Eero Heinäluoma /sd:
Arvoisa puhemies! Viime keväänä Kreikka-tukipäätöksen
yhteydessä sosialidemokraatit peräänkuuluttivat
pankkien ja sijoittajien vastuuta näissä järjestelyissä ja rahoitusjärjestelmän
laajempaa pelisääntömuutosta. Näissä valitettavasti
ei ole päästy riittävän pitkälle.
Kreikan jälkeen tuli Irlannin avustuspäätös,
ja nyt on kovasti huhua siitä, että seuraavaksi
olisi listalle tulossa Portugali. Portugalin varainhankinta näyttää vaikeutuneen.
Vaikka kriisi ei ole lähtöisin eurosta vaan täysin
vapaista markkinavoimista, niin myös me joudumme kärsimään
tästä kriisistä. Tiedustelen hallituksen edustajilta:
Ovatko parhaillaan käynnissä neuvottelut Portugalin
avustuspäätöksestä?
Pääministeri Mari Kiviniemi
Arvoisa puhemies! On totta, että tilanne Euroopan rahoitusmarkkinoilla
ei ole vielä rauhoittunut ja on paljon spekulaatioita ilmassa
sen suhteen, selviääkö Portugali tästä kriisistä ja
epävarmasta tilanteesta. Eilinen lainahuutokauppa meni
hyvin ja oli sinänsä askel oikeaan suuntaan, mutta
vielä ei varmuudella voida sanoa sitä, hakeeko
Portugali apua vai ei.
Totta kai lähdemme siitä, että jokainen
Euroopan maa noudattaisi K-linjaa, eli kasvua, kuria. Myöskin
koordinaatiota Euroopan tasolla talouden hoidossa tarvitaan, ja
tätä edellytetään tietenkin
myöskin Portugalilta. Mutta tällä hetkellä ei todellakaan
käydä neuvotteluita siitä, että Portugalia
tuettaisiin, koska Portugali ei ole tukea pyytänyt. Yleisellä tasolla
tietenkin myös pohditaan sitä, miten varmuudella
pystytään rahoitusmarkkinat rauhoittamaan.
Eero Heinäluoma /sd:
Arvoisa puhemies! Keväällä valtiovarainministeri
taisi sanoa, että olemme saaneet markkinavoimista niskalenkin. Mutta
kun katsoo nyt tätä keskustelua ja myös pääministerin
tuoretta ilmoitusta, niin näyttää siltä,
että tuo niskalenkki on ollut kyllä aika heikon sorttinen.
Tässä olisi ehkä kannattanut ed. Asellilta
kysyä hiukan apua, miten otetaan pitävä niskalenkki.
Eilen komissaari Olli Rehn ilmoitti, että tarvitaan
lisärahaa siihen vakausrahastoon, joka viime keväänä perustettiin,
että tämä 480 miljardia ei tule riittämään.
Sen taustalla ilmeisesti täytyy olla se ajatus, että koska
Portugaliin nuo rahat riittävät, sen jälkeen
on tulossa vielä uusia maita, kuten Espanja. Hallitus joulukuussa
sanoi, että se ei enää kannata lisärahan
laittamista tähän vakausrahastoon, ja on torjunut
aikaisemmin nämä ehdotukset. Onko hallituksen
kanta komissaari Rehnin puheenvuoron jälkeen muuttunut?
Valtiovarainministeri Jyrki Katainen
Arvoisa puhemies! Silloin keväällä markkinavoimat
olivat kaatamassa Euroopan talouden. Hyvin monet maat olisivat kaatuneet
viime toukokuussa, ellei silloin euroalue, ja vähän
laajemminkin Euroopan unioni, olisi kyennyt tekemään ratkaisuja,
jotka rauhoittivat tilapäisesti markkinat. Se ei ole johtanut
siihen, että ne maat, joissa on harjoitettu vuosia huonoa
talouspolitiikkaa ja jotka ovat epäilyksen alla, olisivat
pelastuneet sen operaation ansiosta, vaan tilapäisesti
saimme rauhoitettua markkinat ja nyt tuli on taas irti.
