6) Laki ehdokkaan vaalirahoituksen ilmoittamisesta annetun lain
3 §:n muuttamisesta
Kirsi Ojansuu /vihr:
Arvoisa puhemies! Koen, että tämä on
erittäin hyvä ilta lakialoitteeni käsittelyyn,
koska tänä iltana on käsitelty laajalti kansanäänestyksiä ja
kansanäänestyksessä ja myös
lakialoitteessani on molemmissa kysymys demokratiasta ja toisaalta
poliittisen päätöksenteon avoimuudesta.
Kuten tiedämme, laki ehdokkaan vaalirahoituksen ilmoittamisesta
tuli voimaan viime vuoden toukokuussa. Uuden lain mukaan lahjoituksen
suuruus ja antaja on kunnallisvaaleissa ilmoitettava, mikäli
lahjoitussumma on vähintään 10 000
markkaa. Lakia sovellettiin ensimmäisen kerran viime syksyn
kunnallisvaaleissa. Nyt on jo nähtävissä,
että tämä periaatteessa hyvä laki jäi
paikoin liian löyhäksi, mitä enteiltiinkin
täällä salissa viime keväänä.
Lakiesitykseni koskee voimassa olevan lain yhtä keskeistä ongelmakohtaa
eli kunnallisvaalien huomattavan korkeita ilmoitusrajoja. Lakialoitteessa
ehdotetaan lakia muutettavaksi siten, että kunnallisvaaleissa
yksittäisen tuen antaja tulisi ilmoittaa, kun tukisumma
on vähintään 5 000 markkaa.
Tämä on ollut vihreiden tavoite jo hyvin varhaisessa
vaiheessa. Tässä salissa asiasta puhuttiin hyvinkin
monen kansanedustajan suulla, ja monet totesivat aivan saman, että näin
on, että kunnallisvaaleissa tämä raja
on huomattavasti liian korkea.
Kun nyt tarkkaillaan syksyn 2000 kunnallisvaaleja, näitä varoja
käytettiin varsin vaihtelevasti eri puolilla maata, mutta
pääsääntöisesti yksittäiset
tukisummat olivat niin pieniä, että lahjoittajien
nimiä ei tarvinnut kertoa. Esimerkiksi Kuopiossa ilmoitusten
mukaan suurin vaalibudjetti oli 11 000 markkaa, ja keskimääräiset
valtuutettujen tai varavaltuutettujen budjetit olivat siellä noin
3 500 markkaa.
Alustavat tiedot kunnallisvaalien varainhankinnasta osoittavat,
että nykyisessä laissa 10 000 markan
ilmoitusraja on useimmissa kunnissa liian korkea, kun sitä verrataan
keskimääräisiin kampanjakustannuksiin
ja yksittäisiin lahjoituksiin. Kun sitten verrataan viime
syksyn kokemuksia vuoden 1999 eduskuntavaaleissa, siellä vähintään
10 000 markkaa yksityisiltä järjestöiltä tai
yksityishenkilöiltä kertatukena saaneita ehdokkaita
oli vain 11 prosenttia kaikista eduskuntaan pyrkineistä.
Kunnallisvaaleissa, kuten sanottu, kampanjabudjetit ovat huomattavasti
pienemmät kuin eduskuntavaaleissa.
Kaiken kaikkiaan tämän lain tavoitteena oli
lisätä vaalirahoituksen avoimuutta ja sitä kautta poliittisen
järjestelmän uskottavuutta ja luotettavuutta.
Kun keskeiset rahoituslähteet saatetaan julkisuuteen, äänestäjillä on
mahdollisuus arvioida niitä sidoksia, joita vaaleissa valitun
henkilön ja tämän vaalikampanjan rahoittajan
välille on mahdollisesti syntynyt. Monissa kunnallisissa päätöksissä on
kyse isoista taloudellisista eduista. Siksi kysymys kunnallisvaalikampanjoiden rahoittajista
on tärkeä politiikan uskottavuuden kannalta. Kun
itse toimin neljä vuotta Hämeenlinnassa teknillisen
lautakunnan jäsenenä ja siellä oli nimenomaan
kaikki kaavoituspäätökset tuotu kunnalliselle
tasolle, siinä on isoista rahoista kysymys. Sen takia on
tärkeää, että laissakin kunnallisvaaleissa
tätä rahasummaa alennetaan. Kaiken kaikkiaan minusta
on kysymys siitä, että lain henki ymmärretään.
Vihreät yleisesti ilmoittavat kaikki vaalirahoituksen lähteet.
Sillä voidaan paikata sitä demokratiavajetta ja
sitä kriittistä suhtautumista meihin päättäjiin.
Arvoisa puhemies! Vaalirahoituslaissa on muitakin epäkohtia,
joita tuli esiin viime syksyn vaalien yhteydessä, mutta
olkoon tämä lakimuutos alku uuden lain toimivuudelle
ja ongelmakohdille. Olisi hienoa, jos laki ripeässä tahdissa voitaisiin
arvioida ja nostaa myös niitä muita lukuisia kohtia,
jotka kaipaavat parantamista.
Ilahduttavaa oli, että hyvin helposti oli kansanedustajia
saatavissa allekirjoittajiksi lakiesitykseen mukaan, vaikka en ehtinyt
kovin monelta kysyä, mutta se kertoo jo siitä ilmapiiristä,
että nyt on otollinen aika saada avoimuutta politiikkaan
ja myös tällä edesauttaa sitä.
Toimi Kankaanniemi /skl:
Arvoisa puhemies! Tämä lakialoite on aivan
hyvä ja paikallaan ja olisi syytä saada voimaan
saatetuksi lainsäädännöksi mahdollisimman
nopeasti. Mutta niin kuin ed. Ojansuukin totesi, tämä korjaa
vain yhden epäkohdan tästä laista. Mielestäni
jo viime syksyn kunnallisvaalit todella osoittivat, että tämä laki
on varsin kevyt ja heikko, sillä se on tietysti seurauksiltaan
hampaaton, mutta se on myös sellainen, mitä päästään
kiertämään tavattoman helposti. Jo suorastaan
pelkään seuraavia eduskuntavaaleja. Tämän
lain mukaisten tiliselvitysten vertailukelpoisuus ja toisaalta luotettavuus
ovat erittäin hataralla pohjalla, ja koko eduskunta, tuleva
eduskunta, kärsii siitä, jos korjaamatta tällä lailla
mennään seuraaviin vaaleihin.
Pitäisi poistaa mahdollisuudet niin sanottuun rahanpesuun,
mitä tämä laki sallii. Kaikenlaiset tukiryhmät,
jopa puolueosastot, voidaan ottaa käyttöön
rahojen kierrättämiseksi, eivätkä ne
selviä missään vaiheessa. Kuitenkin sitä kautta
voi syntyä aivan samanlaiset sidokset ja vielä vahvemmat
kuin ne, joilla on kierretty ja joita pyritään
ehkäisemään. Vetoaisin, että oikeusministeriö panisi
nopeasti toimikunnan tutkimaan, selvittämään
tätä koko lainsäädäntöä ja
laatimaan uuden ehdotuksen niin, että voitaisiin seuraaviin eduskuntavaaleihin
mennä kunnon lailla.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Kirsi Ojansuun lakialoite n:o 8/2001 vp,
laki ehdokkaan vaalirahoituksen ilmoittamisesta annetun lain 3 §:n
muuttamisesta, puuttuu tiettyyn markkamäärään
kunnallisvaaleissa.
