2) Eduskunnan oikeusasiamiehen kertomus vuodelta 2011
jatkui
Pirkko Mattila /ps:
Arvoisa herra puhemies! Kiitos aluksi tästä oikeusasiamiehen
kertomuksesta, jolle perustuslakivaliokunta on antanut mietinnön.
Tässä on kattavasti kerrottu yhteiskuntamme hallintomenettelyyn
liittyvästä valvonnasta, joka on välttämätöntä oikeusvaltion
ja ihmisoikeuksien kannalta.
Suomalaiseen hallintokulttuuriin kuuluu, että voimme
luottaa viranomaistoimintaan, ja Suomessa on moni asia paremmin
kuin Euroopan unionin alueella keskimäärin, ainakin
hallintomenettelyssä, johon ilmeisesti tällaista
hallintomenettelylakia tai -asetusta sorvataan. Joskus kuitenkin
oikeusloukkauksia sattuu. Jos niitä ei voi estää,
ne pitää hyvittää, näin
sanotaan kertomuksessakin, ja näitten oikeus- ja hyvinvointivaltion
arvojen turvaamiseksi meillä on mahdollista kannella eduskunnan
oikeusasiamiehelle. Kertomuksesta havaitaan kuitenkin, että kanteluiden
määrä ei ole vähentynyt, käsittelyaikakin on
vain osittain nopeutunut.
Oikeusvarmuuden parantamiseksi esitän taas, kuten aiemminkin,
ajatuksen perustuslakituomioistuimesta, jota perustelen sillä,
että kokeneet asianajajat esittävät kritiikkiä nykykäytännölle
ja myös kansalaisyhteiskunta tähän ottaa kantaa
ajoittain. Useassa Euroopan maassa perustuslakituomioistuin on.
Jotain korvaavaa tai vastaavaa Suomessa on jo olemassa. Eduskunta hyväksyi
keväällä 2011 lain, jonka mukaan eduskunnan
oikeusasiamiehen kanslian yhteyteen perustetaan itsenäinen
ja riippumaton ihmisoikeuskeskus, jolla on ihmisoikeusvaltuuskunta.
Toivon, että nämä instituutiot myös
voivat pohtia vaikkapa sen perustuslakituomioistuimen mahdollisuutta
tai muutoin vastata esiintyviin ongelmiin.
Perustuslakivaliokuntamme tekee toki hyvää työtä,
mutta valvontaan sen mahdollisuudet ovat rajalliset. Tuomioistuimen
työ olisi vaalikausien välillä keskeytymätöntä eikä olisi
niin poliittisesti valittu kuin nyt. Arvostan perustuslakivaliokunnan
työtä, eikä sitä oikeuskirjallisuudessa
ole kattavasti eikä liioin arvosteltu, mutta saamme edelleen
huomautuksia Euroopan ihmisoikeustuomioistuimelta pitkistä oikeusjuttujen
käsittelyajoista, ja Euroopan unionikin on liittynyt tähän
ihmisoikeussopimukseen.
Virkasyyte on ankarin oikeusasiamiehen toimenpiteistä.
Hän voi kuitenkin olla nostamatta syytettä, vaikka
valvottava on menetellyt lainvastaisesti tai jättänyt
velvollisuutensa täyttämättä.
Oikeusasiamiehen keinot eivät siis ole sangen järeitä,
ja eihän oikeusasiamies voi kumota tuomioita.
Oikeusasiamiehen "ei anna aihetta" -päätöksiä pitäisi
vähentää. Tarkoitan siis sitäkin,
että kanteluiden määrä on lisääntynyt.
Tämä nostaa esiin kysymyksen siitä, noudatetaanko
meillä laintarkasti säätämiämme
pykäliä vai onko käytännöissä jotain
sellaista, mikä saa aikaan suuren kanteluiden määrän
ja samalla tyytymättömyyden hallintoamme kohtaan,
vai onko hallintomenettelymme jostakin syystä heikentynyt,
ovatko viranomaisten resurssit riittävät vai onko
meillä ristiriitaista lainsäädäntöä.
Mielestäni pelkästään valittamisen
halusta kansalaiset eivät valita tai pelkästään
lisääntyneen valveutumisen vuoksi.
Pirkko Ruohonen-Lerner /ps:
Arvoisa herra puhemies! Jokin aika sitten täällä eduskunnassa käsiteltiin
oikeuskanslerin kertomusta. Nyt meillä on vuorossa eduskunnan
oikeusasiamiehen kertomus vuodelta 2011.
On hienoa, että meillä on kaksi viranomaista, joiden
puoleen kansalaiset voivat kääntyä silloin,
kun kokevat, että heidän oikeuksiaan loukataan.
Menettelyt ovat yksinkertaisia, kevyitä ja halpoja. Kansalaiset
eivät tarvitse lakimiestä avukseen välttämättä silloin,
kun kantelevat oikeuden loukkauksista näille viranomaisille.
Aivan kuten edustaja Mattila äsken totesi, olen samaa
mieltä, että Suomessa meillä pitäisi olla
perustuslakituomioistuin, kuten monissa muissa Euroopan maissa.
Uskon, että se on tavoite, johon meidän pitää pyrkiä tulevien
vuosien aikana, että saisimme nämä perustuslakitulkinnat ammatti-ihmisten
käsiin yksinomaan, että siinä ei olisi
politiikkaa mukana millään tavalla.
Arvoisa puhemies! Viime päivinä olemme saaneet
lukea uutisia siitä, että tulevaisuudentutkija,
filosofi Pekka Himanen on saanut noin 700 000 euron hintaisen
selvityksen tehtäväkseen ilman normaalia kilpailuttamista.
Ilmeisesti valtiovarainministeriöllä on tässä tilauksessa
sormet pelissä, vaikkakin maksumiehiä ovat Sitra, Tekes
ja Suomen Akatemia, joka on joutunut leikkaamaan muista tutkimushankkeista
rahaa viime aikoina. On valitettavaa, jos hankintalakia ei noudateta
vaan sitä kierretään näin merkittävissä tilauksissa
ja ennen kaikkea jos olisi ollut vaikka pätevämpiä asiantuntijoita,
jotka olisivat voineet osallistua tähän selvitystyöhön,
joka nyt on tilattu. Onneksi kuitenkin meillä eduskunnan oikeusasiamies
ja oikeuskansleri tutkivat kansalaisilta tulleita valituksia tästä hankintamenettelystä
ja
saadaan varmaan jossakin aikataulussa ratkaisut myös siihen,
onko menetelty laittomasti tässä hankintatapauksessa.
Arvoisa puhemies! Sananvapauden loukkaukset ovat hyvin valitettavia
demokratiassa. Tässä eduskunnan oikeusasiamiehen
kertomuksessa sivulla 49 on kuvailtu tapaus Reinboth ym. Tammikuussa
2011 on Euroopan ihmisoikeustuomioistuin todennut, että Suomen
valtio on syyllistynyt sananvapauden loukkaukseen. Tässä tapauksessa
oli kysymys siitä, että sanomalehdessä oli julkaistu
kaksi artikkelia toisen sanomalehden yksityisyyden loukkauksesta
käräjäoikeudessa saamasta sakkorangaistuksesta.
