Heidi Hautala /vihr:
Arvoisa puhemies! Viidentoista vuoden kuluessa Suomeen on saapunut yli
25 000 inkerinsuomalaista paluumuuttajaa Venäjältä ja
Virosta. Nyt on käynyt ilmi, että ainakin 200
inkeriläistä, etupäässä hyvin
nuorta paluumuuttajaa on rikosten vuoksi karkotettu Suomesta. Nämä nuoret
on karkotettu Venäjälle sellaisiin oloihin, joista
heillä ei ole minkäänlaista kokemusta
eikä tietoa aikaisemmasta. Haluaisinkin kysyä sisäministeri
Rajamäeltä:
Eikö nyt olisi aika pohtia, että tässä on
melkoinen humanitäärinen ongelma Suomella, että nuoret,
jotka ovat ehkä ajautuneet rikosten tielle sen takia, että ovat
joutuneet huumekierteeseen, eivät ole saaneet huumevalistusta
ja -hoitoa, nyt karkotetaan oloihin, joista heillä ei ole
mitään mahdollisuutta selvitä?
Sisäasiainministeri Kari Rajamäki
Herra puhemies! Viimeisen kuuden vuoden aikana on yli 25 000
inkerinsuomalaisesta tai heidän perheenjäsenestään
Ulkomaalaisviraston karkottamista koskevalla päätöksellä karkotettu
133 henkilöä. Uuden ulkomaalaislain mukaan Ulkomaalaisvirasto
voi tehdä karkottamispäätöksen
käytännössä poliisin tai rajatarkastusviranomaisen esityksestä ja
karkottamistoimenpiteisiin on ulkomaalaisen osalta ryhdyttävä,
jos hän ei täytä maassa oleskelun edellytyksiä.
Maasta voidaan karkottaa ulkomaalainen esimerkiksi silloin, jos hänen
on todettu syyllistyneen rikokseen, josta on säädetty
enimmäisrangaistuksena vähintään yksi
vuosi vankeutta, taikka jos hänen on todettu syyllistyneen
toistuvasti rikoksiin tai jos hän on käyttäytymisellään
osoittanut olevansa vaaraksi muiden turvallisuudelle. Nämä ovat
lainmukaisesti toimivien viranomaisten kriteerit.
Ed. Astrid Thors merkitään
läsnä olevaksi.
Heidi Hautala /vihr:
Arvoisa puhemies! Eikö kuitenkin ole niin, että tämä paljastaa
sen, että tämä aikanaan presidentti Koiviston
aloitteesta aloitettu paluumuutto on Suomessa aika huonosti hoidettu,
ja eikö tämä todista myös sen,
että nyt olisi viimeinen aika pohtia sitä, miten
esimerkiksi näitä inkeriläisiä maahanmuuttajia
oikeasti kotoutetaan elämään ja työskentelemään
Suomessa? Mitä muut ministerit tekevät tämän
ongelman ratkaisemiseksi, jotta näistä ihmisistä tulisi sellaisia
kansalaisia Suomeen, että he todella voivat täällä elää elämäänsä ja
myös hyödyttää Suomea?
Sisäasiainministeri Kari Rajamäki
Arvoisa puhemies! Tämä on tietysti useamman
ministeriön yhteinen haaste ja selkeä ongelma.
Tällä hetkelläkin inkerinsuomalaisia
on muuttojonossa 20 000 arvioiden mukaan. On selvää,
että maahanmuuttopoliittisen ohjelman jatkotyössä, niin
kuin ministeriryhmäkin on todennut, on selvitettävä,
miten menetellään tämän kanssa.
Kiinnitän vain ed. Hautalan huomiota siihen, että inkerinsuomalaisten
maahanmuuton edellytyksiähän muun muassa kieli-
ym. kriteerien osalta on eduskunnassa hallituksen esitysten mukaan
viime vuosina jouduttu tarkentamaan kotouttamis- ja myös
turvallisuuteen liittyvien — kieltämättä selkeiden — epäkohtien
takia.
