14) Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi vahvasta sähköisestä tunnistamisesta
ja sähköisistä allekirjoituksista annetun
lain muuttamisesta
Kalle Jokinen /kok(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Täytyy myöntää,
että joulun alla liikenne- ja viestintävaliokunta
oli todella, todella täynnä työtä ja
näitä esityksiä oli paljon ja silloin
valiokunta ahkeroi, ja nyt tässä sitten työn tuloksia
esitellään.
Arvoisa puhemies! Tänään on näissä monissa liikenne-
ja viestintävaliokunnan toimialaan liittyvissä lakiesityksissä puhuttu
sähköisen asioinnin lisääntymisestä,
se on ollut tämän päivän teema,
ja nyt tämä hallituksen esitys 272 liittyy sähköiseen
tunnistamiseen.
Sähköisen tunnistamisen merkityksen on arvioitu
palvelujen sähköistymiskehityksen myötä kasvavan
huomattavasti tulevaisuudessa. Tällä hetkellä vahvan
sähköisen tunnistamisen palveluja tarjoavat Suomessa
lähinnä pankit, Väestörekisterikeskus
ja teleyritykset. Pankkisektorilla sähköinen tunnistaminen
pankkitunnisteiden avulla on kansalaisille jo tuttua arkipäivää,
mutta muiden vahvojen tunnistamismenetelmien käyttö ei
ole yleistynyt toivottavalla tavalla. Valiokunta pitää erittäin
hyvänä, että esityksellä pyritään
poistamaan nykyisiä kehityksen esteitä, edistämään
markkinoille tulon edellytyksiä ja muun muassa helpottamaan
eri tunnistuspalvelujen hyödyntämistä sähköisissä palveluissa.
Arvoisa puhemies! Tunnistuspalvelua ja sähköisiä allekirjoituksia
tarjoavan toimijan tulisi esityksen mukaan vaatia henkilötunnus
henkilön tunnistamiseksi. Valiokunnan saaman selvityksen
mukaan niiden henkilöiden, joilla ei ole suomalaista henkilötunnusta,
mahdollisuuksiin käyttää järjestelmää pyritään
löytämään ratkaisuja lähiaikoina
erikseen käynnistettävissä hankkeissa.
Esityksen mukaan tunnistuspalvelun tarjoajan tulisi hankkia
palvelun tarjoamiseksi tarvitsemansa tiedot väestötietojärjestelmästä.
Asiantuntijakuulemisessa on tuotu esille, että nykyinen menettely
henkilön kuolemaa koskevan tiedon merkitsemisessä väestötietojärjestelmään
saattaa viivästyksestä johtuen aiheuttaa riskin
siitä, että kuolleen henkilön identiteettiä käytetään väärin.
Valiokunta katsoo, että henkilön kuolemasta ilmoittamista
koskevat säännökset ja menettelyt tulisi
arvioida ja tarvittaessa muuttaa ennen luottamusverkoston käyttöönottoa
siten, että luottamusverkoston käytettävissä olevat
väestötietojärjestelmän tiedot
olisivat jatkossa mahdollisimman hyvin ajan tasalla.
Eräissä asiantuntijalausunnoissa on tuotu esille
tarve säätää kuluttajan oikeudesta
tunnis-tusvälineen saamiseen. Tällä hetkellä vahvan tunnistamisen
välineistä myös julkisen hallinnon palveluissa
yleisimmissä käytössä olevia
pankkitunnisteita ei ole ollut kaikilla kansalaisilla mahdollisuutta
saada käyttöönsä esimerkiksi
maksuhäiriömerkinnöistä johtuen.
Valiokunnan näkemyksen mukaan esityksen myötä on
todennäköistä, että erilaisten
tunnistusvälineiden käytön lisääntyminen
vähentää kansalaisten epätasa-arvoisuutta
sähköisen tunnistamisen käyttömahdollisuuksien
osalta. Valiokunta kuitenkin katsoo, että esityksessä säänneltäviä sähköisen
tunnistamisen palveluita voidaan nykyään pitää jo eräänlaisina
tietoyhteiskunnan peruspalveluina. Valiokunta toteaakin, että erityisesti
julkisten palvelujen sähköistyessä ja
fyysisen palvelutarjonnan todennäköisesti vähentyessä tämänkaltaisen
tunnistusvälinettä koskevan oikeuden tarpeellisuutta
on syytä arvioida jatkossa muun muassa palveluiden saatavuuden
varmistamiseksi kansalaisten asuinpaikasta riippumatta.
