7) Laki jäteverolain 2 ja 4 §:n muuttamisesta
Tarja Filatov /sd(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Käsittelyssä on siis jäteveroa koskeva
lainsäädäntö ja sen uudistaminen.
Edellisellä hallituskaudellahan oli jo kyse näistä samoista
asioista, ja täytyy tunnustaa, että silloin sosialidemokraatit
hävisivät hallituksen sisällä sen
taistelun, jossa tätä jäteveroa olisi
uudistettu terveempään suuntaan. Nyt meillä on
käsillä tilanne, jossa kilpailu on epätervettä yksityisen
ja julkisen toimijan välillä, kun kuitenkin yhteinen tarkoituksemme
on se, että maassa syntyisi mahdollisimman vähän
jätettä ja meidän haittaverot toimisivat
oikeaan suuntaan.
Jätevero siis koskee Suomessa tällä hetkellä vain
yleisiä kaatopaikkoja, ja Suomen virallisen jätestrategian
ja Oecd:n ohjeidenkin noudattamiseksi jätevero tulisi kuitenkin
pikaisesti laajentaa koskemaan myös yksityisiä kaatopaikkoja. Nykyisessä muodossaan
tämä jäteverolaki siis kohtelee erilaisia
toimijoita eri tavalla. Lain mukaan veroa maksetaan jätteestä,
joka toimitetaan kaatopaikalle, jota voi ylläpitää kunta
tai jokin muu taho kunnan lukuun tai jota pidetään
pääasiassa toisten tuottamien jätteiden
sijoittamista varten. Yksityiset laitokset, jotka sijoittavat omille
yksityisille kaatopaikoilleen jätteenlajittelunsa sivutuotteena
syntynyttä jatketta, eivät siis maksa tästä jätteestä veroa
lainkaan. Nykytilanne on terveen kilpailun näkökulmasta
kestämätön.
Yksityiset kaatopaikat ovat saaneet perusteetonta kilpailuetua,
vähän samalla tavalla kuin tuossa windfall-verossa
tietyt toimijat ovat saaneet perusteetonta kilpailuetua ja ansiotonta
arvonnousua. Mutta tässä yhteydessä olisi
luonnonmukaista yhdenmukaistaa yksityisten kunnallisten jätelaitosten
verokohtelu näiden yksityisten toimijoiden kanssa. Kun
tätä kokonaisuudistusta ei vieläkään
ole saatu aikaiseksi, niin silloin on tarpeen ja välttämätöntä tehdä pikaisesti tällainen
erillinen muutoslaki. Tämä on ollut osa sosialidemokraattien
vaihtoehtoista budjettia, ja sen kertymä valtiolle olisi
noin 40 miljoonaa euroa.
Jouko Laxell /kok:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Filatovin ja muiden tekemän
aloitteen tarkoituksena on verottaa kaatopaikkajätettä aikaisempaa
enemmän. Ilmeisesti tarkoituksena on enemmänkin
veropohjan laajentamiseen kuin ympäristönsuojeluun
pyrkivä aloite.
Suomessa on jouduttu sellaiseen kummalliseen tilanteeseen, että valtavia
metaanipäästöjä tuottavia kaatopaikkoja
pidetään parempana vaihtoehtona kuin jätteiden
polttamista lähes päästöttömissä jätteenpolttolaitoksissa.
Suomessa yhteiskuntajätettä hyödynnetään materiaalina,
mutta jäljelle jää vielä iso
määrä jätettä, joka
menee kaatopaikoille. Sen sijaan jätteiden hyödyntäminen
energiana on surkean vähäistä.
Suomessa kertyy polttoon sopivaa jätettä 7 miljoonaa
tonnia vuodessa. Energiakäyttöön sopivat
hyvin myös teollisuuden ja kaupan pakkaus- ja rakennusjätteet.
Kun puolet kotitalouksien jätteistä ei sovellu
kierrätykseen, se on voitava käyttää energiana
jätteenpolttolaitoksissa. Jätteenpoltosta saatavalla
energialla turvataan lämpö ja sähkö muutamalle
Suomen kaupungille, ja, mikä tärkeintä,
voimme säästää ulkomailta tuotavia
kalliita polttoaineita.
Jätteenpoltosta on tullut kilpailukykyinen vaihtoehto
energiantuotantoon, ja se yleistyy kovaa vauhtia Euroopassa. Valtion
teknillisen tutkimuskeskuksen ja Suomen ympäristökeskuksen
yhteistutkimuksessa on osoitettu, että jätehuollon
kehittäminen on kustannustehokas keino vähentää kasvihuonepäästöjä.
Arvoisa herra puhemies! Jätteenpoltto ja tuotetun energian
hyödyntäminen kuuluvat kustannustehokkaimpiin
vaihtoehtoihin. Suomessa tarvitaan useita jätteenpolttolaitoksia
ja jätteiden mädätyslaitoksia, joiden
avulla energiaa voidaan merkittävästi tuottaa.
Jätteiden energiakäyttö vähentää kasvihuonepäästöjä,
koska jäte ohjautuu pois kaatopaikoilta ja tuotetulla energialla
voidaan korvata muilla polttoaineilla tuotettua energiaa. Kaatopaikan
kasvihuonepäästöjä voidaan vähentää jätteenpoltolla
noin 99 prosenttia sekajätteen kaatopaikkaan verrattuna.