Viime syksynä kunnallisvaaliehdokkaiden saanti oli
kautta maan yleisesti ottaen aika ongelmallista. Ehdokkaita ei ollut
kovinkaan helppo saada. Nimenomaan monet puolueet valittivat vielä,
että hyvien ehdokkaiden saanti, niin kuin he näkivät
ja tunsivat, oli perin vaikeaa, ja tämän vuoksi
vaalit jäivät laimeiksi. En tiedä, onko
se syy, ettei ollut hyviä ehdokkaita. Itse valituksi tulleena
sanon, että kyllä siellä varmaan hyviäkin
oli, mutta onko ollut riittävästi, sen aika punnitsee.
Tämä laki on hyvin ongelmallinen. Minä en epäile
ollenkaan, etteikö tavoite julkisuudesta ja avoimuudesta
ole sinänsä hyvä. Sitä tietysti
sataprosenttisesti kannatan siinä mielessä, jos
tähän todella päästään,
mutta kuten aikanaan tuota lakia käsiteltäessä sitä hylättäväksi
ehdottaneena toin esille, siihen ei valitettavasti tällä lailla
päästä, vaan tämä päinvastoin
synnyttää entistä enemmän epäkohtia
ja on luonteeltaan eräänlainen tirkistelylaki,
jolla lehdistö herkuttelee sikäli, kuinka paljon
kukin ehdokas on käyttänyt vaaleihin rahaa. Lain
soveltaminenkin on ollut ongelmallista. Tiedän kuntia,
joissa ei tähän vastattu edes ollenkaan, vastasiko
yksi valtuutettu ja muut jättivät määräaikaan
mennessä vastaamatta. Laki on koettu kaikin tavoin ongelmalliseksi.
Ymmärrän hyvin ed. Ojansuun ajatuksen. Juuri
kaupunkien tietyissä kaavaratkaisuissa helposti pyritään
vaikuttamaan luottamushenkilöihin, että he tekisivät
tiettyjen intressipiirien, olivatpa ne sitten mitä tahansa,
kannalta heidän haluamiaan ratkaisuja. Valitettavasti on
kunnallispolitiikassa saattanut olla ja ehkä on edelleenkin
tämän kaltaisia ilmiöitä, ne
ovat valitettavia. Mutta olen aivan varma, että tällä lailla
ei sitä, ikävä kyllä, pystytä torjumaan,
vaan tässä tulee rehellisille ja lainkuuliaisille
ehdokkaille, valtuutetuille ja varavaltuutetuille vain harmia ja
lisävaivaa ja yhteiskunnan viranhaltijoille lisää työtä ja
sitä kautta kuluja.
Niin hyvään kuin sinällänsä ajatus
haluaakin tähdätä, tämä ei
toimi käytännössä. Lakia on helppo
kiertää, esimerkiksi niin kuin ed. Kankaanniemi
viittasi, puhutaan puolueille tehdyistä lahjoituksista.
Rahan antaminen toiselle on luvallista, rahan vastaanottaminen on
luvallista, rahaa saa antaa yksityiselle, rahaa saa antaa puolueelle.
Meillä olevien lainsäädäntöjen
mukaan ei siinä mitään laitonta ole.
Mutta jos ajatellaan, että rahaa pestään
jollakin tavalla niin sanotusti, niin silloin se kuljetetaan puolueosaston
kautta. Totta ihmeessä vaaleissa poliittinen toiminta on laillista
ja sallittua. Eli niin sanottuja rahanpesukeinoja tässä asiassa,
jos tuota sanaa käytetään, on ja tulee
olemaan, eikä niitä tällä lainsäädännöllä pystytä,
ikävä kyllä, koskaan estämään. Sitä vastoin
tällä lailla pystytään tuottamaan
ongelmia, tällä tuotetaan populistista tirkistelynhalua
ja vaikeutetaan ehdokkaiden saantia, lisätään yhteiskunnalle
kuluja. Näistä käytännön
seuraamuksista johtuen en kannata sinänsä hyvään
päämäärään
pyrkivää lakialoitetta.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Ojansuu kun on vihreitä,
olisi odottanut, että ed. Ojansuu aloitteessaan olisi jopa
lähtenyt niin pitkälle, että olisi pyritty
tekemään sen tyyppisiä elementtejä,
että turha mainostaminen vähennettäisiin
kokonaan. Nythän rahalla saa ja hevosella pääsee,
niin kuin meillä päin sanotaan. Vaaleissa nimittäin
tuhlataan valtavasti paperia, tehdään ympäristömoskaa,
levitetään tien varsille mainosta, tehdään
lappuja ja lippuja ja jaetaan turhaan postilaatikoihin. Kulutetaan
polttoainetta, pitkin teitä ajetaan ja jaetaan. Jokainen
vaalipumppu ajaa jäljekkäin, tiputtavat postilaatikoihin
lippua ja lappua.
Sen takia minusta olisi hyvä, kun saataisiin sellainen
lainsäädäntö aikaan, että vaalien
alla olisi vain yksi mainos, jokaisesta vain yksi mainos, josta
tehtäisiin valinta. Sallitaan nyt sen verran, että olisi
puolueelle yhteismainos vielä olemassa. (Ed. S. Lahtela:
Kerran viikossa!) — Ei kun vaalien alla vain yksi. — Silloin
tulee rehti peli eikä kukaan voisi rahan voimalla mennä läpi,
puhua pötyä mainostamalla itsestään
sellaista, mikä ei pidä paikkaansa. Minusta se
olisi ideana sellainen, ettei tarvitsisi puhua tällaista.
Kunnallisvaaleissa, kun katsoo omaa kuntaa, meillä demariporukalla
suurin vaalikulu taisi olla vähän yli 2 000
markkaa; siinä on yhteismainokset mukana. Me nimittäin
teimme omantunnon tarkasti ilmoituksen siitä hommasta.
Itse käytin 500 markkaa, tarkkaan ottaen taisi olla 524 markkaa
arvonlisäveroineen, mainokseen. Sillä ei tullut
monta sataa, 300—400 ääntä tuli.
Jotkut käyttivät vähän enemmän,
mutta vähän yli 2 000 markkaa oli suurin
mainoserä, ja kaikki ilmoittivat rehellisesti. Minusta
se on oikein hyvä. Joidenkin puolueiden edustajat taisivat
ilmoittaa enemmän. Taisi olla 4 000—5 000
suurin lasku, mutta ne, jotka mainostivat eniten, jättivät
ilmoittamatta. Se tässä on koomisin puoli, ettei
sitten ilmoiteta ollenkaan.
Jos tämän tyyppistä lainsäädäntöä tehdään,
pitäisi olla myös sanktio. Jos jättää ilmoittamatta, pitäisi
olla muukin sanktio kuin se, että lehden palstalla on pärstäkuva.