Arvoisa puhemies! Tämän esityksen keskeisenä ehdotuksena
on sähköisen luottamusverkoston luominen tunnistuspalvelujen
tarjoajien välille. Sähköisen palvelun
tarjoajan tarvitsisi tehdä sopimus vain yhden luottamusverkostoon kuuluvan
tunnistuspalvelun tarjoajan kanssa, jonka myötä hänen
palveluissaan voitaisiin käyttää kaikkien
luottamusverkostoon kuuluvien tunnistuspalvelujen tarjoajien tunnistusvälineitä. Vastaavasti
kaikkien verkostoon kuuluvien tunnistuspalvelujen asiakkaat voisivat
käyttää kyseistä sähköistä palvelua.
Valiokunta katsoo, että sopimusten määrän
väheneminen voisi helpottaa olennaisesti sähköisen
tunnistamisen käyttöönottoa sähköisissä palveluissa
ja laajentaisi tietyn tunnistusvälineen käyttömahdollisuuksia
erilaisissa sähköisissä palveluissa.
Esityksen 12 §:n 3 momentin mukaan tunnistuspalvelun
tarjoajien välillä välitettävästä tunnistetiedosta
perittävä korvaus voisi olla enintään
10 senttiä ja korvauksen määrää tultaisiin
arvioimaan vuosittain. Valiokunta korostaa, että hintakaton
tason vuosittaisen arvioinnin yhteydessä tulee samalla
arvioida säännöllisesti myös hintakattosääntelyn
tarpeellisuutta, mikäli markkinoiden toiminta lähtee
kunnolla käyntiin. Valiokunta toteaa, että ehdotetussa
sääntelyssä on kyse enimmäishinnasta
ja on toivottavaa, että hinta muodostuu markkinoilla alhaisemmaksi. Asiantuntijakuulemisessa
on myös tuotu esille huoli siitä, että siirtohinnoittelu
siirtyy suoraan kuluttajahintoihin. Valiokunta pitää tärkeänä, että loppukäyttäjiltä
perittävät
maksut pyritään palvelujen käytön
edistämiseksi pitämään kohtuullisella
tasolla.
Valiokunta kiinnittää huomiota Viestintäviraston
keskeiseen rooliin luottamusverkoston käyttöönoton,
sääntelyn noudattamisen, valvonnan ja verkoston
luottamuksen säilyvyyden kannalta. Valiokunta pitää erittäin
tärkeänä, että esityksen tavoitteiden
toteutumisen varmistamiseksi Viestintävirastolle varataan
riittävästi resursseja viraston tehtävien
lisääntyessä lain toimeenpanon vuoksi.
Viraston resurssien riittämättömyys ei
saa vaarantaa esityksen tavoitteiden toteutumista.
Herra puhemies! Valiokunta pitää esitystä hyvänä ja
kannatettavana askeleena sähköisen tunnistamisen
edistämiseksi Suomessa. Esitys ei ratkaise kaikkia kehityksen
tiellä olevia ongelmia, ja jatkotyölle on edelleen
tarvetta. Sähköisen tunnistamisen sääntelyn
tulee mahdollistaa uusien palvelujen kehittäminen, edistää liiketoimintamahdollisuuksia
ja palvelujen käyttöä sekä taata kohtuulliset
markkinoille tulon edellytykset.
Valiokunta pitää erittäin tärkeänä,
että alan toimijoille varataan lain täytäntöönpanon
valmisteluun riittävästi aikaa. Esityksessä säännösten
on ehdotettu tulevan voimaan kahdessa vaiheessa, mutta valiokunta
ehdottaa, että ensimmäistä vaihetta siirretään
eteenpäin siten, että ne tulisivat voimaan vasta
1.1.2016 alkaen.
Valiokunta pitää tärkeänä tukea
tietoyhteiskuntakehitystä ja luoda sähköisten
palveluiden kehittymisen edellytyksiä. Vahvaa sähköistä tunnistamista
koskeva lainsäädäntö voi omalta
osaltaan olla edesauttamassa uudenlaisten, kansalaisten kannalta
tärkeiden ja yrityksille uusia mahdollisuuksia luovien
palveluiden syntymistä. Valiokunta toivoo luottamusverkoston
edistävän sähköisen tunnistamisen
markkinoiden kehittymistä ja kannustaa myös kaikkia
alan toimijoita aktiiviseen ja ennakkoluulottomaan yhteistyöhön
luottamusverkoston käytännön toimivuuden varmistamiseksi.
