5) Laki tuloverolain 106 §:n muuttamisesta
Tarja Filatov /sd(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tässä on myös
kyse sosialidemokraattisen eduskuntaryhmän vaihtoehtoisesta budjettilinjauksesta,
joka siis tehtiin viime syksyn budjetin yhteydessä. Mutta
nämä aloitteet eivät ole yhtään
vanhentuneet, vaan päinvastoin. Itse asiassa tämä kunnallisverotuksesta
tehtävän perusvähennyksen korottamista
koskeva aloite on tullut entistä ajankohtaisemmaksi, koska
ne uudet inflaatioluvut, jotka kertovat meidän taloustilanteestamme,
kertovat myös sen, että hintataso on nousemassa,
ja se koskee erityisen kipeästi kaikkein pienituloisimpia
ihmisiä.
Tässä aloitteessa on lähdetty siitä,
että kunnallisveron perusvähennyksen enimmäismäärää nostettaisiin
ja sitä nostettaisiin nykyiseltä tasolta 17 000
euroon. Ja jos pyrkii konkretisoimaan sitä, mitä se
tarkoittaisi kaikkein pienituloisimpien ihmisten elämässä,
niin niiden ihmisten kohdalla, joille jää tuloa
alle 1 130 euroa, niin tuo korotus olisi noin 11 euroa
kuukaudessa. Kun me olemme aivan oikein aiemmin, myös esimerkiksi
ed. Zyskowiczin ja ministeri Sasin ollessa hallituksessa, tehneet
sellaista politiikkaa, jolla työllisyyden nimissä on
kevennetty palkansaajien verotusta ja tehty ansiotulovähennyksiä,
jotka ovat suuntautuneet kaikkein pienituloisimpiin palkansaajiin,
niin se on ollut aivan oikeaa politiikkaa. Mutta pitkällä tähtäimellä tästä on
seurannut se epäkohta, että kun kuntien veroäyrit ovat
nousseet ja kuitenkaan kaikki ihmiset eivät saa noita ansiotulovähennyksiä tai
muita vähennyksiä, niin esimerkiksi pitkään
työmarkkinatuella olleiden ihmisten verotus on kiristynyt
kohtuuttomasti. Työmarkkinatuella olevat ihmiset ovat siinäkin
mielessä tuloloukussa, että heidän toimeentulonsa
on alle toimeentulotukiminimin, ja monet heistä, jotka
elävät yksin, joutuvat hakemaan kuukausittain
lisää toimeentuloa toimeentulotukiluukulta. Jos
me samanaikaisesti, niin kuin tässä meidän
budjettivaihtoehdossamme on, korottaisimme työmarkkinatukea
ja tekisimme tämän perusvähennyksen korotuksen,
niin nämä ihmiset välttyisivät
tuolta turhalta toimeentulotuen hakemiselta. Se olisi mitä parasta
tuottavuuspolitiikkaa, ja se myös helpottaisi kaikkein
heikoimmassa toimeentuloasemassa olevien ihmisten tilannetta. Sen
vuoksi erityisesti tässä tilanteessa, jossa meillä maksut
ovat nousseet, jossa meillä inflaatio laukkaa ja hallitus
suunnittelee vielä korottavansa palvelumaksuja ilman, että tuo
raha edes jää kuntiin palvelutuotantoon, niin on
välttämätöntä nostaa
perusvähennystä, koska se kohdistuu kaikkein pienituloisimpiin
ihmisiin.
Kari Rajamäki /sd:
Herra puhemies! Kyseessä on valtiovarainvaliokunnan
sosialidemokraattien ja eduskuntaryhmän vastalauseeseen
sisältyvä selkeä, konkreettinen esitys
köyhyyden vähentämiseksi. Mutta tältä osinhan
eduskunta joulukuussa budjetin käsittelyssään
teki arvovalintoja. Me olemme eduskunnan enemmistöllä kuitanneet
muun muassa 2 miljardin euron ylimääräisen,
kaavamaisen velan lyhentämisen, mutta varaa ei ollut köyhyyden
vähentämiseen 146 miljoonan euron ratkaisulla,
perusvähennyksen nostolla.
Herra puhemies! On syytä kuitenkin tässä yhteydessä laajemmin
käsitellä kriittisesti niin hallituksen kuin oppositionkin
yhteisiä konkreettisia tekoja tai niiden vähyyttä köyhyyden
vastaisessa työssä. Me olemme Suomessa siinä tilanteessa,
jossa nälkäjonojen yhteydessä on tämän talon
keskeisesti mentävä peilin eteen, ja ennen kaikkea
nykyisen tilanteen pitkittymisestä on kokonaisuudessaan
tietysti poliittinen päätöksenteko osavastuussa.
Kysymys on edustuksellisen demokratian uskottavuuden palauttamisesta
ja todellisen hyvinvointivaltion rakentamisen edellyttämistä ratkaisuista,
kasvun hedelmien jakamisesta.
Perusturvan riittämätön tasohan on
johtanut siihen, että toimeentulotuesta on muodostunut pysyvästi
työmarkkinatukea täydentävä elementti,
ja se pitää palauttaa viimesijaiseksi sosiaalityötä tukevaksi
lyhytaikaisemmaksi avustukseksi. Meillähän maksetaan
työmarkkinatukea noin 225 000 työttömälle.
Kaksi kolmasosaa saa heistä samanaikaisesti yleistä asumistukea,
joka kolmas joutuu täydentämään
toimeentuloturvaansa toimeentulotuella, ja toimeentulovaikeuksissa olevallehan
tämä ei riitä, vaan häntä kyykytetään ja
luukutetaan tässä hyvinvointiyhteiskunnassa vielä siten,
että 70 prosenttia heistä saa jotakin Kelan monista
etuuslajeista. Kannustavuusongelman sijasta meidän on puhuttava
oikealla nimellä "köyhyysloukusta". Suomalainen
köyhä joutuu pärjäämään
päivät 11 eurolla näiden viimeisten selvitysten
mukaan.
