5) Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi todistajansuojeluohjelmasta
ja eräiksi siihen liittyviksi laeiksi
Pirkko Mattila /ps(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Nyt esitetään Suomeen todistajansuojeluohjelmaa,
jota täällä ei aiemmin ole ollut. Useimmissa
muissa Euroopan maissa on ollut tällainen lainsäädäntö jo
vuosia, mutta nyt muun muassa poliisiviranomaiset ovat tuoneet esille
sen käytännön tarpeen, mikä todistajansuojeluohjelmalle
myös Suomessa on liittyen väkivalta-, huumausaine-
ja talousrikoksiin, ihmiskauppaankin ja muihin vakaviin uhkailuihin.
Näin ollen todistajansuojeluohjelmalainsäädäntö on
tarkoitettu tilanteisiin, joissa henkilöön kohdistuvaa
uhkaa ei voida torjua ilman, että hänet sijoitetaan
uhkailijoiden ulottumattomiin. Tämä voi käytännössä tarkoittaa
uutta asuinpaikkaa, tilapäistä peitehenkilöllisyyttä ja
muita suojelutoimenpiteitä. Saman tiedon mukaan tätä arvioidaan
tarvittavaksi käytännössä harvoin.
Todistajansuojeluohjelma on ensinnäkin tarkoitettu
viimesijaiseksi toimenpiteeksi, jos uhkaa ei pystytä muuten
torjumaan. Lähtökohtana on myös, että todistajansuojeluohjelma
ei ole sidottu tietyntyyppisiin rikoksiin tai suojeltavan henkilön
kertomuksen näyttöön rikosprosessissa,
vaan kyse on nimenomaan hengen ja terveyden suojelemisesta. Edellytykset
on arvioitava tapauskohtaisesti ja mahdollisimman seikkaperäisesti.
Tavoitteena on suojella todistajan lisäksi myös
muita hengen- tai terveydenvaarassa olevia henkilöitä.
Todistajansuojeluohjelman konkreettisesta päättymisestä hallintovaliokunta
on esityksen ja asiantuntijakuulemisten pohjalta todennut, että todistajansuojeluohjelma
voidaan päättää, jos suojeltava
itse tekee suojelemisensa mahdottomaksi eikä siis käytännössä ole
tosiasiallisesti sitoutunut ohjelmaan, on yhteistyöhaluton
tai vaarantaa muita suojeltavia tai myöskin jopa viranomaisia,
jotka ovat ohjelmassa mukana. Tähän liittyy siis
oma henkilökohtainen suojelusuunnitelma, jota on noudatettava.
Toki suojeltavan on saatava myöskin henkilökohtaista
ohjausta, mitä tällainen suojelusuunnitelma tarkoittaa.
Eli automaattisesti lopettaminen ei ole mahdollista, vaan tämä on
aina harkintaa tapauskohtaisesti. Tällainen tilanne voi
olla myöskin väärien tietojen antaminen
ohjelman aloittamisen tai jatkamisen kannalta.
Esityksen mukaan peitehenkilöllisyys käytännössä on
nyt mahdollinen, eli poliisilla on oikeus valmistaa ja tehdä vääriä asiakirjoja
ja rekisterimerkintöjä. Todistajansuojeluohjelman
toteuttamiseksi luodaan peitehenkilöllisyys, joka ei ole jäljitettävissä,
toisin kuin tilanteessa, jossa henkilöturvatunnus tai nimi
muutetaan mutta näistä muutoksista jää jälki
väestötietojärjestelmään. Samalla
on todettava, että alkuperäinen henkilöllisyys
ei lakkaa olemasta, mutta suojeltava ei vain käytä tätä henkilöllisyyttä ja
hän voi kuitenkin palata tähän, jos hengenvaaraa
tai terveydenvaaraa ei ole.
Sitten todistajansuojeluohjelmassa kertyvien tietojen käyttö eli
niin sanotun ylimääräisen tiedon käyttö.
