. Ainakin Keski-Suomessa nämä ovat
hyvin varteenotettavia asioita.
Sen vuoksi olen kiinnittänyt näihin metsäkysymyksiin
lukuisia kertoja huomiota täällä eduskunnassa.
Toivon, että vaikka nyt tämä nimenomainen
hallituksen esitys ja mietintö koskettaa suhteellisen pientä detaljia,
näihin kysymyksiin voitaisiin kiinnittää huomiota
enemmän. Nimenomaan lakialoitteissani ja toimenpidealoitteissani
olen tuonut esille sen perusongelman, joka johtaa kaksinkertaiseen
verotukseen ja sen seurauksena puukauppatilanteen arvaamattomiin vaikeuksiin.
Tämä on asia, johon en sano, että tarttis
tehdä jotain vaan että pakko tehdä jotain. Minä toivon,
että tämä asia alettaisiin nyt nopeasti
tajuta, jotta meillä ei tulisi sahojen lopettamisia, joita
on pahana uhkana maaseudulle tulevan vuoden aikana tulossa. Jos
pienestä maalaiskunnasta loppuu saha, se on niin kova kuolinisku, että sillä paikkakunnalla
ei sitten paljon elinkeinoelämän edellytyksiä sen
jälkeen ole.
Pekka Nousiainen /kesk:
Arvoisa puhemies! Täällä on metsäverokeskustelua
käyty, ja jotenkin tuntuu siltä, että nyt
on jälkiviisaus paras laji viisautta. Metsäverotus
on ratkaistu jo runsaat kymmenen vuotta sitten. Niillä,
jotka ovat jääneet pinta-alaverotukseen, on ollut
aikaa sopeutua myyntiverotukseen siirtymiseen, ja toisaalta ne,
jotka ovat olleet myyntiverotuksessa, ovat toimineet sen järjestelmän
mukaisesti, metsätaloussuunnitelmia noudattaen ajoittaneet
myyntinsä metsän kulloisenkin markkinatilanteen
mukaan. Minusta nyt nämä ratkaisut, joita siirtymävaiheen
osalta tehdään, on täytynyt tässä vaiheessa
tehdä.
Ed. Oinonen totesi, että kovin pienistä taloudellisista
etuuksista on kysymys, ja siksi näen melkein tämän
keskustelun aika lailla perusteettomana. Näen, että myöskin
se pieni notkahdus, joka myynnissä nyt tapahtuu, on vain
väliaikainen. Markkinatilanne normalisoituu hyvin nopeasti.
Teollisuus on hyödyntänyt tuontipuuta ja sillä nyt
pikkuisen pitää tuottajahintoja alhaalla täällä,
mutta minä uskon, että kun markkinatilanne kehittyy,
hinnatkin normalisoituvat. Minusta ei tässä ole
aihetta hallituksen kritisointiin, vaan nämä ratkaisut,
joita nyt tehdään, ovat aikaisempien päätösten
seuraamuksia.
Petri Salo /kok:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Nousiaisen puheenvuoron jälkeen
en vieläkään kyllä oikein tiedä,
mikä on hallituksen linja. Ed. Oinonen myöskin
keskustapuolueesta kävi äsken puhujakorokkeella
ja kertoi, että hänkään ei tiedä,
mikä on hallituksen linja. Hän kritisoi kumminkin
tätä esitystä voimakkaasti, kuten myöskin
keskustan ed. S. Lahtela. Kerrotaan vielä, että tällä korjauksella,
mikä kokoomuksen vastalauseeseen liittyi, ei olisi merkittäviä fiskaalisia
vaikutuksia. Tätä on arvosteltu hyvin epäoikeudenmukaiseksi
ja kaivattu oikeudenmukaisuutta tähän, ja tätä tämä vastalause
olisi nimenomaan korjannut.
Myöskin ymmärrän niin, että Keski-Suomen metsänhoitoyhdistyksen
keskustalaiset virkamiehet ovat olleet sitä mieltä,
että tämä vastalause olisi ollut perusteltu
ja se olisi tullut hyväksyä. Ensimmäisessä käsittelyssä,
jos en nyt aivan väärin muista, tähän
kokoomuksen vastalauseeseen yhtyivät myöskin kristillisdemokraatit,
perussuomalaiset ja myöskin vasemmistoliitto. Kaikki nämä ryhmät
näkivät tässä tämän
epäoikeudenmukaisuuden, mitä te toteatte. Mutta
nyt minä odottaisin teiltä konkreettista esitystä kuten
tämän vastalauseen mukaista lausumaa, koska ette
ainakaan tähänastisissa puheenvuoroissa ole esittäneet
tämän lakiesityksen hylkäämistä. Väitän,
että jos edustajat Lahtela ja Oinonen tekevät
sen lausumaehdotuksen, napakan ja terävän, niin
kokoomusoppositio tulee taatusti siihen yhtymään
ja saamme teidän ajatuksenne mukaista korjausta myöskin
tähän hallituksen politiikkaan ja hallituksen
linjaan.