Päällekkäisten tarveharkintaisten
etuuksien vuoksi on erittäin vaikea parantaa työtuloilla omaa
taloudellista asemaansa; tästähän on
useasti puhuttu. On tehty tiettyjä korjauksia, mutta työtulot
pienentävät asumis- ja toimeentulotukia, nostavat
päivähoitomaksuja ja vaikuttavat myös
puolison vastaaviin etuuksiin. Pahimmillaan köyhyysloukusta
ei pääse, koska kotitalous voi olla kuusinkertaisen
tarveharkinnan kohteena. Merkittävien palkkaratkaisujen
ja vahvasti ylijäämäisen valtiontalouden
aikana tulee kyetä korottamaan työmarkkinatukea,
lopettamaan puolison tulojen vaikutus työmarkkinatukeen,
ja on korotettava pienten tulojen verotukseen vaikuttavaa perusvähennystä,
jota tämä esitys tarkoittaa. Sitä ei
ole muuten korotettu, mikä on juuri hallituksen ja opposition
yhteisen pohdiskelun paikka, vuoden 1991 jälkeen. Samalla
kun ansiotulovähennystä on korotettu — melko
suuriinkin tuloihin yltää — niin tämä ei
ole koskenut kaikkein pienituloisimpia. Vähennys poistettiin
sosiaalietuuksien saajilta. Pienituloisten aseman kannalta toimia
kiirehtii myös se, että hallitushan on sosiaali-
ja terveydenhuollon maksujen korotuksilla, sitten tietysti tällä energia-
ja matkakustannusten nousulla erityisesti vaarantamassa heidän
asemaansa. Terveydenhuollon maksuista omavastuu on poistettava pienituloisten
kotitalouksien ja eläkkeensaajien osalta. Uskon, että monella
on tietoa niistä kanssaihmisistä, jotka eivät
pysty lääkkeitään lunastamaan pienten
tulojensa takia ja jotka todella ovat tässä hyvinvointiyhteiskunnassa
ajautuneet köyhyyden, syrjäytymisen ja toivottomuuden
maailmaan. Kyllä tämä on vakava paikka — puhutaan täällä miten
hallitus—oppositio-asemasta — koko tämän
edustuksellisen demokratian toimivuuden näkökulmasta.
Minä haluan myöskin laajentaa tämän
edelliselle tontilleni eli sisäiseen turvallisuuteen. Edellinen
hallitus laati ensimmäisen kerran sisäisen turvallisuuden
ohjelman edellyttämälläni tavalla, laajana
turvallisuuskäsitteenä kattaen myös sosiaalisen
turvallisuuden ja syrjäytymisen vastaisen työn.
Siinä on nimenomaan sosiaalinen turvallisuus keskeistä,
syrjäytymisen vastainen työ. Ja ehkä sinne
kokoomuksenkin puolelle: Kannattaisi myöskin, kun tässä ulko-
ja turvallisuuspoliittisella puolella olette pyrkineet kovasti kunnostautumaan,
ottaa haltuunne myöskin turvallisuuden vähän
laajempaa strategiaa esimerkiksi tutustumalla yhteiskunnan elintärkeiden toimintojen
turvaamisen strategiaan marraskuulta 2006. Väestön
toimeentuloturvalla ja toimintakyvyllä tarkoitetaan myöskin
väestön sosiaaliturvan ja väestön
sosiaalisen turvallisuuden varmistamista. Tältä osin
ehkä kansakunnan henkistäkin kriisinkestävyyttä voitaisiin
parantaa nyt varustautumalla oikeasta päästä.
Puhetta oli ryhtynyt johtamaan ensimmäinen
varapuhemies Seppo Kääriäinen.
Ben Zyskowicz /kok(vastauspuheenvuoro):
Herra puhemies! Ed. Rajamäelle olisin todennut, että olen
samaa mieltä siitä, että yhteiskunnan
sisäisen koheesion ja sitä kautta myös
yhteiskunnan turvallisuuden kannalta on tärkeätä,
että yhteiskunnassa taloudelliset ja sosiaaliset erot eivät repeä liian
suuriksi tai ainakaan niiden, jotka ovat yhteiskunnassa syrjäytyneet
ja kokevat olevansa syrjäytyneitä, ainakaan niiden
kohdalla tilanne ei saa pahentua. Mutta se kritiikki, jota ed. Rajamäki
kohdisti muun muassa nykyiseen hallitukseen, on mielestäni
sikäli perusteetonta, että nykyinen hallitus on
yhtäältä korottanut eräitä merkittäviä pienituloisimpien
etuuksia, kuten tuntuvasti kansaneläkettä, ja
tulee myös korottamaan eräitä perhe-etuuksia
ja toisaalta hallitus on asettanut nimenomaan tämän
sosiaaliturvauudistuskomitean laaja-alaisesti näitä asioita
uudistamaan tarkoituksena se, että yhtäältä kannustetaan
työntekoon, silloin kun ihminen on työkykyinen,
mutta toisaalta työkyvyttömille turvataan kaikissa
tilanteissa riittävä toimeentulo.
Pia Viitanen /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Valitettavasti kyllä vaan, ed.
Zyskowicz, on niin, että tämä teidän
sosiaaliturvaa uudistava komiteanne, mistä te nyt paljon
puhutte ja täälläkin monessa istunnossa
olette sen nimiin vannoneet, niin ellei sillä ole tätä päivää enempää taloudellista
liikkumavaraa, tarkoitan siis lisää resursseja
sinne sosiaaliturvan puolelle, niin ei sieltä tule ratkaisuja,
jotka voisivat merkittävällä tavalla
poistaa tätä eriarvoisuutta yhteiskunnasta ja
tätä köyhyyttä. Se suuri ongelma
on se, että sanotaan, että tehkää kustannusneutraalisti
jotakin. Mitä te luulette, että sieltä tulee
tuloksena? Me olemme äärimmäisen huolestuneita
sosialidemokraateissa juuri tästä asiasta, että teidän
menokehyksenne on väärin mitoitettu. Me palaamme
varmasti kevään aikana tähän
keskusteluun, mutta kävimme sitä jo vuosi takaperin
näihin samoihin aikoihin vaalien jälkeen, eli
siis tällä menokehyksellä ette pysty
valitettavasti poistamaan tätä eriarvoistumiskehitystä.
