11) Hallituksen esitys eduskunnalle laeiksi ajokorttilain ja eräiden
muiden lakien muuttamisesta
Kalle Jokinen /kok(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies ja liikennepolitiikan muutoksista kiinnostuneet
kansanedustajat! Tässä hallituksen esityksessä ehdotetaan
muutettavaksi ajokorttilakia sekä useita muita ajokortin
ja ajolupien saamiseen ja myöntämiseen liittyviä lakeja. Esitykseen
sisältyy viranomaisten tehtävien uudelleenjärjestelyä ajokortin
hankkimiseen liittyvien menettelyjen selkeyttämiseksi ja
keventämiseksi.
Liikenteen turvallisuusvirasto myöntäisi jatkossa
ajokortit ja ajokorttiluvat sekä opetusluvat, moottoripyörän
harjoitteluluvat, taksinkuljettajan ajoluvat ja kuljettajan ammattipätevyyskortit.
Nykyisin nämä tehtävät kuuluvat
poliisin lupahallinnon toimivaltaan. Jo tällä hetkellä Liikenteen
turvallisuusvirasto huolehtii ajokorttien hankinnasta, liikenteen
tietojärjestelmistä ja kuljettajantutkintotoiminnasta.
Esityksen mukaan poliisi taas vastaisi jatkossa ajoterveyden valvonnasta
ja ajokieltoon määräämisestä sekä lupien peruuttamisesta
liikennerikosten tai ajokorttiedellytysten menettämisen
takia.
Tämän esityksen tarkoituksena on, että kuljettajantutkinnon
suorittaminen ja ajokortin saamiseen liittyvä menettely
voisivat asiakkaan kannalta toimia mahdollisimman pitkälle
yhden luukun periaatteella. Lisäksi esityksen myötä on
tarkoitus ottaa hakemusten tekemisessä käyttöön sähköiset
palvelut.
Valiokunta pitää erittäin hyvänä,
että esityksessä on arvioitu ajokorttien hankkimisprosessia kokonaisuutena
asiakkaan näkökulmasta ja etsitty keinoja yksinkertaistaa
ja helpottaa menettelyjä. Yhden luukun periaatteeseen pyrkiminen
on kaikessa kansalaisten viranomaistoiminnassa kannatettavaa ja
tavoiteltavaa.
Valiokunnan saaman selvityksen mukaan jatkossa ajo-oikeusprosessi
voitaisiin kokonaisuutena hoitaa huomattavasti nykyistä pienemmillä viranomaisresursseilla,
koska palvelut hankittaisiin suurelta osin yksityisiltä palveluntuottajilta. Valiokunta
pitää palvelujen riittävyyden ja myös alueellisen
kattavuuden varmistamista lain toimeenpanossa erittäin
tärkeänä.
Arvoisa herra puhemies! Valiokunnan saaman selvityksen mukaan
esityksellä on henkilöstövaikutuksia
poliisin lupahallinnossa ja vaikutuksia suoritemaksukertymään
poliisin tehtävien vähentyessä. Huolimatta
poliisin lupahallinnon henkilöstön vähentymisestä muun
muassa toimitiloja koskevat kustannukset kuitenkin säilyvät ennallaan,
joten muutokset saattavat aiheuttaa paineita nostaa muiden poliisin
myöntämien lupien hintoja. Valiokunta kannustaa
etsimään näihin kysymyksiin lupien hintojen
nostamisen sijasta tai lisäksi muunkinlaisia toimivia ratkaisuja.
Tämä esitys sisältää myös
koulutusta ja kelpoisuuksia koskevia ehdotuksia. Esityksessä ehdotetaan
ajokorttilakiin sääntelyä, jonka mukaan ammatillista
tutkintoa suorittavien pääsyä suorittamaan
kuljettajantutkintoa helpotetaan poikkeamalla vähimmäisikävaatimuksesta.
Edellytyksenä on, että suoritettava tutkinto tuottaa
opiskelijalle kyseisen ammattipätevyyden. Esimerkkinä C-kuorma-autoluokan
vähimmäisiän lasku 21 vuodesta 18 vuoteen
edellyttää, että tutkintoon sisältyy
280 tunnin ammattipätevyyskoulutus. Valiokunta pitää hyvänä,
että muutos mahdollistaa alalle hakeutuville enemmän
joustoa ammatillisen tutkinnon ja kuljettajantutkinnon suorittamisessa
ja mahdollistaa aikaisemman työskentelyn aloittamisen.