Eilen keskustelin komissaari Rehnin kanssa ja kysyin, mitä hän
ja komission puheenjohtaja Barroso olivat sanoneet. He totesivat,
että haluavat mahdollistaa sen, että 440 miljardia,
joihin olemme siis sitoutuneet, olisivat käytettävissä. Eli
he haluaisivat nimenomaan tätä puolta vahvistaa,
ja se tietysti on ollut meilläkin tarkoitus, kun olemme
sitoutuneet 440 miljardiin takuuvastuussa euroalueella, että se
summa olisi oikeasti käytettävissä.
Erkki Tuomioja /sd:
Herra puhemies! Eikö juuri silloin, kun markkinat
ovat ainakin tilapäisesti rauhoittuneet, niin kuin tässä viime
viikkoina on ollut, olisi pitänyt intensiivisesti tehdä työtä uusien
vaihtoehtojen pohdinnaksi? Ongelmahan on ollut se, että tässä on
jouduttu aika lailla paniikkitilanteessa tekemään
nopeasti päätöksiä, joita ei
ole pystytty ennakoimaan eikä harkitsemaan loppuun saakka.
Näin ollen herää esimerkiksi kysymys
siitä, ovatko tehdyt ratkaisut kestäviä vai
joudutaanko esimerkiksi Kreikan osalta joka tapauksessa velkasaneeraukseen.
Juuri tällaista valmistelua siitä, millä lailla
tämä voisi hallitusti tapahtua ottaen huomioon,
että siinä on, totta kai, paitsi ongelmia niin
myöskin perusteltujakin puolia, pitäisi nyt tapahtua.
Toinen kysymys on, kun edelleenkin elää, myöskin
nyt viime päivien keskustelussa, ajatus eurobondien käyttöönotosta:
onko hallituksen kanta edelleenkin sama, että se ei tätä kannata?
Pääministeri Mari Kiviniemi
Arvoisa puhemies! Hallituksen kantahan on ollut juuri se, että tämän
niin sanotun Efsf:n osalta ollaan valmiita etsimään
keinoja, että sen käyttöä voitaisiin
paremmin hyödyntää kuin mitä tällä hetkellä on mahdollista.
Todellakin, kun tilanne on se, että sitä voidaan
hyödyntää vain 250 miljardiin euroon
eikä 440 miljardiin euroon saakka, tätä pohdintaa
onkin syytä tehdä. Muttei todellisuus ole sellainen
kuin ed. Tuomioja ikään kuin antaa ymmärtää,
että tässä Euroopan tasolla seistäisiin tumput
suorana eikä tehtäisi mitään.
Juuri tältä osin on pohdittu sitä, mitä voitaisiin
tälle niin sanotulle vakausvälineelle tehdä sen
käytön parantamiseksi ja helpottamiseksi niin,
että se toimisi laajemmin ja paremmin kuin tällä hetkellä.
Mitä tulee sitten näihin eurobondeihin, niin siinä asiassa
todellakin hallituksen kanta on ollut kielteinen. Se kielteinen
kanta perustuu siihen, että toisin kuin tässä vakausvälineessä näissä eurobondeissa
ei olisi sellaista vastikkeellisuutta kuin tässä vakausvälineessä.
Jos tätä käytetään niin
kuin käytettiin Irlannin kohdalla, niin Irlanti on joutunut
todelliselle talouden matokuurille. Se ei ole mitään
ilmaista rahaa, vaan vaaditaan erittäin kovaa talouskuria.
Sellainen ei näihin eurobondeihin ainakaan nyt kaavaillussa
muodossa sisältyisi.
Valtiovarainministeri Jyrki Katainen
Arvoisa herra puhemies! Olen ed. Tuomiojan kanssa samaa mieltä siitä,
että meillä ei ole ollut sääntöjä tämmöisen
kriisin hoitamiseen. Niitä ei ole koskaan luotu, ja nyt
olemme olleet siinä tilanteessa, että on pitänyt
valita, luommeko vauhdista uusia sääntöjä toivoen,
että kykenemme hillitsemään talouskriisiä,
vai annammeko mennä maita nurin ihan vaan sen takia, että meillä ei
ole sääntöjä. (Ed. Skinnari:
Meillähän on säännöt!) Olemme
valinneet sen ensimmäisen vaihtoehdon. Olemme tehneet työtä kaikkialla
Euroopassa niin hyvin kuin osaamme.