Reijo Paajanen /kok:
Arvoisa puhemies! On helppo yhtyä ed. Salon sanoihin.
Totean, että ed. Oinonen toi erinomaisesti esiin metsätalouden merkityksen
Suomelle ja suomalaiselle yhteiskunnalle. Jo ihan pelkästään,
jos lyhyesti katsotaan, mitä tuo 4 miljoonaa työtuntia
tarkoittaa, joka meidän teollisuudestamme oli poissa tänä vuonna,
niin sehän merkitsi sitä, että meidän bruttokansantuotteemme
putosi 1,5 prosenttia. Kyllä puu on niin keskeinen asia
Suomelle ja tulee olemaan aina, että jos me emme sen kanssa osaa
pelata oikealla tavalla, niin tämä yhteiskunta
ei voi hyvin. Kyllä verotuksella on äärimmäisen
tärkeä merkitys kuitenkin niin lyhyessä juoksussa
kuin pitkässä juoksussa sille, miten tätä asiaa
voidaan hoitaa niin, että se pelaa järkevästi järkevällä tavalla
ja yhteiskunta hyötyy joka sektorilla.
Raimo Vistbacka /ps:
Arvoisa herra puhemies! Mielestäni tämä ei
olisi ollut niin kovin suuri asia ainakaan taloudellisesti hoitaa
järkevällä tavalla, koska kyse on periaatteessa
todellisesta tappiosta, joka aikaisemmin on voitu siirtyvänä eränä vähentää,
ja nyt tämä todellinen tappio kuitenkin vuoden
2005 jälkeisessä verotuksessa ei enää ole
vähennyskelpoinen. Eli tältä osin en
ymmärrä sitä jääräpäisyyttä,
jolla valtiovarainvaliokunnan enemmistö on pitäytynyt
hallituksen esityksessä.
Arvoisa puhemies! Muistan ensimmäisen käsittelyn
siltä osin, että myöskin keskustapuolueen
todellinen veroasiantuntija, ainakin itse sellaisena pitämäni,
ed. Kiviranta, kritisoi tätä erittäin
voimakkaasti ed. Oinosen tavoin. Siltä osin hämmästelen
hieman sitä, että oman eduskuntaryhmän
todellisen veroasiantuntijan lausunnolle ei ole annettu sitä arvoa,
joka minun mielestäni sille olisi kuulunut antaa.
Arvoisa herra puhemies! Tässä vaan tulee mieleen
se, että kun tuolla kentällä liikkuu
ja kuuntelee toisen hallituspuolueen edustajia ja kannattajien puheita,
niin koskahan keskustapuolue myöntyy nyt sitten metsän
kiinteistöveron esittämiseen.
Matti Kangas /vas:
Arvoisa puhemies! Täällä ed. Nousiainen
kertoi, että ollaan jälkiviisaita. Muistan sen,
kun kymmenen vuotta sitten tämä päätös
tehtiin, että siirrytään tähän
uuteen verotukseen, että näin menetellään.
Silloin muun muassa Metsäntutkimuslaitoksen professori
Kärkkäinen sanoi, että tämä on
suuri virhe, että mennään tällaiseen,
tulee suuria vaikeuksia teollisuudelle saada puuta. Nyt se sitten
konkretisoituu, joten ei tässä jälkiviisaita
olla. Silloin olin muun muassa sen ammattiliiton hallituksessa ja
me esitimme vastalauseen tällaiselle menettelylle. Taisi
olla Ahon hallituksen aikaan, kun tämmöiseen mentiin.
Suomalaiselle kansantaloudelle metsäteollisuus on erittäin
tärkeä. Se nähtiin nyt paperin työsulun
aikaan, mitä se merkitsee. Rupesi yhteiskunta pysähtymään.
