13) Hallituksen esitys eduskunnalle jäänmurtoavustusta
koskevasta yhteistyöstä ja vuorovaikutuksesta
Itämerellä Venäjän federaation
hallituksen kanssa tehdyn sopimuksen hyväksymisestä ja
laiksi sopimuksen lainsäädännön
alaan kuuluvien määäysten voimaansaattamisesta
Kalle Jokinen /kok(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Kiitos jälleen tästä puheenvuoromahdollisuudesta.
Tällä kertaa siirrytään
lentoliikenteestä jäänmurtoasioihin.
Tämä hallituksen esitys 314 vuodelta 2014 sopii
erittäin hyvin tähän päivään, koska
täällä salissa keskusteltiin 3,5 tuntia
Venäjä-politiikasta ja Suomen ja Venäjän
suhteista.
Tässä hallituksen esityksessä ehdotetaan eduskunnan
hyväksyttäväksi jäänmurtoavustusta
koskevaa yhteistyötä ja vuorovaikutusta Suomen
ja Venäjän välillä koskeva sopimus
ja sopimuksen voimaan saattamista koskeva lakiehdotus.
Suomen ja Venäjän välillä ei
ole aikaisemmin ollut sopimusta jäänmurtoyhteistyöstä.
Tämä sopimus antaisi mahdollisuuden pyytää toiselta
sopimusosapuolelta jäänmurtoon apua sellaisessa tilanteessa,
jossa oma jäänmurtokapasiteetti Itämerellä ei
riitä. Sopimus ei kuitenkaan velvoita avun antamiseen.
Sopimuksessa määrätään avunpyynnöissä noudatettavista
menettelytavoista, avustamisesta maksettavista korvauksista sopimisesta
ja muun muassa toiminnassa sovellettavista oikeudellisista säännöksistä.
Korvauksista sovittaisiin sopimuksen mukaan kaupallisella
sopimuksella. Apua antavat jäänmurtajat vapautettaisiin
sopimuksessa pääsääntöisesti tulli-,
raja- ja muista vastaavista tarkastuksista. Sopimuksen 4 artiklan
mukaan sen osapuolen jäänmurtajat, jotka antavat
jäänmurtoavustusta toisen osapuolen valtion aluemerellä ja
sisäisillä aluevesillä, eivät
ole oikeutettuja harjoittamaan toimintaa, joka tähtää toisen
osapuolen valtion puolustusta tai turvallisuutta vahingoittavien
tietojen keräämiseen.
Valiokunta korostaa jäänmurron keskeistä merkitystä talvimerenkululle
ja erityisesti Suomen vientiteollisuudelle. Jäänmurron
on välttämätöntä toimia
kaikissa olosuhteissa, myös ankarina jäätalvina,
joita Suomessa on ollut keskimäärin 10 vuoden
välein. Valiokunta pitää hyvänä,
että sopimuksessa kotimaisille toimijoille luotaisiin uusia
markkinoita ja liiketoimintamahdollisuuksia ja tätä kautta
voitaisiin nostaa suomalaisten jäänmurtajien käyttöastetta.
Valiokunnan saaman selvityksen mukaan Venäjän
jäänmurtokapasiteetti ei ole ollut jääolosuhteilta
vaikeina talvina heille riittävää, joten
on todennäköistä, että suomalaiselle
jäänmurtokalustolle löytyy tulevaisuudessa
tarvetta. Suomalaisten jäänmurtajien toteuttama
jäänmurron avustustoiminta Suomen aluevesien ulkopuolella
voisi valiokunnan saaman selvityksen mukaan olla omiaan myös
parantamaan Itämeren turvallisuutta.
Valiokunnan saaman selvityksen mukaan Suomessa jäänmurron
kustannukset ovat polttoainekustannukset mukaan luettuna noin 50
miljoonaa euroa vuodessa, ja pääosin tämä kustannus
on katettu väylämaksuilla. Esityksen perustelujen
mukaan Liikennevirastolle voisi syntyä säästöä suomalaisten
jäänmurtajien toteuttaman mahdollisen avustamisen
aikana, koska jäänmurtokapasiteetista ei tarvitsisi
maksaa siltä ajalta, kun se on Venäjän
käytössä. Valiokunnan saaman selvityksen
mukaan yleisesti jäänmurrossa tehtävässä maiden
välisessä yhteistyössä voi syntyä säästöjä muun
muassa siitä, jos lähimpänä oleva
murtaja avustaa aluksia, jolloin huomattavia kustannuksia aiheuttava
murtajien siirtymistarve vähenee.
Valiokunta pitää erittäin hyvänä esityksen
lähtökohtaa, jonka mukaan apua pyydettäisiin
sopimuksen perusteella Suomeen vain siinä tapauksessa,
ettei oma kotimainen jäänmurtokapasiteetti riitä.
Lisäksi jos kotimainen kapasiteetti olisi täysimääräisesti
omassa käytössä, myöskään apua
ei tällaisessa tilanteessa voitaisi sopimuksen perusteella
antaa. Valiokunta korostaa, että kahdenväliset
jäänmurtoa koskevat sopimukset eivät
saa vaarantaa Suomen oman jäänmurron toimivuutta
missään olosuhteissa.
Liikenne- ja viestintävaliokunta pitää tätä esitystä tarpeellisena
ja tarkoituksenmukaisena ja ehdottaa, että eduskunta hyväksyy
hallituksen esityksessä tarkoitetun sopimuksen ja että lakiehdotus
hyväksytään muuttamattomana.