Toistaiseksi Eurooppaan ei ole tämän kevään aikana
nyt syntynyt uutta syvää finanssikriisiä, josta
näimme esimerkkejä 2009 ja 2008, mutta ongelma
on äärettömän kova. Ongelma
on äärettömän kova ja emme ole
pystyneet, siis Suomessa tai Euroopassa laajemmin, vielä täysin
rauhoittamaan tilannetta. Niitä ongelmia, jotka syntyvät
vuosikymmenien aikana eli huonon talouspolitiikan seurauksena, niitä ongelmia,
jotka syntyvät, kun sijoittajat sijoittavat ilman riskiä hävitä rahojaan,
ei päivässä tai kuukaudessa voi viedä pois.
Nyt vaan yritetään handlata tilannetta niin, ettei
koko talous menisi kaaokseen.
Paavo Arhinmäki /vas:
Arvoisa puhemies! Vasemmisto vastusti Kreikka-lainaa, me vastustimme
Irlanti-takauksia. Syy oli selkeä: riskejä ottaneet,
suuria voittoja tehneet pankit halusivat kaataa, sosialisoida ihmisten,
tavallisten veronmaksajien, maksettavaksi ne riskit, joita ne olivat
voittoja tavoitellessaan ottaneet.
Pääministeri Kiviniemi puhui K-linjasta. Voidaan
sanoa, että Suomessakin on ollut K-linja, nimittäin
Kiviniemen—Kataisen linja. On kyllä suuria puhuttu.
Puhuttiin ensin niskalenkistä markkinavoimista, sitten
juhlittiin pankkien stressitestejä ja lopuksi luvattiin
olla tiukkoina Irlanti-neuvotteluissa. Joka kerta on jäänyt
pelkkää tyhjää käteen.
Millään tavalla ei ole edennyt transaktiovero,
Tobinin veron kaltainen vero, ja millään tavalla
ei ole bonuksia pantu kuriin pankeissa. Nyt esimerkiksi brittipankit,
joita pelastettiin Irlanti-takauksella, ovat jakamassa miljardien
bonuksia. Mitä te olette tehneet Irlanti-paketin jälkeen
laittaaksenne kuriin finanssimarkkinoiden ahneuden ja voittojen
törkeän tavoittelun?
Valtiovarainministeri Jyrki Katainen
Arvoisa puhemies! Vauhdikasta retoriikkaa, mutta oikaistaan
asiavirheet.
Ensinnäkin toukokuussa oli hyvin todennäköistä,
että eräänä maanantaina, jota
kohti kuljimme vääjäämättä,
Euroopan talous olisi ajautunut suunnattomaan kriisiin. Koko euroalue,
laajemmin EU, onnistui välttämään
sen kriisin soveltamalla, keksimällä uusia sääntöjä,
joilla pystyimme ottamaan niskalenkin niistä markkinavoimista,
jotka olisivat taittaneet hyvin monet Euroopan maat kontalleen seuraavana
maanantaina tai alkuviikkona. Ongelma ei poistunut sillä,
mutta estimme katastrofin syntymisen.
Mitä tulee sitten Irlanti-neuvotteluihin, Suomen aloitteesta,
Suomen painostuksen ansiosta niin Irlannissa kuin myös
tulevissa mahdollisissa valitettavissa tapauksissa aina katsotaan
vakuusmahdollisuudet. Niitä ei Irlannista ollut tällä kertaa
saatavissa, se selvitettiin, mutta jos toisia autettavia tulee,
niin toivon mukaan niistä saadaan. Mitä tulee
bonuksiin, pankkiirien palkkausjärjestelmä on
uusittu. Tiedoksi vaan: on uusittu. Onko se riittävä vai
ei, joka tapauksessa olemme uusineet sen niin, että bonukset
kertyvät pidemmän aikavälin eivätkä hetken
voittojen kautta. Eli hyvin paljon on tehty. Transaktiovero on valmistelussa
EU-tasolla.