Mediahan hoitaa sen taitavasti: lehdessä on kuva, että nämä ehdokkaat eivät
ole tehneet ilmoitusta. Pari viikkoa sitten meillä oli
paikallislehdissä kuvia, joissa syntiset on otettu listalle,
että tässä nämä nyt
ovat, joilta on unohtunut ilmoitus tekemättä.
Minusta täällä on käytetty
hyviä puheenvuoroja ja todettu, jotta vaikka me tekisimme
mitä rajoja, siitä huolimatta ne voidaan aina
kiertää. Kukaan ei tiedä nimittäin
sitä, kuka on kenen laskut maksanut. Voi olla, että ehdokas
itsekään ei tiedä sitä, paljonko
lasku on ollut, koska maksajia tarjoutuu. Ainakin rahavallan piireissä on
sellaisia maksajia, ettei heille niin tarkkaa ole, maksaako muutaman
tonnin kaverin mainosta. Pyytää vain luvan, että voiko
tulla rahoittamaan. Meillä vasemmalla puolella hyvin harvoin
housuntaskuun saunailtana laitetaan rahoja. Ne ovat hyvin tiukassa
kaikki, pikkumainoksetkin. Nyt tietysti kansanedustajana on sellainen
palkka, että voi vähän mainostaakin,
kuka haluaa.
Sen takia epäilen tämän toteutumista.
Minusta koko jutun juonen pitää olla siinä,
jotta ihmiset on rehellisiä. Suurin osa todennäköisesti
viime kunnallisvaalien valtuutetuista ja varavaltuutetuista teki
tämän kohtuudella. En tiedä tilastoa, onko
koko valtakunnassa katsottu, mikä tilanne on. Todennäköisesti
noin 80—90 prosenttia ilmoitti. Jotkut olivat vähän
jukuripäitä tai huonomuistisia. Minulle on yksi
hailee, onko tämä raja 5 000 tai 10 000
markkaa. Itse en ainakaan kunnallisvaaleissa ole aikonut paljon
käyttää, jos vielä seuraavissa
olen edes ehdokkaana. Todennäköisesti en käytä yhtään
markkaa tai se voi olla se yksi mainos. Tässä on
neljä vuotta aikaa. Sitten se maksaa 686 markkaa, todennäköisesti.
Seppo Lahtela /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Esa Lahtela, joka erityisen rehellisenä edustajana
tunnetaan, esitti sellaisen todistuksen, mikä varmasti
pitää paikkansa: kun on seuraavat kunnallisvaalit,
ed. Esa Lahtela ei käytä markkaakaan kunnallisvaalikuluihin.
Tietääkseni markka poistuu ensi vuoden alussa
ja sitä ennen ei ole kunnallisvaaleja, niin että tämä pitänee
erinomaisen tarkkaan paikkansa.
Herra puhemies! Tässä asiassa tämäniltaiset puheenvuorot,
mitä on käytetty, ovat olleet loistavia, lahjakkaita
ja erinomaisen hyviä. Vaikka niin kovasti tätä asiaa
periaatteessa vastustankin enkä ymmärrä lakialoitteen
sisältöä, mutta kun ed. Ojansuu puhui
tässä asiassa ja perusteli, niin väitän,
että hänen sädehtivä olemuksensa
herkisti minutkin, että olen ajatellut kaunistaa omaa puheenvuoroani
niin paljon, että en suoranaisesti tyrmää tätä asiaa,
vaikka en olekaan sen puolesta.
Tässä erittäin hyvin on viitattu
usean kerran niihin kokemuksiin, mitä kunnallisvaaleista
tässä asiassa oli. Kyllä hyvin pitkälti
on nähtävissä, niin kuin ed. Kankaanniemi
ja ed. Oinonen puheenvuoroissaan toivat julki, että niin
sanottua kierrätystä on selvästi nähtävissä.
Kunnallisvaalien osalta media tiukkasi, paljonko vaalikulut olivat.
Käsittääkseni sellaista talousväkeä ja
talousneroja kunnanvaltuutetut yleensä olivat, mutta ainakin
itselleni, vaikka liike-elämän puitteissa olen
mainontaa jollakin lailla ainakin joutunut maksamaan, jäi
sellainen vaikutelma, että lehdistö antoi valtavan
tuen tai sitten lehti-ilmoitukset maksoi joku muu. Käytännössä ilmoitetut summat,
mitä vaalikuluja oli olemassa, eivät olleet missään
suhteessa mainontaan ja siihen selvästi käytettyyn
rahamäärään.
Jos vaalirahoituksen julkisuus johtaa siihen, että valittu
edustaja, edustipa sitten mitä tahansa ja olkoon missä vaaleissa
tahansa, ohjautuu sille tielle, että hän ensi
töikseen uransa alkuaikoina jo joutuu antamaan epärehellisen
vastauksen, ettei poikkea merkittävästi kumpaankaan
suuntaan, niin en voi muuta kuin todeta sen, minkä totesin
jo silloin ensimmäisessä vaiheessa, kun tämä epäonnistunut
laki vaalirahoituksen julkisuudesta tuli, että täysin
epäonnistunut ja sinänsä hyljättävä koko
esitys.
Kun ed. Oinonen muisti kerrata, että olimme ed. Oinosen
kanssa äänestämässä sitä vastaan
ja esittämässä sen kokonaan hylkäämistä,
niin tulkoon vielä kerran tässä todettua,
että mielestäni, jos eduskunta olisi ollut täysimääräisesti
paikalla, kantanut ahkerasti vastuunsa, niin jää semmoinen
vaikutelma, että ehkä olisi löytynyt
riittävä enemmistö siihen asiaan sen
hylkäämisenkin osalta. Mutta niin kovin paljon
oli edustajia sillä kertaa juuri kaikkien muiden valtiopäiväkiireiden
vuoksi poissa äänestyksestä, että jäi
epäselväksi, mikä todellinen eduskunnan
tahto oli olemassa. Siinä mielessä toivonkin,
että tämä aloite etenee sellaiseen vaiheeseen,
että tästä voitaisiin mitata oikein todellinen
reilu eduskunnan tahto ja tätä kautta päästään
näkemään se, onko eduskunta todella sitä mieltä,
että tällaista lakia tarvitaan.
Se perimmäinen asia, mikä tässä kautta
aikojen on hiertänyt ja mittasuhteissa hiertää edelleenkin:
Siinä mielessä ed. Ojansuu on erinomaisen oikeassa,
että summan kunnallisvaalien osalta pitää olla
selkeästi pienempi, kuin tässä tämä 10 000
markkaa on ollut olemassa, ilmoitettava summa. Mutta toisaalta kansanedustajavaaleja
ajatellen
sen pitäisi mielestäni olla jopa korkeampi kuin
10 000 markkaa. Erityisesti eurovaaleja ajatellen, koska
kysymys on silloin maan, koko Suomen, edusta, valittujen edustajien
ilmoittamisrajan pitäisi olla selvästi korkeammalla
kuin 20 000 markkaa, puhumattakaan presidentinvaaleista,
missä tämä on aivan naurettavan pieni.
