8) Hallituksen esitys laiksi valtion pääomasijoituksista
         talletuspankkeihin
      
       
         					
      
      
         
         Hallinto- ja kuntaministeri Mari Kiviniemi
         
         Arvoisa puhemies! Kansainvälinen rahoitusmarkkinakriisi
            on eskaloitunut koko maailmantalouden taantumaksi, ja myös
            rahoitusmarkkinoiden vakauttamisessa riittää kaikillakin
            mailla vielä haastetta. Toki rahoitusmarkkinoiden osalta
            on päästy viime syksyä parempaan tilanteeseen,
            mutta on selvää, että poliittisten päättäjien
            sekä täällä Suomessa että laajemmin
            EU-tasolla on seurattava edelleen hyvin tarkasti tilanteen kehittymistä ja
            tarvittaessa myös reagoitava.
         
         
         Mutta tässä lähetekeskustelussa on
            nyt kaksi hallituksen esitystä eli laki valtion pääomasijoituksista
            talletuspankkeihin ja laki Valtion vakuusrahastosta, jotka noudattavat
            siis Eurooppa-neuvoston lokakuussa vahvistamia ja EU:n komission
            jälkeenpäin tarkentamia periaatteita. Tähän
            yhteiseurooppalaisesti päätettyyn kokonaisuuteen
            kuuluu myös viime joulukuussa eduskunnassa hyväksytty
            esitys pankkien varainhankinnalle tarjottavan valtiontakauksen ehdoista. Kyse
            on kokonaisuudessaan siis toimista, joilla vakautetaan ja turvataan — ja
            sitten tämän vakuusrahastolain osalta myös
            varaudutaan ja nimenomaan vakautetaan ja turvataan — rahoitusmarkkinoiden
            toimintaa näissä haasteellisissa maailmantalouden
            olosuhteissa.
         
         
         Tässä hallituksen esityksessä valtion
            pääomasijoituksista talletuspankkeihin ehdotetaan
            säädettäväksi laki, jonka nojalla
            valtio voisi tehdä toimintakykyisiin ja vakavaraisuusvaatimukset täyttäviin
            pankkeihin pääomasijoituksia merkitsemällä suomalaisen
            talletuspankin liikkeeseen laskeman pääomalainan.
            Näitä pääomalainoja voitaisiin
            merkitä aina 4 miljardin euron määrään
            asti.
         
         
         Sijoituksen määrän arviointi on etukäteen
            erittäin haasteellista. Jos kaikki talletuspankit käyttäisivät
            pääomalainamahdollisuutta täysimääräisesti
            hyväkseen, niin valtion pääomasijoitusten yhteismäärä olisi
            viimeisten tietojen mukaan noin 3 miljardia euroa. Mutta pankithan
            eivät ole tarvinneet ainakaan toistaiseksi valtiontakauksia varainhankinnallekaan.
         
         
         Hallituksen esitys lähtee siitä, että pääomalainat
            luetaan pankkien lainanantomahdollisuuksia määräävää vakavaraisuutta
            laskettaessa pankkien ensisijaiseen omaan pääomaan.
            Niiden luotonantoa lisäävä vaikutus voi
            olla karkeasti arvioiden enimmillään 35—37
            miljardin euron luokkaa. Vipuvaikutus olisi siten melkoinen.
         
         
         Tämän esityksen tavoitteena on siis varmistaa,
            että toimintakykyiset ja vakavaraiset suomalaiset pankit
            voivat jatkaa yritysten ja kotitalouksien rahoittamista. Kysymys
            ei siten ole pankkituesta, vaan esityksen perustana ovat kokonaistaloudelliset
            syyt.
         
         
         Kansainvälisten rahoitusmarkkinoiden häiriöt ovat
            näkyneet myös Suomen rahoitusmarkkinoilla nimenomaan
            pankkien rahoituksen kallistumisena ja lyhentymisenä. Huolimatta
            vallitsevasta taloustaantumasta ja reaalitalouden kehitystä koskevien
            ennusteiden heikkenemisestä suomalaisten pankkien tilanne
            on kuitenkin edelleen varsin vakaa. Pankit ovat hyvin pääomitettuja,
            ja niiden vakavaraisuus kestää merkittäviäkin luottotappioita.
            Suomessa pankkien luottotappiot olivat esimerkiksi viime vuonna
            verrattain vähäiset, kuten kaikissa Pohjoismaissa,
            mutta toki näissäkin nousua on tapahtumassa. (Ed.
            Tiusanen: Entä Islanti?)
         
         
         Ottaen huomioon epävarmat taloudelliset näkymät
            on tästä huolimatta tarpeen varautua mahdollisuuteen,
            että terveetkin pankit saattavat tarvita tukea luotonantonsa
            ylläpitämiseksi. Tarjoamalla pankeille mahdollisuutta
            valtion pääomasijoitukseen valtio haluaa siis
            osaltaan varmistaa, että yrityssektorin ja kotitalouksien
            mahdollisuudet pankkiluottoihin eivät taloudellisen taantuman
            syvetessä vaarannu. Tällä hetkellä todellakin
            näyttää siltä, että kiinnostus
            pääomasijoitukseen ei ole todellakaan kovinkaan
            suuri. Mutta vaikka näiden pääomalainojen
            euromäärä sitten jäisikin loppujen
            lopuksi vaatimattomaksi tai lähes nollaksi, on kuitenkin
            huomattava, että tarjolla oleva mahdollisuus tarvittaessa
            lisätä pääomia pankkijärjestelmässä on
            sinänsä omiaan vahvistamaan luottamusta kotimaisen
            pankkijärjestelmän toimivuuteen ja riskinkantokykyyn.
            Pelkkä mahdollisuus valtion pääomasijoitukseen
            lisää siten markkinoiden vakautta.
         
         
         Tästä laista voi joku esittää kysymyksen,
            miksi valtion sijoitus tehdään pääomalainan
            eikä vaikutusvallan paremmin turvaavan suoran osakepääomasijoituksen
            muodossa. Keskustella voidaan myös siitä, pitäisikö pääomalainan
            ehtoihin sisällyttää ainakin mahdollisuus
            sijoituksen muuttamiseen osakepääomaksi siinä tilanteessa, että pääomalainaa
            jää lainaehtojen vastaisesti maksamatta takaisin.
         
