12) Valtiontilintarkastajien kertomus 2006
Virpa Puisto /sd(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Valtiontilintarkastajien kertomus vuodelta
2006 on viimeinen kertomus, joka annetaan eduskunnalle. Kertomukseen
päättyy pitkä kertomusten sarja, joka
alkoi jo vuonna 1922. Silloin annettiin kertomus vuodelta 1920. Eduskunta
on sittemmin saanut vuosittain yli 80 Valtiontilintarkastajien kertomusta,
joissa Valtiontilintarkastajat ovat esittäneet eduskunnalle itsenäiset
kannanotot valtiontalouden hoidosta ja tarkastaneet hallinnon toimivuutta.
Kertomukset ovat olleet tärkeä osa parlamentaarista
valvontamekanismia, jonka avulla pyritään selvittämään, onko
hallitus onnistunut toimissaan ja onko toimittu, kuten eduskunta
on halunnut. Valtiontilintarkastajien kertomukset ovat aina aikansa
lapsia. Ne kertovat kunkin ajankohdan tärkeinä pidetyistä valtiontaloudellisista
ongelmista, jotka ovat tänä päivänä aivan
erilaisia kuin vuonna 1920. Kuitenkin Valtiontilintarkastajien työ on kestänyt
ajan haasteet. Valtiontilintarkastus on sopeutunut eduskunnan esittämiin
uusiin tietotarpeisiin ja haasteisiin.
Kun parlamentaarinen valvonta nykymuodossaan lakkaa, voidaan
sitä pitää suurena muutoksena. Hallituksen
esityksestä poiketen eduskunta hyväksyi viime
vuoden lopulla tarkastusvaliokuntaa koskevan lakiehdotuksen ensimmäisessä käsittelyssä
ja
päätti jättää ehdotuksen
lepäämään ensimmäisiin
eduskuntavaalien jälkeisiin valtiopäiviin. On
eduskunnalle kunniaksi, että tarkastusvaliokuntaa koskevaa
perustuslain muutosta ei säädetä kiireellisessä järjestyksessä. Uudistuksen
loppuun saattaminen siirtyy tämän kevään
2007 eduskuntavaalien jälkeiseen aikaan. On toivottavaa,
että tarkastusvaliokunnan työ käynnistyisi
mahdollisimman pian vaalien jälkeen. Uuden valvontatyön
kitkaton käyntiinlähtö on varmistettava.
On huolehdittava siitä, että Valtiontilintarkastajien
hyvät käytännöt siirtyvät
uudelle tarkastusvaliokunnalle. Mielestäni on erittäin
tärkeää, että uudelle valiokunnalle
annetaan sellaiset voimavarat, että se kykenee itsenäiseen
ja asiantuntevaan valvontatyöhön, ja iloksemme
voimme todeta, että valtion tämän vuoden
budjetista nämä voimavarat löytyvät.
Myönteistä on, että uudessa järjestelmässä valtiontaloutta
koskeva parlamentaarinen valvonta keskitetään
yhteen organisaatioon, mikä poistaa väitettyä päällekkäisyyttä.
Tarkastuksen tulokset raportoidaan tulevaisuudessa muun muassa mietintöjen
muodossa entistä nopeammin eduskunnalle, kun kerran vuodessa
annettavasta yhdestä kertomuksesta luovutaan. Samalla kaikki
valvontaa ja tarkastusta koskevat mietinnöt valmistellaan yhdessä tähän erikoistuneessa
valiokunnassa. Uudistus
tuo myös eduskuntatyöhön muutoinkin tehokkuusajattelua
ja tehokkuusetuja ja parantaa eduskunnan budjettivaltaa.
Nyt lähetekeskustelussa on kertomus vuoden 2006 valvontatyöstä.
Sen lähtökohtana oli visio, jossa valtionhallinnon
toimintaa ja taloutta tarkastellaan niin, että Suomi menestyy
kansainvälisessä kilpailussa ja samalla vahvistetaan
hyvinvoinnin edellytyksiä. Kertomuksen valvonta-aiheet
on koottu kolmeen koriin: 1) talous ja työllisyys, 2) osaaminen
ja 3) hyvinvointi. Tämä on ollut koko nelivuotiskauden
pääotsikkona meidän toiminnallemme. Valtiontilintarkastajien kertomukseen
sisältyy jälleen suuria joukko huomioita ja muistutuksia,
joihin voi nopeasti tutustua. Ne, jotka eivät ehdi lukea
koko kertomusta, voivat lukea sen lopussa olevan yhteenvedon.
Joitakin pääotsikoita.
Ensinnäkin Suomen kilpailukyky, joka tällä hetkellä on
hyvä ja julkinen talous vahva. Edellytykset lähivuosien
taloudelliselle kasvulle ovat myös olemassa. Hitaan talouskasvun
uralle joutuminen kuitenkin aiheuttaisi julkiselle taloudelle vakavia
ongelmia. Jo 5—6 vuotta riittäisi siihen, että seurauksena
olisi jatkuva julkisten menojen leikkaus tai veroasteen nostaminen
tasolle, joka ei ole realistisesti toteutettavissa. Tämä on mielenkiintoinen
osio kertomuksessa, suosittelen siihen paneutumista.
Osaava työvoima on tärkeä yritysten
kilpailukyvylle, julkisen talouden rahoitukselle ja maamme hyvinvoinnille.
Suurten ikäluokkien siirtyessä pois työvoimasta
saatavuusongelmat kasvavat entisestään. Kunnissa
työvoiman ikääntyminen ja eläkkeelle
jääminen lisäävät uuden työvoiman
tarvetta terveydenhuollossa, sosiaalipalveluissa ja etenkin vanhustenhuollossa.
Hoitotakuuta on käsitelty kertomuksessa suhteellisen
laajasti. Hoitotakuu-uudistus on nopeuttanut hoitoonpääsyä,
lisännyt terveyspalvelujen saatavuutta, lyhentänyt
hoitojonoja ja kehittänyt toimintatapoja ja hoitoprosesseja.
Hoitoonpääsy on kuitenkin edelleen vaikeaa tietyillä erikoisaloilla.
