4) Hallituksen esitys laeiksi lasten päivähoidosta
annetun lain ja perusopetuslain muuttamisesta
Peruspalveluministeri Paula Risikko
Arvoisa herra puhemies! Lasten ja perheiden hyvinvoinnilla
on ensiarvoisen tärkeä merkitys koko suomalaisen
yhteiskunnan hyvinvoinnille ja tulevaisuudelle. Lapsuus on aikaa,
jolloin annetaan eväät koko elämän
pituiselle matkalle.
Perustuslaki asettaa julkiselle vallalle velvoitteen tukea perheen
ja muiden lapsen huolenpidosta vastaavien mahdollisuuksia turvata
lapsen hyvinvointi ja yksilöllinen kasvu. Lasten varhaiskasvatuspalvelut
eri muotoineen, äitiys- ja lastenneuvola sekä esimerkiksi
lapsiperheiden kotipalvelut ovat juuri niitä tärkeitä lapsiperheiden
peruspalveluita, joilla voidaan merkittävällä tavalla
vaikuttaa lasten ja lapsiperheiden hyvinvointiin.
Väestöliiton syyskuussa julkaiseman perhebarometrin
mukaan perheet kaipaavat ennen kaikkea lisää aikaa
yhdessä. Kiristyvä työelämä haastaa
perheen parissa vietettyä aikaa, ja pienten lasten hoitopäivät
voivat muodostua kohtuuttoman pitkiksi. Tällöin
päivähoitopaikan sijainnilla voi olla merkittävä vaikutus
lapsiperheen arkeen ja siihen, kuinka paljon aikaa perheellä on
käytettävissä yhdessäoloon.
Vanhempien työskennellessä toisella paikkakunnalla
lapsen hoitopäivä saattaa muodostua lapselle raskaaksi,
ja esimerkiksi juuri tällaisessa tilanteessa saattaa olla
perusteltua hakea lapselle hoitopaikkaa työ- tai opiskelupaikkakunnalta,
jolloin hoitopäivän pituus voi lyhentyä olennaisesti
vanhempien ja lasten tehdessä kotimatka yhdessä.
Herra puhemies! Hallituksen esityksen tavoitteena on edistää asiakaslähtöisyyttä sekä
kuntien välistä yhteistyötä päivähoitopalveluissa
lapsen edun määrittelemissä rajoissa.
Esityksen keskeinen ehdotus on, että päivähoitolakiin
sisällytettäisiin säännös,
jonka mukaan kunnat voivat järjestää lasten
päivähoitoa myös muille kuin kunnan omille
asukkaille. Esitys parantaa lasten aseman lisäksi myös
yhden tai kahden vanhemman perheiden vanhempien asemaa jatkuvassa
tasapainoilussa työ- ja perhe-elämän
yhdistämisen välillä. On kuitenkin muistettava,
että lapsiperheiden aseman parantaminen ja perheen yhteisen
ajan lisääminen ei ole kiinni vain päivähoitopalvelujen
tai muun perhepoliittisen järjestelmän joustoista
vaan joustoja kaivataan myös työelämän
puolella.
Työllisyyspoliittisin päätöksin
ja työkulttuurin muutoksin on pyrittävä saamaan
työpaikoille sellaiset käytännöt,
jotka tosiasiallisesti mahdollistavat työ- ja perhe-elämän
yhteensovittamisen perheiden yksilöllisten tarpeiden mukaan.
Osa-aikatyö, molempien vanhempien kesken jaettava vanhempainvapaa
ja muut lakisääteiset hoitovapaat antavat lainsäädännön
tasolla paljon mahdollisuuksia perheen yhteisen ajan lisäämiseen.
