Täysistunnon pöytäkirja 136/2010 vp

PTK 136/2010 vp

136. KESKIVIIKKONA 12. TAMMIKUUTA 2011 kello 14.01

Tarkistettu versio 2.0

4) Hallituksen esitys laeiksi lasten päivähoidosta annetun lain ja perusopetuslain muuttamisesta

 

Peruspalveluministeri Paula Risikko

Arvoisa herra puhemies! Lasten ja perheiden hyvinvoinnilla on ensiarvoisen tärkeä merkitys koko suomalaisen yhteiskunnan hyvinvoinnille ja tulevaisuudelle. Lapsuus on aikaa, jolloin annetaan eväät koko elämän pituiselle matkalle.

Perustuslaki asettaa julkiselle vallalle velvoitteen tukea perheen ja muiden lapsen huolenpidosta vastaavien mahdollisuuksia turvata lapsen hyvinvointi ja yksilöllinen kasvu. Lasten varhaiskasvatuspalvelut eri muotoineen, äitiys- ja lastenneuvola sekä esimerkiksi lapsiperheiden kotipalvelut ovat juuri niitä tärkeitä lapsiperheiden peruspalveluita, joilla voidaan merkittävällä tavalla vaikuttaa lasten ja lapsiperheiden hyvinvointiin.

Väestöliiton syyskuussa julkaiseman perhebarometrin mukaan perheet kaipaavat ennen kaikkea lisää aikaa yhdessä. Kiristyvä työelämä haastaa perheen parissa vietettyä aikaa, ja pienten lasten hoitopäivät voivat muodostua kohtuuttoman pitkiksi. Tällöin päivähoitopaikan sijainnilla voi olla merkittävä vaikutus lapsiperheen arkeen ja siihen, kuinka paljon aikaa perheellä on käytettävissä yhdessäoloon. Vanhempien työskennellessä toisella paikkakunnalla lapsen hoitopäivä saattaa muodostua lapselle raskaaksi, ja esimerkiksi juuri tällaisessa tilanteessa saattaa olla perusteltua hakea lapselle hoitopaikkaa työ- tai opiskelupaikkakunnalta, jolloin hoitopäivän pituus voi lyhentyä olennaisesti vanhempien ja lasten tehdessä kotimatka yhdessä.

Herra puhemies! Hallituksen esityksen tavoitteena on edistää asiakaslähtöisyyttä sekä kuntien välistä yhteistyötä päivähoitopalveluissa lapsen edun määrittelemissä rajoissa. Esityksen keskeinen ehdotus on, että päivähoitolakiin sisällytettäisiin säännös, jonka mukaan kunnat voivat järjestää lasten päivähoitoa myös muille kuin kunnan omille asukkaille. Esitys parantaa lasten aseman lisäksi myös yhden tai kahden vanhemman perheiden vanhempien asemaa jatkuvassa tasapainoilussa työ- ja perhe-elämän yhdistämisen välillä. On kuitenkin muistettava, että lapsiperheiden aseman parantaminen ja perheen yhteisen ajan lisääminen ei ole kiinni vain päivähoitopalvelujen tai muun perhepoliittisen järjestelmän joustoista vaan joustoja kaivataan myös työelämän puolella.

Työllisyyspoliittisin päätöksin ja työkulttuurin muutoksin on pyrittävä saamaan työpaikoille sellaiset käytännöt, jotka tosiasiallisesti mahdollistavat työ- ja perhe-elämän yhteensovittamisen perheiden yksilöllisten tarpeiden mukaan. Osa-aikatyö, molempien vanhempien kesken jaettava vanhempainvapaa ja muut lakisääteiset hoitovapaat antavat lainsäädännön tasolla paljon mahdollisuuksia perheen yhteisen ajan lisäämiseen.