Nämä ovat isoja asioita eikä niitä yhdessä yössä voida
toteuttaa, mutta toivoisin, että vaikka vaalit lähestyvät,
niin ihan kaikkea ei keksittäisi, vaan annettaisiin arvoa
myös sille, mitä olemme vaikeassa tilanteessa
saaneet aikaiseksi.
Bjarne Kallis /kd:
Arvoisa herra puhemies! Minäkin toivon, ettei kaikkea
keksittäisi. Olemme saaneet kuulla, miten pankkijärjestelmä koko Euroopassa
romahtaa, jos ei näin tehdä. Minä en hetkeäkään
usko, että koko järjestelmä romahtaisi.
Voi olla, että jotkut pankit menisivät konkurssiin,
mutta pankkijärjestelmä ei romahtaisi.
On sanottu, että monet Euroopan maat olisivat kaatuneet.
Näin sanoi valtiovarainministeri Katainen muutama minuutti
sitten. On väitetty, että euro heikkenisi. So
what? Euron arvo dollariin nähden oli vielä joitakin
vuosia sitten 0,9, nyt se on 1,3—1,4, ja maailma vaan pyörii.
Kyllä pitäisi tutkia selkeästi ja
vakavasti muita vaihtoehtoja ja antaa tehdä velkajärjestely.
Jos vielä sen jälkeen joku pankki menee konkurssiin,
niin menköön. Kyllä meilläkin
loppui Suomesta Säästöpankki, kun meillä oli
kriisi. Mutta huolehdimme siitä, ettei koko pankkijärjestelmä romahda,
ja se voidaan sitten tehdä rahalla, joka tulee taatusti
selvästi edullisemmaksi (Puhemies: Minuutti on kulunut!)
veronmaksajille kuin tämä järjestelmä. — Ei
ole pakko kysyä. Tämä oli kommentti.
Puhemies:
Nyt seuraavaan lisäkysymykseen. Tämän
jälkeen sitten joudutaan mikrofonin kanssa operoimaan,
nimittäin kysyjiä on paljon.
Timo Kalli /kesk:
Arvoisa puhemies! Oikeastaan vastauksena jo tuohon edelliseen
ed. Kalliksen puheenvuoroon. Meillähän on kokemusta yhden
pankin kaatumisesta, joka aiheutti Suomen kansantaloudelle noin
10 miljardin menojen ja yli 6 miljardin verotulojen menetyksen. (Ed.
Arhinmäki: Mikä on valuutta?) Jos menetettäisiin
1 500 pankkia, niin voisi olla, että menetykset
olisivat paljon suuremmat. Meillä on tiedossa, että sekä kevään
että joulun alla tehtyjen ratkaisujen ansiosta Euroopassa
ja Suomessa talouskasvu on pystytty pitämään
yllä.
Aina kun esittää ja kyseenalaistaa, pitäisi
olla vaihtoehto. Kysynkin valtiovarainministeri Kataiselta: Onko
siellä Euroopan neuvottelupöydissä ollut
esillä veljespuolueiden, sosialidemokraattien, taholta
sellainen vaihtoehto, sellainen pölyinen vaihtoehto, (Ed.
K. Kiljunen: Rahamarkkinavero!) tuhon tie, jota täällä on
esitetty?
Puhemies:
Ministeri Katainen, voinette hyvin vastata myöskin
ed. Kallikselle, joka vastaus jäi väliin.
Valtiovarainministeri Jyrki Katainen
Arvoisa puhemies! Jo tuossa aikaisemmin sanoin: Meillä ei
ole ollut suunnitelmia tai sääntöjä kaikkien
nyt nähtyjen kriisien hoitamiseen, mutta sitä kriisiä on
vaan pitänyt hoitaa. Jos me olisimme levittäneet
kädet, että ei hoideta, antaa kaikkien kaatua,
antaa pankkien kaatua, antaa valtioitten kaatua, niin sitten me
sopassa olisimme. Tätä kriisiä vaan on
pitänyt hoitaa ihmisten, hyvinvointiyhteiskunnan, talouskasvun,
työpaikkojen nimissä.