         
         Näihin kysymyksiin, jotka tässä esitän,
            on syytä todeta ensinnäkin, että kysymyksessä on pankin
            ja valtion väliseen markkinaehtoiseen sopimukseen perustuva
            järjestely, johon ei liity valtion tukielementtiä.
            Pääomalainan korko tulee olemaan valtion 5 vuoden
            joukkovelkakirjalainojen koron perusteella määräytyvä viitekorko lisättynä 6
            prosenttiyksikön marginaalilla. Jos lainat maksetaan ehtojen
            mukaisesti takaisin, mikä tietenkin on tarkoitus, järjestely
            tulee olemaan valtion kannalta selvästi voitollinen.
         
         
         Toiseksi on otettava huomioon Suomen pankkimarkkinoiden rakenne.
            Merkittävät suomalaiset pankit ovat ulkomaisten
            pankkien tytärpankkeja, ja osakeomistuksella tällaisessa
            tytärpankissa ei saavutettaisi samaa vaikutusvaltaa kuin itse
            emossa.
         
         
         Kolmanneksi on pantava merkille, että Suomessa merkittävän
            markkinaosuuden omaavilla osuuspankeilla ja säästöpankeilla
            ei ole osaketta vastaavaa arvopaperia, johon valtion sijoitus voitaisiin
            tehdä.
         
         
         Pääomalainaan liitettyjä ehtoja on
            valmisteltu myös keskustellen pankkisektorin kanssa, ja
            lopputulos on se, että nämä ehdot ovat
            valtion kannalta varsin hyvät ja kohtuulliset. Hallituksen esitykseen
            on liitetty asetusluonnos, johon on otettu liikkeeseen laskevaan
            pankkiin kohdistettavia ehtoja muun muassa ylimmän johdon
            palkkauksesta, palkkioista ja muista eduista, ja periaatteena on
            se, että noudatetaan valtionyhtiöiden ylimmän
            johdon etuuksien osalta sovellettavia periaatteita. Siten esimerkiksi
            palkkioiden tulee olla tulossidonnaisia eikä optioita saa
            antaa. Periaatteessa merkittävä on myös
            asetuksen kohta, jonka mukaan pankin on sitouduttava ylläpitämään
            kotitalouksien sekä pienten ja keskisuurten yritysten rahoitushuoltoa.
         
         
         Kysymyksessä on siis esitys, jolla pyritään
            varautumaan kansainvälisestä mittavasta rahoituskriisistä alkunsa
            saaneisiin haitallisiin vaikutuksiin kotimaisilla rahoitusmarkkinoilla.
            Tarkoituksena on turvata luottomarkkinoiden toimivuus myös
            tilanteessa, jossa pankit reaalitalouden heiketessä eivät
            ilman lisäpääomitusta selviä yritysten
            ja kotitalouksien rahoitushuollon riittävästä ylläpidosta.
            Ongelma ei toistaiseksi ole akuutti Suomessa mutta voi sellaiseksi
            tietenkin tulla, jos taloudellinen kehitys vielä merkittävästi
            myös täällä heikkenee. Tästä syystä ja markkinoiden
            luottamuksen ylläpitämiseksi mahdollisimman vahvana
            olisi tärkeää, että esitys käsitellään
            eduskunnassa hyvin nopeasti.
         
         
         Arvoisa puhemies! Tässä toisessa hallituksen esityksessä puolestaan
            ehdotetaan Valtion vakuusrahastosta annettua lakia muutettavaksi. Nämä keskeiset
            muutokset koskevat vakavaraisuusongelmiin joutuneen pankin velvoittamista tukihakemuksen
            tekemiseen Valtion vakuusrahastolle ja tämän velvoitteen
            noudattamatta jättämisestä johtuvaa mahdollisuutta
            kriisipankin osakkeiden tai liiketoiminnan lunastamisesta Vakuusrahastolle.
            Lisäksi ehdotetaan säännöstä, joka
            oikeuttaisi valtioneuvoston ulkomaisten markkinahäiriöiden
            vuoksi rajoittamaan väliaikaisesti keskeisten rahoitusmarkkinoilla
            toimiluvan saaneiden yhteisöjen toimintaa tai päättämään
            arvopapereita koskevassa kaupankäynnissä noudatettavista
            rajoituksista ja kielloista.
         
         
         Meillähän on Suomessa 1990-luvun alkupuolella
            koetun pankkikriisin jälkeen toteutettu useita laajoja
            rahoitusjärjestelmän vakauteen ja mahdollisten
            tulevien rahoitusmarkkinakriisien hoitoon tähtääviä lainsäädäntötoimenpiteitä,
            ja näihin hankkeisiin liittyen on tähän
            Valtion vakuusrahastosta annettuun lakiin tehty useita muutoksia.
            Mutta lain ajantasaisuus ja etenkin siihen liittyvät viranomaisvaltuudet
            eivät ole aikaisemmin olleet kokonaisvaltaisen tarkastelun
            kohteena. Tällainen kokonaisarvio tehtiin valtiovarainministeriössä jo
            viime vuonna ennen kuin tämä rahoitusmarkkinakriisi
            tällaiseksi eskaloitui, ja jo silloin, siis jo ennen kun
            tehtiin näitä yhteiseurooppalaisia päätöksiä,
            nähtiin tarve tämän Valtion vakuusrahastolain
            muuttamiseen ja huomattiin, että voimassa olevat säännökset
            eivät ole riittäviä, kun ajatellaan näitä pankkituelle
            asetettavia vaatimuksia tuen houkuttavuuden ja valtion tukivarojen
            minimoinnista, tarvittavien pankkitoiminnan rakennemuutosten toteuttamisesta
            ja myöskin julkisen vallan mahdollisuudesta valvoa tuottavien
            pankkien tervehdyttämistä.
         
         
         Perusongelma tässä laissa on ollut se, että siitä on
            puuttunut nimenomainen säännös, jossa
            ilmaistaan selkeästi edellytykset ja julkisen vallan valtuudet
            puuttua omasta aloitteestaan ja riittävän ajoissa
            niin sanotun systeemiriskin kannalta merkitykselliseksi katsottavaan
            vakavaraisuuskriisiin joutuneen pankin toimintaan silloin, kun se
            on näiden tavoitteiden toteutumisen kannalta välttämätöntä,
            koska julkisella vallalla on kuitenkin sitten viime kädessä vastuu
            siitä systeemiriskistä, joka yksittäisen
            pankin selvitystilasta tai konkurssista voi aiheutua koko rahoitusjärjestelmälle.
         