Herra puhemies! Hallituksen tavoitteena on ollut palvelujärjestelmän kehittäminen asiakaslähtöisemmäksi ja joustavammaksi. Varhaiskasvatuspalvelut ovat mitä merkittävin lapsiperheiden palvelu, jossa asiakaslähtöisyydellä on suuri vaikutus perheiden jokapäiväiseen elämään. Olen varma, että esitys osaltaan parantaa perheiden asemaa varhaiskasvatuspalvelujen käyttäjinä. On huomattava, että esityksen tarkoituksena ei ole lisätä kuntarajat ylittävää päivähoitoa vaan mahdollistaa sellaisen järjestäminen silloin, kun se on lapsen ja perheen kannalta tarkoituksenmukaisin tapa järjestää lapsen päivähoito.

Lainmuutoksen tavoitteiden tukemiseksi sosiaali- ja terveysministeriössä valmistellaan parhaillaan kunnille lähetettävää kirjettä, jossa selvitetään tarkemmin kuntarajat ylittävässä päivähoidossa jo käytössä olevia hyviä malleja. Ehdotettu muutos on askel palvelujen asiakaslähtöisempään järjestämiseen ja perheen näkökulman korostamiseen lapsille ja heidän vanhemmilleen tärkeissä varhaiskasvatuspalveluissa.

Leena Rauhala /kd:

Arvoisa puhemies! Tässä hallituksen esityksessä on kysymys erittäin hyvästä uudistuksesta, muutoksesta, ja nimenomaan ne perustelut, mitä ministeri Risikko esitti, palvelujen parantaminen nimenomaan asiakaslähtöisyydestä käsin, ovat oikeat ja hyvät. Tätä voi todella kannattaa. Tässä huomioidaan se, että nimenomaan lapselle saataisiin näin aikaa, kun työmatkalla voi lapsi olla mukana, kun viedään samalla, kun työhön mennään, lapsi päivähoitoon. Tämäkin, että tehdään yhteistyötä, ei pelkästään asiakaslähtöisyys vaan tämä, mikä on tavoitteena, että kuntarajat ylittävää yhteistyötä tehdään ja toteutetaan, tässä toteutuu. Näin koko palvelurakenteen kehitystä viedään eteenpäin. Toivon, että tämä onnistuu. Siinähän on myös se, ettei tästä rahallisesti tule, koska matkat kukin perhe hoitaa itse, että matkakorvauksia ei ole.

Mutta ainoastaan yksi, minkä vuoksi puheenvuoron halusin tässä yhteydessä ottaa, on se, että kohdassa 2, jossa on ehdotetut muutokset lakiin lasten päivähoidosta, hyvin kyllä nostetaan esille se, että hallitusohjelmaan on kirjoitettu varhaiskasvatuslain kokonaisuudistus. Nyt sitten sitä odotetaan, eli päivähoitolainsäädännön kokonaisuudistusta ei ole vielä tehty ja sitä tehdään, voi sanoa, vaiheittain. Täällä perustellaan, että sitä tehdään taloudellisista syistä, ja olen ymmärtänyt, että siinä on muitakin syitä, minkä vuoksi se on ikään kuin lepäämässä. Toivoisin vain, että nyt kun näitä osauudistuksia tulee, jotka ovat hyviä, (Puhemies: 2 minuuttia!) nämä eivät estäisi sitä, että saamme sen varhaiskasvatuslainsäädännön hyvin toteutetuksi ja tehdyksi.

Sirpa Asko-Seljavaara /kok:

Arvoisa puhemies! En usko, että oppositiokaan keksii mitään vastalausetta tähän hallituksen esitykseen, sillä se on nykyaikaa. Vanhemmilla pitää olla oikeus valita lapselle päivähoitopaikka myös naapurikunnasta. Jos vaikka työpaikka on siellä, niin vanhempi voi helposti viedä lapsensa sinne.

Mutta kysyisin ihan tätä samaa asiaa kuin ed. Rauhala: kun meillä on nyt kuitenkin ollut hallitusohjelmassa tämä varhaiskasvatuslain säätäminen ja lasten päivähoitolain uudistaminen, niin vaikka ministeri Risikko on ollut erittäin aktiivinen ja vielä ihan tässä loppusuoralla tulee lakeja syytämällä sieltä teiltä, onko tämä vielä tulossa vai onko se työn alla vasta ensi eduskunnalle?

