5) Hallituksen esitys laiksi työntekijäin eläkemaksun
ja palkansaajan työttömyysvakuutusmaksun huomioon
ottamisesta eräissä päivärahoissa
Marjatta Vehkaoja /sd:
Arvoisa puhemies! On vaatinut sitkeyttä odotella tähän
hetkeen saakka, kun nyt sitten tämän ja kolmen
seuraavan asian kohdalla käydään sosiaali-
ja terveysvaliokunnan asioita läpi.
Hallituksen esitys 159 käsittelee työntekijöiden
eläkemaksun ja palkansaajan työttömyysvakuutusmaksun
huomioimista eräissä päivärahoissa.
Asia on tälle salille tuttu. Joka vuosi ennen joulua olemme
käsitelleet samaa asiaa, koska vuodesta 93 lähtien
tätä on kiikutettu aina yhden vuoden kestävillä ratkaisuilla.
Miksi sitten niin on tarkoitus jatkaa nytkin, vaikka olemme toivoneet
jo useampia kertoja, että tämän tyyppinen
tärkeä asia saisi pysyvämmän
ratkaisun? Pääsyy on tietenkin se, että partit
ovat olleet tästä kysymyksestä eri mieltä.
Mitä se tarkoittaa? Se tarkoittaa sitä, että työntekijäpuolella
koko tätä työntekijöiden eläkemaksua
ja palkansaajamaksua, niiden päivärahoja vähentävää vaikutusta, pidetään
kohtuuttomana, koska tämä yhteenlaskettu maksu
tai jokin muu sovittu prosentti tulee aina alentamaan tätä ensisijaista
turvaa ja sen tasoa. Sillä tavalla sillä on myöskin
yhteys näihin köyhyyskeskusteluihin, jotka ovat
olleet meillä moneen kertaan täällä esillä,
viimeksi eilen.
Tämmöinen tavoite ei ole sitten työnantajapuolelle
oikein sopinut, ja kun tätä yksimielisyyttä ei
ole saavutettu, niin sitten ollaan tämmöisessä tilanteessa
edelleen, että mennään vuotta kerrallaan
eteenpäin.
Kuitenkin, arvoisa puhemies, tällä kertaa
hallitus esitti ensimmäisen kerran vuodesta 93 lähtien
sellaista ratkaisua, jossa vähennysprosentti, 5 prosenttia,
olisi ylittänyt päätöksenteon
hetkellä tiedossa olevan työntekijöiden
eläkemaksun ja palkansaajan työttömyysvakuutusmaksun
yhteisen määrän. Tämä oli
sellainen periaatteellinen seikka, jota ei kyllä sosiaali-
ja terveysvaliokunnassa voitu nielaista sellaisenaan. Olemme tietysti
aina vähän epävarmoilla jäillä,
kun prosentteja käsittelemme, koska toteutuvat prosentit
eivät päätöksenteon hetkellä ole
selvillä. Mutta halusimme varmistaa sen, että sitä ei
ainakaan tapahdu, että prosentti, joka vähennetään
päivärahoista, on suurempi kuin maksujen yhteismäärä. Näin
muodoin päädyimme muuttamaan hallituksen esityksen
1 §:ää ja laitoimme siihen kaksi rajaa.
5 prosentin sijasta nimittäin ehdotamme, että etuuksia
vähennetään enintään
työntekijän eläkemaksun ja palkansaajan
työttömyysvakuutusmaksun yhteismäärä,
ei kuitenkaan enempää kuin 5 prosenttia. Näin
ollen sisäsiisteyspuoli on tässä kunnossa.
Sitähän voidaan ajatella näin, koska
saimme tällä torpattua sen mahdollisuuden, että vähennysprosentti
olisi suurempi kuin toteutuva maksujen summa.
Arvoisa puhemies! Tähän esitykseen liittyy vastalause,
mutta arvaan, että vastalauseen tekijät tulevat
esittelemään asiansa itse.
Marjatta Stenius-Kaukonen /vas:
Arvoisa puhemies! Valiokunnan puheenjohtaja tietojensa mukaisesti
esitteli asian juurta jaksaen, joten ei tässä jää paljon
muuta lisättävää kuin todeta vain,
että eihän tämä vähennys
voi nyt mitenkään olla suurempi kuin ne maksut,
jotka työntekijältä peritään,
TEL-maksu ja työttömyysvakuutusmaksu. Jos sinne
olisi jäänyt 5 prosenttia, kun arvio on, vaikka
lopullista päätöstä ei ole tehty,
että näiden maksujen yhteissumma on alle 5 prosenttia,
mielestäni se olisi ollut perustuslaillinen ongelma. Näin
valiokunnan puheenjohtajan selostamalla tavalla tämä pykälä on
mielestäni nyt kunnossa.