Kari Rajamäki /sd(vastauspuheenvuoro):
Herra puhemies! Tässä tilanteessa te olette
tehneet konkreettisia pienituloisten ja köyhyydessä elävien
ihmisten asemaan vaikuttavia ratkaisuja. Ne liittyvät nimenomaan
näihin maksujen korotuksiin, toisaalta energia- ym. puolella
tulee selvästi kustannuspaineita. Tässä yhteydessä,
totta kai, toimeentulokokonaisuuden selvittäminen on tärkeätä ja
nimenomaan arjen turvallisuuden oikea läpikäynti
näiden etuuksien muodostumisen osalta. Mutta haluan korostaa
sitä, että syrjäytymisen torjunta vaatii
tekoja köyhyyden poistamiseksi ja tältä osin
tämä hallitus ei ole tehnyt konkreettisia tekoja.
Esimerkiksi perusvähennyksen korottamisella olisi oikeasti
autettu niitä, jotka ovat kaikista vaikeimmassa asemassa.
Ei tämä olisi ollut iso ratkaisu hallituspuolueiden tunnustaa,
että tässä on virhe ja jälkeenjääneisyys.
Ben Zyskowicz /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Ed. Rajamäki harjoitti puheenvuoroissaan
jo jonkin verran itsekritiikkiä viittaamalla sekä nykyisen
hallituksen että nykyisen opposition aikaansaannoksiin.
(Ed. Rajamäki: Nimenomaan!) Haluan kuitenkin sanoa, että tässä suhteessa
pienimpien etuuksien ja vähäosaisimpien tilanteen
parantamisessa tämä nykyinen hallitus on tehnyt
aika lailla paljon verrattuna esimerkiksi edelliseen hallitukseen.
Opintotukea on korotettu ensimmäisen kerran moniin moniin
vuosiin, kansaneläkkeeseen on tehty kertaheitolla korotus,
ottaen huomioon myös tämä kantokykyluokan
poistaminen. (Ed. Rajamäki: Sen teki edellinen hallitus!)
Kansaneläkkeisiin on nyt sitten yhdessä se ja
nykyisen hallituksen päättämä 20
euron korotus huomioon ottaen tehty suurempi korotus kuin ilmeisesti
koskaan minun aikanani täällä eduskunnassa,
ja olen kuitenkin kolmisenkymmentä vuotta täällä ollut,
ja tällä vaalikaudella myös, kuten sanoin,
esimerkiksi pienimpiä perhe-etuuksia, jotka liittyvät
sairaus- ja vanhempainrahoihin, ollaan korottamassa. (Puhemies koputtaa)
Sen lisäksi on asetettu tämä komitea,
joka kokonaisvaltaisesti uudistaa sosiaaliturvan kenttää.
Anne Kalmari /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tässä sanottiin, että puuttuu tekoja.
Se, mitä olemme tehneet — olemme tarjonneet työikäisille
työtä. On upeaa, että 10 prosenttia pitkäaikaistyöttömistä on
työllistynyt nyt viimeisen vuoden aikana. Sen lisäksi
olemme tehneet juuri näitä äsken mainittuja
pienituloisten eläke- ja muita korotuksia. Tuossa minulla kävi
vieras, joka oli erittäin iloinen siitä, että hänen
eläkkeensä oli noussut yli 700 euron, oli saanut
64 euroa lisää eläkkeeseen, ja se oli
hänen mielestään upea teko, jota on varmasti
odotettu vuosikymmenet.
Kimmo Sasi /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tämän hallituksen aikana
vuodessa on luotu 100 000 uutta työpaikkaa. Se
on parasta sosiaaliturvaa, ja näitten ihmisten toimeentulotaso
on olennaisesti parantunut. Tarkoitus on, että kun tämä sosiaaliturvaselvitys
tehdään, pidetään huolta siitä,
että työnteko kannattaa aina. Meidän
ongelmammehan on syrjäytyminen ja se, että ihmiset
eivät ole työssä. Sen takia se, että ihmisten
kannattaa mennä töihin, että ei jäädä köllöttelemään
sosiaaliturvalle, on se perusratkaisu, joka on tarkoitus tehdä tämän
hallituksen aikana. Uskon, että kun kokoomus tätä asiaa
hoitaa, se myöskin onnistuu.
Tuulikki Ukkola /kok(vastauspuheenvuoro):
Herra puhemies! On totta, että tämä sosiaaliturvatoimikunnan,
-komitean, työ on todella vaikeaa ja haastavaa,
mutta jo muutama pieni uudistus on paljon parempi kuin ei mitään.
Otetaan nyt huomioon esimerkiksi se, että meillä on
lukuisia etuuksia, joita voidaan yhdistää, meillä nämä etuudet
syövät toisiaan, tämä voidaan
poistaa. Esimerkiksi työttömyysturvalla elävä,
peruspäivärahalla oleva, työmarkkinatuella
oleva, voi tehdä töitä ilman, että hän
menettää sen työttömyyskorvauksensa.
Paljon tällaisia uudistuksia on tulossa, todennäköisesti,
jotka jo nyt, voi sanoa, ovat parempia kuin ei yhtään
mitään. Ei kannata tätä sosiaaliturvatoimikunnan
työtä väheksyä ja halveksia.
Raha ei ratkaise kaikkea, kyllä järjestelmän
yksinkertaistaminen, yhden luukun periaate, kyllä sekin
tuo tuloksia.
Miapetra Kumpula-Natri /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Voi, anna mun kaikki kestää,
ed. Ben Zyskowicz! Kauanko vielä jaksatte tuota samaa asiaa
tuoda esiin kohdassa kuin kohdassa. Me tiedämme, että opintotukikorotus
tuli liian myöhään, ja eläkkeisiin
teimme osuutemme viime kauden lopussa, ja nyt te jatkoitte. Kiitos
siitä, mutta meillä on myös köyhiä ihmisiä ja
köyhiä eläkeläisiä,
niin pienituloisia eläkeläisiä kunnissa
maksamassa kunnallisveroa, että siihen tämä lakialoite
etsii ratkaisua. Sen tarvitsisimme, ja teidän täytyisi
aukaista silmät.