Tällaiseen ei minun mielestäni ole varaa Suomen
metsäteollisuudella eikä Suomen metsänomistajilla,
ruveta tällä lailla poukkoilemaan. Entistä enemmän
tuodaan itärajan takaa puuta, jos sitä ei kotimaasta
saada.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Ed. Vistbackalle ihan lyhyesti totean, että en minä eikä varmasti
edustamani eduskuntaryhmä metsän kiinteistöveroa
tule hyvänä missään tapauksessa
näkemään. Vaikka tiedän, että monissa kunnissa
kiinteistöverot on saatettu maksimiinsa ja kuntapäättäjät
poliittisista puolueista riippumatta jo katsovat, että ehkä tuostakin
saataisiin verotuskohde kuntiin, mutta sehän merkitsisi
jälleen uutta päällekkäisyyttä metsän
verotukselle. Elikkä tätä veroa ei varmastikaan
Suomen keskusta -niminen puolue ja eduskuntaryhmä tule kannattamaan.
Ed. Kangas täällä totesi sen, että emme
varmastikaan ole jälkiviisaita tässä veroasiassa. Kyllä kaikki
mahdolliset asiantuntijat 90-luvun alussa veromuutosta tehtäessä esittivät
juuri niitä näkemyksiä tai lähes
kaikki, jotka olivat kriittisiä verojärjestelmälle,
aivan kuten ed. Matti Kangas toi esille. (Ed. Kuoppa: Mitkäs
puolueet silloin olivat hallituksessa?) — Se löytyy
pöytäkirjoista. — Minä toin
myöskin esille asiaa niitten kanavien kautta, joita oli
siihen puolueeseen, johon olen 60-luvulta lähtien kuulunut
ja jonka eduskuntaryhmästä jäin silloin
vuoden 91 vaaleissa rannalle. Toin näkemykseni esille,
mutta minua ei kuultu tai minun muskelini eivät riittäneet.
Sanoin, että metsän pinta-alaverojärjestelmä on
joka suhteessa hyvä. Sen kuntapäättäjät kokivat
hyväksi. Se oli vakaa rahantulo kunnille. He kokivat hyvin
epävarmaksi tulevaisuuden, jos tästä siirrytään
johonkin muuhun, joten missään tapauksessa emme
ole jälkiviisaita asian suhteen.
Mutta minusta tuntuu, että tämä nimenomainen
pykälä, jota nyt käsitellään — kun
olen nämä laki- ja toimenpidealoitteeni jo tuonut
tässä aiemmin esille, joihin tässä viitataan — on
kyllä syntynyt hätiköiden. Siinä ei
ole nähty sitä, että selkeä verotuksellinen,
vähennettävä erä tulisi voida
vähentää takautuvastikin. Ed. Kiviranta
tämän toi täällä ensimmäisessä käsittelyssä erittäin
hyvin esille. Ilmeisesti on ollut se periaate, että kun
itse metsääkin verotetaan kahteen kertaan, niin
sitten jätetään vähennyksetkin
huomioon ottamatta. Mutta nämä molemmat ovat,
olkoonkin, että ne ovat loogisia, minusta vääriä periaatteita.
Pekka Nousiainen /kesk:
Arvoisa puhemies! Ymmärrän, että oppositio
tässä nyt rulettia pyörittää,
mutta siitä olen hämmästynyt, että keskustan
eduskuntaryhmän jäsenet ovat lähteneet tähän
halpa-arvoiseen kikkailuun. Mikä on sen oikeudenmukaisempi
metsäverotus kuin myyntiin perustuva verotus, jolloin todellisesta
tulosta maksetaan veroa, saadaan kulut vähentää ja
todella kaikki elinkeinotoiminta perustuu menoihin ja tuloihin sen
mukaan, mitä niitä kertyy? Niin kuin sanoin, siirtymävaihe
on ollut riittävän pitkä. Metsänomistajilla
on ollut aikaa sopeutua. Tässä ei ole mitään
ongelmaa järkevälle metsätalouden harjoittajalle.
Tietysti voi olla sitten näitä viime hetken tekijöitä,
joille saattaa siirtyviä eriä tulla, mutta minusta
tässä tämä asia on liioittelua ja
markkinahäiriöitä ei tule jatkumaan kovin
kauan, sen uskon.