Näistä mainittakoon ortopedia, kuulonhuolto, käsi-
ja plastiikkakirurgia sekä suun terveydenhuollon ja mielenterveyden
ongelmat.
Yleisesti kertomuksessa hyvinvointi- ja peruspalveluja käsiteltäessä tulee
esiin 1990-luvun lama ja sen seuraukset, jotka näkyvät
edelleen avohuollon ongelmina lastensuojelussa ja huostaanottojen
voimakkaana lisääntymisenä. Lastensuojelulain
toimeenpanon puutteet edellyttävätkin valtion ohjauksen
lisäämistä ja kuntatasolla lastensuojeluresurssien
kasvattamista tarvetta vastaaviksi. Ongelmien hoitaminen jälkikäteen
on huomattavasti kalliimpaa kuin ehkäisevä lastensuojelutyö,
puhumattakaan yksilöllisistä tragedioista. Avohuollon kustannukset
tuleekin ottaa huomioon valtionosuuskertoimessa eli tehdä siihen
lakimuutos. Lastensuojelutyön järjestöillä on
tärkeä rooli julkisen palvelujärjestelmän
täydentäjänä, kehittäjänä ja
erityisryhmien tukijana. Järjestöjen asemaa ei
pidä vaarantaa lainsäädännöllä tai
verottajan tulkinnan muutoksilla.
Kertomuksen hyvinvointi- ja sosiaaliosuudessa käsitellään
myös vanhusten avopalvelujen tarjontaa, jossa selkeästi
myös tarkastuskertomuksessa tulee esiin tänä päivänä otsikoissa toistuva
totuus, että tarjonta on supistunut ja Suomi jäänyt
vanhuspalvelujen kattavuudessa jälkeen muista Pohjoismaista.
Kehitys on erittäin huolestuttavaa.
Omaishoidon tukea koskevan lain käynnistämisessä on
ilmennyt paljon puutteita. Kuten muistatte, viime vuoden alkupuolella
Valtiontilintarkastajat tekivät selvityksen, joka jaettiin kaikille
kansanedustajille otsikolla "Hoitaahan ne joka tapauksessa". Siitä kävivät
ilmi nämä puutteet, jotka ovat sitten tiivistettyinä myös kertomuksessa,
ja siinä korostetaan sitä, että vanhusten
omaishoidon tuen eriarvoisuutta voidaan poistaa parhaiten niin,
että kuntien sijasta Kela maksaa omaishoidon tuen valtion
varoista.
Arvoisa puhemies! Lopuksi haluan kiittää sekä Valtiontilintarkastajain
kanslian työntekijöitä että muita
kertomuksemme valmisteluun eri tavoin osallistuneita hyvästä yhteistyöstä ja
arvokkaasta työpanoksesta. Mielestäni valvontatehtävän
laadukas suorittaminen ei olisi mahdollista ilman asiantuntevien
ja luotettavien niin valtionhallinnon virkamiesten kuin muiden — lausunnonantajien,
asiantuntijoiden ja tutkijoiden — työpanosta.
Kertomukset ovat aina yhteinen ponnistus, jolla pidetään
yllä kansalaisten luottamusta hyvään
hallintoon ja taloudenpitoon. Työ jatkuu tarkastusvaliokunnassa.
Sirpa Asko-Seljavaara /kok:
Arvoisa herra puhemies! Valtiontilintarkastajat toteavat, että Suomella
on tällä hetkellä hyvä kilpailukyky
ja vahva julkinen talous. Valtion hyvästä taloudesta
huolimatta vanhushoito, kuten ed. Puisto mainitsi, on Suomessa pahasti
jäljessä muista Pohjoismaista. Tilintarkastajat
käyttävät vanhustenhuollon puutteiden
kirjaamiseen ja uusien tavoitteiden esittämiseen useita
kymmeniä sivuja. Tämähän johtuu
siitä, että tilintarkastajien puheenjohtajana
on kansanedustaja Virpa Puisto, jolle vanhushuolto on erittäin
rakas. Kiitos hänelle näistä voimakkaista
kannanotoista, jotka tulivat esille myös tasavallan presidentin
uudenvuodenpuheessa.
Vanhustenhuollon periaatteena on Suomessa ollut jo kymmenkunta
vuotta vähentää laitoshoitoa ja lisätä vanhusten
kotihoitoa. Tässä on kuitenkin tapahtunut paha
arviointivirhe, sillä vanhainkotien pitkäaikaisasukkaiden
hoitopäiviä on 3 vuodessa vähennetty
355 000. Liikuntakyvyttömät huonokuntoiset
vanhukset ovat jääneet heitteille. Kotihoitoa
ei ole samanaikaisesti pystytty lisäämään
eikä myöskään palveluasumista. Palveluasunnoissa
on hoitohenkilökunnan mitoitus aivan liian alhainen, jotta
minkäänlaista laatua voitaisiin taata esimerkiksi
dementia- ja liikuntakyvyttömille potilaille.
Ihmiset elävät kuitenkin nykyisin 50 vuotta kauemmin
kuin silloin, kun eduskunta perustettiin 100 vuotta sitten. Ihmisten
keski-ikä tulee lisääntymään
2 vuodella 15 seuraavan vuoden aikana. Meillä on jo 300
yli 100-vuotiasta kansalaista ja yli 90-vuotiaita 10 000.
Kansanedustaja Virpa Puisto on aivan oikein saanut vahvan kannanoton
siihen, että omaishoidon tukea on lisättävä ja
omaishoito on kokonaisuudessaan saatava Kelan maksamaksi, kuten
Elli Aaltonenkin raportissaan esitti. Nyt omaishoidon korvauksia maksetaan
alle 30 000 ihmiselle, vaikka tarve on 10-kertainen.
Stakesin tutkimuksessa hoivapolitiikkamuutoksesta on vertailtu
ikääntyneiden hoivaa 12 Euroopan maassa. Suomi
jää, kuten ed. Puisto sanoi, pahasti jälkeen
muista Pohjoismaista. Tanska käyttää hoivamenoihin
kaksi kertaa niin paljon rahaa kuin Suomi. Ei ole siis ihme, että käymme
siellä katsomassa, miten vanhusten hoito pitäisi
järjestää, mutta ei sitä kyllä ilman
rahaa voi tehdä samalla tasolla kuin Tanskassa.