         
         Jos valtioneuvosto joutuisi tätä valtuuttaan käyttämään,
            siitä sitten seuraisi pankin osakkeiden, tai jos kysymyksessä olisi
            osuuspankki tai säästöpankki, liiketoiminnan
            lunastaminen Vakuusrahastolle ja siten käytännössä pankin
            haltuunotto valtiolle. Ratkaisu voi vaikuttaa toki omistajien kannalta
            kovalta, mutta toisaalta on otettava huomioon, että ehdotettujen
            säännösten mukaan kysymyksessä olisi
            tilanne, jossa pankilla ei olisi enää mahdollisuutta
            jatkaa toimintaansa ilman valtion rahoitustukea. Haltuunotto voi myös
            koskea vain sellaista rahoitusjärjestelmän kannalta
            merkittävää pankkia, jonka selvitystila tai
            konkurssi voisi johtaa vakaviin häiriöihin rahoitusmarkkinoilla.
            Kysymys olisi joka tapauksessa toteutuessaan kyllä pankin
            omistajien ja johdon oikeusturvan kannalta merkittävästä ratkaisusta,
            ja tästä syystä valtioneuvoston päätökselle
            asetettaisiin tietenkin tässä laissa tiukat vaatimukset
            ja pankin omistajille maksettaisiin lunastustilanteessa täysi
            korvaus.
         
         
         Arvoisa puhemies! Tällä hetkellä ei
            ole näköpiirissä tilannetta, jossa lakia
            Valtion vakuusrahastosta jouduttaisiin soveltamaan. Suomalaiset pankit
            ovat hyvin pääomitettuja, ja niiden toiminta on
            edelleen vakaata. Kansainvälistä rahoitusjärjestelmää koettelevasta
            kriisistä ja Suomenkin kansantalouden kehitystä koskevien
            ennusteiden huomattavasta heikentymisestä huolimatta ei
            ole nähtävissä tekijöitä,
            jotka voisivat meillä johtaa 1990-luvun alun pankkikriisin
            kaltaiseen, julkisen vallan mittavia pankkitukitoimia edellyttävään
            tilanteeseen.
         
         
         Mutta huomioon ottaen epävarmat talouden näkymät,
            tämä ei kuitenkaan poista tarvetta varautua mahdollisiin
            vakaviin häiriöihin myös kehittämällä Valtion
            vakuusrahastosta annettuun lakiin sisältyviä viranomaisten
            toimivaltuuksia niiden muiden toimenpiteiden lisäksi, jotka
            hallitus on tässä yhteydessä katsonut
            tarpeellisiksi rahoitusmarkkinoiden toimivuuden turvaamiseksi. Kaikenlainen
            varautuminen on hyvä toteuttaa nyt, kun se voidaan tehdä ilman
            akuuttia kriisiä tai näkyvissä olevaa
            sellaista uhkaa, tehdä kiihkottomasti ja ilman sitä,
            että julkisin varoin tapahtuvaan hoitoon liittyisi silloin
            erittäin voimakkaita taloudellisia ja sosiaalisia jännitteitä.
         
         
       
      
         
         Mikko Kuoppa /vas:
            		
         
         
         Herra puhemies! Vasemmistoliitto pitää välttämättömänä,
            että rahoitusmarkkinoiden toiminta turvataan, mutta ne ehdot,
            joilla se turvataan ja joita hallitus esittää nyt,
            eivät kyllä tyydytä meitä.
         
         
         Tässä ministeri totesi aivan lopuksi, että jos joku
            pankki joutuu tällaiseen tilanteeseen, että sen
            maksuvalmius on hävinnyt ja se joudutaan ottamaan valtion
            haltuun, niin omistajille maksetaan täysi korvaus, siis
            jos pankki joudutaan ottamaan valtion haltuun. Mielestäni
            tässä nyt korostuu se porvarihallituksen yrittäjäriski,
            elikkä valtio vastaa kaikesta, vaikka olisi töpeksitty
            kuinka paljon tahansa siellä pankissa. Tämä on
            minun mielestäni aika erikoinen ja aika kova lausunto siinä mielessä,
            että kyllä edellisen pankkikriisin piti opettaa
            jo, että valtion piikki ei voi olla auki rajattomasti.
            (Ed. Pulliainen: Niinhän se on ydinvoimassakin!) — Niin,
            sen takia minä en ole sitä kannattanutkaan, ed.
            Pulliainen.
         
         
         Tämä hallituksen esitys ei vastaa niitä tavoitteita,
            joita me vasemmistoliitossa olemme ajatelleet. Tämän
            johdosta me olemme tehneet rinnakkaislakialoitteen, jossa lähdetään
            siitä, että kun hallitus esittää pääomasijoituksen
            muodoksi suomalaisten talletuspankkien liikkeelle laskeman pääomalainan
            merkitsemisen, niin me ehdotamme, että pääomalainan
            asemesta valtio merkitsisi talletuspankin osakkeita.
         
         
         Valtion toimenpiteitä markkinoiden vakauttamiseksi
            tarvitaan finanssikriisin hallitsemiseksi, jotta pankkien asunto-
            ja yritysvelalliset eivät joutuisi luottolaman uhreiksi,
            kuten edellisellä kerralla kävi. Silloin turvattiin
            pankkien omistajat, mutta lainojen ja luottojen ottajien oikeuksia ei
            turvattu.
         
         
         Pankkituen kokonaismäärään
            tulevina vuosina vaikuttaa myös se, millä tavalla
            tuki on ohjattu pankeille. Useissa Euroopan maissa pankkituki on
            toteutettu merkitsemällä valtion nimiin pankkien
            etuoikeutettuja osakkeita suunnatun osakeannin tapaan. Mielestäni
            valtion suora omistus pankeissa minimoi valtion pankkituen kautta
            veronmaksajille mahdollisesti koituvia kokonaistappioita ja samalla
            valtion suora omistus osakepääomaan on pankkien
            asiakkaiden pelastamiseksi vähintään
            yhtä hyvä pankkituen muoto kuin hallituksen esittämä pääomalaina.
         