Arvoisa herra puhemies! Tämä valiokunnan mietintö on
yksimielinen.
Ritva Elomaa /ps:
Arvoisa puhemies! Sähköinen tunnistautuminen
on yhä kiinteämpi osa tulevaisuuden tietoyhteiskuntaa.
Sähköinen tunnistautuminen voidaan nähdä yhä kasvavassa määrin
peruspalveluna, jonka tulisi olla jokaisen kansalaisen ulottuvilla.
Näin ei kuitenkaan ole, koska esimerkiksi maksuhäiriömerkinnän
omaavilla henkilöillä on vaikeuksia saada yleisimmin käytettyä vahvan
sähköisen tunnistautumisen välinettä eli
verkkopankkitunnuksia.
Tämän lain käsittelyssä on
hyvä ottaa huomioon esimerkiksi tämä vaikeus
maksuhäiriöisten kohdalla. Pankkitunnukset eivät
tarkoita luotonantoa, vaan niitä käytetään
esimerkiksi Kelan sivuille mentäessä, vakuutuslaitosten
sivuilla asioidessa, kun kirjoitetaan kansalaisaloite, kun maksetaan
edullisemmin laskuja. Kaikki ne, joilla ei ole pankkitunnusta, eivät
voi näitä palveluita käyttää,
ja se ei ole oikeudenmukaista. Olen tehnyt kaksi lakialoitetta tähän
liittyen, ja ilmeisesti ne ovat valiokunnassa siellä pöydillä,
mutta olisi todella toivottavaa, että ne käsiteltäisiin
ja vielä hyväksyttäisiin, vaikka niissä kummassakaan
ei ole sataa allekirjoitusta edustajilta.
Kuten liikenne- ja viestintävaliokunta on esitykseen
liittyvässä mietinnössään
todennut, mielestäni on todella tarpeen arvioida sähköisen
tunnistautumisen välineitä koskevan oikeuden tarpeellisuutta
jatkossa, jotta palveluiden saatavuus voidaan varmistaa esimerkiksi
asuinpaikasta riippumatta. Toivoisin sähköisen
tunnistautumisen peruspalveluluonteen vahvistamista lainsäädännön
osalta mahdollisimman pian, koska asia koskee jo merkittävää ihmisjoukkoa.
Ensitunnistautumisen ja tietojen oikeellisuuden varmistaminen
tähtää systeemin luotettavuuden parantamiseen.
Tähän on hyvä kiinnittää huomiota.
Ilmoitus kuolemasta väestötietojärjestelmään
tehdään, kun lupa hautaamiseen on saatu. Ennen
lupaa ei ilmoitusta voi tehdä. Näin ollen on olemassa
riski, että kuolleen henkilön identiteettiä käytetään
vääriin tarkoituksiin. Tästä johtuen
olisi hyvä harkita uudelleen kuolemasta ilmoittamista koskevia
säännöksiä siten, että sähköisen
tunnistautumisen pohjalla oleva väestötietojärjestelmä olisi
mahdollisimman hyvin ajan tasalla. Lisäksi esityksessä tarkoitetun
luottamusverkoston teknisen toteutuksen ja muun turvallisuuden tulee
olla ehdottoman hyvällä tasolla sähköiseen
identiteettiin kohdistuvien väärinkäytösten
varalta.
Arvoisa puhemies! Turvallisuuden lisäksi sähköisen
tunnistautumisen palveluiden on oltava helppokäyttöisiä.
Kaikin puolin sähköisen tunnistautumisen kehittämisessä on
mentävä kansan tarpeet ja tasa-arvo edellä. — Kiitos.
Raimo Piirainen /sd:
Arvoisa puhemies! Tunnistusvälineen hakijan ensitunnistamista koskevaa
säännöstä siis muutettaisiin
siten, että sähköisesti todennettu henkilöllisyys
pohjautuisi aina viranomaisen myöntämää henkilöllisyyttä osoittavaa
asiakirjaa vasten tehtyyn fyysiseen ensitunnistamiseen tai olemassa
olevaan sähköisesti todennettuun henkilöllisyyden
avulla tehtyyn hakijan sähköiseen tunnistamiseen.