Ymmärrän kyllä, että koko
julkisuuslaki on lähtöisin vihreästä eduskuntaryhmästä,
ja kun katsoin viime presidentinvaalien alla vihreän puolueen
presidenttiehdokkaan kampanjointia, niin vähän
se taloudellisesti näytti sillä lailla hengettömältä,
että siinä mielessä tämä asia
kyllä tietysti niihin lukemiin passaa ja käypi.
Mutta jos ajatellaan, että presidenttiehdokas lähtee
liikkeelle tullakseen valituksi tasavallan presidentiksi, niin ei
tällaisilla 10 000:n tai 20 000 markan rajoilla,
niin kuin tässä nyt on olemassa, ole mitään
tekemistä käytännön elämän
kanssa, ei minkäänlaista. Kyllä sen rajan
pitäisi olla 100 000 tai 200 000 markkaa,
niin kuin aikaisemminkin tähän asiaan olen edellyttänyt.
Silloin tällä olisi jotain lähtökohtaa,
jotain näköarvoa olemassa, koska niitä ilmoitettavia
rahoitustukijoita olisi selvästi riittävän
paljon olemassa silloinkin, kun se raja olisi suuruusluokassa 100 000
taikka 200 000 markkaa.
Tämä järjestelmä nykyisellään
ajaa nimenomaan siihen, että erityisesti kansanedustajavaaleissa
edustajaehdokkaat joutuvat rakentamaan päälleen
useammanlaista peitejärjestöä tai sitten puolueosastojen
kautta kierrätetään, niin kuin kunnallisvaaleissakin
oli nähtävissä. Ja se jos mikä luo
kansaan sellaisen käsityksen, että nämä valitut
päättäjät ovat keinottelijoita,
kieroilijoita ja esiintyvät epärehdisti tässä asiassa
ja mainonnan tukimarkkojen keruussa. (Ed. Huotari: Miksi ei ilmoita
niitä suoraan?) — Tässä on sellainen kysymys
ed. Huotari, että varsin hyvin ymmärrätte,
että monelle on vähän kiusallista siellä Pohjois-Pohjanmaalla,
(Ed. Huotari: Kainuussa!) kun joutuu tukemaan yhtä sun
toista, usean puolueen ehdokasta, ja sitten joutuisi tähän
julkisuusvalokeilaan, missä todettaisiin, että mainosmarkkoja
on mennyt vasemmistoliitolle, demareille, keskustalaisille, kristillisille,
kokoomukselle ja jollekin sitoutumattomalle vielä siinä välissäkin.
On täysin luonnoton tilanne tällainen olemassa.
Mielestäni ne ehdokkaat, jotka tukea ovat saaneet tai
tulevat saamaan, voivat olla tyytyväisiä, että saavat.
Mutta pidän vain periaatteessa huolta siitä, etteivät
nämä yksittäiset edustajaehdokkaat joutuisi
tavallaan kyseenalaiseen valoon ja taistelemaan itse rahoituksensa
suhteen. Tämä ei sinänsä mikään
väärä asia ole, kun edustajanpalkkio
on niin hyvä ja tietojen mukaan se on vielä nousemassa.
Kyllä sieltä riittäisikin rahoitustuki
omasta takaa. Siinä mielessä, ed. Huotari, ettei
jäisi mitenkään väärää kuvaa,
niin ei ole oma lehmä tässä asiassa ojassa,
koska itse oman vaalikampanjani olen maksanut alusta loppuun saakka.
Siihen ei ole valitettavasti tukea löytynyt, kun ei ole
silloin uskottavuutta ollut. Ei sitä kyllä tosin
ole kyseltykään, mutta ei ole ketään kiellettykään,
ettei mukaan olisi voinut tulla.
Kun tiedän kuitenkin, että tavattoman paljon on
eri etujärjestöjen ehdokkaita tavalla taikka toisella
olemassa ja tukea pumpataan erilaisten, esimerkiksi ammattiosastojen
kautta niin, että ne eivät suoraan tule ehdokkaan
piikkiin eivätkä näkyviin, niin tässä asiassa
olisi tavattoman paljon selkiyttämisen sijaa ja selventämisen
sijaa, erityisesti rehellisempään suuntaan. Mutta
tällainen onneton laki niin kuin vaalirahoituksen julkisuuslaki
ei selvennä tässä yhteiskunnassa yhtään mitään.
En tiedä, olisiko sitten järjestelmä parempi,
jos se olisi vähän Venäjän-mallinen,
jolloin todettaisiinkin, että eturyhmät maksavat
ja hoitavat ehdokkaansa ja edustajansa sinne paikalle jollakin muulla
voimalla kuin rahan ja julkisuuden voimalla.
Mutta mitä tulee ed. Esa Lahtelan toteamukseen, että voitaisiin
käyttää niin, että yksi kuva
ja yksi ilmoitus ja joitakin yhteiskuvia silloin tällöin,
ei tämäkään välttämättä kansaa
tähän asiaan aktivoi eikä oikein luo
sellaista vaalitunnelmaa, niin kuin on ollut. Kyllä selvästi
jään kaipaamaan niitä aikoja, kun itse
olin sellainen kaasupullon kokoinen. Kun vaalit olivat tulossa, kansaa
lämmitettiin, ei hiostettu, mutta lämmiteltiin
ja kesyteltiin erilaisissa tupailloissa, vaalitapahtumissa, toritapahtumissa.
Seurantalojen seinillä olivat sellaiset vaihtoehdot, mistä tulee
parhaimpana mieleen, kun tässä ihan hiljattain
näin erään vanhan vaalimainoksen, missä oli
"Estä sosialismi, estä kommunismin nousu! Valitse
maalaisliitto!". Tämä on sellainen, mistä tämä henki oli
sellaisena olemassa, ja sitä luotiin niin, että kansa
lähti äänestämään
vaaleihin mukaan.
Herra puhemies! Tämä näin lyhyesti
katsottuna tähän asiaan. Pidän koko lakialoitetta
täysin turhanpäiväisenä, mutta
toivoisin, että se perusteellisesti käsiteltäisiin
ja sen käsittelyn perusteella myöskin täällä salissa
hylättäisiin.
Leena Rauhala /skl:
Arvoisa puhemies! Pidän ed. Kirsi Ojansuun lakialoitetta
ihan kannatettavana varsinkin, koska meillähän
on vaalirahoitusta koskeva laki ja näen, että sitä tarvitaan. Mutta
tämä suunta, mihin ed. Kirsi Ojansuu on kiinnittänyt
huomiota, on tullut viime syksyisten kokemustenkin myötä.
Hän perustelee hyvin lakialoitteessaan sitä, että vaalirahoituksen
rajan alentaminen on perusteltua. Esimerkiksi ed. Toimi Kankaaniemi
toi täällä esille, että totta
kai me tarvitsemme laajempaakin analyysia siitä, mitä kaikkia
ongelmia vaalirahoitukseen ja siitä ilmoittamiseen ja yleensä kaikkeen
siihen, mitä vaaleissa tapahtuu, liittyy. Se tarvitsee
suuremman remontin, ja mielestäni ed. Ojansuu tässä toi esille,
että tämä koskettaa nyt tätä yhtä kohtaa
eli rahoitusta. Pitäisin erittäin tärkeänä,
että tämmöisessä toimikunnassa,
mitä ed. Kankaanniemi esitti, tätä tarkasteltaisiin
jatkossa laajemmin.