Peruspalveluministeri Paula Risikko

Arvoisa herra puhemies! Ihan näihin kahteen selkeään kysymykseen:

Todellakin, varhaiskasvatuslainsäädäntöähän todella tarvitaan. Meillä on päivähoitolaki, josta voi sanoa, että se ei ole ajanmukainen enää, me tiedämme sen kaikki. Laki varhaiskasvatuksesta on kirjattu hallitusohjelmaan. Sitä käynnistettiin. Kokonaismuutos maksaa satoja miljoonia, on arvioitu näin. Siitä syystä olemme tehneet eräänlaisen vaiheittaisuuden, ja olen ehdottomasti samaa mieltä, että nämä osauudistukset eivät saa vaikuttaa siihen, etteikö sitä hiljalleen viedä eteenpäin. Me olimme tuomassa sitä, meillä on valmis esitys jo varhaiskasvatuslain osauudistuksesta, mutta valitettavasti se ei saanut poliittista kannatusta riittävästi, ja siitä syystä me emme sitä sitten tuoneet. Olen hyvin hyvin pahoillani siitä.

Eero Akaan-Penttilä /kok:

Arvoisa puhemies! Tämä hallituksen esitys on ilman muuta aiheellinen ja hyvä. Hyvä, että se tavallaan nyt lopulta tulee. Nimittäin pyysin tämän puheenvuoron ihan kertoakseni 1980-luvulta tapahtuman, jossa sekä Helsingin kaupungin ylipormestari että Espoon silloinen kaupunginjohtaja päättivät yhdessä, että juuri tämä sama idea toteutetaan, koska oli ihmisiä, jotka matkustivat kunnasta toiseen ja työpaikan lähellä oli päivähoitopaikkoja vapaana, jonne oma lapsi olisi mielellään viety. Nämä kaksi kaupunginjohtajaa antoivat käskyn omille organisaatioilleen valmistella tämä asia ja kahden kunnan välillä tehdä tästä totta. Eipä tullut totta. Se kuvastaa minusta hyvin sitä, miten vaikeata kunnassa hallintokeinoin on mennä asioissa eteenpäin. Se ei ollut mitenkään valtioneuvostosta kiinni eikä lainsäädännöstä, vaan se pelkästään juuttui jonnekin. Kumpikaan johtajista ei myöhemminkään osannut kertoa, mikä oli tämän negatiivisen lopputuloksen syy. Siinä mielessä on mainiota, että tämä nyt lopultakin tulee, ja toivottavasti tämä on hyvä esimerkki muustakin yhteistyöstä, jota kuntien välillä ja kuntarajat ylittävänä toimintana tarvitaan varmasti paljon lisää monissa muissakin kohteissa.

Merja Kuusisto /sd:

Arvoisa puhemies! Varmasti monelle perheelle tämä hallituksen esitys on erittäin tärkeä uudistus. Se mahdollistaa sen, että kuullaan käyttäjän näkökulmaa. Lapsiperheet voivat miettiä itse, mikä sopii heidän työmatkaansa ja lapselle parhaiten hoitopaikaksi.

Täytyy myös ottaa kantaa siihen, kun tässä keskusteltiin siitä, että monesti nämä uudistukset eivät etene siellä kuntasektorilla. Mutta kyllä se on hyvin edistyksellistä ollut Kuuma-kuntien alueilla. Meillä on jo monta vuotta ollut niin, että päivähoitopaikan saa myös naapurikunnasta. Myös peruskoululaisilla on mahdollisuus valita opiskelupaikka naapurikunnasta. Ja hyvin on saatu selvitettyä myös nämä rahoitukset. On laskettu, mitä keskimääräinen peruskoululaisen vuosikulu on sillä alueella, ja sen mukaan on sitten maksut määritelty. Ja samoin myös lastenhoidon, päivähoidon, osalta.

