2) Hallituksen esitys vuoden 2001 toiseksi lisätalousarvioksi;
Hallituksen esitys vuoden 2001 toisen lisätalousarvioesityksen (HE 177/2001 vp)
täydentämisestä
Maria Kaisa Aula /kesk:
Arvoisa puhemies! Valtiovarainvaliokunta esittää yksimielisesti
hyväksyttäväksi hallituksen esitystä tämän
vuoden kolmanneksi lisätalousarvioesitykseksi. Tähänhän
liittyy myös myöhemmin annettu täydentävä esitys.
(Hälinää)
Puhemies:
(koputtaa)
Arvoisat edustajat, kehotan rauhoittumaan ja käymään
mahdolliset yksityiset keskustelut salin ulkopuolella. Käsitellään valtion
vuoden 2001 toista lisätalousarviota, ja puheenvuoro on
ed. Aulalla.
Kiitos, arvoisa puhemies! — Valtiontalouden kannalta
olennaisimmat muutokset näissä lisätalousarvioesityksissä sisältyvät
verotuloarvioiden alentamiseen talousnäkymien heikentymisen
seurauksena. Yhteensä näissä kahdessa esityksessä alennetaan
tämän vuoden verotuloarvioita 5,4 miljardia markkaa,
josta pääosa on seurausta yritysten maksaman yhteisöveron
muutoksista. Tuohon 5,4 miljardiin markkaan sisältyy kolmenlaisia
eriä.
Ensinnäkin on yritysten kannattavuuden heikentymisestä johtunutta
yhteisöveron tuoton alenemista. (Puhemies koputtaa) Toiseksi
on mukana loppuvuodesta tehtyjen yritysjärjestelyjen vaikutuksia,
joiden seurauksena yhteisöveron tuloutumista siirtyy tältä vuodelta
useampi miljardi ensi vuoden puolelle. Kolmanneksi mukana on myös
kuntien jako-osuuden kasvusta aiheutunutta valtion yhteisövero-osuuden
pienentämistä. Tämä verotuoton
aleneminen vähentää tietysti talousarvion
ylijäämää, eli muutosten seurauksena
valtionvelan vähentämisen yhteismääräksi
tulee tänä vuonna 13,8 miljardia markkaa. Nämä verotulojen
alenemissummat ovat tietysti suuria, mutta toisaalta on muistettava,
että nyt ei olla kovin kaukana siitä, minkälaisiksi
verotulot ja velan lyhennysvara vuosi sitten joulun alla arvioitiin.
Viime keväänä teimme täällä eduskunnassa valtiovarainministeriön
ehdotuksesta eräitä verotuottojen lisäysarvioita,
jotka nyt on sitten talouden kasvun nopean hiipumisen myötä vedetty
takaisin. Ensi vuodelle luonnollisesti nämä verotuottokertymät
ja -näkymät ovat paljon tätä vuotta
epävarmemmat.
Tulopuolelta myös toinen asia. Tulopuolella on löytynyt
1,7 miljardia markkaa lisää maatalouden EU-tuloja.
Tämä on seurausta siitä hyvästä asiasta,
että Euroopan unionissa on päästy maataloustukien
normaaliin maksatusaikatauluun, eli tämän vuoden
niin sanotut cap-tuet on mahdollista kirjata tämän
vuoden budjettiin. Aiempina vuosina tukien maksu EU:sta Suomelle on
viivästynyt seuraavan budjettivuoden puolelle. Tänä vuonna
budjettiin on siis saatu sekä vuodelta 2000 viivästyneet
että tämän vuoden elikkä vuoden
2001 cap-tuet. Tässä järjestelyssä valiokunta
ei näe huomautettavaa.
Valtiovarainvaliokunta esittää lisäbudjetin menopuolella
mietinnössä eräitä kannanottoja. Valiokunta
on jo aiemmin kantanut huolta kotimaisen ruuti- ja ampumatarviketeollisuuden
tuotannon jatkamisesta ja sen pitkäjänteisestä kehittämisestä.
Tässä lisätalousarviossa oli puolustusministeriön
pääluokassa onneksi ruuti- ja ampumatarviketuotantoasiaan
100 miljoonan markan määräraha. Tämä kuitenkin
riittää tuotannon jatkumiseen vain lyhyellä aikavälillä.
Jatko jää avoimeksi. Siksi valiokunta edellyttää,
että "hallitus laatii pitkän tähtäyksen
kehittämissuunnitelman ruuti- ja ammustarviketuotannon
turvaamiseksi Suomessa".