En halua yhtyä sellaisiin ajatuksiin, että lailla tuotetaan
vain ongelmia tai että yleensä kaikkea sitä,
mitä me teemme, kuitenkin kierretään.
Kyllä toivoisin, että meillä sen verran
eri virkamiestahoista ja myös poliittisesta tahdosta löytyy
sellaisia keinoja, joilla nämä, mitä täällä on
epäiltyinä asioina tuotu ja mitä varmasti
on todellisuudessakin, kierrätykset ja muut, saataisiin
pois. Muutenhan emme koskaan saa politiikkaan ja meihin politiikan
tekijöihin uskottavuutta ja rehellisyyttä. Toivon
siis, että tämä menee eteenpäin.
Leea Hiltunen /skl:
Arvoisa puhemies! Todella ymmärrän tämän
lakialoitteen, mikä on tässä esillä,
niin, että poistetaan ne epäkohdat, mitä siinä on
todettu, kun on vasta uudesta, lyhyen aikaa voimassa olleesta laista
ja sen sovellutuksesta kysymys. On nyt jo todettu, ettei suinkaan
tätä lakialoitetta nyt tule ampua alas sen takia,
että tämä olisi huono, vaan sitä tulee
lähteä viemään eteenpäin.
Tämän lakialoitteen yhteydessä selvitetään
muutkin epäkohdat, mitä todella tähän
uuteen lakiin, joka toukokuussa 2000 vasta astui voimaan, on tullut.
Jokainen, joka meistä on ehdokkaana ollut ja täyttänyt
lomakkeita, tietää, mikä se käytäntö on
ollut, ja varmasti yksi jos toinen meistä on miettinyt,
mitä korjattavaa voisi olla tämän lain
kohdalla.
Erityisesti haluaisin tosiaan kysyä, miksi me pelkäämme
avoimuutta, tämän rahoituksen avoimuutta. Mielestäni
jokaisen äänestäjän, joka meitä on äänestänyt,
vaalien jälkeen on syytä tietää,
mistä se kokonaisuus muodostuu, kenen rahoituksella ikään
kuin tuota työtä on tehty ja mikä on
edustajan, ehdokkaan, oma panos ollut tässä työssä kaiken
kaikkiaan.
Enkä todellakaan pidä oikeana sitä,
että tällaisia erilaisia rahankierrätyskäytäntöjä harrastetaan
nyt, vaan olisin viemässä pidemmällekin vaalirahoituksen
tarkastelua ja erittäin lämpimästi kannatan
lakialoitteen eteenpäinmenoa ja sen käsittelyä valiokunnassa
perusteellisesti.
Anne Huotari /vas:
Arvoisa puhemies! Olen ollut toisena allekirjoittajana viime
kaudella lakialoitteessa, josta tämä laki kaiken
kaikkiaan sai alkunsa. Olen ehdottomasti sitä mieltä,
että vaalirahoituksen avoimuus ja julkisuus on erittäin tärkeä asia.
Ed. S. Lahtela muisteli kultaista nuoruuttaan, jolloin asiat
sanottiin reilusti ja suoraan ja niiden oikeilla nimillä.
Tänä päivänä politiikka
on tullut ympäripyöreämmäksi
ja käytetään liikaakin niin sanottua
teflonkieltä. Me politiikot näytämme
aika paljon samanlaisilta, tuskin aina keskustalaisen ja vasemmistoliittolaisen
puheita toisistaan ainakaan maakunnassa erottaa, niin paljon poliittiset
näkökulmat ovat ehkä lähentyneet,
tai sitten saattaa olla, että poliitikotkin ovat muuttuneet,
että emme uskalla enää puhua niin reilusti asioiden
oikeilla nimillä. (Ed. S. Lahtela: Taistellaan samoista
sieluista!)
Ed. L. Hiltunen oli tyytyväinen siihen, että vaalien
jälkeen kansalaisilla on oikeus tietää, mistä vaalirahoitus
on tullut. Mielestäni kansalaisilla olisi oikeus tietää asia
jo ennen vaalihetkeä, mutta koska siihen liittyy tiettyjä ongelmia, niin
tällainen lainsäädäntö ehkä ei
ole järkevää. Mutta kansalaisethan voivat
nyt, kun tämä asia on nostettu tällä tavalla
esille ja korostettu avoimuutta, kysyä ehdokkailta, mistä heidän
rahoituksensa koostuu.
Tämä laki on ollut ensimmäisessä testissä kunnallisvaaleissa
ja selkeästi on osoittautunut tarpeelliseksi. Esimerkiksi
Helsingissä nähtiin selvästi, millä puolueilla
ja kuinka paljon oli vaalirahoitusta yleensäkään
käytettävissä. Se jo antaa fiksuille
kansalaisille selkeän kuvan siitä, mihin politiikka
kaiken kaikkiaan on menossa. Niillä puolueilla, joilla
ei ole sellaisia yhteiskuntasuhteita, joilla voisi toimintaa rahoittaa,
tai jotka eivät halua tai joiden yksittäiset ehdokkaat
eivät halua sitoutua tai leimautua jonkin yrityksen tai jonkin
muun tahon, esimerkiksi järjestön, ehdokkaaksi,
on paljon heikommat mahdollisuudet tulla julkisuuteen kuin niillä,
joiden kuvat ovat suurin piirtein jokaisessa lyhtypylväässä.
Yllätys minulle oli viime kunnallisvaaleissa se, että monetkaan
kokoomuslaiset, jotka käyttivät kaikista eniten
vaalirahoitusta, ainakin julkaistujen tietojen mukaan, eivät
käyttäneet kovinkaan paljon omia rahojaan. Rahoitus
tuli muualta, ja jos vaalirahoitusilmoituksessa ja sitten myöhemmin
julkisuudessa näkyy, että kunnallisjärjestö esimerkiksi
tai puolueosasto on tämän rahan lahjoittanut,
olisi tietysti kohtuullista myös osallistua siihen keskusteluun,
mikä vaalien jälkeen käydään,
mistä sitten kunnallisjärjestö tai puolueosasto
on rahansa saanut. Käsittääkseni ne ovat
julkisia tietoja, koska puolueet ovat julkisen rahoituksen piirissä.
Siinä mielessä rahan kierrättäminen
puolueosaston kautta ei ehkä sitten kuitenkaan onnistu
kovinkaan pitkälle. Toivon, että tämän
lain kautta nimenomaan pystyttäisiin menemään
siihen, että kerrottaisiin kansalaisille asiat niin kuin
ne ovat.