Metsäklusteri on tärkeä. Neljännes
vientituloista tulee metsäklusterin kautta. Sen takia on hyvä,
että me huolehdimme siitä, että metsätalous
on kannattavaa ja hintasuhteet paranevat, ja nykyinen veropolitiikka
tukee kannattavaa metsätaloutta. Siinä mielessä toivon
vaan, että kantohintakehitys on myönteinen, se
parantaa panostuksia metsätalouteen.
Markus Mustajärvi /vas:
Arvoisa puhemies! Kysyn keskustan edustajien kantojen perään
aivan samalla lailla kuin teki ed. Vistbacka. Aikoinaan Ahon hallituksen
aikana päätettiin luopua pinta-alaperusteisesta
verotusjärjestelmästä, joka oli oikein
hyvä järjestelmä, ennen kaikkea palkitsi
veronhuojennuksella sen metsänomistajan, joka hoiti pääomaansa
ja sitä pääomaa, joka on ihan kansallisella
tasolla aivan elintärkeä. Pitkä siirtymäaika
näiden kahden verojärjestelmän käytössä oli
tarpeen, koska on kyse tämän muotoisesta pääomasta.
Mutta kuitenkin, kun näyttää olevan,
että keskusta on hyvin keskeisessä asemassa silloin,
kun päätetään metsäverotuksesta,
ja näyttää siltä, että nykyisessä tilanteessa
ei pystytä estämään eikä ehkä tulevaisuudessakaan
eliminoimaan vakavia markkinahäiriöitä,
niin kysyn ed. Oinoselta ja muilta: Kun ed. Oinonen ei tässä tilanteessa
tiennyt oman puolueensa kantaa, niin miten on tilanteessa, jossa
esimerkiksi sosialidemokraatit laittavat hallitukseen osallistumisen
kynnyskysymykseksi sen, että keskusta hyväksyy
metsien kiinteistöveron? Mikä on teidän
kantanne siinä? Te äsken sanoitte, että ette
tule koskaan sitä hyväksymään,
mutta vähän aikaisemmin sanoitte, että ette
tiedä, mikä on oman puolueenne kanta tässä asiassa.
Petri Salo /kok:
Arvoisa herra puhemies! Ei ole tarkoitus kyllä ainakaan
se, että täällä oppositio pyörittää rulettia,
kuten ed. Nousiainen äsken sanoi. Minä viittaan
nyt kyllä tällä ruletin pyörittämisellä nimenomaan
sinne valtiovarainvaliokunnan jaostoon, missä nämä verosäännökset
on tehty. Minä ymmärtäisin, jos oppositio
pyörittäisi rulettia, mutta nyt kaikkein voimakkaimmat, kriittiset
puheenvuorot olemme saaneet kuulla tässä salissa
ed. Oinoselta, ed. S. Lahtelalta ja ed. Kivirannalta. Nämä ovat
kaikki päähallituspuolueen kansanedustajia, ja
samanaikaisesti sanotaan, että oppositio täällä rulettia
pyörittää.
Me emme ole ottaneet kriittistä kantaa tähän siirtymäkauden
pituuteen. Me emme ole enää ottaneet kantaa siihen,
onko tämä sopeutumisaika ollut liian pitkä tai
liian lyhyt, vaan me olemme nimenomaan ottaneet kantaa tähän
lakiesitykseen sisältyvän yksittäisen
epäoikeudenmukaisuuden korjaamiseen ja olemme siitä äänestäneet.
Silloin olisimme toivoneet niitä samoja puheenvuoroja,
joita tässä ruletissa nyt tällä hetkellä käytetään.
Odottaisin nyt kovasti sitä päähallituspuolueen
jyrähtämistä ja toivon, että se
tulee seuraavassa puheenvuorossa, kun ed. Lahtela pääsee ääneen.
Seppo Lahtela /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Salo on osittain oikeilla jäljillä,
mutta olen aina esiintynyt hyvin maltillisesti. Ed. Nousiainen suurena
metsäporvarina antoi erikoisia todistuksia tässä asiassa äsken
sanoessaan, että kyllä hän ymmärtää,
että oppositio mellastaa, mutta että hallituspuolueitten
jäsenet lähtevät tähän
mukaan. Hän tarkoitti itseäni ja ed. Oinosta. Minäpä luulen,
että siinä hän kyllä nykäisi
väärän pommin irti.