Nykyinen ehdoton vaatimus on, että vanhuksen tulee
asua kotona niin pitkään kuin mahdollista, ja
se jättää kyllä vanhukset heitteille.
Kun vanhuksen liikuntakyky on niin rajoittunut, että hän
pystyy enää oleilemaan vuoteessa ja elintila on
kaventunut pariksi neliöksi, hänen oikea paikkansa
ei todellakaan ole koti, vaan palveluasuminen tai vanhainkoti. Vanhuuden
koteja ja palveluasuntoja on rakennettava lisää.
Henkilöstön on oltava riittävä myös
ympärivuorokautista ja dementiahoitoa varten. Omaishoidon
rahoitus on kokonaan siirrettävä Kelalle. Seuraavan
hallituksen on kiireesti ryhdyttävä valmistelemaan
vanhushuoltolakia.
Valtiontilintarkastajat kiinnittävät aivan
oikein huomiota myös yliopistojen rahoitukseen. Perusrahoitus
on saatava kuntoon niin, että opetus on edelleen korkeatasoista
ja tutkimusta voi tehdä yliopistovirassa hakematta koko
ajan ulkopuolista rahaa. Jos tilanne jatkuu tällaisena,
menee professoreiden ja muiden opettajien ajasta liian suuri osa
Akatemian, Tekesin ja muiden säätiöiden
anomusten laatimiseen. Tutkimus tulee aivan liian lyhytjännitteiseksi,
kun rahat aina loppuvat vuoden tai parin kuluessa.
Lopuksi haluaisin kiittää eduskunnan virkamiehiä erinomaisen
osaavasta lainsäädäntötyöstä.
Moni laki olisi jäänyt kokonaan hyväksymättä,
mikäli valiokuntaneuvokset eivät olisi korjanneet
joidenkin ministeriöiden ehdotuksia. Eduskunnassa on todella
huippuhienoa työskennellä, koska työ sujuu ja
kaikki työt tulevat tehtyä.
Reijo Kallio /sd:
Arvoisa herra puhemies! Kuten valtiontilintarkastajien puheenjohtaja
ed. Puisto totesi, käsittelyssä on viimeinen valtiontilintarkastajien
kertomus, ainakin suurella todennäköisyydellä näin.
Merkittävä vaihe parlamentaarista tarkastustoimintaa
on jäämässä historiaan. Haluankin
tästä viimeisestä kertomuksesta ottaa
esiin muutamia asioita, ensinnäkin julkisen talouden liikkumavaran,
johon myöskin puheenjohtaja Puisto viittasi.
Valtiontilintarkastajat ovat tässä viimeisessä kertomuksessa
tarkastelleet julkisen talouden liikkumavaraa pitkällä aikavälillä aina
vuoteen 2030 saakka, jolloin tietysti talouden näkymät muuttuvat
ja riskit kasvavat. Pitkälläkin aikavälillä suotuisa
väestönkehitys ja työllisyysasteen nostaminen
pohjoismaiselle tasolle ovat talouskasvun keskeisiä tekijöitä.
Lisäksi on huolehdittava siitä, että työvoimaa
saadaan riittävästi.
Julkisen velan maassamme arvioidaan lähivuosina edelleen
laskevan suhteessa kokonaistuotantoon, mutta pysyvän euromääräisesti
kutakuinkin ennallaan. On kuitenkin huomattava, että vaikka
velka suhteessa bruttokansantuotteeseen laskisikin, niin jo 1 prosenttiyksikön
nousu korkotasossa merkitsisi valtiolle noin 580 mil-joonan euron lisärasitusta
vuodessa.
Mehän tiedämme, että korkotaso on jo
runsaan vuoden ajan ollut nousussa, ja näköpiirissä on,
että korkotaso nousee tänäkin vuonna.
Eläkemenojen kasvu riippuu luonnollisesti eläkeläisten
määrän kasvusta, mutta ei ole varmaa,
että eläkeikäisen väestön
hoivapalvelujen tarve kasvaa samassa suhteessa. Ikääntymiseen välittömästi
liittyvien eläke- ja hoivamenojen nousupaine on kuitenkin
tällä hetkellä arvioitu noin 3—7
prosentiksi suhteessa bruttokansantuotteeseen.
Maassamme julkisella yritysrahoituksella on ratkaistu alkavia
innovatiivisia yrityksiä koskevia rahoitusongelmia, joihin
yksityisiltä rahoitusmarkkinoilta ei ole saatavissa riittävää riskirahoitusta.
Valtion ensisijaisena tehtävänä olisikin saada
yksityiset rahoittajat kiinnostumaan alkuvaiheen yritystoiminnan
rahoittamisesta. Tässä tulisi vakavasti harkita
myös verokannusteiden käyttömahdollisuuksia.
Julkisen yritysrahoitusjärjestelmän tavoitteista,
toiminnan tuloksista tai eri organisaatioiden välisestä työnjaosta
ei ole saatavissa selkeää kuvaa, koska rahoittajatahot toimivat
eri periaatteilla. Yritysten on myös vaikea hahmottaa rahoitusjärjestelmän
kokonaisuutta, mistä syystä riskirahoituksen pirstaleisuus
ja päällekkäisyydet tulisi poistaa. Suomen menestyminen
globaalissa kilpailussa nojaa korkeaan osaamiseen. Suuresta innovaatioiden
määrästä huolimatta ideat eivät
kuitenkaan synnytä riittävästi rahoituskelpoisia
yrityshankkeita. Julkisten sijoittajien tulisikin ottaa kantaakseen
nykyistä enemmän rahoitusriskiä.
Yrityksen perustamista harkitsevalle tai jo perustamisvaiheessa
olevalle uudelle yrittäjälle Suomessa on tarjolla
runsaasti erisisältöisiä neuvonta-, koulutus-
ja konsultointipalveluja, joista saa apua yrityksen perustamisen
ongelmatilanteisiin. Palveluja tarjoavien julkisten organisaatioiden
kiinnostus alkavia yrityksiä kohtaan on kuitenkin lyhytaikaista,
sillä järjestelmällistä seurantaa
ja jälkineuvontaa ei ole kattavasti tarjolla. Runsas palvelutarjonta
sisältää myös päällekkäisyyksiä.