Kotimaiset tuomioistuimet tässä tapauksessa katsoivat,
että toista sanomalehteä koskenut myöhempi
uutisointi on loukannut saman henkilön yksityisyyttä,
ja tuomitsivat sanomalehdet ja sen toimittajat sakkorangaistuksiin
ja maksamaan korvauksia peräti 27 000 euroa. Tästä päätöksestä on
valitettu Euroopan ihmisoikeustuomioistuimeen, joka sittemmin kumosi
tämän tuomion ja määräsi
valtion korvaamaan valittajayhtiölle koituneet vahingot
runsaalla 29 000 eurolla ja oikeudenkäyntikuluja
vielä 8 000 euroa päälle. Se
on ihan hyvä, että tämä tapaus
vietiin Euroopan ihmisoikeustuomioistuimeen ja saimme sitä kautta
myös selkeää rajanvetoa sananvapauden
loukkaustapauksiin.
Toistuvasti näissä kertomuksissa on huomioitu
se, että meidän oikeudenkäynnit kestävät
kohtuuttoman pitkän aikaa. Esimerkiksi on otettu talousrikosoikeudenkäynti,
joka kesti 8 vuotta, ja valtio määrättiin
maksamaan valittajalle kärsimyskorvausta 3 000
euroa. Toisessa tapauksessa taas talousrikosoikeudenkäynti
kesti yhdessä oikeusasteessa yli 6 vuotta ja 4 kuukautta
ja valtio velvoitettiin maksamaan 5 000 euroa ja oikeudenkäyntikuluja
1 683 euroa.
Meillä on myös ollut paljon oikeudenkäyntejä,
jotka ovat hyvin kalliita ja pitkäkestoisia veronmaksajille,
ja niistä otan yhden esimerkin liittyen tähän
ruandalaispastorin Bazaramban oikeudenkäyntiin, jota on
Afrikan maaperällä käyty kahteen otteeseen:
ensin Porvoon käräjäoikeus oli siellä ja
sitten sen jälkeen hovioikeus, ja syytetty Bazaramba istui
Vantaan vankilassa, koska ei sinne häntä pakotettu
lähtemään lentopelon vuoksi. Tämä oikeudenkäynti
erityisesti on ollut todella kallis, ja monesti pohdin sitä,
onko se saavutettu hyöty kaiken kaikkiaan kaikkien niiden
menetettyjen miljoonien eurojen arvoinen. Joskus tuntuu, että talonpoikaisjärkeä pitäisi
käyttää näissä oikeusjutuissa,
että ei mentäisi niin pitkälle kuin tässä tapaus
Bazarambassa on menty.
Ben Zyskowicz /kok:
Arvoisa herra puhemies! Nyt olemme jatkamassa oikeusasiamiehen kertomuksen
käsittelyä. Keskustelu alkoi jo noin puolitoista
viikkoa sitten pidetyssä eduskunnan täysistunnossa.
Haluan heti alkuun kiittää herra oikeusasiamiestä siitä,
että hän tuolloin osallistui keskusteluun ja perusteli
omalta kannaltaan erittäin hyvin juridisesti ne perusteet,
jotka olivat olleet taustalla hänen tunnetulle päätökselleen
kieltää näiden niin sanottujen tarkkailuhaalarien käyttö vankiloissa,
ja haluan myös osoittaa kiitokseni oikeusasiamiehelle siitä,
että hän tälläkin erää on
mukana ainakin osallistumassa tähän keskusteluun.
Vaikka oikeusasiamies on hyvin sekä täältä eduskunnan
puhujapöntöstä että myös
kertomuksessaan perustellut omat kantansa muun muassa vankihaalariasiassa
ja eräissä muissa vankeja koskevissa ratkaisuissa,
niin rohkenen kuitenkin olla hänen kanssaan eri mieltä.
Mitä ensinnäkin tulee näihin tarkkailuhaalareihin,
herra oikeusasiamies sanoi edellisessä keskustelussa, että ei
ole esitetty näyttöä siitä, että muut
keinot ruumiinsisäisesti kuljetetun huumeen paljastamiseksi
eivät olisi yhtä tehokkaita kuin nämä tarkkailuhaalarit,
ja että tarkkailuhaalareihin on päädytty
sen vuoksi, että ne ovat vankilan vartijoille helpompi
keino valvoa huumeiden kuljetusta. Olen keskustellut tästä asiasta käytännön
miesten — siis vartijoiden, en vankien — kanssa,
ja he ovat kyllä oikeusasiamiehen kanssa eri mieltä.
En mene tarkemmin täältä arvokkaasta
puhujapöntöstä tähän
anatomiaan, mutta he ovat vakuuttaneet, että esimerkiksi
videolla tapahtuva valvonta, vaikka se kestäisi 24 tuntia
vuorokaudessa, tai sitten jälkeenpäin tapahtuva
videonauhojen katselu ei ole yhtä tehokas keino saada tämä huume
talteen kuin ovat nämä tarkkailuhaalarit. Nyt
pitää muistaa, että kysehän
on grammoista, ei kiloista, mitä siellä takapuskurissa
tai mahassa huumetta kuljetetaan. Sairaalaan vieminen olisi varmasti
yhtä tehokas keino, mutta on aina turvallisuuden kannalta
vähän arveluttavaa lähteä vankia
kuljettamaan kaupungille sairaalaan, ja siellä tapahtuva
röntgen ja erilaisten lääkeaineiden käyttäminen
ei nyt välttämättä nekään
ole kovin, sanoisiko nyt, vankiystävällisiä tapoja
tätä asiaa selvittää.
No, eduskunnan oikeusasiamiehen tunnetun ratkaisun ja Rikosseuraamuslaitoksen
päätöksen jälkeen on nuori,
tarmokas kansanedustaja Heikki Autto kerännyt täällä eduskunnassa
yli sata nimeä aloitteeseen, jolla halutaan lakia muuttaa niin,
että nämä niin sanotut tarkkailuhaalarit
sallitaan. Samoin oikeusministeriö on eilisenä päivänä antanut
tiedotteen, jossa se kertoo selvittävänsä näiden
tarkkailuhaalarien käyttöönoton siinä yhteydessä,
kun vankeuslakia joka tapauksessa ollaan parhaillaan uudistamassa,
ja tavoitteena on, että uudistus saatettaisiin eduskunnan käsittelyyn
jo ensi syksynä.
Sivumennen sanoen olen kuullut, että sitä mukaa
kuin oikeusasiamies ottaa näitä kantojaan, joilla
korostaa vankien oikeuksia siihen sun tähän, tässä oikeusministeriön
valmistelussa lisätään sitten tähän
vankeuslakiin yhä uusia pykäliä, jotta
voitaisiin sallia sellainen järkevä toiminta vankiloissa,
joka oikeusasiamiehen mielestä ei tällä hetkellä ole
sallittua. Nämä vankihaalarit ovat siitä yksi
esimerkki.
Sitten on vielä Euroopan ihmisoikeustuomioistuin. Sinnehän
vangit ovat kannelleet tästä kauheudesta, ja jos
Euroopan ihmisoikeustuomioistuin menee ja kieltää nämä tarkkailuhaalarit,
minulle se kertoo lähinnä siitä, miten
kauaksi Euroopan ihmisoikeustuomioistuin on etääntynyt ihmisten
arjesta.