         
         Pääomatuen tarvetta ei arvioitaisi yksittäisen pankin
            näkökulmasta, vaan valtion tehtävänä on arvioida
            koko rahoitusmarkkinoiden tilaa. Tästä syystä aloitteeseemme
            on kirjattu valtiolle myös oikeus määrätä pankin
            toteuttama valtiolle suunnattu osakeanti, ellei pankki hanki pääomasijoitusta
            muualta. Osakeomistus ulkomaisten pankkien suomalaisissa tytärpankeissa
            ei toisi osuutta koko konsernista, mutta antaisi valtiolle osakkuusaseman
            kautta oikeuden tytäryhtiön myöhempään
            arvonnousuun. Ehdottamamme malli myöskin mahdollistaisi
            valtion osallistumisen osakkeiden arvonnousuun, jos valtio myöhemmin
            päättäisi luopua niistä maailmanlaajuisen
            rahoitusjärjestelmän kohentuessa ja taloudellisen ahdingon
            hellittäessä.
         
         
         Muiden kuin osakemuotoisten pankkien tapauksissa pankkien liiketoiminta
            siirrettäisiin ensin perustettavalle osakeyhtiömuotoiselle
            pankille, jonka osakkeita merkitsisivät valtio sekä tarkoituksenmukaisessa
            laajuudessa muut omistajat. Tämä koskisi tietenkin
            säästöpankkeja ja osuuspankkeja. (Ed.
            Leppä: Sosialisoitaisiin osuuspankit ja säästöpankit!)
            Valtion omistus antaisi valtiolle mahdollisuuden käyttää omistajaohjausta
            tarkoituksenmukaisella tavalla koko yhteiskunnan hyväksi.
         
         
         Viime kuukausien kokemus on opettanut, että pahimmillaan
            valvomaton ja suitsimaton sekä äärimmäiseen
            riskinottoon kannustava rahoitusjärjestelmä ei
            ole vakaalla pohjalla vaan johtaa kansantalouden vakaviin häiriöihin,
            jopa syvään lamaan, ja siirtää kustannukset
            veronmaksajien kannettavaksi. Onkin selvää, että tarvitaan
            kansainvälistä säätelyä ja
            valvontaa, ja ehdotamme tähän lakiin erityistä säännöstä kannustusjärjestelmien
            järkevöittämiseksi. Elikkä nyt
            näitä ylisuuria optio- ja kannustinjärjestelmiä,
            joita on käytössä, ei tule hyväksyä.
         
         
         Mielestäni hallituksen tulisi ottaa hyvin tarkasti
            oppia siitä, mitä edellisessä pankkikriisissä tapahtui.
            Se oli suomalaisille veronmaksajille todella kallis lasku. Toivottavasti
            tästä lamasta ja finanssikriisistä ei
            tule suomalaisille veronmaksajille yhtä kallista laskua,
            jonka seurauksia osittain vieläkin me maksamme.
         
         
       
      
         
         Kari Rajamäki /sd:
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Ahneuden ja säätelemättömän
            kapitalismin ja uusliberalismin lasku tulee olemaan järkyttävä.
            Tässä käy perinteisesti niin, että ahneet
            ja tämän kriisin aiheuttajat ovat kyllä jo
            ennättäneet kotiuttaa voittonsa, mutta maksajiksi
            joutuvat syyttömät veronmaksajat kautta maailman.
            Arvioidaan yli 50 miljoonan ihmisen joutuvan tämän
            valvomattoman, säätelemättömän
            kapitalismin seurausten johdosta työttömiksi,
            ja hyvin vakavia ovat ne muun muassa saksalaisissa lehdissä esitetyt
            arviot, että 200 miljoonaa ihmistä jo syöksyy
            täydelliseen, armottomaan köyhyyteen. Näiden
            taloudellisten ja työllisyyttä koskevien vaikutusten
            lisäksi on vain arvattavissa ja pelättävissä,
            minkälaista yhteiskunnallista epävakautta tämä tulee myöskin
            aikaansaamaan eri puolilla.
         
         
         Tämä maailmanlaajuiseksi laajentunut finanssimarkkinoiden
            ja reaalitalouden kriisi on tietysti horjuttanut pankkien keskinäistä luottamusta,
            ja
            viimeisimmässä vaiheessa se on vaikeuttanut yritysten
            rahoituksen saatavuutta, mikä on ollut eri tavoilla täällä syksystä lähtien
            myöskin Suomen osalta polttavana ongelmana esillä.
            Hallituksen politiikalla sosialidemokraattien mielestä on
            Suomen osalta nimenomaan tätä kriisiä syvennetty
            ja sosiaalista eriarvoisuutta kasvatettu. Sen takia muun muassa
            tässä kelamaksun poiston yhteydessä muistutin
            mieleen nimenomaan veropolitiikan vaikutukset. Veroratkaisuissa
            ei ole riittävästi tätä otettu
            huomioon. Tehokkain toimi myös pankkien toimintaympäristön
            tervehdyttämisen kannalta on pankkien asiakkaiden taloudellisen
            tilanteen korjaaminen. Tarvitaan elvyttäviä toimia
            EU:n komission esitysten pohjalta kotimaisen kysynnän vahvistamiseksi
            sekä työttömyyden kasvun hillitsemiseksi.
         
         
         Sosialidemokraatit esittivät, kun täällä joulukuussa
            käsiteltiin pankeille myönnettäviä väliaikaisia
            valtiontakauksia koskevaa esitystä, että siinä yhteydessä olisi
            koko rahoitusmarkkinoiden vakautta parantavat toimet ollut syytä käsitellä yhtä aikaa
            eduskunnassa. Pankkien pääomittaminen ja ongelmapankkien
            hoito sekä takausta koskevat esitykset olisi pitänyt
            käsitellä yhdessä. Kriisistä olisi
            saatu tällä tavalla kokonaisvaltaisempi näkemys
            ja voitu tehdä myös parempia johtopäätöksiä tarvittavista
            toimista ja ehdoista.
         
         
         Herra puhemies! Haluan tässä yhteydessä ottaa
            muutaman asian esille, jotka sosialidemokraattien taholta vastalauseessa äsken
            mainittuun esitykseen myöskin on kirjattu. Finanssivalvonnan
            henkilöstöresursseja on välittömästi
            vahvistettava. Tässäkin esityksessä lähdetään
            siitä, että finanssivalvonta hoitaa sitä ja
            tätä, ja valtiovarainvaliokunta valitettavasti
            vain totesi tämän seuraamisen tärkeyden,
            mutta ei tunnustanut sitä, että asiantuntijakuuleminen
            jo toi kiistatta esille, että finanssivalvonnan voimavarat
            ovat nyt jo riittämättömät.
            Tässä tilanteessa viimeistään
            on ministeriltä ja hallitukselta saatava selvitys, miten
            niitä välittömästi nyt vahvistetaan.
         