Kilpailu samoista asiakkaista samanlaisilla tuotteilla on mielestäni
epätarkoituksenmukaista hankerahoituksen käyttöä,
kun toimijoita on jo muutenkin kohtuullisen paljon. Koska alkaville
yrittäjille tarjottavat palvelut ovat tärkeitä ja
niitä tarvitaan jatkuvasti, pitäisi ne saada budjettirahoituksen
piiriin. Esimerkiksi aluetason palveluiden tuotanto on ollut aivan
liikaa tilapäisluonteiseksi tarkoitetun EU-hankerahoituksen
varassa.
Yrittäjyyskasvatuksen keskeinen tavoite on lisätä yrittäjyyden
houkuttelevuutta yhtenä vaihtoehtona. Varsinaista yrittäjyyteen
liittyvää koulutusta on tarjolla sekä ammatillisessa
koulutuksessa että korkeakouluissa. Yrittäjyyskasvatuksen toteuttamismahdollisuudet
tuleekin turvata huolehtimalla opettajien täydennyskoulutuksesta
ja työelämätietojen päivityksestä,
minkä lisäksi on tärkeää lisätä koulujen
ja yritysten välistä yrittäjyyskasvatusyhteistyötä.
Sitten vielä muutama sana yliopistojen ulkopuolisesta
tutkimusrahoituksesta, johon ed. Asko-Seljavaarakin viittasi. Yliopistotutkimuksen
rahoitusmuodot eivät ole parhaassa mahdollisessa tasapainossa,
koska ulkopuolinen rahoitus paikkaa opetuksen perusrahoituksen puutteita.
Ulkopuolinen rahoitus myös suuntaa merkittävästi
yliopistotutkimusta. Yliopistot ja tutkimuslaitokset eivät
voi vastata julkisen tutkimusjärjestelmän kehittämisen
haasteisiin tulok-sellisesti ilman vakaalla rahoituspohjalla olevaa opetusta
ja sellaista pitkäkestoista perustutkimusta, joka antaa
nuorille tutkijoille laajan tietopohjan ja tieteellisen pätevyyden.
Ulkopuolisen rahoituksen kasvava merkitys tietyn tutkimuksen jatkumiselle
tai tutkimusalan ja yksittäisen tutkijan uran kehittymiselle
lisäävät paineita tutkimuksen tieteellisen
luotettavuuden varmistamiselle ja tutkijan vapauden vaalimiselle.
Mielestäni yliopistoissa on tarve kehittää uuden
tutkimustiedon ja innovaatioiden kaupallista hyödyntämistä,
mihin yliopistoilla on uuden korkeakoulujen keksintölain
ja yliopistoyhtiöitä koskevan lainsäädännön
myötä aiempaa paremmat lainsäädännölliset
edellytykset. Yliopistojen taloudellisen autonomian lisääminen
ja rahastotalouden salliminen kaikille yliopistoille on kannatettavaa,
jotta eri alueilla toimivat yliopistot olisivat lähtökohtaisesti
tasavertaisessa kilpailuasemassa.
Arvoisa puhemies! Ulkopuolisen rahoituksen lisääntyessä tutkijat
joutuvat tasapainoilemaan jääviyssäännösten,
hankintasäädösten ja erilaisten intressiristiriitoja
sisältävien tilanteiden ristipaineissa. Tästä syystä yliopistoilla
on oltava selkeät säännöt siitä,
millä edellytyksillä ja ehdoilla tutkija voi käyttää yliopistojen
tutkimusvälineitä ja muita resursseja oman innovaationsa
kaupallistamiseen. Eturistiriitojen ehkäiseminen ohjeistuksella
on aina verrattomasti helpompaa kuin ilmitulleiden tapausten hyvinkin
ikävä jälkipuinti.
Puhetta on ryhtynyt johtamaan puhemies
Paavo Lipponen.
Paula Risikko /kok:
Arvoisa puhemies! Käsittelemme täällä tällä hetkellä Valtiontilintarkastajien
kertomusta 2006. Haluan myös yhtyä niihin, jotka
täällä ovat kiitelleet tätä raporttia.
Tämä todella on erinomainen, sisällöltään
muun muassa, mutta myöskin asioiden esittelytavaltaan,
koska täällä on selkeästi, ytimekkäästi
tuotu niitä haasteita, mitä meillä on.
Tietysti nyt toivoisi, että tämä kirja
todella kuluisi käsissä, koska täällä on
todella hyvin paljon päätöksenteon ainesta
niin täällä eduskunnassa kuin sitten
kunnissakin mutta myöskin sitten organisaatioissa.
Kiinnitän myöskin huomiota hoitotakuun toteutumisiin,
sitten tähän vanhustenhuoltoon ja viittaan vaan
tähän Lastensuojelupalvelut ja niiden toimivuus -kappaleeseen,
että se on kyllä aikamoista luettavaa, ja aivan
totta, me tällä hetkellä käsittelemme
tuolla valiokunnassa lastensuojelulakia, ja nämä kaikki
jo todentuvat siellä. Tulee vaan mieleen se, että kyllä sen
lakiesityksen, mikä siellä meillä nyt
on käsiteltävänä, olisi paljon,
paljon toisenlainen pitänyt olla, jotta se todella vastaisi
näihin haasteisiin. Toivonkin, että se valiokuntakäsittelyssä sitten
kehittyy. Sitähän varten me sitä siellä käsittelemme.
Mutta pariin asiaan eli hoitotakuun toteutumiseen ja tuohon
vanhustenhuoltoon tässä puheessani kiinnitän
huomiota. Valtiontilintarkastajat ovat todenneet sen, että hyvin
paljon tuodaan esille, kuinka hyvin hoitotakuu toteutuu ja kuinka
hyvin on nämä hoitojonot saatu lyhennettyä. Tilintarkastajien
mielestä näiden alustavien tulosten perusteella
hoitotakuun onnistuneisuudesta ei voida kuitenkaan tehdä luotettavia
johtopäätöksiä, sillä tiedot
perustuvat paljolti hoitopalveluita tuottavien viranhaltijoiden
mielipiteisiin, ja olen aivan samaa mieltä. Kun tuolla
kentällä kulkee, niin valitettavasti ei kuulosta
siltä, että jonot olisivat lyhentyneet, ja ketkä erityisesti
toteavat sen, että hoitotakuu ei toteudu heidän
kohdallaan, niin vammaiset, vanhukset ja pitkäaikaissairaat.