Mutta tämä on hyvä lakiuudistus. Monesti ollaan liian kankeita ja mennään niitten säädöksien mukaan liiankin tarkasti, eikä nähdä lapsiperheiden parasta eikä oteta huomioon riittävästi heidän näkökulmaansa.

Jouko Laxell /kok:

Arvoisa puhemies! Pieneltäkin tuntuva parannus lasten hyväksi on iso askel parempaan tulevaisuuteen. Oikeaan suuntaan ollaan menossa tässäkin asiassa.

Paula Sihto /kesk:

Arvoisa puhemies! Työelämän muutokset ovat myllerryksessä entistä enemmän, ja työ- ja perhe-elämän yhteensovittamisesta puhutaan paljon. Mielestäni tämä hallituksen esitys omalta osaltaan vastaa myös tähän haasteeseen.

On hyvä, että tulevaisuudessa voi lasta kuljettaa työmatkoilla entistä enemmän oman kuntarajan ylitse. Se on hieno asia, ja varsinkin, kun ajatellaan lasta ja lähdetään matkaan asiakaslähtöisesti, tämä todella tukee sitä ajatusta kaikella lailla. Se, mikä tässä on ihan hyvää, on se, että tälle esitykselle ei luoda päivähoitopalvelujen järjestämisestä uusia oikeuksia tai velvollisuuksia vaan tällä mahdollistetaan nimenomaan kuntarajat ylittävä lastenhoito. Kaikelta osin ihan hyvä ja kannatettava esitys.

Rakel Hiltunen /sd:

Arvoisa puhemies! Selvyyden vuoksi kerron — ed. Akaan-Penttilä lähti jo, hän puhui kymmenen vuoden takaisesta tilanteesta — että meillähän jo nyt pääkaupunkiseudulla, Helsingin, Espoon, Vantaan ja Kauniaisen alueella, on tämän vuoden alusta alkaen mahdollisuus siihen, että vanhemmat voivat vapaasti hakea päivähoitopaikkaa yli kuntarajojen. Tämä on tapahtunut Paras-puitelain mukanaan tuomassa hengessä.

Pentti  Tiusanen  /vas:

Arvoisa puhemies! Ministeri Risikolle ja hallituspuolueiden kansanedustajille erityisesti: Tietenkään oppositio ei kritisoi sellaisia esityksiä, joita ei ole aihetta kritisoida. Ja on aihetta antaa myös kiitosta silloin, kun on kiitoksen paikka, niin kuin nyt tässä kohdinkin on, vaikka — niin kuin täällä ed. Hiltunen totesi — ikään kuin elävä elämä on jo mennyt eteenpäin. Mutta ihan hyvä, ajankohtainen hallituksen esitys, ja se on ihan positiivista, että ollaan ikään kuin ajan juoksussa mukana.

Seppo  Särkiniemi  /kesk:

Arvoisa puhemies! Täällä on annettu positiivista palautetta tälle esitykselle, ja siihen positiivisen palautteen antajien kuoroon on helppo yhtyä. Oikeastaan ainoa toteamus tähän voisi olla se, että miksi vasta nyt.

Asiaan liittyvä ongelma on ollut pitkään tiedossa, ja perheiden puolelta ja myöskin palveluiden järjestäjien puolelta tämä on otettu esille monella tavalla ja monta kertaa. Tämän lakiesityksen luonteeseen sisältyy paljon sellaista hyvin ajankohtaista yhteiskuntapoliittista keskustelua siitä, miten tämä palveluiden järjestäminen, ja tuottaminen varsinkin, on tulossa koko ajan aivan uuteen valoon, kun pitäisi ottaa tämä asiakaslähtöisyys ihan toisella tavalla huomioon kuin tähän saakka.

Toivoisin, että tämä toimisi esimerkkinä keskustelulle, jota parhaillaan käydään. Tästä ja tämäntyyppisistä asioista pitäisi keskustella eikä kuntien lukumäärästä.

Keskustelu päättyi.