Ei nämä eläkeläisverotuskysymykset
tai moni muu kohdennu näille, jotka maksavat kunnallisveroa
1 500 euron vuosituloista. Tähän korotukseen köyhyysasiantuntijoiden
mukaan kannattaa panostaa, kun olemme asiantuntijoiden kanssa kaivelleet,
mikä on se tapa. Tietenkin viime kaudella se oli asumisen
omavastuun 7 prosentin poistaminen, (Puhemies: Minuutti!) ja nyt
se on tämä. Tähän kysymykseen
haemme vastausta. Kiitos vaan muista luennoista, mutta tämä on
nyt agendalla.
Heli Paasio /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Zyskowiczille sillä lailla, että asiat
kuitenkin sanotaan ja tunnustetaan niin kuin ne ovat. Jos viime
kaudella ei olisi tätä kuntien kalleusluokituksen
poistoa tehty lainsäädännöllisesti,
niin uskallan epäillä, että tämä hallitus olisi
sitä ohjelmassaan, saati menokehyksissään huomioinut,
koska aina aiempina kertoina, kun siitä on lausuttu, että se
tulee poistaa, sitä ei koskaan mukamas muistettu huomioida
menokehyksissä. Näin olisi varmasti käynyt
taas tällä kertaa.
Mutta onneksi viime kaudella tehtiin eduskunnassa lainsäädäntö valmiiksi
niin, että vaikka voimaantulo tuli vasta vaalien jälkeen,
niin se oli pakko huomioida. Siitä on moneen kertaan todettu,
että se ei ollut kauhean sopusoinnussa meidän perustuslakimme
kanssa, ja sitäkin suuremmalla syyllä, kun vuodesta
72 sen poistamista on kiirehditty, niin jo oli aikakin, että saimme
viime kaudella sen tehtyä. Totta kai tämä on
ollut osa yksi sitä kansaneläkeratkaisua, mikä nyt
näkyy ihmisten kukkarossa. Hyvä näin,
mutta jotta faktat tulevat kohdalleen, niin se oli edellisen hallituksen
saavutuksia, ei nykyisen.
Pia Viitanen /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tuli hassu tunne äsken, kun sekä ed.
Zyskowicz että ed. Sasi tuolla kovasti pyysivät
vastauspuheenvuoroa. Ovat innokkaita, ovat varmaan kohta ilmoittautumassa
SDP:n puheenjohtajapeliin, kun ovat siellä niin innokkaasti
huudelleet välihuutoja tähän liittyen.
Mutta asiaan sen verran vielä, että minä kyllä toivoisin,
että edustajat Sasi ja Zyskowicz voisivat nyt mainita nimenomaan
tämän hallituksen niitä suuria urotekoja,
minkä perusteella oikein ja hyvin on syntynyt työpaikkoja.
Kyllähän me kaikki tiedämme, että nimenomaan
edellisen hallituksen hyvä talouspoliittinen pohja on mahdollistanut
tämän kehityksen, ja kiitos edelliselle hallitukselle
tästä hyvästä talouspoliittisesta
pohjasta. (Ed. Zyskowicz: Ei, vaan sitä edellisen!)
Se, mikä on nyt ongelma ihan aidosti, on tämä köyhyysongelma,
ja tämä ei ole minun keksintöni, että hallituksen
kehys on tähän alimitoitettu. Viimeksi tänään,
vai oliko eilen, Uutispäivä Demarista luin Jorma
Sipilän haastattelun, jossa hän kiinnitti vakavalla
tavalla yhteiskuntapoliittisena asiantuntijana juuri tähän
ongelmaan, tähän kahtiajakautumiseen, huomiota
ja nimenomaan totesi tästä Sata-komitean työstä,
että kustannusneutraalisti (Puhemies koputtaa) ei vaan
pystytä sitä köyhyyttä poistamaan.
Tarja Filatov /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Me olemme varmasti kaikki ilahtuneita siitä,
että työpaikkoja on syntynyt, ja se on ollut sen
kasvupolitiikan tulosta, mitä Suomessa on harjoitettu.
Siinä, miten työllisyys kehittyy, on yleensä toimenpiteisiin
nähden lähes vuoden viive. Eli hyvällä omallatunnolla
voi sanoa, että se työllisyystulos, mikä meillä nyt
on käsissä, on itse asiassa edellisen hallituksen
talouspolitiikan tulosta. Toivon, että tämä jatkuu, että samanlaisella
politiikalla voimme mennä eteenpäin, että Suomen
sosiaaliturva kestää ja meidän koko yhteiskuntamme
kestää.
Mutta se, mikä on huolestuttavaa noissa työllisyysluvuissa,
on se, että osa-aikatyön määrä on kasvanut
merkittävästi. Kuitenkin tämä hallitus on
tehnyt päätöksen siitä, että pitkään
pysyvää osa-aikatyötä tekevä ihminen
ei voi enää jatkossa saada soviteltua päivärahaa,
niin kuin nykyjärjestelmän puitteissa voi, mikä tarkoittaa,
että aika iso osa näistä nyt osa-aikatyössä olevista
ihmisistä joutuu tosiasiallisesti valitsemaan työttömyyden
tulevaisuudessa, koska heidän toimeentulonsa (Puhemies:
Minuutti!) jää alinta päivärahaa
alhaisemmaksi. Tämä ei mielestäni, ed.
Zyskowicz, ole kovin kannustavaa politiikkaa.
Ben Zyskowicz /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Suomessa viime vuosina noudatettu perustalouspolitiikka
on mielestäni ollut suhteellisen järkevää,
niin edellisen hallituksen, kuin sitä edellisen, kuin nykyisenkin
hallituksen aikana.
Mitä sitten tulee tähän kaikkein
köyhimpien ja pienituloisimpien eläkeläisten
verotukseen, niin ei ole siten, että pienituloisimmat eläkeläiset
joutuisivat maksamaan kunnallisveroa. Pienituloisimmat eläkeläiset
eivät maksa valtionveroa eivätkä kunnallisveroa.