Jotta tämä hoitotakuu ihan oikeasti toteutuisi
jatkossa sillä tavalla kuin se lain henki on ollut ja on,
pitäisi paljon, paljon tapahtua.
Hoidin viime viikolla pienen syöpäpotilaan asiaa
eräässä maamme sairaanhoitopiirissä ja koin
jälleen konkreettisesti, kuinka resursseista on pulaa kaikkialla.
Hoitomenetelmien kehittymisen seurauksena entistä vakavammin
sairas saa toki avun. Näin pitää ollakin,
sillä ihmiselämä on arvokas asia. Työvoimavaltaisena
alana terveydenhuollossa tarvitaan osaamista ja henkilöstön
määrällä on suuri merkitys.
Osaaminen maksaa, mutta jokainen meistä haluaa osaavaa palvelua.
Kuntien kannalta tilanne on todella hankala. Kuntien rahoista menee
jopa 65 prosenttia sosiaali- ja terveydenhuollon kuluihin, ja tosiasia
on, ettei näiden kustannuksissa voida edes odottaa vähenemistä.
Miten tämä ongelma sitten pitäisi
ratkaista? Miten hoitotakuu ihan oikeasti saadaan toteutumaan? Mielestäni
kunnille on annettava lisää rahaa. Sosiaali- ja
terveydenhuollon menoihin käytetään bruttokansantuotteesta
vain noin 8,5 prosenttia. Nyt kun valtiontalouden tilanne on suhteellisen
hyvä, on hallituksella aidosti mahdollisuus lisätä valtionosuuksia,
olisi ollut jo tämän vuoden budjettia ajatellen.
Osa terveydenhuollon kustannuksista on siirrettävä valtion
kustannettavaksi. Näitähän pohdittiin
Paras-hankkeessa, ja esimerkkinä keskusteluissa oli hengityshalvauspotilaiden
hoito ja niin kutsutut erityisen kalliit hoidot. Itse ehdotin, aivan
kuten ed. Puisto täällä totesi, omaishoidon siirtoa
valtion maksettavaksi. Siirroista kuitenkin luovuttiin. Kyllä tämä asia
kannattaisi ottaa uudelleen asialistalle.
Mielestäni perusterveydenhuoltoa on vahvistettava.
Jos rahat menevät vain erikoissairaanhoidon kehittämiseen,
näivettää se terveydenhuollon lähipalvelut,
jotka kuitenkin ovat suurimmalle osalle väestöstä tuiki
tarpeellisia. Ja sitä paitsi perusterveydenhuoltoa vahvistamalla
voidaan erikoissairaanhoidon kuluja joko vähentää tai
ainakin hillitä niiden kasvua. Potilaan saumattoman palveluketjun
edistämiseksi erikoissairaanhoidon ja perusterveydenhuollon
yhteistyötä on lisättävä.
Terveyspalvelujen järjestämisessä kannattaa
hyödyntää olemassa olevien terveyspiirien
hyviä kokemuksia. Kyseessä on terveyspalvelujen
kokonaisvaltainen järjestäminen eikä suinkaan
se, että sairaanhoitopiiri järjestää perusterveydenhuollon
palvelut, kuten jotkut ovat asian, tämän terveyspiiriasian,
virheellisesti tulkinneet.
Mielestäni terveydenhuollon lainsäädäntö on uusittava ihan seuraavan
hallituksen aikana, seuraavan eduskuntakauden aikana. Kansanterveyslaki
ja laki erikoissairaanhoidosta tulee yhdistää.
Täten saadaan parempi lainsäädännön tuki
potilaan saumattomalle hoitoketjulle.
Vaikuttavuustutkimusta on lisättävä ja
tutkimusrahoja kohdistettava erityisesti siihen, sillä vaikuttavuus
on ainoa eettisesti kestävä keino kohdentaa resursseja
oikein. Vaikuttavuuden tutkimus kaiken kaikkiaan on huonolla tolalla
Suomessa verrattuna moneen muuhun maahan.
Terveyden edistämiseenhän meidän
yhteiskunnassamme käytetään alle 1 prosentti
terveydenhuollon kustannuksista. Terveyden edistämiseen
ja varhaiseen puuttumiseen onkin varattava rahaa, ja koko kunnan
on siihen osallistuttava, ja tietenkin meistä itse kunkin
on kannettava oma henkilökohtainen vastuumme.
Myös henkilöstön jaksamisesta ja
koko alan vetovoimasta pitäisi kantaa parempaa huolta kuin
nyt tehdään. Miten myös jatkossa varmistetaan
osaavan ja työhönsä sitoutuneen henkilöstön
saanti? Siinä kysymys, jota ei todellisuudessa uskalleta
aina edes esittää, saati että sille olisi vastausta.
Pätkätyöt ja matala palkka eivät
ole kovin houkutteleva vaihtoehto nuorelle.
Edellä mainittujen keinojen käyttöön
tarvitaan siis viisaita päätöksiä eikä vähiten
tältä salilta, tältä eduskunnalta.
Keinoja kyllä riittää, kun otamme ne
vain käyttöön. Tämä tästä hoitotakuusta.
Ihan lyhyesti vanhustenhuollosta. Täällä on käytetty
ansiokkaita puheenvuoroja vanhustenhuollosta. Kun oma taustani on
vanhustenhuollossa, niin hyvin paljon pohdin näitä asioista
ja kuuntelen niitä tarkalla korvalla. Kun luin tätä Valtiontilintarkastajien
kertomusta, se tukee juuri niitä ajatuksia, joita itsekin
olen tuolta käytännön kokemuksesta todennut
ja mitä olen kuullut. Hoitotakuu ei toteudu tasapuolisesti,
vanhukset kokevat niin. Kotipalvelujen tarve on lisääntynyt mutta
tarjonta vähentynyt. Henkilöstöresurssipula
on tällä hetkellä jo ilmeinen, henkilöstöä on
liian vähän, ja tilat eivät ole tarkoituksenmukaiset. Vanhustenhuollon
vetovoima on vähentynyt, se on näkyvissä.