Herra puhemies! Hallituksen tavoitteena on ollut palvelujärjestelmän
kehittäminen asiakaslähtöisemmäksi
ja joustavammaksi. Varhaiskasvatuspalvelut ovat mitä merkittävin
lapsiperheiden palvelu, jossa asiakaslähtöisyydellä on
suuri vaikutus perheiden jokapäiväiseen elämään. Olen
varma, että esitys osaltaan parantaa perheiden asemaa varhaiskasvatuspalvelujen
käyttäjinä. On huomattava, että esityksen
tarkoituksena ei ole lisätä kuntarajat ylittävää päivähoitoa
vaan mahdollistaa sellaisen järjestäminen silloin,
kun se on lapsen ja perheen kannalta tarkoituksenmukaisin tapa järjestää lapsen
päivähoito.
Lainmuutoksen tavoitteiden tukemiseksi sosiaali- ja terveysministeriössä valmistellaan
parhaillaan kunnille lähetettävää kirjettä,
jossa selvitetään tarkemmin kuntarajat ylittävässä päivähoidossa
jo käytössä olevia hyviä malleja.
Ehdotettu muutos on askel palvelujen asiakaslähtöisempään
järjestämiseen ja perheen näkökulman korostamiseen
lapsille ja heidän vanhemmilleen tärkeissä varhaiskasvatuspalveluissa.
Leena Rauhala /kd:
Arvoisa puhemies! Tässä hallituksen esityksessä on
kysymys erittäin hyvästä uudistuksesta,
muutoksesta, ja nimenomaan ne perustelut, mitä ministeri
Risikko esitti, palvelujen parantaminen nimenomaan asiakaslähtöisyydestä käsin,
ovat oikeat ja hyvät. Tätä voi todella
kannattaa. Tässä huomioidaan se, että nimenomaan
lapselle saataisiin näin aikaa, kun työmatkalla
voi lapsi olla mukana, kun viedään samalla, kun
työhön mennään, lapsi päivähoitoon.
Tämäkin, että tehdään
yhteistyötä, ei pelkästään
asiakaslähtöisyys vaan tämä,
mikä on tavoitteena, että kuntarajat ylittävää yhteistyötä tehdään
ja toteutetaan, tässä toteutuu. Näin koko
palvelurakenteen kehitystä viedään eteenpäin.
Toivon, että tämä onnistuu. Siinähän
on myös se, ettei tästä rahallisesti
tule, koska matkat kukin perhe hoitaa itse, että matkakorvauksia ei
ole.
Mutta ainoastaan yksi, minkä vuoksi puheenvuoron halusin
tässä yhteydessä ottaa, on se, että kohdassa
2, jossa on ehdotetut muutokset lakiin lasten päivähoidosta,
hyvin kyllä nostetaan esille se, että hallitusohjelmaan
on kirjoitettu varhaiskasvatuslain kokonaisuudistus. Nyt sitten
sitä odotetaan, eli päivähoitolainsäädännön
kokonaisuudistusta ei ole vielä tehty ja sitä tehdään, voi
sanoa, vaiheittain. Täällä perustellaan,
että sitä tehdään taloudellisista
syistä, ja olen ymmärtänyt, että siinä on
muitakin syitä, minkä vuoksi se on ikään
kuin lepäämässä. Toivoisin vain,
että nyt kun näitä osauudistuksia tulee,
jotka ovat hyviä, (Puhemies: 2 minuuttia!) nämä eivät
estäisi sitä, että saamme sen varhaiskasvatuslainsäädännön
hyvin toteutetuksi ja tehdyksi.
Sirpa Asko-Seljavaara /kok:
Arvoisa puhemies! En usko, että oppositiokaan keksii
mitään vastalausetta tähän hallituksen
esitykseen, sillä se on nykyaikaa. Vanhemmilla pitää olla
oikeus valita lapselle päivähoitopaikka myös
naapurikunnasta. Jos vaikka työpaikka on siellä,
niin vanhempi voi helposti viedä lapsensa sinne.
Mutta kysyisin ihan tätä samaa asiaa kuin
ed. Rauhala: kun meillä on nyt kuitenkin ollut hallitusohjelmassa
tämä varhaiskasvatuslain säätäminen
ja lasten päivähoitolain uudistaminen, niin vaikka
ministeri Risikko on ollut erittäin aktiivinen ja vielä ihan
tässä loppusuoralla tulee lakeja syytämällä sieltä teiltä,
onko tämä vielä tulossa vai onko se työn
alla vasta ensi eduskunnalle?