Tätä on pohdittu. Lakivaliokunta lausunnossaan
pyysi hallintovaliokuntaa arvioimaan tietojen käytön
mahdollisuuden. Siitä kuultiin, mutta lopputulokseksi tuli
tästä pohdinnasta ja asiantuntijakuulemisesta,
jonka hallintovaliokunta kuuli, perustuslakivaliokunnan näkemys siitä,
että tässä yhteydessä ei ole
mahdollista säätää poliisilain
ja pakkokeinolain mukaista ylimääräistä tiedon
hyödyntämistä mahdolliseksi ilman perustuslakivaliokunnan
uutta lausuntoa. Näin ollen valiokunta kuitenkin on tehnyt
lausumaehdotuksen, että tätä jatkotyöstetään.
Tämän mietinnön mukaisesti se lausuma
on siellä.
Todistajansuojeluohjelmaa koskeva todistamiskielto ja tietojen
salassapito. Siihen myös valiokunta on ottanut kantaa niin,
että todistamiskiellosta voidaan poiketa, jos ajetaan syytettä todistajansuojeluohjelman
suojeltavaan henkilöön kohdistuneesta rikoksesta,
muutoin todistamiskielto on yleinen ja poikkeukseton.
Todistajansuojeluohjelmasta säädettävän
lain nojalla myöskin velvoitetaan perustamaan keskusrikospoliisin
rekisteri. Samalla valiokunta muistuttaa asianmukaisesta rekisterinpidon
ja -valvonnan ja henkilötietojen käsittelyn välttämättömyydestä.
Lopuksi vielä hallintovaliokunta otti kantaa anonyymiin
todistamiseen, josta on myöskin hallituksen esitys käsitteillä eduskunnassa,
ja toteaa, että todistajansuojeluohjelma ja anonyymi todistaminen
eivät ole toisiaan pois sulkevia järjestelyjä,
niitä molempia voidaan tarvittaessa käyttää.
Tiedon antamiseen suojeltavan olinpaikasta hallintovaliokunta
toteaa, että todistajansuojeluohjelman vahvuus perustuu
siihen, ettei tietoa ohjelmassa olevista henkilöistä anneta
edes muille viranomaisille, ei välttämättä edes
paikallispoliisille, ellei se ole ohjelman toteuttamisen kannalta
välttämätöntä.
Hallintovaliokunta puoltaa yksimielisesti tätä hallituksen
esitystä ja lakimuutoksia. 2.—5. lakiehdotuksiin
on tehty teknisluontoisia säännösten
muuttamisia.
Kari Tolvanen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Täytyy sanoa, että vihdoinkin.
Vihdoinkin saamme Suomeen todistajansuojeluohjelman ja myös
lain siitä. Se on loistavaa. Tätä on
odotettu. Me olemme ilmeisesti EU:n viimeinen maa, johon tämä on
tulossa. Tätä on kaivattu toistakymmentä vuotta
poliisin keskuudessa, etenkin sellaisten poliisien, jotka tekevät
työtä vakavan ja järjestäytyneen
rikollisuuden parissa.
Heti aluksi täytyy muistaa, että tällä lailla
ei suojata pelkästään todistajia, vaan
myös rikoksen uhreja tai muita vakavassa hengenvaarassa tai
terveydenvaarassa olevia henkilöitä. Siinäkin mielessä tämä on
loistavaa. Elikkä rikoksen uhrien suoja paranee.
Onhan poliisi joutunut aikaisemminkin todistajia ja rikoksen
uhreja suojelemaan, mutta se on tapahtunut puutteellisella lainsäädännöllä ja myös
heikoilla menettelytavoilla. Sanotaan, että se ei ollut
nyt kovinkaan tehokasta, ja voi sanoa, että joissain tapauksissa
lakia on jouduttu hieman venyttämään.
Mutta nyt onneksi — kun järjestäytynyt
rikollisuus kuitenkin on eräs vakavasti otettava uhka meidän
yhteiskunnalle, ja se ei ole ainakaan vähenemään
päin — tämä lainsäädäntö tuodaan, koska
tällä monesti taistellaan järjestäytynyttä rikollisuutta
vastaan. Eikä pidä unohtaa näitä uudehkoja
asioitakaan: puhutaan ihmiskaupasta, laittoman maahantulon järjestämisestä sekä vaikkapa
kunniaväkivallasta tai kunniamurhista. Tämä on
oiva työkalu tällaisten tapauksien ehkäisemiseen.