Herra puhemies! — Valitan, että puheenvuoroni
vähän kestää. — Se
asia, mistä haluan oikeusasiamiehen kanssa olla eri mieltä,
on — ja nyt tulee sitaatti hänen viime keskustelussa
käyttämästään puheenvuorosta — tämä lähtökohta, jossa
hän sanoo: "- - vankien osalta kaikista sellaisista
perusoikeusrajoituksista, jotka eivät suoraan johdu vapaudenmenetyksestä,
on säädettävä sellaisella eduskuntalailla,
joka täyttää kaikki perusoikeusrajoituksille
asetettavat hyväksyttävyys-, täsmällisyys-
ja tarkkarajaisuusvaatimukset." No, tämä oikeusasiamiehen
mainitsema lähtökohtahan löytyy vankeuslaista
ja tuntuu yhtäältä itsestään
selvältä, mutta jos sitä tulkitaan hyvin
tiukasti ja jos jätetään huomiotta se,
että vankiloiden toiminnan järjestäminen
käytännössä aina edellyttää tiettyjä rajoituksia
vankien oikeuksiin ja että vankilan toiminnan järjestäminen
järkevästi, turvallisesti ja asianmukaisesti aina
edellyttää tällaisia rajoituksia, jos
tätä ei oteta lainkaan huomioon, niin silloin
näissä tulkinnoissa joudutaan kyllä aikamoisiin
umpikujiin.
Herra puhemies! Otan tästä muutaman esimerkin.
Kysyin jo viime keskustelussa herra oikeusasiamieheltä ja
toistan kysymykseni: missä on säädetty,
että vankien sellien ovet saadaan yöllä pitää kiinni?
En löytänyt tästä vankeuslaista,
jota vähän vilkaisin ja joka on valtavan pitkä, yli
20 lukua, joka luvussa useita pykäliä, joka pykälässä useita
momentteja, joka momentissa useampia kohtia, säädöstä siitä,
että sellien ovet saadaan pitää suljettuna öiseen
aikaan. Missä tämä säädös
on annettu? Jos murhamies haluaa yöllä lyödä korttia
raiskaajan ja pankkirosvon kanssa, niin mistä löytyy
se säädös, joka kieltää tämän
eli pakottaa hänet suljettuun selliin, joka ei juurikaan
sen suurempi ole kuin kansanedustajan työhuone?
Oikeusasiamies voi sanoa, että ehkä siihen valtuuttavaa
suoraa lainsäädöstä ei tarvita,
koska tämä johtuu suoraan vapauden menetyksestä, joka
on siis tämän vankeusrangaistuksen tarkoitus.
Mutta kun tähän saivarteluun on lähdetty,
ei tämä sellien sulkeminen yöaikaan johdu
suoraan vapauden menetyksestä. Ei vapauden menetys sitä edellytä,
koska vapauden menetys kai tarkoittaa vapauden menetystä suhteessa
ulkomaailmaan. Vaikka vangit pääsisivät öiseen
aikaan selleistään pois, niin ovathan siellä osastot,
nämä kerrokset, niiden ovet, lukossa, ja vaikka
he pääsisivät sieltä pois, niin
ilmeisesti tämän vankilan, tämän
talon, ovet ovat lukossa, ja vaikka he pääsisivät
talosta pihalle, niin ilmeisesti vankilan ympärillä on
muuri, ainakin oli aikaisemmin, ellei Euroopan ihmisoikeustuomioistuin
ole ehtinyt sitä jo kieltämään.
Eli toisin sanoen ei löydy säädöstä eikä suoraan
myöskään perustetta, minkä vuoksi
vankien sellien ovet saadaan yöaikaan pitää kiinni.
No, minä, herra puhemies, tietysti kannatan sitä ja
kaikki arjen järki sanoo, että vankien sellien
ovet pitää öiseen aikaan pitää kiinni.
Se on järjestyksen, se on turvallisuuden, se on valvonnan kannalta
välttämätöntä ja tärkeätä.
Mutta jos lähdetään tästä oikeusasiamiehen
lähtökohdasta, tiukasta lähtökohdasta,
että kaikille rajoituksille — sellin sulkeminenhan
rajoittaa vangin vapautta — pitää olla
laissa, eduskuntalaissa, annettu täsmällinen ja
tarkkarajainen valtuutus tai sitten sen pitää johtua
suoraan tästä rangaistuksesta, tästä vapauden
menetyksestä, niin minun mielestäni ei ole olemassa
oikeudellista perustetta oikeusasiamiehen tulkintojen valossa siihen,
että vankien sellit ovat öiseen aikaan kiinni.
Haluan vielä selväksi sanoa, että minä tietysti
kannatan sitä ja minun mielestäni on itsestään
selvää ja vankiloiden toiminnan käytännön
järjestämisen kannalta itsestään
selvää, että sellien ovet saavat olla
ja niiden pitääkin, suljetuilla osastoilla ainakin,
olla öiseen aikaan kiinni.
Toinen esimerkki tästä nykytulkinnan mielettömyydestä:
Missä on säädetty, että vangin
pitää vankilassa nukkua vankilan vuodevaatteissa? Missä tämä säädös
on annettu? Voidaan ajatella, että joku talousrikoskonna
haluaa mieluummin nukkua omissa silkkilakanoissaan, ja varmasti huumekauppias
suosii Marimekon Unikko-kuosia. Missä tämä on
säädetty, että pitää käyttää vankilan
vuodevaatteita? En minä ole löytänyt sille
säädöstä. Totta kai on täysin
selvää minun mielestäni, että vangit
nukkuvat vankilassa vankilan vuodevaatteissa, mutta jos lähdetään
tästä oikeusasiamiehen tulkinnasta, että vankien
oikeutta saa rajoittaa vain joko erillisellä lainsäädöksellä tai
sitten sen vuoksi, että se johtuu suoraan tästä vapauden
menetyksestä, niin miten tästä vapauden
menetyksestä suoraan johtuu tai miten laki sinänsä suoraan
jotenkin antaisi valtuuden siihen, että rajoitetaan vangin
oikeutta nukkua omissa vuodevaatteissaan?
Tämä on tietysti järjetön
esimerkki joidenkin mielestä, mutta minun mielestäni
juuri oikeusasiamiehen tiukka tulkintalinja johtaa järjettömyyksiin.
Toistaiseksi oikeusasiamies on hyväksynyt sen, että sellien
ovet saavat olla kiinni, vaikkei siitä ole valtuutusta,
ja ilmeisesti hyväksynyt myös tämän
vankilan lakanoissa nukkumisen, vaikkei siitäkään
ole olemassa erillistä valtuutusta.
Toinen varapuhemies Anssi Joutsenlahti:
10 minuuttia! Kansanedustajan puheoikeus on rajoittamaton.
Herra puhemies! Nyt olen vielä tarkemmin käynyt
läpi tätä oikeusasiamiehen kertomusta
vuodelta 2011 ja löysin sieltä lisää järjettömyyksiä.