Toinen valiokunnan lausuma liittyy Avena Oy:n eli entisen Valtion
viljavaraston yksityistämisvaltuuksiin: Valiokunta hyväksyy
yksimielisesti hallituksen ehdotuksen, että valtio voi
luopua kokonaan omistuksestaan Avena Oy:ssä. Se antaa enemmän
mahdollisuuksia Avenan yksityistämiseen kuin aiempi kanta,
jossa olisi säilytetty yhden kolmasosan määrävähemmistöosuus.
Asiantuntijaselvitykset ovat suosittaneet Avenan yksityistämistä yhtenä kokonaisuutena.
Huoltovarmuussyistä valiokunta
kuitenkin pitää tärkeänä,
että "Avena Oy säilyy kotimaisessa omistuksessa
myös mahdollisen myynnin jälkeen". Valiokunta
myös edellyttää, että "henkilöstön
asema turvataan tulevissa omistusjärjestelyissä".
Kolmas eduskunnan näkökulmasta huomionarvoinen
asia lisäbudjetissa on Veikkaus Oy:n tuloutustavoitteen
alentaminen. Hallitus arvioi, että Veikkaus tuottaa tänä vuonna
103 miljoonaa markkaa arvioitua vähemmän valtion
budjettiin. Tämän seurauksena hallitus esittää,
että kirjastojen rahoitusta siirretään
normaalien budjettivarojen puolelle 53 miljoonan markan verran.
Loppu eli 50 miljoonaa markkaa esitetään katettavaksi opetusministeriön
niin sanotuista säästövaroista, jos ei
sitten Veikkaus itse käytä niin sanottuja rahastojaan
tämän tuloutuksen kasvattamiseen.
Säästövaroja, aiempien vuosien veikkaustuotoista
jääneitä siis, on opetusministeriöllä noin
50 miljoonaa markkaa. Jos Veikkauksen tuloutuksen aleneminen katetaan
kokonaan opetusministeriön säästövaroista,
ne on sitten loppuun käytetty. Säästövaroilla
on katettu aiemmin erilaisia ennalta-arvaamattomia menoja Veikkauksen tuotonsaajien
puolella, kuten vaikkapa Kansallisoopperan eläkevastuita
tai liikuntarakentamisen tarpeita. On tärkeätä tiedostaa,
että jos veikkaustuoton paikkaus tehdään
tällä tavalla, silloin säästövaroja
ei ole jatkossa enää käytettäväksi.
Eduskunnan arpajaislain yhteydessä tekemä linjaus
osoittautuu nyt kovin tärkeäksi Veikkauksen tuoton
käytön osalta. Eduskuntahan edellytti, että kirjastomäärärahat
siirretään asteittain veikkaustuottojen sijaan
budjettivaroista eli verovaroista rahoitettaviksi. Jos Veikkauksen
tuottokehitys nyt hiipuu eikä kasvakaan aiemmin oletetulla
tavalla, eduskunnan linjaus kirjastojen rahoituksesta budjettivaroista
voidaan joutua laittamaan jo arvioitua nopeamminkin toimeen, jotta
varsinaisten alkuperäisten Veikkauksen edunsaajien asema
ei heikkene.
Arvoisa puhemies! Valiokunta ehdottaa, että tämän
lisätalousarvion nimike muutetaan niin, että se
on nyt kolmas lisätalousarvio, ja hylätään lisätalousarvioaloitteet
ja että tätä sovellettaisiin 1. päivästä joulukuuta
2001 alkaen.
Timo Ihamäki /kok:
Arvoisa puhemies! Tämä valtion toinen lisätalousarvio
on muuttunut valtiovarainvaliokunnassa kolmanneksi lisätalousarvioksi,
koska välillä käsiteltiin Sonera-lisätalousarviota.
Tämän lisätalousarvion, joka nyt on kolmas
lisätalousarvio nimeltään, valtiovarainvaliokunta
on hyväksynyt yksimielisesti, kuten äsken kuultiin.
Tässä yhteydessä on kuitenkin todettava,
että taloudessa eletään epävarmoja
aikoja. Maailman eri kulmilla talous on mennyt alaspäin,
mutta erityisesti epävarmuutta ovat lisänneet
syyskuiset terrori-iskut, joiden vaikutuksia ei ole vielä mahdollista
täysin arvioida. Kansainvälisen talouden näkymät
ovatkin muuttuneet aikaisempaa synkemmiksi. Tästä kertovat
myös eiliset tiedot amerikkalaiskuluttajien luottamusindeksin
painumisesta marraskuussa alimmilleen seitsemään vuoteen.