Näiden kaikkein pienituloisimpien eläkeläisten,
jotka saavat siis täyttä kansaneläkettä,
heidän kohdallaan, ottaen huomioon tämä kalleusluokkapoisto
plus nyt täällä päätetty
20 euron tasokorotus, lopputuloksena on suurempi korotus kuin käsittääkseni
ainakaan 30 vuoteen on täyttä kansaneläkettä saaville
pienituloisimmille eläkeläisille voitu osoittaa.
Mitä tulee sitten vielä tulevaisuuteen, (Puhemies
koputtaa) niin odotan paljon tältä sosiaaliturvakomitealta.
Kimmo Sasi /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Mitä tulee kalleusluokituksen poistamiseen,
niin totuushan on se, että 2006 hallitus tuli esityksellä,
jossa oli tarkoitus kalleusluokitusta tai etuja sen mukaisesti jatkaa,
jolloin perustuslakivaliokunta, joka oli sanonut aikaisemmin jo
useampaan kertaan, että jos ei kalleusluokitusta uudisteta,
niin sitä ei voida jatkaa, jolloin perustuslakivaliokunta
2006 sanoi, että nyt se on loppu. Kaksi vuotta annettiin
vielä armonaikaa, että 2008:aan asti voitiin jatkaa,
mutta silloin piti mennä uuteen järjestelmään,
ja siinä tilanteessa valtiovarainministeriö sitten
tunnusti, että näin on tehtävä.
Tältä osin täytyy sanoa, että yksimielinen
perustuslakivaliokunta oikeastaan on tässä ollut
se, joka on tämän muutoksen käynnistäjä ja
syy.
Mitä tulee näihin kehyksiin, niin kun valtion menot
ovat kaiken kaikkiaan 40 miljardia euroa, ja nyt täällä puhutaan
100 miljoonasta, hyvinvointipalveluihin käytetään
muutama 10 miljardia euroa, niin tässä suhteessa
se, että sinne laitetaan 100 miljoonaa enemmän,
ei fundamentaalisesti mitään etuja ja tilannetta
olennaisesti paranna. Siinä suhteessa täytyy sanoa,
että puhe on nyt enemmän poliittisesta retoriikasta
kuin käytännön teoista. (Puhemies koputtaa)
Jos lapsiperheitä katsotaan, niin ne ovat ehkä vaikeassa
asemassa, sen osoittaa Veronmaksajain Keskusliiton viimeinen selvitys.
Erkki Pulliainen /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Siitä, kuka on vaikuttanut mihinkin,
muutama näkökohta.
Ensinnäkin, koko viime vuoden tulos on edellisen hallituksen
aikaista, koska se hallitus teki budjetin, jota noudatettiin aika
pitkälle, vain syksyllä muutamalla lisäbudjetilla
vähän höystettiin. Tätä tämän
hallituksen kokonaisaikaansaannoksena saamaa budjettia on sovellettu
käytäntöön vasta reilu 1,5 kuukautta,
niin että tässä suhteessa kaikki suuret
näytöt ovat edessäpäin ehdottomasti.
Toivoa sopii, että tämä mahdollisuus pystytään
käyttämään tässä hallituksessa.
Miapetra Kumpula-Natri /sd:
Arvoisa puhemies! Minä toivon, että Suomessa
löytyisi sellaisia sosiaaliturvan uudistamismalleja, jotka
todellisuudessa ajaisivat toimeentulotuen pariin vain väliaikaisesti
elämästänsä muuten selviämättömät
ihmiset. Meillä on siellä ihmisiä, jotka joutuvat
kuukaudesta, vuodesta toiseen turvautumaan toimeentulotukeen, ja
silloin se ei ole oikea osoite. Kun on mahdollisuus korjata tilannetta,
niin miksi pyörittää rahaa hyvin pienistä tuloista
kunnallisverotuksella ja sen jälkeen palauttaa sitä toimeentulotuen
kautta? Tämä lakialoite tuloverolain muuttamisesta
niin, että kunnallisveron perusvähennystä korotettaisiin,
on vastaus tähän näin. Tämä on
köyhyysasiantuntijoiden esittämä mahdollisuus
myös puuttua sitten pieniin, ei kaikkein pienituloisimpien
tuloihin, vaan pieniin tuloihin.
Meillä on Suomen taloustilanteessa, jota edellisissä puheenvuoroissa
kovasti kehuttiin — ja siinä on paljon hyvää,
työllisyys on parantunut ja kehitys ollut vakaata — nähtävissä myös
kaaostumista. Ei pitäisi olla rinta rottingilla hallituspuolueiden
enää siinä vaiheessa, kun inflaatio lähtee
sellaiseen laukkaan, mihin se on nyt lähtemässä.
Paljon pahempia aikoja Suomessa on eletty, mutta en minä tästä sulkaa
hallitukselle hattuun laittaisi. Kun inflaatio lähtee syömään pienituloisten
ihmisten ostovoimaa, niin olisi järkevää ja
välttämätöntä katsoa
silloin tarkastuksia, ja tässä tämän
alarajan nostamisen tarkastaminen on tehty sosialidemokraattien
vaihtoehtobudjetin esittämisenä. Totta, hinta
146 miljoonaa voi olla vähän, kun katsotaan miljardien
panostuksia hyvinvointiin, mutta tämä kohdentaminen
osuu nyt pienituloisiin, jotka varmasti ostovoimassa tämän
lisäyksen tarvitsisivat.
Toimi Kankaanniemi /kd:
Herra puhemies! Käsittelyssä on sosialidemokraattisen
eduskuntaryhmän aloite tuloverolain 106 §:n muuttamisesta
siten, että kunnallisveron perusvähennys nostettaisiin
1 480 eurosta vuodessa 2 000 euroon vuodessa,
ja totean, että erittäin hyvä aloite, kohdistuu
varmasti pienituloisiin ihmisiin, jotka elävät
taloudellisesti suhteellisen ahdasta elämää tässä maassa.
Olisin vain toivonut, että tämä esitys
olisi tullut sosialidemokraattiselta ryhmältä jo esimerkiksi
kolme neljä vuotta sitten, siinä vaiheessa, kun
edellinen hallitus istui ja siellä oli muun muassa sosialidemokraattinen
valtiovarainministeri, joka kylläkin toi varallisuusveron poiston
tänne, mutta ei tuonut näitä tämän
tyyppisiä esityksiä. Hyvä näin!