Kun ed. Kalli kysyi, onko vaihtoehtoja mietitty, niitä on
mietitty. Pää juovikasta kutoo hyvin monessa maassa,
kun me yritämme miettiä, mikä on veronmaksajille
vähiten haitallinen vaihtoehto. Mutta niitä vaihtoehtoja
ei hyvin paljon ole. Ei ole tuotu pöytään
sen paremmin demareitten kuin muittenkaan puolueitten toimesta — siis
eurooppalaisten päätöksenteon pöytään,
hallitusten toimesta — vaihtoehtoa, joka olisi joku muu kuin
nyt on toteutettu, vaan tämä on havaittu parhaaksi
keinoksi. Eihän tässä nyt niin kuin juhlimaan
päästä, mutta on pidetty maat pystyssä. Vaikea
näitä asioita on hoitaa, mutta jos yhtään arvostaa
hyvinvointia ja työpaikkoja, pitää vaan pistää kädet
kyynärpäitä myöten saveen.
Jouko Skinnari /sd:
Arvoisa puhemies! Tässähän on kysymys
siitä, miten suomalainen veronmaksaja osallistuu tähän
euroalueen rahoittamiseen. Olemme nyt sitoutuneet 8 miljardiin.
Se on se 440 miljardin osuus, menee siitä sitten (Ed. Petri
Salo: Takuilla!) nettona ihan mikä summa tahansa. Se on
vakuudetonta vielä kaiken lisäksi, ja sitä nyt
kukaan viisas ihminen ei yleensä tee. Tämä on
8 miljardia tällä hetkellä. Nyt on puhuttu
siitä, että summaa pitää suurentaa.
Onko nyt niin, että se kaksinkertaistetaan, jolloin
Suomen vastuut ovat 2 kertaa 8 eli 16 miljardia? (Ed. Ollila: Oikein
laskettu!) Mikä on se katto? Tätä kautta
kun valtiot takaavat pankkien velat ja sitten ne takaavat toisten
valtioitten velkoja, jossain vaiheessa myös valtioitten
veronmaksajien rahat loppuvat, ja silloin tulee se kaaos, mitä te
olette niin kuin käytännössä yrittäneet
nyt näin estää. Tässä mielessä kysymys
on: Jääkö siellä lopuksi muita
kuin Suomi ja Saksa, jotka yrittävät viimeisillä rahoillaan
rahoittaa?
Esko-Juhani Tennilä /vas:
Arvoisa puhemies! Täällä on sanottu,
että kysymys ei ole euron kriisistä, mutta kyllä jo
1998, kun asiasta eduskunnassa päätettiin, me
vasemmalta toimme esille sen, että euroalue on liian epätasainen. Se
ei ole optimaalinen valuutta-alue, ja nyt tämä näkyy.
Mutta sitten tähän EU:n Kreikka- ja Irlanti-linjaan.
Siinä ei ole leikattu Kreikan tai Irlannin eliitiltä mitään.
Kaikki leikkaukset osuvat kansaan. Kreikassa on 700 euron kansaneläkettä leikattu.
Irlannissa on leikattu 8 euron vähimmäispalkkaa.
Tämähän vie ostovoiman romahtamiseen,
tämä teidänkin siellä suosittelemanne
ja päättämänne linja. (Ed. Lahtela:
K-linja!) Se johtaa silloin työttömyyden kasvun
jälkeen köyhyyden kasvuun edelleen. Eli nyt te
määräätte EU:ssa Kreikalle,
Irlannille ja ehkä Portugalillekin jatkossa samaa linjaa,
mitä Ahon hallitus harjoitti Suomessa 1990-luvun alussa.
Tuotti jättityöttömyyden. Tämä linja,
mitä te määräätte,
on väärä. Yhtään Kreikan
johtajaa, jotka huijasivat, ei ole pantu vankilaan eikä yhtään
Irlannin johtajaa ole pantu vastuuseen väärästä politiikasta. Kansa
maksaa.