Lisäksi esityksessä ehdotetaan tarkistettavaksi
säännöksiä autokoulunopettajalta
vaadittavasta liikenneopettajaluvan myöntämisestä ja
siitä saatavasta opetusta koskevasta kelpoisuudesta.
Liikenneopettajan erikoisammattitutkinnon osana suoritettavan
ajokokeen vastaanottajan, niin sanotun inssin, peruskoulutus antaisi
jatkossa kelpoisuuden myös raskaan kaluston ajokokeiden
vastaanottamiseen. Esityksen mukaan ennen ajokokeiden vastaanottajaksi
ryhtymistä tulee liikenneopettajaluvan olla voimassa vähintään
vuoden ajan. Valiokunta pitää ehdotettua yhtä vuotta
varsin lyhyenä aikana vastuullisen ajokokeiden suorittajan
tehtävän hoitamiseksi, varsinkin raskaan liikenteen
osalta. Ajokokeiden vastaanottajien riittävän
ammattitaidon varmistamiseksi valiokunta ehdottaa, että vastaanottajalla
tulee olla ollut liikenneopettajalupa voimassa vähintään
kaksi vuotta.
Esityksessä ehdotetaan luovuttavaksi kokonaan lyhytaikaisesta
ajokortista, mikä vaikuttaisi taksinkuljettajan ajoluvan
saamiseen siten, että taksinkuljettajan ajoluvan voisi
käytännössä saada jo kolmen
kuukauden kuluttua ajokortin saamisesta. Nykyään
vähimmäisaika on yksi vuosi. Asiantuntijakuulemisissa
on osin kritisoitu tätä ehdotetun aikarajan lyhyyttä ja
katsottu, että lyhyt ajokokemus ei riitä ammattikuljettajalle.
Valiokunta yhtyy mietinnössään tähän
näkemykseen ja ehdottaa sellaista muutosta, että taksinkuljettajan
ajoluvan edellytyksenä olisi, että hakijalla on
ollut ajo-oikeus vähintään yhden vuoden
ajan.
Arvoisa puhemies! Esitys sisältää myös
ehdotuksia terveysvaatimuksista. Esityksen mukaan Liikenteen turvallisuusvirasto
antaisi tarkemmat määräykset jatkossa
ajokorttien ja lupien terveysvaatimuksista ja vahvistaisi lääkärinlausuntolomakkeiden
kaavan. Valiokunnan saaman selvityksen mukaan alkoholin ja muiden
huumaavien aineiden väärinkäyttöä ei
arvioitaisi erillisenä menettelynä vaan yleisten
terveysvaatimusten arvioinnin yhteydessä.
Valiokunta korostaa tässä kohtaa, että alkoholi
ja muut päihteet sekä niitä koskeva riippuvuus ovat
liikenteessä merkittävä ongelma, ja valiokunta
pitää erittäin tärkeänä,
että tämän ongelman ratkaisemiseksi etsitään
mahdollisimman tehokkaita keinoja myös terveysvaatimusten
arviointia kehittämällä. Valiokunnan
saaman selvityksen mukaan poliisi on pyytänyt vuosittain noin
500 tapauksessa ylimääräistä lisäarviota tehdystä puoltavasta
lääkärinlausunnosta huolimatta ja nämä ovat
liittyneet tuohon päihdekysymykseen. Valiokunta korostaa,
että alkoholin tai muun huumaavaan aineen jatkuvan väärinkäytön
ja siitä mahdollisesti johtuvan henkilön vaarallisuuden
liikenteelle tulee ongelman yleisyydestä johtuen olla seikka,
johon kiinnitetään korostuneesti huomiota lääkärin
ilmoitusvelvollisuuden yhteydessä sekä lääkärien
ohjeistuksella ja kouluttamisella.
Arvoisa puhemies! Kuten edellä jo on todettu, esityksessä ehdotetaan
luopumista erillisestä lyhytaikaisesta ajokortista. B-luokan
ajokortti myönnettäisiin heti aluksi 15 vuodeksi
nykyisen 2 vuoden sijaan. Uusi kuljettaja olisi kuitenkin nykyiseen
tapaan tiukemman rikkomusarvioinnin piirissä kahden vuoden
ajan ajo-oikeuden saamisesta. Valiokunta pitää erittäin
hyvänä, että lyhytaikaisesta ajokortista
luopuminen toisi ajokortinhakijoille valiokunnan saaman selvityksen mukaan
noin 1 miljoonan euron säästöt, kun heidän
ei tarvitsisi jatkossa hankkia uutta, pidempiaikaista ajokorttia
kahden vuoden jälkeen.