Oikeusasiamiehen kertomuksen sivulla 155 kerrotaan tapauksesta,
jossa vankila otti vangilta pois kirjoituskoneen, vangin oman kirjoituskoneen,
koska hän teki tällä kirjoituskoneella
rikoksia. Hän teki törkeitä petoksia,
hän teki rekisterimerkintärikoksia, hän
teki törkeitä väärennöksiä,
joista hänet myöhemmin tuomittiin. No, vankila
menetteli tietysti luonnollisesti järkevästi ja
tarkoituksenmukaisesti ja minun mielestäni oikein, kun
otti vangilta tämän rikoksentekovälineen
pois, mutta oikeusasiamies toteaa täällä kertomuksessaan,
että vankila ei olisi saanut ottaa rikolliselta rikoksentekovälinettä eli kirjoituskonetta
pois, koska vankeuslaissa ei ole erikseen säädöstä siitä,
että vangilta saadaan ottaa kirjoituskone pois, jos hän
tekee kirjoituskoneella rikoksia. Minun mielestäni tämä on
itsestään selvä lähtökohta,
ja totta kai se johtuu jo koko vankeusrangaistuksen tarkoituksesta,
joka on rikosten teon estäminen muun ohella.
Oikeusasiamieskin pitää nykytilannetta epätyydyttävänä ja
on esittänyt lain täydentämistä tältä osin,
ja varmaan tässä vankeuslain uudistuksessa sitten
tullaan säätämään pykälä siitä,
että jos vanki tekee kirjoituskoneella rikoksia, niin häneltä saadaan
ottaa kirjoituskone vankilassa pois.
Herra puhemies! Olen moittinut oikeusasiamiestä, mutta
vika ei ole pelkästään oikeusasiamiehessä,
vaan vika on myös meissä kansanedustajissa eduskunnassa.
Meidän on katsottava, myös minun, tässä asiassa
peiliin. Eduskunta on nimittäin säätänyt
erittäin tiukan vankeuslain, jossa vankeuslaissa juuri
lähdetään siitä, että vankilassa
"vankilan olot on järjestettävä niin pitkälle
kuin mahdollista vastaamaan yhteiskunnassa vallitsevia elinoloja" — omat
lakanat jne. ilmeisesti. Eduskunta on myös säätänyt:
"Vankeuden täytäntöönpano ei
saa aiheuttaa vangin oikeuksiin eikä olosuhteisiin muita
rajoituksia kuin niitä, joista säädetään
lailla tai jotka välttämättä seuraavat
itse rangaistuksesta", kuten oikeusasiamieskin on korostanut. Eli
me kansanedustajat täällä eduskunnassa,
minä muiden mukana, olemme olleet säätämässä lakia,
joka oikeusasiamiehen tavalla yksipuolisesti ja tiukasti tulkittuna
on johtanut ja johtamassa järjettömiin lopputuloksiin.
Miten eduskunnassa tämmöisiä lakeja
säädetään? Voin kertoa, että ne
säädetään lakivaliokunnan valmistelun
pohjalta, kun perustuslakivaliokunta antaa lausuntonsa. Voin vielä kertoa, koska
minulla on paljon kokemusta myös perustuslakivaliokunnasta,
että siellä käyvät nämä akateemisissa
norsunluutorneissaan asioita pohtineet niin sanotut ihmisoikeus-
ja valtiosääntöasiantuntijat lausumassa
todellisuudelle ja käytännön elävälle
elämälle vieraita käsityksiään,
ja näitä käsityksiä sitten perustuslakivaliokunta laittaa
lausuntoihinsa ja edellyttää niiden huomioon ottamista,
jotta katsottaisiin, ettei laki ole vastoin Suomen perustuslakia
tai vastoin kansainvälisiä ihmisoikeussopimuksia.
Tässäkin asiassa sivumennen sanoen kävi niin,
että perustuslakivaliokunta edellytti lakiin muutoksia,
jotka tehtiin, ja sitten huomattiin, että käytännössä se
johtaa — kyse oli vankien postin tarkkailusta — täysin
mahdottomiin lopputuloksiin, jolloin lakia muutettiin kiireesti.
Toinen esimerkki tältä keväältä:
on tulossa hallituksen esitys esitutkintalakipaketin korjaamiseksi,
koska on käynyt ilmi, että eräät
lakivaliokunnan perustuslakivaliokunnan lausunnon pohjalta tekemät
muutokset esitutkintalakiin ovat johtaneet käytännössä mahdottomiin
tilanteisiin.
Herra puhemies! Johtopäätökseni.
Ensinnäkin: oikeusasiamiehen kansliassa olisi mielestäni
aihe pitää kriisikokous, ja siinä kriisikokouksessa
tulisi todeta, että nykyinen, täysin yksipuolinen
ja minun mielestäni liian tiukka tulkintalinja näissä vankilan
olosuhteissa ja vankien olosuhteissa johtaa mahdottomiin tulkintoihin.
Toiseksi: minun mielestäni, kun oikeusministeriö nyt
valmistelee syksyksi uutta vankeuslain tarkistamista, niin siinä yhteydessä tuohon
lakiin tarvittaisiin ehdottomasti sellainen yleissäädös, jossa
todettaisiin, että vankilassa saadaan luonnollisesti ryhtyä sellaisiin
tämän vankeusrangaistuksen asianmukaisen hoitamisen
edellyttämiin, vankilan turvallisuutta ja järjestystä ylläpitäviin tekoihin,
jotka ovat välttämättömiä,
jotta voidaan asianmukaisella tavalla vankeusrangaistuksista huolehtia.
Sanamuoto ei nyt ole tämä, mutta idea siitä,
että olisi jonkunnäköinen yleissäädös
siitä, että saadaan tehdä sellaisia järkeviä toimenpiteitä,
joita tämän rangaistuksen asianmukainen suorittaminen
suljetussa laitoksessa nyt kuitenkin edellyttää.
Eli totta kai suljetussa laitoksessa edellytetään
tiettyjä välttämättömiä oikeuksien
rajoituksia. Tämä koskee vankiloita, se koskee
sairaaloita, se koskee varusmiehiä jne.
Kolmanneksi, ja tämä on tärkeä johtopäätös: eduskunnassa
ja varsinkin sen perustuslakivaliokunnassa tulee olla kovakorvaisia — siis
ei kovakouraisia vaan kovakorvaisia — näille niin
sanotuille ihmisoikeusasiantuntijoille ja heidän muodostamalleen
papistolle, joka tulee saarnaamaan sinne oikeata oppia ja korostamaan
kaikkia käytännön elävälle
elämälle vieraita, teoreettisia lähtökohtia.
Herra puhemies! Lopuksi sanon, että Suomen ei mielestäni
tarvitse kilpailla Ruotsin kanssa siitä, kenellä on
kaikkein lempeimmät vankilaolosuhteet. En malta olla tähän
loppuun siteeraamatta erästä suomalaisvankia,
joka ei ikävöi Viroon.
Helsingin Sanomat 10. helmikuuta 2011. Otsikko: "Suomalaisvanki
ei ikävöi Viroon". Teksti: "Nelikymppinen Mika
on suorittanut neljän vuoden pituisesta tuomiostaan vasta
hiukan yli vuoden, mutta hän ei valita — enää.
Vielä kaksi ja puoli kuukautta sitten hän oli
Virossa, ensin yhdeksän kuukautta Tallinnan vankilassa
ja sen jälkeen muutaman kuukauden Virun vankilassa Itä-Virumaalla."
