Täysistunnon pöytäkirja 136/2005 vp

PTK 136/2005 vp

136. MAANANTAINA 12. JOULUKUUTA 2005 kello 12 (12.07)

Tarkistettu versio 2.0

12) Hallituksen esitys laiksi kuljettajantutkintotoiminnan järjestämisestä annetun lain muuttamisesta

 

Mikko Alatalo /kesk:

Arvoisa puhemies! Todellakin, tässä esityksessä kuljettajantutkintotoimintaa tultaisiin rajoittamaan sillä tavalla, että toimipisteitä vähennetään ympäri Suomen. Siitä kannan tietysti huolta, kuinka tasavertaisesti kansalaisten palvelut säilyvät myös harvaanasutuilla alueilla. Meillähän on muutenkin kuljetusalalla ongelmana se, että meillä on kuskipula tällä hetkellä. Itse asiassa paljon tästä rekkaliikenteestä on siirtynyt myös venäläisen kaluston tehtäväksi. Tässä mielessä kannan huolta, että kuljettajantutkintopaikkojen verkko ei harvene liikaa, vaan että siellä olisi riittävästi toimipisteitä. Nythän yhtenä ratkaisuna on esitetty sitä, että on myös tämmöisiä kiertäviä toimipisteitä, jotka ovat muutaman päivän siellä ja toisen täällä, ja sillä voidaan sitten tietysti jonkun verran korvata toimipisteiden vähenemistä.

Toivon todellakin, että tässä ei jälleen olisi kyseessä tällainen maaseudun alasajo. Muutenkin viittaan siihen, että maaseudulla varsinkin erilaisten valtion toimintojen ja niihin liittyvien toimintojen vähentäminen vaikuttaa myös paikkakunnan verotuloihin. Se on yksi suuntaus, joka on jatkunut 90-luvulta lähtien, ja se on ikävä asia, jos tältäkin osin maaseudulta palvelut vähenevät.

Raimo Vistbacka /ps:

Arvoisa herra puhemies! Tässä on nyt neljä liikenne- ja viestintävaliokunnan käsittelemää asiaa peräjälkeen. Niin kuin ed. Alatalo tässä totesi, hallituksen esityksestä jäi pikkasen sellainen käsitys ainakin useammalle valiokunnan jäsenelle, että nyt ollaan harventamassa näitä ajokokeen suorittamispaikkoja. Haluan tässä toisessa käsittelyssä korostaa nimenomaan valiokunnan tavoin sitä, että Ajoneuvohallintokeskuksen tulee kaikesta huolimatta varmistaa se, että on alueellinen riittävyys, kun määrätään näitä ajokokeen suorittamispaikkoja.

Liikenne- ja viestintävaliokunta on aikaisemminkin tämän suuntaisissa asioissa katsastustoimintaan liittyen tuonut esiin sen, mikä nyt myös ajokokeen suorittamisessa voisi tulla kysymykseen, ja myöskin ministeriön käsitys on se, että se on mahdollista, että tämä ajokokeen suorittaminen voitaisiin tehdä jopa sellaisissa vastaanottopisteissä, jotka eivät ole täysiaikaisia, taikka jotka voidaan ottaa esiin säännöllisin määräajoin taikka silloin, kun autokoulujen ilmoituksen mukaan tarvetta ilmenee.

Arvoisa puhemies! Toivon todella, että Ajoneuvohallintokeskus huomioisi liikenne- ja viestintävaliokunnan kannanotot tässä asiassa.

Petri Salo /kok:

Arvoisa herra puhemies! Yhdyn edustajien Alatalon ja Vistbackan huoleen siitä, että tässä saattaa olla kysymyksessä taas jonkinlainen harvaanasuttujen alueiden alasajo. Niin kuin tiedätte, ongelmana eivät varmasti ole ne kortin suoritukset, jotka suoritetaan lähinnä B-kortin osalta, eli perinteiset henkilö- ja pakettiauton kuljettajatutkinnot. Näistähän aika suuri osa suoritetaan vielä perhekohtaista kuljettajaopetusta antaen ja vain insinööritutkinto käydään suorittamassa sitten myöhemmin muualla. Ongelma on se, että meillä on huolestuttavasti vähentynyt niitten ajokortinhaltijoiden määrä, jotka suorittavat C-kortin eli alun perin kuorma-autonkuljettajan kortin. Näitä ei pystytä kotiopetuksena hoitamaan, vaan ne perinteisesti hoidetaan autokoulussa. Sitten myöskin kuljettajatutkinnon paikat ratkaisevat sen, moniko lähtee tästä eteenpäin suorittamaan varsinaista E-luokan ajokorttia tai D-luokan linja-autokorttia.

Niin kuin täällä ed. Alatalo totesi, meillä on tällä hetkellä jo kuskipula, ja taistelu näistä nuorista, lähinnä miehistä — on myöskin naisia onneksi mukana — on äärimmäisen kova markkinoilla. Pelkona on se, että meidän kuljetusala joutuu lähivuosina, nimenomaan raskas kuljetusala, todelliseen työvoimapulaan. Tämä on yksi asia, joka heikentää edelleen tätä seikkaa.

Matti Kangas /vas:

Arvoisa puhemies! Ajolupien suorittamisessa ja nimenomaan raskaan kaluston osalta pitäisi kynnyksen olla mahdollisimman matala. Kuskeista on pulaa, ja se rajoittaa suomalaista liikennettä. Varsinkin nyt, kun ikäraja nostetaan, siinä jää kaksi kolme vuotta, jolloin nuori miettii, odotanko sitä, että saan kortin, vai lähdenkö hakemaan töitä jostakin muualta. Se voi olla, että se vie muualle. Se on kumminkin sellainen, sanoisiko, verisuonisto yhteiskunnassa, logistiikka ja kuljetukset, että jos ei sitä hoideta, niin yhteiskunta ei mene eteenpäin. Samaten laatupuoli pitää säilyttää kanssa tässä, kun raskaan kuljetuksen ajolupia suoritetaan; nyt on ikäviä tapauksia ollut. Toivottavasti nämä kiertävät lupien antajat sitten hyödynnetään ja hoidetaan sillä tavalla, että lupia on joka puolella Suomea saatavilla.

Keskustelu päättyy.