Kansainvälisen talouden heikkeneminen heijastuu myös
Suomeen. Kokonaistuotannon heikkenemisen on kuitenkin katsottu jäävän
lyhytaikaiseksi, ja tuotanto näyttäisi myös
valtiovarainministeriön uusimman suhdanne-ennusteen mukaan
kääntyneen nousuun jo kesällä.
Olemme selkeästi laskusuhdanteessa. Tätä ei
käy kiistäminen. Tilanne ei kuitenkaan ole mitenkään
katastrofaalinen. Nyt on vain tullut todistettua, että normaalit
suhdannevaihtelut koskevat myös niin sanottua uutta taloutta.
Taantuman jäämistä lyhytaikaiseksi Suomessa
puoltaa uuden talouden kyky sopeutua ja vastata muutoksiin nopeasti. Talouden
rakenteet ovat tällä hetkellä huomattavasti
paremmassa kunnossa kuin 1990-luvun alun lamaa edeltäneellä nousukaudella,
eikä yksityisen sektorin velkaantuminen ole läheskään samaa
luokkaa kuin tuolloin. Kuluvan vuoden kasvuennusteita on tästä huolimatta
tarkastettu tuntuvasti alaspäin.
Enemmän huolissaan pitääkin nyt olla
siitä, että työttömyyden ennustetaan
kääntyvän nousuun jo ensi vuonna. Viime
viikkoina puheet elvytystarpeesta ovat lisääntyneet.
On vaadittu muun muassa lisäverokevennyksiä ja
uusien väylähankkeiden aloittamista. Puheet elvytyksestä luovat
tarpeettoman synkkiä mielikuvia talouden tilanteesta. Näiden
mielikuvien luominen ei ole vastuullista, sillä odotuksissa
tapahtuvilla muutoksilla on tunnetusti selkeitä vaikutuksia
toteutuneeseen kokonaistuotannon tasoon ja siten myös työllisyyteen.
Yhteisvaluutan oloissa ainoa kansallisen talouspolitiikan käytettävissä oleva
keino on julkisten menojen lisääminen tai vähentäminen. Vaihtoehtona
tälle on talouden kehityksen tukeminen taloudellista kasvua
hidastavia rakenteita purkamalla. Budjettiriihen yhteydessä hallitus sopi
näiden molempien keinojen käyttämisestä. Julkisia
menoja on lisätty. Valtion menot ovat tällä hetkellä noin
5,5 miljardia markkaa yli hallitusohjelmassa sovitun tavoitteen
pitää menot reaalisesti vuoden 1990 varsinaisen
talousarvion tasolla.
Elvyttämistä vaativat tahot näyttävät
unohtavan myös ensi vuoden budjettiin sisältyvät
talouden kehitystä vauhdittavat toimet. Näitä ovat
esimerkiksi menokehysten yhteydessä keväällä sovitun
niin sanotun köyhyyspaketin sisältämät
toimenpiteet, ansiotulojen veronkevennykset, työnantajien
sivukulujen alentaminen, kuntien valtionosuuksiin tehdyt
lisäykset sekä sovitut suuret väylähankkeet,
E18-moottoritie ja Kerava—Lahti-oikorata.
Syytä on huomioida, että menojen lisäämistä suhdannesyistä on
syytä välttää, varsinkin kun veropohja
tiedetään suhdanneherkäksi. Menossa oleva
laskusuhdanne osoittaa hyvin, mihin ongelmiin taloudessa olisi jouduttu,
jos menoja olisi aikaisempina vuosina kasvatettu vielä enemmän
valtionvelan lyhentämisen sijaan. Sama pätee uusien
pysyvien menojen luomiseen laskusuhdanteen aikana.
Päätökset erilaisista uusista investoinneista ovat
ainoastaan osa nyt käynnissä olevaa talouden elvytystä.
Myös talouden automaattiset vakauttajat toimivat laskusuhdanteen
aikana elvyttävästi julkisten menojen kasvaessa
samalla, kun julkiset tulot pienenevät. Vahvan rakenteellisen ylijäämän
tilanteessa valtion menoja ei tarvitse laskusuhdanteessa leikata
Kasvu- ja vakaussopimuksen edellyttämän tasapainon
saavuttamiseksi, ja automaattisten vakauttajien toiminta on näin
ollen mahdollista. EU:n perustamissopimushan edellyttää yksiselitteisesti,
ettei julkisen talouden rahoitusalijäämän
suhde bruttokansantuotteeseen saa olla yli 3:a prosenttia missään normaalin
suhdannekierron vaiheessa.