Mitä häpeämistä vaalirahoituksessa
yleensäkään voi olla? Minä en
voi sitä ymmärtää. Itse olen
saanut vaalirahoitusta järjestöiltä,
muun muassa työnantajalta, josta olen virkavapaalla. En
häpeä ollenkaan ilmoittaa sitä, että olen
vaalirahoitusta saanut. Kunnioitan tosi paljon ed. Kari Uotilaa,
joka vuoden 95 vaaleissa, jolloin vaalirahoituksesta ei kovinkaan
paljon keskusteltu, ilmoitti, että eräs yksityinen
yritys on tukenut häntä huomattavalla summalla.
Luulen, että kansalaiset loppujen lopuksi arvostavat tällaista
avoimuutta, ja luulen, että tämä vaalirahoituslaki
kaiken kaikkiaan vie kehitystä tähän
suuntaan.
Kunnallisvaaleissa todettiin paljon ongelmia nykyisessä lainsäädännössä.
Ehkä yksi ongelma oli se, että esimerkiksi kotikaupunkini
lakimies ja muutamat muutkin virkailijat, jotka ehkä olisivat
tienneet asiasta, silloin kun ilmoitukset piti jättää,
kaikki olivat sattumalta lomalla, eli ei ollut ketään,
joka olisi pystynyt sanomaan, miten lomake pitää täyttää.
Sehän oli sitten mielenkiintoista, kun lehdestä kaikki
tietysti innokkaina katsoimme, minkä verran kukin oli käyttänyt vaalirahaa,
ja tuntui, että sitä ei ole käyttänyt
juuri ollenkaan kukaan. Kuitenkin ilmoituksia oli lehdissä ollut.
Ongelma oli se, että lomake oli niin epäselvä,
että siinä ei selkeästi sanottu, paljonko
esimerkiksi yhteisilmoituksiin on käytetty rahaa ja paljonko
kyseisen henkilön osuus yhteisistä ilmoituksista
on ollut.
Itselläni oli ongelma, koska käytin enemmän sponsorointiin
rahaa eli rahoitin yhteisiä ilmoituksia enemmän
kuin itse käytin henkilökohtaisiin ilmoituksiin
rahaa, ja mietin, pitäisikö minun nämä sponsoroidutkin
rahat ilmoittaa vaali-ilmoituksessa. Pistin sitten muihin tietoihin
tämänkin tiedon, ettei ilmoitus olisi tullut väärin täytettyä.
En usko, että rahan kierrätys pitemmällä tähtäimellä onnistuu.
Kansalaiset kyllä pitävät siitä huolen,
mikäli yleensäkään ovat kiinnostuneita äänestämään
vaaleissa. Mielestäni pitäisi olla paljon huolestuneempi
siitä, että äänestysaktiivisuus
pysyisi mahdollisimman korkealla. Omalla paikkakunnallani tapahtui
sellainenkin ihme, että yksi maakunnan johtavista poliitikoista
ilmoitti julkisesti, että hän ei tule ilmoittamaan
omaa vaalirahoitustaan, koska laki on niin huono eikä hän
ymmärrä tällaista lainsäädäntöä ollenkaan. On
mielenkiintoista sitten nähdä, mitä kansalaiset
tästä myöhemmin ajattelivat. Ehkä se
oli kiukuttelua joistakin määrätyistä asioista.
Uskon kuitenkin, että opimme elämään
tämän lain kanssa, kaikki nekin, jotka eivät
tätä voi hyväksyä. Mutta ed.
Ojansuun tekemä lakialoite, jossa esitetään
muutoksia lakiin, on mielestäni kannatettava. Porrastus
lienee paikallaan juuri siitä syystä, että esimerkiksi
kunnallisvaaleissa omalla paikkakunnallani yhdelläkään
ehdokkaalla ei ollut edes kokonaisbudjetti yli 10 000:ta markkaa.
Tämä ei ole minusta tämän lainsäädännön
suurin ongelma. Tässä on muutamia muitakin. Mielestäni
ohjeistuksellakin voidaan joitakin asioita korjata. Olen tyytyväinen,
että tällainen lainsäädäntö kaiken
kaikkiaan on saatu aikaan. Se on tärkeää avoimuuden
yhteiskunnassa.
Erkki Kanerva /sd:
Arvoisa puhemies! Silloin kun vaalirahoituslaki oli lähetekeskustelussa,
olin työhuoneessani kirjoittamassa seuraavan viikon kolumnia
enkä aikonut osallistua koko keskusteluun. Mutta kun täällä edustaja
antoi kolmannen kuulemani erilaisen selityksen vaalirahoituksestaan,
osallistuin silloin keskusteluun.
Nyt oli tilanne sama, kun ed. Seppo Lahtela aloitti niin, että valittu
valtuutettu joutuu ensimmäisenä — ei
hän käyttänyt sanaa spekulointi eikä manipulointi — valehtelemaan.
Sitten hän käytti peitejärjestö-ilmaisua.
Sitten hän sanoi, että se luo sellaisen käsityksen,
että poliitikot ovat keinottelijoita, joutuvat kyseenalaiseen
valoon. Lopuksi hän sanoi, että selkeyttämisen
sijaa on, ja rehellisyyden suuntaan. Kiipesin taas tänne
ylös puolustamaan ed. Kirsi Ojansuun esitystä niillä perusteilla,
jotka hän on siihen esitykseen kirjoittanut. Nimittäin
ilmoitti kunnanvaltuutettu tai kansanedustaja mitä tahansa,
hakatut hehtaarit ainakin tiedetään, jos kantohintaa
ei tiedetäkään.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Kirsi Ojansuuta voi kiittää siitä,
että hän on aloitteellaan saanut aikaan vilkkaan
keskustelun, jossa mielipiteet sinkoilevat asiassa hyvinkin laaja-alaisesti,
ja samalla kyseinen laki, johon lakialoitteella tähdätään,
vaalirahoituksen ilmoittamisesta, on saanut eri tavoin runsastakin kritiikkiä osakseen.
Muun muassa ed. Huotari toi esille eräitä näkökohtia,
jotka osoittivat, että tämä laki ei ole
toiminut sillä tavalla kuin varmasti lainsäätäjät
ja alun perin aloitteen tehneet olisivat halunneet.
Mielestäni tässä on hyvinkin laaja-alaisesta asiasta
sinällänsä kysymys. Kysymys on siitä, millä tavalla
me suhtaudumme politiikkaan yleensä. Millä tavalla
me suhtaudumme kaupallisuuteen, mainostamiseen ja siihen, että nämä molemmat
liittyvät yhteen.
Ihan mielelläni kannattaisin ed. Esa Lahtelan ajatusta,
että olisi vain yksi mainos ja sekin saisi mielestäni
olla vain virallinen kunnan keskusvaalilautakunnan ehdokaslistojen
yhdistelmä eikä mitään muuta.
Se olisi minusta se kaikkein tasapuolisin tapa. Lailla kiellettäisiin
kaikkinainen vaalityö, kiellettäisiin kotiin jaettavat
vaalimainokset. Rangaistuksen uhalla pyydettäisiin toimittamaan
viranomaisille, jos joku on laittanut vaalipostia, vaalikirjeitä,
vaalibrosyyreitä, vaalilehtiä. Lailla kiellettäisiin
poliittiset tilaisuudet. Silloin olisi ehkä hyvin tasapuolista,
kun olisi vain se virallinen ilmoitus. Sitten voitaisiin vielä pohtia,
onko siinä mahdollisesti valokuva vai olisiko se vain pelkkä ehdokkaan
nimi ja kaksi ammattia enimmillään ja numero.