Tosin kun tämän historian muistaa, niin silloin
kun TEL-maksu tuli ja tämä vähennys otettiin
käyttöön päivärahoissa,
TEL-maksu oli 3 prosenttia ja vähennys oli 1,5 prosenttia
sen vuoksi, että TEL-maksu on verovähennyskelpoinen
ja sen nettoarvon arvioitiin olevan suurin piirtein puolet siitä.
Päivärahoista tehtävä vähennys
on aivan liian korkea, jos se on saman suuruinen kuin nämä maksut
yhteensä. Ainoa oikea ratkaisu tässä olisi
se, että tällaiset vähennykset poistettaisiin
kokonaan.
Timo Ihamäki /kok:
Arvoisa puhemies! Tämä laki on hyväksytty
ainakin kymmenen kertaa määräaikaisena,
kai ensimmäisen kerran vuonna 93. Kuten täällä on
todettu, ei ole oltu yksimielisiä kolmikannassa. Asia on
verraten monimutkainen mutta on osa meidän sosiaaliturvajärjestelmäämme.
Esityksen mukaanhan niissä päivärahaetuuksissa,
jotka lasketaan henkilön palkan perusteella, vähennetään
aikaisempien vuosien tapaan työtulosta tai maksettavasta
etuudesta työntekijän eläke- ja palkansaajan
työttömyysvakuutusmaksua vastaava osuus. Tämä osuus
olisi nyt 5 prosenttia hallituksen esittämänä vuonna
2002. Valiokunta muutti pykälää siten,
että sanamuodoksi tuli "ei kuitenkaan enempää kuin
5 prosenttia". Tässä yhteydessä voitaneen
todeta, että sosiaali- ja terveysministeriö esitti
alun perin tähän 4,5 prosenttia mutta budjettineuvotteluissa
oli hallitus päätynyt 5 prosenttiin.
On syytä toivoa, että päästäisiin
määräaikaiseen lakiin, ettei tätä tarvitsisi
joka vuosi käsitellä. Vähennysprosentin
käyttöhän kohdistuu erityisesti työttömien,
pitkäaikaissairaiden sekä äitiys- ja
vanhempainlomalla olevien päivärahoihin. Yhdyn
siihen näkemykseen, että kun olemme valiokunnassa
usein painottaneet kannanotoissamme ensisijaisten toimeentuloetuuksien riittävyyttä,
tämäkin laki pitäisi nähdä ehkä siltä pohjalta.
Päivi Räsänen /kd:
Arvoisa puhemies! Käsiteltävänä olevassa
esityksessä on siis kysymys työttömyys-,
sairaus-, äitiys-, isyys- ja vanhempainpäivärahan
piiloleikkauksesta, joka otettiin aikoinaan vuonna 93 tilapäisratkaisuksi
valtiontalouden syvien vaikeuksien vuoksi. Vähennys merkitsee
kaikkien näiden mainittujen päivärahojen
osalta alempaa, ensi vuodeksi 5:tä prosenttia alempaa etuuden
tasoa kuin pysyvän lainsäädännön
mukaisesti määräytyvä laskentasääntö tuottaisi.
Määräaikainen laki on todellakin
säädetty vuodeksi kerrallaan. Ainakin viime vuosina,
niin tällä kaudella kuin viime kaudella, muistaakseni kaikkina
muina kertoina se on hyväksytty yksimielisesti. Todellakin
ensi vuodelle hallitus ehdottaa tämän vuoden tapaan
5 prosentin vähennystä.
Mielestäni tästä leikkauksesta ja
leikkaustavasta pitäisi pikkuhiljaa päästä eroon.
Emme elä enää sellaisia valtiontalouden
vaikeuksien aikoja, että olisi välttämätöntä tällä tavoin
hoitaa asioita. Kaiken kaikkiaan päivärahaetuuksia
koskevan lainsäädännön tulisi
olla selkeää ja läpinäkyvää ja
myös vertailukelpoista eri maiden järjestelmien
kesken. Senkin vuoksi tällaisista poikkeussäännöksistä tulisi
asteittain luopua.
Sosiaali- ja terveysministeriö todellakin ehdotti,
kuten ed. Ihamäki totesi, alun perin tulevan vuoden vähennyksen
supistamista 4,5 prosenttiin, mikä mielestäni
olisi ollut järkevä askel oikeaan suuntaan. Budjettineuvotteluissa
jostakin syystä päädyttiin kuitenkin
esittämään kuluvan vuoden tapaan 5 prosentin
vähennystä etuuksiin. Jos vähennys alennettaisiin
puolella prosenttiyksiköllä, se merkitsisi valtion
menojen lisääntymistä noin 25 miljoonalla
markalla, mikä on mielestäni hyvin kohtuullinen
summa. Lisäksi kokonaisvaikutusta arvioitaessa tulee huomioida
se, että osa menoista kompensoituisi lisääntyvinä verotuloina.