Johtamisessa ja palveluiden kohdennustehokkuudessa on kehitettävää,
tämä on ihan tutkimuksillakin todettu. Ikäihmiset
eivät myöskään tiedä tarjolla
olevista palveluista, elikkä meidän tulisi lisätä palveluohjausta
kuntiin. Ammattikorkeakoulut ovat viime aikoina kouluttaneet
näitä palveluohjaajia, ja se on hyvä muutos.
Suositusten ja lainsäädännön
tuki on tällä hetkellä riittämätön.
Ed. Puisto kertoi tästä omaishoidon lainsäädännöstä.
Tavoitehan oli hyvä tällä omaishoidon
lainsäädännöllä, mutta
miten sitten kävikään? Kun ei kunnissa
ole rahaa, niin on käynyt jopa niin, että tilanne
on heikentynyt. Laki palvelutarpeen arvioinnista on sekin ihan hyvä asia,
mutta täysin riittämätön, kun
ajattelee, että jos ei kunnilla ole vastata niihin tarpeisiin,
niin mitä se arviointi hyödyttää.
Totta kai olen samaa mieltä kuin moni muukin, että parempi
se on kuin ei mitään, mutta entä ellei
ole vastausta niihin tarpeisiin?
Mielestäni tarvitaan laki vanhustenhuoltoon. Täällä ovat
monet ryhmätkin siihen ottaneet kantaa, monet edustajat — hyvä niin.
Laatusuosituksia tarvitaan aina, ne ovat tukena lainsäädännön toteuttamiselle.
Kyllä me tarvitsemme lisää myös
rahaa, valtionosuuksia. Me tarvitsemme yhteistyötä,
jota tekevät julkinen, yksityinen ja kolmas sektori, niin
alueilla, paikallisesti, kuin valtakunnan tasollakin, ihmisten välillä,
kuntien välillä jne. Tutkittua tietoa tulisi hyödyntää mahdollisimman
paljon. Sitä on kyllä saatavilla vanhustenhuollosta.
Me emme, me 200 kansanedustajaa, voi väittää,
ettemmekö me tietäisi näitä asioita.
Kyllä me ne tiedämme, mutta miten me saamme ne
päätöksentekoon?
Ja vielä ihan lopuksi: Ikääntymispoliittisia
ohjelmia tehdään jokaisessa kunnassa. Kuinka monessa
kunnassa ne ovat siellä hyllyssä pölyttymässä?
Kuinka monessa kunnassa ne ovat sitten ihan oikeasti päätöksenteon
perustana? Tarvitaan myöskin palvelustrategioita tämän
asian hoitamiseksi, varhaista puuttumista, ennaltaehkäisyä,
omaishoitoon varojen varaamista, hoidon ja hoivan porrastusta. Ed.
Asko-Seljavaara toi hyvin esille sen, että tarvitaan monenlaisia hoito-
ja kuntoutuspaikkoja ikäihmisille. Teknologiaa tulee hyödyntää,
mutta se ei saa kuitenkaan olla se isäntä vaan
renki. Ja meidän täytyy myöskin kehittää alan
koulutusta sisällöllisesti, ja vetovoimaisuutta
alalle on lisättävä. Ennen kaikkea sanoisin,
että vanhustenhuollossa hyvin tärkeitä ovat
etiikka ja arvot, eli etiikka ja arvot kunniaan toisen ihmisen kohtelussa!
Meistä jokainen on joskus vanha, ja me tarvitsemme hyvää hoitoa
ja hoivaa.
Jouko Laxell /kok:
Arvoisa puhemies! Tyydyn lainaamaan Valtiontilintarkastajien
raporttia, joka koskee työvoimakoulutusta, koska siinä sanotaan
suoraan se, mitä työministeriön olisi
pitänyt toteuttaa jo vuosia sitten.
Valtiontilintarkastajat kiinnittivät oikein huomiota
siihen, että työvoimakoulutus ei ole kyennyt riittävästi
vastaamaan työelämän muuttuneisiin tarpeisiin.
Nykyistä joustavampien koulutusmallien edelleenkehittäminen
on tärkeää, jotta osaavan työvoiman
saanti voidaan turvata. Valtiontilintarkastajat ehdottavat oppisopimuskoulutuksen
lisäämistä sekä työvoimakoulutuksen
ja oppisopimuskoulutuksen yhdistämistä, koska työssäoppiminen
on tehokkain tapa vaikuttaa työllisyyteen. Työvoimakoulutuksen
hankintajärjestelmä on hallinnollisesti raskas,
hidas ja työläs. Lisäksi se soveltuu
huonosti yrityksen kanssa yhteishankintaa toteuttavaan työvoimakoulutukseen.
Tämän vuoksi on jäänyt toteuttamatta
työllistäviä hankkeita, joiden avulla
voitaisiin työllistää ammattitaitoista
työvoimaa.
Valtiontilintarkastajien mielestä yhteishankintakoulutuksen
lisäämiseen ja onnistumiseen tarvitaan tiivistä yhteistyötä työelämän
kanssa. Myös yritysten vaikutusmahdollisuuksia työvoimakoulutukseen
pitää lisätä siten, että koulutusorganisaatiot,
työvoimatoimistot ja yritykset toimivat tiiviissä yhteistyössä.
Arvoisa puhemies! Tässä on hyvin tiivistetysti
sanottu se todellisuus, joka koskee hidasta, raskasta ja yritysten
tarpeisiin vastaamatonta työvoimakoulutusta. Vain 20 prosenttia
yrityksistä tietää jotain yhteishankintakoulutuksesta,
ja vain 5 prosenttia yrityksistä käyttää tätä mahdollisuutta.