Niin kuin on tänäkin päivänä puhuttu
paljon sähköisestä asioinnista, niin
aina enemmän ja enemmän ollaan menossa sähköisen
asioinnin suuntaan. Tällä hetkellä pankkitunnukset
ovat hyvin yleisesti käytettyjä, joilla päästään
asioimaan esimerkiksi Trafin sivuilla, mistä tänäänkin
oli puhetta, vakuutuslaitosten ja kaikkien muiden, pankin ja nettipostin
ja kaikkien tämäntyyppisten. Näyttää siltä,
että se kasvaa entisestään, elikkä sähköisen
tunnistamisen merkityksen arvioidaan palvelujen sähköistymiskehityksen
myötä kasvavan huomattavasti tulevaisuudessa.
Sähköisten palveluiden käyttöön
voi liittyä olennaistakin taloudellista merkitystä,
ja monien palvelujen käytössä yksityisyydensuojaan
ja henkilötietojen suojaan liittyvillä näkökohdilla on
keskeinen merkitys. Tästä syystä sähköisen tunnistamisen
palvelujen saatavuudella ja riittävällä luotettavuudella
on tärkeä rooli sähköisten palvelujen
edistämisen kannalta.
Valiokunnan saaman selvityksen mukaan verkkopankkitunnisteita
on tällä hetkellä 5,5 miljoonaa ja niillä tehtiin
vuonna 2013 noin 47,1 miljoonaa tunnistamista muissa kuin pankkien omissa
palveluissa. Pankkien omissa palveluissa tunnistustapahtumia on
arvioitu olevan vuositasolla noin 400—500 miljoonaa. Julkisissa
sähköisissä palveluissa eri menetelmin
tapahtuneita tunnistustapahtumia taas oli vuonna 2013 yhteensä noin
20,7 miljoonaa.
Valiokunta pitää erittäin hyvänä,
että esityksellä pyritään poistamaan
nykyisiä kehityksen esteitä, edistämään
markkinoille tulon edellytyksiä ja muun muassa helpottamaan
eri tunnistepalvelujen hyödyntämistä sähköisissä palveluissa.
Anu Urpalainen /kok:
Arvoisa puhemies! Tämä sähköisen
tunnistamisen lainsäädäntö on hyvä esimerkki
vahvasta valtiovarainministeriön ja liikenne- ja viestintäministeriön
yhteistyöstä, jossa on haettu ratkaisua vaikeassa
usean toimijan pöydässä. Tämä lainsäädäntö nyt
näyttää sen, että sen on mahdollista
onnistua. Tämä on monelta osin merkittävä uudistus,
vaikka tämä ei ole täysin aukoton, aivan
niin kuin edustaja Elomaa omassa puheenvuorossaan totesikin. Mutta tämä on
iso askel eteenpäin, kun mukana ovat kaikki toimijat: pankit,
operaattorit ja mahdollisesti myös uusia toimijoita, kun
tämä selkeästi avaa myös markkinoita
uusille toimijoille. Sähköiset palvelut yleistyvät,
ja tämä laki tukee hyvin vahvasti ja merkittävästi
kansallisen palveluarkkitehtuurin syntymistä ja sen toteutusta,
eli ei ole kysymys pelkästään tunnistamisesta
vaan tämän palveluväylän mahdollistamasta
laajemmasta kokonaisuudesta, ja siinä mielessä tämä on iso
askel ja merkittävä askel.
Tuossa äskeisissä muissa lainsäädännöissä, niin
kuin liikenne- ja viestintävaliokunnan puheenjohtaja totesi,
tänään on käyty läpi
monta sähköistä järjestelmää,
sähköiseen tunnistamiseen liittyvää lainsäädäntöä.
On hyvä huomata, että saamme tässä talossa
aikaan asioita, ja uskon, että seuraavien parin vuoden
aikana olemme jo aika pitkällä myös siinä,
että tämä tietoyhteiskunta on jo totta
meille kaikille. — Kiitos.
Ari Jalonen /ps:
Arvoisa puhemies! Tämä yhteiskunta menee
koko ajan sähköisempään muotoon,
ja asioinnit tapahtuvat entistä enemmän verkossa.