Kun totean, että tämän aloitteen
ovat allekirjoittaneet sellaiset edustajat kuin Filatov, Kantola,
Skinnari, Viitanen, Urpilainen, Kumpula-Natri ja Johannes Koskinen,
vain Tuomioja ja Kimmo Kiljunen puuttuvat, niin voi sanoa, että tämä varmaan
on tulevaa politiikkaa myös, koska saattaa olla, että näistä seitsemästä joku
johtaa sosialidemokraattista puoluetta tulevina vuosina ja voi silloin
vaikuttaa asioihin vahvasti, kun täällä ei taida
Heinäluoman nimeä ollakaan.
Herra puhemies! Esitys on siis oikean suuntainen. Rinnalle kyllä nostan
myös lapsiperheet, pienituloiset lapsiperheet, joiden kohdalla
tarvitaan kiireesti toimenpiteitä talouden vahvistamiseksi.
Herra puhemies! Yhdyn myös siihen, ehkä vähän
poikkeuksellisesti oppositiosta katsoen, että Vanhasen
toisen hallituksen ohjelma on erittäin hyvä. Siellä on
paljon sellaisia lupauksia heikommassa asemassa olevien aseman parantamiseksi,
joita todella tarvitaan. Mutta valitettavasti jo viimekeväinen
kehyspäätös ja tämän
vuoden talousarvio ja varmaan nyt valmisteilla olevat suunnitelmat
jatkoa ajatellen ovat olleet kylmä suihku tuolle hyvälle
hallitusohjelmalle. Hallituksella ei todellakaan ole todellista
halua korjata niitä epäkohtia, joihin nyt, jos
koskaan, olisi varaa.
Tämä perusvähennyksen korottaminen
on yksi verotuksen puolella, ja toinen on varmasti lapsiperheiden
ja yksinhuoltajien aseman edelleenparantaminen. Mutta mitä puhuukaan
valtiovarainministeri Katainen? Hän vain puhuu, että kaikissa
tuloluokissa tuloverotuksen keventämistä pitää jatkaa,
eli hyvätuloisten verotuksen keventäminen on edelleen
hallituksen keskeinen ohjelmanumero, ja nämä sosiaalisesti
oikeudenmukaiset kohdennukset ovat unohtumassa. Tämä on
ikävää.
Kun annoin tunnustusta tuosta hallitusohjelmasta, niin totean,
että joitakin parannuksia todella on nyt tehty jo perusturvaankin,
mutta toisella puolella on se, että hallituksen toimenpiteet ovat
johtaneet siihen, että ruuan, asumisen, liikenteen ja myös
sosiaali- ja terveydenhuollon maksujen rasitteet ja kunnallisverotuksen
kiristyminen ovat syöneet jopa yli sen, mitä hallitus
on antanut näille heikoimmassa asemassa oleville, eli lopputulos
on se, että heikoimmassa asemassa olevat eivät
ole tämän hallituksen politiikasta hyötyneet
lainkaan, ja tämä on se suuri epäkohta, joka
meillä on tässä, ja siihen pitäisi
voimakkaasti puuttua. Eläkeläisille indeksiturva
tuo jälkikäteen osittaisen korjauksen näihin
korotuksiin, mutta lapsiperheille ei oikeastaan mitään
kautta tule korjausta tällaisiin lisärasitteisiin.
Herra puhemies! Tässä puhuttiin vähän
työllisyydestä ja todettiin, että 100 000
uutta työpaikkaa on tullut jo tämän hallituksen
aikana, ja se tilastollisesti pitää paikkansa.
Lienee niin, että 30 000 työpaikkaa on
menetetty, lähinnä teollisuudessa, ja sitten 100 000
on tullut nettona uusia, ja ne ovat tulleet pitkälti palveluihin
ja muualle semmoisiin aloihin, jotka ovat erittäin suhdanneherkkiä ja
esimerkiksi vientiteollisuuden kannalta eivät lähellekään
niin hyviä kuin mitä on menetetty, ja menetysten
määrä tuntuu vain kasvavan. Viittaan
Kemijärveen ja moniin muihin, metsäteollisuuteen
ja muihin näihin aloihin. Sitten voisi vielä tutkia,
mutta ei taida olla vielä tilastoja, mitä esimerkiksi
viime vuonna tehdyt työtunnit, miten kehittyivät
tehtyjen työtuntien määrät.
Epäilen, että ei lähellekään
niin hyvin kuin tuo netto, 100 000 työpaikkaa,
kertoisi, eli osa-aikaisten ja pätkätöiden
määrä on edelleen vain joko kasvanut
tai ainakin valitettavan korkealla, ja se näkyy myös
ihmisten toimeentulossa ja vaikeuksissa.
Herra puhemies! Tänään kello 12 Stakes
julkaisi tämän raportin Suomalaisten hyvinvointi 2008.
Täällä on mielenkiintoisia tietoja. Nämä kohdistuvat
nyt kyllä ennen kaikkea viime vuosina harjoitettuun yhteiskuntapolitiikkaan.
Täällä muun muassa todetaan päätuloksista
hyvinvointipolitiikan osalta, että tulonsiirrot tasaavat
tuloeroja vähemmän, koska vähimmäisturvan
taso on laskenut suhteessa palkkoihin 20—25 prosenttia
kymmenen vuoden aikana, ja tämä selittää myös
suhteellisen köyhyyden kasvun. Siis vähimmäisturvan
taso suhteessa palkkoihin on kymmenen viime vuoden aikana laskenut
20—25 prosenttia. Se on kyllä tämän
talouskehityksen, mikä meillä on ollut, näkökulmasta
todella huolestuttava tieto. Tässä nyt varmaan
edellisetkin hallituspuolueet voivat katsoa peiliin, miksi on päästetty
näin tapahtumaan.