On siis niin, että kaatopaikkojen sijaan jätteiden
polttaminen on ympäristöystävällisin
keino vähentää päästöjä ja
korvata ulkomailta tuotua energiaa.
Pia Viitanen /sd:
Arvoisa herra puhemies! Tässä on nyt se kolmas
sosialidemokraattinen lakialoite, joka on tällainen ympäristöperusteinen. Tässähän
nimenomaan tarkoitus on sekä ympäristönsuojelu,
ed. Laxell, mutta totta kai myös veropohjan laajentaminen
siinä mielessä, että mehän tarvitsemme
niitä yhteisiä verotuloja, jotta voimme rahoittaa
tätä yhteiskuntaa. Sosialidemokraatithan ovat
niin edellisen asian kohdalla kuin tämänkin asian
kohdalla valmiita ennakkoluulottomasti sitten nimenomaan ympäristöperusteisesti
laajentamaan veropohjaa kuitenkin ilman, että se yksittäinen
ihminen jää maksajaksi.
Tässähän siis taustalla, mihin ed.
Filatov tuossa hyvin viittasi, on muun muassa tämä viime kauden
loppupuolella tapahtunut jätelainsäädännön
osittaisuudistus, jota sosialidemokraatit siis hallituspuolueena
vastustivat, vastustivat siksi, että osaltaan se edelleen
pahensi sitä kilpailutilannetta kunnallisen puolen ja yksityisen
puolen välillä. Ja aivan ehdotonta olisi ollut,
että siinä yhteydessä olisi pitänyt
korjata tämä epäsuhta liittyen jäteveroon.
Sitä ei silloin korjattu ja eduskunta yksimielisesti muuten
taisi jopa hyväksyä tähän liittyen
ponnen, että tämä pitäisi korjata, jos
muistan oikein. Näin taidettiin siellä ympäristövaliokunnassa
silloin ponsi tehdä, vaikka en itse enää jäsenenä siellä ollutkaan.
Mutta demarithan siis vastustivat tätä osittaisuudistusta
monesta syystä. Se lisäsi muun muassa kuluttajan kustannuksia
ja lisäsi ympäristöpäästöjä ja
vähensi valtion jäteveron tuottoa, eli siinä oli
monta syytä. Mutta tämä vero oli yksi
syy siihen, että tämä kilpailutilanne
entisestään paheni. Minun mielestäni
on reilua ja oikeudenmukaista ja hyvin järkeenkäypää,
että tämä uudistus tehtäisiin nyt
sitten nopeasti. Tästä on todella eduskunta antanut
terveisiäkin sen osittaisuudistuksen yhteydessä,
ja samaan aikaan kiirehtinyt jätelainsäädännön
kokonaisuudistusta, mikä nyt on laitettu vireille ja siellä on
työryhmä, mutta sieltä vasta joskus 2010
kenties tulee jotakin ulos, jos tulee. Ja siitäkään
ei ole mitään varmuutta, selvitetäänkö siellä tätä jäteveroasiaa
(Puhemies koputtaa) vai eikö. Eli nämä ovat
isoja, vakavia kysymyksiä.
Katja Taimela /sd:
Arvoisa puhemies! Jatketaan ilmasto- ja energiapoliittisella
aiheella, sillä täällä salissa
nyt tällä hetkellä jatkaa suurin ympäristöpuolue
plus ed. Laxell, hyvä niin.
Tämä sosialidemokraattien allekirjoittama
lakialoite lähtee siis siitä, että jäteverolaki
kohtelisi eri toimijoita tasa-arvoisesti. Esteet terveelle kilpailulle
koskien kuntien ja yksityisten kaatopaikkojen hintapolitiikkaa pitää pystyä myös purkamaan.
Se, että jäteveron piiriin tulisivat tässä kohdin
kaikki ne jätteet, jotka sijoittuvat kaatopaikalle, on
omasta mielestäni kyllä vähintäänkin
kohtuullista. Täällä salissa aina helposti
mietitään, mistä rahat, kun palveluita
ja tarpeita on paljon. Tämä on hyvin kohtuullinen
verorasite.
Jouko Skinnari /sd:
Arvoisa puhemies! Tässä on tullut esille kaikki
ne hyvältä lainsäädännöltä vaadittavat
periaatteet, ja päinvastoin, kuin täällä ed.
Laxell sanoo, laaja veropohja on myös yksi tärkeä yhteiskunnan
tavoite, niin että veroja tulee tasaisesti joka vuosi,
jotta menot voidaan kattaa. Tämä on yksi tärkeä asia.
Mutta nämä ympäristöpoliittiset
näkökohdat tässä ovat myös oikeudenmukaisuuden
perusta, minkä takia tätä veroa pitää tehdä,
ja myös sitten EU:n ja Oecd:n politiikka tukee tätä tavoitetta.
On toisaalta ihan valitettavaa se, että näyttää nyt
siltä, että hallituksen ote yleensäkin
on herpaantunut tässä lainsäädäntötyössä.
Ehkä nyt on annettu hallituksen lainsäädäntötyön
johtaminen ed. Laxellin hartioille, enkä epäile
yhtään, etteikö hän sitä pysty tekemään
paremminkin kuin monissa asioissa hallitus, mutta yleensä tämän
eduskunnan työskentelytavan mukaan on niin, että hallitus
johtaa lainsäädäntötyötä,
mutta en tiedä, missä se on sitä tällä hetkellä johtamassa.
Keskustelu päättyi.