Tämä on erittäin hyvä ja tärkeä askel
siinä, että saadaan luotettavasti tunnistettua verkossa
asioija. On kuitenkin huomioitava, että erilaisissa asioinneissa
on erilaisia turvallisuustasoja ja tunnistautumisen turvallisuustasoja,
ja silloin, kun asioidaan, tämmöisen käytettävyyden ja
turvallisuuden välillä lähes aina tehdään
jonkinnäköinen kompromissi, joten tämäkin
on nähtävä oikeastaan vain lähtölaukauksena
tälle tunnistautumisen ja sähköisen asioinnin
kehittymiselle. Tätä ei oikeastaan pidäkään
pitää valmiina vaan yhtenä askeleena
tällä kehityksen polulla.
Kalle Jokinen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Sähköinen tunnistaminen,
sähköinen allekirjoitus ja nimenomaan sen luotettavuus
ovat ihan avainasemassa, jotta yhteiskunnan sähköinen
asiointi ja ne palvelut, joita sähköisen asioinnin
kautta voidaan käyttää, voisivat yleistyä ja
lisääntyä. Eli pitää olla
luotettava tunnistaminen, jotta voidaan molemmin puolin luottaa,
että siellä bitin toisessa päässä on
se henkilö, jonka kuuluukin ja joka tätä asiaa
ja tehtävää hoitaa. Siitähän
tässä nyt on kysymys. Tämänkin
lakimuutoksen kautta sähköisten palveluiden tarjoamisen
luotettavuus myös paranee.
Mitä enemmän sähköisesti
asioidaan, sitä suuremmaksi myös muodostuu riski,
että joku käyttää sähköistä identiteettiä väärin.
Sen vuoksi on erittäin hyvä asia, että nyt
samaan aikaan identiteettivarkaus kriminalisoidaan ja myös
se säännöstö tulee ajan tasalle,
koska siitä on myös pitkään
puhuttu. Monella eri sektorilla meidän täytyy
mennä eteenpäin, jotta sähköinen
asiointi lisääntyy.
No, sitten tässä tulee kysymys siitä,
että aina on yhteiskunnassa ihmisiä, jotka tarvitsevat
palveluja myös perinteisellä tavalla kasvotusten. Murrosvaiheessa
se palvelu pitää turvata, mutta ne kustannussäästöt,
joita sähköisellä asioinnilla tavoitellaan,
eivät tietysti täysimääräisinä toteudu,
ellei sähköiseen asiointiin pystytä siirtymään pääsääntöisesti.
Jos on kaksi päällekkäistä järjestelmää,
niin silloin kustannussäästöt eivät
ole sellaiset, mitkä on tarkoitettu. Tässä meidän
pitää mennä eteenpäin, ja koko
ajan näillä lakiesityksillä parannusta
tulee.
Ari Jalonen /ps:
Arvoisa puhemies! Jatkan puheenjohtaja Jokisen luotettavuuspohdinnasta.
Jos otetaan yksi esimerkki, minkä tässä pitää olla
vielä kehitteillä, se on esimerkiksi nyt vaaleissa äänestäminen
sähköisesti. Jos ei pystytä henkilöä tunnistamaan
luotettavasti, niin silloin tämmöinen asia kuin
esimerkiksi sähköinen äänestäminen
vaikkapa ulkosuomalaisen kotipäätteeltä ei
onnistu. Nyt kun esimerkiksi suurlähetystöjä harvennetaan
entisestään, niin ulkomailla äänestäminen
ei ole kovin yksinkertaista enää.
Eli tahdon tällä sanoa sitä, että koko
tämän yhteiskunnan kaikkien toimintojen ja lakien
tarkastelut pitää ottaa uuteen valoon ja asettaa
nykypäivään ja kehittää nimenomaan
tämä niin, että tämä on
toimivaa mutta turvallista. Korostan vielä sitä,
että näitä turvallisuustasoja on olemassa
useita. Esimerkiksi tässä mallissa meidän
pitäisi ottaa Suomenlahden eteläpuolelta pikkasen
mallia, että mitä siellä ollaan tehty,
ja kehittää yhteiskuntaa avoimesti ja ennakkoluulottomasti
eteenpäin.
Yleiskeskustelu päättyi.