Tämä Mika kertoo: "Yhteyttä sai pitää vain
Suomen konsulaattiin ja Mikalle määrättyyn
avustajaan. ’Sieltä tuli 75-vuotias mies, jolla
oli kuulolaite. Hän sanoi "tere, mä olen sun advokaatti"
ja ilmoitti, ettei puhu suomea.’" Edelleen: "Mika kertoo,
että myös virolaiset vankitoverit uneksivat pääsystä suomalaiseen
vankilaan. ’Olivat kuulleet juttuja kavereiltaan, jotka
ovat istuneet Suomessa.’"
Herra puhemies! Tällaista on Virossa, joka ymmärtääkseni
kuuluu samaan ihmisoikeussopimukseen kuin Suomikin. Olen siis sitä mieltä, että Suomen
ei tietystikään pidä lähteä tälle
Viron tielle, mutta ei sen myöskään pidä kilpailla Ruotsin
kanssa siitä, kenellä on kaikkein lempeimmät
vankilat tässä maailmassa.
Eduskunnan oikeusasiamies Petri Jääskeläinen
Arvoisa herra puhemies! Arvoisat kansanedustajat! Ehkä en
tähän haalariasiaan enää syvemmin
mene. Viittaan siihen, mitä lausuin, kun asia edellisen
kerran oli täällä esillä, jolloin kerroin
tämän asian taustoista ja niistä oikeudellisista
perusteista, joita kannanotollani on. Nythän tämä asia
on virinnyt lakialoitteeksi täällä eduskunnan
piirissä. Totean vain, että minähän myös
omasta puolestani silloin, kun tämän kannanottoni
esitin, toimitin sen tiedoksi oikeusministeriölle juuri
sen arvioimiseksi, onko lainsäädännön
täsmentämisen tarvetta.
Täällä edustaja Zyskowicz otti esille
näitä laitosvallan kiellon sisältöön
liittyviä kysymyksiä. Jos nyt vielä toistan
sen, miten vankeuslaissa tämä on muotoiltu. Vankeuslain
mukaan vankeuden sisältönä on vapauden
menetys tai sen rajoittaminen. Vankeuden täytäntöönpano
ei saa aiheuttaa vangin oikeuksiin eikä olosuhteisiin muita rajoituksia
kuin niitä, joista säädetään
lailla tai jotka välttämättä seuraavat
itse rangaistuksesta. Tämä on laitosvallan kiellon
sisältö.
Jos nyt tätä haalariasiaa ajatellaan tämän
laitosvallan kiellon näkökulmasta, niin voidaan
todeta, että lainsäätäjäkin
on arvioinut, että eristämistarkkailu on vangin
oikeuksiin sellainen rajoitus, joka ei seuraa suoraan tästä vapauden
menetyksestä. Tämän vuoksi vankeuslakiin
on otettu erillinen säännös, jossa on
säädetty eristämistarkkailun mahdollisuudesta
ja sen edellytyksis-tä. Tässä haalariasiassa
on nyt sitten kysymys siitä, täyttääkö tämä haalareiden
käyttö tuossa vankeuslain eristämistarkkailua
koskevassa säännöksessä olevat
edellytykset.
Näistä muista edustaja Zyskowiczin mainitsemista
laitosvallan kiellon sisältöön liittyvistä esimerkkitapauksista:
Pitäisin selvänä, että tämä ovien
kiinni pitäminen sisältyy tähän
vapauden menetykseen eikä siitä tarvitse erikseen
säätää. Kysymys ei ole ollut
meillä esillä, mutta en tule sellaista ratkaisua
kyllä antamaan, jossa todettaisiin, että ovien
kiinni pitäminen edellyttää erikseen
säätämistä laissa.
Toinen kysymys oli, missä on säädetty,
että vangin täytyy käyttää omia
vuodevaatteita. (Ben Zyskowicz: Ei voi käyttää,
täytyy käyttää vankilan vuodevaatteita!) — Niin,
vankilan vuodevaatteita. — No, tämä ei
ole ihan niin selvä kysymys kuin tuo äskeinen,
ja periaatteessa kysymys lienee omaisuuden hallussapidosta, ja tämä on sellainen
kysymys, jonka vanki voi viime kädessä saattaa
hallintotuomioistuimen käsiteltäväksi. Eli
jos vanki pyytää saada haltuunsa selliinsä jotain
omaisuutta, niin tämän vankeuslaissa omaksutun
järjestelmän mukaisesti vangilla, jos tämä omaisuuden
haltuunsaanti evätään, on mahdollisuus
saada asia ensin oikaisuvaatimuksella aluevankilan arvioitavaksi
ja sitten aluevankilan päätöksestä,
jos sekin on kielteinen, on mahdollisuus saada asia vielä hallintotuomioistuimen
ratkaistavaksi.
Kun näissä omaisuuden hallussapitokysymyksissä on
olemassa tämä säännönmukainen
muutoksenhakutie ja pääsy tuomioistuimeen, niin
oikeusasiamiehen ratkaisukäytännössä yleensä ei näitä hallussapitokysymyksiä oteta
tutkittavaksi. Joissakin tapauksissa kyllä, mutta usein
ei — viitataan tähän säännönmukaiseen
muutoksenhakumahdollisuuteen ja mahdollisuuteen saada asia tuomioistuimen
käsiteltäväksi. Tiedossani ei ole, että tämä kysymys,
vuodevaatteiden käyttömahdollisuus, olisi ollut
sen paremmin oikeusasiamiehen kansliassa kuin nyt sitten tällä hallintotuomioistuinlinjalla
arvioitavana.
Viime kerralla oli vähän esillä vankien
omien vaatteiden käyttö. Se on ehkä hivenen
samantapainen kysymys, ja sen osaltahan nyt lainsäätäjä on
ottanut sen kannan, että lähtökohta on
se, että vangit saavat käyttää omia
vaatteitaan ja ainoastaan eräistä vankilan järjestykseen
ja turvallisuuteen liittyvistä syistä voidaan
rajoittaa omien vaatteiden käyttöä.
Edustaja Zyskowicz viittasi myös erääseen kertomuksessa
esillä olleeseen tapaukseen, jossa oli kysymys vangin hallussa
olleen kirjoituskoneen pois ottamisesta. Nyt näin yhtäkkiä en
kaikkia tuohon tapaukseen liittyviä piirteitä muista, mutta
tuossa nopeasti vilkaistuna näytti siltä, että myös
oma toimenpiteeni oli ollut se, että ratkaisu saatettiin
oikeusministeriön tietoon sääntelytarpeen
selvittämiseksi.
Kysymys siitä, missä määrin
tätä laitosvallan kieltoa ja sen sisältöä voitaisiin
laissa väljentää, varmaan johonkin mittaan
asti on eduskunnan ratkaistavissa oleva kysymys. Mitä tulee
siihen linjaukseen, joka nyt on tehty ja joka on kyllä itse asiassa
varsin vanha ja vakiintunut, niin en osaa nyt sanoa, missä määrin
siihen voitaisiin muutoksia tehdä, mutta varmaan eduskunnan
harkinnassa jossakin määrin näiden muutosten
tekeminen sinänsä olisi mahdollista, mutta se
on sitten tietysti eduskunnan päätettävä asia.
Omasta puolestani, kun edustaja Zyskowicz arvosteli tätä liian
tiukkaa tulkintaa näissä laitosvallan kieltotapauksissa,
olen kyllä niissä rajoissa, kuin se oikeudellisesti
on ollut hyväksyttävää ja mahdollista,
pyrkinyt ottamaan huomioon ne tarpeet ja olosuhteet, joita vankiloissa
on.