Peruspalveluministeri Paula Risikko
Arvoisa herra puhemies! Ihan näihin kahteen selkeään
kysymykseen:
Todellakin, varhaiskasvatuslainsäädäntöähän todella
tarvitaan. Meillä on päivähoitolaki,
josta voi sanoa, että se ei ole ajanmukainen enää,
me tiedämme sen kaikki. Laki varhaiskasvatuksesta on kirjattu
hallitusohjelmaan. Sitä käynnistettiin. Kokonaismuutos
maksaa satoja miljoonia, on arvioitu näin. Siitä syystä olemme
tehneet eräänlaisen vaiheittaisuuden, ja olen
ehdottomasti samaa mieltä, että nämä osauudistukset
eivät saa vaikuttaa siihen, etteikö sitä hiljalleen
viedä eteenpäin. Me olimme tuomassa sitä,
meillä on valmis esitys jo varhaiskasvatuslain osauudistuksesta,
mutta valitettavasti se ei saanut poliittista kannatusta riittävästi,
ja siitä syystä me emme sitä sitten tuoneet.
Olen hyvin hyvin pahoillani siitä.
Eero Akaan-Penttilä /kok:
Arvoisa puhemies! Tämä hallituksen esitys
on ilman muuta aiheellinen ja hyvä. Hyvä, että se
tavallaan nyt lopulta tulee. Nimittäin pyysin tämän
puheenvuoron ihan kertoakseni 1980-luvulta tapahtuman, jossa sekä Helsingin
kaupungin ylipormestari että Espoon silloinen kaupunginjohtaja
päättivät yhdessä, että juuri
tämä sama idea toteutetaan, koska oli ihmisiä,
jotka matkustivat kunnasta toiseen ja työpaikan lähellä oli
päivähoitopaikkoja vapaana, jonne oma lapsi olisi
mielellään viety. Nämä kaksi
kaupunginjohtajaa antoivat käskyn omille organisaatioilleen
valmistella tämä asia ja kahden kunnan välillä tehdä tästä totta.
Eipä tullut totta. Se kuvastaa minusta hyvin sitä,
miten vaikeata kunnassa hallintokeinoin on mennä asioissa
eteenpäin. Se ei ollut mitenkään valtioneuvostosta
kiinni eikä lainsäädännöstä,
vaan se pelkästään juuttui jonnekin.
Kumpikaan johtajista ei myöhemminkään
osannut kertoa, mikä oli tämän negatiivisen
lopputuloksen syy. Siinä mielessä on mainiota,
että tämä nyt lopultakin tulee, ja toivottavasti
tämä on hyvä esimerkki muustakin yhteistyöstä,
jota kuntien välillä ja kuntarajat ylittävänä toimintana
tarvitaan varmasti paljon lisää monissa muissakin
kohteissa.
Merja Kuusisto /sd:
Arvoisa puhemies! Varmasti monelle perheelle tämä hallituksen
esitys on erittäin tärkeä uudistus. Se
mahdollistaa sen, että kuullaan käyttäjän
näkökulmaa. Lapsiperheet voivat miettiä itse,
mikä sopii heidän työmatkaansa ja lapselle
parhaiten hoitopaikaksi.
Täytyy myös ottaa kantaa siihen, kun tässä keskusteltiin
siitä, että monesti nämä uudistukset eivät
etene siellä kuntasektorilla. Mutta kyllä se on
hyvin edistyksellistä ollut Kuuma-kuntien alueilla. Meillä on
jo monta vuotta ollut niin, että päivähoitopaikan
saa myös naapurikunnasta. Myös peruskoululaisilla
on mahdollisuus valita opiskelupaikka naapurikunnasta. Ja hyvin
on saatu selvitettyä myös nämä rahoitukset.
On laskettu, mitä keskimääräinen
peruskoululaisen vuosikulu on sillä alueella, ja sen mukaan
on sitten maksut määritelty. Ja samoin myös
lastenhoidon, päivähoidon, osalta.