Pääministeri Mari Kiviniemi
Arvoisa puhemies! Ed. Skinnari peräänkuulutti
sitä, mitkä tässä veronmaksajien
vastuut ovat. Tuon Lehman Brothersin konkurssin jälkeen,
siitä alkaneen tapahtumaketjun myötä Suomeenkin
valunut lama merkitsi suomalaisille veronmaksajille kyllä erittäin
vaikeita aikoja. Juuri siksi olemme joutuneet ottamaan velkaa useita
kymmeniä miljardeja euroja, kun ottaa tämän
koko ajan, myös tulevan ajan huomioon. Eli tätä samaa
kehityskulkua nyt tässä Irlannin ja Kreikan auttamisessa on
pyritty estämään, että tästä ei
koituisi suomalaiselle veronmaksajalle minkäänlaisia
seuraamuksia.
Toisin kuin täällä on väitetty,
niin kyllä tässä on sekä Suomessa
että Euroopan tasolla mietitty kaikkia mahdollisia vaihtoehtoja:
mikä on sekä Suomen kannalta, suomalaisen tavallisen
kansalaisen kannalta, että myöskin Euroopan kannalta se
kaikkein järkevin, kustannustehokkain ja muullakin tavalla
nopeimmin vaikuttava tapa tämän kriisin voittamiseen.
Ei ole niin, että tässä on otettu ensimmäinen
esillä ollut vaihtoehto, vaan vasta pitkän pohdinnan — tosin
muutaman kerran on kyllä jouduttu hyvinkin tiukassa aikataulussa
toimia tekemään — tuloksena näihin toimenpiteisiin
on päädytty.
Mitä tulee sitten Efsf:n koon kasvattamiseen, niin
siitä ei mitään virallista esitystä vielä ole
tullut, vaan on ensi sijassa puhuttu siitä, että pitää pystyä tämän
välineen käyttöä joustavoittamaan, että jos
ja kun esitys tulee, niin totta kai sitä pohditaan siinä kokonaisuudessa,
mitä muita toimenpiteitä mahdollisesti oltaisiin
tekemässä.
Hannes Manninen /kesk:
Arvoisa puhemies! Tanskan entinen pääministeri
Poul Nyrup Rasmussen kirjoitti eräässä eurooppalaisessa
talousjulkaisussa jo vähän aikaa sitten, että väärin on
hoidettu ja eurooppalaisen sosialidemokratian vastaus on: lisää yhteisvastuuta
ja solidaarisuutta ja eurobondit on otettava käyttöön.
(Ed. Kimmo Kiljunen: Rahamarkkinaverosta on ollut puhetta!)
No, minulta pyydettiin vastinetta tai tämmöistä kommenttia
tähän kirjoitukseen. En voinut kirjoittaa, niin
kuin hän, sosialidemokratian puolesta, en K:n puolesta,
mutta H:n puolesta kirjoitin ja ilmoitin, että jokaisen
kansakunnan pitäisi ensisijaisesti vastata omista veloistaan
enkä kannata eurobondien käyttöönottoa.
Nyt täällä meidän sosialidemokraatit,
jotka väittävät olevansa kansainvälinen
liike, edustavat aivan eri linjaa kuin eurooppalainen sosialidemokratia,
ja molemmat (Puhemies: Nyt kysymykseen!) eivät voi olla
oikeassa. Kysyn ministeri Kataiselta: Onko eurooppalainen sosialidemokratia
tuonut tämän oman linjansa esiin siellä ja
miten se eroaa tästä?
Valtiovarainministeri Jyrki Katainen
Arvoisa puhemies! Espanjassa on sosialistihallitus, Kreikassa
on sosialistihallitus, Portugalissa on sosialistihallitus, joissakin
maissa on muita hallituksia, mutta me olemme kaikki yrittäneet
etsiä yhteistä ratkaisua, eikä siellä ole
tämän kaltaista keskustelua kuin mitä Suomen
eduskunnassa on käyty eli että meidän
näkemyksemme jakautuisivat niin kuin yö ja päivä,
että toiset ovat sitä mieltä, että ei
kannata taata lainoja, vaan kannattaa antaa maan kaatua. Monen varmasti
tekisi mieli ajatella niin.