Työministeri Tarja Filatov
Arvoisa puhemies! Meillä oli muutama aika sitten eduskunnassa
kotouttamislaki käsittelyssä, jossa selkeästi
tuli ilmi se, että meillä lainsäädäntö sinänsä toimii,
mutta ongelmia on ollut sen lain toimeenpanossa ja siinä,
miten esimerkiksi työnjako kuntien ja valtion välillä toimii
ja minkälaiset resurssit kotouttamiseen ohjataan. Inkerinsuomalaiset ovat
tietenkin poikkeuksellinen ryhmä, koska heillä usein
on kielitaitoa ja heillä on paremmat mahdollisuudet integroitua
suomalaiseen yhteiskuntaan kuin niillä maahanmuuttajilla,
jotka tulevat kauempaa ja vieraammista kulttuureista, mutta mielestäni
se on iso haaste, millä me suomalaiset "kotoudumme" niihin,
jotka tulevat meille tänne, ja millä sitten tarjoamme
riittävät edellytykset maahanmuuttajille kotoutua
suomalaiseen yhteiskuntaan. Mutta niin kuin sanoin, inkerinsuomalaiset
ovat hieman poikkeus.
Outi Ojala /vas:
Arvoisa puhemies! Olen aikaisemminkin täällä peräänkuuluttanut
sitä, että maahanmuuttajien, myös inkerinsuomalaisten, kohdalla
tämä kielitaito on aivan olennainen asia kotoutumisessa
ja työelämään pääsemisessä.
Se, että he osaavat jonkun verran kieltä tai sitä nykyisin
vaaditaan, ei kuitenkaan vielä takaa sitä, että he
sijoittuisivat työelämään aivan
alkuvaiheessa. Tämä on asia, josta, ministeri
Filatov, te olette useasti sanonut, että siihen on kiinnitetty
huomiota, mutta kyllähän nyt monet selvitykset osoittavat
sen, että ei ole kiinnitetty riittävästi,
ei kunnissa eikä valtion taholta.
Aiotaanko nyt tehdä jotakin erityistä lähivuosina,
että maassa olevat maahanmuuttajat, myös inkerinsuomalaiset,
saisivat hyvin nopeasti hyvin tehokasta kieliopetusta? Miksi ei
voitaisi modifioida heille aivan erillinen työllistymismalli esimerkiksi
niin, että osittain ollaan työssä, osittain
opiskellaan kieltä?
Työministeri Tarja Filatov
Puhemies! Tässä maahanmuuttopoliittisessa
ohjelmassa ylipäätään katsotaan
sitä, miten koulutusta ja miten kotouttamista ja työelämää voidaan
yhdistää eteenpäin, ja siinä on
varmasti vielä paljon työtä. Mutta kielikoulutusta
on lisätty ja siinä on pyritty siihen, että se
yhdistyisi nimenomaan esimerkiksi työharjoitteluun ja sen
tyyppisiin jaksoihin, joissa sitä kieltä pääsisi
käyttämään ja saisi tavallaan opittua
käytettyä, koska usein ongelma on se, että jos
maahanmuuttaja esimerkiksi kielikoulutuksen jälkeen sulkeutuu
sellaiseen yhteisöön, jossa puhutaan vain hänen äidinkieltänsä,
niin silloin se opittu jakso ikään kuin unohtuu.
On monia muitakin keinoja, joilla tätä työelämäläheisyyttä on
yritetty parantaa, ja sinne on suunnattu lisää resursseja,
mutta varmasti on tarve skarpata sitä järjestelmää ja
vasta oli eduskunnassakin kotouttamislain uudistuksia, joilla pyritään
nimenomaan tähän.
Petri Salo /kok:
Arvoisa herra puhemies! Ministeri Rajamäki on yrittänyt
hyvin ponnekkaasti ja voimakkainkin äänenpainoin
kiinnittää huomiota ulkomaalaispolitiikkaan ja
sen jämäkkyyteen Suomessa, mutta olen pannut merkille,
että viime aikoina sitä on arvosteltu jopa presidenttiehdokkaiden
toimesta julkisuudessa. Samoin olen huomannut viime viikkojen aikana,
että selvä linjaerimielisyys vallitsee työministeriön
ulkomaalaispolitiikan linjauksessa suhteessa sisäasiainministeriön
politiikkaan. Nyt kysyisin:
Onko hallituksella yhtenäistä suhtautumista turvapaikanhakijoihin
ja yleensä suomalaiseen ulkomaalaispolitiikkaan, ja minkälaisen
lakiesityksen sisäasiainministeriö aikoo tuoda
eduskunnan käsittelyyn näitten asioitten ja käytännön
yhtenäistämiseksi?