Toivottavasti työministeri lukee tarkkaan tätä raporttia,
koska se on yhtenevä Valtiontalouden tarkastusviraston
ja työministeriön omien raporttien kanssa. Työvoimatoimistot
on saatava palvelemaan ensisijaisesti työnhakijoita ja
yrityksiä.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Käsiteltävänä olevan
asian käsittelyssä on tiettyä historian
siipien havinaa. Kuten täällä on todettu,
hyvin pitkä perinne on vaihtumassa mitä todennäköisimmin
tulevan eduskunnan myötä uuteen käytäntöön.
Valtiontilintarkastajien kertomus 2006, jota nyt lähetekeskusteluvaiheessa
käsittelemme, päättää pitkän
eduskuntatyön sarjan eri vuosikymmeniltä tämän
asian käsittelyssä. Aivan varmaa on, että se
uusi käytäntö, joka tulee — näin
uskon, että tuleva eduskunta, keitä siinä onkaan,
tulee hyväksymään uuden käytännön — tulee
täyttämään myös sen
tehtävän entistä nykyaikaisemmin, mitä ansiokkaasti
Valtiontilintarkastajat ovat hyvin arvokkaalla tavalla hyvin hoitaneet.
Täällä on kiinnitetty huomiota nyt
eräisiin asioihin. Aivan kuten ed. Laxell edellä mainitsi, juuri
työssäoppiminen, työpaikalla suoritetut näyttötutkinnot,
ovat eräs tapa, jolla voidaan edistää opiskelua,
työnsaantia, mutta ennen kaikkea myös välttää syrjäytymistä.
Tähän tulisi kiinnittää huomiota.
Täällä on käytetty myös
hyvin ansiokkaita puheenvuoroja ikääntyvien ihmisten,
vanhusten, hoidosta, kotihoidosta, omaishoidosta, laitoshoidosta.
Kaikessa on haluttu kiinnittää hoito- ja hoivatyöhön
huomiota. Tämä on hyvin arvokas näkökohta.
Aamulla luin eräästä lehdestä lauseen,
jonka eräs tunnettu suomalainen oli sanonut: ihminen on
arvokkaimmillaan vanhana. Todella erittäin hieno näköala.
Meidän tulisi nähdä asiat juuri tuolla
tavalla ja sitä kautta myös tehdä erilaisia
ratkaisuja niin eduskunnassa kuin muuallakin, jotta käytännössä myös
tuo lause voisi toteutua: ihminen on arvokkaimmillaan vanhana. Ja
kuten ed. Asko-Seljavaara mainitsi, niin satavuotiaita on todella
sadoissa määriteltävä luku tänä aikana,
kun vielä muutama vuosikymmen sitten satavuotias oli melkoinen
harvinaisuus.
Arvoisa puhemies! Valtiontilintarkastajat ovat tehneet hyvää työtä,
ja toivotaan menestystä jatkossa sille työmuodolle,
millä tämä tehtävä Suomessa
hoidetaan.
Paula Risikko /kok:
Arvoisa puhemies! Tulin vielä puhujakorokkeelle sanomaan,
että myöskin ammattikorkeakoulujen tutkimus- ja kehitystoimintaa
koskeva kappale on täällä erinomainen.
Miksi halusin siitä erityisesti tulla sanomaan: siksi,
että olen kolmessa eri ammattikorkeakoulussa ollut käynnistämisvaiheessa
ja yhdessä niistä tutkimusyksikön johtajana.
Siinä vaiheessa kun tutkimusyksikköä perustettiin
ammattikorkeakouluihin, se ei ollut vielä niin selkeä lakisääteinen
tehtävä kuin tänä päivänä.
Nyt kun se on laissa ihan sanottu, se tietenkin pitäisi ottaa
ihan vakavasti.
Tiedän, että te olette tehneet tätä varten
kyselyn, ja hienosti olette saaneet tänne näkyviin
ihan sitä kentän ääntä.
Otan täältä muutamia esimerkkejä niistä hyvistä asioista
ja vähän kommentoin sitten, mistä nämä saattavat
johtua.
Täällä todetaan siis:
"Julkisuudessa on esitetty kritiikkiä ammattikorkeakoulujen
opetuksen tason heikkenemisestä ja viitattu samalla tutkimus-
ja kehitystoiminnan kasvuun. Valtiontilintarkastajien saaman käsityksen
mukaan ammattikorkeakoulukentässä ei ole tapahtunut
merkittäviä resurssien siirtoja opetuksesta tutkimukseen. Kun
uudet tehtävät kuitenkin on yhdistetty saman opettajakunnan
vastuulle ja opiskelijoiden määrä on
opisto-opetuksen ajoilta kasvanut, on selvää,
että ilman vastaavaa selkeää lisäresursointia
opetukseen tosiasiallisesti käytettävissä oleva
työaika on eräiltä osin vähentynyt."
Tämä on aivan oikea analyysi, koska nyt on saattanut tulla
sellainen kuva, että nyt kun tuli tämä tärkeä tehtävä,
t&k-tehtävä, ammattikorkeakouluille, niin
se jotenkin on nyt syönyt niitä resursseja. Se ei
ole totta. Sillä tavalla niitä ei ole siirretty
sinne, vaan yksinkertaisesti työmäärä on
lisääntynyt opettajilla. Ja se, että opettajien
määrä on vähentynyt suhteessa
opiskelijoihin, on aiheuttanut sen, että siihen opetukseen
ei ole riittävästi resursseja. Elikkä nyt
pitäisi olla rahoitusta sekä siihen opetukseen
että tutkimukseen.
Valtiontilintarkastajien mielestä tutkimus- ja kehitystoiminnan
ja opetuksen integroiminen on välttämätöntä,
jotta saavutettaisiin nimenomaan tutkimus- ja kehitystoiminnan opetukselliset
tavoitteet. Tämä on aivan loistava kappale täällä. Aluksi
meinasi käydä niin näissä ammattikorkeakoulujen
tutkimus- ja kehittämistoiminnan yksiköissä,
että kun niiden piti eräällä lailla
hintansa haukkua, niin piti sitten ottaa niitä erilaisia
tutkimuksia, jotka eivät välttämättä edes
siihen ammattikorkeakoulun profiiliin sopineet.