Herra puhemies! Sitten täällä todetaan
sosiaalisista ongelmista muun muassa, että toimeentulotuen
pitkäaikaisasiakkaiden määrä on
edelleen lähes kolminkertainen verrattuna aikaan ennen lamaa,
ja tämän taulukon mukaan meillä on noin 400 000
toimeentulotukea saavaa ihmistä tässä maassa
edelleen. Se on hirvittävän suuri määrä, kun
ajatellaan, että se on se viimesijainen toimeentulon muoto.
He eivät saa työtuloja eivätkä tietenkään
pääoma- ja muita hyviä tuloja mutta eivät
myöskään ensisijaisia etuuksia niin paljon, että viimesijaiseen
ei tarvitsisi mennä. Tämän määrän
pudottaminen edelleen alemmaksi pitäisi olla hallituksen
ykköstavoite. 400 000 toimeentulotuen varassa
elävää henkilöä ei
Suomessa saisi vuonna 2008 olla eikä tulevaisuudessa, mutta
hallituksen toimenpiteet eivät tältä osin lupaa
juurikaan parannusta.
Herra puhemies! Toivon, että kaikki edustajat ottavat
netistä Stakesin kohdalta tämän päivän nämä asiakirjat
ja tarkkailevat niitä, ja erityisesti tietysti hallituspuolueissa
näiden pitäisi olla vahvassa kulutuksessa, ehkä muualla
vähän niin kuin tunnontuskia tuottamassa, onko
kaikki tehty oikein, mihin olisi ollut mahdollisuus.
Herra puhemies! Tämä lakialoite kuitenkin
on hyvä, oikean suuntainen ja vie kehitystä oikeaa kohti,
mutta todellakin olisi toivonut, että tämä olisi
tullut edelliseltä hallitukselta, jolloin se olisi varmasti
myös toteutunut.
Herra puhemies! Vielä lyhyesti tuohon kansaneläkekysymykseen.
Kansaneläkkeen varassa olevat lähimmäisemme
ovat kaikkein heikoimmassa asemassa, ja nyt kun korjattiin kansaneläkkeitten
osalta tämä vuosikymmenten vääryys
eli tämä kuntakalleusluokitus poistettiin, se tapahtui
todella perustuslakivaliokunnan yksiselitteisellä, ehdottomalla
määräyksellä, ettei sitä enää voi
jatkaa, eli se oli puhtaasti vääryyden korjaaminen.
Ei turkulaisia ja tamperelaisia voida ajatella, että pidetään
vuosikymmenestä toiseen tarkastamatta kustannustasoa niin
eriarvoisessa asemassa. Näin oli kuitenkin.
Minä en nyt sen varaan laskisi hirveän paljon, että se
poistettiin. Se korjasi vain sen todella olemassa olleen pitkäaikaisen
vääristymän, ja sen jälkeen
sitten todellinen tasokorotus oli se 20 euroa. Sitten lasketaan
indeksit mukaan, mutta kun tiedämme, että indeksi
korvaa vain osan syntyneistä kustannusnousuista, niin ei
nyt ihan hirveästi kannata ylpeillä tällä kansaneläkkeiden
tasokorotuksellakaan. Todellisuudessa se korotus tähän
päivään nähden, kustannuksiin
nähden, ei ole korjannut näitten meidän
isiemme ja äitiemme taloudellista asemaa kunnialliseen
tasoon.
Heli Paasio /sd:
Arvoisa puhemies! Ed. Kankaanniemi kysyi ihan aiheellisesti
täällä juuri, miksi joitain asioita ei
ole tehty aiemmin taikka miksi me olemme tässä missä olemme.
Ed. Filatov esittelypuheenvuorossaan kertoi kunnioitettavasti
sitä historiaa, mitä edellisessä hallituksessa
tehtiin, mihin panostettiin, nimittäin työllisyyteen,
ja tunnustamme reilusti: Kyllä, tämä osio
jäi lapsipuolen asemaan sen suhteen, mutta olemme vakavasti
ottaneet aloitteen nyt käsiimme. Olemme vakavasti ajamassa
sitä myös tulevaisuudessa. Tämä ei
ole mikään tämmöinen populistinen
poliittinen kikka, vaan tämä on aivan todellinen
asia, jota sosialidemokraattinen eduskuntaryhmä ajaa myös
tulevaisuudessa. Toki toivomme, että myös pienimpiä toimeentuloetuisuuksia
saadaan korotettua, koska näiden yhdistelmähän
on aivan olennainen tekijä siinä suhteessa, mitä itse
kullekin jää käteen, kuka joutuu milläkin
luukulla kiertämään tai ei joudu.
Tämä perusvähennyksen korottaminen
vähentäisi kunnallisverokertymää 146
miljoonaa, ja esitimme myös meidän vaihtoehtobudjetissamme,
että tämä kompensoidaan nimenomaan kunnille,
että kunnat eivät jää kärsimään
tämän korotuksen aiheuttamasta pulasta sitten
taas.
Sitten täytyy muistaa, että hallitusohjelmassahan
on mainittu tämä sama asia. Hallitus on varmasti
kanssamme samoilla linjoilla. Voidaan vaan kysyä sitä,
miksi hallitus ei ole tuonut tätä esitystä jo
nyt. Toki olemme peräänkuuluttaneet täällä monia
muitakin hallituksen esityksiä, missä ne viipyvät.
Tietty tekoaika niille sallittaneen, mutta jonkinlaisen prioriteetin
olisi luullut olevan tässä kohtaa kunnossa.
Vielä kerran kirjoihin ja kansiin, jottei jää vääristynyttä mielikuvaa
kuntien kalleusluokituksen poistosta: Perustuslakivaliokunta ei
lausunut mitään uutta viime kerralla. Se vain
toisti sen saman, mitä se oli lausunut jo aiemmin, että järjestelmää ei
tule jatkaa enää tämän ja tämän
jälkeen, minkä jälkeen hallintovaliokunta
edellisen kerran lyhensi sitä sallittua määräaikaa,
minkä jälkeen perustuslakivaliokunta antoi jälleen
saman sisältöisen lausunnon, että vielä tämän
kerran, (Puhemies koputtaa) mutta ei enää sen
jälkeen. Hallintovaliokunnan määrätietoinen
toiminta takasi ja turvasi sen, että se poistui vihdoin.