Mutta eivät nämä kysymykset ihan
helppoja ole, ja sanotaanko niin, että ei oikeusasiamiehenkään
harkintamarginaali näissä useinkaan ole kovin
suuri. Nämä periaatteet ja se sääntely,
joka vankeuslaissa ja perusoikeusuudistuksen yhteydessä perusoikeuksiin
liittyen on tehty, asettaa aika tiukat rajat sille, missä määrin
oikeusasiamies voi, sanoisiko, vankiloiden sinänsä perusteltujen
turvallisuustarpeiden hyväksi näitä tulkintoja
väljentää.
Arvoisa puhemies! Ehkä tässä lyhyet
kommentit.
Markku Eestilä /kok:
Arvoisa puhemies! Edustaja Zyskowiczin puhe oli hyvin mielenkiintoinen,
pitkä, seikkaperäinen selvitys. En sinänsä lähde
sitä kommentoimaan, mutta on kuitenkin hyvä, kun
täällä on oikeusasiamies paikalla, esittää kansanedustajan
näkökulmasta jonkunmoinen periaatteellinen puheenvuoro
siitä, että kyllähän lähtökohta
taitaa olla niin, että jos me yritämme lailla
tukkia kaikki erikoiset tapaukset Suomessa ja jollakin tavalla mennä liian
yksityiskohtaisuuksiin, niin sehän ei ole enää järkevää lainsäädäntöä,
vaan kyllähän lakien pitää olla tietyllä tavalla
puitelakeja, ja sen jälkeen meidän täytyy
luottaa, että lain henki tulee oikealla tavalla tulkituksi
niissä paikoissa, missä lakia sovelletaan.
Tästä edustaja Zyskowiczin esille nostamasta tarkkailuhaalarikiellosta,
joka perustuu oikeusasiamiehen kannanottoon, ja käsittääkseni
kysymys on tällä hetkellä Euroopan ihmisoikeustuomioistuimessa
arvioitavana, ei ole tehty diagnoosia. On hieman kyseenalaista kuitenkin,
kun kyse on tällaisesta tapauksesta, joka ei ole sallittava, eli
huumeitten tuomisesta, ja onko oikein mennä tekemään
tässä vaiheessa niin kuin jonkun eduksi jonkunmoista
linjausta, joka kuitenkin saattaa johtaa siihen, että me
emme pysty kontrolloimaan huumeitten tuomista vankilaan.
Vielä haluaisin sanoa, että on olemassa kansanvallan
näkökulmasta oma riski siinä, että kun me
säädämme lakeja, niin itse asiassa me
emme tiedä, mitä todellisuudessa tulee tapahtumaan
ja miten kansalaisia tullaan kohtelemaan eri paikoissa, koska tulkinta
on aika pitkälle siirtynyt pois kansanvallan ja demokratian
käsistä. Ja sanotaanko näin, että kun
näitä tulkintoja tekee milloin oikeuslaitos, milloin
kukakin, korkein oikeus antaa ikään kuin tuomioita
ja menee siinä jopa lainsäätäjän
ohi, niin kyllä tähänkin pitää periaatteellisesti
jollakin tavalla puuttua ja ottaa kantaa.
Ja toinen, mihin haluan kiinnittää huomiota: kun
Euroopassa kävin katsomassa pienteurastamojen toimintaa,
niin siellä on sama lainsäädäntö mutta
tulkinnat ovat täysin erilaisia. Ne ovat yrittäjien
kannalla, ne ovat vapaamman tulkinnan kannalla, ne antavat enemmän
mahdollisuuksia. Ja tämä liittyy siihen, että meillä saattaa olla
liian tiukka asenne, ja nimenomaan tässä taloustilanteessa
tämä tiukka asenne ei ole Suomen eikä suomalaisten
eikä yrittäjien etu.
Ben Zyskowicz /kok:
Arvoisa herra puhemies! Se ei tietysti paranna vanhusten tai
vaikkapa varusmiesten asemaa, että vankien oikeuksista
pidettäisiin vähän vähemmän
huolta, mutta kun yhteiskunnassa nyt kai jonkinnäköinen
suhteellisuusperiaate yleisesti vallitsee ja kun kuitenkin rajallisista
voimavaroista on kyse, niin on pakko todeta, että luulen,
että monissa vanhusten laitoksissa mummot olisivat kateudesta
vihreitä, jos he tietäisivät kaikki nämä oikeudet,
jotka Suomen etevimpien juristien ja kallispalkkaisimpien julkisen
sektorin juristien toimesta pyritään vangeille
takaamaan.
Toiseksi totean, että oikeusasiamies ilmoitti pitävänsä selvänä,
että sellien kiinnipitäminen illalla ja yöllä sisältyy
tähän vapaudenmenetykseen. Tämä on
tulkintaa. Näin te tulkitsette, näin minäkin
tulkitsen. Mutta ei se ole itsestään selvä tulkinta.
Kuten äsken osoitin, vankila toimii suljettuna laitoksena
eikä päästä sitä vankia
sieltä pois, vaikka ne sellit olisivat auki, koska osastojen
ovet ovat kiinni. Ja vaikka osastojen ovet olisivat auki, niin talon,
sen rakennuksen, ovet ovat kiinni. Ja vaikka nekin olisivat auki,
niin sitten siellä ovat muurit ympärillä.
Eli käytännössä sellien kiinnipaneminen öiseen
aikaan perustuu siihen, että se on käytännöllistä,
se on vankien valvonnan kannalta ja vankilan toiminnan pyörittämisen
kannalta järkevää ja käytännöllistä.
Kuitenkin tässä tarkkailuhaalariasiassa te
nimenomaan perustelitte, että se ei ole mikään
peruste, että se on vankien tarkkailemisen tai huumeiden
valvomisen kannalta vartijoille helpompaa. En minä näe
tälle sellien yölliselle kiinnipitämiselle
mitään muuta syytä kuin sen, että se
on helpompaa ja ehkä, voi jopa sanoa, välttämätöntä,
että näin toimitaan. Mutta ei se suoraan johdu tästä vapaudenmenetyksestä eikä sisälly
siihen. Eli tulkintaa tarvitaan. Kehotan arvoisaa oikeusasiamiestä tulkinnassa
vähän suurempaan väljyyteen.
Herra puhemies! Jatkan lyhyesti pöntöstä. [Puhuja
siirtyi puhujakorokkeelle.]
Herra puhemies! Kuten jo tuossa liian pitkässä puheenvuorossani
sanoin, niin kyse ei ole pelkästään oikeusasiamiehen
tulkinnasta, vaan kyse on tietysti eduskunnasta, siitä,
mitä me kansanedustajat, minä muiden mukana, olemme
säätäneet, ja tässä suhteessa,
säätämisvaiheessa, minun mielestäni
virheitä tehneet.
Mainitsin tuossa, että minun mielestäni tähän vankeuslakiin
pitää tässä nyt meneillään
olevan remontin yhteydessä ehdottomasti saada jonkunnäköinen
yleissäädös, jossa todetaan, että vankeuden
toteuttamiseksi saadaan suljetussa laitoksessa ryhtyä sellaisiin
toimiin, jotka ovat tarpeen tämän vankeusrangaistuksen
asianmukaisen suorittamisen varmistamiseksi. Sanamuoto ei ole tämä,
mutta idea on tämä.