Mitä ed. Mustajärvi sanoi siitä,
kuinka jotkut hallituspuolueet tai hallitukseen pyrkivät
puolueet tulevat käyttäytymään
metsän kiinteistöveron osalta, minäpä vaan
luulen niin, että tämä hallitushalu on
yhdessä sun toisessa puolueessa niin suuri, että ei
ole mitään väliä sillä,
onko maa- ja metsätalousmaalle tulossa kiinteistövero vai
ei. Jos saadaan kerran riittävästi salkkuja, niin kaikki
syödään. Mutta tämä pitää kertoa
myöskin ennen vaaleja, niin että tiedetään,
mihin ollaan menossa ja mitä uhkia tässä asiassa
on olemassa.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Vaikka tähän pykälään
nimenomaisesti ei metsän kiinteistövero kuulukaan,
niin voin sanoa oman kantani selkeästi, että en
hyväksy metsän kiinteistöveroa, ja jos
olen tulevassa eduskunnassa, tulen selkeästi sitä pitämään
edellytyksenä kaikille mahdollisille jatkotoimille ja kyselyille. Ainakin
tällä hetkellä ymmärrän,
että se on myös aivan selkeästi Suomen
keskustan kanta, elikkä tämän näen
tuosta hyvin selkeästi.
Mutta ryhmäkollegalleni Nousiaiselle — hän on
mennyt ministeritapaamiseen, joten siksi ei ole salissa — haluaisin
täsmentää, ettei synny epäselvyyttä:
Kyllä minä sen periaatteen hyväksyn,
että tulovero maksetaan täysimääräisenä. Siitähän
ei ole missään vaiheessa ollut kysymys. Mutta
nyt metsävero kohdistuu samaan verokohteeseen enemmän
tai vähemmän kaksinkertaisesti, kaksinkertainen
tulovero. Elikkä pinta-alaverotettavasta metsästä on
maksettu lakien mukaan täysi vero, silloin kun sitä on
verotettu pinta-alaveron mukaan. Sitten kun samasta metsästä myydään
puuta, maksetaan täysimääräinen
tulovero. Tätä minä en pidä oikeana.
Tämän epäkohdan olen tähän
asiakohtaan liittyvissä laki- ja toimenpidealoitteissa
tuonut esille. Tämän vuoksi pitäisi vähentää,
aivan niin kuin ed. Nousiaisenkin periaate oli, että maksetaan
yhteen kertaan täysimääräinen
tulovero, tämä jo kertaalleen maksettu vero. Se
on tietysti mutkikas, hieman laskennallinen juttu, mutta ei ollenkaan
niin vaikeaa, etteikö sitä nykyaikana voitaisi
hyvinkin toteuttaa. Hyvinkin täysimääräinen
veronhuojennus voitaisiin tehdä. 20-luvulla tästä on
ollut eräässä veroyhteydessä selkeä esikuva,
ja minusta lainvalmistelijoitten tulisi ihan oikeudenmukaisuuden
vuoksi palata tähän, vaikka niitä puumarkkinahäiriöitä ei
tulisikaan, joita ainakin puuteollisuus pelkää kovasti
ja joita minä pelkään.
Oikeudenmukaisuuden tähden pitäisi päästä siihen,
että samaa verokohdetta ei samalla veromuodolla, tässä tapauksessa
tuloverolla, veroteta kahteen kertaan, ja tähän
liittyy myöskin tämä nyt käsiteltävänä oleva,
kuitenkin suhteellisen vähäinen detalji, että myös
vähennykset, jotka ovat syntyneet, pitäisi voida
saada vähentää jatkossakin.
Raimo Vistbacka /ps:
Arvoisa herra puhemies! Toki itse en ole ollut asianomaisessa
valiokunnassa enkä jaostossa kuulemassa asiantuntijoita,
mutta hämmästystä herättää lähinnä se,
miten metsätulo voi olla sellainen tulo, että jos
vähennykset ylittävät metsätalouden
puhtaan tulon jonakin vuonna, niitä ei voida jaksottaa
seuraaville vuosille, mikäli minä ymmärrän
oikein tämän vastalauseeseen sisältyvän
pykälämuotoilun.
Kun ed. Nousiainen täällä totesi
ja painotti aivan oikein, että metsätalous on
kokonaisuudessaan erittäin tärkeä ja
pitää huolehtia siitä, että metsät
tuottavat, niin ei kai voitu lähteä siitä,
että silloin kun oli pinta-alaverotuksen siirtymäkausi,
niin pinta-alaverotuksessa olevat lopettavat metsän uudistamisen,
kun pelkäävät, että kun siirtymäkausi
loppuu, niin sen jälkeen he eivät saakaan enää vähentää sen
puhtaan tulon yli menevää osaa. Itse en oikein
ole pystynyt tiedostamaan tätä ed. Nousiaisen
puolustamaa seikkaa.