Oppositio tekikin valiokunnassa tänä vuonna enemmistön
kannasta poikkeavan esityksen, että asteittaisen alentamisen
tielle olisi lähdetty ja otettu tuo rakentava ministeriön
alkuperäinen esitys maltillisena vähennyksenä,
4,5 prosenttiyksikköä, käyttöön.
Ed. Ihamäki puheenvuorossaan kiinnitti huomiota siihen
ja muistaakseni puheenjohtaja Vehkaojakin, että köyhyyden
ja syrjäytymisen ehkäisemisen kannalta on todellakin
tärkeää, että ensisijaiset päivärahaetuudet ovat
riittävällä tasolla.
Haluan vielä muistuttaa, että tämä leikkaus merkitsee
käytännössä esimerkiksi sitä,
että minimiäitiyspäivärahan,
siis 60 markan, varaan tippuu suurempi osa äideistä kuin
tippuisi tai jäisi ilman tätä leikkausta.
Marjatta Vehkaoja /sd:
Arvoisa puhemies! Nyt kun voin lausua vähän
painokkaasti myös oman mielipiteeni tästä kysymyksestä,
niin haluan sen tosiaan erikseen tehdä.
Mielestäni ei ole näköpiirissä,
että pysyvää ratkaisua tullaan saamaan,
jos maksuja ei poisteta tai niitä merkittävästi
alenneta siitä, mitä ne tällä hetkellä ovat.
Tämä on realistinen ja tärkeä näkökulma
asiaan; juuri kuulimme muun muassa ed. Räsäsen
perustelut tässä kysymyksessä.
Läpinäkyvyyshän on erittäin
tärkeätä. Kun esimerkiksi tehdään
kansainvälisiä vertailuja, tämän
tyyppisiä muualla lainsäädännössä tapahtuvia
siirtoja yleensä ei muisteta. Me pelaamme prosenteilla,
jotka todellisuudessa siis eivät pidä lainkaan
paikkaansa kansainvälisissä vertailuissa. Tässä yksi
hyvä lisäsyy.
Haluan vielä lopuksi muistuttaa, että meillähän
on samanlainen etuutta vähentävä juttu myöskin
eläkkeissä eli palkansaajamaksu, 5 prosenttia,
vaikuttaa myöskin siellä eli eläkkeiden luvattu
maksimitaso ei ole suinkaan aikoihin ollut 60 prosenttia, vaan palkasta
pitäisi aina ensiksi muistaa vähentää pois
5 prosenttiyksikköä, ennen kuin päästään
eläkkeeseen.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa herra puhemies! Meillä työstä ansaittu
sosiaaliturva on tasollisesti huomattavasti pohjoismaista matalampaa. Tarkkaa
eurooppalaista vertailua en kaiken kaikkiaan tiedä mutta
olen ymmärtänyt, että meillä ei ole
mitenkään kehumista näillä etuisuuksilla.
Siinä mielessä, kun katson vastalausetta, jonka
oppositio on tehnyt, pitää panna kiitoksella merkille,
jotta edustajat keskustassa ovat lähteneet tälle linjalle.
Aikaisemmissa puheissa, mitä olen ymmärtänyt,
on pyritty tasapäistämään ja
työstä ansaittu sosiaaliturva joskus, ainakin
kenttäpuheissa olen näin kokenut, ei ole niin
suotava asia vaan pyrittäisiin viemään
ihmiset samalle kupille ja saman tasoisiin etuuksiin.
Minusta vuonna 93 tehty leikkaus, joka on selkeä leikkaus
etuisuuksista, pitäisi poistaa ihan raa’asti kokonaan.
Ei se jippo, että pudotetaan 5 prosentista 4,5 prosenttiin,
vielä ongelmaa poista. Näyttää,
että hallituksella ei tällaista tahtoa ole eikä eduskunnallakaan
riitä rohkeutta. Odottaisin, että silloin pitää huutaa
apua ulkopuolelta. On sinällään aika
hassu homma, että eduskunnassa joutuu tällaisia
puhumaan, mutta kolmikantaneuvotteluilta odotan jatkossa, että ottaisivat
siellä tämän yhdeksi asiaksi. Tämä koskee
nimittäin kaikkia työssä olevia tai työttömiksi
joutuneita ihmisiä, jotka ovat työstä ansainneet
sosiaaliturvaa. Siellä pöydissä sovittaisiin,
mikä osuus tällä onkaan palkankorotusvaatimuksessa tai
koko paketissa, mikä tuponeuvotteluissa aikanaan saadaan.