Valiokunta pitää hyvänä,
että esityksellä pyritään siihen,
että ajokortin hakemis- ja uusimisvaiheessa voidaan käyttää rekisterissä jo
olevaa sähköistä valokuvaa ja allekirjoitusta;
tämä helpottaa sähköistä hakumenettelyä.
Rekisterissä olevien nimikirjoitusten ja kuvien hyödyntäminen
toisi valiokunnan saaman selvityksen mukaan vuositasolla ajokortinhakijoille
yhteensä noin 2 miljoonan euron säästöt,
kun asiakkaiden ei tarvitsisi enää kaikissa tapauksissa
hankkia esimerkiksi uutta valokuvaa ajokorttihakemuksen liitteeksi.
Lisäksi tässä korttien postittamisella
vähennetään kansalaisten henkilökohtaista
asiointitarvetta.
Arvoisa puhemies! Liikenne- ja viestintävaliokunta
pitää esitystä tarpeellisena ja tarkoituksenmukaisena
ja ehdottaa, että 2., 5., 6. ja 7. lakiehdotus hyväksytään
muuttamattomina, että 1., 3. ja 4. lakiehdotus hyväksytään
muutoin hallituksen esityksen mukaisina paitsi 1. lakiehdotuksen
voimaantulosäännös, 3. lakiehdotuksen
4 § ja 4. lakiehdotuksen 7 c § muutettuna
valiokunnan muutosehdotusten mukaan ja että asiaan liittyvä lakialoite
hylätään.
Raimo Piirainen /sd:
Arvoisa puhemies! Esityksessä ehdotetaan, että Liikenteen
turvallisuusvirasto myöntäisi ajokorttiluvat ja
ajokortit sekä eräät kuljettajalta vaadittavat
lisäluvat, joissa toimivalta on nykyisin poliisilla. Elikkä tässä otetaan
poliisilta tehtävä pois ja annetaan Liikenteen
turvallisuusvirastolle. Kun näitä asioita on käsitelty,
niin aika paljon tulee uusia tehtäviä Liikenteen
turvallisuusvirastolle. Toivottavasti siellä sitten resurssitkin
riittävät, ja toivotaan, että siellä pystytään
nämä asiat sitten hoitamaan.
Kuitenkin poliisi vastaisi kuljettajien ajoterveyden valvonnasta
sekä ajokieltoon määräämisestä liikennerikosten
tai ajokorttiedellytysten menettämisen takia. Poliisi päättäisi
myös lupien peruuttamisesta. Tuossa kuulemisen aikana ainakin
minulle tuli mieleen, että yleensähän
on niin, että se viranomainen, joka luvan myöntää,
myös peruuttaa sen, mutta tässä nyt on
tämmöinen muutos, ja sitä kuulemma on
valtionhallinnossa muuallakin.
Sitten koulutusta ja kelpoisuuksia koskevat ehdotukset. Esityksessä ehdotetaan
ajokorttilakiin sääntelyä, jonka mukaan
ammatillista tutkintoa parhaillaan suorittavien pääsyä suorittamaan
kuljettajantutkintoa helpotetaan poikkeamalla vähimmäisikävaatimuksista.
Tämä on tällä hetkellä nuorten
kohdalla erittäin tervetullut, kun 21 vuotta on tällä hetkellä tuo
ikä, niin sitä voidaan alentaa 18 vuoteen C-luokan
kortin saamiseksi, mutta siihen liittyy sitten tämä,
että tutkintoon sisältyy 280 tunnin perustason
ammattipätevyyskoulutus.
Kun ollaan raskaan liikenteen kanssa tekemisissä, niin
mielestäni tuo 18 vuoden ikä on kyllä aika
alhainen siinä mielessä, että siinä ei
ole ennättänyt tulla kokemusta kovin paljon. Poikkeusluvallahan
voi tietysti saada aikaisemminkin esimerkiksi perheyrityksen jatkumisen
takia tuon luvan. Mutta toivotaan, että tässä on
hyvä asia ja nuoret saavat työtä ja niin
poispäin.
Arvoisa puhemies! Sitten terveysvaatimuksista sen verran vielä,
että esityksen mukaan Liikenteen turvallisuusvirasto antaisi
tarkemmat määräykset jatkossa ajokorttien
ja lupien terveysvaatimuksista ja vahvistaisi lääkärinlausuntolomakkeiden
kaavan. Tässäkin oli vähän epäilystä,
että onko siellä asiantuntemusta lääketieteen
puolella, mutta näin meille vakuutettiin, että näin
on tilanne.