Meitä on pohjoinen ryhmä, joka ajattelee niin, että jokaisen
pitää hoitaa omat asiansa niin hyvin kuin osaa,
ja sitten on toisenlaisia ajattelutapoja suuremman solidaarisuuden
puolesta. Mutta ihan aidosti täytyy sanoa, kun ed. Manninen
kysyy, että ei siellä Ecofin-pöydässä tai — ehkä pääministeri
voi kertoa — pääministereitten pöydässä ole
tullut demareitten taholta mitään vaihtoehtoa,
joka olisi toinen kuin nyt tehty. Ehkä se näkyy
myös siinä, että kun eri parlamenteissa
on käsitelty Irlanti-kysymystä tai Kreikka-kysymystä,
niin eivät siellä sosialidemokraatit ole vaihtoehtoa
esittäneet. Suomi on poikkeus tässä. (Puhemies:
Nyt seuraavaan kysymykseen!)
Kimmo Sasi /kok:
Arvoisa puhemies! Ensin suomalaiset eläkerahastot
ja sitten Suomen valtio ovat lainanneet Kreikalle rahaa hyvällä korolla.
Tietysti tärkeätä on, että vakaus
säilyy, että me saamme ne rahamme takaisin emmekä menetä niitä (Ed.
Arhinmäki: Hyvä bisnes!) ja jopa hyödymme
tästä toimenpiteestä.
Nyt demarit ovat sanoneet, että on väärin,
että korkealla korolla lainataan näille maille
rahaa. Nyt Kiinan valtio on lainannut sekä Kreikalle että Portugalille
tai ostanut näitten valtioitten lainoja. (Ed. Lahtela:
Hyvällä korolla!) Toimiiko nyt Kiina jollakin
tavalla väärin, ja pitäisikö sitä rangaista,
kun se sijoittaa näihin valtionlainoihin omia rahojaan?
(Välihuutoja vasemmalta) Olisin vielä kysynyt:
Onko Kiinalla kenties joitakin poliittisia motiiveja tässä toiminnassa?
Valtiovarainministeri Jyrki Katainen
Arvoisa puhemies! Minusta on hyvä, että ne
valtiot, jotka nyt lainaa tarvitsevat, sitä jostakin saavat.
En halua lähteä arvioimaan kenenkään
luotonantajan motiiveja, erityisesti valtiollisten luotonantajien
motiiveja. Mutta ehkä kannattaa suhteuttaa siihen, niin
kuin lehdistä luimme, että Kiina oli ostanut Espanjan
velkapapereita 6 miljardilla eurolla ja jos oikein muistan, niin
tämän vuoden jälleenrahoitustarve Espanjassa
on 220 miljardia euroa, (Ed. Arhinmäki: Vastatkaa Sasin
kysymykseen, onko hyvä bisnes lainata Kreikalle!) joten
se ei ole kovin suuri summa, mutta hyvä, että valtiot
saavat markkinoilta rahaa. Se on aina pois kaikesta yhteisvastuuajatuksesta.
Pietari Jääskeläinen /ps:
Arvoisa puhemies! Tuhon tietä EU ja Suomi kulkevat.
Miten kauan ja miten monella miljardilla Suomen veronmaksajat vielä rahoittavat
holtittomasti talouttaan hoitavia maita ja riskisijoittajia? Tällainen
politiikka on perussuomalaisten ja, uskon, koko kansan silmissä suorastaan
moraalitonta. Mitä teette sen jälkeen, kun Portugali
ja Espanja ovat veronmaksajiemme sylissä?