Mikko Kuoppa /vas:
Herra puhemies! Tämä on niitä raippaveroja,
joita Ahon hallituksen aikana työttömille säädettiin.
Eläkeläisten raippaverosta eli ylimääräisestä savamaksusta
on paljon puhuttu, ja se on onneksi poistumassa vuonna 2003 kokonaan,
mutta työttömille säädetty raippavero
tässä muodossa näyttää olevan
varsin sitkeää laatua, eikä ole hallituksenkaan
taholta tullut esityksiä, että se poistettaisiin.
Se leikkaa merkittävästi työttömyysturvan
tasoa, ja kun tiedetään, että Suomessa
työttömyysturvan taso ei yleensäkään
ole mikään korkea vaan päinvastoin suhteellisen
alhainen, sitäkin taustaa vasten olisi syytä tämä vähennys
poistaa. Näin ollen keskustan vastalause, 4,5 prosenttia,
on mielestäni lähinnä kosmetiikkaa. Tietenkin
sillä voidaan tehdä politiikkaa, mutta sitä esitystä,
että poistettaisiin kokonaan Ahon hallituksen aikanaan
säätämä raippavero työttömiltä,
ei keskusta edes nykyään oppositiossa ollessaan
ole tehnyt. Mielestäni hallituspuolueitten tulisi tämä ottaa ohjelmaansa
ja hoitaa niin, että myöskin työttömien
kohdalla 5 prosentin vähennys poistettaisiin, koska sitä kautta
voitaisiin hieman parantaa työttömyysturvan tasoa,
joka on alhainen, kuten jo aikaisemmin totesin.
Juha Rehula /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Puheenvuoro siksi, että ed.
Esa Lahtela taas epäili sitä, mitä mieltä keskusta
näissä asioissa on. Tulen palaamaan työttömyysturvaan
liittyvässä päiväjärjestyksen
kohdassa enemmälti siihen. Mutta ainakin minun tietoni
tällä hetkellä ovat sen suuntaiset, että keskusta
on jo pitkään puhunut ensisijaisten etuuksien
tasosta, muun muassa viime keväänä käydyssä köyhyysvälikysymyskeskustelussa.
Toiseksi luen SAK:n tästä asiasta valiokunnalle
antamaa lausumaa, missä todetaan: "SAK on todennut, että vähennyksistä luopuminen
voitaisiin erityisesti sairausvakuutuksen rahoituksen turvaamiseksi
tehdä asteittain sovittavan aikataulun mukaisesti - -"
jne.
Puheenjohtaja Vehkaoja toteaa, että tässä ei ole
odotettavissa mitään pikaisia toimenpiteitä, mutta
emmekö me eduskunnasta kuitenkin voi ainakin yrittää lähettää viestejä kolmikantapöytään
tämänkin asian suhteen, jotta tämänkin suuntainen
sosiaaliturvajärjestelmämme epäkohta,
missä läpinäkyvyys ei ole sitä luokkaa,
mitä se voisi olla, saataisiin korjattua? Jos 93 on tehty ratkaisu
vuodeksi kerrallaan, se on tehty määräaikaisena.
Tällä hetkellä kaikesta huolimatta ja kaikista
uhkakuvista huolimatta tämän tyyppiset asiat pitäisi
saada pois päiväjärjestyksestä niin, että päivärahat
todellakin maksettaisiin sen tasoisina kuin niistä esimerkiksi
yleisessä poliittisessa keskustelussa puhutaan.
Päivi Räsänen /kd:
Arvoisa herra puhemies! Kansanedustajat Esa Lahtela ja Kuoppa
väheksyivät opposition tekemää puolen
prosentin pudotusesitystä tähän leikkaukseen.
Itse asiassa oppositiosta käsin olisi varsin helppo esittää vaikka kokonaan
5 prosentin poistamista tai jopa 5 prosentin lisäystä näihin
etuuksiin. Mutta ainakin oman ryhmäni, kristillisdemokraattisen
eduskuntaryhmäni puolesta haluan korostaa sitä,
että haluamme tehdä myös oppositiossa
vastuullista politiikkaa. Tämä esitys, 25 miljoonan
markan suuruinen vähennys, mahtuu omaan vaihtoehtobudjettiimme.
Jos 5 prosentin vähennys olisi poistettu kerralla, se maksaisi
valtiontaloudelle 250 miljoonaa markkaa. Sen vuoksi mielestäni
on realistisempaa asteittain siitä päästä pois.
Kun edustajat Esa Lahtela ja Kuoppa sieltä vasemmalta
näin lämpimästi suhtautuivat opposition
esityksen perusperiaatteeseen, toivon, että tuette tätä myös,
kun äänestyshetki koittaa.
Yleiskeskustelu päättyy.