Mutta pitää aina kirkastaa välillä se
ja tämä asiakirja on hyvä kirkastamaan
sitä, että sen pitää liittyä siihen
opetukseen ja sitä kautta kun se integroidaan siihen opetukseen,
niin siinä opiskelijat oppivat ja hyötyvät.
Se on osa heidän oppimisprosessiaan, mutta samanaikaisesti
he tuottavat tietoa sinne elinkeinoelämälle, mikä se
tehtävä tällä t&k-toiminnalla
toisaalta myös on. Täällähän
todetaankin se, että hanketoiminta ei saa muodostua itsetarkoitukseksi.
Sitten ihan vaan lyhyesti tästä: "Jatkossa
tulisi parantaa ammattikorkeakoulujen tutkimus- ja kehitystoiminnan
perusedellytyksiä joko valtionosuusjärjestelmän
kautta tai valtion erillistuella", todetaan siis täällä kertomuksessa.
On harmittava juttu, että esimerkiksi tämän
vuoden budjetista on vähennetty t&k-rahoja, kun
niitä olisi nimenomaan pitänyt lisätä.
Haluan vaan todeta, että vuonna 2004 opetusministeriön
Työryhmämuistiot ja selvitykset -sarjan numero
7, jonka aiheena on tutkimus- ja kehitystyö suomalaisissa
ammattikorkeakouluissa, on kiinnittänyt näihin
samoihin asioihin huomiota. Miksi haluan tämän
sanoa? Siitä syystä, että on harmittava juttu,
että nämä on 2004 jo tiedetty, mutta
niitä ei ole pystytty korjaamaan. Te tilintarkastajat tuotte
nämä uudelleen esille. Toivottavasti nämä asiat
nyt lähtevät kehittymään ja
näihin panostetaan.
Ammattikorkeakouluilla on kolme lakisääteistä tehtävää:
opetus hyvän ammattitaidon osaamisen saavuttamiseksi, tutkimus-
ja kehittämistoiminta elinkeinoelämän
ja työelämän ja yhteiskunnan kehittämiseksi
ja alueellinen vaikuttaminen. Näihin kaikkiin tarvitaan
resursseja. Niihin kaikkiin tarvitaan osaamista ja niihin kaikkiin
tarvitaan hyviä opettajia ja muuta henkilökuntaa.
Ja nämä taas kaikki tarvitsevat lisää resursseja.
Jos me haluamme säilyttää hyvän
ammattikouluverkoston, niin kuin toivon — ja haluan nimenomaan
kannustaa tällaisen duaalimallin edelleenkehittämiseen — niin
siihen tarvitaan resursseja mutta myöskin t&k-toiminnan
jatkuvaa arviointia ja kehittämistä. Kiitos tästä raportista.
Sirpa Asko-Seljavaara /kok:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Laxell otti esille tämän
työvoimapoliittisen koulutuksen, ja siinä on kyllä tapahtumassa
eräitä erittäin suuria virheitä.
Nimittäin nyt kun tämä työvoimapoliittinen
koulutus on kokonaan työministeriön alaista, niin
olemme kuulleet, että esimerkiksi lähihoitajiksi
eli perushoitajiksi koulutetaan siten, että työministeriö ostaa
yksityisiltä kouluttajilta koulutuspalveluja ja näitä ihmisiä koulutetaan
muutama viikko, ehkä muutama kuukausi, ja sitten sanotaan,
että he ovat lähihoitajia. Nimittäin
tämä olisi heti lopetettava ja saatava nämä nimikesuojatut
ammatit todellakin täysin opetusministeriön alaisuuteen,
koska tämä on erittäin vaarallista, jos
ihminen parissa viikossa tulee lähihoitajaksi.
Virpa Puisto /sd:
Arvoisa puhemies! Ihan lyhyesti erityisesti näihin
hoitoalan puheenvuoroihin ja tähän käytyyn
keskusteluun: Olen samaa mieltä tästä koulutuksesta
ja näistä pikakoulutuksista. Toivon myös
ammattijärjestöjen aktivoituvan tässä ja
heräävän. Tämä ei ole
pelkästään kouluttajien asia, vaan tämä on
ammattiylpeyden ja ammattitaidon taistelukenttä myös,
että on säilytettävä se taso.
Yleisesti ottaen olen iloinen siitä, että kertomukseen
on paneuduttu, ja kuten ne, jotka ovat siihen paneutuneet, huomaavat,
tämä on parlamentaarista työtä.
Se ei ole yksittäisen puolueen kanta, ja me olemme kompromissina
tulleet tähän tulokseen, pyrkineet olemaan mahdolli-simman objektiivisia ja
ehkä siksi myös lähellä elämää.
Paula Risikko /kok:
Arvoisa puhemies! En voinut olla ottamatta vielä puheenvuoroa,
kun ed. Puisto on täällä paikalla.
Itse pohdin samalla, kun luin tuota, miten seurataan sitä,
miten nämä teidän esittämänne
hyvät ajatukset on otettu huomioon. Onko se seuraavana
vuonna, kun tätä sitten tehdään,
vai miten itse ajattelette, miten se pitäisi varmistaa,
koska jos tämä on nyt sitten kirja kansanedustajien
ja muiden päätöksentekijöiden
hyllyssä, se ei ole silloin se, mitä tällä on
tavoiteltu? Miten te ajattelette, miten tämä pitäisi
hoitaa?
Virpa Puisto /sd:
Arvoisa puhemies! Nämä kertomukset ovat jo
useana vuotena ja erityisesti viime vuosina olleet erittäin
hyvässä ja tarkassa valtiovarainvaliokunnan käsittelyssä,
josta tulee vielä omat mietinnöt, jotka menevät
ministeriöön. Olen vakuuttunut, että näitä kantoja
tullaan myös huomioimaan puolueiden hallitusohjelmia tehtäessä.
Meiltä siirtyy hyvää ja osaavaa henkilökuntaa
Valtiontilintarkastajien kansliasta uuteen tarkastusvaliokuntaan.
Eli toivon, että nämä hyvät
tarkastuskäytännöt ja tämä tapa
siirtyvät heidän mukanaan.
Keskustelu päättyy.