Eli jos me nyt lähdemme siitä, mistä nyt
lähdetään oikeusasiamiehen tulkinnassa
ja jolle tulkinnalle on olemassa — sitä en kiistä — erittäin hyvät
perusteet nykyisessä lainsäädännössä,
niin sehän tarkoittaa sitä, että me joudumme
jatkuvasti lisäämään vankeuslakiin
yksittäisiä uusia pykäliä sitä mukaa,
kuin tulee yksittäisiä uusia tilanteita, joissa
todetaan, että "no, totta kai käytännön
elävä elämä edellyttäisi
tässä tietyllä tavalla järkevästi
toimimista, mutta kun ei laissa ole siihen erikseen valtuutusta,
niin näin ei voida tehdä".
Ja minun mielestäni tämä kirjoituskone
on kyllä hyvä esimerkki. Ajatelkaa nyt: Meillä on vankilassa
vanki, joka tehtailee siellä kirjoituskoneellaan rikoksia,
petoksia, väärennysrikoksia, törkeitä väärennöksiä,
rekisterimerkintärikoksia. No, mitä tekee vankilan
johto tämmöisessä tilanteessa? Se ottaa
siltä sen kirjoituskoneen pois, tietysti. Mutta nykysäädöstö ja
sen nykytulkinta lähtevät siitä, että kun
ei ole erikseen sanottu laissa, että vangilta saadaan ottaa
kirjoituskone pois, jos hän tekee kirjoituskoneella rikoksia,
niin nyt tämmöistä ei voida tehdä.
Tämähän on aivan järjetöntä.
Kyllä minun mielestäni sen verran tervettä järkeä tässä maassa
tulisi soveltaa jopa vankeihin, että tämänkaltaisiin
järjettömiin tilanteisiin ei jouduttaisi.
Herra puhemies! Toistan sen näkemykseni ja toivon,
että oikeusasiamies antaa tälle näkemykselle
tukensa — häntä varmaan kuullaan asiantuntijana,
jos ei ministeriössä, niin viimeistään eduskunnassa — että tuohon
vankeuslakiin pitäisi saada jonkinnäköinen
yleissäädös, jonka nojalla sellaiset
terveen järjen sanelemat asiat, jotka liittyvät
tämän vankeusrangaistuksen asianmukaiseen toteuttamiseen,
pystytään myös tuolla vankilassa toteuttamaan.
Se ei tarkoita sitä, että pitäisi mennä takaisin
johonkin sadan vuoden takaiseen mielivaltaan, vaan se tarkoittaa
sitä, että toimitaan nykymaailman aikaan siten,
kuin nykyisin edellytetään, mutta toimitaan järkevästi.
Enkä malta olla, herra puhemies, vielä kiinnittämättä huomiota
siihen, että Viro ja lukuisat muut maat ovat aivan samoissa
ihmisoikeussopimuksissa mukana kuin mekin ja kummasti vain niiden
vankiloissa on parempi kuri kuin meidän vankiloissa.
Eduskunnan oikeusasiamies Petri Jääskeläinen
Arvoisa herra puhemies! Aivan lyhyesti voin todeta sen, että edustaja
Zyskowicz on aivan oikeassa siinä, että vankien
oikeudet on säädelty paljon paremmin kuin monien
muiden laitoksissa olevien kohtelu. Tämä koskee
psykiatrisia potilaita, vanhuksia, kehitysvammaisia, lapsia. Minkään
näiden laitosasukkien osalta sääntely
ei ole niin kattavaa ja yksityiskohtaista kuin vankien osalta. Tämä pitää täysin
paikkansa. Vankeuslaki on hyvin perusteellinen ja yksityiskohtainen.
Meillähän on vireillä lainsäädäntöhankkeita, jotta
nyt muillakin alueilla tämä lainsäädäntö,
ja erityisesti lainsäädäntö,
joka koskee näiden laitoksissa olevien henkilöiden
oikeuksien rajoittamista, saataisiin vastaavalla tavalla riittävän
yksityiskohtaisesti laissa säädellyksi. Näitä hankkeita
on vireillä oikeastaan kaikilla näillä alueilla.
Mutta vankien osalta vankeuslaki tosiaan on varsin kattava ja yksityiskohtainen.
Toisaalta on tietysti niin, että kun laki on yksityiskohtainen,
niin sieltä myös näitä tulkintaongelmia
kumpuaa aika tavalla, ja siihen liittyy se, että oikeusasiamies
on tehnyt varsin paljon näitä lain tarkistamisesityksiä oikeusministeriölle,
ja tämä vankeuslain tarkistamishankehan on ollut jo
hyvin pitkään vireillä ja edelleen on
vireillä, ja se on kaiken kaikkiaan osoittautunut aika
isoksi hankkeeksi, ja sen valmistuminen ilmeisesti vielä kestänee
jonkun aikaa.
Täällä nyt on tosiaan erityisesti
vankien kohtelu ja heitä koskeva sääntely
esillä. Minä korostan nyt vielä lopuksi
sitä, että suljetuissa laitoksissa olevien henkilöiden
kohtelun valvonta on oikeusasiamiehen erityistehtävä,
joka on ihan erikseen oikeusasiamieslaissa säädetty,
ja myös tässä oikeuskanslerin ja oikeusasiamiehen
välisessä työnjakolaissa nämä asiat
on osoitettu oikeusasiamiehelle. Tämä ehkä osaltaan
selittää sitä, että oikeusasiamieheltä tulee
hyvin paljon ratkaisuja, kannanottoja, esityksiä, jotka
koskevat juuri näiden vapautensa menettäneiden
kohtelua. Tässä yksi iso ryhmä on tietysti
vangit, mutta myös psykiatriset potilaat ja vanhukset,
kehitysvammaiset esimerkkeinä muista ryhmistä.
Ben Zyskowicz /kok:
Arvoisa herra puhemies! Oli aika hätkähdyttävää kuulla
oikeusasiamiehen itse toteavan, että vankien oikeudet on turvattu
tässä maassa, jos oikein ymmärsin, paremmin
lainsäädännön ja valvonnan kautta
kuin monien muiden ihmisryhmien, jotka ovat joutuneet laitoshoitoon.
Tämä on sen takia hätkähdyttävää,
että nämä vangit nyt kuitenkin ovat tehneet
törkeitä rikoksia, myyneet huumeita lapsillemme,
raiskanneet jne., kun taas vanhuslaitoksissa olevat ihmiset ovat
tehneet ahkerasti työtä ikänsä ja
maksaneet veronsa jne., ja kyllä minä nyt toivoisin,
että kun oikeusasiamies tämän seikan
on tunnistanut, niin se nyt jotenkin voisi vaikuttaa siihen, että näitä vankien
oikeuksia nyt ei tulkittaisi niin kuin yläkanttiin, koska,
kuten sanoin, kai jonkunnäköinen suhteellisuusperiaate ja
jonkunnäköinen oikeudenmukaisuus tässä yhteiskunnassa
noin kokonaisvaltaisesti pitäisi vallita. Ja kuitenkin
viime kädessä on kyse siitä, miten tässä yhteiskunnassa
voimavaroja käytetään.
