Täysistunnon pöytäkirja 14/2002 vp

PTK 14/2002 vp

14. TORSTAINA 21. HELMIKUUTA 2002 kello 16.30

Tarkistettu versio 2.0

Ruotsinkielisten opettajien puute

Leena-Kaisa Harkimo /kok:

Arvoisa puhemies! Väestörakenteen kehittymisen myötä maatamme uhkaa opettajapula. Jo tällä hetkellä ruotsinkielisissä kouluissa toimii liian paljon epäpäteviä opettajia. Akuutein ongelma on edelleen Uudellamaalla.

Mitä hallitus aikoo tehdä, että ruotsinkieliset lapset saisivat yhtä laadukasta koulutusta kuin suomenkieliset koululaiset?

Opetusministeri  Maija Rask

Rouva puhemies! Opettajapula uhkaa koko Suomea, ja on selvitelty hyvin tarkasti, missä kaikissa opettajaryhmissä pulaa on. Yksi ryhmä on ruotsinkieliset opettajat, erityisopettajat, yhtä lailla pulaa on tekniikan puolella ammatillisessa koulutuksessa. Mitä hallitus on tehnyt? Opetusministeriössä on todella asiaa selvitetty ja opettajankoulutuspaikkoja on lisätty kaikkiin niihin yliopistoihin, joissa opettajankoulutusta annetaan. Tähän sisältyy myös se, että ruotsinkielisiä opettajia tullaan kouluttamaan lisää.

Leena-Kaisa Harkimo /kok:

Arvoisa puhemies! Onko aikeita vihdoinkin laajentaa ruotsinkielisten opettajien peruskoulutusta annettavaksi pysyvästi ja alusta loppuun myös Helsingin yliopistossa eikä vain poikkeuskoulutuksena?

Opetusministeri  Maija Rask

Arvoisa rouva puhemies! Tällaista harkintaa ei ole ollut, mutta kun nähdään, millä tavalla opettajankoulutuslaitokset esimerkiksi Vaasassa toimivat, niin voi olla, että joudumme sitä harkitsemaan. Ei ole kyse pelkästään kouluttamisesta vaan myös siitä, miten opettajat pysyvät työssään. Meillä on hyvin paljon opettajia, jotka ovat opettajankoulutuksen saaneet ja hakeutuvat muihin töihin. Tätä ongelmaa ei pelkästään kouluttamisella ratkaista, mutta se on tärkein asia, ja siinä pyritään kyllä tyydyttämään myös ruotsinkielisten lasten tarpeet.

Eva   Biaudet  /r:

Arvoisa puhemies! Olen muiden Helsingin ja Uudenmaan Rkp:n kansanedustajien kanssa ehdottanut poikkeusmahdollisuutta, että parin vuoden ajan voitaisiin kouluttaa kaksi vuosikertaa luokanopettajia, jotta akuutti tilanne voitaisiin korjata. Emme kuitenkaan toivo, että muutettaisiin lopullisesti sitä, että opettajia koulutetaan Vaasassa, mutta tähän akuuttiin tilanteeseen on syytä palata nopeammin kuin odottaa tuloksia, joita Vaasasta tulee, koska tällä hetkellä se, että on pätemättömiä ja myöskin liian vähän opettajia, tekee Suomen ruotsinkielisistä kouluista paljon huonompilaatuisia kuin suomenkieliset koulut ovat.

Opetusministeri Maija Rask

Arvoisa rouva puhemies! Suomen opettajankoulutus on korkeatasoista koko maassa. Varmasti tarpeen vaatiessa voidaan joutua myös poikkeuskoulutustilanteisiin, kuten aikojen kuluessa on jouduttu tekemään, mutta sitä ei ainakaan vielä tässä vaiheessa ole harkittu.

Ensimmäinen varapuhemies:

Kysymys on loppuun käsitelty.