Se olisi ehkä tasapuolinen.
Kyllä kokonaisuudessaan ehdokkaat ovat hyvin erilaisessa
asemassa vaalitaistelua kaupallisessa vaalissa käydessään
riippuen siitä, kenellä on omaa rahaa, kuka rohkenee
ottaa oikein rajusti velkaa, kuka rohkenee uhrata omaisuutensa vaalityöhön,
kuka joutuu ottamaan, kuten allekirjoittanut, paljon palkatonta
virkavapaata vaalityötä varten. Siinä tulee
taloudellisia menetyksiä ja uhrauksia vaaleja varten vaalityöhön,
mutta se ei näy missään.
Kun kysytään, paljonko rahaa on vaalityöhön pannut,
niin joudun ihmettelemään, mitenkä ilmoittaa
vaikkapa viime eduskuntavaaleista, että olin palkattomalla
virkavapaalla muutaman kuukauden. Menetin siltä ajalta
tulevan palkan. Pitäisikö minun lain mukaan tuokin
ilmoittaa, että olen itse menettänyt ansiota tietyltä ajalta.
Tämä on hyvin monitahoinen kysymys, millä tavalla vaaleja
käydään.
Sitten voidaan tulla siihen kysymykseen, että jos jokin
mediaväline, maakuntaradio, kaupallinen radio, lehti, ryhtyy
ajamaan jotakin ehdokasta läpi tai vastaavasti suhtautumaan
kielteisesti toiseen, (Ed. Huotari: Tai Ilta-Sanomien lööppi!)
millä tavalla se vaikuttaa.
Eri puolueilla on tietynlaiset käytännöt.
Jotkin puolueet vaativat ehdokkailta rahaa vaalityöhön,
jotkin puolueet ilmeisesti kustantavat ehdokkaitten vaalityön.
Jos on puolue, joka on vaaliliitossa, ja sillä on vaalipiirissä yksi
ehdokas, sitten puolue tekee ehdokkaan vaalityön. Sitten tulee
se kysymys, mistä puolue saa nämä rahat. Tämä on
erittäin monitahoinen kysymys.
Ymmärrän, että laki, joka viime keväänä säädettiin,
hyvin kapealta osa-alueelta pyrkii tirkistelemään
vaalirahoitusta ilman, että laajat kokonaisuudet tulevat
esille. Valitettavasti siinä eivät tule esille
edes kokonaissuuntaukset, vaan ehdokas, joka yksityisesti poloisena
koettaa työtä tehdä, joutuu moniin ongelmiin.
Entistä suuremmalla syyllä näen,
että niin hyvää kuin tuolla lailla on
tarkoitettu, ikävä kyllä nuo tarkoitukset
eivät toteudu. Pitäisi olla paljon selkeämmät
toiminnan ohjeet. Silloin se olisi ehkä vain se yksi virallinen
ilmoitus, jonka keskusvaalilautakunta laittaa, ja mitään
muuta ei saisi olla. Sitten tullaan kysymykseen, onko vaalitaistelua,
ovatko ne vapaat vaalit. Tämä on kaupallisuuden
ja vaalityön suhde. Jos olisi vain se virallinen ilmoitus,
kysytään, miten siinä taas ehdokkaitten
tasapuolisuus toteutuu. Kyllä tämä on hyvin
monimutkainen kysymys. En tiedä, mikä tähän
olisi pätevä lääke. Ainakaan
nykyinen laki ei ole toimiva, eikä ikävä kyllä tällä aloitteellakaan
sitä toimivaksi saada.
Se on toki ymmärrettävää,
kuten ed. Ojansuu toi esille, että kunnallisvaaleissa 10 000
markan budjetteja on ollut perin harvoilla tyypillisissä kunnissa,
eli jos niitä halutaan esille ottaa, silloinhan tuon summan
pitää pienemmän olla. Mutta näen,
että laki ei ole toimiva. Näin ollen tästä on
laajalti keskusteltu ja tätä on kritisoitu.
Paljolti on kysymys myöskin siitä, että kansa puhuu
puoluetukea vastaan. Kansa ei tajua sitä, että yhteiskunnallinen
toiminta vaatii omat rahansa. Kansa on kriittinen. Jälleen
sanoisin, että kansa kyllä tietää tässäkin
asiassa.
Aikanaan puoluetukea kannattaneet kansanedustajat, silloin kun
se tuli, perustelivat, että se olisi tietyllä tavalla
julkinen rahoitus, jolla yhteiskunnallista toimintaa demokraattisessa
maassa harjoitetaan. Mutta taas voidaan sanoa, että sitäkin
saavat ne, jotka ovat vallassa. Ne, joilla on vahva eduskuntaedustus,
saavat sen mukaan puoluetukea, ja taas jotkut kriittiset ryhmät,
jotka haluaisivat nousta, eivät saa sitä. Tämä on
kyllä kaikkiaan hyvin ongelmallinen kenttä, johon mitään
yksioikoista selontekoa ei valitettavasti parhaimmillakaan yrityksillä voi
löytää.
Kirsi Ojansuu /vihr:
Arvoisa puhemies! Kiitokset kaikista käytetyistä puheenvuoroista. Niistä saa
hyvän käsityksen siitä problematiikasta,
jossa liikumme, kun puhumme rahasta ja edustuksellisesta demokratiasta.
Yleisenä kommenttina sanoisin ylipäätään, että ei
ole olemassa mitään lakia, jota ei voisi kiertää tavalla
tai toisella. Silloin me eläisimme totalitarismissa, diktatuurissa,
jos meillä olisi aukottomia lakeja. Kun siihen vedotaan
muun muassa tässä kysymyksessä, ei nähdä sitä lain
henkeä. Halutaan löytää ikään
kuin selityksiä sille, miksi asiaa ei pitäisi
tuoda niin läpinäkyväksi kuin mahdollista,
eli rahan ja demokratian suhdetta. Jos on epäkohtia, miksi
nostaa kädet pystyyn, jos samanaikaisesti ikään
kuin tuodaan esille, että kuitenkin rahalla on suuri valta?
Siinä on jotain erittäin hämärää.
Joko omaatuntoa silitetään tai halutaan olla näennäisesti
reaalipoliitikkoja.
Olen ihan samaa mieltä siinä, mitä ed.
Toimi Kankaanniemi sanoi, että tämä on
kevyt ja heikko laki. Siinäpä se. Se on aivan
totta. Kun me otimme ensimmäisen askelen siihen suuntaan, että tästä tehtiin
laki, oli ehkä helpompi saada se läpi, kun se
tehtiin näin. Mutta varmasti tämä ei ole
viimeinen askel, vaan tämä lakiesityskin olkoon
askel siihen suuntaan, että sitä nyt kokemusten
myötä korjataan.