Sisäasiainministeri Kari Rajamäki
Herra puhemies! Tässä on turha iskeä mitään
kiilaa. Ministeriryhmä on antanut yksimielisen maahanmuuttopoliittisen
ohjelmaesityksen jatkovalmisteluun. Mitä tulee turvapaikkajärjestelmään,
niin on selkeää, että ei pidä sotkea
käsitteitä. Laittoman maahanmuuton torjunta, ihmiskauppa,
ihmissalakuljetuksen torjunta on niin kansallinen, Schengen-alueeseen
liittyvä kuin koko Euroopan unionin yhteinen ongelma, kansainvälisesti tällä hetkellä
yksi
suurimpia ongelmia. Tältä osin tietysti toimitaan
määrätietoisesti viranomaisten toimesta,
ja myöskin EU-komissio on tekemässä maahanmuutto-
ja turvapaikkapolitiikan yhtenäistämisesityksiä.
Toissa viikolla komissaari Frattini ministeri Luhtasen kanssa Brysselissä keskustellessaan
edelleen vahvisti muun muassa EU:n nimenomaisen tavoitteen vuoteen
2010 mennessä aikaansaada yhtenäinen maahanmuutto-
ja turvapaikkapolitiikka Euroopan unionille, ja se on hyvin tärkeää,
että tässä harmonisoinnissa edetään.
Työministeri Tarja Filatov
Arvoisa puhemies! Juuri niin kuin ministeri Rajamäki
sanoi, meillä on rakennettu maahanmuuttopoliittinen ohjelma,
joka on ollut yksimielinen, ja se on tällä hetkellä toimeenpanovaiheessa,
tai sitä katsotaan ikään kuin konkretisoiden,
miten mennään eteenpäin. Varmasti joskus
helmikuussa hallitus kokonaisuudessaan iltakoulussa sen käsittelee. Hallituksella
on vain yksi linja maahanmuuttopolitiikassa.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Minulla ei ole epäilystäkään
siitä, etteivätkö arvoisat virkamiehet
ja Ulkomaalaisvirasto olisi toimineet tässä niin
kuin eduskunta on tahtonut, siis lakia on noudatettu, ja toisella
puolella on myöskin tietysti sillä tavalla, että kollektiivinen vastuu
on täällä rajojen sisäpuolella,
kun me olemme kutsuneet heidät tänne Suomeen.
Elikkä siis toisin sanoen meidän täytyy
löytää ratkaisu, ja jos karkotettavalla
ei ole minkäänlaista elämisen mahdollisuutta
Suomen rajojen ulkopuolella, niin silloin tietysti se vastuu kasvaa
humanitäärisesti vieläkin suuremmaksi.
Arvoisa ministeri, voitaisiinko ajatella sillä tavalla,
että kun nyt selvitetään tätä kuntien
ja valtion välistä työnjakoa, niin siinä saumassa
yritettäisiin löytää tähän
sellainen vastuurakenne, että yritettäisiin vielä näitten
karkotusten sijaan sitä, että yksilöllisesti
pystyttäisiin nämä henkilöt
ihmisinä elämään selvittämään?
Sisäasiainministeri Kari Rajamäki
Herra puhemies! Ensinnäkin karkotettavilla ja heidän perheenjäsenillään
on oikeus tulla kuulluksi. Heillä on oltava kaikkien ihmisen
perusoikeuksien mukaan myöskin oikeus siihen, että lapsen etua
ja hyviä hallintomenettelyperiaatteita on noudatettu, ja
totta kai myös oikeus hakea muutosta. Eli ulkomaalaista
sen mukaan ei voida poistaa maasta ennen päätösten
lainvoimaisuutta. Tässä tapauksessa vuoden 2000
alusta on tapahtunut noin 133 — tiedossani olevaa — tapausta
tähän mennessä. En tiedä niiden
tarkkaa jaksottumista, kuinka paljon niitä on tapahtunut
aikaisemmin. Niitä nyt toki olen pyytänyt vielä tarkemmin
selvittämään, miten paljon on tapahtunut
ennen minun aikaani ja miten paljon nimenomaan nyt turvallisuuteen,
muun muassa huumausainerikollisuuteen ym., liittyvien erityisten
ongelmien takia. Tämä on parhaillaan tarkemmin
selvitettävänä, myös menettelytavat, mutta
voin todeta, että kyllä viranomaiset tiukasti
lakia noudattaen näissä toimivat.