Sitten ajoluvan myöntämisen edellytykset: Tämä koskee
nyt näitä taksinkuljettajia. Tässäkin
oli esitys, että 3 kuukauden ajokokemuksella B-luokan kortin
haltija voisi saada taksinkuljettajaluvan. Valiokunta pitää tätä 3
kuukauden aikaa liian lyhyenä taksinkuljettamisessa tarvittavan ajokokemuksen
ja osaamisen hankkimiseksi. On henkilöiden kuljettamisesta
kysymys, ja kokemuksella kumminkin on merkittävä vaikutus
liikenteen parissa, niin että pystyy turvallisesti viemään
ihmisiä paikasta toiseen. Elikkä nyt valiokunta
esittää, että tuo vuosi olisi sitä ajokokemusta.
Mirja Vehkaperä /kesk:
Arvoisa puhemies! Nyt käsittelyssä oleva
hallituksen esitys ajokorttilaista tähtää viranomaisten
tehtävien uudelleenjärjestelyyn. Liikenteen turvallisuusvirasto
siis vastaisi tulevaisuudessa ajokorteista ja ajokorttiluvista ja
myöntäisi ne jatkossa. Poliisille jää myöskin
tehtäviä. Poliisi vastaisi jatkossa ajoterveyden
valvonnasta ja ajokieltoon määräämisestä sekä lupien
peruuttamisesta liikennerikosten tai ajokorttiedellytysten menettämisten
takia. Tämä jako kahteen on varmasti ajantasaista.
Mutta tämän ajokorttiuudistuksen myötä,
lupauudistusten myötä siirryttäisiin
myöskin sähköiseen asiointiin ja yhden
luukun periaatteeseen. Näin ajatellen, kun kansalaisten
asiointi muuttuu sähköiseksi, niin taas ja jälleen
kerran painotan sitä, että kun kustannuksia halutaan alentaa,
niin tämän pitäisi näkyä myöskin
luvissa tehostumisina, kustannusten vähentämisenä ja myöskin
asiakasmaksujen alentamisena.
Mutta itse asiassa valiokuntakäsittelyssä on vähän
käynyt päinvastoin. Kun poliisilta nyt vähennetään
tehtäviä, niin silti kaikki muut kustannukset
esimerkiksi kiinteistöjen osalta edelleenkin jäävät
voimaan, ja edelleenkin poliisihallinnossa ja poliisipuolella on
paineet vyöryttää muita poliisin myöntämien
lupien hintoja ylöspäin. Tätä kehitystä emme
toivo, ja siksi valiokuntakäsittelyssä erityisesti
painotimme sitä, että etsitään
myöskin poliisihallinnon puolella sellaisia toimenpiteitä,
että muissa lupa-asioissa ja myöntämisissä hintoja
ei tulla nostamaan.
Anu Urpalainen /kok:
Arvoisa puhemies! Tämä on mielestäni
yksi niistä hallituksen loppukauden hyvistä esityksistä,
joissa haetaan kustannustehokkuutta niin julkiselle puolelle kuin
kuntalaisen, asiakkaan puolelle. Kuten monessa kohtaa ja puheissa
on tullut esille, niin tällä haetaan myös
jopa miljoonan euron vähennystä ja säästöä,
kun luovutaan toisen, lyhytaikaisen ajokortin hankinnasta. Nämä ovat
erinomaisia ratkaisuja.
Olen myös huolissani siitä, että vastaavasti nämä kustannukset
vyörytetään sitten muihin lupiin. Sitä suuremmalla
syyllä, kun myöhemmin käsitellään
sähköisen tunnistamisen lainsäädäntöä,
meillä on mielestäni lupa odottaa mutta myös
lupa laittaa vahvasti paineita, että näiden sähköinen
asiointi menee voimakkaasti eteenpäin joka saralla, jotta
päästään myös siihen,
että kustannukset niin julkisella puolella kuin kuntalaisen,
asiakkaan, kansalaisen näkökulmasta vähenevät.
Kalle Jokinen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Kun haetaan kustannustehokkuutta ja
lisätään sähköistä asiointia,
niin sillä on aina kääntöpuolensa,
ja niin tässäkin asiassa. Kuten aikaisemmissa
edustajakollegojen puheenvuoroissa on kuultu, niin nyt, kun poliisista
vähenee näiden ajokortteja käsitelleiden
lupahenkilöiden työpanos, se valiokunnan saaman
selvityksen mukaan tapahtuu pääasiassa eläköitymisen
ja määräaikaisten virkasuhteiden kautta.