Todistajansuojeluohjelma on aina viimeisin keino. Se on erittäin
raskas kaikille osapuolille, ehkä eniten juuri sille suojeltavalle,
koska pahimmillaan tai, voi sanoa, parhaimmillaan tässä tapauksessa
tämä suojeltava henkilö saa uuden henkilöllisyyden
ja joutuu muuttamaan täysin vieraalle paikkakunnalle tai
jopa ulkomaille ja katkaisemaan kaikki suhteensa entisiin kavereihin,
tuttuihin ja jopa perheeseensä. Tämä ei
ole helppo juttu, mutta se on silloin toimiva juttu, jos jonkun
henki tällä pystytään pelastamaan,
ja siinä mielessä tämä on loistavaa.
Samaan aikaanhan tuolla on hallituksen esitys anonyymista todistelusta,
ja siihenkin otettiin kantaa. Ainakin minun mielestäni
tämä on hyvin paljon lievempi toimenpide, ja tällä anonyymin todistelun
oikealla käytöllä ehkäistään
monia todistajansuojeluohjelmia ja niiden käynnistämistä Suomessa,
joten sitä myös pitää käyttää.
Täytyy tässä sivulauseena sanoa, että näitä molempia
hallituksen esityksiä — nyt hallituksen esityksiä,
mutta aikaisemmin näitä koskevia esityksiä lakimuutoksista — ovat
lähes kaikki ihmisoikeusjuristit aikoinaan vastustaneet,
mutta onneksi nyt nämä lait kuitenkin tulevat
voimaan, koska näillä parannetaan rikosten uhrien
ja myös todistajien asemaa.
Mikään hallituksen esitys ei valitettavasti
ole täydellinen. Tässäkin on korjattavaa.
Kuten valiokunnan puheenjohtaja tuossa sanoi, me olemme tämmöisen
lausumaehdotuksen, hyvinkin tiukan, tehneet jatkotyöskentelystä,
ja se liittyy nimenomaan tallenteiden käyttöön.
Voidaan puhua tämmöisestä niin sanotusta
ylimääräisen tiedon käytöstä,
jota syntyy esimerkiksi silloin, kun kuvataan suojeltavan asunnon
porraskäytävää. Tätä tallennetta
saa käyttää vain ja ainoastaan tähän
suojeltavaan kohdistuvien rikosten selvittämiseen ja nimenomaan
todisteena rikoksen suuruusluokasta riippumatta. Se on ihan hyvä,
että näin on, mutta nyt valitettavasti tätä samaa
tallennetta ei voi käyttää sellaisten
rikosten näyttönä, jotka kohdistuvat
joihinkin muihin ihmisiin, vaikkapa naapureihin. Se on epäkohta.
Onneksi sitä kuitenkin meidän tulkintamme mukaan
näyttönä, tai anteeksi, tutkintaan suuntaavana
keinona, voi käyttää, mutta ei suoranaisesti
näyttönä oikeudessa. Mutta tähän
tarvitaan ehdottomasti parannuksia ja korjauksia ja jatkotyötä.
Arvoisa herra puhemies! Kaiken kaikkiaan minun mielestäni
tämä on tältä osin loistavaa työtä,
mitä hallitus on tehnyt, todistajien ja rikosten uhrien
aseman parantamiseksi. Täällä on monia
hyviä hallituksen esityksiä, lakihankkeita, joilla
rikosten uhrien asema on parantunut, ja näistä ainakin
minä olen erittäin tyytyväinen.
Kalle Jokinen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Ei voi olla muuta kuin tyytyväinen
ja iloinen siitä, että hallituksen ryhtiliike
oikeus- ja kriminaalipolitiikan osalta saa edelleen jatkoa tämän
lain myötä. Jos otetaan huomioon se, että vakavien
rikosten valmistelu on kriminalisoitu, anonyymi todistelu, sakon
muuntorangaistuksen palauttaminen ja nyt tämä todistajansuojeluun liittyvä lakiesitys,
niin nämä ovat oikeansuuntaisia toimia, jotta
kriminaalipolitiikkaan, rikoksen tutkimiseen ja myöskin
ennaltaehkäisyyn saadaan lisää voimaa
kriminaaleja ja rikollisia vastaan. Senhän täytyy
olla yhteiskunnan tarkoitus ja tavoite.