         
         Toinen asia on, että kriisipankkien takausten realisoituessa
            valtion tuen osalta edellytimme, että tulee saada tukea
            vastaava omistusosuus tukea ottavasta pankista, tukea saavan kriisipankin pankinjohtajien
            palkat, palkkiot ja korvaukset on kohtuullistettava ja tukea saavan
            kriisipankin yksityisasiakkaiden luottoja ei saa irtisanoa eikä kasvattaa
            asuntoluottojen marginaalia. Tämä on erittäin
            tärkeää tässä yhteydessä sen
            lisäksi, mitä ministeri toi esille yritysasiakkaiden
            kohtelusta.
         
         
         Yksi olennainen asia, josta ministeri ei puhunut mitään
            mutta josta myöskään valtiovarainministeri
            Katainen ei ole ainakaan minun havaintojeni mukaan antanut tarkkaa
            selvitystä, on se, että valtiovarainvaliokunnan
            käsittelyaikana joulukuussa ei ollut tarkkaan selvitetty
            suomalaisen pankin määritelmää ja
            rajat ylittävän pankkitoiminnan turvamekanismien
            sisältöä. Me olimme sitä mieltä,
            että se on niin olennainen kysymys tässä asiassa,
            että tulee erikseen saattaa tietoon tämä suomalaisen
            pankin määritelmä ja rajat ylittävän
            pankkitoiminnan turvamekanismikysymys samalla tavalla kuin nämä asiat
            on eduskunnan tietoon perustuslain 82 §:n mukaisella tavalla
            saatettu. Tämä on niin olennainen kysymys esimerkiksi,
            ettei tähän meidän piikkiimme tule mahdollisesti
            esimerkiksi tyyliin Norjan merenkulun rasitteita tai muita. Toivoisin,
            että tältä osin ministeri selvittää,
            onko tämä valmistelu, jota silloin pidettiin tärkeänä myös
            yhdessä Ruotsin ja Tanskan kanssa selvittää,
            nyt tyydyttävällä tolalla.
         
         
       
      
         
         Erkki Pulliainen /vihr:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Kun ottaa huomioon sen, kuinka merkittävää aikaa
            täällä Suomessakin juuri nyt eletään
            ja kuinka merkittävistä hallituksen esityksistä on
            kysymys, hiukan hämmästyttää,
            että talo on niin täynnä muita kokouksia,
            että edustajat ovat niissä kokouksissa eivätkä ole
            voineet tänne pakottavista syistä johtuen tulla
            kuuntelemaan näitä esittelyitä ja näitä puheenvuoroja.
            (Naurua) — Miksi te nauratte?
         
         
         Arvoisa puhemies! Edellinen pankkikriisi maksoi Suomen valtiolle
            30—35 miljardia markkaa, siis 5—6 miljardia euroa
            noin suurin piirtein arvoltaan. Toivoa sopii, että sellaista
            kurimusta ei meille nyt uudestaan tarjota. Minulla ei ole sinänsä mitään
            huomautettavaa näitä hallituksen esityksiä kohtaan
            eikä esittelyä kohtaan siltä osin, mitä arvoisan
            ministerin esittelyssä tuli lausutuksi. Mutta kiinnitän
            huomiota siihen osaan, mikä ei tullut lausutuksi, koska
            mielestäni se, arvoisa puhemies, on tässä se
            olennaisempi osa.
         
         
         Ensinnäkin on syytä katsoa, milloinka tämä hallituksen
            esitys on kirjattu, milloinka arvoisat tasavallan presidentti ja
            ministeri ovat allekirjoittaneet. Jos huomasin oikein, niin 20.2.
            tänä vuonna. Toisin sanoen silloin varmasti valmistelijat
            ja arvoisa ministeri ovat tulleet lukeneiksi sen, mitä tänä vuonna
            näissä asioissa on tapahtunut, ja siinä suhteessa
            on jotakin huomionarvoista tapahtunut.
         
         
         Ministeri kyllä viittasi luottotappioihin, mutta olisi
            kannattanut lisätä siihen virkkeeseen se, että luottotappioitten
            määrä on ruvennut kirjautumaan tämän
            vuoden puolella, mikä on siis hyvin merkittävä asia.
            Edelleen olisi kannattanut arvoisan ministerin kiinnittää esittelyssään
            huomiota siihen, millä tavalla pankkien väliset
            sijoitustodistukset ja niissä olevat riskilisät
            ovat käyttäytyneet viime vuoden puolella ja tämän
            vuoden puolella nimenomaan siinä suhteessa, että ensiksi
            ne olivat aika korkealla, sitten ne rupesivat laskemaan. Mutta se
            on tietysti mielenkiintoista, onko tämä riskilisien
            pienentyminen jatkunut, mikä on hyvä asia, jos
            on jatkunut, vai onko se nousussa.
         
         
         Nimittäin, arvoisa puhemies, se, mikä tässä on olennainen
            asia, kun puhutaan kotimaisista pankeista, suomalaisista pankeista,
            on se, että ne pankit, joittenka kanssa meillä on
            jos ei muuta niin pankkien välisten sijoitustodistusten
            kautta merkitystä, ovat Nordea Pankki Ruotsissa ja Danske
            Bank siellä, missä Danske Bank toimii, myöskin
            Suomessa, ja siellä johdossakin on suomalaisia toimijoita.
            Kumpikin näistä pankeista on luottotappioitten
            takia ymmärtääkseni siinä tilassa,
            että pääomasijoitusta tarvitaan, jotta
            luotonantomahdollisuudet säilyisivät jatkossa.
            Siinä suhteessa tietysti aivan erikoista merkitystä on sillä,
            millä tavalla sijoitustodistuskauppa, jos näin
            voidaan sanoa, toisaalta Nordea Pankin ja toisaalta oikeitten suomalaisten
            pankkien välillä sekä Danske Bankin ja
            vastaavasti oikeitten suomalaisten pankkien välillä toimii,
            millä tavalla riskilisät käyttäytyvät,
            minkälaisia riskilisiä puolin ja toisin laitetaan.
            Sillähän on tietysti vaikutusta siihen, mitä odotusarvoja
            sisältyy juuri tähän lakipakettiin, mikä nyt
            on esittelyssä. Nimittäin Brittein saarillahan
            tilanne ajautui jo siihen, että pankit ovat valtion omistuksessa.
         