Pääministeri Mari Kiviniemi
Arvoisa puhemies! Kaikki ne päätökset,
joita hallitus on tehnyt yhdessä muiden Euroopan valtioiden
ja erityisesti euromaiden kanssa, ovat tähdänneet siihen,
että Eurooppa ei syöksyisi samanlaiseen lamaan
kuin missä me olimme kaksi vuotta sitten. Sen myötä meilläkin
on budjettivaje. Onneksi pystyimme hallituksen toimin estämään
sen, että työttömyys ei päässyt
räjähtämään käsiin, vaan
olemme päässeet työttömyydessä jälleen laskevalle
uralle. (Ed. Rajamäki: Pitkäaikaistyöttömyys
kasvaa, köyhyys kasvaa!) Ja juuri siksi, että uudestaan
emme olisi tässä taantumatilanteessa, meidän
pitää nämä rahoitusmarkkinat pystyä vakauttamaan,
ja tähän mennessä siinä on onnistuttu.
Hallitus tekee päätöksiä nimenomaan siitä näkökulmasta,
mikä on suomalaisille parhaaksi.
Eero Heinäluoma /sd:
Arvoisa puhemies! Eurooppalaisten demarien yhteinen linja on,
että täytyy puuttua tämän taudin
syihin. Keskeinen syy on täysin holtittomaksi päästetyt
markkinavoimat, pankkien ja sijoittajien suurimittainen keinottelu,
joka käynnisti tämän koko kriisin, ja nämä suuret
tuotot, joita täällä vielä ed.
Sasi kehtaa kehua. Sitten kun ne riskit laukeavat, tullaan tuomaan
lasku veronmaksajille myös täällä Suomessa.
Tähän pitää puuttua. Se edellyttää rahoitusmarkkinaveron
säätämistä, muitakin perusteellisia
muutoksia, muun muassa pankkien palkitsemiseen puuttumista, josta
täällä on puhuttu.
Mutta tässä riskinä on, että jos
mennään tähän täydelliseen
yhteisvastuuseen, mitä täällä eräät näyttävät
kannattavan, niin sen seurauksena tietysti Suomessa ja monessa muussa
maassa, joka on hoitanut hyvin asiansa, tulee ennätyssuuri
lasku kohoavien valtionlainojen korkovaatimuksen nousun takia. Siksi
kysynkin: Onko hallitus miettinyt, että johonkin tämä raja
pitää vetää, kuinka pitkälle
tätä yhteisvastuuta ulotetaan, jotta emme ole
tilanteessa, että hyvin käyttäytyneet
joutuvat maksamaan holtittomasti käyttäytyneiden
sijoittajien laskun?
Valtiovarainministeri Jyrki Katainen
Arvoisa puhemies! Ongelmien syyt vaihtelevat maittain. Kreikassa
ongelmien syy oli huono talouspolitiikka. Muutamassa muussa maassa — en
nyt lähde niitä maita luettelemaan nimiltä — on
sama ongelma. Irlannissa ongelma oli se, että talouskasvua
haettiin liian vahvalla pankkisektorin kasvustrategialla ja liian
kovalla luottoekspansiolla. Eli siellä erityisesti pankkisektori
oli ongelmien lähde, ei niinkään hallituksen
huono finanssipolitiikka. Näin ollen ratkaisuja pitää hakea
nimenomaan sieltä, että tiukennamme EU:n sääntöjä niin,
että huono talouspolitiikka euroalueella ei ole enää yhtä mahdollista
kuin se on tähän saakka ollut. Toisaalta me tarvitsemme
sijoittajat vastuuseen, niin kuin olemme jo päättäneet,
vuodesta 2013 lähtien. Siinä vaiheessa, kun maa
ei ole enää vakavarainen, sijoittajat hävitkööt
rahansa. Tämä tulee vaikuttamaan huonon talouspolitiikan
maihin niin, että rahan hinta nousee, mutta niin saa noustakin,
koska tässä pitää olla kannusteita.
Tästä siis olemme jo päättäneet. Tämä tulee
voimaan vuonna 2013.
Kiitän sosialidemokraatteja tuesta, jota hallitus on
saanut tässä asiassa! Olemme tehneet tämän,
tässä meillä on yhteinen näkemys.
En tiedä, onko tässä eduskunnassa kovin
monta — hallituksen puolella ei ainakaan ole ketään — joka kannattaisi
tämänkaltaista yhteisvastuuta, että veisimme
talouspolitiikan vastuun jäsenmaille.