Liisa Jaakonsaari /sd:
Arvoisa puhemies! Ed. Hautalan kysymys siitä, että on
karkotettu rikoksiin sortuneita inkeriläisnuoria, on todiste
siitä, että tämä paluumuutto
on oikeasti hoidettu huonosti. Sehän johtui siitä,
että kielitaitoisten inkeriläisten vanhempien
mukana tuli lapsia ja nuoria, jotka olivat täysin kielitaidottomia,
jotka eivät käyneet koulua. Oli mahdollista, että Helsingissä oli
itse asiassa paljon nuoria, jotka eivät käyneet
koulua, ja silloin kun nuori tarvitsee levyjä ja musiikkia
ja mopoja ja ei viihdy koulussa, se on jotenkin aika loogista, että silloin
ajautuu rikosten tielle. Kysymykseni on opetusministerille:
Mikä on opetusministeriön arvio tänä päivänä,
paljonko esimerkiksi Helsingissä on nuoria, jotka eivät
käy koulua, lapsia ja nuoria, jotka eivät käy
koulua, ja ovatko maahanmuuttajat jollain tavalla erityisesti syrjäytyneet
normaalista koulunkäynnistä, ja jos ministerillä ei
ole vastausta, voinko ehdottaa semmoisen selvityksen tekemistä?
Tämä on kieltämättä vähän
erikoinen kysymys.
Opetusministeri Antti Kalliomäki
Puhemies! Kyllä voi ehdottaa selvityksen tekemistä, ja
varmaan on syytä tehdäkin. Itse tuon ongelman
kulku on ainakin likimain sen kaltainen kuin ed. Jaakonsaari kertoi.
Näitä tapauksia on ilmiselvästi lukuisia.
Joitakin selvityksiä on tietysti jo pitkin matkaa tehtykin,
ja palaute kuitenkin osittain on sellaista, että niiden
kohdalla, jotka ovat olleet kielitaitoisia, sopeutuminen on ollut erittäin
hyvää ja koulumenestyskin erittäin hyvää.
Mutta palataan tosiaan asiaan, kun oma viisauteni karttuu.
Sisäasiainministeri Kari Rajamäki
Arvoisa puhemies! Haluan tarkentaa niitä syitä,
minkä takia meillä on jatkoselvitettävänä nämä asiat. Sanoin
hivenen epätarkasti äsken. Näissä 133
tapauksessa vuoden 2000 alun jälkeen, jotka ovat selvitettävänä,
on kyse Venäjän kansalaisista. Emme tarkalleen
tiedä, kuinka monta niin sanottua inkerinsuomalaista on
karkotettu vuoden 2000 alun jälkeen. Siis Venäjän
kansalaisia.
Mikko Alatalo /kesk:
Arvoisa puhemies! Oli tietysti humaani asia, että inkerinsuomalaiset pystyivät
palaamaan Suomeen, ja tietysti kotouttamiseen täytyy pystyä mahdollisimman
hyvin, mutta missä määrin ministerillä on
tietoa siitä, että tässä tuli
sellaisia nuoria mukana, jotka eivät edes olleet koululaisia
eivätkä kouluiässä? Missä määrin
on oltava realisti sillä tavalla, että siellä saattaa
olla myös ehkä jopa tällaisia elintasoshoppailijoita,
joilla ei ole tarkoitustakaan tulla työelämään
tänne? Tietysti traaginen asia tässä on
se, että ne nuoret, jotka tulivat tänne Eestistä ja
palaavat nyt Venäjälle, saattavat sitten joutua rikollisjärjestöihin,
koska eivät löydä sieltä paikkaansa,
ja ovat jälleen uhkana sitten myös tännepäin.
Sisäasiainministeri Kari Rajamäki
Arvoisa puhemies! Tämä on erittäin
laaja kysymys, ja siitä on eri yhteyksissä nyt
paljon puheita pidetty. Niin kuin sanottu, ihmissalakuljetus, ihmiskauppa,
jopa rikollisjärjestöjen osallistuminen laittoman
maahanmuuton järjestämiseen, on iso kansainvälinen
ongelma. Toisaalta meillä on aidosti liian vähän
toimia lähtöalueiden ja kauttakulkumaiden sosiaalisten,
taloudellisten ja kansanvaltaisten perusteiden vahvistamiseen, eli EU:n
ulkosuhdetyötä tarvitaan sisäasioiden
ohella. Sanon vaan, että ongelma on tietysti tällä hetkellä se,
että meillä on Bulgarian, tulevan EU:n jäsenen,
kansalaisia turvapaikan hakijoina erittäin paljon tänä vuonna.