Markus Mustajärvi /vas:
Arvoisa puhemies! Ed. Seppo Lahtelalle vaan tiedoksi se, että vasemmistoliitolla
on puoluekokouspäätös siitä, ja
semmoinen päätös, mikä ei tule
varmasti muuttumaan, sen uskallan sanoa. Elikkä vasemmistoliiton
puoluekokouspäätöksen mukaan me emme
tule koskaan hyväksymään kiinteistöveroa
metsille. Olisi täyttä hulluutta, että jos
on näin pitkän siirtymäajan ollut kaksi
rinnakkaista järjestelmää, niin heti
sen perään lähdettäisiin hakemaan
kolmatta järjestelmää. Tässä suhteessa uskallan
sanoa, että meidän kantamme on varmasti selvempi
kuin monessa muussa puolueessa.
Ahti Vielma /kok:
Arvoisa puhemies! Ihan lyhyesti. Ed. Lahtelan puheenvuorosta
ymmärsin, että hän mainitsi hallitusneuvotteluissa
olevan kiinteistöveron jollain lailla kaupankäyntivälineenä.
Voin myöskin kokoomuksen edustajana sanoa, että tietysti
kokoomus pyrkii hallitukseen, se on ihan selvä asia, mutta
tämä asia, metsän kiinteistöverotus,
ei tule olemaan kaupankäynnin kohde milloinkaan meidän
puolueessa.
Ensimmäinen varapuhemies:
Huomautan, että kiinteistövero ei ole nyt
käsittelyssä, elikkä pysytään
asiassa.
Arvoisa puhemies olisi voinut huomauttaa oman puolueensa puhujalle
myöskin samasta asiasta.
Ensimmäinen varapuhemies:
Tästä eteenpäin kiinteistöverosta
ei enää keskustella.
Hyvin usein tulee silloin, kun kokoomus avaa suunsa, huomautus,
mutta ei omille, arvoisa puhemies.
Ensimmäinen varapuhemies:
(koputtaa)
Puhemiehen kanssa ei väitellä.
Tuija Nurmi /kok:
Arvoisa puhemies! Tulee kyllä mieleen, kun lukee tätä hallituksen
esitystä 212, että siinä hallituspuolueet
ovat kuunnelleet erästä keskeistä talousvaikuttajaa,
joka on ainakin allekirjoittaneelle todennut, että metsäteollisuus
ja raskas metalliteollisuus eivät ole tärkeitä Suomelle,
mitä itse kyllä en ainakaan usko. Uskon, että Suomelle
ovat tärkeitä niin Nokia kuin metsä-
ja metalliteollisuuskin.
Mutta tämän hallituksen esityksen 212 keskeisin
epäkohta mielestäni on se, että tappioita
ei voida jatkossa vähentää, joskin siirtymäaika
on ollut pitkä, mutta siitä huolimatta uskon ja
toivon, että hallitus on varmasti ajatellut tähän
jonkun ratkaisun, mitenkä nämä tappiot
voidaan jatkossa vähentää. Saattaa olla
sellaisia elämäntilanteita, että ihmiset
eivät ole kyenneet valmistautumaan tänä ajanjaksona
verotuksen muuttumiseen.
Petri Salo /kok:
Arvoisa herra puhemies! Nyt on kakkoskäsittelystä kysymys,
ja tämä laki voidaan ainoastaan hyväksyä tai
hylätä. Valitettavasti tämä nyanssikohta
on niin pieni asia näitten hyvien asioiden rinnalla, mitä tähän
lakiesitykseen liittyy, että hylkääminen
olisi liian suuri keino, ja tiedämme kuitenkin, kuinka
sen hylkäysesityksen tulisi käymään.
Pahoittelen kuitenkin sitä, kun täällä ovat
hallituspuolueiden kansanedustajat, niin edustajat Kiviranta, Lahtela
kuin Oinonenkin, pitäneet useita hyviä puheenvuoroja,
ettei teillä ollut kykyä eikä halua tehdä tähän
myöskin lausumaa, joka olisi varmasti saanut opposition
tuen, jolloin nämä asiat olisi voitu oikeudenmukaisesti korjata.
Keskustelu päättyy.