Pitkällä aikavälillä on
väestön ikääntymisen aiheuttamiin
menoihin varautumisen takia olennaisen tärkeää,
että valtiontalous pysyy rakenteellisesti ylijäämäisenä.
Väestön ikääntymisen aiheuttamien
menopaineiden lisäksi hallitus pyrkii myös tulopohjan
lisäämiseen edellä mainituilla rakenteellisilla
toimenpiteillä. On muistettava vastuumme tulevien sukupolvien
hyvinvoinnista, eikä pitkän aikavälin
taloudellisen kasvun tavoitetta saa uhrata lyhyen aikavälin
suhdannevaihtelujen tasoittamiseen keinoja kaihtamatta.
Meillähän oli, kun tämän
vuoden budjettia tehtiin, puolustusministeriön hallinnonalalla
runsas ja voimakas keskustelu siitä, paljonko kotimainen
puolustustarviketeollisuus tarvitsee rahoja. Silloin meille ilmoitettiin,
että vajaus on 220 miljoonaa markkaa. Muutoin joudutaan
yt-neuvotteluihin ja muihin ratkaisuihin.
Teollisuus onkin joutunut sopeuttamaan toimintaansa, ja tulevaisuudessa
on syntymässä pysyvämpi ratkaisu. Teollisuus
on jo tehnyt sopimuksia tällä alueella keskenään.
Jo nyt annetaan 220 miljoonan markan puutteen takia 100 miljoonaa
markkaa tähän tarkoitukseen.
Tällä on ilmeisesti nyt selvittävä,
mutta kuten valiokunta toteaa mietinnössään,
tällä keinolla ei voida toteuttaa pitkäjänteistä toimintaa,
koska pitkäjänteiseen toimintaan kuuluu monivuotinen tutkimus-
ja kehittämistyö. Lisäbudjettiin perustuvista
Puolustusvoimien hankintamäärärahoista,
jotka vuodesta toiseen ovat epävarmoja ja jotka päätetään
aina lisäbudjetin yhteydessä, ei välttämättä ole
vakuutta ja varmuutta, että ne saadaan. Sen takia valiokunta
on lausunut ponsiehdotuksen, joka on mietinnöstä luettavissa:
"Eduskunta edellyttää, että hallitus
laatii pitkän tähtäyksen kehittämissuunnitelman
ruuti- ja ammustarviketuotannon turvaamiseksi Suomessa."
Haluan vielä todeta, että hallituksen esityksen ja
sitä täydentävän esityksen mukaan
ehdotetaan tuloihin nyt yhteensä 5,9 miljardin markan vähennystä ja
menoihin ilman valtionvelan vähentämistä 1,5
miljoonan markan lisäystä sekä valtionvelan
vähentämiseen noin 6 miljardin markan vähennystä.
Näin ollen koko vuonna päästään
valtionvelan lyhentämisessä 13,8 miljardiin markkaan.
Mikko Kuoppa /vas:
Arvoisa puhemies! Muutama sana Avena Oy:stä, jonka
suhteen nyt ollaan antamassa valtuudet, että se voidaan
yksityistää kokonaan.
Ensinnäkin valiokunta on aivan oikein ottanut kantaa
siihen, että Avena Oy säilyisi kotimaisessa omistuksessa
myös mahdollisen myynnin jälkeen, samoin kuin
siihen, että Avena Oy:n henkilökunnan asema tulee
turvata. Tässä on tietenkin ensimmäisen
kaupan yhteydessä selvästi eduskunnan kanta nähtävissä,
mitä me tarkoitamme, mutta on myöskin huomattava
se, että voihan hyvin pian tulla tilanne, että uusi
yhtiö myy Avena Oy:tä eteenpäin, ja silloin
onkin eri asia, miten eduskunnan linjanmääritykset
kaupassa tulevat toteutumaan. Tähän puoleen haluaisin
kiinnittää huomiota, että jos joskus
Avena Oy:tä myydään, se myydään
sellaisille omistajille, jotka tulevat todella tuotannollista toimintaa
harjoittamaan, ja eduskunnan tahto siitä säilyy,
että yhtiö säilyy kotimaisessa omistuksessa
ja henkilöstön asema myöskin jatkokaupoissa
turvataan.
Yleiskeskustelu päättyy.