Tässä todistajansuojeluohjelmassa on tarkoituksena
todistajien ja muiden vakavassa hengen- ja terveydenvaarassa olevien
henkilöiden suojeleminen, ja tämä antaa
nyt lainsäädännölliset puitteet
sille, kun näihin tilanteisiin on jouduttu ja niitä on
kohdattu. Poliisitoiminnassakin näitä ongelmia
on jouduttu ratkaisemaan aiemminkin, mutta nyt on lainsäädännölliset
puitteet, ja silloin sitä voidaan tehdä ohjatusti
ja suunnitellusti näissä puitteissa.
Tähän todistajansuojeluohjelmaan törmätään varmasti
silloin, kun ollaan tekemisissä vakavan järjestäytyneen
ammattirikollisuuden kanssa. Nämä rikokset todennäköisesti
liittyvät huumerikollisuuteen, ihmiskauppaan, vakaviin
väkivaltarikoksiin tai jopa kansainväliseen ammattirikollisuuteen.
Monessa muussa maassahan tämänkaltainen todistajansuojeluohjelma
on käytössä, ja siellä on saatu
hyviä kokemuksia tästä. Ennen kaikkea
tällä suojellaan todistajia, niitä ihmisiä,
jotka ovat oikeuden puolella, ja tämä suunnataan
niitä vastaan, jotka ovat rikollisia ja vääryyden
puolella.
Reijo Hongisto /ps:
Arvoisa herra puhemies! Yhdyn edellisten puhujien mielipiteeseen
siinä, että on äärimmäisen
hyvä ja tärkeä, sanalla sanoen korkea
aika, että myös Suomeen saatiin todistajansuojeluohjelmalaki.
Se auttaa rikoksessa osallisia, jotka haluavat tunnustaa ja todistaa
oikeusprosessissa. He uskaltavat todistaa paremmin ja sitä kautta
myöskin auttaa poliisia esitutkinnassa ja tietysti oikeuslaitosta
löytämään objektiivisen totuuden
siitä asiasta.
Mutta ei niin hyvää, etteikö jotain
huonoakin tai korjaamisen varaa jäänyt. Valiokuntatyöskentelyssä kiinnitimme
huomiota tähän ylimääräisen
tiedon käyttöön, joka tässäkin
muutamassa puheenvuorossa on tullut esille. Meillä oli
perin hämmentävä tilanne, kun jouduimme
toteamaan, että jossakin todistajansuojeluohjelmassa olevan henkilön
turvallisuutta varmennetaan esimerkiksi videovalvonnalla tai tv-kameralla,
ja jos tähän kameraan tallentuu jonkun toisen
rikoksen yhteydessä saatua kuvaa, niin sitä ei
voida hyödyntää tämän
toisen rikoksen tutkinnassa, ja se oli perin erikoinen asia. Meillä oli
kiire aikataulu, ja tämän takia jouduttiin sitten
tämä asia valiokunnassa päättämään,
mutta sellaisilla saatesanoilla, että vähintään
seuraavan hallituskauden aikana pyritään saamaan
tähän korjausliike, elikkä saadaan tämä laki
sille tasolle, että ylimääräistä tietoa
voidaan käyttää todisteena taikka ainakin
sitä voidaan käyttää tutkinnan
suuntaamisessa hyväksi. Se on aivan selkeä asia,
että kaikkea tietoa, mikä poliisille tulee, poliisin
pitää pystyä esitutkinnassa hyödyntämään,
ja tarvittaessa myöskin sitten oikeudessa pitää pystyä tämä tieto
ottamaan käyttöön, kun arvostellaan teon
objektiivisuutta. — Kiitoksia.
Yleiskeskustelu päättyi.