Mutta tuo lupatuotto kertymänä näiden
ajokorttien osalta on poliisihallintoon ollut noin 13 miljoonaa
vuodessa, ja sillä on katettu henkilöiden palkat,
mutta myös sitten kiinteistökustannukset, jotka
kohdistuvat tähän ajokorttilupahallintoon.
Poliisin lupahallintohan käsittelee myös muita
lupia. Nyt nämä kiinteistökustannukset
ja muut tukitoimien kustannukset jäävät
edelleen sinne poliisihallintoon, koska edelleen myönnetään
lupia, aselupia ja monenlaisia muita lupia, jotka poliisin toimintaan
kuuluvat, ja siitä aiheutuu nyt kyllä ongelma,
koska lyhyellä tähtäimellä näitä yleiskustannuksia
ei voida vähentää siellä poliisin
puolella, vaikka nämä ajokorttien myöntämiseen
liittyvät tehtävät vähenevät.
Nyt uhkana onkin se, että tämä kustannus, joka
sieltä vähenee, vyörytetään
muiden lupien hintoihin. Ei voi olla niin, että kun sähköistä asiointia
parannetaan ajokorttihallinnon puolella, niin esimerkiksi ampuma-aseluvan
hakija sitten maksaisi enemmän siitä luvastaan
sen takia, että sähköinen asiointi kehittyy
ja kustannuksia lasketaan ajokorttipuolella. Elikkä tähän
ongelmaan täytyy löytyä ratkaisu poliisin
rahoituksessa, ja siihen valiokunta erityisesti kiinnitti huomiota,
ja niin kuin edustaja Vehkaperä sanoi, korosti erityisesti
sen ratkaisun löytymistä.
Anu Urpalainen /kok:
Arvoisa puhemies! On varmaan hyvä vähän
laajentaa tätä keskustelua. Juuri joulun alla,
kun kävimme budjetin yhteydessä keskustelua yleisesti
ottaen kaikista kiinteistömenoista ja Senaatti-kiinteistöistä erityisesti,
valtiovarainministeri lupasi tarkastusvaliokunnan mietinnön
pohjalta sen, että Senaatti-kiinteistöjen vuokraperusteisiin
tullaan tekemään muutoksia. Se tulee silloin koskettamaan kaikkia,
niin poliisihallintoa vahvasti kuin tietysti Puolustusvoimia ja
monia muitakin, jotka ovat Senaatti-kiinteistöissä vuokralla.
Toivottavasti, ainakin itse uskon, sieltä sitten näihin
vuokrapaineisiin ja kokonaisuuteen löytyy hyvä ratkaisu,
jossa kustannuksia saadaan alennettua. Eli silloin valtio ei enää tulouta
itselleen sellaisia pääomatuottoja, mitä tällä hetkellä on.
Valtiovarainministeri julkisesti on luvannut, että 2016
olisi tällainen muutos, ja itse ainakin haluan vahtia ja
huolehtia siitä, että siitä pidetään
kiinni.
Kalle Jokinen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Tuo oli erittäin tärkeä huomio,
jonka edustaja Urpilainen tuossa toi, (Anu Urpalainen: Urpalainen!) — Urpalainen
tuossa toi. — Senaatti-kiinteistöjen tuottovaatimushan
on kohtuuton siinä mielessä, että se
rasittaa silloin valtionhallinnon toimitilakustannuksia ja niitä kehyksiä.
Saamani tiedon mukaan tuo rahoituksen vaje, joka poliisihallintoon
kohdistuu nyt sen takia, että nämä ajokorttituotot
sieltä poistuvat mutta kuitenkin lupahallinnon tiloja tarvitaan,
jotta asiakkaita voidaan palvella, on useita miljoonia euroja, jopa
6 miljoonaa euroa vuodessa. Niin kuin tuossa sanoin, niin ei voi
olla niin, että sitten muiden lupien hakijat maksavat tämän
kustannuksen. Nyt pitää ponnekkaasti, niin kuin
valtiovarainministeri toi silloin esille tuohon tarkastusvaliokunnan
mietintöön liittyen, Senaatti-kiinteistön
tuottovaatimusta kohtuullistaa. Se onkin aivan selkeä,
suora ratkaisu tähän ongelmaan, joka nyt on ilmennyt
tämän ajokorttihallinnon siirron myötä.
Yleiskeskustelu päättyi.