Raimo Piirainen /sd:
Arvoisa puhemies! Tänään päivällä oli
keskustelua Venäjä-yhteistyöstä ja
pakotteista, mutta tässä ollaan menossa hyvään
suuntaan yhteisessä jäänmurrossa. Näillä perusteilla,
mitä valiokunta tässä on esittänyt, tämä näyttäisi
todella hyvältä.
Tuossa on huomioitava tuo, että toisella osapuolella
valtion aluemerellä tai sisäisillä aluevesillä ei
ole oikeutta sitten jäänmurtotehtävissä ollessaan
harjoittaa toimintaa, joka tähtää toisen osapuolen
valtion puolustusta tai turvallisuutta vahingoittavien tietojen
keräämiseen. Tässä avataan myös
sitä mahdollisuutta uusille kaupallisille toimille, ja
ihan oikein näyttää olevan suunta.
Tietysti on huomioitava myös se, että polttoainekustannukset
ja jäänmurron kustannukset ovat tuon 50 miljoonaa
vuodessa, ja jos siihen saadaan sitten jostakin muualta tuloa, niin
sehän on todella hyvä. Tärkeintä tässä on
huomioida myös se, että jos Suomi itse tai venäläinen
puoli tarvitsee itse tuota omaa jäänmurtokalustoansa,
niin silloin ei ole pakotettu sitä toiselle osapuolelle luovuttamaan.
Lisäksi vielä: valiokunta pitää erittäin
hyvänä esityksen lähtökohtaa,
jonka mukaan apua pyydettäisiin sopimuksen perusteella Suomeen
vain siinä tapauksessa, ettei oma kotimaan jäänmurtokapasiteetti
riitä.
Näillä sanoilla, kiitoksia.
Mirja Vehkaperä /kesk:
Arvoisa puhemies! Tässä on yksi oiva esimerkki
rajat ylittävästä yhteistyöstä Suomen
ja Venäjän välillä. Suomella on
pitkät perinteet jäänmurrossa ja kylmäosaamisessa,
ja toivon, että jäänmurrosta tulee myöskin vientituote
arktisille alueille Jäämerelle, koska sinne tarvitaan
jääolosuhteisiin kelpoisia aluksia mutta myöskin
jäänmurtokapasiteettia.
Sopimus jäänmurrosta Suomen ja Venäjän
välillä on ensimmäinen. Meillähän
on Ruotsin kanssa vähän pitempi perinne tältä alalta.
Nyt meillä on mahdollisuus pyytää toiselta
sopijaosapuolelta jäänmurtoapua sellaisissa tilanteissa, joissa
oma jäänmurtokapasiteetti ei riitä. Sopimus
siis ei velvoita avun antamiseen, vaan on molempien harkittavissa.
Jääolosuhteet vaihtelevat vuosittain, ja on
selvää, että silloin, kun jääolosuhteet
ovat hankalat myöskin Suomen rannikolla ja vesillä,
niin meidän on turvattava oma jäänmurto
ensimmäiseksi. Mutta valiokunta on myöskin saanut
selville Venäjän jäänmurtokapasiteetin
heikkouden, eli on odotettavissa, että meiltä tullaan
pyytämään apua jäänmurtokaluston
osalta. Tämähän ei ole huono asia ollenkaan,
kun mietimme tulopuolta.
Edelleenkin painotan sitä, että sopimus ei
saa millään tavalla heikentää Suomen
omaa jäänmurtotarvetta silloin, kun tarve kotimaassa
on olemassa.
Kalle Jokinen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Tämä jäänmurtoyhteistyösopimus
Venäjän kanssa ei tosiaankaan ole ensimmäinen
laatuaan. Suomella on pitkäaikaiset perinteet Ruotsin kanssa
tehdystä jäänmurtoyhteistyöstä,
ja siitä on erittäin hyviä kokemuksia.
Sillä on saatu aikaan säästöä,
ja molempien maiden jäänmurtokapasiteetti on voitu
käyttää tarkoituksenmukaisella tavalla.
Suomi on jäänmurron ja jäänmurtajien
rakentamisen supervalta. Meillä on maailman huippuluokan
osaaminen jäänmurrossa ja jäänmurtajien
rakentamisessa. Sen vuoksi on erittäin tärkeää ja
hyvä myös, että sitä osaamista
käytetään hyödyksi, ja tässäkin
tapauksessa sitä osaamista voidaan myydä naapurimaalle.
Kuten tuossa aiemminkin kuultiin, niin myös arktisen alueen
jäänmurron tarpeet tiedetään.
Siellä Suomella tulee olemaan tärkeä rooli
jatkossa jäänmurrossa, ja sitä toimintaa
pitää edistää.
Mutta vielä Itämerestä. Tämä jäänmurtosopimus
Venäjän kanssahan koskee Itämeren aluetta,
ja Itämeren laivaliikenne on todella vilkasta. Silloin
kun tulee vaikea jäätalvi, merenkulun sujuminen
on myös erittäin tärkeää ympäristön
ja onnettomuuksien ehkäisyn kannalta. Itämerellä liikkuu
venäläisiä öljytankkereita,
suuria tankkereita, isoja määriä, ja
vaikeat jääolosuhteet saattavat aiheuttaa ympäristövahinkojen
riskin. Siinä mielessä on erittäin tärkeätä,
että jäänmurtoyhteistyösopimus
saadaan aikaan. Sillä on myös tämmöinen
ympäristönsuojelullinen ulottuvuus.
Yleiskeskustelu päättyi.