Oikeusasiamies ei antanut tässä puheenvuorossaan
tukea ajatukselleni, että vankeuslakiin pitäisi
saada tällainen yleissäädös,
mutta minä edelleen vetoan tämän puolesta,
koska, kuten sanoin, tämä vankeuslaki on nyt jo
pitkä kuin nälkävuosi, sitten siellä on
vielä melkein satapykäläinen asetus tukena,
ja joka kerta, kun oikeusasiamies tätä tiukasti
tulkitsee — vankihaalarit, kirjoituskone ja muuta — vankeuslakiin
pitää lisätä uusia pykäliä,
joissa todetaan, että elävä elämä vaatii
jotain uutta säädöstä.
Eli ehdottomasti olen kyllä vakuuttunut siitä, että tämmöinen
järkevä, rajattu yleissäädös
tarvitaan. Mitä siihen tulee, että sitten nämä niin
sanotut ihmisoikeusjuristit tulevat lankaa pitkin ja perustuslakivaliokunnassa
hyppivät seinille, niin minun mielestäni ihmisoikeusjuristeilla
olisi muutaman seminaarin paikka, joissa miettisivät, miten
nämä heidän kauniit teoriansa ja tämä elävä elämä käytännössä kohtaavat.
Jari Leppä /kesk:
Arvoisa puhemies! Täällä tuli erinomaisella
tavalla esille se säädöksien viidakko,
joka meillä lainsäädännössä tällä hetkellä on.
Meillä on säädöstä joka
lähtöön, ja varmaankin niin, että viimeinen
perustuslain muutos tiesi sen, että meillä pitää olla
säädöksiä entistä enemmän
ja entistä tarkempia, mikä tuo tullessaan nyt sen
toisen puolen, kääntöpuolen, eli sen
oikeusturvaongelman, joka ainakin yrittäjien, viljelijöiden
näkökulmasta on selkeästi tullut esiin.
Siellä joissain tapauksissa alkavat jo hämärtyä itse
yrittämisen tavoitteet, kun kaikki muu muodostuu tärkeämmäksi
kuin se, että me saisimme kansantuotteeseen kasvua, me
saisimme työpaikkoja, me saisimme omaa hyvinvointiamme
kasvatettua. Ja tässä nämä säädösten
osin myös ristiriitaisuudet, joita tulee, ovat varmasti huomionarvoinen
seikka, ja toivoisin, että oikeusasiamies niihin kiinnittäisi
myöskin huomiota.
Toinen on se, että kun me laajemminkin Euroopassa tuskailemme
kilpailukykymme perään, niin onko meillä olemassa
sellaista säädösvertailua, jossa me voisimme
säädöksiä vertailla meidän
kilpailukykyymme niin, että annammeko me jotakin etumatkaa
muualla maailmassa tapahtuvalle tuotannolle — jossa me
kuitenkin kilpailemme samoilla markkinoilla — sillä,
että meidän omat säännöksemme
ovat äärimmäisen tiukkoja eivätkä anna
sitä liikkumavaraa vaikkapa nyt yrityksille investointien
osalta ja silloin se hyvä valuu meiltä pois. Tästä on
viitteitä olemassa jo, ja siksi toivoisin, että myöskin
tällaista vertailua voitaisiin tehdä ja arvioida
näitä.
Sitten, puhemies, ihan yksi yksityiskohta, joka liittyy myöskin
yrittäjien näkökulmaan ja oikeusturvaan.
Meillä on mielestäni ainakin osittain ristiriitaisuuksia
myöskin EU-säädösten ja meidän oman
perustuslakimme osalta, ja se liittyy luottamuksen suojaan ja siihen,
millä tavalla me voimme luottaa siihen, mitä viranomaiset
päättävät ja säätävät.
Yksi sellainen asia on vaikkapa tarkastuksessa peltojen pinta-alamittaukset,
joissa on kosolti ollut ongelmia ja paljon, paljon huomautettavaa
ja paljon, paljon epäselvyyksiä.
Markku Eestilä /kok:
Arvoisa puhemies! Vankeuslain 2 §: "Vankeuden
täytäntöönpanon tavoitteena
on lisätä vangin valmiuksia rikoksettomaan elämäntapaan
edistämällä vangin elämänhallintaa
ja sijoittumista yhteiskuntaan sekä estää rikosten
tekeminen rangaistusaikana".
Jos me ajattelemme veronmaksajia ja tavallisia ihmisiä,
niin minulla on kaksi selvää käsitettä:
minun mielestäni ihmiset edellyttävät
lainsäädännöltä ja
sen toimeenpanevilta laitoksilta ja ihmisiltä, virkamiehiltä,
sitä, että vankilaan ei voi esimerkiksi tuoda
huumeita. Se on lähtökohta, koska se on rikollista
toimintaa, ja tätähän jo lainsäädäntökin
estää, joten kyllähän silloin
sellaiset toimenpiteet, mitkä estävät
ja kontrolloivat tätä toimintaa, täytyy
sallia, elleivät ne ole kohtuuttomia asianomaisia kohtaan
ja aiheuta kohtuuttomia inhimillisiä kärsimyksiä.
Minun mielestäni tämä asia, minkä Zyskowicz
hyvin nosti esille, tarkkailuhaalarit, on juuri tällainen
kysymys. Niin että kyllä tässä nyt
pitäisi ymmärtää, että me
menemme tukemaan rikollista toimintaa aivan lainsäädännön
puitteissa.
Toinen juttu, mihin haluaisin kiinnittää huomiota,
on meidän nykyinen lainsäädäntö tässä talossa.
Jos meidän täytyy jokaisen lain kohdalla, kun
me virittelemme näitä lakeja ja käsittelemme
valiokunnissa, lähteä siitä, että meidän
täytyy miettiä, mitä kaikkea tämän
lain pitäisi estää, se on mahdoton tilanne.
Oikeusasiamiehelle haluaisinkin kertoa, että nyt osa
kansanedustajista on huolestuneita siitä, että on
jollakin tavalla — toivottavasti tämä nyt on
yksittäistapaus ja se ei yleisty — sellainen kulttuuri,
että ministeriöstä tulevissa pitkissä teksteissä on
ikään kuin sivulauseeseen vieritetty asioita,
joiden merkitys on periaatteellisesti äärettömän
suuri. Tämä oli muun muassa eräässä asiassa,
mikä oli maa- ja metsätalousvaliokunnassa: Koloveden
kansallispuiston metsästysoikeus. Käytännössä tietyn
pykälän vieminen lainsäädäntöön
olisi johtanut siihen, että metsästys olisi loppunut,
koska metsästysseuran jäseniä ei käytännössä ole,
tai he ovat niin vanhoja, että he eivät pysty
metsästämään.
Tämä oli pieni esimerkki, mutta tämä kertoo siitä,
että ei yhtään saa lainsäädännössä eikä sen valmistelussa
olla jujutusta, joka johtaa johonkin sellaiseen lopputulemaan, mikä lain
kirjainta ja sitä lakia ikään kuin sorvatessa
antaa ymmärtää, että joku asia
jatkuu, mutta se käytännössä ei
ole mahdollista. Nämä ovat pieniä asioita
mutta periaatteellisella tasolla, ja sen takia halusin ne tuoda
julki tässä tilanteessa. Ja kiitän, että oikeusasiamies
on tullut tänne paikalle kuuntelemaan.
Keskustelu päättyi.