Mutta tämä on hyvä lakiuudistus.
Monesti ollaan liian kankeita ja mennään niitten
säädöksien mukaan liiankin tarkasti,
eikä nähdä lapsiperheiden parasta eikä oteta
huomioon riittävästi heidän näkökulmaansa.
Jouko Laxell /kok:
Arvoisa puhemies! Pieneltäkin tuntuva parannus lasten
hyväksi on iso askel parempaan tulevaisuuteen. Oikeaan
suuntaan ollaan menossa tässäkin asiassa.
Paula Sihto /kesk:
Arvoisa puhemies! Työelämän muutokset
ovat myllerryksessä entistä enemmän,
ja työ- ja perhe-elämän yhteensovittamisesta
puhutaan paljon. Mielestäni tämä hallituksen
esitys omalta osaltaan vastaa myös tähän haasteeseen.
On hyvä, että tulevaisuudessa voi lasta kuljettaa
työmatkoilla entistä enemmän oman kuntarajan
ylitse. Se on hieno asia, ja varsinkin, kun ajatellaan lasta ja
lähdetään matkaan asiakaslähtöisesti,
tämä todella tukee sitä ajatusta kaikella
lailla. Se, mikä tässä on ihan hyvää,
on se, että tälle esitykselle ei luoda päivähoitopalvelujen
järjestämisestä uusia oikeuksia tai velvollisuuksia vaan
tällä mahdollistetaan nimenomaan kuntarajat ylittävä lastenhoito.
Kaikelta osin ihan hyvä ja kannatettava esitys.
Rakel Hiltunen /sd:
Arvoisa puhemies! Selvyyden vuoksi kerron — ed. Akaan-Penttilä lähti
jo, hän puhui kymmenen vuoden takaisesta tilanteesta — että meillähän
jo nyt pääkaupunkiseudulla, Helsingin, Espoon,
Vantaan ja Kauniaisen alueella, on tämän vuoden
alusta alkaen mahdollisuus siihen, että vanhemmat voivat
vapaasti hakea päivähoitopaikkaa yli kuntarajojen. Tämä on
tapahtunut Paras-puitelain mukanaan tuomassa hengessä.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Ministeri Risikolle ja hallituspuolueiden
kansanedustajille erityisesti: Tietenkään oppositio
ei kritisoi sellaisia esityksiä, joita ei ole aihetta kritisoida.
Ja on aihetta antaa myös kiitosta silloin, kun on kiitoksen
paikka, niin kuin nyt tässä kohdinkin on, vaikka — niin
kuin täällä ed. Hiltunen totesi — ikään
kuin elävä elämä on jo mennyt eteenpäin.
Mutta ihan hyvä, ajankohtainen hallituksen esitys, ja se
on ihan positiivista, että ollaan ikään
kuin ajan juoksussa mukana.
Seppo Särkiniemi /kesk:
Arvoisa puhemies! Täällä on annettu
positiivista palautetta tälle esitykselle, ja siihen positiivisen
palautteen antajien kuoroon on helppo yhtyä. Oikeastaan
ainoa toteamus tähän voisi olla se, että miksi
vasta nyt.
Asiaan liittyvä ongelma on ollut pitkään
tiedossa, ja perheiden puolelta ja myöskin palveluiden
järjestäjien puolelta tämä on
otettu esille monella tavalla ja monta kertaa. Tämän
lakiesityksen luonteeseen sisältyy paljon sellaista hyvin ajankohtaista
yhteiskuntapoliittista keskustelua siitä, miten tämä palveluiden
järjestäminen, ja tuottaminen varsinkin, on tulossa
koko ajan aivan uuteen valoon, kun pitäisi ottaa tämä asiakaslähtöisyys
ihan toisella tavalla huomioon kuin tähän saakka.
Toivoisin, että tämä toimisi esimerkkinä keskustelulle,
jota parhaillaan käydään. Tästä ja
tämäntyyppisistä asioista pitäisi
keskustella eikä kuntien lukumäärästä.
Keskustelu päättyi.