         
         Arvoisa puhemies! Ymmärrän 5 minuutin säännön,
            mutta voinko käyttää tämän
            vai menenkö paikalleni ja hyppään pönttöön
            uudestaan?
         
         
         
            
            Ensimmäinen varapuhemies:
            
            Olkaa hyvä, jatkakaa vaan!
            
          
         
         
         
         Kiitoksia! Jatkan, koska tämä asia nyt on
            ehkä aika tärkeä. — Siis Brittein
            saarillahan ajauduttiin siihen tilanteeseen, että yli puolet
            keskeisten pankkien osakkeista on valtion omistuksessa. Siis sosialisointi
            on tässä suhteessa tapahtunut, ja se on realiteetti
            myöskin Suomen kannalta, koska olemme yhteisessä monetaariunionissa,
            mikä se nyt on, Emussa, meinaa mennä omat sanat
            sekaisin.
         
         
         Otetaan vielä esille Sveitsin tilanne. UBS-pankki on
            niin huonossa tilanteessa, että se joutui pankkisalaisuudestaan
            tinkimään ja antamaan nyt veronkiertäjien
            pankkitilitietoja muun muassa Yhdysvalloille ja niille tahoille,
            jotka niitä haluavat, elikkä toisin sanoen ei
            voi hannata pankkisalaisuuden kanssa edelleen. Tästähän seurasi
            se, että viime viikonvaihteessa nämä sooloilevat
            Euroopan unionin suuret jäsenvaltiot päätyivätkin
            aivan oikein, niin kuin Sarkozy on esittänyt, siihen, että veroparatiisit
            täytyy vihdoinkin saada kuriin. Sillä tulee olemaan
            ratkaiseva merkitys myöskin Suomen pankkimaailmassa, ja
            sitä, arvoisa ministeri, te ette ole ymmärtänyt
            vielä pätkänkään vertaa.
         
         
       
      
         
         Merja Kyllönen /vas:
            		
         
         
         Arvoisa herra puhemies! Käytän tilaisuutta
            hyväkseni, kun ministeri on täällä ystävällisesti
            meidän kanssamme vielä. Edellisen laman velalliset,
            varsinkin takausvelalliset, ovat hyvin vaikeassa asemassa edelleen
            kymmeniä vuosia velan iskeytymisestä, ja heidän
            kansalaisoikeuksiaan ei vielä tänäkään päivänä ole
            kokonaisuudessaan palautettu. Varsinkaan takausvelallisten asema
            ei ole helpottanut, kun velat eivät ole vanhentuneet.
         
         
         Sain joku päivä sitten puhelun, jossa takausvelallinen
            oli perheensä taloon suunnitellut katto- ja saunaremonttia
            ja hakenut 10 000 euron lainaa sen takia, että katto
            vuotaa ja saunan lattia on repaleina, mutta perhe ei saa lainaa,
            kun isä on menettänyt yhteiskunnan luottamuksen
            takuuvelallisena ja äiti on pienipalkkainen kaupan työntekijä. On
            mahdotonta antaa heille 10 000 euron lainaa, vaikka itse
            asiassa maksukykyä pitäisi olla.
         
         
         Heräsi kysymys, kuka mahtaisi auttaa tällaisessa
            tilanteessa olevia tavallisia kansalaisia, takaako valtio tavallisen
            kansalaisen pienen lainan, jotta hän saisi laman velallisena
            edes oman tönönsä katon korjattua, ettei
            tarvitsisi perhettä siellä vuotavan katon alla
            pitää.
         
         
       
      
         
         Pentti Tiusanen /vas:
            		
         
         
         Puhemies! Pienen Suomen, jonka bkt:n osuus laskennallisesti
            EU:n kokonaisbruttokansantuotteesta lienee sen 1,5 prosentin suuruinen,
            on syytä kyllä tukea näitä isompia
            maita tässä ed. Pulliaisen mainitsemassa taistelussa
            veroparatiisien lopettamiseksi. Tuo kysymys siitä, onko
            hallitus nyt valmis talousongelmissa tukemaan kansalaisia eikä niin
            kuin Ahon hallitus pankkeja ja unohtaa kansalaiset, on aika keskeinen
            ja tärkeä. Tässä mielessä kyllä alleviivaan
            ed. Kuopan puheenvuoroa, minkä hän piti. Meillä on
            tilanne se, että emme tiedä, aivan niin kuin ministeri
            Kiviniemi totesi, mikä tulevaisuuden tilanne on, mihin
            se johtaa. Tässä vaiheessa olisi kyllä syytä lähteä tukemaan
            tavallisen kansalaisen selviytymistä, ettei jouduta siihen,
            mihinkä ed. Kyllönen viittasi, että vielä 15
            vuotta laman jälkeen edelleenkin kärsitään
            laman seurauksista.
         
         
       
      
         
         Hallinto- ja kuntaministeri Mari Kiviniemi
         
         Arvoisa puhemies! Tuossa omassa puheenvuorossani kävin
            kyllä hyvin tarkasti läpi sen, miksi päädyttiin
            tähän pääomalainaan eikä tähän
            suoraan osakepääomasijoitukseen. Niitä syitä en
            tässä käy läpi, mutta käytännössä niitä vaihtoehtoja ei
            juuri tämän meidän pankkirakenteemme
            takia kovinkaan paljoa ollut. Eli tämä instrumentti
            on kyllä varsin toimiva ja hyvä.
         
         
         Mitä tulee tähän valtion vakuusrahastolakiin ja
            siihen täyteen korvaukseen, niin tämä hallitus ei
            kannata omaisuuden sosialisointia, ja täytyy sanoa, (Ed.
            Rajamäki: Kustannusten kyllä!) että jos
            pankki on niin huonossa kunnossa, että se pitää haltuun
            ottaa, niin ei siitä kyllä kummoista korvausta
            tarvitse maksaa. Ei niillä osakkeilla paljoa arvoa siinä vaiheessa
            enää ole.
         