Reijo Kallio /sd:
Arvoisa puhemies! Aluksi haluan todeta sen, että työpaikkojen
lisääntyminen on tapahtunut hallituksesta huolimatta,
ei sen ansiosta. Tämän hallituksen toimien vaikuttavuus
tullaan näkemään sitten aikanaan.
Mutta mitä tulee kunnallisveron perusvähennyksen
nostamiseen, niin se on enemmän kuin tarpeen. Täällä ed.
Filatov mainitsi jo voimakkaan inflaatiokehityksen, mutta se on
tarpeen myöskin siksi, että meillä kunnallisverotus
kiristyy jatkuvasti. Tälle vuodelle 119 kuntaa nosti kunnallisveroaan.
Aritmeettinen kunnallisvero on jo yli 19 prosenttia, kunnallisverotuloillakin painotettu
yli 18,5, ja näyttää siltä,
että kunnallisvero tulee kiristymään
jatkossakin. Kunnallisveron kiristyminen kohdistuu erityisen voimakkaasti
ja kipeästi pienituloisiin, jotka eivät myöskään
hyödy valtionverotuksen kevennyksestä, koska he
eivät maksa valtionveroa. Valtionverotuksessahan verotettavan
tulon alaraja on tällä hetkellä 12 600
euroa vuositasolla. Eli meidän täytyisi löytää selkeästi
sellaisia toimia, joilla voidaan keventää pienituloisten
kunnallisveroa, ja perusvähennyksen nostaminen on selkeästi
tällainen toimenpide.
Mielestäni meidän pitäisi pidemmällä aikavälillä pystyä tekemään
kunnallisveroon sellainen rakenteellinen muutos, että laskennallisen
köyhyysrajan alla olevista tuloista ei maksettaisi lainkaan
myöskään kunnallisveroa. Tämä selkeyttäisi
järjestelmää ja vähentäisi
myöskin tulonsiirtojen tarvetta.
Pia Viitanen /sd:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Kallio kyllä tuossa edellä puhui
asiaa, eli tähän suuntaan ehdottomasti kannattaa
liikkua jatkossa. Tämä tulonjaollinen ongelma,
mistä myös ed. Kallio puhui, on aivan totta.
Se on todella huolestuttavaa, mihin ed. Kankaanniemi tässä aikaisemmin
viittasi, että nyt tuntuu hallituksen prioriteettina olevan
vain ja ainoastaan painottaa näitä valtion tuloveron
kevennyksiä mieluummin kuin sitten satsauksia sosiaaliturvaan
tai kunnallisiin palveluihin, ja todellakin samaan aikaan, kun kunnissa
sitten se verotus kiristyy ja kunnat velkaantuvat jnp., tämä tulonjaollinen
ongelma on entistä suurempi ja hallitus kiihdyttää sitä pahalla
tavalla omine toimineen.
Ed. Paasio hyvin puhui tästä prioriteettijärjestyksestä.
Luulisi, että kun hallitusohjelmassa on tämä perusvähennys,
niin tämän kaltainen toimi otettaisiin heti sinne
kärkeen, koska tällä pystyisi nopeasti
tekemään paljon, mutta sen sijaan me saamme eteemme
sitten näiden kaikista rikkaimpien maatalousyrittäjien
ja yritysten perintöveron kevennyksen, mihin täällä jo
viittasin aiemmin. Eli tässä on nyt pikkuisen
ongelma tämän järjestyksen kanssa.
On totta, että varmasti viime kaudella olisi voinut
tämänkin asian eteen tehdä enemmän, mutta
kuten sanottu, silloin on painotettu työllisyystoimia,
on painotettu kunnallisten palveluiden rahoitusta, sinänsä oikeita, äärimmäisen
tärkeitä asioita, ja varmasti liikkeemme nyt sitten on
valmis ottamaan sen viestin, mikä kenties äänestäjiltä näiden
asioiden seurauksena meille tuli viime vaaleissa, varsin tosissaan
ja haluamme todella näitä asioita eteenpäin
viedä.
Se on nyt harmi, että täällä näin
vähän tätä keskustelua syntyy,
mutta onneksi täällä on valppaita hallituspuolueiden
edustajia. Varmasti viette näitä terveisiä eteenpäin
omiin ryhmiinne.
Markku Pakkanen /kesk:
Arvoisa puhemies! Laki tuloverolain 106 §:n muuttamisesta on
tässä käsittelyssä, ja ratkaisu
keventäisi toki pieniä tuloja saavien verotusta
ja on siten oikeudenmukainen sosiaalisesti, niin kuin täällä on esitetty.
Perusvähennyksen korotus kuitenkin vähentäisi
kunnallisverokertymää 146 miljoonaa. Kysynkin
tässä: Miten tämä on linjassa
opposition kuntatalouden kurjistamista koskevien näkemysten
kanssa, kurjistamista tämä kuitenkin tarkoittaa?
Heli Paasio /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Pakkaselle: Totesin omassa puheenvuorossani
nimenomaan, että meidän vaihtoehtobudjetissamme
tämä on kompensoitu kunnille.
Tarja Filatov /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Voisin vain lisätä tähän,
että jos katsotaan vaikka tällä hetkellä kunnissa
sosiaalityön tilannetta ja sitä pulaa, joka meillä on
sosiaalityöntekijöistä, niin sillä,
että osa niistä ihmisistä, jotka säännönmukaisesti
käyvät hakemassa toimeentulotukea täydentääkseen
peruselinehtojansa, saataisiin pois tuolta sosiaalitoimen piiristä,
saataisiin vapautettua resursseja siihen sosiaalityöhön,
jota kipeästi tarvitsemme esimerkiksi lastensuojelutyössä.
Sen vuoksi on kyse myös kunnallistalouden tuottavuuden
edistämisestä. Tämä toki yksin
ei ratkaise sitä ongelmaa, että meillä on
ihmisiä, jotka joutuvat hakemaan joko toimeentulotukea
tai tulonsiirtoja, jotta he voisivat maksaa verotuksensa. Sen vuoksi
me tarvitsemme kokonaisuudistusta sosiaaliturvaan, mutta tämä on
yksi askel siihen suuntaan.
Keskustelu päättyi.