Olen tästä omalta osaltani syyskuussa Newcastlessa
sisäministerikokouksessa vedonnut muun muassa Bulgarian
sisäministeriin Petkoviin, että näitä syitä arvioitaisiin.
On aika vaikea yhtälö tällainen tilanne,
jossa tulevan EU-jäsenmaan kansalaiset hakevat EU-maasta
turvapaikkaa.
Arja Alho /sd:
Arvoisa puhemies! Tosiasia on se, että kun joskus karkotuspäätös
on tehty, niin se toimeenpannaan siitä huolimatta, että karkotetun
elämäntilanteessa olisi tapahtunut erittäin
merkittäviä muutoksia ja selvästi kotoutumista
ja on voitu osoittaa jopa viranomaislausunnoilla, että selviytyminen
Suomessa on mahdollista. Nyt kysynkin sisäministeri Rajamäeltä, mitä mieltä hän
on siitä, että kun tämmöinen
karkotettu sitten joskus haluaisi tulla takaisin Suomeen perheensä luokse,
tapaamaan lapsiaan, tulemaan tänne töihin jne.,
niin miten viranomaiset lain mukaan aikovat suhtautua tähän.
Onko mahdollista nähdä, että virheitä on
tapahtunut ja että myöskin karkotettujen kohdalla
elämäntilanteet ovat voineet muuttua ja että tällä tavalla
voitaisiin myöskin näitä perheitä uudelleen
yhdistää? Nyt tuntuu siltä, että kun
kerran on päätös tehty, niin siinä ei
mitään muutosta eikä mitään
muuta harkintaa voi tapahtua. Onko tosiaan tämä asia näin,
ministeri Rajamäki?
Sisäasiainministeri Kari Rajamäki
Arvoisa puhemies! Suomesta ei karkoteta ketään
mielivaltaisesti, vaan aina viranomaiset toimivat Suomen lakien
ja määräysten ja nimenomaan tiukkojen
kriteerien mukaan ottaen huomioon esimerkiksi turvallisuuden, yleisen
järjestyksen ja rikollisen teon vakavuuden ja yleiselle
ja yksityiselle turvallisuudelle aiheutuvan riskin. Yleisestihän
tapa on se, että karkotettavalle hänen karkottamisensa
yhteydessä koskevassa päätöksessä saatetaan
myös määrätä koko Schengen-aluetta
koskeva enintään viiden vuoden määräaikainen
maahantulokielto tai se voidaan määrätä toistaiseksi.
Tämähän on yleinen, myös lainmukainen,
menettelytapa.
Antti Rantakangas /kesk:
Arvoisa puhemies! Suomessa on muista Pohjoismaista poiketen
tämä hallinto kahden ministeriön hoidossa, sisäministeriön
ja työministeriön. Ministeri Rajamäki
teki muutama aika sitten hyvän ja kannatettavan ehdotuksen,
jonka mukaan olisi järkevää maahanmuuttoasiat
keskittää sisäministeriön yhteyteen.
Se voisi poistaa niitä ongelmia, jotka nyt on havaittu
tämän sektorin asioitten hoitamisessa. Kysyisin
valtiovarainministeriltä:
Nyt kun valtionhallinnossa on aika tiukka tuottavuustavoitevaatimus
ja myös tavoite, että hallinto toimii entistä tehokkaammin,
niin eikö juuri tämäntyyppisiä hallinnollisia
ratkaisuja pitäisi kyetä tekemään
myöskin ministeriöitten välisessä reviiririitakysymyksissä — niin
kuin tätä kuvaan — vaikka se ei ole suoraan
hallitusohjelmaan kirjattu, ja näyttää myöskin
esimerkkiä: kun nyt painostetaan kuntia hallintojen keventämiseen
ja päällekkäisyyksien purkamiseen, valtio
voisi näyttää tässä erinomaisen
hyvää esimerkkiä, vai kuinka, ministeri
Heinäluoma?
Valtiovarainministeri Eero Heinäluoma
Arvoisa puhemies! Luulen, että tähän
kysymykseen, mikä on oikea sijaintipaikka, ei taida kyllä valtiovarainministeriöstä
löytyä rahallista
viisautta. Se täytyy ratkaista muiden näkökohtien pohjalta.