         
         Ed. Rajamäki totesi, että olisi ollut hyvä tuoda kaikki
            nämä pankkituki-instrumentit samaan aikaan eduskuntaan.
            Täytyy sanoa, että ei olisi ollut hyvä,
            jos olisimme tuoneet ne viime vuoden puolella, koska olisimme niitä joutuneet
            EU-päätösten myötä,
            EU-komission linjausten myötä, tämän
            vuoden puolella korjaamaan. Tämä järjestys
            ja aikataulu on ollut aivan oikea. Viime vuoden puolella päätettiin
            täällä eduskunnassa takuuinstrumentista,
            hallitus päätti yksityiskohdat tämän
            vuoden puolella, ja nyt tuotiin sitten nämä kaksi
            muuta osiota tästä yhteisestä paketista,
            niin että aikataulullisesti tämä on mennyt
            kyllä ihan nappiin.
         
         
         Finanssivalvonnan resurssien osalta Fivan puolelta ei ole kyllä indikoitu,
            että siellä vakavia puutteita resursseissa olisi.
            Eli sinänsä on syytä varmasti seurata
            sitä, että resurssit ovat riittävät, mutta
            tällä hetkellä sellaista akuuttia tarvetta
            ei ole. Kun ed. Pulliainen käsitteli puheenvuorossaan sellaisia
            asioita, joita en omassa puheenvuorossani käsitellyt, niin
            niitä on vähän vaikea kommentoida.
         
         
       
      
         
         Kari  Rajamäki /sd(vastauspuheenvuoro):
            		
         
         
         Herra puhemies! Kyllä sosialidemokraatit vakuuttuivat
            valtiovarainvaliokunnan käsittelyssä viime marras—joulukuussa
            siitä, että kyllä Finanssivalvonta tässä tilanteessa
            tarvitsee ehdottomasti lisävoimavaroja. Valtiovarainvaliokunta korosti
            seurantaa ja tarvittaessa voimavarojen lisäystä,
            mutta niissä kuulemisissa ja niissä taustaselvityksissä,
            joita henkilökohtaisestikin tein, ilmeni kyllä,
            että Finanssivalvonta tarvitsee lisävoimavaroja.
         
         
         Toinen kysymys, johon ministeri ei puuttunut, oli nimenomaan
            tämä ministeri Kataisen väistöliike
            joulukuun alussa suomalaisen pankin määritelmästä ja
            rajat ylittävän turvamekanismin selvittämisestä,
            jonka piti olla jossain työryhmässä hallituksessa
            selvitettävänä. Minä haluan
            edelleen toistaa, että tämä on hyvin
            tärkeä asia. Osittain se liittyy ed. Pulliaisenkin
            esille tuomaan lähestymistapaan. Tässä on
            Finanssivalvonnan, mutta myöskin vastuiden kannalta isot
            asiat kyseessä.
         
         
       
      
         
         Jari Leppä /kesk:
            		
         
         
         Herra puhemies! Kyllä tässä tilanteessa,
            kansainvälisten rahoitusmarkkinoiden toimintahäiriöissä,
            hallitus on toiminut mielestäni erittäin ripeästi
            ja määrätietoisesti ja turvannut ennen
            kaikkea suomalaisen rahoitusmekanismin toiminnan.
         
         
         Se, mikä tässä on tärkeää,
            on myöskin se, että näissäkin
            lakiesityksissä, mitä tänä iltana
            on käsittelyssä, pankkien yhdenvertainen kohtelu
            toteutuu, ja siinä mielessä tämä pääomalainajärjestely
            on myöskin omasta mielestäni erittäin
            perusteltu.
         
         
         Puhemies! Täällä esitettiin, että finanssivalvontaan
            pitää laittaa lisää voimavaroja.
            Kuitenkin tärkeämpää mielestäni
            finanssivalvonnan osalta on se, mitä niin pääministeri
            kuin koko hallituskin on voimakkaasti ajanut, ja se on se, että menemme
            eurooppalaiseen malliin, menemme globaaliin malliin niin, että kaikki
            ovat samalla viivalla ja toimivat samojen pelisääntöjen mukaan
            valvonnassa. Se on paljon oleellisempaa kuin se, että me
            lisäämme omien rahoitusmarkkinoidemme valvontaa
            jatkuvasti. Se on kuitenkin maailmanlaajuisesti arvioituna erittäin
            hyvällä tasolla tällä hetkellä.
         
         
         Mutta kansainvälisesti se taso valvonnan osalta on
            kyllä ala-arvoista yhä edelleenkin. Siksi tervehdin
            kyllä mielihyvällä sitä, että maailman johtajat,
            presidentti Obama kärkijoukoissa, ovat vaatineet uudenlaista
            otetta finanssivalvontaan. Sitä me tarvitsemme ehdottomasti,
            luotettavuutta sinne suuntaan. Se on se päällimmäinen
            asia, ei se, että me täällä kotimaassa
            entisestään valvontaa lisäämme,
            vaan se, että pidämme sen täällä edelleenkin
            hyvässä mallissa.
         
         
         Niin kuin täällä on todettu, Suomessa
            on käytännössä kaksi omaa pankkiryhmittymää,
            ja sen vuoksi meidän kansallisistakin eduistamme lähtien
            on järkevää ja tarpeellista, että näin
            toimitaan.
         
         
       
      
         
         Erkki Pulliainen /vihr:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Arvoisalle ministerille kommenttina se, että juuri
            tällä hetkellä, juuri nyt helmikuun lopulla 2009,
            se hallituksen esityskooste, minkä te olette tuonut tänne
            esiteltäväksi, on ok. Mutta siihen liittyy juuri
            se, että niin te kuin teidän taustallanne olevat
            virkamiehet seuraavat, missä mennään,
            koska tilanne voi hetkessä pahentua aivan keskeisesti juuri
            niistä syistä, jotka äskeisissä puheenvuoroissa
            tulivat, ja te varmasti olette, koska olette alan ministeri, finanssiministeri,
            seurannut, mitä rahoitusmaailmassa tapahtuu, ja pystytte
            silloin kommentoimaan ilman muuta sitä, ovatko havaintonne
            samanlaisia kuin minun vai hiukan toisenlaisia.
         
         
       
      
         
         Pentti Tiusanen /vas:
            		
         
         
         Puhemies! Ministeri Kiviniemi alleviivasi, että tämä hallitus
            ei kannata sosialisointia. No, en vaadi, että sen pitäisi
            sitä kannattaakaan. Se on varmasti sille täysin
            mahdoton mörkö. Mutta viittaan siihen, että täällä ed. Lepän
            mainitsema presidentti Obaman hallinto on valmis sen tyyppiseen
            tilanteeseen, että valtio joutuu ottamaan pankin haltuunsa,
            tai Isossa-Britanniassa näin tapahtuu. Tässä mielessä tätä keinovalikkoa
            ei pidä olla myöskään käyttämättä silloin,
            kun se on välttämätöntä.
            Uskon, että meilläkin Suomessa voidaan joutua
            tilanteisiin, jolloinka sellaistakin välinettä kuin
            yhteiskunnan haltuun ottaminen on harkittava.
         