Mietin sitä, että jos puhutaan tirkistelylaista, se
sanana jo herättää hyvin paljon epäluuloja. Mitä peiteltävää silloin
on, jos nähdään, että kun tosiasioita
tuodaan päivänvaloon, on jotain tirkisteltävää,
ikään kuin jotain salaperäistä,
ikään kuin jotain salailtavaa, epämiellyttävää?
Sitten sanotaan, että se vaikeuttaa ehdokkaiden saantia. Tämä on
mielenkiintoista. Kävin yhden kollegan kanssa hyvän
keskustelun, kun kysyin häneltä allekirjoitusta.
Hän sanoi, että jo viime syksynä tämä laki
aiheutti ongelmia siinä, että ei tullut rahoittajia,
koska nämä pelkäsivät tätä lakia.
Minä sanoin, että no, onko kysymys yksinkertaisesti siitä,
että he eivät halunneet rahoittaa ylipäätään. Minä taas
väitän, että kysymys on siitä,
ettei haluta rahoittaa ylipäätään
ehdokasta tai politiikkaa. Samalla lailla kuin ed. Huotari sanoi,
kunnioitan sitä, että kun kollegamme Kari Uotila
tuli valituksi eduskuntaan, hän reilusti ilmoitti rahoittajansa.
Siinä on selkärankaista toimintaa. Se herättää luottamusta
eikä se, että selitellään, että emme
me ilmoita, kun rahoittajamme eivät haluaisi sitä,
tai sitten se, kun eräs kollegamme sanoi, että niin,
viime syksynä tämän lain seurauksena lehdistä sai
lukea, kuka ketäkin oli tukenut. Mutta se on osa tätä lain
henkeä nimenomaan, että olkoot myös rahoittajat
suoraselkäisinä. Minusta se on sitä.
Ainakin sanon itse kaikille, jotka pienilläkin summilla
tukevat minua, ihan selkeästi, että vaalirahoituksen
aion julkistaa ja se tulkoon kaikkien tietoon. He ovat sen takana
silloin. Elikkä meidän omaksi vahingoksihan se
tulee, jos emme toimi lain hengen mukaisesti.
Aivan niin kuin ed. L. Hiltunen sanoi, miksi pelkäisimme
avoimuutta. Siitähän tässä perimmältään
on kysymys. Täytyy sanoa, että tämän keskustelun
perusteella on erittäin mielenkiintoista nähdä,
mitä sitten puhutaan, kun tullee laki kansanedustajien
lahjonnasta, jossa on mitä suurimmassa määrin
kysymys nimenomaan rahasta ja meidän asemastamme ja rahan
kytköksistä. Mitä silloin puhutaan ja
mitä verukkeita silloin nostetaan esille, että kyseistä lakia
ei hyväksyttäisi?
Seppo Lahtela /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Kellon jo näin myöhäisiltaa
osoittaessa, yli 22:n, tässä oli ed. Ojansuun
mielenkiintoinen näkemys kansanedustajien lahjonnasta.
Kyllä minusta kuitenkin tuntuu, että normaalirivikansanedustajaa
erittäin vähän lahjotaan. Valitettavasti Suomen
kansa luottaa sen verran vähän edustajiinsa, ettei
katso sen lahjonnan menevän sellaisena perille, että sillä olisi
jotakin merkittävää hyötyä.
Mutta kun on todettu tässä asiassa useassa
puheenvuorossa, että ehdokkaitten saanti on vaikeata, niin
luulen niin, että ainakin eduskuntavaaleissa ehdolla olevat
luulevat, että ehdokkaita on liikaakin. Siinä mielessä tässä on
myöskin toinen näkemys tältä toiselta
rintamalta olemassa.
Kun ed. Huotari ansiokkaassa puheenvuorossaan totesi, että ei
yleensä raha ratkaise, vaan ehdokkaat, niin luulen, että sitä voisi
vähän täydentää, että raha
ei yksin ratkaise, vaan ehdokkaiden erinomaisuus on se, joka johtaa
siihen, ketkä tulevat valittua ja ovatko parhaat voimat
liikkeellä ja paikalla olemassa. Luulen niin, että raha
auttaa siihen, että parhaat tulevat valittua ja vähemmän
uskottavat jäävät valitsematta.
Kaiken kaikkiaan, herra puhemies, toteaisin, että Suomessa
on erinomainen asia, että näin voimme keskustella
rahoituksesta ja kuitenkin elää samalla vapaita
vaaleja. Se takaa kansallisen demokratian.
Anne Huotari /vas:
Arvoisa puhemies! Ettei jäisi eduskunnan pöytäkirjoihin
mielestäni väärää todistusta
siitä, mitä olen sanonut rahan vaikutuksesta demokratiaan
tai siihen, ratkaiseeko raha vai ei, niin olen sitä mieltä,
että raha voi joissakin tapauksissa ratkaista. Mikäli
esimerkiksi eduskuntavaaleissa jollakin henkilöllä on 150 000
markan ja toisella 10 000 markan budjetti, voi olla, että 10 000
markan budjetilla oleva henkilö ei saa sellaista näkyvyyttä,
ellei hän ole muuten julkisuudessa joko ammattinsa tai luottamustehtävänsä tai
jonkin kilpailun johdosta ollut. Eli kyllä mielestäni
raha voi määrätyissä tilanteissa
myös ratkaista sen. Siinä mielessä onkin
hyvä nähdä vaalirahoituksen kautta, tuleeko raha
omasta pussista, onko henkilö aidosti niin innokas tulemaan
valituksi kyseisissä vaaleissa, että hän
itse rahoittaa, vai onko joillakin tahoilla kovinkin suuri intressi
saada tämä ehdokas läpi ja mahdollisesti
omia ajamiaan asioita. Olisi mielenkiintoista nähdä,
paljonko esimerkiksi Kaupan Keskusliitto on vaalirahoittanut nykyisiä kansanedustajia.
Nimittäin semmoisella innolla täällä on
liikeaikalakia viety läpi joidenkin ehdokkaiden taholta.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Kyllä varmasti on, kuten ed.
Huotari sanoi, rahalla vaikutusta valintaan. Siksi olisi kaikkein
parasta, että kaikkinainen vaalimainonta kaikissa muodoissaan
olisi kiellettyä. Hyvin lämpimästi tätä kannattaisin.
Se toisi tietyllä ulottuvuudella tasapuolisuutta. Mutta
jos joku on urheilussa tai kauneuskilpailuissa tai joissakin muissa
merkittävissä vastaavan kaltaisissa menestynyt,
hän on taas jollakin muulla tavoin näkynyt. Jokin
muukin pitäisi sitten rajoittaa. Valitettavasti tällaisia
eriarvoisuustekijöitä on. En tiedä, millä tavalla
saataisiin niin tasapäinen joukko, että puhtaasti
oletetut parlamenttikyvyt tulisivat esille.
Ongelmakenttää tässä on.
Toivottavasti käytäntö löytää,
olkootpa lait mitkä hyvänsä, aina parempia
ja parempia muotoja, ja sillä tavalla eduskunta ja luottamuspaikat
kunnissa saisivat kyvykkäitä henkilöitä.
Keskustelu päättyy.