Työministeri Tarja Filatov
Arvoisa puhemies! Meillä Suomessa, jos me ajattelemme maahanmuuttohallintoa,
se on jakautunut hyvin laajalti. Meillä on esimerkiksi
opetuspuolella maahanmuuttajiin liittyviä tehtäviä,
meillä on työministeriössä,
meillä on sisäministeriössä.
Jos ihmisen elämä kulkee vauvasta vaariin, niin
sitä ei voi ikään kuin integroida yhden
ministeriön sisään, mutta on selvää,
että silloin kun hallitus käsittelee tuota maahanmuuttopoliittista
ohjelmaa, siinä yhteydessä arvioidaan kaikkia
tähän liittyviä kysymyksiä.
Sisäasiainministeri Kari Rajamäki
Arvoisa puhemies! Luonnollisesti, jos asiaa ovat valtiontilintarkastajat
käsitelleet, ovat selvitysmiehet käsitelleet,
totta kai on myös sisäministerin velvollisuus
toiminnallis-taloudellisista ja turvallisuusnäkökohdista
ottaa tiettyjä asioita keskusteluun ja realistisesti, rehellisesti
ja rohkeasti myös niitä käsitellä.
Siitä tässä on kysymys.
Haluan todeta, että erityisesti olemme kiinnittäneet
huomion ministeri Itälän aikana kesällä 2002
tapahtuneeseen muutokseen, jossa poliisin alaisuudesta säilöönottokeskukset
siirrettiin työministeriön alaisuuteen. Kyseessä on
lähinnä maasta karkottamista odottavien henkilöiden
säilöönottoasia, joka viime talvena nousi
keskusteluun, kun 23 henkilöä hävisi
ovista ja ikkunoista.
Lyly Rajala /kok:
Arvoisa puhemies! Marraskuun puolessavälissä todellakin
kuulin onnellisena miehenä, että sisäministeri
Rajamäki oli puuttunut siihen, että otettaisiin
uudestaan käsittelyyn ulkomaalaislaki. Toivon, että siinä tulisi myöskin
uudelleen käsittelyyn tämä pikakäännytysmahdollisuus,
laajentaisitte sitä sillä tavalla.
Ministeri Filatov, haluaisin tarkentaa, kuulinko minä oikein,
että te sanoitte ensimmäisenä vastauksena,
että suurempi murhe on meidän kotouttamisessamme
ulkomailta tänne tulijoihin. Onko siis näin, että ei
maassa maan tavalla, vaan meidän täytyy mukautua
kaikkiin eri maista tänne tuleviin ihmisiin ja heidän
maittensa tapoihin ja kulttuureihin? Vielä yksi lisäkysymys:
Missä vaiheessa voisimme siirtyä siihen, että muualta tänne
eri statuksella tuleville ihmiselle ei jaeta rahaa, vaan ostoseteleitä?
Työministeri Tarja Filatov
Arvoisa puhemies! Sanoin, että kotoutuminen on molemminpuolinen
prosessi. Se vaatii sitä. Jos ajattelemme vaikkapa ihmisten
työllistymistä, se vaatii kantasuomalaisten asenteiden
avartumista, mutta totta kai se vaatii myös maahanmuuttajalta
suomalaisen yhteiskunnan toiminnan ja pelisääntöjen
ymmärtämistä ja oppimista samaten kuin
kielen oppimista.
Aikanaan kun tehtiin kokeilu siitä, että vastaanottokeskuksissa
oleville ihmisille tarjottaisiin esimerkiksi ruoka ruokana eikä toimeentulotukirahana,
niin tuon kokeilun jälkeen kävi ilmi, että se
tulee kalliimmaksi, ja esimerkiksi perustuslakivaliokunta on ottanut
kantaa, että silloin jos oleskelu on päivän,
kahden päivän tai viikon mittaista, on mahdollista,
että toimeentulo annetaan hyödykkeinä,
mutta jos se on pidempää, sen pitää olla
samankaltaista kuin se on suomalaisillakin. Jos ajattelemme vaikkapa
Dublinin tapauksia, niin näiden kohdalla, joissa on yleensä ne lyhimmät
käsittelyajat, keskimääräinen
käsittelyaika on sata vuorokautta. (Puhemies koputtaa) Mielestäni
sitä ei voi pitää tuon perustuslakivaliokunnan
linjauksen mukaisena silloin.