         
       
      
         
         Kari Rajamäki /sd:
            		
         
         
         Herra puhemies! Erittäin tärkeätä on,
            ja sitä sosialidemokraatit korostavat, tuen vastikkeellisuus.
            Valtion ja veronmaksajien näkökulma ja etu pitää näissä toimissa
            aina varmistaa. Toinen asia on se, että kun muun muassa
            väliaikaisen valtiontakauksen osalta tai muissa tukiratkaisuissa
            joudutaan varsin nopeasti tekemään niitä tukiratkaisuja — tämä ilmeni
            valtiovarainvaliokunnan käsittelyssä joulukuussa — niin
            ei Finanssivalvonta jälkikäteisesti toimi, vaan
            sen pitää pystyä jo ennen näitä ratkaisuja
            tekemään hyvin nopeasti, muutamassa päivässä,
            selvitys takausperusteista ja pankin vakavaraisuudesta ja siitä,
            että veronmaksajien puolesta voidaan lähteä liikkeelle.
            Tämä on kyllä Suomenkin osalta asia,
            joka pitää meidän sosialidemokraattien
            mielestä panna parempaan kuntoon.
         
         
         Toinen asia on nimenomaan se, että kyllä meillä omassa
            maassakin on parantamista. Se liittyy harmaan talouden ja talousrikollisuuden torjuntaan.
            Hallitushan ei ja valtiovarainministeriö erityisesti ei
            ole kyllä ansioitunut nimenomaan talousrikollisuuden torjunnassa.
            Neljännen talousrikostorjuntaohjelman, lokakuu 2006, kohdat
            ovat jämähtäneet valtiovarainministeriöön,
            esimerkiksi käännetty arvonlisävero rakennusurakoiden
            aliurakointiketjussa. Toinen on verotustiedot: niiden saanti käyttöön
            ei ole edennyt valtiovarainministeriössä. Työ-
            ja elinkeinoministeriössä ovat jämähtäneet
            paikalleen muun muassa valtion tukia saavia yrityksiä koskevat verotustiedot.
            Myös meillä on tärkeätä katsoa, ennen
            kuin pystytään lähetystehtäviä hoitamaan Euroopan
            unionin puitteissa, missä mallissa meillä on nämä,
            puhumattakaan Venäjän-kauppaan liittyvästä kaksoislaskutuksesta
            tai muista ongelmista, joissa myös meillä on,
            valtiovarainministeriölläkin, oma harjoitus tarpeen.
         
         
       
      
         
         Hallinto- ja kuntaministeri Mari Kiviniemi
         
         Arvoisa puhemies! Tässä aikaisemmissa puheenvuoroissa
            epäiltiin sitä, että hallitus olisi tukemassa
            vain pankkeja eikä tavallisia yrityksiä ja kansalaisia,
            mutta nimenomaan nämä hallituksen esittelemät
            instrumentit tukevat tavallisia suomalaisia kansalaisia ja yrityksiä.
            Se vaan tapahtuu näiden markkinaehtoisten toimijoiden kautta
            eli pankkien kautta, koska meillä Suomessa ei onneksi ole
            sitä tilannetta, että pankkeja tarvitsisi niiden
            huonon toiminnan takia olla tukemassa, vaan näitä instrumentteja
            tarvitaan tämän yleisen taloustilanteen ja ongelmallisen
            rahoitusmarkkinatilanteen takia.
         
         
         Ed. Rajamäki kyseli tämän työryhmän
            perään, ja oletan, että ministeri Katainen
            on viitannut tähän EU-tasolla toimivaan työryhmään,
            joka tekee esityksensä helmikuun loppupuolella, ja tavoitteena
            on juuri löytää ratkaisuja ja uusia vaihtoehtoja
            tämän rajat ylittävän pankkitoiminnankin
            valvonnan kunnolliseksi hoitamiseksi, ja toki Suomenkin kannattaa
            siinä keskustelussa olla aktiivinen. Tällaista
            EU-tason valvontaa tarvitaan, mutta sitten pitää pystyä varmistamaan,
            että Suomen kaltaisissa maissa, joissa on tytäryhtiöpankkeja,
            joissa on sivukonttoripankkeja, pystytään tämä valvonta
            parhaalla mahdollisella tavalla hoitamaan.
         
         
         Ed. Pulliaiselle: Totesin nimenomaan puheenvuoroni alussa, että pitää olla
            jokaisella hallituksella tuntosarvet ylhäällä koko
            ajan, vaikka nyt tilanne näyttäisikin hyvältä.
            Mitä tulee tähän yritysrahoituksen tilanteeseen,
            niin parin päivän kuluttua Suomen Pankki julkaisee
            tästä tietoja ja silloin saamme julkisuuteenkin
            kaikki aivan ajankohtaiset tiedot.
         
         
       
      
         
         Kari Rajamäki /sd(vastauspuheenvuoro):
            		
         
         
         Herra puhemies! Totean vielä, että sosialidemokraatit
            nimenomaan edellyttävät tämän
            suomalaisen pankin määritelmää,
            ja sitä ei kyetty valtiovarainvaliokunnan eikä talousvaliokunnan käsittelyssä täsmällisesti
            määrittelemään. Tämä tehtävä jäi
            hallitukselle, jonka oli selvitettävä rajat ylittävää pankkitoimintaa
            koskevia turvamekanismeja yhdessä Ruotsin ja Tanskan kanssa,
            ja tässä oli ilmeisesti joku valtiovarainministeriön
            ja Suomen Pankin selvitystyöryhmä. Tämän
            vuoksi sosialidemokraatit edellyttivät, että hallituksen
            selvitettyä suomalaisen pankin määritelmän
            ja rajat ylittävän pankkitoiminnan turvamekanismit
            tulee saattaa ne eduskunnan tietoon perustuslain 82 §:n
            mukaisella tavalla. Tämä on enemmän kuin
            ajankohtainen tämä esitys.
         
         
       
      
      Keskustelu päättyi.